موقع و منتدى الفراشة النسائي

يعد هذا الموقع أكبر منتدى نسائي للمرأة العربية وأحد مواقع !Yahoo مكتوب. انضمي الآن وشاركينا تجاربك وخبرتك و تمتعي بالتعرف على صديقات جدد.



+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 34
Like Tree0الاعجابات

الموضوع: مجموعة جديدة من لفات الطرح لنانيس سليم

  1. #1
    الصورة الرمزية رانية المصرية
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    7,954




    Heart مجموعة جديدة من لفات الطرح لنانيس سليم

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
    خبيره التجميل نانيس سليم
    بتتكلم النهارده علي لفات الطرح
    يلا نشوف سوا

    النهارده هنشوف مجموعة متنوعة من لفات الطرح الجديدة، بس قبل ما نشوف المجموعة المختلفة دي هنتكلم في الأول عن شوية حاجات بسيطة ممكن تساعد أي بنت محجبة على اختيار الطرحة، أو الإيشارب بطريقة صح...
    قبل ما تشتري فكري
    علشان البنت تشتري طرحة كويسة يبقى لازم قبل ما تنزل تشتري تفكر وتعرف هي ناقصها إيه في الدولاب؟!..علشان كده بقول لكل بنت افتحي دولابك وشوفي عندك كام بادي وكام تي شيرت وكام بنطلون وإيه هي الألوان اللي أنت محتاجة لها، علشان لما تشتري تكون الحاجة اللي هتشتريها مناسبة للون اللبس اللي عندك....كمان لازم يكون في دولابك ألوان أساسية زي الأبيض والبني والرمادي والأسود والبيج لأن الألوان دي بتليق على كل اللبس.

    كمان لو مش عارفة تجيبي نفس درجة اللون أو الخامة اللي أنت عايزاها يبقى لازم تلفي على أكتر من محل لغاية ما تلاقي اللي أنت عايزاه.

    اختاري اللون المناسب لبشرتك
    هنتكلم دلوقتي عن إزاي البنت تختار لون الطرح المناسبة للون بشرتها ودي المرحلة التالية بعد ما البنت تحدد اللي محتاجة له.. وفيه حاجة لازم ألفت نظرك إليها، وهي إنك ما تحطيش ماكياج صارخ وأنت نازلة تشتري الطرح علشان تقدري تختاري الطرح المناسبة ليكي، وكفاية إنك تكوني حاطة ماكياج خفيف، كمان حاولي تلبسي ألوان سادة وأنت رايحة تشتري الطرح أو الإيشاربات علشان تقدري تختاري اللي أنت عايزاه، وياريت بعد ما تختاري الخامة واللون اللي أنت عايزاه تحطي الإيشارب على وشك وتقفي قدام مرايات المحل وتشوفي إذا كان اللون مناسب للون بشرتك فعلا ولا لأ؟!
    وبصفة خاصة بنلاقي...
    إن أصحاب البشرة الخمرية بيليق عليهم الألوان الفاتحة والغامقة والوسط...
    لكن البنات أصحاب البشرة البيضاء بيليق عليهم الألوان الغامقة زي الأسود والكحلي والأخضر والأحمر الغامق والذهبي الغامق... وطبعا مش بيليق عليهم الألوان الفاتحة زي الأبيض أو الأصفر الفاتح أو الرمادي الفاتح نهائي، لأن الألوان دي بتخلي الوش كله يبان كأنه شاحب، علشان كده بنلاقي إن البنات اللي بتلبس إيشاربات ألوانها فاتحة وبشرتها بيضاء بيحتاجوا يحطوا ماكياج كتير علشان بشرتهم ماتبانش مجهدة وشاحبة...
    أما البنات أصحاب البشرة السمراء أو الداكنة فالحاجة المناسبة لهم هي الإيشاربات الفاتحة طبعا زي "الموف الفاتح"و"التركواز" و"الفوشيا" و"الأخضر الفاتح" ويفضل طبعا إنهم يحطوا ماكياج خفيف وما يحاولوش يفتحوا لون بشرتهم ويقتنعوا إن البشرة السمراء دي ميزة لأنها مابتعجزش بسرعة وما بيبانش فيها أي تجاعيد بسرعة.
    السعر على حسب الخامة
    كل خامة في الإيشاربات ولها ثمن محدد ومعروف، يعني مثلا ما ينفعش حد يقول لك إن القطن اللي فيه تطريز بأقل من 50 أو 60 جنيه وعلى فكرة القطن السادة بيبدأ من10 جنيه وبيوصل لغاية 30 جنيه، أما الشيفون فبيبدأ من 20 أو 30 أو 40 جنيه، ده في حالة لو فيه تطريز خفيف مش كتير، أما الطرح المكشكشة فدي بتكون في حدود 15 أو 20 جنيه بالكتير جدا ممكن توصل إلى 25 لو فيها تطريز، كمان التول مش غالي خالص فالمتر سعره حوالي 25 جنيه وسعر الطرحة الواحدة حوالي 5 جنيه، لكن الستان هو اللي بيبقى غالي شوية، هو والحرير. وفيه حرير بيوصل لـ90 أو 120 جنيه، وده ممكن تلاقيه في المحلات الكبيرة والمولات زي "جنينة مول" و"سيتي سنتر" و"سيتي ستارز".
    أما بالنسبة للطرح اللي بتتلبس من تحت الطرح فبتكون أرخص بكتير من الإيشارب الأساسي، فممكن البندانة تبقى بـ2 أو 3 جنيه، وفيه حاجات كبيرة شوية بتوصل إلى 6 جنيه، وفيه أشكال كتيرة منها الشكل السوري والتركي والمصري، وعلى فكرة تمن الإيشارب الكبير بيبقى أغلى من البونيهات أو البندانات...
    الجديد في عالم الإيشاربات
    أحب أقول لكم على حاجة إن مابقاش فيه حاجة اسمها طرحة خامتها جديدة، وطرحة خامتها قديمة، فيه حاجة اسمها طرح عليها شكل جديد أو تطريز جديد، لأن الخامات موجودة في كل الأوقات ومالهاش موضة محددة.
    وممكن نقول إن الإيشاربات الستان المنقوشة هي أحدث حاجة نازلة في الإيشاربات، وعلى فكرة الإيشارب الستان ده بينفع لكل المناسبات والأوقات فممكن يتلبس الصبح، أو في السهرة، مش كده وبس ده مابقاش فيه حاجة اسمها إن الستان المنقوش يتلبس على الحاجات السادة فقط لأنه ممكن يتلبس على حاجة منقوشة وبيدي شكل في منتهى الشياكة.
    وبالنسبة لألوان الإيشاربات اللي نازلة موضة في صيف 2009 بتلاقي إن التركواز والأصفر والموف الفاتح والأحمر والأخضر والأزرق والبرتقالي وكل الألوان الطبيعية هي الموضة.

    كمان لازم تجربي الإيشارب على نفسك قبل ما تشتريه وتعرفي هتربطيه إزاي لأن ما ينفعش تختاري الإيشارب من بعيد وتاخديه، لازم تجربيه الأول وتشوفي شكله هيكون عامل إزاي؟! وياريت ما تجيبيش الطرح الكبيرة اللي مش هتعرفي تربطيها، خليكِ في الحجم الطبيعي اللي هو طرح طولها 120 سم وعرضها 40 سم..

    لوكنت سنة أولى حجاب
    دلوقتي عايزة أقول شوية نصائح للبنت اللي أول مرة تلبس حجاب.. وعلى فكرة النصائح دي برضه مفيدة لأي بنت محجبة...
    -1-
    ما تحاوليش تجيبي الطرح الصعبة زي الستان أو المكشكشة أو الحرير أو الطرح اللي فيها تطريز كتير لأن كل ما كانت الطرحة بسيطة وما فيهاش تطريز كتير هتكون أسهل في اللبس، وعلى فكرة القطن مناسب جدا هو والشيفون التقيل أسهل في الربط من أي طرحة تانية.

    -2-
    لو كنت بتشتكي إن الطرحة بتاخد منك وقت طويل في اللبس يبقى ممكن تلبسي بندانة قطن تحت الطرحة وده لأن البندانة هتساعدك إنك تربطي الطرحة بسرعة.
    كمان خدي بالك إنك لو هتلبسي طرحة شفافة وهتبين شعرك من تحت يبقى المفروض تلبسي تحتها بونيه خفيف أو طرحة تانية قطن أو بندانة علشان تداري شعرك.

    -3-
    أنصح أي بنت لسه هتتحجب أو تلبس إيشارب جديد إنها تاخد بالها من لبسها لأن اللبس عليه عامل مهم جدا في اختيار الإيشارب، فمينفعش تلبسي ضيق من تحت وتكوني محجبة لأن بكده هتكوني منتقدة أوي، وياريت قبل ماتتحجبي تظبطي لبسك وتجيبي هدوم واسعة مناسبة للحجاب.

    -4-
    اوعي تلبسي طرح فيها تطريز وحاجات بتلمع كتير وأنت رايحة الجامعة أو الشغل الصبح، لأن ده شيء مرفوض تماما ومش مناسب للجامعة أو للشغل وبيقلل من شياكتك.

    -5-
    دلوقتي انتشرت الإسدالات السوداء. بصراحة أنا مش بفضل شكلها لأنها مابتديش شياكة، بالإضافة إلى إن الإسدال بيترب من الأطراف بسرعة. علشان كده بانصح البنات اللي عايزين يلبسوا لبس إسلامي واسع إنهم يلبسوا عبايات واسعة يكون فيها نفس مواصفات الإسدال، يعني ما تكونش ضيقة من عند الصدر أو الوسط ومش قصيرة، وأنا بفضل العبايات السعودية اللي شكل الفراشة لأنها بتكون ممسوكة من عند الأكمام وبتكون واسعة من عند الإيد.

    -6-
    لو كان وشك صغير ومش عارفة تربطي الطرحة إزاي؟! فقدامك أكتر من حل علشان وشك يبان من الطرحة...

    أولا: ممكن تروحي عند أي مركز تجميل متخصص علشان يعمل لك عملية إزالة للشعر الموجود في منطقة القورة بالفتلة أو بالتشقير بحيث إن منطقة الجبهة تكبر شوية.
    ثانيا: حطي ماكياج خفيف بحيث يفتح منطقة الجبهة.
    ثالثا: ماتجيبيش طرح كبيرة لأن كل ما كانت الطرحة متوسطة الطول أو صغيرة شوية هتخلي وشك طبيعي، وياريت تلبسي طرح فاتحة علشان تكبر منطقة الوش شوية.
    رابعا: حاولي تبعدي في اختيارك عن الطرح الخفيفة اللي بتتزحلق زي الستان والحرير والشيفون الخفيف خصوصا لو كنت هتلبسيهم من غير بندانة.
    خامسا: ممكن تربطي الطرحة بالطريقة العادية أو تعمليها إسبانش، بس في الوقت ده بتبقى البندانة من تحت وتربطي الإيشارب من ورا بدبوس، وبعد كده بتلفي الإيشارب من وراء حوالين شعرك زي الشينيو أكتر من مرة علشان كل ما كانت الطرحة كبيرة من وراء وشكلها ضخم هتدي شياكة وأناقة وشكل حلو للبنت اللي وشها صغير وبيكون شكلها زي الإسبان.
    -7-
    لكن لو كان وشك كبير يبقى خدي بالك من شوية الحاجات دي وأنت بتلفي الطرحة...

    أولا: إن الطرح الإسبانش اللي جاية لوراء مش مناسبة ليك نهائي، وأفضل لفة ليكي هي اللفة العادية أو إنك تعمليها إسبانش وتجيبي طرف من الطرحة للأمام علشان تداري الرقبة أو الغدد اللي بتكون موجودة تحت الرقبة، ودي حاجة بتشتكي منها بنات كتير.
    ثانيا: حاولي تصغري وشك باستخدام الماكياج زي مثلا إنك تستخدمي الروجاجو البيج الغامق علشان تحاولي تصغري وشك شوية.
    ثالثا: ياريت تختاري طرح سادة أو يكون طرفها هو اللي منقوش أو فيها تطريز بسيط وابعدي نهائي عن الطرح اللي فيها نقوش كبيرة واللي فيها تطريز كتير لأن كل ده بيشد النظر إلى وشك وبيبين حجمه.
    ودلوقتي تعالي نشوف مجموعة جديدة من الربطات



    ربطات للوش الصغير

    الربطات اللي هنشوفها دلوقتي مناسبة جدا لأصحاب الوش الصغير لأنها بتدي ضخامة للوش وبتكبره
    الربطة الأولى
    أول ربطة معانا النهارده ربطة بسيطة جدا تنفع للصبح، وهي عبارة عن إيشاربين قطن بلونين مختلفين ومناسبين لبعض ربطنا الأول إسبانش ربطة عادية خالص ومن فوقه الإيشارب التاني... وسيبنا الطرف الطويل على جنب، ولفينا الطرف القصر على الشعر من وراء والطرف الكبير ربطناه من على جنب بدبوس بطريقة بسيطة.



    الربطة الثانية
    في الربطة دي هنستخدم الطرحة الزيتي اللي استخدمناها في الربطة الأولى وبعد كده نحط عليها الأورنج ونخلي حتة من الزيتي تبان من الأمام ونربطها من وراء، هنمسك الطرف الطويل من الطرحة الزيتي ونجيبه إلى الأمام على الناحية التانية بحيث إننا نداري بيه الرقبة زي ما في الصورة كده.

    بعد كده بناخد الطرف الطويل للطرحة الأورنج ونلفه على الشعر من فوق زي ما أنا ماسكاها في الصورة كده وبنثبتها من على جنب باستخدام الدبابيس وعلى فكرة الطرحة الثانية في اللفة دي لازم يكون فيها شغل بسيط علشان يبان من على جنب.

    ده الشكل النهائي زي ما إحنا شايفين كده الوش باين وجميل.




    ربطات للوش الكبير

    الربطة الأولى
    في الربطة دي هنستخدم اللون البيج اللي فيه لمعة بسيطة وعلى فكرة الربطة دي تنفع الصبح وبالليل لو عندك خروجة مهمة أو حفلة خطوبة. وعلى فكرة لون الإيشارب ده بيليق مع جميع ألوان البشرة.
    هنربط الطرحة إسبانيش عادي وبعد كده ناخد جزء منها ونربطه من فوق زي الشينيو...

    بعد كده نحط عليها الطرحة المنقوشة، هنمسك الطرحة المنقوشة ونربطها بحيث إننا نداري منطقة الرقبة، هناخد الجزء الصغير من الطرحة البيج اللي كان موجود عندنا في الخلف ونجيب جزء صغير من الطرحة المنقوشة ونربطهم مع بعض من على جنب على شكل وردة، وده عن طريق إننا نكشكشهم بالدبوس بالراحة.

    على فكرة الربطة دي اسمها الربطة التركي ودي بتليق على الوش الطويل والجبهة الكبيرة.

    الربطة الثانية
    هنستخدم فيها برضه لونين؛ اللون الأول هو الأسود وهنربطه من الأمام بدبوس من تحت الرقبة، بعدين نربط عليها التركواز من الأمام برضه من تحت الرقبة، وناخد بالنا إننا نسيب حتة طويلة وحتة قصيرة في كل طرحة، ونحاول نبين الطرحة اللي لونها أسود من الأمام بحيث إنها تبان كأنها بندانة... بعد كده ناخد الطرف الكبير من الإيشارب الأسود ونلفه من فوق ونربطه من ناحية الشمال بدبوس علشان يعمل علو للطرحة وما تبقاش مبططة على الوش.

    بعد كده بنلف الطرف الكبير من الإيشارب التركواز بنفس الطريقة اللي لفينا بيها الإيشارب الأسود وناخد بالنا إننا نبين جزء من الإيشارب الأسود من فوق زي ما موجود في الصورة...بعد كده بناخد الطرف القصير في الإيشارب الأسود والتركواز ونربطهم باستخدام الدبوس على شكل وردة من على جنب.


    ده الشكل النهائي وعلى فكرة اللفة دي ممكن نعملها كمان لبنت وشها صغير بس في الحالة دي ما نستخدمش الإيشارب الأسود اللي تحت.

    [IMG]http://forums.*******.com/images/bigsmilies/mood9.gif[/IMG]

    منقول لعيونكم





    يارحيم
    ( أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ )


  2. #2

    افتراضي


    إيه هي أحدث خامات الطرح؟كل فصل من فصول السنة له خامة، يعني في فصل الصيف ممكن نلبس الطرح الأقطان الخفيفة والشيفون.. وفي فصل الشتاء نلبس الطرح القطن الثقيلة شوية وهي موضة جدا السنة دي، أما الأورجانزا والتول والشيفون فممكن نلبسهم في أي وقت وبيناسبوا أكثر السهرات والسواريه.





    أحدث أشكال ونقشات الطرح إيه؟

    الألوان المتداخلة مازالت موضة والطرح الكاروه والطرح المنقطة والطرح اللي فيها كور موجودة بكثرة والطرح المقلمة..ومعظم الخامات دلوقتي فيها لمعة وممكن نلاقي اللمعة الفضي والذهبي مع بعض، يعني مثلا تلاقي القماش كاروه أحمر وأسود وفيه لمعة فضي أو ذهبي ولون رصاصي وفيه لمعة فضي، والأشكال المنتشرة الآن الطرح الضخمة زي (الشال).
    واللمعة اللي موجودة في الطرح ممكن نلبسها في النهار؟

    معظم البنات كانوا متخوفين إنهم يلبسوا الطرح اللي بتلمع في النهار لكن دلوقتي أصبحت موضة جدا.
    هل ربطة الطرحة الإسبانش تراجعت شوية؟
    أيوه الربطة الإسبانش تراجعت وأصبحت منتشرة حاليا الربطة المنفوشة وخصوصا الطرح الصوف المنقوشة ونازلة على الظهر كله ووجود أكثر من طرحة مع بعض
    .
    وإيه هي أحدث أشكال وأنواع البندانة؟
    أولا أنا عايزة أنصح كل البنات بإنهم يلبسوا (البندانة القطن) في الأساس على شعرهم مباشرة لأنها مفيدة وصحية جدا وتمنع تساقط الشعر وتحافظ عليه وكمان بتساعد على وضع الدبابيس كويس ولا تساعد على تزحلق الطرحة...وعلى فكرة البندانة دلوقتي بقت بديل عن الطرحة، يعني تقدر البنت تضع أكثر من لون للبندانة على إنهم طرح ملونة وتضع في النهاية طرحة واحدة في الواجهة، وفيه أنواع كثيرة من البندانة زي البندانة "الليكرا "- "شيفون"- "التول". وعرضها 10سم وطولها 30 سم وكمان البندانة المستطيلة والبندانة الكاملة على الرأس وممكن البنت تلبسها بطريقة مائلة والعكس
    هل ممكن البنت تستخدم الطرحة لإخفاء عيوب الوجه والمناطق الضخمة في وجها؟
    آه طبعا.. أكيد..
    طيب ازاي؟
    شوفي لو مثلا البنت وجهها طويل يبقى تحاول تعمل الطرحة لتحت في اتجاه الخلف أو على جنب، وبعدين تقصر الجبهة وتضيف أي حاجة على الجانب علشان الوجه يبان إنه عريض.وخلّي بالك إن الوجه الطويل لا يتناسب معاه الربطة العالية لأنها هتطوّل الوجه أكثر.
    طيب لو بنت وجهها مدوّر؟
    يبقى بلاش تلف الطرح على جنب إطلاقا لأنها تزيد من مساحة (الخدود) وتعمل الطرحة للخلف، لتحت أو لفوق، وممكن تعمل الطرحة شينوه لفوق، وممكن تعمل الربطة ديل حصان لفوق عشان الوش يكون رفيع.
    والوجه المربع أو المستطيل؟
    الوجه المربع والمستطيل بيكون عنده أربع بذور، اثنتين في الجبهة واثنتين في الفكين وعلشان كده لازم تنزل بالطرحة لتحت شوية ونعمل (كروس) طرحة عكس الثانية والطرحة بتساعد إن الوش يكون رفيع وتحاول تداري الجبهة وتحاول تنزل بالطرحة على الجبهة وتقفل الجبهة.
    والوجه البيضاوي؟
    معظم الربطات تمشي معاه وممكن تعمل ربطة على جنب أو تقفل من قدام أو تعمل كروس.
    طيب صاحبة الأنف الكبير تعمل إيه؟؟
    صاحبة الأنف الكبير بيكون عندها مشكلة في الحجاب لأن أنفها ظاهر وواضح في الوجه وفي هذه الحالة ماينفعش معاها إننا نعمل إسبانش للخلف أو طرحة هابطة وماسكة على وجهها فتحاول إنها تلبس طرحة منفوشة شوية أو تضع إكسسوار أو تعمل أكتر من طبقة أو تدخل أكثر من بندانة عشان تخطف العين ولا تجعل التركيز على أنفها.
    لو الشفايف كبيرة نعمل إيه؟
    نفس الحكاية تحاول تلفت النظر بأي شيء يبعد التركيز عن وجهها وتعمل ماكياج كثير على عينها والطرحة تكون منفوشة وتغير في الربطات والألوان.
    نتكلم بالتفصيل شوية عن شكل الربطة المناسبة للبنت في الجامعة؟
    ربطة الطرحة لازم تكون بسيطة وخفيفة فممكن تستخدم طرحة أو طرحتين على الأكثر.. يا ريت تحاول تبعد عن الألوان الكثيرة وتكون رقيقة على قد ما تقدر وتبعد تماما عن التول والأورجانزا. وتاخد بالها كويس جدا من لبسها فلو مثلا لابسة حاجة سادة يبقى ممكن الطرحة يكون فيها ألوان، لكن لو لابسة حاجة ملونة أو فيها نقوش يبقى لازم الطرحة تبقى سادة.وممكن البنت تنوع في شكل ربطة الطرحة بتاعتها وهي رايحة الجامعة فممكن إنها تعمل ربطة إسبانش، بس تاخد بالها إنها تلفها زي الكحكة وتجيبها على قدام، ولو مش عايزة إسبانش يبقى تربطها عادي بطرحة أو طرحتين أو طرحة وبندانة.

    عايزين طريقة لفة طرحة تكون روشة؟
    1 - نجيب إيشارب واحد نربطه من الخلف طرف طويل وطرف قصير.
    2 - الإيشارب الثاني نمسكه بطريقة مائلة ونربطه من الخلف.
    3- كده أصبح عندي أربعة أطراف في الخلف، 2 قصيرين و2 طوال.
    4 - بعد كده أجيب واحد من الطرفين الطوال وأطلع بيه عدل وأربطه تاني للخلف.
    5 - كده المنظر أو الشكل عدل بميل واللي بعده عدل.
    6 - هيكون باقي عندي طرف طويل وطرفين قصيرين..
    في هذه الحالة ممكن أجيب الطرف الطويل ألفه على الكحكة وأجيب الثلاثة أطراف على قدام.
    7 - لو الأطراف طويلة أعملهم ضفيرة لقدام أو على الخلف.
    8 - وممكن فكرة ثانية أجيب الطرف الطويل ألفه على الطرفين القصيرين وأمسكهم في النصف بإكسسوار على كحكة من وراء.
    9 - إذن المنظر في النهاية هيكون من قدام عدل ومائل ومن الظهر الأطراف عاملة زي (ذيل الحصان) ومربوطة بإكسسوار.

    ربطة الطرحة السواريه تكون عاملة ازاي؟
    الأفضل تكون أكثر من طرحة وفي البداية:
    1 - أبدأ الأساس بالطرحة الشيفون.
    2 - بعدين أضع الطرحة التول عشان بيعطي للبنت شكل فخامة.
    3 - وبعدها أضع إكسسوار زي (شريط ستان – سلاسل خرج النجف) أو قطعة من الفستان.
    4 - وبعدها أقفل الطرحتين بأكثر من طريقة ممكن الشيفون والتول مع بعض لقدام أو المهم مع بعض كلهم شنيوه عالي لفوق.
    عايزين نعرف طريقة ستايل لربطة التول والشيفون؟
    1 - أجيب الطرحة الشيفون أربطها على شكل كحكة.
    2 - أجيب الطرحة التول وألبسها من الخلف وأعملها كروس على قدام.
    3 - أنزل بيهم تاني للخلف وكده هيعطيني شكل البندانة.
    4 - بعد كده ألمهم كلهم مع بعض على تحت الشيفون مع التول

    عايزين نعرف طريقة ثانية لربط ثلاث طرح وتكون روشة؟
    1 - الطرحة الشيفون أول طبقة.
    2 - الطرحة الثانية أجيبها من نصف رأسي بالطول.
    3 - الطرحة الثالثة التول أطلع بها كروس لفوق.
    4 - أجيب الطرحة الشيفون اللي عملتها من نصف رأسي للوراء.
    5 - أرجع تاني وأقفل (كروس) وأنزل كأني أدخلت الشيفون وقفلتها من المنتصف.
    الشكل هيظهر عندي كالتالي:
    6 - اللون الأول قفلت بيه شعري.
    7 - بعدين طلعت بالتول كروس.
    8 - وبعدين قفلت من النصف بلون ثاني شيفون.
    9 - وكده هيكون شكل الألوان متداخلة. وقفلت المنطقة الأمامية.بعد كده أعمل إيه؟!
    10 - هتكون عندي الأطراف للوراء.أعمل فيها إيه؟
    11 - لو وجهي مليان تكون الأطراف للوراء.لو وجهي رفيع أجيب الأطراف للأمام.لو جسمي قصير أرفع الأطراف لفوق.لو جسمي طويل أنزل بالأطراف لتحت.

    فيه بنات كتير بتحب تلبس طرحة واحدة. تربطها ازاي؟
    دي ليها أكتر من طريقة:
    الطريقة الأولى:
    تربطها عادي جدا من الخلف وبعدين تجيب الطرفين على قدام وتربطهم كأنهم زي (الإسكارف أو الكوفية) وتمسكهم بإكسسوار من النصف وممكن تلبس بندانة.
    الطريقة التانية:
    تربط الطرحة من الخلف وتجيب الأطراف لقدام على شكل حلزوني وتربط أطرافهم بإكسسوار أو شريطة.
    طيب والبنات اللي بتحب تلبس أكتر من طرحتين.. الربطة تكون ازاي؟
    تعمل طرحة واحدة عدلة وتطلع بواحدة كروس والثانية عدلة أو تلبس بندانة والطرحتين كروس، يعني تضعها بطريقة مائلة وتربطها من الخلف.. والطرحة الثانية تكون عكس الكروس الأول وتربطها بطريقة مائلة من الخلف وممكن تعمل كمان من الأطراف كروس عكس الكروسات الأولى.البنت المصرية بتحب الربطة الخليجي.. تعملها ازاي؟
    1 - تجيب بندانة وتلبسها كويس على رأسها.
    2- تجيب الطرحة وتلفها وتكون من الناحية اليمين قصيرة ومن الناحية الشمال طويلة.
    3 - وتربطها بدبوس وتكون (مرحرحة).
    4 - بعد كده تجيب الطرف الشمال وتلف الطرحة على الرأس بشكل طرفين.
    5 - وبعد كده الناحية القصيرة تتركها على كتفها وتجيبها من الخلف إلى الأمام.
    واللفات المغربي والهندي بتكون شكلها ازاي؟
    اللفات دي بتكون غير ثابتة ولفها بيكون بطريقة عشوائية وتكون مطابقة لشكل العبايات لأن المغاربة بيحبوا يلبسوا عبايات وتكون خامة الطرحة نفس خامة العباية ويضعوا إكسسوار على الطرح وبيعملوا أكثر من لفة وينفشوها




    الربطة المنفوشة أعملها ازاي؟
    1 - أجيب طرحة وأربطها من الخلف إسبانش.
    2 - الطرحة الثانية نجيبها لقدام.
    3 - الطرحة الثالثة تكون منفوشة ونربط طرف منها على فوق والطرف الثاني على الكتف.
    4 - الناحية العريضة نرفعها لقدام كأنه شال.
    ما الألوان المتناسقة مع بعضها وتكون موضة؟
    الفوشية مع الأحمر، والأورانج والبني، والموف مع الأصفر والتركواز.. وأنا في رأيي إن معظم الألوان تتناسب مع بعضها لكن المهم اختيار الدرجة.. يعني درجة معينة مع الأصفر ودرجة معينة مع التركواز وتداخل الألوان يحتاج تركيز ويعتمد على الإحساس الشخصي.
    لو مش عاوزة ألبس الطرحة نفس لون البلوزة أعمل إيه؟

    لو البلوزة أورانج مثلا ممكن ألبس طرحة زيتي أو بصلي أو أكثر من لون بس يكونوا مناسبين للون البلوزة
    ازاي أنسق الإكسسوار مع الطرحة؟
    يعني مثلا لو البلوزة صفراء ممكن ألبس طرحة تركواز والإكسسوار يكون تركواز أو تركواز في أصفر. ولو البلوزة زيتي ممكن الطرحة تكون صفراء والإكسسوار أصفر في زيتي، ولو البلوزة بيضاء فكل الألوان تتناسب معها، والإكسسوارات تكون ملونة ومتداخل فيها ألوان كثيرة..





    التعديل الأخير تم بواسطة رانية المصرية; 06-17-2009، الساعة 10:56 AM





    يارحيم
    ( أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ )


  3. #3


  4. #4


  5. #5

    افتراضي

    يسلمو مره موضوع يجنن وانا ودي اعرف كيف اسوي حجاب شكله حلو بس ما اعرف بحاول يمكن اعرف
    يارب يا كريم تحفظ زوجي وتسخره لي وتحنن قلبه علي وتطمس من قلبه جميع نساء لهم الف بين قلبي وقلبه كما الفت بين قلوب عبادك لهم سخره لي كما سخرت البحر لموسى لهم اجعله ابا لي في الحنان واخا لي في الطاعه وحبيبا في الفراش يارب انك تنجح ه ويا اخذ اعلى الدرجات في دراسه وعلمه يارب
    يارب انك تحفظ لي بنتي وتكبرها يارب تحميها من هدنيا وتعين وتساعدين على تربيتها يارب تحنن قلبها علينا يارب


  6. #6

    افتراضي

    تحفه ذوقك حلو يارانيااااااااااااااا تسلم ايدك الصوره تجنن واللفات حلوه بس الصراحه استحاالها اعملها في البيت مبعرفش خخخخخخخخخخخخخ وكمان اللبس يجنن
    ربي لا تذرنى فرداََََََ وأنت خير الوارثين
    "رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ "

    ياربـ اَاَاَيه العمل ده حكمتك !!!
    يائـJــــس ومالي اَاَاَمل غيـــــــ رحمتك ــــــــــــر


  7. #7


  8. #8

    افتراضي

    ايه الحاجات الجامده ده يا بنتى زوقك رائع
    ][`~*¤!||!¤*~`][ اللهم هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين واجعلنا للمتقين اماما ][`~*¤!||!¤*~`]




  9. #9


  10. #10


ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك