المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : علاج الحبوب الناتجة عن ازالة الشعر



mero1000
05-06-2006, 01:07 AM
أنا فرحى بعد كام شهر ومشكلتى فى عمل السويت أو الحلاوة ان بعد أزالة الشعر فى منطقة اليد من فوق
أى المنطقة بين الكتف والكوع بعد أسبوع من أزالة الشعر تمتلئ حبوب حمراء وبعض الحبوب يكون فية رؤوس بيضاء وعندما تشفى الحبوب تترك بقع سمراء اى عندما أزيل الشعر مرة أعالج نفسى شهريين وأنا فرحى قريب وخايفة جدا يوم زفافى عندما ازيل الشعر من المناطق الأخرى مثل المنطقة الحساسة ومنطقة الظهر والبطن يحصلى مثل مابيحصل فى يدى وجسمى يمتلئ بالحبوب وأكون فى شهر العسل كل جسمى حبوب يا ريت أحد يفيدنى بطرق طبيعية ومجربة لمنع ظهور الحبوب بعد أزالة الشعر وجزاكم الله كل خير

mero1000
05-06-2006, 01:09 AM
يابنات أول مرةطلعتلى الحبوب بعد الازالة رحت لدكتور جلدى وأعطانىمضاد حيوىأيضا أسمة كما قالت توتو11(بيتاديرم)لكى تعالج الحبوب اللى ظهرت ونصحنى عند أزالة شعر أى منطقة من جسمى أضع مضاد حيوى اسمة فيسازون اضعة مرتين يوميا لمدة يومين وقالى بكدة أنشاء الله مفيش حبوب هتطلع
وطبعا بعد ما الحبوب عندى خفت وقولت أشيل الشعر تانى بس ماسمعت كلام الدكتور ووضعت المضاد لمدة يومين وطبعا النتيجة طلعتلى الحبوب تانى
المشكلة أ،لوفعلا كلام الدكتور صحيح ولازم اضع المرهم لمدة يومين كدة يوم زفافى هكون مضطرة أشيل الشعر قبل الفرح ب3أيام لأنى أستحالة وأنا فى شهر العسل هقعد أدهن فى مضاد حيوى

mero1000
05-06-2006, 01:33 AM
فين ردودكم يابنات انتم بتقرئوا وتمشوا

queen.ksa
05-06-2006, 06:59 AM
يسلموووووووووووووووووو ياذوق فيك الخير
جيتي على الجرح لاني شلت الشعر
اللي في وجهي وطلع لي

جزاك الله الف الف خيرعيوني

بتووو
05-06-2006, 07:17 AM
ضعى مرهم كينا كومب يخفف شوي

mero1000
05-11-2006, 01:19 PM
بنات عايزة نصائح منكم

to be or not to be
05-11-2006, 01:27 PM
انا والله نفس المشكله

مهايه
05-11-2006, 01:33 PM
انا انصحج بالي قاله لك الدكتور وشيلي الشعر قبل الفرح بثلاثة ايام واستخدمي المضاد وبكذا مش راح يطلعلك والف مبروك

jazeel
05-13-2006, 07:36 PM
?????????????????????
نريد حل نهائى وجذرررررررررررررررى

شهد..
05-13-2006, 08:15 PM
انا والله نفس المشكله

جرة عسل
05-14-2006, 02:38 AM
انا صاااارت لي نفس المشكله00000
بس نصيحه من اخت لا تشيلين منطقة فوووووق الاكوااااع لانهااا راااح يطلع
فيهااا حبوب حتى لو استخدمت الكريم انصحك انك تشقرينهاااا بمشقر
لان الشعر بيكون خفيف وقصير00000
وحتى الظهر00000والوجه
والباااااقي شيليه عااااادي بحلاوه00000

am sarah
05-14-2006, 03:19 AM
ولله يافراشه ماعندى فكره

mero1000
05-14-2006, 11:50 PM
مشكورين على ردودكم

.hopes.
05-15-2006, 12:50 AM
الأخت ام فيصل عندها موضوع في هذا القسم وذكرت فيه صابون لإزالة الحبوب وهي تستعمله ونفع معاها

صفاء الروح
05-15-2006, 12:58 AM
مرحبا

استخدمي كريم بيبي سيباميل للجلد الحساس مباشرة بعد نزع الشعر
فهو من مكوناتة يساعد على منع احمرار الجلد ويكون طبقة حمضية واقية للجلد
وهذي صورتة استخدمية باستمرار

http://shiny.jeeran.com/s.jpg

واتمنى لك التوفيق

Sali_sy
05-15-2006, 03:34 AM
هلا حبوبة موفقة وممكن تستخدمي كريم مضاد للإلتهاب ولكن انتبهوا الكينا كومب والبتاديرم فيهم كورتيزون أما الكريم الثالث المذكور فغير متأكدة من مكوناته

pinkfall
05-15-2006, 04:06 AM
والله نفس المشكلة

خلوده*
05-15-2006, 07:24 AM
مرحبا........

ياقلبي اللي اعرفه أنه بعد ماتشيلي الشعر تدهني بكريم حساسيهوحتى على الوجه وماتطلع حبوب.........

mero1000
05-15-2006, 01:55 PM
مشكورين جدا والاخت صفاء الروح شكرا على وضعها صورة الكريم بس المشكلة انة مش موجود عندنا فى مصر

هبة 2010
05-15-2006, 02:04 PM
حبيبتي والله في كتير كريمات مفيدة لهيك اشيا ان شاءالله بجبلك اسم الكريم اللي بتستخدمو اختي

_قطريه_
05-15-2006, 02:35 PM
بصراحة انا بعد تطلع لي حبووووب وماتركت دكتور ما لارحت له ويله ياكريمات ومافيه فايدة واللي عندها حل ياريت تقول لنا

ام مفهد
05-15-2006, 02:36 PM
تقريبن كلنا نفس الشكوى

ميمي900
05-15-2006, 07:08 PM
الف مبروك
حطي لكريم
لان انا نفس الشي اشيل الشعر واحط المضاد الحيوي

mero1000
05-15-2006, 08:47 PM
الاخت هبه منتظرة منك اسماء الكريمات

فوشيآآ
12-09-2011, 04:10 AM
بعد ماتشيلي بالحلاوه تلقين تغسلين بمويه وغلط لان المسام مفتوحه و الماء ويدك تجمع ميكروباتوبالتالي حبوب
بعد الحلاوه ع طول تخلطي عصير ليمونه واحد مع نشا وتدهني المنطقه بيقرص شويه بس تحملي لانه بيقتل الجراثيم ويسكر المسام و ينظف البشره كمان
اتركيه اقل شي اربع ساعات او ثلاث ثم بعدها تروشي عادي بس بدون ماتحطي كريم بعد الحلاوه بيومين لاتستخدمي كريم ع المنطقه


Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0