المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيادة Dr_black لامرض النساء و التوليد

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24

dr_black
05-23-2010, 08:22 PM
دكتوره افهم من كلام حضرتك انه اهم حاجه قبل الحقن المجهري
TSH.T3 .T4
PROLACTIN

الله ينورو عليكي و كمان لو فيه التابات بتتعالج

dr_black
05-23-2010, 08:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دكتوره جزاك الله خيرا
انا حملت وأجهضت في الأسبوع التاسع
بسبب سعال شديد مزمن
وأصبحت بعد ذلك أحمل وأسقط:059: أكثر من ثلاث مرات
خلال سنتين:059:
وذهبت لطبيبة
وقالت عندك هرمون الحليب بعد أن ضغطت على صدري علشان
تشوف إذا كان فيه حليب
وقالت بسبب هرمون الحليب
عشان كذا ماتحملي
والسؤال الأن
هل ممكن آخذ حبوب منع الحمل حتى أمنع الحمل
وفي نفس الوقت أتعالج يكون علاج للهرمون بسبب تجفيفه للحليب
أرجوك أفيدين
لاني أعالج من الهرمون
ثم أحمل وأسقط
وكثرة التسقيط سببت لي الهرمون والله أعلم
أفيديني
جعل ذالك في موازين حسناتك
اشك في هذا الكلام
هل انت ملت تحاليل اخري؟؟
اجسام مضادة
جربت تاخدي ابرة مسيلة للدم و اسبرين اطفال؟؟
كلام الدكتورة مش مريحني خالص
احكيلي ظروف الاجهاض كنان بيحصل ايه و بتعرفيه ازاي

جزاك الله خيرا
دكتوره ولله الحمد عندي أبناء من قبل
لكن الآن أحاول الحمل من خمس سنوات ومع هذا يحصل لي هذا الإجهاض
لأني بعد التسقيط الأول حملت بكيس بدون جنين ونزل في الأسبوع الثامن أيضا
سبحان الله في هذه الأحمال ماكنت أشعر بالوحم
مع أني شديدة الوحام
أيضا ربما أشعر بالوحم في الأول ثم فجأة ينقطع مع إستمرار الحمل عدة أسابيع ثم ينزل
وتتأخر الدورة عشرة أيام أحيانا مع شعور ببعض الوحم
ثم تنزل على شكل قطع وأنسجة بسيطة
تدل انه كان فيه حمل
ولم يتم
يارب الآقي عندك الحل
وفقك الله http://www.hawaaworld.com/sites/default/files/SugarwareZ-203.gif?1263885419

اكتبيلي كل حمل و انتهي بايه ولادة ام اجهاض بالترتتيب و مدة كل واحدة و ولدتيهم طبيع ولا قيصري

الضعيفه
05-23-2010, 11:28 PM
دكتوره

انا كان ينزل مني دم قبل الدوره وهذا الدم بسبب كيس في الرحم بسبب التسقيط

رحت كشفت قال الدكتور ان كيس الدم نزل وباقي فيه شوي وانا اكل حبوب منع حمل

وقالي اذا خلصتي الحبوب راح تجيك الدوره وخذي الكلوميد من ثاني يوم

انا الدم صار نزوله مستمر لا كن خفيف وحتى بعد ما تركت حبوب منع الحمل كان ينزل دم وبعد ما تركت حبوب منع الحمل بيومين جاني الم الدوره وحسبت انها دوره على اساس انه معي دم

وبعدها بيوم نزل دم غزيير ثم اكلت حبوب كلوميد على اساس انه ثاني يوم من الدوره

والان بدأت اشك واخاف اني اكلت حبوب كلوميد في اول يوم من الدوره

هل هذا بيضرني ؟؟؟ او انه يبطل مفعوله ؟؟

ياليت تفيديني بالتفصيل اذا تكرمتي

واليوم اكلت الحبه الثالثه ...

هل تنصحين اوقف الحبوب هذا الشهر لاني اخطأة في اليوم الذي يجب ان اكل فيه حبوب الكلوميد؟؟؟

dr_black
05-24-2010, 01:47 AM
دكتوره

انا كان ينزل مني دم قبل الدوره وهذا الدم بسبب كيس في الرحم بسبب التسقيط

رحت كشفت قال الدكتور ان كيس الدم نزل وباقي فيه شوي وانا اكل حبوب منع حمل

وقالي اذا خلصتي الحبوب راح تجيك الدوره وخذي الكلوميد من ثاني يوم

انا الدم صار نزوله مستمر لا كن خفيف وحتى بعد ما تركت حبوب منع الحمل كان ينزل دم وبعد ما تركت حبوب منع الحمل بيومين جاني الم الدوره وحسبت انها دوره على اساس انه معي دم

وبعدها بيوم نزل دم غزيير ثم اكلت حبوب كلوميد على اساس انه ثاني يوم من الدوره

والان بدأت اشك واخاف اني اكلت حبوب كلوميد في اول يوم من الدوره

هل هذا بيضرني ؟؟؟ او انه يبطل مفعوله ؟؟

ياليت تفيديني بالتفصيل اذا تكرمتي

واليوم اكلت الحبه الثالثه ...

هل تنصحين اوقف الحبوب هذا الشهر لاني اخطأة في اليوم الذي يجب ان اكل فيه حبوب الكلوميد؟؟؟
بصي كلمة كيس دموي دي حاجة كبيرة مش سهله
الكلمويد دا بيزود الدورة الدمية بتاعة المبيض فمش فاهم ازاي فيه كيس دموي و تديله حاجة تزود الدم
انا راي مفيش كلوميد ولا منشطات و نكتفي بمنظم الدورة لحد ما نعرف الدنيا ماشية ازي

هيام مطر
05-24-2010, 01:59 AM
ما شاء الله منتظمة التبويض في اليوم الثامن تقريبا ممكن يوم قبله او بعده

انت عمرك كام سنو و زوجك كام سنة
هل هو طول الوقت معاك ولا بيسافر لفترات
ما طبيعة عمله

انا عمري 23 وزوجي عمرو 28

لالا هو دايما معي ما بيسافر

dr_black
05-24-2010, 02:19 AM
انا عمري 23 وزوجي عمرو 28

لالا هو دايما معي ما بيسافر

يعني هو علمياو بنقول اننا لو اقل من 25 سنة و الدورة منتظمة مش نبدا ندور غير بعد عام كامل من الزاوج لانه اي اتنين متزوجين بنسبة 90 هيحصل حمل خلال السنة بدون تدخل طيب هل ممكن تستني؟؟
ولا انات قلقانةو عايزة تبداي

هيام مطر
05-24-2010, 02:50 AM
يعني هو علمياو بنقول اننا لو اقل من 25 سنة و الدورة منتظمة مش نبدا ندور غير بعد عام كامل من الزاوج لانه اي اتنين متزوجين بنسبة 90 هيحصل حمل خلال السنة بدون تدخل طيب هل ممكن تستني؟؟
ولا انات قلقانةو عايزة تبداي

والله يا دكتورة قلقانة جدا وحابة ابدأ بالحوصات اللازمة

dr_black
05-24-2010, 02:54 AM
والله يا دكتورة قلقانة جدا وحابة ابدأ بالحوصات اللازمة

تباي تعملي متابعة تبويض بالسونار

و كمان تحليل الغدة الدرقية و هرمون الللبن
و جوزك يعمل تحليل سائل منوي

رنوشتي
05-24-2010, 03:32 AM
حجم البويضة عشرة في اليوم الكام

لو الدورة منتظمة زي ما بتقولي يبقي لازم يكون التبويض كويس غاليببا ان شاء الله

اكتبيلي كل التحاليل اللي انت عالملها

في اليوم ال 12

انا ما عملت تحاليل ابدا
شو ؟؟؟
يعطيك الف عافية

محبووبة زوجها
05-24-2010, 05:28 PM
السلام عليكم يا دكتورة؟؟

انا متزوجة من خمس شهور وما حملت قبل كذا :059:

ودورتي مرة متلخبطة
ورحت عند الدكتورة وصفتلي(progyluton) وهذه حبوب لتنظيم الدورة
وبدات فيها هذا الشهر
واليوم اخر حبة لي
ومن كم خمس ايام تقريبا حسيت باعراض الدورة من غثيان والم اسفل البطن وقلت هذي اعراض الدورة لكن امس جاني مغص قوي في بطني اول مرة تجيني ومن كثر الالم ماكنت احب احد يلمس بطني:t8:

لو سمحتي يا دكتورة اش تفسيرك لهذه الالم؟؟
هل هو اعراض الدورة؟؟؟
واذا خلص الحبوب حقي كم سوم استنى عشان احلل؟؟؟
مشكوووووووووووووورة:ق0::ق0:

محبووبة زوجها
05-24-2010, 05:31 PM
ونسيت اقولك يادكتورة
انا عملت تحليل هرمون اللبن وطلع سليم والدكتورة قالت مدام اللبن كويس مافي داعي لتحليل هرمونات الغذة والذكورة والتكيس:ق0::ق0:
اش رايك؟؟

نااااديه
05-24-2010, 06:19 PM
دكتوره انا تركت حبوب الحمل الشهر الماضي للراحه لمدة شهر مع استخدام مانع لكن الدوره تأخرت 13 يوم سويت اختبار حمل منزلي طلع سالب المشكله انني احس بموجات متكرره من التعرق الشديد وهذي الحاله لاول مره تحصل معي مالمشكله برايك والدوره لم تنزل الى الان

انا عمري 39 واستخدم حبوب ياسمين الان مدة التأخير 20 يوم وعملت اختبار منزلي وسالب ايضا ومازالت موجات التعرق تاتي

خبيرة الفراشات
05-24-2010, 10:51 PM
دكتوره هل الكلوميد له اثار جانبيه ؟؟

وهل لازم اخذ ابر تفجير بعد استعمال الكلوميد؟؟؟

وهل لو اخذة الكلوميد من اول يوم من الدوره يضر على صحتي ؟؟

شياااام
05-24-2010, 11:10 PM
انا تزوجت قبل وجلست 6سنوات ونص وتطلقت والحين متزوجة لي سنتان وعندي الدرقية طبيعية واخذ25 غرام
وتكيس المبيض وانسدادكامل في الانبوب الايسرمن فالوب وسكربالدم وزوجي جميع تحاليلة سليمة

dr_black
05-25-2010, 12:23 AM
في اليوم ال 12

انا ما عملت تحاليل ابدا
شو ؟؟؟
يعطيك الف عافية

الدورة بتاعتك طولها كام يوم
من اول يوم في نزول الدم الي اول يوم في نزول الدم في الدورة اللي بعدها

dr_black
05-25-2010, 12:26 AM
السلام عليكم يا دكتورة؟؟

انا متزوجة من خمس شهور وما حملت قبل كذا :059:

ودورتي مرة متلخبطة
ورحت عند الدكتورة وصفتلي(progyluton) وهذه حبوب لتنظيم الدورة
وبدات فيها هذا الشهر
واليوم اخر حبة لي
ومن كم خمس ايام تقريبا حسيت باعراض الدورة من غثيان والم اسفل البطن وقلت هذي اعراض الدورة لكن امس جاني مغص قوي في بطني اول مرة تجيني ومن كثر الالم ماكنت احب احد يلمس بطني:t8:

لو سمحتي يا دكتورة اش تفسيرك لهذه الالم؟؟
هل هو اعراض الدورة؟؟؟
واذا خلص الحبوب حقي كم سوم استنى عشان احلل؟؟؟
مشكوووووووووووووورة:ق0::ق0:

المغص ممكن يكون ملهش دعوةبينا ممككن يكون حاجة في الامعاء او ممكن يكون في الجهاز البولي
و طالما حاجة مؤقتع في مش تقلقنا في حاجة

تعملي تحاليل ايه مش فاهمة لو هرمونات خاصة بينا fsh lh prolactine يبقي تاني يوم في الدورة

dr_black
05-25-2010, 12:39 AM
ونسيت اقولك يادكتورة
انا عملت تحليل هرمون اللبن وطلع سليم والدكتورة قالت مدام اللبن كويس مافي داعي لتحليل هرمونات الغذة والذكورة والتكيس:ق0::ق0:
اش رايك؟؟

لو الورة منتظمة يبقي احتياطي نعمل تحليل الغده افضل من وجهة نظري و الباقين ملهمش لزمة بشرط انتظام الدورة

dr_black
05-25-2010, 12:41 AM
دكتوره انا تركت حبوب الحمل الشهر الماضي للراحه لمدة شهر مع استخدام مانع لكن الدوره تأخرت 13 يوم سويت اختبار حمل منزلي طلع سالب المشكله انني احس بموجات متكرره من التعرق الشديد وهذي الحاله لاول مره تحصل معي مالمشكله برايك والدوره لم تنزل الى الان

انا عمري 39 واستخدم حبوب ياسمين الان مدة التأخير 20 يوم وعملت اختبار منزلي وسالب ايضا ومازالت موجات التعرق تاتي

خدي حاجة تنزل الدورة و نعمل تحليل fsh تاني يوم
كلامك يشككني في بداية اعراض نقص هرمون الاستورجين في استعدادن لانقطاع الدورة

dr_black
05-25-2010, 12:45 AM
دكتوره هل الكلوميد له اثار جانبيه ؟؟

وهل لازم اخذ ابر تفجير بعد استعمال الكلوميد؟؟؟

وهل لو اخذة الكلوميد من اول يوم من الدوره يضر على صحتي ؟؟

مفيش دوا ملهوش اثار جانبيه اخطرها للكلوميد هي النشاط المفرط للمبيض و الحمل المتعدد يعني التوائم و الثلاثة
لا مش شرط تاخدي ابر تفجيرية

لا مش موضع خطورة عليك بس دي دورة يعني لاز يكون كل شيء منتظم لان الهرمونات ليها مستويات متدخالةو مرتبطة ببعضها لو البويضة كبرت و خرجت بدري قبل ما يكون بطانة الرحم وصلحة حجم مناسب مش بيحصل حمل الايام المحددة دي نيتيجة دراسة علي الاف الحالات طبعا و دا افضل شيء توصولوا ليه اكيد

dr_black
05-25-2010, 12:46 AM
انا تزوجت قبل وجلست 6سنوات ونص وتطلقت والحين متزوجة لي سنتان وعندي الدرقية طبيعية واخذ25 غرام
وتكيس المبيض وانسدادكامل في الانبوب الايسرمن فالوب وسكربالدم وزوجي جميع تحاليلة سليمة

اشوف التحاليلو الاشعات عشان افهم كويس بعد اذنك

A السراب A
05-25-2010, 03:42 AM
السلام عليكم

دكتوره لو سمحتي ....انا عندي طفلين والصغير عمره ثلاث سنوات ونصف وانا اخذت حبوب مورفلين لمدة سنتين ونصف ولي 5 اشهر مسيبتها وما حصل حمل والدوره من يوم ماسيبت الحبوب وهي منتضمه لكن الشهر الاخير جاتني الدوره يوم 30/ 4 زي كل مره واستمرت خمسه ايام من شهر 5 وفي نفس الشهر نزلت علي الدوره يوم 25/5 واستمرت خمسه ايام وبعد هذي الدوره بيومين احس بالم في الثديين وبعد اسبوع زاد واحس صدري ثقيل ونغزات موجعه وضغط علي الثدي بس مانزل منه حليب هل يكون هرمون الحليب او ماذا ؟ الله يسعدك طمنيني

هزني ذاك الوداع
05-25-2010, 08:25 AM
صباح الخير يادكتوره أنا متزوجه من عشره شهور ولم أحمل كان عندي هرمون الحليب سبعين من اربعه أشهر والان من شهرين اصبح أقل من نصف جميع تحاليل تمام البارحه كشفت سونار قالت دكتور لدى بويضه فوق عشرين سوف تنفجر حولها ماء متى يادكتور أنسب وقت للجماع وهل أنام على ظهرى مده طويله ماهو وقت المحدد لنهوض من سرير

dr_black
05-25-2010, 09:14 AM
السلام عليكم

دكتوره لو سمحتي ....انا عندي طفلين والصغير عمره ثلاث سنوات ونصف وانا اخذت حبوب مورفلين لمدة سنتين ونصف ولي 5 اشهر مسيبتها وما حصل حمل والدوره من يوم ماسيبت الحبوب وهي منتضمه لكن الشهر الاخير جاتني الدوره يوم 30/ 4 زي كل مره واستمرت خمسه ايام من شهر 5 وفي نفس الشهر نزلت علي الدوره يوم 25/5 واستمرت خمسه ايام وبعد هذي الدوره بيومين احس بالم في الثديين وبعد اسبوع زاد واحس صدري ثقيل ونغزات موجعه وضغط علي الثدي بس مانزل منه حليب هل يكون هرمون الحليب او ماذا ؟ الله يسعدك طمنيني

الدورة الطبيعية مدتها من 21 ال 35 يوم و كالما لم تخرج عن هذا النطاق فبنعتبر اي تغر شيء طبيعي متوقع و بدون اسباب

و هل هو دم دورة او صورة دورة معتادة ولا اخف ولا اثقل؟
هل عملتتحليل حمل؟

dr_black
05-25-2010, 09:15 AM
صباح الخير يادكتوره أنا متزوجه من عشره شهور ولم أحمل كان عندي هرمون الحليب سبعين من اربعه أشهر والان من شهرين اصبح أقل من نصف جميع تحاليل تمام البارحه كشفت سونار قالت دكتور لدى بويضه فوق عشرين سوف تنفجر حولها ماء متى يادكتور أنسب وقت للجماع وهل أنام على ظهرى مده طويله ماهو وقت المحدد لنهوض من سرير

عشرين دي ممكن تنفجر في اي وقت
يبقي الجمع في خلال نفس اليوم ان شاء الله
تقصدين ا تنامي علي ظهرك بعد الجماع
يعني مدة حوالي نثف ساعة بعد الجماع تكون كافيه ان شاء الله

dedeeee
05-25-2010, 10:41 AM
دكتوره لو سمحتي ,, هو الرحم المايل ,, (( ميلان الرحم )) ممكن يكون سبب في تأخر الحمل ,, ؟؟

A السراب A
05-25-2010, 11:00 AM
إقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A السراب A http://i1.makcdn.com/m002/alfrasha/imagesNew382/buttons/viewpost.gif (https://alfrasha.maktoob.com/alfrasha82/thread1285118-138/#post35316653)
السلام عليكم

الدورة الطبيعية مدتها من 21 ال 35 يوم و كالما لم تخرج عن هذا النطاق فبنعتبر اي تغر شيء طبيعي متوقع و بدون اسباب

هل عملتتحليل حمل؟

..............................................

دكتوره انا دائما الدوره تكون عندي خمسه ايام بالشهر

اما عن نزول الدم دم دوره بس اخف من قبل قليل جدا

لا ماعملت تحليل حمل ...هل ممكن يكون حمل بعد الدوره بيومين

ماذا تنصحيني

نسمة حنون
05-25-2010, 01:36 PM
دكتورة كيفك ؟؟

دورتي اتقدمت 3 ايام نزلت يوم الاحد والاثنين اليوم في الصباح مافي دم الا لما امسح بالمنديل

يعني دورتي صارت يومين ممكن هذا لانه بطانة الرحم ضعيفة ؟؟

نااااديه
05-25-2010, 03:31 PM
خدي حاجة تنزل الدورة و نعمل تحليل fsh تاني يوم
كلامك يشككني في بداية اعراض نقص هرمون الاستورجين في استعدادن لانقطاع الدورة

مشكوره يادكتوره طيب ايش اخذ علشان تنزل الدوره لاني بعد النزول ارجع للحبوب علشان تتنظم الدوره

لاني مااعتقد ان هذا بداية الانقطاع نسبه لامي واخواتي الاكبر الى الان مانقطعت دورتهم وهم فوق الخمسين

ممكن يكون اختلال في الهرمون فقط اهم شي كيف انزلها

محبووبة زوجها
05-25-2010, 05:02 PM
السلام عليكم؟؟
دكتورة حبوب بروجيلتون لتنظيم الدورة كويسة ولا لا؟؟
الدكتورة وصفت لي هوا وقلت لها انا ابغى احمل
لكن سمعت ناس بيقولو ان هذي الحبوب لها نفس مفعول منع الحمل ويمكن اكثر:ب1::ب1:
والله مرة خوفوني
ايش رايك يادكتورة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا خاااااااااااااايفة مووووووووووووت:042::042:

aya2006
05-25-2010, 05:45 PM
السلام عليكم دكتورة

أنا الحمدلله حملت ولكن معي نزيف لونة بني انا باالحمل الأول نزل معي نفس الشي دم بني وبالاسبوع الخامس نزل الهرمون واجهضت

الحين انا بالاسبوع السابع وادوني من اول ماعرفت اني حامل دوفاستون وبيبي اسبرين برايك اترك البيبي اسبرين لأنة يسبب سيلان لواكمل علية؟؟؟

وايش اعمل بخصوص الوحم وأيش الأكل مناسب لهاالفترة

dr_black
05-26-2010, 12:14 AM
دكتوره لو سمحتي ,, هو الرحم المايل ,, (( ميلان الرحم )) ممكن يكون سبب في تأخر الحمل ,, ؟؟

لو مفيش اي سبب ظاهرو كل شيء سليم يبقي هو سبب لتاخر الحمل و حله سهل بتغير وضعية الجماع

dr_black
05-26-2010, 12:18 AM
السلام عليكم دكتورة أنا متزوجه من سنتين وماحملت تحاليلي سليمة الحمدلله بس

زوجي عند عدد الحيوانات المنويه10مليون والدكتور قال لاتضيعوا وقت الافضل الحقن المجهري ايش رايك

يادكتورة نعملها والا لا وكم نسبة نجاحها وهل تثبت الاجنه مع اني سليمة وربنا قادر على كل شي في

تحليل زوجي الاشكال الطبيعة 70% والاشكال الشاذة30% انا ترجمتها وطلع لي كذا ايش معناته

يادكتورة واسفه على الاطاله ومشكورة

(ربي لاتذرني فردا وانت خير الوراثين)

طيب الحركة اخبارها ايه motility

لكن طالما المدة دي كلها مرت عليكم بدون حمل يبقي دا انسب شيء و ربنا يرزقكم و النسبة يعني هو بتقلق حبتين بس الله كريم و الناس بتاخ لما تسمع40 % الله كريمو يرزقكم ان شاء لله

dr_black
05-26-2010, 12:19 AM
إقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A السراب A http://i1.makcdn.com/m002/alfrasha/imagesNew382/buttons/viewpost.gif (https://alfrasha.maktoob.com/alfrasha82/thread1285118-138/#post35316653)
السلام عليكم

هل عملتتحليل حمل؟

..............................................

دكتوره انا دائما الدوره تكون عندي خمسه ايام بالشهر

اما عن نزول الدم دم دوره بس اخف من قبل قليل جدا

لا ماعملت تحليل حمل ...هل ممكن يكون حمل بعد الدوره بيومين

ماذا تنصحيني

قاعدة عامة اي دم غير دم الدورة في وحدة متجوزة لازم نشك انها حامل حتي لو بتاخد وسلة منع حمل

dr_black
05-26-2010, 12:21 AM
دكتورة كيفك ؟؟

دورتي اتقدمت 3 ايام نزلت يوم الاحد والاثنين اليوم في الصباح مافي دم الا لما امسح بالمنديل

يعني دورتي صارت يومين ممكن هذا لانه بطانة الرحم ضعيفة ؟؟

طيب م فيش دم اوك
مفيش اي افرزات خالص؟؟ يني طاهرة؟؟

بسنت 86
05-26-2010, 12:30 AM
الدكتورة السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دكتورة حضرتك عارفة ان من يوم ماعملت اجهاض وانا دورتى بتتاخر من غير اى سبب والشهر اللى فات اتاخرت شهر واسبوع والشهر اللى قابليه 21 يوم
وقلت لحضرتك انى مش عايزة اخد ادوية هرمونات وحعمل رجيم
وفعلا بدات فى الرجيم ودورتى جت الحمد لله بس اتاخرت 10 ايام بس الحمد لله
تفتكرى ياادكتورة اكمل رجيم ومش محتاجة دوا ينظمها خلاص
ولا ايه رايك؟
وتفتكرى يادكتورة ان الكام كيلو اللى نزلتهم هما اللى كانو مااخرين الدورة
انا حتى يمكن منزلتش 3 كيلو على بعضهم
ومعنى انها اتاخرت 10 ايام بس معنى كدة انها بدات تنتظم

dedeeee
05-26-2010, 12:30 AM
لو مفيش اي سبب ظاهرو كل شيء سليم يبقي هو سبب لتاخر الحمل و حله سهل بتغير وضعية الجماع
طيب يادكتوره هو ايه افضل وضعيه للجماع للي الرحم عندها مايل ؟؟

ام حليبان
05-26-2010, 02:56 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته دكتوره انا لي ولد عمره ثلاث سنوات فطمته وهو كان بعمر ست اشهر المشكله ان الحليب مازالت بصدر واحد فقط والي كنت ارضع فيه صغيري والصدر الثاني مافيه شي ابدا حابه احمل وخاصه ان ولادتي قيصريه وسمعت عن حبوب لهرمون الحليب وماهي افضلها في ايقاف الهرمون بمده قصيره؟ اعذريني على الاطاله

dr_black
05-26-2010, 09:21 AM
Active motile 40% 35% 30%

Sluggish.Motile 35% 35% 30%

Non motile 25% 30% 40%

ذي الحركة يادكتورة مكتوب بجدوله وكتبتها ليكي الله يخليك طمنيني كويسه الحركة عند زوجي ومشكورة يادكتورة

صوريها افضل

dr_black
05-26-2010, 09:30 AM
الدكتورة السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دكتورة حضرتك عارفة ان من يوم ماعملت اجهاض وانا دورتى بتتاخر من غير اى سبب والشهر اللى فات اتاخرت شهر واسبوع والشهر اللى قابليه 21 يوم
وقلت لحضرتك انى مش عايزة اخد ادوية هرمونات وحعمل رجيم
وفعلا بدات فى الرجيم ودورتى جت الحمد لله بس اتاخرت 10 ايام بس الحمد لله
تفتكرى ياادكتورة اكمل رجيم ومش محتاجة دوا ينظمها خلاص
ولا ايه رايك؟
وتفتكرى يادكتورة ان الكام كيلو اللى نزلتهم هما اللى كانو مااخرين الدورة
انا حتى يمكن منزلتش 3 كيلو على بعضهم
ومعنى انها اتاخرت 10 ايام بس معنى كدة انها بدات تنتظم

العلاقة بين لدورة و و الوزن و الرجيم دي بتدور في موضوع التكيس و انت قلت قبل كدا انك معندكيش علي ما اتذكر

الدورة مفيش حاجة اسمها كنت بتتاخر 20 و بعدين اتحسنت بقت بتتاخر 10 لا فيه طبيعي و و مرضي طالما من 21-25 يبقي طبيعي اكثر يبقي فيه مرض لازم نوصله

dr_black
05-26-2010, 09:32 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته دكتوره انا لي ولد عمره ثلاث سنوات فطمته وهو كان بعمر ست اشهر المشكله ان الحليب مازالت بصدر واحد فقط والي كنت ارضع فيه صغيري والصدر الثاني مافيه شي ابدا حابه احمل وخاصه ان ولادتي قيصريه وسمعت عن حبوب لهرمون الحليب وماهي افضلها في ايقاف الهرمون بمده قصيره؟ اعذريني على الاطاله

افضلها الدوستنكس لكن مش تاخديها بدون تحليل

dr_black
05-26-2010, 09:34 AM
مشكوره يادكتوره طيب ايش اخذ علشان تنزل الدوره لاني بعد النزول ارجع للحبوب علشان تتنظم الدوره

لاني مااعتقد ان هذا بداية الانقطاع نسبه لامي واخواتي الاكبر الى الان مانقطعت دورتهم وهم فوق الخمسين

ممكن يكون اختلال في الهرمون فقط اهم شي كيف انزلها

خدي دوفاستون قرص 3 مرات لمدة خمسة ايام و هي هتنزل بعد اخر يوم في اي وقت الي مدة اقصاها 14 يوم
انا بحب الحقن بس معرفش موجودة عندك ولا لا هتجيبي حقنيتن يوتافيلون هاتخدي واحدة وواحدة بعدها ب 12 ساعة و برده هتنزل في اي وقت او مدة اقصاها 14 يوم

dr_black
05-26-2010, 09:36 AM
السلام عليكم؟؟
دكتورة حبوب بروجيلتون لتنظيم الدورة كويسة ولا لا؟؟
الدكتورة وصفت لي هوا وقلت لها انا ابغى احمل
لكن سمعت ناس بيقولو ان هذي الحبوب لها نفس مفعول منع الحمل ويمكن اكثر:ب1::ب1:
والله مرة خوفوني
ايش رايك يادكتورة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا خاااااااااااااايفة مووووووووووووت:042::042:

ايوة هي افضل شيء لتنظيم الدورة
و هي مش حبوب منع حمل و بنشوف في حالات انها بتحملو هي بتاخدها عادي

و ممكن تاخر الحمل مع استخدمها يكون لنتيجة سبب اخر مش هي السبب لكن هي افضل شيء بصراحة

dr_black
05-26-2010, 09:39 AM
السلام عليكم دكتورة

أنا الحمدلله حملت ولكن معي نزيف لونة بني انا باالحمل الأول نزل معي نفس الشي دم بني وبالاسبوع الخامس نزل الهرمون واجهضت

الحين انا بالاسبوع السابع وادوني من اول ماعرفت اني حامل دوفاستون وبيبي اسبرين برايك اترك البيبي اسبرين لأنة يسبب سيلان لواكمل علية؟؟؟

وايش اعمل بخصوص الوحم وأيش الأكل مناسب لهاالفترة

لو فيه نزيف راي تبطلي اسبرين الاطفال

افضل شيء للوحم هو حقة فيتامين بي او اللي مثبت علميا انه زيه او اقوي حبوب الزنجبيل Ginger tabes او تشربيه منقوع او مغلي علي قد ما تقدري 4 او 5 مرات في اليوم

الأمل قريب
05-26-2010, 09:53 AM
اكتبيلي كل حمل و انتهي بايه ولادة ام اجهاض بالترتتيب و مدة كل واحدة و ولدتيهم طبيع ولا قيصري

دكتوره جزاك الله خيرا
كل ولاداتي والحمد لله كمل الحمل وولادة طبيعية
فقط بعد التسقيط أصبحت
أحمل للأسبوع السابع
أو تتأخر عشرة أيام وأكثر بسبب حمل لا يكتمل

طلبت من الطبيبة أن تعمل لي تحليل أجسام مضادة
وقالت بما أن عندك حليب في
صدرك
فالسبب هو
وبلاش تكاليف لا ضرورة لها طبعا كلام الطبيبة
دكتورة
هل ممكن يحصل أجسام مضادة
مع أني قد أنجبت من قبل
طبيعي وبدون مشاكل
ولي طلب وسؤال هل ممكن أستعمل حبوب منع الحمل
حتى لا أحمل وبنفس الوقت علاج لهرمون الحليب:ب1:؟؟؟

احلى بنت في الانترنت
05-26-2010, 10:13 AM
صباح الخير دكتوره

محبة علي
05-26-2010, 11:55 AM
دكتورة انا متزوجة من خمسة اشهر وحصل حمل الحمدالله الشهر الفات عملت تحليل منزلي وتحليل دم والحمد الله ايجابي وعندي موعد عند دكتورة بعد يومين بس انا خايفة يكون حمل كاذب او كيس بدون جنين كيف بدي اعرف ارجو المساعة بسرعة وشكرا

dedeeee
05-26-2010, 01:27 PM
دكتوره ايه افضل وضعيه للجماع للرحم المايل لليمين ,,

نوووووده
05-26-2010, 04:58 PM
سلام دكتوره

انا عندي هرمون الحليب مرتفع 122ودورتي بالشهور ماتجيني وماتنزل الا بحبوب
المهم الغريب انها نزلت علي في شهر واحد 3 مرات بس تكون قليله وبنيه
وتستمر 5 ايام

نزلت بتاريخ 9/5 بحبوب برمولت ان
بعدين نزلت 25/5 لوحدها
بعدين نزلت 6/6 لوحدها

دكتوره افيديني هذي دوره ولا استحاضه ولا لخبطة هرمونات؟؟؟
مع العلم انني حاليا مااستخدم ولا اي نوع من انواع الحبوب
بس قبل شهرين اخذت برمولت ان ونزلت بعدها وكانت قليله

وجزيت خير الجزاء:ق555::ق100::ق555:

خاشعة لله
05-26-2010, 06:12 PM
دكتورة شو رأيك في التاموكسيفين كمنشط للتبويض وهل هو مجدي

(عذبة الاطباع)
05-27-2010, 01:07 AM
سلا م دكتوره

الله يرحم امك جوبيني بسرررعه

انا دورتي المفروض تجي امس بس با العاده تتاخر يومين ثلاث
بس اخر مره جتني مضبوطه ولا تاخرت

السالفه موعدها امس ومن يوم صحيت تنزل معي افرزات مثل افرزات التبويض
واحس بالالم بالمبيض اليمين
سوالي لك ....

هل ممكن يكون تبويض متاخر ؟؟؟
والا حمل ؟؟؟
طيب اش ممكن يكووووون ؟؟

عساااااااااااااااك للجنه ردي علي

dr_black
05-27-2010, 01:37 AM
دكتوره جزاك الله خيرا
كل ولاداتي والحمد لله كمل الحمل وولادة طبيعية
فقط بعد التسقيط أصبحت
أحمل للأسبوع السابع
أو تتأخر عشرة أيام وأكثر بسبب حمل لا يكتمل

طلبت من الطبيبة أن تعمل لي تحليل أجسام مضادة
وقالت بما أن عندك حليب في
صدرك
فالسبب هو
وبلاش تكاليف لا ضرورة لها طبعا كلام الطبيبة
دكتورة
هل ممكن يحصل أجسام مضادة
مع أني قد أنجبت من قبل
طبيعي وبدون مشاكل
ولي طلب وسؤال هل ممكن أستعمل حبوب منع الحمل
حتى لا أحمل وبنفس الوقت علاج لهرمون الحليب:ب1:؟؟؟

يعن هو كلامه صح طبعا بس انا اللي عايز افهمه الترتيب يعني الحمل الوال كمل ولا نزل
الحمل الثاني كمل ولا نزل
............
........
........
فهماني؟؟
هرمون اللبن عشان يحمل صقاطة يعني صعب الي درجة مسحيلة لانه لو عالي لردجة السقاطة كان منع الحمل و و دا لو حصل بيكون بسبب ورم في الفدة اللي بترفزة و و دا لو حصل مرة بالصدفة مش هيحصل الثانية
السقاطة لو مش ثلاث مرات متتالية يعني مفيش بنهم ولادة فهي تعتبر شيء لا يحتاج الي تدخل طبي لا تعتبر اجهاض متكرر يعني
تستعملي حبوب منع حمل ليه؟؟

dr_black
05-27-2010, 01:38 AM
دكتورة انا متزوجة من خمسة اشهر وحصل حمل الحمدالله الشهر الفات عملت تحليل منزلي وتحليل دم والحمد الله ايجابي وعندي موعد عند دكتورة بعد يومين بس انا خايفة يكون حمل كاذب او كيس بدون جنين كيف بدي اعرف ارجو المساعة بسرعة وشكرا

ليه بس تتقوعي التوقع السيء دا الله كريم
و الحاجت دي مش تقدري تعرفيها غير بالسونار

dr_black
05-27-2010, 01:39 AM
دكتوره ايه افضل وضعيه للجماع للرحم المايل لليمين ,,

الميلان لليمين او اليسار دا شي طبيعي انه الرحم بيكون مايل شوية الميلان اللي يخر الحمل يكون مايل للخلف

dr_black
05-27-2010, 01:41 AM
سلام دكتوره

انا عندي هرمون الحليب مرتفع 122ودورتي بالشهور ماتجيني وماتنزل الا بحبوب
المهم الغريب انها نزلت علي في شهر واحد 3 مرات بس تكون قليله وبنيه
وتستمر 5 ايام

نزلت بتاريخ 9/5 بحبوب برمولت ان
بعدين نزلت 25/5 لوحدها
بعدين نزلت 6/6 لوحدها

دكتوره افيديني هذي دوره ولا استحاضه ولا لخبطة هرمونات؟؟؟
مع العلم انني حاليا مااستخدم ولا اي نوع من انواع الحبوب
بس قبل شهرين اخذت برمولت ان ونزلت بعدها وكانت قليله

وجزيت خير الجزاء:ق555::ق100::ق555:

يعني انت مش بتاخدي حاجة تنزلة ؟؟
كدا مرتفع جدا لازم تاخدي حاجة تنزلية
6 مرات نزول دم دي استحاضة طبعا و ليس حيض
طيب بقية الهرمونات اخبارها اي؟

dr_black
05-27-2010, 01:42 AM
دكتورة شو رأيك في التاموكسيفين كمنشط للتبويض وهل هو مجدي

ايوة هو مجدي في بعض الحلات لكن طبعا الكلوميد هو الافضل الي ان و الامن و لو الكويمد فشل فمن الصعب ان التاموكسفين ينجح

dr_black
05-27-2010, 01:51 AM
صباح الخير دكتوره

مش عارفه اقلك صباح الخير ولا مساء الخير

نوووووده
05-27-2010, 04:38 AM
يعني انت مش بتاخدي حاجة تنزلة ؟؟
كدا مرتفع جدا لازم تاخدي حاجة تنزلية
6 مرات نزول دم دي استحاضة طبعا و ليس حيض
طيب بقية الهرمونات اخبارها اي؟

دكتوره انا سبق ووريتك تحاليلي وقلت لي تمام والحمدلله
بس انا انتظر موعدي مع دكتورتي عشان قالت لي اعملي اشعة الرنين المغناطيسي
وانا بعملها الاسبوع الجاي وواشوف شو تعطيني وهذي تحاليلي

FSH 5,03
LH 5,26
TSH 1,91
PROLACTIN 122,75
ESTRADIOL 13

خاشعة لله
05-27-2010, 07:17 AM
ايوة هو مجدي في بعض الحلات لكن طبعا الكلوميد هو الافضل الي ان و الامن و لو الكويمد فشل فمن الصعب ان التاموكسفين ينجح
بس في اشي غريب الدكتور بيعطيني حبات تاموكسيفين كتير يعني هيوصلو 20 حبة من 5 يوم للعادة في خطر ولا اشي عادي . دكتور انتي بتقولي ان الكلوميد ما بيضر طيب والتاموكسيفين ليه مضاعفات
وكمان انا استخدمت كلوميد من قبل ما سوي شئ من رأيك أوقف التاموكسيفين ولا بكمل والله يرزق

dr_black
05-27-2010, 08:55 AM
دكتوره انا سبق ووريتك تحاليلي وقلت لي تمام والحمدلله
بس انا انتظر موعدي مع دكتورتي عشان قالت لي اعملي اشعة الرنين المغناطيسي
وانا بعملها الاسبوع الجاي وواشوف شو تعطيني وهذي تحاليلي

FSH 5,03
LH 5,26
TSH 1,91
PROLACTIN 122,75
ESTRADIOL 13

الباقين كويسين طيب و انت كول المدرة اللي فاتت مبداتيش علاج خالص؟

dr_black
05-27-2010, 09:22 AM
بس في اشي غريب الدكتور بيعطيني حبات تاموكسيفين كتير يعني هيوصلو 20 حبة من 5 يوم للعادة في خطر ولا اشي عادي . دكتور انتي بتقولي ان الكلوميد ما بيضر طيب والتاموكسيفين ليه مضاعفات
وكمان انا استخدمت كلوميد من قبل ما سوي شئ من رأيك أوقف التاموكسيفين ولا بكمل والله يرزق

طيب ممكن توضحيلي اكتر الحل بالضبط ايه
قوليلي تحاليلك و اشعاتك
و ايه اللي حصل مع الكلوميد

dr_black
05-27-2010, 09:27 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخبارك ايه يادكتور اناحبت اسئلك اخي تزوجت وعمرها 33وحملت اول حمل ليه وسقطت على شهر

السبب بيقول مافي نبض وحملت بعد الاجهاض بشهر وتم حملها الحمدلله بس كانت تاكل مثبتات ولدت

وجابت ولد زي القمر وبعد الولادة 8 شهور حملت وسقطت كمان وهو لي الحمل اربع شهور يقولوا الدكاترة

مافي سبب معين للاجهاض وارتاحت 3شهور وحملت ثاني وسقطت على شهر وراحت المستشفى

وسوات تحاليل قالوا مافي سبب للاجهاض نهائي وانت سليمة كل تحاليلك وقالوا خذي حبوب الفوليك

والاسبرين اقبل الحمل ولما تحملي خذي مثبت المهم ارتاحت كمان 3 شهور وحللت حمل طلع تحليل

هرمون الحمل ضعيف قالت الدكتورة خليك عشر ايام وحللي راح يبان بس الان هي بينزل عليه نقطة دم

مع كدرة لونه بني باستمرار تنزل عليه وهي خايفة قالت راح يسقط وهو مابان الحمل والدكتورة ماراح

تعطيها مثبت الا بعد متتاكد من الحمل الله يسعدك يادكتورة اي تعمل مع الاجهاض وماهو سببه برايك

واسف على الاطالة ومشكورة

طالما الحمل و الاجهاض مش متكرر 3 مرات متتالية فغالبا مش بتوصلي لحل معينو احنا بنقول انه كان فيه تشوهات في الجنين فنزل دا لو الجنين اقل من 3 شهور عمرك و احنا هنا مش بنحاول ناخد عينه من الجنين و ن حلله لكن في الدول المتقدمة بيعملوا كدا

طيب هل هي عملت سونارو شافت طول عنق الرحم و فتحة عنق الرحم كويسة ولا لا
ايه هي التحاليل اللي عملتها؟؟
زوجها عمرة كام سنة

احلى بنت في الانترنت
05-27-2010, 09:36 AM
السلام عليكم
اخبارك دكتوره
وانا الان في اسبوع الثاني ولم تنزل الدوره منتظمه
وسويت تحليل دم مافيه حمل بعد تاخر الدوره بيومين
وبعد تاخرت الدوره سبعة ايام وسويت حليل منزلي وصار حمل
هل احيانا يبين في البول ولايبين في الدم
والمشكله هل عادي الافرزات تنزل
وينزل معي افرزات خفيفه بيضاء ومره دم وردي ومره بني فاتح جدا وخفيفه
مره اومرتين في اليوم
وموعد عن المستشفى بعد اسبوعين
مشكووووره

dr_black
05-27-2010, 09:43 AM
السلام عليكم
اخبارك دكتوره
وانا الان في اسبوع الثاني ولم تنزل الدوره منتظمه
وسويت تحليل دم مافيه حمل بعد تاخر الدوره بيومين
وبعد تاخرت الدوره سبعة ايام وسويت حليل منزلي وصار حمل
هل احيانا يبين في البول ولايبين في الدم
والمشكله هل عادي الافرزات تنزل
وينزل معي افرزات خفيفه بيضاء ومره دم وردي ومره بني فاتح جدا وخفيفه
مره اومرتين في اليوم
وموعد عن المستشفى بعد اسبوعين
مشكووووره

مش فاهمه مش انت بتقولي عملت تحليل في البيت و طلع حمل؟؟

اي دم ينزل مع الحمل يعتبر اجهاض منذر
لازم تاخدي علاج ليه

dr_black
05-27-2010, 09:44 AM
دكتورة انا عملت اشعة الصبغة امس وحسيت وقت الاشعة بالم فضيع

ابغى اسئلك عادي اسمح لزوجي بالجماع واذا كان الجماع ممنوع كم الفترة الممنوع فيها الجماع

بعد اشعة الصبغة وايه راح تنصحيني فيه يادكتورة

كويس االم في الصبفة لو في البطن بنحبة بصراحة

لا الجماع عادي في اي وقت
و الاشعة طلعت ايه؟؟

dr_black
05-27-2010, 09:51 AM
ايو عملت سونار وقالوا كويس عملت تحاليل شامله لكل شي وكل شي سليم عندها عمر زوجها 29سنة

وهي 35سنة

يعني بصراحة ةالعمر عليه عامل
يا ريت لو تقدري تقوليلي اسامي التحاليل يمكن يكون فيه حاجة منسيةو اعقد انه اكيد عملوا كل شيء
و ربنا يرزقها

dr_black
05-27-2010, 09:53 AM
اخبارالاشعة انتظر الموعد مع الدكتور هو اللي راح يقولي النتيجه بس دكتورة اللي بتحس بالم وقت الاشعة

تكون كويسة وسليمة ومافي انسداد الله يعطيك العافية

اه الم البطن معناه ان الصبغة مرت و نزلت البطن اضعف الايمان علي جانب واحد

احلى بنت في الانترنت
05-27-2010, 10:03 AM
مش فاهمه مش انت بتقولي عملت تحليل في البيت و طلع حمل؟؟

اي دم ينزل مع الحمل يعتبر اجهاض منذر
لازم تاخدي علاج ليه
انا اول ماتاخرت الدوره يومين سويت تحليل دم وصار مافيه حمل
وبعد 7ايام سويت بول وصار حمل
يعني عادي يبين في تحليل البول والدم لالالالا
وانا
ينزل معي افرزات ورديه فاتحه جدا او بني فاتح جدا ومره ابيضاء
والكميه قليله
دم لونه احمر لاالحمدالله ماينزل معي ابدا
بس افرزات وهل طبيعي نزول الافرزات بكميه قليله جدا جدا
ارجو انك فهمتي
لاني موعدي بعد اسبوعين
حجز لان المستشفى زحمه

dr_black
05-27-2010, 10:08 AM
اي افرزات بنية او تميل للحمرة مع الحمل انت ممكن مش تعرفيها دي تعتبر نزيف و روحي اكشفي طواريء حتي لو كمية قليه او نفقطة مش شرط ان الدم يكون نازل احمر

احلى بنت في الانترنت
05-27-2010, 10:16 AM
اي افرزات بنية او تميل للحمرة مع الحمل انت ممكن مش تعرفيها دي تعتبر نزيف و روحي اكشفي طواريء حتي لو كمية قليه او نفقطة مش شرط ان الدم يكون نازل احمر
مشكوره دكتوره
الله يستر
جزاك الله كل خير

خاشعة لله
05-27-2010, 10:27 AM
طيب ممكن توضحيلي اكتر الحل بالضبط ايه
قوليلي تحاليلك و اشعاتك
و ايه اللي حصل مع الكلوميد

كل شئ سليم ماعدا شوية التهابات بسيطة وفي طريقها للعلاج والكلوميد مش بيعملي اي حاجة بيزود عدد البويضات وسعات بيطلع بويضات مش مظبوطة ممكن اتنين شبه مظبوطين لكن التبويض عندي سليم من غير كلوميد لكن الدكتور خبرني انو التاموكسيفين ممكن يساعد شوية

dr_black
05-27-2010, 10:33 AM
كل شئ سليم ماعدا شوية التهابات بسيطة وفي طريقها للعلاج والكلوميد مش بيعملي اي حاجة بيزود عدد البويضات وسعات بيطلع بويضات مش مظبوطة ممكن اتنين شبه مظبوطين لكن التبويض عندي سليم من غير كلوميد لكن الدكتور خبرني انو التاموكسيفين ممكن يساعد شوية

طالما فيه تبويض بدون منشطات بتسخدميها ليه

و يعني ايه بويضات مش مضبوطة؟؟

خاشعة لله
05-27-2010, 10:40 AM
طالما فيه تبويض بدون منشطات بتسخدميها ليه

و يعني ايه بويضات مش مضبوطة؟؟
يعني مثلا حجمها 24 في 13 والطبيب ذكر لي انها مو مظبوطة انا مبفهم
ما انا ما بفهم شو ياللي مأخر الحمل اذا كان كل اشي تمام ومظبوط

dr_black
05-27-2010, 10:45 AM
يعني مثلا حجمها 24 في 13 والطبيب ذكر لي انها مو مظبوطة انا مبفهم
ما انا ما بفهم شو ياللي مأخر الحمل اذا كان كل اشي تمام ومظبوط

24 في اليوم 13 كويسة يعني حتي لو مخرجتش ممكنتاخدي حاجة تخرجها و فيه ناس بتاخرج علي 26 ملم
ربنا معاك

خاشعة لله
05-27-2010, 10:53 AM
حجمها 24 في 13 مش اليوم ال13 كان الطبيب كاتب هيك في السونار ودا كان يوم 14 وكتب لي علي ابرة حتي تخرج

نسمة حنون
05-27-2010, 12:17 PM
دكتورة يوم الثلاثاء ما كان في دم اطلاقا وفي العصر نزلت علامة الطهر

ياليت تطمنيني ؟

جنة الزهور
05-27-2010, 01:08 PM
يعطيك العاافيه دكتوره
أنا من أجهضت وعندي يطلع هواء في المهبل وش علاجه

محبووبة زوجها
05-27-2010, 03:48 PM
السلاااام ليكم يادكتوووووووووووورة؟؟
ازيك؟؟
يارب تكوني بخييييييييييير:0126:
عاوزة اسالك بالنسبة لحبوب(بروجيليتون)لتنظيم الدورة
لو انا خلصت الحبوب ايش يصر بعدها؟؟ينزل الدورة على طول ولا استنى موعد الدورة الجاية علما ان انا اليوم لي ثالث مخلصة فيه الحبوب دي ومجتش الدورة وفي الم الدورة موجود وبيوجع خالص:0104:
يعني استنى كم يوم ولا اروح الدكتورة
واليوم عملت تحليل منزلي لكن طلع سلبي
يعني هل بهذي الفترة هل ممكن يبين الحمل في البول ولا امتى:0107:
وانتي بتتوقعي ايه من حالتي وان انا ببول كتير قوي بحس ان مثانتي مليانة وبيطلعش الا قطرتين وانتفاخ في بطني ونفسي مسدود:028:
يعني ايه دا كله؟؟؟؟
متشكرة قوي:ق0:

sasa1010
05-27-2010, 04:15 PM
السلام عليكم
كيفك دكتورة...
انا متزوجة منذ مايقرب من سنتين ولم يحدث حمل...انا عايشة فى المدينة ولا أثق بالاطباء هنا ..ولن انزل مصر الا فى رمضان...ومشكلتى هى
فى الشهر اللى فات كنت باخد منشطات (كلوميد وابر بيوريجون حوالى 8 ابر وتلات ابر تفجير يومى7,9-5 )
لانى عندى تبويض ضعيف..حسب كلام الطبيبة..والدورة اتأخرت خمس ايام يعنى كان المفروض معادها يوم 22 -5 لانى باخد منظم للدورة بروجيليتون من 3شهور والدورة منتظمة جات الشهرين اللى فاتوا يوم 22 فى نفس الساعة لكن لما اتأخرت الشهر ده عملت تحليل منزلى بعد غيابها بيوم طلع نيجاتيف ....وجات الدورة بعد خمس ايام تأخير لكن جات غريبة....اول حاجة حاجات بنى وبعدين نزل حاجة كدة شفافة شبه القشرة الخفيفة بتاعة البيض المسلوق...وكمان مش بتنزل زى الشهور اللى فاتت ..متقطعة وقليلة...انا ؟؟؟مش عارفة صراحة هو ليه شكلها غريب كده....
وكمان أسفل ظهرى يألمنى من أسبوع واشعر بالم فى صدرى على فترات متباعدة والم فى الحوض والم فى المبيضين بالتبادل وصداع فى الجبهة
فما رأى حضرتك..وهل تعتقدى انى عندى تكيس أم ماذا ...وما العلاج....

اسفة انى طولت عليكم....
رزقنى الله واياكم الذرية الصالحة المعافاة...

(عذبة الاطباع)
05-27-2010, 06:22 PM
سلا م دكتوره

الله يرحم امك جوبيني بسرررعه

انا دورتي المفروض تجي امس بس با العاده تتاخر يومين ثلاث
بس اخر مره جتني مضبوطه ولا تاخرت

السالفه موعدها امس ومن يوم صحيت تنزل معي افرزات مثل افرزات التبويض
واحس بالالم بالمبيض اليمين
سوالي لك ....

هل ممكن يكون تبويض متاخر ؟؟؟
والا حمل ؟؟؟
طيب اش ممكن يكووووون ؟؟

عساااااااااااااااك للجنه ردي علي

دكتوره ليش ما جوبتيني

:062:

dr_black
05-27-2010, 08:27 PM
يعطيك العاافيه دكتوره
أنا من أجهضت وعندي يطلع هواء في المهبل وش علاجه

يعني ايه مش فاهمه وضحيلي اكتر

dr_black
05-27-2010, 08:31 PM
السلاااام ليكم يادكتوووووووووووورة؟؟
ازيك؟؟
يارب تكوني بخييييييييييير:0126:
عاوزة اسالك بالنسبة لحبوب(بروجيليتون)لتنظيم الدورة
لو انا خلصت الحبوب ايش يصر بعدها؟؟ينزل الدورة على طول ولا استنى موعد الدورة الجاية علما ان انا اليوم لي ثالث مخلصة فيه الحبوب دي ومجتش الدورة وفي الم الدورة موجود وبيوجع خالص:0104:
يعني استنى كم يوم ولا اروح الدكتورة
واليوم عملت تحليل منزلي لكن طلع سلبي
يعني هل بهذي الفترة هل ممكن يبين الحمل في البول ولا امتى:0107:
وانتي بتتوقعي ايه من حالتي وان انا ببول كتير قوي بحس ان مثانتي مليانة وبيطلعش الا قطرتين وانتفاخ في بطني ونفسي مسدود:028:
يعني ايه دا كله؟؟؟؟
متشكرة قوي:ق0:

كوبي انك عارفة انه حبوب تنظيم الدورة مش بتمنع الحمل لا تاخر الدورة ثلاث ايام ممكن مش يبان في التحليل المنزلي لو انت حامل

المفروض بعدض ما تخلصي الحبوب تانز وم تنزلالدورة دا يعني لو الهرموانت كويسةو مش متلخبة قوي عندك لكن في بعض الاحيان ممكن لكن في بعض الاحيان تتاخر لكن في الدورة اللي بعدها يعني في تاني علبة المفوض دا مش يحصل

الشعور بمتلائ المثانة و تدخلي مش تلاقي بول دا ممكن يكون املاح او التهابر مجاري بولية لازم تعملي تحليل بووول

dr_black
05-27-2010, 08:32 PM
السلام عليكم
كيفك دكتورة...
انا متزوجة منذ مايقرب من سنتين ولم يحدث حمل...انا عايشة فى المدينة ولا أثق بالاطباء هنا ..ولن انزل مصر الا فى رمضان...ومشكلتى هى
فى الشهر اللى فات كنت باخد منشطات (كلوميد وابر بيوريجون حوالى 8 ابر وتلات ابر تفجير يومى7,9-5 )
لانى عندى تبويض ضعيف..حسب كلام الطبيبة..والدورة اتأخرت خمس ايام يعنى كان المفروض معادها يوم 22 -5 لانى باخد منظم للدورة بروجيليتون من 3شهور والدورة منتظمة جات الشهرين اللى فاتوا يوم 22 فى نفس الساعة لكن لما اتأخرت الشهر ده عملت تحليل منزلى بعد غيابها بيوم طلع نيجاتيف ....وجات الدورة بعد خمس ايام تأخير لكن جات غريبة....اول حاجة حاجات بنى وبعدين نزل حاجة كدة شفافة شبه القشرة الخفيفة بتاعة البيض المسلوق...وكمان مش بتنزل زى الشهور اللى فاتت ..متقطعة وقليلة...انا ؟؟؟مش عارفة صراحة هو ليه شكلها غريب كده....
وكمان أسفل ظهرى يألمنى من أسبوع واشعر بالم فى صدرى على فترات متباعدة والم فى الحوض والم فى المبيضين بالتبادل وصداع فى الجبهة
فما رأى حضرتك..وهل تعتقدى انى عندى تكيس أم ماذا ...وما العلاج....

اسفة انى طولت عليكم....
رزقنى الله واياكم الذرية الصالحة المعافاة...

دي اعرض المنشطات اللي بتاخديهاو لما بتكون بكميات كبيرة و متادخلة بعمل تغير في الدورة
ممكن تورين التحاليل و الشعاتو كل شيء عندك و احلو اساعدك ان شاء الله

dr_black
05-27-2010, 08:35 PM
دكتوره ليش ما جوبتيني

:062:

معلش مفتش السؤال
ارازت زي التبويض يعني كثيرو شفافة؟؟ ز في ميعادا لدورة استبعد انه حمل لجرة كبيرة

ممكن تبويض متاخر اه ممكن لو الدورة
الافضل تعملي متابعة لو هي لسه الناهرة الافرازات دي او تحاول يكون فيه جماع

(عذبة الاطباع)
05-27-2010, 10:20 PM
معلش مفتش السؤال
ارازت زي التبويض يعني كثيرو شفافة؟؟ ز في ميعادا لدورة استبعد انه حمل لجرة كبيرة

ممكن تبويض متاخر اه ممكن لو الدورة
الافضل تعملي متابعة لو هي لسه الناهرة الافرازات دي او تحاول يكون فيه جماع

مشكوره

بشوف وش يصير :401: :8000:

بعثرة الوان
05-28-2010, 01:25 AM
dr_black :ق555:

السلام عليكم

اانا لي اسبوع قومتي مرااا ثقيله ورجلي تالمني كثيير يادوووووب امشي عليها
والم الدوره مراا يوجعني اول مره يجيني كذا.. انا اخذت كلوميد الشهر الماضي الحين موعد دورتي
لي 8 ايام من تركت الدفستون .. والدوره ماجاتني للان .متاخره يوم عني . معاي دوخه خفيفه .. وافرازات بيضاء ..
بس كله كوم والم بطني كوم .. الم وربي ذبحننننننننننننننني احس اني بموووت .. انا بكريه للعلم ..
شكلي كلو اتغير صار لوني غاااااااااامق "سمراء غامق" وجهي شكلو مره تعبااااااان
وسمعت صوت نبض اول ماصحيت من النوم قمت اغسل وجهي واسمع صوت دقات قلب لااول مره اسمعهاا بااذني
مدري هذي اعراض حمل ا وو لالالالالالالالالالالالالالا

نوووووده
05-28-2010, 03:17 AM
الباقين كويسين طيب و انت كول المدرة اللي فاتت مبداتيش علاج خالص؟

اتا تعالجت فترة بعدين وقفت تقريبا من رمضان اللي فات والشهر اللي فات بدأت مع دكتوره جديده وكورس علاجي جديد بس هي تقول مااقدر اعطيك علاج الا لمن تعملي اشعه الرنين المغناطيسي وعلى ضوئها ابدأ لك العلاج

المتفائلة بالله 2009
05-28-2010, 01:20 PM
السلام عليكم

لو سمحتي يادكتورة انا عملت تحاليل للحمل وقالت الدكتورة كل شيء تمام بس طلعت المشكلة من زوجي مع انه عمل تحليل مرتين قالوا طبيعي والمرة هذي قالوا ضعف في حركة الحيوانات المنويه مع ان العدد ممتاز جدا ووصفوا له علاج
stressease وفيتامين E
وانا وصفوا لي علاج corotrope 5وانا ابي اعرف وش فائدة هذة الادويه واعراضها

رحيـل العمر
05-28-2010, 01:28 PM
السلام عليكم
دكتورة بالنسبة للكلوميد والابر المنشطة لو استخدمتها شهر وصار التبويض ممتاز وما صار حمل هل يبقى مفعول المنشطات للشهر الجاي ولا لازم استخدمها من جديد

dr_black
05-29-2010, 01:17 AM
dr_black :ق555:

السلام عليكم

اانا لي اسبوع قومتي مرااا ثقيله ورجلي تالمني كثيير يادوووووب امشي عليها
والم الدوره مراا يوجعني اول مره يجيني كذا.. انا اخذت كلوميد الشهر الماضي الحين موعد دورتي
لي 8 ايام من تركت الدفستون .. والدوره ماجاتني للان .متاخره يوم عني . معاي دوخه خفيفه .. وافرازات بيضاء ..
بس كله كوم والم بطني كوم .. الم وربي ذبحننننننننننننننني احس اني بموووت .. انا بكريه للعلم ..
شكلي كلو اتغير صار لوني غاااااااااامق "سمراء غامق" وجهي شكلو مره تعبااااااان
وسمعت صوت نبض اول ماصحيت من النوم قمت اغسل وجهي واسمع صوت دقات قلب لااول مره اسمعهاا بااذني
مدري هذي اعراض حمل ا وو لالالالالالالالالالالالالالا

ربنا يرزقك ان شاء الله
بس للاسف الحمل محدش يقدر يشخصة بالعراض
يعني هو كلامك يشبه كلام الحمل لكن مش اكيد
ربنا يرزقك ان شاء الله

بعثرة الوان
05-29-2010, 01:22 AM
ربنا يرزقك ان شاء الله
بس للاسف الحمل محدش يقدر يشخصة بالعراض
يعني هو كلامك يشبه كلام الحمل لكن مش اكيد
ربنا يرزقك ان شاء الله

سويت تحليل دم طلع مافيني حمل
بس مستغربه الاعراض هذي :059:
ممكن من الكلوميد مااثر علي :059:

dr_black
05-29-2010, 01:24 AM
اتا تعالجت فترة بعدين وقفت تقريبا من رمضان اللي فات والشهر اللي فات بدأت مع دكتوره جديده وكورس علاجي جديد بس هي تقول مااقدر اعطيك علاج الا لمن تعملي اشعه الرنين المغناطيسي وعلى ضوئها ابدأ لك العلاج

يعني محدش يقدر يغلطها من خاف سلم
لكن ان شاء الله هيطلع الرنين كويس مش تقلقي باذن الله

dr_black
05-29-2010, 01:43 AM
السلام عليكم

لو سمحتي يادكتورة انا عملت تحاليل للحمل وقالت الدكتورة كل شيء تمام بس طلعت المشكلة من زوجي مع انه عمل تحليل مرتين قالوا طبيعي والمرة هذي قالوا ضعف في حركة الحيوانات المنويه مع ان العدد ممتاز جدا ووصفوا له علاج
stressease وفيتامين E
وانا وصفوا لي علاج corotrope 5وانا ابي اعرف وش فائدة هذة الادويه واعراضها

ربما يكرمك
بس ضعف الحركة من الحجات المقرفة شوية في علاجها و اللي ملهاش علاج الي الان صحيح علميا غير الحقن المجهري للاسف

و كل الاطباء بيحاولا يجتهدواو يجربوا ادويةمختليفه لي امل انهم يبعدوا عن الحقن المجهري
بالنسبة لادوية زوجك فيتامين E و استرز يعني بيعتقد انهم ممكن يحسنوا الحركة شيوة و فيه ناس بتستخدم الهرمونات و خلافة و طبعا اختلاف الادوية بهذه الصورة يدل لي انها كلها غير مجدية
يعني عندنا ادوية المنشطات بتاعة التبويض محفوظة و ه بتستخدم في كل الحالات لكن لان موضوع الحركة ملهوش حل فعالو اكيد فكل واحد بيحاول بطريقة

دا corotrope 5 علتلادة هن كورتيزون Prednisolone 5mg هي مدياهولك ا ليه الله اعلم مممكن عندك شهعر زائد او تكويس مع ارتفاع في هرمون الذكورة او ممكن اجسام مضداة للحيونات المنوية دي اشهر حجات بالنسبة لينا

لي هي طتباه الله اعلم انت اللي تعرفي

محبوبه بلا حدود
05-29-2010, 01:55 AM
مرحبا دكتوره حبيت اسالك عن حبوب منع الحمل ياسمين ايش رايك فيها انا جربت كذا نوع وماناسب لي الا ياسمين احسها خفيفه ع المعده والا انتي ايش رايك

سيمو كيمو
05-29-2010, 02:36 AM
السلام عليكم
ابغي اسال هل من الممكن يستخدم الكلوميد في خامس ايام الدوره؟
ام فقط من ثاني يووم؟
خاصه اذ كانت الدوره منتظمه؟

dr_black
05-29-2010, 08:52 AM
مرحبا دكتوره حبيت اسالك عن حبوب منع الحمل ياسمين ايش رايك فيها انا جربت كذا نوع وماناسب لي الا ياسمين احسها خفيفه ع المعده والا انتي ايش رايك

ايوة هي تعتبر احدث حاجة و هي كويسة طالما مرتاحة عليها هي كويس

dr_black
05-29-2010, 08:53 AM
السلام عليكم يادكتورة انا كتبت لكي تحليل زوجي بعد ماترجمتوا ياليت تطمني كيف الحركة عند زوجي

انتي طلبتي اني اصوره وارسل بس مااعرفت اصوره لان جهازي مافي بلوتوث وحاولت اوضح ليك اكثر

بعد ماترجمته بالعربي عدد الحيوانات المنويه عشرة مليون

Motility:

. 2hr. . 1hr. . 1/2hr

المتحرك النشيط : 40% 35% 30%

المتحرك البطىء: 35% 35% 30%

متحرك غير : 25% 30% 40%

الاشكال الطبيعيه :70%

الاشكال الشاذة: 30%

ما شاء الله الحركو كويسة باذن الله

dr_black
05-29-2010, 08:54 AM
السلام عليكم
ابغي اسال هل من الممكن يستخدم الكلوميد في خامس ايام الدوره؟
ام فقط من ثاني يووم؟
خاصه اذ كانت الدوره منتظمه؟

اليوم لحامس ا كان كلام قديم جدا و انتهي حاليا في حالات تنشيط التبويض و العلم استقر علي اليوم الثاني

رحيـل العمر
05-29-2010, 02:09 PM
دكتورة ماجاوبتي على سؤالي

دكتورة بالنسبة للكلوميد والابر المنشطة لو استخدمتها شهر وصار التبويض ممتاز وما صار حمل هل يبقى مفعول المنشطات للشهر الجاي ولا لازم استخدمها من جديد __________________

نسمة حنون
05-29-2010, 02:33 PM
دكتورة انا سبق وقلتلك انه دورتي نزبلت يومين بس
دكتورة ثالث ما كان في دم اطلاقا وفي العصر نزلت علامة الطهر

ممكن يكون من بطانة الرحم انها ضعيفة

ياليت تطمنيني ؟

dr_black
05-29-2010, 05:54 PM
يعني ان شاء الله مع عدد الحيوانات المنوية اللي هي عشرة مليون تنفع الحقن المجهري او اطفال الانابيب

مع العلم اني الحمدلله سليمة

ان شاء الله يكون اطفال انابيب و ليس حقن مجهري

dr_black
05-29-2010, 05:56 PM
دكتورة ماجاوبتي على سؤالي

دكتورة بالنسبة للكلوميد والابر المنشطة لو استخدمتها شهر وصار التبويض ممتاز وما صار حمل هل يبقى مفعول المنشطات للشهر الجاي ولا لازم استخدمها من جديد __________________

والله كنت فاكرة اني رديت اسفة للتاخر
لا لازم تستخدميها من جديد كل شهرة

dr_black
05-29-2010, 05:56 PM
دكتورة انا سبق وقلتلك انه دورتي نزبلت يومين بس
دكتورة ثالث ما كان في دم اطلاقا وفي العصر نزلت علامة الطهر

ممكن يكون من بطانة الرحم انها ضعيفة

ياليت تطمنيني ؟

لا لايدل علي ا ن البطانة ضعيفة

قصيدة غالي
05-29-2010, 06:48 PM
نوع الورم ايه؟؟ و هل تم عمل تحليل ليه؟
الورم قالت إنه حميد
ايوه تم عمل تحليل للورم
أش سبب تأخر الدوره لان الآن صار لي 5 أسابيع من تأخر الدوره؟؟؟؟؟

كوثر26
05-29-2010, 07:07 PM
السلام عليكم
انا عندي 26 سنة متزوجة منذ سنة
منذ البلوغ وانا دورتي غير منتظمة لكن قبل الزواج ذهبت عند أخصائية نساء قالت عندي تكيس في المبايض اعطتني حبوب منع الحمل مدة 6 اشهر ولم اخذها مرة ثانية الدورة اصبحت غير منتظمة ذهبت عند دكتورة أخرى عملت لي سونار مهبلي تبين ان عندي تكيس مبايض شديد اعطتني اعمل تحاليل LH FSH هرمون الحليب و هرمون الغدة الدرقية أعملها ثالث أيام الدورة من خلال التحاليل تبين ان عندي هرمون LH مرتفع قالت ان عندي ضعف المبيضين أعطتني حبوب منع الحمل GRACIAL اخذها 22 يوم وأستنى 7 ايام ثم اخذها 22يوم و ارجع عندها اول ايام الحيض.من فضلك دكتورة لم افهم مدى خطورة ارتفاع هرمون LH ولماذا طلبت مني الدكتورة ان ارجع اول ايام الحيض.وشكرا و جزاك الله ألف خير و عذرا للإطالة

ام اميره الاموره
05-29-2010, 09:25 PM
يادكتوره انا موعد دورتي 5 او 12 بالشهر والى الان ماجات

وسويت سونار وقالت موباين شي بالرحم بس انتظري بعدين تعالي
انا اليوم لى ست ايام من اخر يوم رحت لعمل السونار

يعني لو رحت بكره وعملت سونار يبان ولا لا؟؟؟

وهل ممكن يكون حمل ومابان بالسونار

علما اني اعاني من التكيس
تعالجت شهرين بالابر المنشطه وماحملت والشهر دا وقفت والى الان مانزلت الدوره؟؟؟!!!!

جنة الزهور
05-29-2010, 10:26 PM
اذا ممكن ابي علاج للرطوبه في الرحم

عاشقة الفردوس82
05-29-2010, 11:25 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا وقفت حبوب منع الحمل ديان35 في شهر أبريل وعملت فقط الحساب وفي شهر ماي كنت أنوي احمل وأخذت حبوب الدفاستون وماكسي20 عشان انقي رحمي من مخلفات حبوب منع الحمل لكني كنت أنوي ان أحمل هذا الشهر لكن ماحصل حمل أرجوكم أفيدوني لاتتأخري علي دكتورة في الجواب وجزاك الله خيرا
في انتظار ردكم المحترم.

( بشاير )
05-30-2010, 01:35 AM
دكتوره هل حبوب داين 35

تسبب سمنهـ ولالا ...

dr_black
05-30-2010, 02:03 AM
السلام عليكم
انا عندي 26 سنة متزوجة منذ سنة
منذ البلوغ وانا دورتي غير منتظمة لكن قبل الزواج ذهبت عند أخصائية نساء قالت عندي تكيس في المبايض اعطتني حبوب منع الحمل مدة 6 اشهر ولم اخذها مرة ثانية الدورة اصبحت غير منتظمة ذهبت عند دكتورة أخرى عملت لي سونار مهبلي تبين ان عندي تكيس مبايض شديد اعطتني اعمل تحاليل LH FSH هرمون الحليب و هرمون الغدة الدرقية أعملها ثالث أيام الدورة من خلال التحاليل تبين ان عندي هرمون LH مرتفع قالت ان عندي ضعف المبيضين أعطتني حبوب منع الحمل GRACIAL اخذها 22 يوم وأستنى 7 ايام ثم اخذها 22يوم و ارجع عندها اول ايام الحيض.من فضلك دكتورة لم افهم مدى خطورة ارتفاع هرمون LH ولماذا طلبت مني الدكتورة ان ارجع اول ايام الحيض.وشكرا و جزاك الله ألف خير و عذرا للإطالة

يعني ممك نقول دا كان كلام بيتقال زمان انه كل ما رتفع هرمون LH فدا بيدل علي ان التكيس متقدم لكن العلم اثبت انه مش صحيح
لازم تعملي هرمون الذكورة عشان لو عاليتخدي حاجة تنزلة
طولك كام ووزن كام؟؟
الدورة بتتاخر عندك قبل الحبوب ولا نظمها ايه؟

dr_black
05-30-2010, 02:06 AM
يادكتوره انا موعد دورتي 5 او 12 بالشهر والى الان ماجات

وسويت سونار وقالت موباين شي بالرحم بس انتظري بعدين تعالي
انا اليوم لى ست ايام من اخر يوم رحت لعمل السونار

يعني لو رحت بكره وعملت سونار يبان ولا لا؟؟؟

وهل ممكن يكون حمل ومابان بالسونار

علما اني اعاني من التكيس
تعالجت شهرين بالابر المنشطه وماحملت والشهر دا وقفت والى الان مانزلت الدوره؟؟؟!!!!

ايوة طبعا المفروض يبان علي السونار يبين لو عمر الحمل 4 اسابيع يعني تكون الدورة متاخر اسبوعين علي ميعدها

و لو انت الشهر دا مش واخده ابر منشطة او كلوميد فدا ممكن يكون بسبب التكيس

dr_black
05-30-2010, 02:09 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا وقفت حبوب منع الحمل ديان35 في شهر أبريل وعملت فقط الحساب وفي شهر ماي كنت أنوي احمل وأخذت حبوب الدفاستون وماكسي20 عشان انقي رحمي من مخلفات حبوب منع الحمل لكني كنت أنوي ان أحمل هذا الشهر لكن ماحصل حمل أرجوكم أفيدوني لاتتأخري علي دكتورة في الجواب وجزاك الله خيرا
في انتظار ردكم المحترم.

يعني انت زي المستجير من الرمضاء بالنار

لا طبعا دا مش علاج حبوب منع الحمل دي بتمنع التبويض لو مشيت عليها مدة

لو الدور مجتش بعدش شهرين من العلاج او محصلش تبويض و انت بتعملي متابعة بالسونار تاخدي حاجة تنزل الدور زي الدوفاستون لتنزيل الدورة فقط و بعدين تكملي كلوميد من تاني يوم في الدورة

dr_black
05-30-2010, 02:10 AM
دكتوره هل حبوب داين 35

تسبب سمنهـ ولالا ...

كل الحبوب اللي فيها استورجين او بروجيستيرون بتعمل زيادة موزن مهما قالواو و مهما غيروا في الاسماء

dr_black
05-30-2010, 02:25 AM
اذا ممكن ابي علاج للرطوبه في الرحم

بصراحة مفيش حاجة مرت علي في الطب قبل كدا اسمها كدا

بنت الوايلي
05-30-2010, 04:03 AM
هلا بطبيبه الفراشات ياليت تساعديني بعد ثلاث شهور من زواجي حملت بعد مولدت بنتي تميت الاربعين ماستنيت الدوره واخذت حبوب منع الحمل ميكروجينون30 لمده سنه وعشر شهور والان تاركتهالمده سنه وماحملت والدوره منتظمه والحمدلله ومامعاي التهابات ابغى اعرف هل السبب من الحبوب وهل اعطتني مناعه للعلم من شهر عملت اشعه للرحم وطلع كل شي سليم

sasa1010
05-30-2010, 07:39 AM
دي اعرض المنشطات اللي بتاخديهاو لما بتكون بكميات كبيرة و متادخلة بعمل تغير في الدورة
ممكن تورين التحاليل و الشعاتو كل شيء عندك و احلو اساعدك ان شاء الله

جزاك الله خيرا دكتورتى وان شاء الله سأعمل تحاليل جديدة فى الدورة القادمة وارسلها لك..

dr_black
05-30-2010, 08:16 AM
هلا بطبيبه الفراشات ياليت تساعديني بعد ثلاث شهور من زواجي حملت بعد مولدت بنتي تميت الاربعين ماستنيت الدوره واخذت حبوب منع الحمل ميكروجينون30 لمده سنه وعشر شهور والان تاركتهالمده سنه وماحملت والدوره منتظمه والحمدلله ومامعاي التهابات ابغى اعرف هل السبب من الحبوب وهل اعطتني مناعه للعلم من شهر عملت اشعه للرحم وطلع كل شي سليم

طيب هل زوجك عمل تحليل؟؟

انت والدة طبعي ولا قيصري؟؟

عمرك كامو عمر زوجك
ماهي الاشعة اللي عمليتهيا سونار ولا صبغة؟
عملت هرمون الغدة الدرقية و اللبن؟

جوري2006
05-30-2010, 04:44 PM
السلام عليكم انا عملت تحاليل وطلع عندي الغدة الدرقية 6 والمعدل الطبيعي 4 هل يؤثر على الحمل وهل هي نشيطة او خاملة علما بانه لدي ارتفاع في هرمون الحليب واعطتني الدكتورة حبوب ميتافاج هل هذه الحبوب ممكن تاثر علي لانها منظم السكر وحبوب عشان الهرمون الحليب وشكرا

سوسو 23
05-30-2010, 06:05 PM
مرحبا دكتوره انا اليوم 13 من دورتي ورحت عند الدكتوره عشان متابعة التبويض ولقيت بويضه حجمها 15 وقالت التبويض كويس ومافي داعي اخذ منشطات الشهر الجاي وسالتها عن ابرة التفجير قالت مو ظروري الجماع يكون يوم الاربعاء

دكتوره سؤالي هل التبويض كويس عندي لانه الشهر الي فات كانت البويضات صغيره وكنت اخذ منشطات كلوميد وابر وهالشهر مااخذت منشطات لانه هرمون الحليب رجع ارتفع عندي وانا اتعالج منه هالشهر اخذ دوستنكس حبتين بالاسبوع
دكتوره في احتمال تكبر البويضه وتوصل لل18 وهل ممكن يصير حمل هالشهر وانا اتعالج من هرمون الحليب ؟؟

محبووبة زوجها
05-30-2010, 06:34 PM
السلااام عليكم يا دكتورة؟؟
انا اليوم هوا اليوم السادس بعد ما خلصت حبوب(بروجيليتون)لتنظيم الدورة
لكم مت جات الدورة واحس بالم في صدري لمن اصحى من النوم او لمن اقعد كثير
واليوم الصباح نزل مع البول خيط قطني من الدم لونه احمر
وحللت قبل ثلاث ايام تحليل منزلي وطلع سلبي
افيديني
جزاك الله خيرا:066:

عاشقة الفردوس82
05-30-2010, 11:48 PM
يعني انت زي المستجير من الرمضاء بالنار

لا طبعا دا مش علاج حبوب منع الحمل دي بتمنع التبويض لو مشيت عليها مدة

لو الدور مجتش بعدش شهرين من العلاج او محصلش تبويض و انت بتعملي متابعة بالسونار تاخدي حاجة تنزل الدور زي الدوفاستون لتنزيل الدورة فقط و بعدين تكملي كلوميد من تاني يوم في الدورة

يعني في احتمال أحمل هذا الشهر اذا ماأخذت هذه الحبوب

كوثر26
05-31-2010, 03:11 AM
يعني ممك نقول دا كان كلام بيتقال زمان انه كل ما رتفع هرمون LH فدا بيدل علي ان التكيس متقدم لكن العلم اثبت انه مش صحيح
لازم تعملي هرمون الذكورة عشان لو عاليتخدي حاجة تنزلة
طولك كام ووزن كام؟؟
الدورة بتتاخر عندك قبل الحبوب ولا نظمها ايه؟

شكرا دكتورة
وزني 60كلغ و طولي 1.57
دورتي غير منتظمة منذ البلوغ
من خلال التحاليل 21.07=LH

بنت الوايلي
05-31-2010, 03:53 AM
يابنات الطبيبه ماردت لي هي بالعاده تطول ماترد على موضوعي

حنين اانثى
05-31-2010, 07:40 AM
دكتوره لو سمحتي ممكن يصير حمل متأخر؟؟ ولو صار متى تحلل المرأه علشان تطلع النتيجه مضبوطه؟؟
انا يادكتوره عدى على موعد الدوره 13 يوم
وعملت تحليل منزلي ودم عادي ومافي حمل
وعملت تحليل رقمي بعد 8 ايام من تأخر الدوره ومافي حمل..
للمعلوميه اول مره تتأخر دورتي ..
ومعقوله يكون حمل متأخر ومابان حتى في الرقمي؟؟ ومتى يبان؟؟

اسيرة الغالي
05-31-2010, 12:43 PM
انا اليوم 13 من الدورة وسويت تحليل هرمون قبل اسبوعين وهذي النتيجة pro528,tsh19.77.lh10.77وfsh4.95
وتحاليل زوجي ممتازة والدكتورقال ماتاكلين الاعلاج الغدة فقط هل هذا يكفي وهل فيه امل احمل بعد الله وشاكرة لك دكتورة .

leemoon
05-31-2010, 09:52 PM
السلام عليكم دكتورة .. كيفك ؟

انا لي 3 اشهر والدة .. عندي افرازات كثيرة والم وجرح خارجي ما التئم الان .. والم شديد اثناء الجماع ..
راجعت دكتورتين الاولى قالت انه يوجد حرح في عنق الرحم ويحتاج لخياطة ..

اما الثانية قالت انه يوجد جرح لكن لاداعي للخياطة راح يلتئم بالتدريج ..

والسبب كان ان وعنق الرحم مو متوسع بالكامل عندي (عانيت طلق لمدة يومين وكان توسع عنق الرحم لليومين 1 سم وبعدها عطوني ابر وتوسع) واثناء الولادة انجرح عنق الرحم وما انتبهو للجرح فما خيطوه حسب حسب كلام الدكتورة الثانية

المهم سؤالي شنو رايك في الموضوع هل راح يتلئم بالتدريج وكم ياخذ تقريبا ؟؟

dedeeee
06-01-2010, 02:39 PM
دكتوره انا سويت تحليل هرمون الحليب ,, وطلع (( 20 )) هادا طبيعي ولا لأ ,, وشكرا يادكتوره ,,

nada_83
06-01-2010, 06:09 PM
تزوجت من8 شهور و كنت استعمل انا و زوجي العزل الطبيعي,
من شهرين عانيت من التهابات مهبلية . ذهبت لاخصائية اجرت فحص و اخبرتني ان لدي ضعف تبويض و عدة جريبات folicles في المبيضين
و لم تعطني علاج بل قالت لا بد من التخلي عن العزل اذا اردت ان احمل يوما
هل من الممكن ان احمل طبيعي اي بدون تدخل طبي
رجاءا اختي الدكتورة ساعديني بتفسير لي حالتي و كيف لي بالعلاج
شكرا

زهور الليلك
06-01-2010, 06:50 PM
السلام عليكم..
ممكن اعرف وش سبب الافرازات البنيه قبل الدورة بكم يوم؟؟

زهور الليلك
06-01-2010, 06:51 PM
السلام عليكم..
ممكن اعرف وش سبب الافرازازت البنيه قبل الدورة بكم يوم؟؟

الضعيفه
06-01-2010, 07:49 PM
السلام عليكم

دكتوره انا اكلت كلوميد خامس يوم من الدوره

وفي اليوم التاسع من الدوره اخذة سونار وقال الدكتور عندي تبويض كويس وقال تعالي بعد يومين

ورحت له امس يعني في اليوم 12من اول يوم نزلت فيه الدوره وقال عندي بويضه مشاء الله حجمها18 وبويضه حجمها16 والثالثه اصغر منهم بس ما اذكر بالضبط بس اضن 11
وقال هذا كويس وسمك جدار الرحم ممتازه
وقال البويضات راح تكبر باذن الله خلال اليوم وبكرا

وبعدها راح ينزل منك مثل زلال البيض الشفاف هذا دليل انه خلال48ساعه لا زم يكون فيه علاقه

سوالي يا دكتوره هو صرف لي تحاميل يقول بعد مرور3ايام تستخدمينها لاني اجهضة قبل كذا

هل استعملها التحاميل بعد نزول الافرازات الشفافه بيوم واحد؟؟
وهل حجم البويضات في اليوم 12 كويس ولا استجابته بطيئ وقليله ؟؟
وانا امس نزل معي الافرازات الشفافه الي مثل زلال البيض وانا في اليوم 12هل يعني ان البويضه الي حجمها 18كبرة وحدث لها انفجار؟؟

dr_black
06-01-2010, 08:39 PM
السلام عليكم انا عملت تحاليل وطلع عندي الغدة الدرقية 6 والمعدل الطبيعي 4 هل يؤثر على الحمل وهل هي نشيطة او خاملة علما بانه لدي ارتفاع في هرمون الحليب واعطتني الدكتورة حبوب ميتافاج هل هذه الحبوب ممكن تاثر علي لانها منظم السكر وحبوب عشان الهرمون الحليب وشكرا

لازم تكتبيلي اسم التحليل هل هو TSH ولا T4 انا اعتقد انه التحليل الاول لانه بيكون مصحوب بزيادة هرمون اللبن و دا بيكون خمول و لا يس نشاط بس لازم لازم تكتبي اسم التحليل

لازم علاج الغدة الاول هي السبب

dr_black
06-01-2010, 08:41 PM
مرحبا دكتوره انا اليوم 13 من دورتي ورحت عند الدكتوره عشان متابعة التبويض ولقيت بويضه حجمها 15 وقالت التبويض كويس ومافي داعي اخذ منشطات الشهر الجاي وسالتها عن ابرة التفجير قالت مو ظروري الجماع يكون يوم الاربعاء

دكتوره سؤالي هل التبويض كويس عندي لانه الشهر الي فات كانت البويضات صغيره وكنت اخذ منشطات كلوميد وابر وهالشهر مااخذت منشطات لانه هرمون الحليب رجع ارتفع عندي وانا اتعالج منه هالشهر اخذ دوستنكس حبتين بالاسبوع
دكتوره في احتمال تكبر البويضه وتوصل لل18 وهل ممكن يصير حمل هالشهر وانا اتعالج من هرمون الحليب ؟؟

التبويض كدا كويس و غاليا ان شاء الله توصل للحجم الطبيعي
ايوة ممكن يحصل حمل باذن الله لكن طبعا بنسبة اقل من لو الهرمونات مضبوطة

dr_black
06-01-2010, 08:42 PM
السلااام عليكم يا دكتورة؟؟
انا اليوم هوا اليوم السادس بعد ما خلصت حبوب(بروجيليتون)لتنظيم الدورة
لكم مت جات الدورة واحس بالم في صدري لمن اصحى من النوم او لمن اقعد كثير
واليوم الصباح نزل مع البول خيط قطني من الدم لونه احمر
وحللت قبل ثلاث ايام تحليل منزلي وطلع سلبي
افيديني
جزاك الله خيرا:066:

لا قبل ثلاث ايام صعب انه يبان في البول لكن بصراحة اشك فعلا انه حمل نقول يا رب

dr_black
06-01-2010, 08:44 PM
يعني في احتمال أحمل هذا الشهر اذا ماأخذت هذه الحبوب

مع عدم انتظام الدورة صعب التوقع بشيء

dr_black
06-01-2010, 08:45 PM
شكرا دكتورة
وزني 60كلغ و طولي 1.57
دورتي غير منتظمة منذ البلوغ
من خلال التحاليل 21.07=LH

طيب اكتبي بقاي التاحليل لو تحب افيدك بشيء قوليلي

dr_black
06-01-2010, 08:49 PM
يابنات الطبيبه ماردت لي هي بالعاده تطول ماترد على موضوعي

راجعي نفس الصفحة اللي انت كاتبه فيها صفحة 149 ليه تتهميني

dr_black
06-01-2010, 08:51 PM
دكتوره لو سمحتي ممكن يصير حمل متأخر؟؟ ولو صار متى تحلل المرأه علشان تطلع النتيجه مضبوطه؟؟
انا يادكتوره عدى على موعد الدوره 13 يوم
وعملت تحليل منزلي ودم عادي ومافي حمل
وعملت تحليل رقمي بعد 8 ايام من تأخر الدوره ومافي حمل..
للمعلوميه اول مره تتأخر دورتي ..
ومعقوله يكون حمل متأخر ومابان حتى في الرقمي؟؟ ومتى يبان؟؟

اشك انه يكون فيه حمل و الدورة متاخرة 8 ايام و و ما يطلع في التحليل الرقمي
تاخر الدورة مرة دا مش مشكلة لكن بردة لازم ندور علي سبب
طيب هل حالة النفسية متغيرة متضايقة زعلانه قلقانة؟؟

dr_black
06-01-2010, 08:52 PM
انا اليوم 13 من الدورة وسويت تحليل هرمون قبل اسبوعين وهذي النتيجة pro528,tsh19.77.lh10.77وfsh4.95
وتحاليل زوجي ممتازة والدكتورقال ماتاكلين الاعلاج الغدة فقط هل هذا يكفي وهل فيه امل احمل بعد الله وشاكرة لك دكتورة .

يا ريت تكتبيلي وحدت القياس بس عشان اقدر افهم
لكن لو الغدة فيها مشكلة و هو ادها علاج فدا طبعا ان شاء الله كفيل انه يكون سبب في انك تحملي ان شاء الله

dr_black
06-01-2010, 08:55 PM
السلام عليكم دكتورة .. كيفك ؟

انا لي 3 اشهر والدة .. عندي افرازات كثيرة والم وجرح خارجي ما التئم الان .. والم شديد اثناء الجماع ..
راجعت دكتورتين الاولى قالت انه يوجد حرح في عنق الرحم ويحتاج لخياطة ..

اما الثانية قالت انه يوجد جرح لكن لاداعي للخياطة راح يلتئم بالتدريج ..

والسبب كان ان وعنق الرحم مو متوسع بالكامل عندي (عانيت طلق لمدة يومين وكان توسع عنق الرحم لليومين 1 سم وبعدها عطوني ابر وتوسع) واثناء الولادة انجرح عنق الرحم وما انتبهو للجرح فما خيطوه حسب حسب كلام الدكتورة الثانية

المهم سؤالي شنو رايك في الموضوع هل راح يتلئم بالتدريج وكم ياخذ تقريبا ؟؟

لازن تعملي سونار مهبلي و يتقاس طول عنق الرحم و كمان وسع العنق لو هو طبيعي يبقي تاخدي مضادادت حيومة بطريقة مكثفة و ممكن تعملي مزرعة لو فيه افرازت كثيرة و مفيش خياطة

لكن لو فيه تغير في الطول خصوصا ممكن يبقي غالبا هنحتاج عملية اصلاح عنق رحم

dr_black
06-01-2010, 08:57 PM
دكتوره انا سويت تحليل هرمون الحليب ,, وطلع (( 20 )) هادا طبيعي ولا لأ ,, وشكرا يادكتوره ,,

لو هو 20niu per ml يبقي كويس ان شاء الله

اكتيبي التمييز

dr_black
06-01-2010, 08:58 PM
تزوجت من8 شهور و كنت استعمل انا و زوجي العزل الطبيعي,
من شهرين عانيت من التهابات مهبلية . ذهبت لاخصائية اجرت فحص و اخبرتني ان لدي ضعف تبويض و عدة جريبات folicles في المبيضين
و لم تعطني علاج بل قالت لا بد من التخلي عن العزل اذا اردت ان احمل يوما
هل من الممكن ان احمل طبيعي اي بدون تدخل طبي
رجاءا اختي الدكتورة ساعديني بتفسير لي حالتي و كيف لي بالعلاج
شكرا

طيب هل الدورة منتظمة؟؟
\هل عملت اي تحاليل انت او زوجك؟؟
هل عملت متابعة تبويض

dr_black
06-01-2010, 09:00 PM
السلام عليكم..
ممكن اعرف وش سبب الافرازازت البنيه قبل الدورة بكم يوم؟؟

طيب هل فيه اي اعراض مصاحبة ليها ارتفاع في درجة الحرارة
الم في البطن
هل هي كل شهر ام شهور شهور

dr_black
06-01-2010, 09:02 PM
السلام عليكم

دكتوره انا اكلت كلوميد خامس يوم من الدوره

وفي اليوم التاسع من الدوره اخذة سونار وقال الدكتور عندي تبويض كويس وقال تعالي بعد يومين

ورحت له امس يعني في اليوم 12من اول يوم نزلت فيه الدوره وقال عندي بويضه مشاء الله حجمها18 وبويضه حجمها16 والثالثه اصغر منهم بس ما اذكر بالضبط بس اضن 11
وقال هذا كويس وسمك جدار الرحم ممتازه
وقال البويضات راح تكبر باذن الله خلال اليوم وبكرا

وبعدها راح ينزل منك مثل زلال البيض الشفاف هذا دليل انه خلال48ساعه لا زم يكون فيه علاقه

سوالي يا دكتوره هو صرف لي تحاميل يقول بعد مرور3ايام تستخدمينها لاني اجهضة قبل كذا

هل استعملها التحاميل بعد نزول الافرازات الشفافه بيوم واحد؟؟
وهل حجم البويضات في اليوم 12 كويس ولا استجابته بطيئ وقليله ؟؟
وانا امس نزل معي الافرازات الشفافه الي مثل زلال البيض وانا في اليوم 12هل يعني ان البويضه الي حجمها 18كبرة وحدث لها انفجار؟؟

طيب اكتبيلي اسم التحاميل

الافرازت اللي زي الزلال دي مع التبويض يعني بتسبقة بحوال 12 ساعة تقريبا او اكثر
الاستجابة كويسة ان شاء الله

جوري2006
06-01-2010, 09:33 PM
لازم تكتبيلي اسم التحليل هل هو TSH ولا T4 انا اعتقد انه التحليل الاول لانه بيكون مصحوب بزيادة هرمون اللبن و دا بيكون خمول و لا يس نشاط بس لازم لازم تكتبي اسم التحليل

لازم علاج الغدة الاول هي السبب

التحليل TSH

جوري2006
06-01-2010, 09:40 PM
وعلاج الغدة هل من الممكن انه يطول

nada_83
06-01-2010, 09:55 PM
طيب هل الدورة منتظمة؟؟
\هل عملت اي تحاليل انت او زوجك؟؟
هل عملت متابعة تبويض

الدورة مش منتظمة شهر 42 و شهر22 لكن المعدل28يوم
اعطتني دواء الالتهاب,
ما قالتلي اعمل اي فحوصات, عملتلي ecography و رايت المبيضين فيهما ما شاء الله عدد كبير من
foliclesشو اسوى صارلي 3 اشهر على هاالحال
جزاك الله خيرا

عاشقة الفردوس82
06-02-2010, 12:43 AM
.="6"]QUOTE=dr_black;35595637]مع عدم انتظام الدورة صعب التوقع بشيء[/QUOTE]

دكتورة أنا دورتي منتظمة ولله الحمد هي أحيانا بتزيد اوتنقص بيومين او ثلاث أيام[/SIZE][/COLOR][/B][/CENTER]

dark eyes
06-02-2010, 01:14 AM
دكتورة لله يجزاك خير عالتبرع بالاجابه على اسئلتنا

سؤالي هو هل الي عندها ارتفاع في هرمونالحليب يكون فيه امل تحمل او لا

انا قبل الدوره باسبوع او اسبوعين او كم يوم احس بثقل و الم في صدري

الدورة تجيني في السنه من 11 ل 13 مره بس تختلف ايامها مثلا مره تكون 28 يوم او اقل ومرات 45 يوم

انا وزني 80 و طولي 164

فيني حبوب في وجهي كل شهر تطلع

سويت تحليل هرمونات في مستشفى حكومي و قالت لي التحاليل سليمه

و سويت مره تصوير اشعه وكانت البويضة في اليوم ال 11 حجمها 9-4

بس ما استمريت في متابعت التصوير لانه في خاص و ما عندي اغطي التكلفه

كثافة شعر راسي عاديه مو كثيرة مره و مو قليله ابد
وما احس شهر جسمي كثيف بالعكس عادي جدا زي خواتي الي انجبوا
انا متزوجه من 11 شهر عمري 25 وزوجي 28

ايش تشخصين حالتي هل عندي تكيس او ضعف او ارتفاع هرمون الحليب

dr_black
06-02-2010, 01:59 AM
التحليل TSH

احتمال كبير قوي انه يكون قصور الغدة هو السبب لازم لازم تعالجي الغدة

dr_black
06-02-2010, 02:02 AM
الدورة مش منتظمة شهر 42 و شهر22 لكن المعدل28يوم
اعطتني دواء الالتهاب,
ما قالتلي اعمل اي فحوصات, عملتلي ecography و رايت المبيضين فيهما ما شاء الله عدد كبير من
foliclesشو اسوى صارلي 3 اشهر على هاالحال
جزاك الله خيرا

الدورة الطبيعية من 21 الي 35 يوم 42 يوم يبقي بتتاخر كتير
لازم تعمل تحاليل لمعرفة سبب تاخر الدورة

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0