المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيادة Dr_black لامرض النساء و التوليد

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24

dr_black
07-16-2010, 10:48 AM
دكتوره عندي سوال انا عندي ضعف في التبويض واكلت كلوميد وسويت تحليل 21 يوم وطلعت النتيجه 37 ماذا يعني ذلك وهل تحسن عندي التبويض وهل ممكن يكون حمل ام ماذا؟؟؟

ايوة النتجية كويسة الحمد لله و التبويض اتحسن

سوسو 23
07-16-2010, 10:49 AM
ايوة طبعا لازم تعالجي الغدة لانه هي الللي بترفع هرمون اللبن لازم تعالجيها

اي الدكتور كتب لي علاج اثيروكس حبه وحده باليوم 25 مكرو غرام بس دكتوره الدكتور قالي ان النسبه بسيطه وماتؤخر الحمل

دكتوره عندي سؤال ثاني انا متزوجه من 8 شهور مع الجمااع احس الم بالمهبل مع حرقه ماهو السبب ؟؟

dr_black
07-16-2010, 10:49 AM
مساء الخير يادكتوره أنا لي سنه متزوجه ولم أحمل تحاليل زوجه كويسه بس فيه شويه لزوجه أنا كان عندي خمول في الغده الدرقيه كانت ثلاثه فاصله تسعه واخذ الثيروكسين من أربعه أشهر نصف حبه خمسه وعشرينmg‏ هل أزيد الجرعه الى حبه؟ وأنا قالت دكتوره بعد دوره تعالي أسويلك أشعه صبغه بس أنا خايفه هل تنصحيني أسويها ؟ولك جزيل شكر

اسفة جدا علي التاخر
لازم تحللي تشوفي وضع الغدة ايه
قبل الصبغة

dr_black
07-16-2010, 10:52 AM
اي الدكتور كتب لي علاج اثيروكس حبه وحده باليوم 25 مكرو غرام بس دكتوره الدكتور قالي ان النسبه بسيطه وماتؤخر الحمل

دكتوره عندي سؤال ثاني انا متزوجه من 8 شهور مع الجمااع احس الم بالمهبل مع حرقه ماهو السبب ؟؟

لا كلام للاسف مش صحيح 7 %من حالاتت اخر الخمل بسبب خمول الغدة غير المشخص لعدم وججود اعرض

الام يعني حرقان ولا يعني ايه؟؟
هل بتسخدما اي ملينا جل او خلافه؟؟
هل قبل ما زوجك ينول ولا بعدا ولا ملهوش علاقة؟

سوسو 23
07-16-2010, 10:56 AM
لا كلام للاسف مش صحيح 7 من حالاتت اخر الخمل بسبب خمول الغدة غير المشخص لعدم وججود اعرض

الام يعني حرقان ولا يعني ايه؟؟
هل بتسخدما اي ملينا جل او خلافه؟؟
هل قبل ما زوجك ينول ولا بعدا ولا ملهوش علاقة؟

اي دكتوره حرقااان خاصة بعد انتهاء الدوره يعني مو بالايام العاديه
لا مااستخدم جل ,,

لا دكتوره الحرقاان بيكون مع الجماااع ماله علاقه

سوسو 23
07-16-2010, 11:04 AM
دكتوره اسفه طولت عليك بالاسئله بس الدكتور كتب لي جلوكوفاج عشاان عندي وزن زيااده

هل تنصحيني اخذه ؟؟ وهل له فائده بتاخر الحمل ؟؟

dr_black
07-16-2010, 11:13 AM
دكتوره اسفه طولت عليك بالاسئله بس الدكتور كتب لي جلوكوفاج عشاان عندي وزن زيااده

هل تنصحيني اخذه ؟؟ وهل له فائده بتاخر الحمل ؟؟

طولك ووزنك كام

بعد الدورة بقي استحملية شوية لانه علاجة حاجات موضعية لو مش قادرة ننكن يكون اي كريم ملطف مفهوش \واء يعمي خلاصة اعشاب

white coat
07-16-2010, 03:05 PM
دكتورتي العزيزه
انا بعت لك من اسبوع بس ما رديتي
الظاهر ما شفتي سؤالي
معذوره مع كثره الاسئله الله يجازكي ك ل الخيررررررررررر

انا سألت عن حجم بطانه الرحم

انا عندي ولد عمره 5 و ما قدرت احمل بعدو
و عرفت اني عندي ال تي اس اتش عالي و باخد ثايروكسين 25 ملغم و اخر تحليل كان 2,4

و عملت سومار في اليوم الا12 كان الجراب حجمه 9 يعني تبويض ضعيف

وكمان حجم البطانه 6 ملم

قالولي ضعيفه
وانا اساسا بتجيني دوره خفيفه يعني اول يوم غزيره و بعد كده خفيفه لكنها منتظمه كل 27 يوم

طيب ازا اخدت كلوميد ينفع
و ايش المفرو اعمل عشان تتحسن

شكرا

نونو الحبابه
07-16-2010, 04:14 PM
كبر حجم الصدر بعد الزاوج شيء طبيعي بسبب الممارسة الجنسية و كذلك زيادة الحجم قبل الدورة شيء طبيعي
ميعاد التبويض عندك بيكون غالبا ان شاء الله في اليوم 21 يعني تحسبي من اول يوم من نزول الدم
لو فيه افرازات لو لبن في صدرة بتنزل حللي هرمون اللبن لكن غير كدا مش شرط

:و7:

شكرا دكتوره

:و9:

amelayed
07-16-2010, 08:57 PM
مساء الخير دكتورة..عدت إليك لسألك في بعض النقاط..
أنا هذا الشهر غيرت الطبيب وقد طلب مني أن اقوم بأشعة الصبغة من جديد وقمت بها وأنا في اليوم 17 عشر من الدورة وذلك لن هذا الشهر لم يكن لدي تبويض كان ضعيف حتى بطانة الرحم كانت في اليوم 12 فقط 5 لهذا طلب الطبيب اشعة الصبغة لاستحالة حدوث حمل وكانت نتيجة الشعة الحمد لله جيدة الأنابي مفتوحة ولا وجود لالتصقات..لكن بعد يومين من قيامي بها بدأت الاحظ وجود دم بني مثل الكدرة وذلك كلما دخلت للحمام ومسحت بمنديل وفي بعض الحيان وجود نقاط من الدم البني ..دكتورة انا في حيرة من امري لأن هذا المر متواصل معي وانا اليوم 27 من الدورة وموعد دورتي غدا وقد طلب مني الطبيب القيام بتحاليل الهرمونات في اليوم الثالث من الدورة ولا اعرف هل ما ينزل مني دورة ام لا..دكتورة انا في انتظار ردك بفارغ الصبر لأني اريد القيام بالتحاليل والقيام بمحاولة جيدية في الحقن المجهري..
جزاك الله كل الخير

اللة كريم
07-16-2010, 09:10 PM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

دكتورة
سؤال:اية رايك فى الحقن المجهرى؟ وكام نسبة نجاحة؟؟؟؟؟؟؟؟
وفى وقت مناسب لعملة ولا لا

وجزاكى اللة خير

حضرتك يا دكتورة انا سألت السؤال ده وحضرتك مجوبتيش عليه

انا مستنيه الاجابة

نبض الحنين
07-17-2010, 09:00 AM
السلام عليكم دكتورة...
دكتورة انا متزوجه من شهرين ونصف...وعمري 24 سنة
بسالك عن شىء قلقاني هو انه دورتي قبل الزواج عبارة عن دم لمدة 3 او 4 ايام وبعدها ينزل سائل بني لمدة يومين او 3...سنين وانا دورتي على هذا الحال
ودائم السائل البني ينزل بعد الدورة (ونفس الحال بعد الزواج)
سؤالي هل هو طبيعي ويعتبر بقايا الدورة..وله علاقة بالتبويض ولالا؟سمعت انه يعبر عن ضعف او قوة تبويض او مشكله بالمبيضوعندي افرزات بيضاء طوال اليوم تقريبا واحيانا تتحول للاصفر الفاتح فشككت انه التهاب و ذهبت لطبيبة قبل زواجي
ب4 ايام...ومااستطاعت الكشف لاني مازلت بنت..وقالت انه لابد من التهوية وانه عندي فطريات لانه بشرتي قابله للفطريات
وصفت لي مضاد حبوب..وغسول سيتا روز..وكريم كيناكوكب كدهان بحالة الحكه او الحرقان
واستمرت الافرازات بعدها وتطورت للالتهاب بعد الزواج من حرقان بالمهبل اثناء الجماع والم اسفل الظهر والم اسفل البطن
واتناول عنها الان ادوية بعد ذهابي لطبيبة عملت لي مزرعة للافرزات وتحليل بول
سؤالي هل الافرزات طوال الوقت تقريبا حتى بدون اثارة مؤشر لشىء سىء ام طبيعي؟ وهل توثر هذه الالتهابات على الحمل"الالتهابات تبينت من التحاليل هذه انها بكتريا "

دكتورة لي بسؤال ثالث موعد دورتي منذ ان تزوجت يوم 3 اما صباحا او مساء...وهذا الشهر اتتي بيوم 4...طبيعي
ان تكون هكذا ام هناك لخبطة..علما ان الدكتورة وصفت لي دواء(فينام فورت) كمسكن وينظم الدورة فما هي ايام التبويض
هذا الشهر المحتمل فيه فرص الحمل؟
وقبل زواجي كانت دورتي مثلا تاتيني هذا الشهر 3 وانتهي 8..والشهر اللذي بعده يوم 8(بعد انتهاء الاولى تقريبا) وهكذا
شاكره لك مجهودك معنا غاليتي

dr_black
07-17-2010, 09:02 AM
دكتورتي العزيزه
انا بعت لك من اسبوع بس ما رديتي
الظاهر ما شفتي سؤالي
معذوره مع كثره الاسئله الله يجازكي ك ل الخيررررررررررر

انا سألت عن حجم بطانه الرحم

انا عندي ولد عمره 5 و ما قدرت احمل بعدو
و عرفت اني عندي ال تي اس اتش عالي و باخد ثايروكسين 25 ملغم و اخر تحليل كان 2,4

و عملت سومار في اليوم الا12 كان الجراب حجمه 9 يعني تبويض ضعيف

وكمان حجم البطانه 6 ملم

قالولي ضعيفه
وانا اساسا بتجيني دوره خفيفه يعني اول يوم غزيره و بعد كده خفيفه لكنها منتظمه كل 27 يوم

طيب ازا اخدت كلوميد ينفع
و ايش المفرو اعمل عشان تتحسن

شكرا

اسفه والله ااني مش شفته

طيب و ايه اخبار بقي التحاليل ؟؟ هل عملتتحاليل اخر؟؟

سماكة بطانة الرحم المفروض توصل 9 ملم
الكلوميد هيحسن التبويض ان شاء الله بس لازم نعرف كل التحاليل

dr_black
07-17-2010, 09:06 AM
مساء الخير دكتورة..عدت إليك لسألك في بعض النقاط..
أنا هذا الشهر غيرت الطبيب وقد طلب مني أن اقوم بأشعة الصبغة من جديد وقمت بها وأنا في اليوم 17 عشر من الدورة وذلك لن هذا الشهر لم يكن لدي تبويض كان ضعيف حتى بطانة الرحم كانت في اليوم 12 فقط 5 لهذا طلب الطبيب اشعة الصبغة لاستحالة حدوث حمل وكانت نتيجة الشعة الحمد لله جيدة الأنابي مفتوحة ولا وجود لالتصقات..لكن بعد يومين من قيامي بها بدأت الاحظ وجود دم بني مثل الكدرة وذلك كلما دخلت للحمام ومسحت بمنديل وفي بعض الحيان وجود نقاط من الدم البني ..دكتورة انا في حيرة من امري لأن هذا المر متواصل معي وانا اليوم 27 من الدورة وموعد دورتي غدا وقد طلب مني الطبيب القيام بتحاليل الهرمونات في اليوم الثالث من الدورة ولا اعرف هل ما ينزل مني دورة ام لا..دكتورة انا في انتظار ردك بفارغ الصبر لأني اريد القيام بالتحاليل والقيام بمحاولة جيدية في الحقن المجهري..
جزاك الله كل الخير

بصراحة المفروض انه مش تكون دورة في الوقت دا لكن انت قبل ك دا دورتك منتظمةولا بتلخبط؟؟
راي تاخدي حاجة توقف الدم و منظم للدورة
ا و تراجعي مع الطبيب و تشوفي فيه تبويض جاي ولا لا وعشان نعرف فيه ميعاد دورة ولا لا

dr_black
07-17-2010, 09:10 AM
حضرتك يا دكتورة انا سألت السؤال ده وحضرتك مجوبتيش عليه

انا مستنيه الاجابة

اسفة اني مش اخدت بالي
يعني اكيد الحقن محدش بيلجله غير ل محتاجةو ملهوش ب\يل فهور شيء لا بديل ليه في بعض الاحيان
بالنسبة للنتائج فبصراحة اا بقول خليها علي الله لانالرقام بتزلعج جدا
يعني اول محاولة بتكون 25-35% في احسن لاماكن و بعد الثانية تصل الي 60% الحقن المجهري بيكون غالبا بسبب تشوه الحيونات يعني غالبا بتكون الست سليمة
وقت مناسب انه كل ما تعمليه و سنك صغيرو تعمليه و تكون الهمرونات مضبوطة هو افضل شيء

ام نوااااف
07-17-2010, 09:13 AM
صباح الخير دكتوره انا بدي ااسال انا زوجي عنده دوالي عمره 38وانا عمري 31ويرتفع العددوينخفض ومابيعدي 18مليون والحركه 10%وهو بياخذ الان ابر بقوة 500ان شاءالله يرتفع ومخططين نعمل حقن مجهري بمصر مركز ادم للعقم مع ان الدكتور يقول يعمل الحقن باقل عدد بس انا قلت يزيد العدد افضل بدي اسال ايش يلزم اعمله استعداد لعمل الحقن لي ولزوجي وايه الفتامينات الكويسه تحسن جودة الحيونات المنويه وهل يغني الفوليك والزنك عن بعض الفتامينات وشاكره لك

dr_black
07-17-2010, 09:15 AM
السلام عليكم
الله يجعل في موازيين حسناتك انتي سالتيني عن حبوب هرمون الحليب وتحليل زوجي
انا اول ماتزوجت كان الهرمون مرتفع كثير 100
وبعدين اخذت دوستنكس شهرين ونزل وصار طبيعي وبعد سنه ارتفع وكان 37واخذت دوستنكس وحمض الفوليك وبعد شهر حللت وكان 38ارتفع اكثر وقرأت الروشيته ان حمض الفوليك بيزيد البن واخذت دوستنكس شهرين والحمدلله نزل
ومن 7شهور وانا اخذ باردويل ليثبت الهرمون
واستخدم حاليا الأدويه التاليه االباردويل نص حبه يوميا +كلوميد في الدوره+فتمين اعتقد اسمه كوين جلي رويال النقي الديفاستون
والجلوفكاج قالتلي الدكتوره هالشهر 2يوم في الدوره انه فيه تكيس بس انا ماكنت حشرانه كفايه وانا طوال 3 سنوات ماحد قالي فيه تكيس الكل بيقول ان الرحم سليم واعطتني الجلوفكاج و7يوم قالتلي لا مين قال انه فيكي تكيس بس استمري على الدوا ومابعرف استمر ولا اقطعه
اما تحليل زوجي
الون Gryish white الحجم كان 1.9 والآن 3ml
اللزوجه normal الحموضه7.5
التعداد 33 مليون الأشكال الطبيعيه 85%
الأشكال الشاذه 15%
كريات الدم البيض 12_10
كريات الدم الحمر absent
الجراثيمabsent
الحركه بعد ساعه39
الفحص االكيمائي
spermatogenic cells: 10-15 lHPF
mtoagglutinatini: absent

طيب انت عملتتحليل الغدة TSHو طلع كويس؟؟
بصراحة تحليل الزوج مش كويس اطلاقا هل هو عمل سونار علي الخصية و م عندهوش دوالي؟؟ هل ظار طبيب امراض ذكورة؟؟

dr_black
07-17-2010, 09:18 AM
صباح الخير دكتوره انا بدي ااسال انا زوجي عنده دوالي عمره 38وانا عمري 31ويرتفع العددوينخفض ومابيعدي 18مليون والحركه 10%وهو بياخذ الان ابر بقوة 500ان شاءالله يرتفع ومخططين نعمل حقن مجهري بمصر مركز ادم للعقم مع ان الدكتور يقول يعمل الحقن باقل عدد بس انا قلت يزيد العدد افضل بدي اسال ايش يلزم اعمله استعداد لعمل الحقن لي ولزوجي وايه الفتامينات الكويسه تحسن جودة الحيونات المنويه وهل يغني الفوليك والزنك عن بعض الفتامينات وشاكره لك
صباح النور
ربنا يرزقكم الذرية الصالحة باذن الله

بالنسبة ليك هل انت عندك اي لخبطة في الدورة اتحاليل الهرمونات عندك كويسه؟
بالنسبة للمعمل العدد مش مشكلة خالص لانه مش بيحاتج العدد دل طبعا
بالنسبة ليكي الفوليك كويس

dr_black
07-17-2010, 09:28 AM
السلام عليكم دكتورة...
دكتورة انا متزوجه من شهرين ونصف...وعمري 24 سنة
بسالك عن شىء قلقاني هو انه دورتي قبل الزواج عبارة عن دم لمدة 3 او 4 ايام وبعدها ينزل سائل بني لمدة يومين او 3...سنين وانا دورتي على هذا الحال
ودائم السائل البني ينزل بعد الدورة (ونفس الحال بعد الزواج)
سؤالي هل هو طبيعي ويعتبر بقايا الدورة..وله علاقة بالتبويض ولالا؟سمعت انه يعبر عن ضعف او قوة تبويض او مشكله بالمبيضوعندي افرزات بيضاء طوال اليوم تقريبا واحيانا تتحول للاصفر الفاتح فشككت انه التهاب و ذهبت لطبيبة قبل زواجي
ب4 ايام...ومااستطاعت الكشف لاني مازلت بنت..وقالت انه لابد من التهوية وانه عندي فطريات لانه بشرتي قابله للفطريات
وصفت لي مضاد حبوب..وغسول سيتا روز..وكريم كيناكوكب كدهان بحالة الحكه او الحرقان
واستمرت الافرازات بعدها وتطورت للالتهاب بعد الزواج من حرقان بالمهبل اثناء الجماع والم اسفل الظهر والم اسفل البطن
واتناول عنها الان ادوية بعد ذهابي لطبيبة عملت لي مزرعة للافرزات وتحليل بول
سؤالي هل الافرزات طوال الوقت تقريبا حتى بدون اثارة مؤشر لشىء سىء ام طبيعي؟ وهل توثر هذه الالتهابات على الحمل"الالتهابات تبينت من التحاليل هذه انها بكتريا "

دكتورة لي بسؤال ثالث موعد دورتي منذ ان تزوجت يوم 3 اما صباحا او مساء...وهذا الشهر اتتي بيوم 4...طبيعي
ان تكون هكذا ام هناك لخبطة..علما ان الدكتورة وصفت لي دواء(فينام فورت) كمسكن وينظم الدورة فما هي ايام التبويض
هذا الشهر المحتمل فيه فرص الحمل؟
وقبل زواجي كانت دورتي مثلا تاتيني هذا الشهر 3 وانتهي 8..والشهر اللذي بعده يوم 8(بعد انتهاء الاولى تقريبا) وهكذا
شاكره لك مجهودك معنا غاليتي

الدورة كدا كويسه مش متلخبطة الحمد لله
الاتهبات بوصفك كدا تدل علي انه في عنق الرحم و دا بياثر علي الحمل لو مش اتعالجت كويس و كمان الباكتيريا بتحتاج علاج الزوج في نفس الوقت الللي انت بتتعالجي فيه

الافرزات بدون استثارة عندك بسبب اللتهابات وكمية الافرزات بتختلف من شخص الي الخر و منهم اهم الاشياء مع اللاج انك تلبس ملابس داخلية فطنية تغيري اكثر من مرة في اليوم و يكون تشطيف بماء دافي و صبون او مطهر

dr_black
07-17-2010, 09:29 AM
:و7:

شكرا دكتوره

:و9:

لا شكر علي واجب

كرموشة عسولة
07-17-2010, 09:37 AM
صباح الخير يا دكتورة

انا حللت هرمون الحليب الشهر اللي فات تالت يوم الدورة وطلع هرمون اللبن عالي 132 واعطتني الدكتورة دوستنكس لمدة تمانية ايام ورا بعض نص حبة باليوم
وقبل ما اعمل تحليل هرمون اعملت سونار للتبويض كان حجم البويه ممتاز بعدين في يوم 16 تراجع النمو

هل بعد ان ينخفض هرمون اللبن حيرجع التبويض ممتاز وتنمو البويضة بكشل طبيعي ام لا؟
وهل تنصحيني الشهر الجاي اخد كلوميد او ممكن يصبح التبويض قوي لوحده؟
مع العلم دورتي منتظمة

هيام مطر
07-17-2010, 09:50 AM
اسفة جدا علي التاخير
يعني غالبا التحين بيكون بعد الولادة و خصوصا الولادة الطبيعية
موضوع الالم م الدورة دا
هل بيصاحبة الم مع الجماع؟؟؟
طيب هل الام قبل الدوة اشد ام قرب انتهاءها

شكرا على الاجابة

الالم بيكون اول يوم الدورة قوي جدا وتاني يوم بيخف ولكن يبقى الالم

وباخد اقماع بروفين 100 هل هدا له ضرر لان عندي هرمون البن مرتفع

نعم يوجد هندي الم في الجماع ولكن بحكم ان غشائي مطاطي

ام نوااااف
07-17-2010, 09:54 AM
دكتوره الله يجزاك خير ابغى تشوفي لي تحليلي للهرمونات المبيض كان في اليوم الثاني من الدوره
FSH 4.98mIU/ml o.110-12.40]13:00
LH 8.67mIU/mI[0.110-95.60]12:59
TESTO 0.948 ng/mI L [2.80-8.00]12
ارسلته لدكتور بمصر ورسلي لازم اخذاعلاج التالي
لان نتيجة التحليل غير مطمنه ياليت تقولي لي ليه مومطمنه الله يطمنك يارب

برجاء اخذ العلاج الاتى

R/ Gaymera

قرص واحد يوميا في نفس الميعاد من ثاني يوم الدورة لمدة 21 يوم .

R/ Cidophage 850 1*3

قرص كل 8 ساعات يوميا

ثم يعاد عمل تحليل

FSH , LH

في ثاني يوم الدورة التي تلي العلاج وإبلاغنا بالنتيجة.

والله ولى التوفيق ونشكرك على

هيام مطر
07-17-2010, 09:54 AM
اسفة جدا علي التاخير

اشف في تقرير السونار في كثير من هذه الحالات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيام مطر
دكتورة بدي اخد رايك كمان باشي

لما رحت اتابع التوبيض في 13 الدورة كانت حجم البويضة ممتاز ورجعت اتابع يوم 16 الدورة ورجع نمو البويضة واصبح 8ملم
دورتي منتظمة كل 30 او 31 يوم لمدة اربعة ايام

ماذا افعل يا دكتورة بهده الحالة

والله يا دكتور التقرير عند الدكتورة بالمستشفى بالملف ما اعطتني اياه

ممكن تحكيي رايك معلش بدي اغلبك معي

نبض الحنين
07-17-2010, 10:03 AM
الدورة كدا كويسه مش متلخبطة الحمد لله
الاتهبات بوصفك كدا تدل علي انه في عنق الرحم و دا بياثر علي الحمل لو مش اتعالجت كويس و كمان الباكتيريا بتحتاج علاج الزوج في نفس الوقت الللي انت بتتعالجي فيه

الافرزات بدون استثارة عندك بسبب اللتهابات وكمية الافرزات بتختلف من شخص الي الخر و منهم اهم الاشياء مع اللاج انك تلبس ملابس داخلية فطنية تغيري اكثر من مرة في اليوم و يكون تشطيف بماء دافي و صبون او مطهر

شاكره لكـ دكتورة والحمدالله انها منتظمة,,,
لكن من فضلكـ دكتورة مااجبتي على سؤالي الاول
بسالك عن شىء قلقاني هو انه دورتي قبل الزواج عبارة عن دم لمدة 3 او 4 ايام وبعدها ينزل سائل بني لمدة يومين او 3...
عدة سنوات وانا دورتي على هذا الحال
ودائم السائل البني ينزل بعد الدورة لمدة يومين او ثلاثه وبعده الافرزات الشفافه العاديهـ (ونفس الحال بعد الزواج)
سؤالي هل هو طبيعي ويعتبر بقايا الدورة..وله علاقة بالتبويض ولالا؟سمعت انه يعبر عن ضعف او قوة تبويض او مشكله بالمبيض وعندي
وسؤالي عن ايام التبويض بماان الدوره جاتني يوبتاريخ 4-8 بهذا الشهر...والشهر اللي قبله كانت بيوم 3-7

انا الان استعمل من الادوية(سبروكسين حبتين لمدة 5 ايام,فينام فورت حبتين لمدة 3 ايام,كريم دالاسين)
مارايك فيها دكتورة
ولك جزيل الشكر...الله يعطيك العافيهـ ويحفظك لاحبابك :0154:

ام نوااااف
07-17-2010, 10:05 AM
صباح النور
ربنا يرزقكم الذرية الصالحة باذن الله

بالنسبة ليك هل انت عندك اي لخبطة في الدورة اتحاليل الهرمونات عندك كويسه؟
بالنسبة للمعمل العدد مش مشكلة خالص لانه مش بيحاتج العدد دل طبعا
بالنسبة ليكي الفوليك كويس

انا الحمد لله تحاليلي سليمه ودورتي منتظمه وارسلت لك تحليل المبيض ثاني يوم بالدوره وطبعا اتمنى تشوفيه لي
والفوليك سمعت انه كويس لزوج واعطيني اسماء فتامينات تساعد بتحسين الحيونات المنويه لعل الله يرزقني بحمل طبيعي

noreleslamsama
07-17-2010, 11:52 AM
ادكتوره ما هوا لمعدل الطبيعي للغده الدرقيه لاني عملته وانا باخد الدوستينكس لاني لما باخده بينزل الهرمون و لما ابطل العلاج يرتفع تاني . فحضرتك قولتيلي اعملي تحليل الغده و النسبه طلعت 1.97
وهرمون اللبن طلع 1
وانا وقفت الدوستنكس لاني انا اخدته 3شهور كل اسبوع حبه . يا ريت تردي عليه

ساسو4
07-17-2010, 12:28 PM
سلام عليكم ازيك يا دكتورة لعل المانع خير
عندي سؤال
انا كنت كتبتلك تحليل زوجي وتحاليلي وقالتيلي ان تحليل زوجي مش حلو المهم هو من الشهر اللي فات بياخد علاج فيتامينات كتبهاله الدكتور وانا تابعت التبويض وكان في بويضة حجمها كويس
بس يا دكتورة سؤالي هو هل رياضة رفع الاثقال تؤثر علي الرجل خصوصا انه يأخذ فيتامينات واشياء كثيرة علشان نمو العضلات بس مش هرمونات ولا الحاجات دي كلها لازم يدخلها هرمونات ؟؟؟هو بيقولي انها مش هرمونات دي فيتامينات بدل الاكل
والسؤال التاني هل التهاب المسالك البولية يؤخر الحمل

مــنار
07-17-2010, 09:23 PM
السلام عليكم

انا متزوجه من سنه والدوره احيانا تنتظم واوقات لا وعندي شعر زايد في الجسم

و رحت لدكتوره وقالت عندك هرمون الحليب مرتفع 1500

ورحت دكتوره ثانيه كشفت ع الصدر وقالت الهرمون مرتفع وسويت تحليل الهرمون عندها وطلعت النتيجه مافي ارتفاع في الهرمون

وقالت الهرمون مرتفع في الجسم مو في الدم

المهم قلت لها انا عندي افرازات بنيه قبل الدوره وبعدها قالت ضعف تبويض لازم تسوين اشعه

سويت الاشعه قالت ماعندك ضعف

قالت عندك تكيسات جهة اليسار بس ماتضر

المهم اعطتني علاج الهرمون dostinexحبيتن وحده يوم الاثنين ووحده يوم الخميس

واعطتني جلوكوفاج500

دكتوره ابي اسالك عن التناقض وكيف الهرمون في الجسم مو في الدم

انتظر اجابتك دكتوره

noreleslamsama
07-17-2010, 11:47 PM
دكتوره ممكن تشوفي نتيجه تحاليلي و تطمنيني ارجوكي يا دكتوره
testesterone 0.36 ng/ml 1.25/nmol /l
prolactine 1 ng/ml
ostradol pg/ml 26
fsh 5.10 ui/i
lh ui/i 6.50
amh ng/ml 5.40
tsh 1.97

YARIT TRODY 3LIA

عاشقة الفردوس82
07-18-2010, 02:02 AM
دورتي كل شهر بتنقص بثلاث ايام هل هي منتظمة ام لا ارجوك لالاتتاخري علي

dr_black
07-18-2010, 02:38 AM
شكرا على الاجابة

الالم بيكون اول يوم الدورة قوي جدا وتاني يوم بيخف ولكن يبقى الالم

وباخد اقماع بروفين 100 هل هدا له ضرر لان عندي هرمون البن مرتفع

نعم يوجد هندي الم في الجماع ولكن بحكم ان غشائي مطاطي

طيب انا اشوف ان دا شيء عادي باذن الله و مش يقلق
و البروفين كويس تمشي عليه ان شاء الله

dr_black
07-18-2010, 02:40 AM
دكتوره الله يجزاك خير ابغى تشوفي لي تحليلي للهرمونات المبيض كان في اليوم الثاني من الدوره
FSH 4.98mIU/ml o.110-12.40]13:00
LH 8.67mIU/mI[0.110-95.60]12:59
TESTO 0.948 ng/mI L [2.80-8.00]12
ارسلته لدكتور بمصر ورسلي لازم اخذاعلاج التالي
لان نتيجة التحليل غير مطمنه ياليت تقولي لي ليه مومطمنه الله يطمنك يارب

برجاء اخذ العلاج الاتى

R/ Gaymera

قرص واحد يوميا في نفس الميعاد من ثاني يوم الدورة لمدة 21 يوم .

R/ Cidophage 850 1*3

قرص كل 8 ساعات يوميا

ثم يعاد عمل تحليل

FSH , LH

في ثاني يوم الدورة التي تلي العلاج وإبلاغنا بالنتيجة.

والله ولى التوفيق ونشكرك على

طيب احب اعرف عمرك و طولك ووزنك

انت عملت تالحاليل ليه مفيش حمل؟؟ ولا الدورة بتتاخر؟؟
العلاج كويسو هو كدا مشخصك علي انك حالة تكيس بس انان شايفة ان هرمون الذكورة كويس

يا ريت لو عاملة سونار اعرف التقرير و تقوليل دورتك بالتفصيل

شذا الورود
07-18-2010, 02:49 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير دكتوره
دكتور انا اجهضت ثلاث مرات خلال سنه ونص من بداية زواجي وسويت تحاليل للهرمونات وعملت سونار داخلي وكل شي سليم والحمد لله
هل هذه الفحوصات تكفي لمعرفة اسباب الاجهاضات؟؟ او لازم اسوي فحوصات ثانيه
علما ان الدوره غير منتظمه عندي بعد اخر اجهاض صارت تجيني كل شهرين مره
صرف لي الدكتور اللي اراجع عنده ابر الهيبارين وتحميلات عشبيه مثبته استخدمها اذا صار حمل
لان حبوب البيبي اسبرين مانفعت معي باخر حمل لي
دكتوره هل ممكن الالتهابات المتكرره تسبب الاجهاضات؟
انا كانت تجيني التهابات بالبول وحرقان وسويت تحليل بمستشفى خاص وطلع عندي جرثومه بالبول واخذت لها علاج لمدة عشر ايام وراحت ولله الحمد لكن اليومين هذي ترجع لي
علماً يادكتوره ان زوجي ماعمل له الدكتور تحاليل ولا فحوصات
هل أنه من الممكن أن السائل المنوي قد يكون سبب في الاجهاض بسبب ضعفه أو عدم تكوينه او لأي سبب مشابه لذلك ،،، بمعنى أنه من الممكن أن تحمل الزوجة ولكن نظراً لضعف تكوين هذا السائل لن يستمر الحمل
هل هذه المعلومة صحيحة فعلاً ؟؟ أم أنه بمجرد أن تحمل الزوجة فهذا دليل على أن السائل المنوي لا يوجد به أي مشاكل طبية ومسألة الاجهاض ليس لها علاقة بهذا السائل ؟
وفي النهايه اشكرك يادكتوره على تقبل استفساراتنا

حبيبتي معليش شكلك ماشفتي ردي :044::044:

مشكوره ماتقصرين بس ياليت تفيدينا:074:

magical girl
07-18-2010, 03:02 AM
دكتوره هذي نتايجي لتحاليل حابه اخذ رئيك فيها والله يعطيك الصحه والعافيه

عملت تحليل في ثالث يوم من الدوره ل3

وهي TSH الغده 1.9
PROLACTIN هرمون الحليب 12.66
TESTOSTERONE هرمون الذكوره 0.37

ويوم 21من الدوره برضو 3 تحاليل
FSH 3.84
LH 11.81
PROGESTERONE 4.64

هل النسب طبيعيه

مع انو كانت تحليل البروجسترون قبل شهرين واطي جدا جدا 0.360

واعطتني الدكتوره كلوميد استخدمته شهر وتركته سبب لي لخبطه فضيعه
نزلت عليا دوره بعد عشرين يوم
ورحت لممرخه قالتلي استخدمي عسل مع طلع النخيل مع غذاء الملكات وتغيرت نسبه
البروجسترون بس هل التغير للنسبه الطبيعيه ولا اقل من الطبيعي

ام نوااااف
07-18-2010, 04:24 AM
طيب احب اعرف عمرك و طولك ووزنك

انت عملت تالحاليل ليه مفيش حمل؟؟ ولا الدورة بتتاخر؟؟
العلاج كويسو هو كدا مشخصك علي انك حالة تكيس بس انان شايفة ان هرمون الذكورة كويس

يا ريت لو عاملة سونار اعرف التقرير و تقوليل دورتك بالتفصيل

انا عمرس 31سنه وطولي 153وزني 74والدوره منتظمه تتاخر يوم اوتقدم يوم جاتني7/19والشهر الي قبله6/18
والله قلقت يادكتوره انا ماصار عندي حمل لان زوجي عنده دوالي مسببه له ضعفف شديد عملت سونار بس اوراقي بالمستشفى ي ايش اعمل دكتور بالمستشفى بيقول عادي تحليل كويس قلت مابيحتاج منشطات قالي لما زوجك بيتحسن تاخذي منشطات وقال لزوجي زوجتك سليمه بس هو الدكتورالي بمصر د مدحت الي بمركز ادم للعقم ياليت تقوليلي ايش الحل ولو سمعت كلامه واخذت العلاج ياثر علي بس لوفيه تكيس كان قال الدكتوروايش فايدة العلاج

dr_black
07-18-2010, 09:41 AM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيام مطر
دكتورة بدي اخد رايك كمان باشي

لما رحت اتابع التوبيض في 13 الدورة كانت حجم البويضة ممتاز ورجعت اتابع يوم 16 الدورة ورجع نمو البويضة واصبح 8ملم
دورتي منتظمة كل 30 او 31 يوم لمدة اربعة ايام

ماذا افعل يا دكتورة بهده الحالة

والله يا دكتور التقرير عند الدكتورة بالمستشفى بالملف ما اعطتني اياه

ممكن تحكيي رايك معلش بدي اغلبك معي

ما ان بقلك ان التقرير بشك فيه مش بشك في كلامك لانه طالما البويضة عدت حجم 11-11 ملم المفروض انه بتكمل و تتطلع و الدليل ان دورتك منتظمة قعل فيه تقرير اشعة اخر ياكد هذا التقرير

dr_black
07-18-2010, 09:47 AM
[QUOTE=نبض الحنين;37148160]شاكره لكـ دكتورة والحمدالله انها منتظمة,,,
لكن من فضلكـ دكتورة مااجبتي على سؤالي الاول
بسالك عن شىء قلقاني هو انه دورتي قبل الزواج عبارة عن دم لمدة 3 او 4 ايام وبعدها ينزل سائل بني لمدة يومين او 3...
عدة سنوات وانا دورتي على هذا الحال
ودائم السائل البني ينزل بعد الدورة لمدة يومين او ثلاثه وبعده الافرزات الشفافه العاديهـ (ونفس الحال بعد الزواج)
سؤالي هل هو طبيعي ويعتبر بقايا الدورة..وله علاقة بالتبويض ولالا؟سمعت انه يعبر عن ضعف او قوة تبويض او مشكله بالمبيض وعندي
وسؤالي عن ايام التبويض بماان الدوره جاتني يوبتاريخ 4-8 بهذا الشهر...والشهر اللي قبله كانت بيوم 3-7

انا الان استعمل من الادوية(سبروكسين حبتين لمدة 5 ايام,فينام فورت حبتين لمدة 3 ايام,كريم دالاسين)
مارايك فيها دكتورة
ولك جزيل الشكر...الله يعطيك العافيهـ ويحفظك لاحبابك :0154:[/QUOTE
الوصف دا طبيعي و مفهوش حاجة
الدورة منتظمة الحمد لله

dr_black
07-18-2010, 09:51 AM
انا الحمد لله تحاليلي سليمه ودورتي منتظمه وارسلت لك تحليل المبيض ثاني يوم بالدوره وطبعا اتمنى تشوفيه لي
والفوليك سمعت انه كويس لزوج واعطيني اسماء فتامينات تساعد بتحسين الحيونات المنويه لعل الله يرزقني بحمل طبيعي

والله مش عارفه اكتبلك اديوة لاني معرفش انت فين
بصفه عامية فيتامين E و كذلك عسل النحل بطلع النحيل طويسين ان شاء الله
انت ارسلتيهم فين؟؟

dr_black
07-18-2010, 09:59 AM
ادكتوره ما هوا لمعدل الطبيعي للغده الدرقيه لاني عملته وانا باخد الدوستينكس لاني لما باخده بينزل الهرمون و لما ابطل العلاج يرتفع تاني . فحضرتك قولتيلي اعملي تحليل الغده و النسبه طلعت 1.97
وهرمون اللبن طلع 1
وانا وقفت الدوستنكس لاني انا اخدته 3شهور كل اسبوع حبه . يا ريت تردي عليه

المعدي الطبيعي من .44 يبقي الحمد لله عندك كويس
و الربنا ييسر الخير و مش يرجع تاني باذن الله

dr_black
07-18-2010, 10:01 AM
سلام عليكم ازيك يا دكتورة لعل المانع خير
عندي سؤال
انا كنت كتبتلك تحليل زوجي وتحاليلي وقالتيلي ان تحليل زوجي مش حلو المهم هو من الشهر اللي فات بياخد علاج فيتامينات كتبهاله الدكتور وانا تابعت التبويض وكان في بويضة حجمها كويس
بس يا دكتورة سؤالي هو هل رياضة رفع الاثقال تؤثر علي الرجل خصوصا انه يأخذ فيتامينات واشياء كثيرة علشان نمو العضلات بس مش هرمونات ولا الحاجات دي كلها لازم يدخلها هرمونات ؟؟؟هو بيقولي انها مش هرمونات دي فيتامينات بدل الاكل
والسؤال التاني هل التهاب المسالك البولية يؤخر الحمل

الهمرونات في رفع الاثقال بتكون علي شكل حقن غالبا و ي بتدمر الخصوبة تماما لكن هل فيه منها اقراص انا اشك

التهابات المسالك عند الرجل ليها تثير كبير عند الست ضعيف

dr_black
07-18-2010, 10:04 AM
السلام عليكم
الله يجعل في موازيين حسناتك انتي سالتيني عن حبوب هرمون الحليب وتحليل زوجي
انا اول ماتزوجت كان الهرمون مرتفع كثير 100
وبعدين اخذت دوستنكس شهرين ونزل وصار طبيعي وبعد سنه ارتفع وكان 37واخذت دوستنكس وحمض الفوليك وبعد شهر حللت وكان 38ارتفع اكثر وقرأت الروشيته ان حمض الفوليك بيزيد البن واخذت دوستنكس شهرين والحمدلله نزل
ومن 7شهور وانا اخذ باردويل ليثبت الهرمون
واستخدم حاليا الأدويه التاليه االباردويل نص حبه يوميا +كلوميد في الدوره+فتمين اعتقد اسمه كوين جلي رويال النقي الديفاستون
والجلوفكاج قالتلي الدكتوره هالشهر 2يوم في الدوره انه فيه تكيس بس انا ماكنت حشرانه كفايه وانا طوال 3 سنوات ماحد قالي فيه تكيس الكل بيقول ان الرحم سليم واعطتني الجلوفكاج و7يوم قالتلي لا مين قال انه فيكي تكيس بس استمري على الدوا ومابعرف استمر ولا اقطعه
اما تحليل زوجي
الون Gryish white الحجم كان 1.9 والآن 3ml
اللزوجه normal الحموضه7.5
التعداد 33 مليون الأشكال الطبيعيه 85%
الأشكال الشاذه 15%
كريات الدم البيض 12_10
كريات الدم الحمر absent
الجراثيمabsent
الحركه بعد ساعه39
الفحص االكيمائي
spermatogenic cells: 10-15 lHPF
mtoagglutinatini: absent
مشكوره دكتوره على الرد
انا سويت كل التحاليل بما فيه الغده وكل الي بتتسوى في 2 يوم من دوره هي ماني عارفه شو اسمائها هي تقريباخمسه تحاليل اعتقد واحد اسمه hlب والغده وحق الدوره س كلها الحمدلله سليمه بس انا ماني عارفه اسمائها
والتحاليل الي ماسويته الصبغه و21من الدوره هي الي باقيه واالتبويض بالابر بيصير كويس
دكتور هارجوك زوجي وش الي مو كويس في تحليله اشرحيلي بتفصيل والدكتور كشف عليه مره وقال ماعندك دوالي هي بتنشاف ولا لازم يسوي سونار انا ماني فاهمه الله يرزقك يادكتوره تفهميني وااحيانا العدد بيزيد وبيصل 60 والححركه 50 بس لانه مهمل في الأدويه ماينتضم
وشو الي بينفع بحالتنا لان سويت مره تلقيح وفشل
الله يرزقك وويوسع عليك شو رايك بحالتي انا وزوجي
تحياتي الك

اكتبلي التحليل كامل زي م المعمل كاتبةة الافضل تصوريه
اللي ظاهر بسرعة كدا انه فيه الهابات في مجري البول و ان الحركةو العدد اقل من الطبيعي

dr_black
07-18-2010, 10:06 AM
انتظر اجابتك دكتوره

بصراحة انا اول مرة اسمع عن هرمون في الجيمو ليس في الدم دا طبعا نصب
هو انت قطعور حتة منك و حللوها ولا التحليل في الدم كلام نصب في نصب

طيب انت عندك المشكلة في ايه بالضبط كنت رايحة تكشفي ليه؟؟

ابعتيلي صورة التحليل او اكتبهولي كامل

dr_black
07-18-2010, 10:10 AM
YARIT TRODY 3LIA

التحاليل في اليوم الكام

dr_black
07-18-2010, 10:11 AM
دورتي كل شهر بتنقص بثلاث ايام هل هي منتظمة ام لا ارجوك لالاتتاخري علي

قوليلي تواريخ

مــنار
07-18-2010, 10:13 AM
شكرا يادكتوره على الرد

رحت اكشف ليه تاخر الحمل

واللاسف هي اعطتني اوارق الاشعه ومااعطتني اروراق التحاليل وانا ماانتبهت انا اوراق التحليل موموجوده الا في البيت

طيب دكتوره الجلو كوفاج استخدمه او اوقفه؟؟

dr_black
07-18-2010, 10:15 AM
حبيبتي معليش شكلك ماشفتي ردي :044::044:

مشكوره ماتقصرين بس ياليت تفيدينا:074:

بالنسبة للهيبارين بعد الحمل فدا شيء كويسو يا ريت يبقي هيبارينو اسبرين اطفال
بالنسبة لو هل الحيونات المنوية مشوهة تعمل اجهاض كلام صح بس لازم يكون عمر الحمل اقل من 3 شهور او 12 اسبوع
الاتهاباتو الاجهاض شيء وراد
لكم انت ايه اللي خلاك تشكي في زوجك؟؟

dr_black
07-18-2010, 10:18 AM

وهي TSH الغده 1.9

FSH 3.84
LH 11.81
PROGESTERONE 4.64

هل النسب طبيعيه

البروجيتيرون قليل و اعتقد الن البويضة مش خرجت لانه المفروض يعني فوق > 15 ng/ml
بس اكتبيلي التكير او الوحدة عشان نكون متاكيدن اكثر

dr_black
07-18-2010, 10:21 AM
انا عمرس 31سنه وطولي 153وزني 74والدوره منتظمه تتاخر يوم اوتقدم يوم جاتني7/19والشهر الي قبله6/18
والله قلقت يادكتوره انا ماصار عندي حمل لان زوجي عنده دوالي مسببه له ضعفف شديد عملت سونار بس اوراقي بالمستشفى ي ايش اعمل دكتور بالمستشفى بيقول عادي تحليل كويس قلت مابيحتاج منشطات قالي لما زوجك بيتحسن تاخذي منشطات وقال لزوجي زوجتك سليمه بس هو الدكتورالي بمصر د مدحت الي بمركز ادم للعقم ياليت تقوليلي ايش الحل ولو سمعت كلامه واخذت العلاج ياثر علي بس لوفيه تكيس كان قال الدكتوروايش فايدة العلاج

طيب ما المشكلة في زوجك مش فيك يبقي مش تاخدي علاج غير لما يتحسن و انا شايفه انك لازم تخسي
و كمان يا ريت تسرعوا بعمل العملية لزوجك و كذلك الحقن المجهري لانه العملية بتحافظ علي الخصية لو سبتيها هتتدمر

هموســـه
07-18-2010, 10:21 AM
دكتوره انا من قبل الزواج والدوره مش منتظمه عندي يعني تجلس شهر اوقات شهرين ماتنزل
وبعد الزواج نفس الشي
حبيت استتفسر هل فيه حبوب معينه أقدر اخذها بإستشارتك بما انه ما اقدر اروح المستشفى واكشف
انتظرك

dr_black
07-18-2010, 10:23 AM
دكتوره انا من قبل الزواج والدوره مش منتظمه عندي يعني تجلس شهر اوقات شهرين ماتنزل
وبعد الزواج نفس الشي
حبيت استتفسر هل فيه حبوب معينه أقدر اخذها بإستشارتك بما انه ما اقدر اروح المستشفى واكشف
انتظرك

بس الصح لازم نعرف السبب و بعدين ندي الحبب ممكن يكون فيه زيادة هرمون لبن او قصور في الغدة فاني اديلك حاجة للدورة بدون ما تعرف السبب مش صح و ممكن يعمل مشاكل

amelayed
07-18-2010, 10:55 AM
بصراحة المفروض انه مش تكون دورة في الوقت دا لكن انت قبل ك دا دورتك منتظمةولا بتلخبط؟؟
راي تاخدي حاجة توقف الدم و منظم للدورة
ا و تراجعي مع الطبيب و تشوفي فيه تبويض جاي ولا لا وعشان نعرف فيه ميعاد دورة ولا لا

جزاك الله كل الخير دكتورة..
دورتي منتظمة كل 28 يوم وأحيانا تكون 29 يوم والمفروض أمس موعدها ولم ينزل شيء وايضا الدم توقف لم يعد هناك اي اثر للدم البني..
لا ادري ماذا يعني ذلك..سأنتظر يومين لو لم تنزل ساراجع الطبيب

nnmi
07-18-2010, 11:08 AM
السلام عليكم
كيفك دكتورة لو سمحتي انا حابه اعرف وقت التبويض بالنسبه لي

موعد الدوره شهر 5 19/5/2010
موعد الدورة الشهر اللي فات 17/6/2010
والشهر دا 17/7/2010

بصراحه كل موقع حاط الاوقات مختلفه عن التاني وانا حابه اعرف الكلام الاكيد منك

شاكرة لك حسن تعاونك وجعله الله في موازين حسناتك

والله اني سجلت في المنتدى بس عشان اسالك

فاطمةعلام
07-18-2010, 02:44 PM
انا كنت عايزة استفسر التكيس بعد عمليه الكي بالمنظار ممكن يرجع ؟؟ وبعد فترة اد ايه ممكن يرجع ؟ وعلاجه ايه ؟
- كنت عايزة اعرف المبيض اليمين بيطلع بويضه لازم تتلقح من الانبوبه اليمين فقط ؟ ولا ممكن من الشمال ؟ والبويضه الشمال كذلك بردك ؟؟
ارجوا تردي عليه يا دكتوره

احلام ليل
07-18-2010, 06:15 PM
دكتوره انا عندي تكيس ووحده من قريتاتي كشفت وقالت لها الدكتوره عندك تكيس دموي هل هناك فرق بين حالتي وحالتها اما ان التكيس واحد؟

سماء السعودية
07-18-2010, 06:50 PM
دكتورة انا في اليوم السابع من الدورة ومن اول يوم وانا احس بالم في ظهري مرة قوي

مع العلم ان الدورة كانت تنزل على شكل كتل دموية ومرة غزيرةوصرت بعدها احس بدوخه وغثيان

كانت متاخرة عن موعدها عشرة ايام وانا استخدم حبوب دونتكس

ام العنود 2010
07-18-2010, 07:00 PM
دكتورة
لماذا يحدث الاسمرار في منطقة الصدر هل لنوع الجنين علاقة؟

ميـ ميـ
07-18-2010, 07:30 PM
عندي سؤال بسيط واذا ممكن تجاوبيني عليه ....
هل بالضروري الوحدة لازم تحس بأعراض قبل الحمل عشان تعرف انها حامل او انو ممكن تكون اعراض طبيعيه زي اي شهر تجي للوحده الدوره فيها ؟ يعني ممكن تكون الوحده حامل وهيه حاسه بأعراض الدوره الطبيعيه المعتاده من مغص عادي والم في الصدر ولا لازم اعراض مختلفه لازم تحس فيها؟؟؟؟؟

ام نوااااف
07-18-2010, 08:35 PM
طيب ما المشكلة في زوجك مش فيك يبقي مش تاخدي علاج غير لما يتحسن و انا شايفه انك لازم تخسي
و كمان يا ريت تسرعوا بعمل العملية لزوجك و كذلك الحقن المجهري لانه العملية بتحافظ علي الخصية لو سبتيها هتتدمر

طيب يادكتوره زوجي عمل عملية الدوالي قبل 3 سنين وكانت بمنظار وماتحسن هل فيه خطر عليه وفيه دكتور يقوله تعال نعمل عملية كحت للخصيه وسالت دكاتره بمصر والاردن نصحوني ما يعملهالانها تعدم الحيونات المنويه وشاكره لك تعاونك معنا

ام نوااااف
07-18-2010, 08:43 PM
والله مش عارفه اكتبلك اديوة لاني معرفش انت فين
بصفه عامية فيتامين E و كذلك عسل النحل بطلع النحيل طويسين ان شاء الله
انت ارسلتيهم فين؟؟

مرحبا دكتوره انا من السعوديه بالمدينه المنوره انا سالت الصيدلي قالي على حبوب ترنتال والكرنفيتا كويسه لتحسن الحيونات المنويه فيه حاجه تانيه غيرها او افضل منها والله ماراح انساك بدعي لك بالحرم

عروس تبوك
07-19-2010, 01:40 AM
:ق3::ق3::ق3:
السلام عليكم
دكتوره انا توي والده وعمري 18
انا من السعوديه
وعندي تليف بالرحم يقولو الدكاتره احتمال جاني بالحمل
وولدت طفلي خديج
والحين اعاني من الالام بمنطقه التليف واحسها كل مالها تتوسع وتنتشر
وهي كانت بحملي 8*4 سم
بجدار الرحم
وانا خلاص ولدت وخلصت الاربعين
بروح الدكتور واشوف لي مانع للحمل
بس هل يقدر يشوف التليف كمان ويقولي كبر حجمه ولا لا؟
ولا بيقولي تعاليني بعد 6 شهور عشان يختفي الهرمون اللي كان سبب التليف ؟
واش في ادويه مسكنه لألم التليف ؟؟

magical girl
07-19-2010, 01:43 AM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magical girl

وهي TSH الغده 1.9

FSH 3.84
LH 11.81
PROGESTERONE 4.64

هل النسب طبيعيه

البروجيتيرون قليل و اعتقد الن البويضة مش خرجت لانه المفروض يعني فوق > 15 ng/ml
بس اكتبيلي التكير او الوحدة عشان نكون متاكيدن اكثر

ايوه دكتوره ng/ml

طيب دكتوره اش تنصحيني فيه انا استخدمت كلوميد وجابلي تكيس

اللة كريم
07-19-2010, 01:47 AM
]السلام عليكم [/B]

]ازيك يا دكتورة[/U]

انامتجوزة من 4 سنين ومحصلش حمل

عملت كل حاجة تحليل واشعة وكلة
وجوزى تحليلة كويس

تفتكرى ان الحقن نجاحة بنسبة كام؟؟؟

وأحسن مكان فين وتكاليفة اد اية؟؟؟

على فكرة انا عندى 26 سنة

وجزاكى اللة خير

ur out of reach
07-19-2010, 04:25 AM
السلام عليكم

[SIZE="6"]دكتور - حابة استشيرك جزاك الله خير انا متزوجة من 8شهور واشخصت من التكيس من صغري انا الان 28ونظمت الدورة قبل الزواج ب3سنوات والحمددلله لكن بعد الزواج تاتي كل شهر لكن اتخبط فالكمية والمدة وتتاخر كل شهرت حوال 5 ايام عن الموعد السابق المهم حابة اني احمل باذن الله بس التكيس قالقني وعملت تحاليل وكانت في اليوم ال 11 من بداية الدورة وهذه النتائج ما رأيك فيها

tsh 4.570 uiu/ml
fsh 5.76 miu/ml
lh 5.13 miu/ml
pro. 18.50 ng/ml
testosterone 64.31 ng/ml[/SIZE

وشكرا

لمــــــــــار25
07-19-2010, 06:33 AM
دكتورة أنا أخذت بريملوت عشان انزل الدورة بعد ماتعالجت من التهابات ونزلت الدورة بعد اسبوع مره خفيفه لمدة 4 ايام ومن خامس يوم اخذت كلوميد حبه وحده باليوم لمدة 5 ايام + البريجلتون وجاتني الدورة بعد ماخلصت البريجلتون نزلت الدورة باسبوع خفيفه مع افرازات طبعا الإفرازات هذي بدأت معايا بعد مااستخدمت الدواء وهيا افرازات شفافة مثل الزلال واستمرت معي تقريبا شهر المهم الدورة بس استمرت يومين وكان المفروض ارجع اعيد الوصفة تبع الكلوميد والبريجلتون بس انا نسيت المهم الشهر اللي فات ماجاتني الدوره وعملت اختبار حمل قبل يومين بالبيت ومافي حمل بس عندي الم اسفل بطني ويسمع في ظهري ومرة تعبني بالذات لمااطول بالجلسة او اشيل اي شي ثقيل هل ممكن يكون التهابات رجعت من جديد وايش رايك يادكتورة آخذ بريملوت من جديد عشان تنزل الدورة وبعد كذا اعيد الوصفة . ولا رأيك ايه
وعندي سؤال ثاني لو سمحتي لو كان التكيس زاد والدورة اتلخبطت بسبب الوزن الزايد لما ينزل الوزن يرجع كل شي طبيعي المبايض والدورة ولا أحتاج منشط ومنظم ؟
وافتكرت كمان كنت آخذ دوستينكس نص حبه كل اسبوع مع انه الدكتورة قالت لي انه تحليل الهرمونات كويس هل ممكن يكون لزيادة الخصوبة؟
وسامحيني لأني عن جد طولت عليكي بس من عشمي الطيب فيك
ومشكورة مقدما

مكاوية2005
07-19-2010, 09:42 AM
--------------------------------------------------------------------------------

انا عمري 24 سنة متزوجة من سنتين ولم يحدث حمل عملت تحاليل ورحت عند4 دكاترة واجريت تحاليل وسونار وكشفت على المبايض ولم يطلع عندي شي الحمدلله زوجي عمل تحليل بداية الشهر هذا للسائل المنوي ولكن لم نذهب لدكتور بس انا فهمت بعض النتائج ومحصلة فهمي انه هو عنده الحيوانات المنوية اقل من 20 مليون ، وانا على فكرة ليه فترة دورتي بتتأخر مثلا يومين واحيانا 10 واقصى شي 15 يوم وتجي ماتتأخر عندي اكتر من كده المهم انها بتجي ودي الخربطة ماصارت الابعد الزواج واعطاني الدكتور دوا اسمه PROGYLUTON وباقيلي 5 ايام اخلصها

سؤالي :

هل هذا الدوا له علاقة بزيادة الوزن؟

وهل له علاقة بزيادة حجم الصدر؟ انا لاحظت حجمه كبر وهل يمكنني ان اصغره؟

ودي تحاليل السائل المنوي لزوجي :

VOLUME : 3.5

COLOUR: CREAMY WHITE

LIQUIFICATION: 25 min 20_30 min

PH: ALKaline

TOtal Count : Million/m>20

Type of Movement

Morphology - Normal 75_90%
abnormal 10-25%
70-90% : 1/2 hour
- one hour
60-70
2 hour
50-60
3 hour
40-50

PUS CELLS : 4-6
RED CELLS: 2-3
Trichomonas: Nill
Spermatogenic cells: 1-3
others: Azospermia

وهل للكوليسترول عند الزوج علاقة عنده الكوليسترول مرتفع افيديني دكتورة بليز

pinkangel82
07-19-2010, 11:28 AM
السلام عليكم
دكتورة عندي استفسار
انا رحت عند دكتورة ماجده تاني يوم دورة وكشفت علي وحكتلي انو الرحم والمبايض ممتازة , (انا اعملت تحاليل كتيرة من حجم البويضة للتحليل مابعد الجماع وكل اشي تمام عندي وعند زوجي.) لما رحت عندها اعطتني فوليك اسيد وستريس ايز
ودوا هرمون اسمو )5(corotrope( نص حبه بالليل قبل النوم) الماده الفعالة فيه prednisolone .قرأت نشرة الدوا لقيت انو فيه كورتيزون والاشياء الللي يستخدم لعلاجها ماعندي اشي منها وخوفتني الاثار الجانبية للدوا (منها بعمل اكتئاب قد يؤدي للانتحار) وانا اصلا عندي اكتئاب ،وفقدان ذاكرة وانا من غير اشي بنسى كتير واشياء كتيرة مقلقة بشأن هدا الدوا . سؤالي استمر بأخدوا ولا اوقفه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انا اخدت نص حبه بس ،الدواء فيه 100حبة وبالطريقة هاي رح اضل 7 اشهر اخد فيه ولا اخدو ولما احس بأي ضبق منو اتركوا؟؟(متزوجة من سنتين تقريبا وماصار معي حمل ابدا بالرغم مافي اشي يمنعوا). اخدت كلوميد مرتين وعملي كيس على المبيض كان حجموا3سم والحمدلله راح خلال شهر ونص

عاشقة الفردوس82
07-20-2010, 02:03 AM
قوليلي تواريخ

دكتورة انا بعد ما انقطعت عن حبوب منع الحمل اول شهر الدورة كانت 26 بعدها 28 بعدها 25 بعدها 22 يعني بدي اعرف اذا هي منتظمة لأني اريد أن أحمل ان شاء الله.

dedeeee
07-20-2010, 02:27 AM
دكتوره زوجي عمل التحليل هادا قريب ,, وياريت تعطيني رأيك فيه ,, انا اللي عرفته من زوجي انه العدد كويس والحركه برضو بس تقريبا في تشوهات .. بس ياترا التشوهات اللي عنده دي لازملها علاج قد ايه عشان يبأ كويس وممكن بوضعه ده يحصل حمل ولا ماينفعش ؟؟ يعني في الفتره الحاليه ممكن احمل ولا نتجه لأطفال الأنابيب لاننا مستعجلين بصراحه على البيبي ,, ولا انتي شايفه انه الوضع مايستدعي يادكتوره ؟؟ وعلى فكره الدكتور قله انه عنده دوالي صغيره جداااا وهي ان شاءلله مش هتضره في حاجه لانها مش مأثره على العدد وقلو مايلزمش عمليه طبعا ده كله بالعلاج هيخف اللي عندك والتشوهات باذن الله هتروح وهو ده العلاج اللي كتبلو هو ويستمر عليها لمدة 3 شهور

Selenium-ace

Trental 400

Lustral بس الدوا ده لمدة شهر واحد

وكمان كتبلو برضو ياخد فوليك أسيد لمدة 3 شهور

فانتي ايه رأيك يادكتوره هل الأدويه دي مناسبه للتحليل بتاع جوزي ,, لأنه احنا ورانا سفر وخايفه انه الأدوية دي ماتجبش نتيجة في ال 3 شهور دي قبل مانسافر فياريت تساعديني وتقوليلي احنا كدا صح ولا ايه ,,والف شكر ليكي يادكتوره

http://www10.0zz0.com/2010/07/19/23/455262940.jpg (http://www.0zz0.com)

لمــــــــــار25
07-20-2010, 04:38 AM
دكتورة اجاني الم فظيع اليوم ماقدرت استحمله ورحت المستوصف وكشفت عليا الدكتورة من اسفل وقالت لي عندك قرحة شديده سببها التهابات قديمة مااتعالجت وانه عندي صديد هو مسبب لي الإفرازات ولما سألتها اذا كان تتعالج بالأدويه قالت القرحه ماتروح الا بالكي وانا قريت انه القرحه اللي سببها التهابات ممكن تروح بالعلاج وانتي يادكتورة ايش رايك أنا صراحه خايفة من الكي ياترى يعور وهيا عطتني دواء عشان الإلتهابات ودواء للدورة عشان تنزل وقالت لي اجيها لما تجيني الدورة ياترى حتكشف عليا ثاني من أسفل؟

زفرات سنين
07-20-2010, 06:21 AM
السلام عليكم ..

لو سمحتي يادكتورتنا العزيزه .. :ق100:
( دكتورتي اعطتني حبوب + غسول Baking soda )
المهم الغسول استخدمه يوم 13 من الدوره وقبل الجماع بنص ساعه ولمدة 6 ايام ويوم فيه ويوم لا )
لكن انا عند اهلي وزوجي مو جاي الا يوم الاربعاء يعني استخدمه او اترك الغسول واجلس على الحبوب ..
(يوم الاحد الماضي هو 13 لي من الدوره )

اللة كريم
07-20-2010, 09:56 AM
]السلام عليكم [/B]

]ازيك يا دكتورة[/U]

وجوزى تحليلة كويس

على فكرة انا عندى 26 سنة

وجزاكى اللة خير

جزاكى اللة خير

اللة كريم
07-20-2010, 01:37 PM
]السلام عليكم [/B]

]ازيك يا دكتورة[/U]

وجوزى تحليلة كويس

على فكرة انا عندى 26 سنة
دكتورة انا سالت السؤال دة وحضرتك ما جوبتيش انا مستنية الاجابة
وجزاكى اللة خيرولكى جزيل الشكر

إنتهى End
07-20-2010, 02:35 PM
مساء الخير يادكتورة .. كيف حالك / من زمان مادخلت ع الموضوع :ق0:

دكتورة اليوم لي 17 من الدورة .. وحصل جماع امبارح ولما صحيت نزل معي نقط دم ؟

ومعي تحجر فضيع بأسفل بطني . . مره مستغربه هالشيء

دورتي بعد التسقيط كانت 28 يوم .. والدورتين الأخيرتين وحده نزلت بعد 26 يوم والاخيره بعد 24 يوم وصار لي 6 شهور بعد الاجهاض

وش سبب هالألم والتحجر ونزول قطرات الدم ؟

مره شكرا واسفه اني طولت عليك

انتظر ردك :ق0:

القلم السيال
07-20-2010, 09:20 PM
السلام عليكم الله يجعل ذلك في ميزان حسناتك ...
دكتورة اني عندي صغر في احد مبايضي او ضعف وعندي نقص في الغدة الدرقية واخذ ثايروكسين للغدة وتحليل الغدة كويس ..
ومن الله ثم المنشطات الطبيعية استخدمتها فترة طويلة حصل حمل لكن نزل علي نزيف وقطع مثل الكبدة بس صغار القطع واستمر 11 يوم ورحت للمستشفى وكشفت علي الدكتورة قالت الرحم متسكر وسوت لي سونار قالت مابين الكيس وسويت تحليل حمل قالت الدكتورة الحمل ضعيف مرة وتعالي بعد اسبوعين يمكن يبين الحمل اكثر وانا الحين لي شهر واسبوعين من الحمل
سؤالي يادكتورة متى يوضح الكيس في اي شهر ؟؟ وهل نزول الدم الكثير يدل على احهاض ؟؟ وهل الحمل الضعيف لا يستمر مع العلم اني سبق ات اسقطت هل ضعف الحمل بسبب ضعف المبايض؟؟ وهل حملي داخل الرحم او خارجة من واقع تجربتك ؟؟؟
طمنيني يادكتورة الله يطمنك

مدلعة اوى
07-21-2010, 01:34 AM
دكتورة عملت اشعة الصبغه وطلع عندى انسداد فى الانابيب بالظبط فى نهايتها عشان عملت عملية لازاله كيس ميع من على المبيض الشمال فهل يجوز عمل منظار لانى روحت مستشفى السيد جلال وجابولى احباط الدكتور قالى لازم نشيل الانابيب عشان فيهم سائل ولازم تعمل اطفال انابيب وبعتنى لمستشفى الحسينى الجامعى نفس الكلام بس قالى جربى المنظار يمكن يتفتح الانسداد بس هيبقى النظار بعد العيد واللهى دموعى كانت بتزل لوحدها ادام الدكتور مش عارفة ازاى فقررت اعملها فى مستشفى خاصة بس بعد الكشف الدكتورة قالتلى يابنتى ازاى يشيلوا الانابيب يعنى هى استغربت مع العلم انى عندى 24 سنة وماحملتش قبل كده . وهذا هو التقرير :average size , shape and configuration of the uterine cavity with no filling defects seen

both tubes are dilated , lobulated with no spill denoting fimbrial occlusion

no peritoneal smearing

conclusion:

bilateral fimbrial tubal block

حبك باقي معي
07-21-2010, 04:21 AM
يا دكتورة امانة عليكي جاوبيني هل يلي اكلت الحبوب الصينية لزيادة الوزن من قبل لها تأثير وهل تمنع الحمل علما اني صارلي تاركتها حوالي 7شهور واريد ان أنجب و لكن لايحدث حمل و دو رتي منتظمة الحمد لله و انجبت توأم من ثلاث سنوات و عملت مانع طبيعي ..... ولك الف شكر

ليتني الحظ
07-21-2010, 12:00 PM
السلام عليكم
دكتوره مرحبا عساكي تكوني بألف خير
انا دكتوره امبارح اجتني الدوره 20\7 وموعدها يوم الجمعه 23\7
هل هادا شي طبيعي وبعدين بنزل علي مد بني اول يوم بحكو انو هادا ضعف بالمبايض بس انا ما عندي ضعف عملت فحص والحمد لله التبويض عندي ممتاز وما في شي عندي
طمنيني دكتوره , وكنت متامله يصير عندي حمل بس للاسف
انا اللي عندي ماسوره اليمين فاتحه اللي صار معها الحادث ازا تزكرتيني
ان شاء الله بستفاد منك يا دكتوره
وجزاك الله خير

noreleslamsama
07-21-2010, 09:22 PM
دكتوره ممكن تشوفي نتيجه تحاليلي و تطمنيني ارجوكي يا دكتوره
testesterone 0.36 ng/ml 1.25/nmol /l
prolactine 1 ng/ml
ostradol pg/ml 26
fsh 5.10 ui/i
lh ui/i 6.50
amh ng/ml 5.40
tsh 1.97

fi yom 3 lildora

زهور الليلك
07-22-2010, 02:55 AM
السلام عليكم..
حبيت استفسر بشأن اشعة الصبغه..

انا يادكتورة عملت اشعة صبغه وقالت الدكتورة اان فيه انسداد بالانابيب وتفاجأت من كلامها لاني حملت قبل كذا 3 مرات بس اني اجهضت..فكيف يكون الانسداد سبب الاجهاض؟؟

وقالت الدكتورة احتمال انه وقت الاشعه كنتي مشدوده ومابينت الانابيب انها مفتوحه..هل كلامها صحيح؟؟؟؟؟؟لاني فعلا وقتها كنت مرررررره خايفه لدرجة جسمي رافع عن طاولة الكشف.. والحمدلله وقتها ماحسيت بآلام اللي ممكن تدل على الانسداد..
وللمعلومية..انا عملت عملية منظار قبل 8 شهور وقال الدكتور انه الرحم والانابيب سليمين..ومو عارفه اصدق مين والا مين؟؟؟؟

دكتورة بلييييييييييييييييز ردي عليا..

طعم السكر
07-22-2010, 03:09 AM
:09:
مرحبا
دكتوره
انا صارلي كم يوم احس بالم في اسفل بطني و ظهري
وماكانت تجيني هذي الام إلا لمن صرت اسوي رياضة البشم
وللمعلوميه انا عني ميلان في الرحم ورحت لحرمة تسوي طب شعبي
وقالت انتي رحمك نازل بس لمى سويت اشعه قبل سنتين كانو يقولون لي انو في ميلان متوسط لليسار
وسوت لي مساج وتقول خلاص صار طبيعي

وماكنت احس باللم والحين بعد البشم احس باللم

وش تنصحيني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دكتوره وين جوابك علي

دورت ومالقيت

أم مشمش
07-23-2010, 01:19 AM
دكتوره جزاك الله خير الجزاء انا حملت مرتين واجهضت وكل فحوصاتي سليمه لكن بعد اخر اجهاض فحصت لقيت عندي ضعف تبويض وبعد ما اخذت منشاطات ابر اصبت بتكيسات في المبيض الاثنين ولما سويت تحليل دم كل تحاليلي سليمه ماعدا واحد
cmn lgg 285 وقالت الدكتوره لايمكن يكون حمل بدون اجهاض الا اذا نزلت من ميتين الى قريب الميه او اقل من المائه . السؤال ماهو تأثير كل ماسبق على عملية الحمل مع العلم الدكتوره منعتني من الحمل الان الى ان تنزل نسبة التحليل السابق .. ماهي نصيحتك وماهو هذا التحليل ومارايك بما قالت الدكتوره ..

dr_black
07-23-2010, 10:28 AM
جزاك الله كل الخير دكتورة..
دورتي منتظمة كل 28 يوم وأحيانا تكون 29 يوم والمفروض أمس موعدها ولم ينزل شيء وايضا الدم توقف لم يعد هناك اي اثر للدم البني..
لا ادري ماذا يعني ذلك..سأنتظر يومين لو لم تنزل ساراجع الطبيب

اسفه للتاخير
و ان شاء الله يكون خير و نطمن عليكي

dr_black
07-23-2010, 10:33 AM
السلام عليكم
كيفك دكتورة لو سمحتي انا حابه اعرف وقت التبويض بالنسبه لي

موعد الدوره شهر 5 19/5/2010
موعد الدورة الشهر اللي فات 17/6/2010
والشهر دا 17/7/2010

بصراحه كل موقع حاط الاوقات مختلفه عن التاني وانا حابه اعرف الكلام الاكيد منك

شاكرة لك حسن تعاونك وجعله الله في موازين حسناتك

والله اني سجلت في المنتدى بس عشان اسالك

اسفه للتاخير
لازم يكون فيه اهتلاف يوم ايو يومين لان دورتك بتختلف يوم او يومين يعن ممكن نقول في حدو د يوم 2-3 //8 و مش معني كدا انمها مش منتظمة لا هي منتظمة الحمد لله
و افضل من الحساب و يساعد الحساب انك تكوني متابعة للتبويض مثلا عن طريق الافرازات اللي بتكون شبه الزلال في منتصف الدورة او عن طريق شرائط متابعة التبوض ((تحليل بول زي الحمل))
و ربنا يكرمك ان شاء الله

dr_black
07-23-2010, 10:37 AM
انا كنت عايزة استفسر التكيس بعد عمليه الكي بالمنظار ممكن يرجع ؟؟ وبعد فترة اد ايه ممكن يرجع ؟ وعلاجه ايه ؟
- كنت عايزة اعرف المبيض اليمين بيطلع بويضه لازم تتلقح من الانبوبه اليمين فقط ؟ ولا ممكن من الشمال ؟ والبويضه الشمال كذلك بردك ؟؟
ارجوا تردي عليه يا دكتوره

اسفه للاتخير
بصي عملنة التكيس مش اسمها كي للمبيض لا لا اسمها تثقيب المبيض ((drilling(( يعني زي الشنيور كدا او المثقاب
العملية بنقول فشلة لو بعد 6 شهور محصلش حمل او مفيش استجابة جيدة للتبويض بالمنشطات او طبيعي وو ممكن نقول فشلت لو الدورة مجتش لوحدها بعد شهرين من العملية
و العلاج ممكن اعطاء منشطات زي الكلوميد و التخسيس و لو هرمون الذكورة مرتفع ننزلة يعني نفس العلاج قبل العملية بالضبط

الارجخ ان كل انبوب بتلتقط البويضة اللي خراج من المبيض بتعها لكن انها تاهرج شيء وارد لكن بنسبة مش عالية

dr_black
07-23-2010, 10:38 AM
دكتوره انا عندي تكيس ووحده من قريتاتي كشفت وقالت لها الدكتوره عندك تكيس دموي هل هناك فرق بين حالتي وحالتها اما ان التكيس واحد؟

اسفه للتاخير
التكيس شيء و الثاني اسمه كيس دموي و ليس تكيس دموي
التكيس دا مرض او متلازمه فيه خلل هرموني و زيادة و زن و زيادة شعر و اطراب دورة و بتاثر علي الجسم كله
لكن الكيس دا شيء مؤقت او عرضي لا يصاحبة شيء مما سبق

dr_black
07-23-2010, 10:39 AM
دكتورة انا في اليوم السابع من الدورة ومن اول يوم وانا احس بالم في ظهري مرة قوي

مع العلم ان الدورة كانت تنزل على شكل كتل دموية ومرة غزيرةوصرت بعدها احس بدوخه وغثيان

كانت متاخرة عن موعدها عشرة ايام وانا استخدم حبوب دونتكس

اسفه للتخير بس كنت اح ب لو تتاكدي انه مفيش حمل

dr_black
07-23-2010, 10:42 AM
عندي سؤال بسيط واذا ممكن تجاوبيني عليه ....
هل بالضروري الوحدة لازم تحس بأعراض قبل الحمل عشان تعرف انها حامل او انو ممكن تكون اعراض طبيعيه زي اي شهر تجي للوحده الدوره فيها ؟ يعني ممكن تكون الوحده حامل وهيه حاسه بأعراض الدوره الطبيعيه المعتاده من مغص عادي والم في الصدر ولا لازم اعراض مختلفه لازم تحس فيها؟؟؟؟؟

اسفه للتاخير
ايوة عادي جدا ان الواحدة مش تكون حاسه باعراض الحمل قبلها و فيه ناس كتير بتكون حاسه باعراض الدور او كانها هتنزل لكن هي لا تنزل لكن مع تقدم الحمل الاعراض بتختلف مثل الشعور بحاجة للقيء و النوم الكثير لكنها كلها اعراض تختلف تماما من شخص الي اخر و لذلك لا يمكن تشخيص حمل عن طريق الاعراض

dr_black
07-23-2010, 10:43 AM
طيب يادكتوره زوجي عمل عملية الدوالي قبل 3 سنين وكانت بمنظار وماتحسن هل فيه خطر عليه وفيه دكتور يقوله تعال نعمل عملية كحت للخصيه وسالت دكاتره بمصر والاردن نصحوني ما يعملهالانها تعدم الحيونات المنويه وشاكره لك تعاونك معنا

طيب بعد ما عمل العملية بتاعة الدوالي هلي هي كويسه الي الان يعني لما تعيدي اشعة الدوبلر كويس ولا لدوالي رجعت؟؟؟

طالما فيه حيوانت منوية موجودة يبقي ملهوش لزمة الكحت و هو غلط لو اتعمل طبعا
ربنا يرزقك

dr_black
07-23-2010, 10:45 AM
مرحبا دكتوره انا من السعوديه بالمدينه المنوره انا سالت الصيدلي قالي على حبوب ترنتال والكرنفيتا كويسه لتحسن الحيونات المنويه فيه حاجه تانيه غيرها او افضل منها والله ماراح انساك بدعي لك بالحرم

جزاك الله خيرا
و الادوية اللي قالك عليها كويسه بس افضل اضافة احجة فيها فيتامين بصفة مستقلةو تركي عالي و ان شاء الله يكون خير E

dr_black
07-23-2010, 10:52 AM
السلام عليكم
دكتوره انا توي والده وعمري 18
انا من السعوديه
وعندي تليف بالرحم يقولو الدكاتره احتمال جاني بالحمل
وولدت طفلي خديج
والحين اعاني من الالام بمنطقه التليف واحسها كل مالها تتوسع وتنتشر
وهي كانت بحملي 8*4 سم
بجدار الرحم
وانا خلاص ولدت وخلصت الاربعين
بروح الدكتور واشوف لي مانع للحمل
بس هل يقدر يشوف التليف كمان ويقولي كبر حجمه ولا لا؟
ولا بيقولي تعاليني بعد 6 شهور عشان يختفي الهرمون اللي كان سبب التليف ؟
واش في ادويه مسكنه لألم التليف ؟؟

الف مبروك و يتربي بعزك و ربنا يباركلك فيه

بالنسبة للوسيلة بتاعة منع الحمل فهي هتكون مختلفة بصراحة ليه لانه هو ممكن يخاف من الحبوب و في نفس الوقت اللولب ممكن مش يريحك و يعمل نزيف
انا راي و زي ما الكام الحديث بيقول انك تمشي علي حبوب منع الحمل لكن مع مراقبة صارمة لحجم الورم لانه ممكن يقل و ممكن يزيد و الاغلب طبعا انه هيقل
ولا احبذ اطلاق الحقن
و ربنا يكرمك ان شاء الله

dr_black
07-23-2010, 10:55 AM

وهي TSH الغده 1.9

FSH 3.84
LH 11.81
PROGESTERONE 4.64

هل النسب طبيعيه

ايوه دكتوره ng/ml

اسفه علي التاخير
طيب عمرك كام سنة
طولك ووزنك؟؟
هل بتاخدي اي ادوية بصورة ةمستمرة؟؟
اعتقد انك محتاجة للكلمويد
هل تحليل زوجك كويس؟

dr_black
07-23-2010, 10:58 AM
]السلام عليكم [/B]

]ازيك يا دكتورة[/U]

وجوزى تحليلة كويس

على فكرة انا عندى 26 سنة

وجزاكى اللة خير

و عملت اشعة صبغة و كل النابيب سليمة وكل شيء؟؟

الحقن نسبةالنجا تقريبا 30%
و افضل مركز و ارخص مركز في مصر المركز المصري د ابو الغار
خصوبة دوت كوم - دليل المراكز - مصر - Medical Centers Guide Egypt (http://www.khosoba.com/country-guide/egypt.htm)
و دا موقع لمراكز الخصوبة و عناوينها في مصر كلها

dr_black
07-23-2010, 11:11 AM
السلام عليكم

[SIZE="6"]دكتور - حابة استشيرك جزاك الله خير انا متزوجة من 8شهور واشخصت من التكيس من صغري انا الان 28ونظمت الدورة قبل الزواج ب3سنوات والحمددلله لكن بعد الزواج تاتي كل شهر لكن اتخبط فالكمية والمدة وتتاخر كل شهرت حوال 5 ايام عن الموعد السابق المهم حابة اني احمل باذن الله بس التكيس قالقني وعملت تحاليل وكانت في اليوم ال 11 من بداية الدورة وهذه النتائج ما رأيك فيها

tsh 4.570 uiu/ml
fsh 5.76 miu/ml
lh 5.13 miu/ml
pro. 18.50 ng/ml
testosterone 64.31 ng/ml[/SIZE

وشكرا

هل تحليل TSH دا في المستوي الطبيعي للمعمل ولا اعلي من الطبيعي
و ايضا هرمون الذكورة هل هو Total Testosterone ولا Free

dr_black
07-23-2010, 11:24 AM
دكتورة أنا أخذت بريملوت عشان انزل الدورة بعد ماتعالجت من التهابات ونزلت الدورة بعد اسبوع مره خفيفه لمدة 4 ايام ومن خامس يوم اخذت كلوميد حبه وحده باليوم لمدة 5 ايام + البريجلتون وجاتني الدورة بعد ماخلصت البريجلتون نزلت الدورة باسبوع خفيفه مع افرازات طبعا الإفرازات هذي بدأت معايا بعد مااستخدمت الدواء وهيا افرازات شفافة مثل الزلال واستمرت معي تقريبا شهر المهم الدورة بس استمرت يومين وكان المفروض ارجع اعيد الوصفة تبع الكلوميد والبريجلتون بس انا نسيت المهم الشهر اللي فات ماجاتني الدوره وعملت اختبار حمل قبل يومين بالبيت ومافي حمل بس عندي الم اسفل بطني ويسمع في ظهري ومرة تعبني بالذات لمااطول بالجلسة او اشيل اي شي ثقيل هل ممكن يكون التهابات رجعت من جديد وايش رايك يادكتورة آخذ بريملوت من جديد عشان تنزل الدورة وبعد كذا اعيد الوصفة . ولا رأيك ايه
وعندي سؤال ثاني لو سمحتي لو كان التكيس زاد والدورة اتلخبطت بسبب الوزن الزايد لما ينزل الوزن يرجع كل شي طبيعي المبايض والدورة ولا أحتاج منشط ومنظم ؟
وافتكرت كمان كنت آخذ دوستينكس نص حبه كل اسبوع مع انه الدكتورة قالت لي انه تحليل الهرمونات كويس هل ممكن يكون لزيادة الخصوبة؟
وسامحيني لأني عن جد طولت عليكي بس من عشمي الطيب فيك
ومشكورة مقدما

بصراحة انا لا احبذ فكرة المنشط مع المنظم
ممكن تنظمي و بعدين تاخدي المنشط
وجعع الظهر فعلا احتمال يكون مع الاتهابات بس كلامك انك لما تشيلي حاجة يوجعك فدا بعيد عننا ممكن يكون شيء يحاتج اللي طبيب امراض مفاصل
الدوستنكس طالما الهرمون كويس ملهوش لزمة و بلاشة احسن

بالنسبة لنقصان الوزن بيعدل الدورة فعلا ممكن كل شيء يرجع طبيعي ان شاء الله

dr_black
07-23-2010, 11:28 AM
--------------------------------------------------------------------------------

انا عمري 24 سنة متزوجة من سنتين ولم يحدث حمل عملت تحاليل ورحت عند4 دكاترة واجريت تحاليل وسونار وكشفت على المبايض ولم يطلع عندي شي الحمدلله زوجي عمل تحليل بداية الشهر هذا للسائل المنوي ولكن لم نذهب لدكتور بس انا فهمت بعض النتائج ومحصلة فهمي انه هو عنده الحيوانات المنوية اقل من 20 مليون ، وانا على فكرة ليه فترة دورتي بتتأخر مثلا يومين واحيانا 10 واقصى شي 15 يوم وتجي ماتتأخر عندي اكتر من كده المهم انها بتجي ودي الخربطة ماصارت الابعد الزواج واعطاني الدكتور دوا اسمه PROGYLUTON وباقيلي 5 ايام اخلصها

سؤالي :

هل هذا الدوا له علاقة بزيادة الوزن؟

وهل له علاقة بزيادة حجم الصدر؟ انا لاحظت حجمه كبر وهل يمكنني ان اصغره؟

ودي تحاليل السائل المنوي لزوجي :

VOLUME : 3.5

COLOUR: CREAMY WHITE

LIQUIFICATION: 25 min 20_30 min

PH: ALKaline

TOtal Count : Million/m>20

Type of Movement

Morphology - Normal 75_90%
abnormal 10-25%
70-90% : 1/2 hour
- one hour
60-70
2 hour
50-60
3 hour
40-50

PUS CELLS : 4-6
RED CELLS: 2-3
Trichomonas: Nill
Spermatogenic cells: 1-3
others: Azospermia

وهل للكوليسترول عند الزوج علاقة عنده الكوليسترول مرتفع افيديني دكتورة بليز

البرجلتون بيزود الوزن بس مش من علبة ولا اقنين دا المفروض لنه علي سنة يزود وزنك حوالي 2 كيلو تكبير الصدر لو وقفتيه برجع بس اعتقد انه شيء كويس فيه و ليس عيب فيه
تحليل زوجك لقد تركت اهم شيء مش كتبتيه
نوع الحركةType of Movement
الكوليستيرول بياثر علي القدرة الجنسيةو ليس الخصوبة

الحــــلا
07-23-2010, 11:29 AM
مرحبــا دكتوووور
مشكلتي الشعرانيه الزايده وطلعت تحاليل الهرمونات مرتفعه
والغدد سليمه واشعه المبايض سليمه مافيه تكيس الحمد لله ولا شئ
والدكتووره عطتني حبووب ديان 35
وكل الا قالته لي اني استخدمها كل يووم والنتايج بتطلع ليي من 3 الى 6 شهوور
بس ماقالت متى استخدم اول حبه بالضبط
الدواء الا شريته فيه 21 حبه
ومكتوب يستخدم اول يوم في الدوره
وانا حاليا في اخر يوم في الدوره
هل استنى الى الشهر الجاي وابدي استخدمه
والا عادي واقدر استخدمه من اليووووم
لاني محتاااره استنى الى الدوره الجديده والا اسوي زي الا قالته
ومكتوب بالنشره حقت الدواء يستخدم 21 حبه بعدها استراحه لمده 7 ايام
مافهمت وشوو يعني
يارررريت تووضيحيلي
ومشكووووووووووووووووره

dr_black
07-23-2010, 11:42 AM
السلام عليكم
دكتورة عندي استفسار
انا رحت عند دكتورة ماجده تاني يوم دورة وكشفت علي وحكتلي انو الرحم والمبايض ممتازة , (انا اعملت تحاليل كتيرة من حجم البويضة للتحليل مابعد الجماع وكل اشي تمام عندي وعند زوجي.) لما رحت عندها اعطتني فوليك اسيد وستريس ايز
ودوا هرمون اسمو )5(corotrope( نص حبه بالليل قبل النوم) الماده الفعالة فيه prednisolone .قرأت نشرة الدوا لقيت انو فيه كورتيزون والاشياء الللي يستخدم لعلاجها ماعندي اشي منها وخوفتني الاثار الجانبية للدوا (منها بعمل اكتئاب قد يؤدي للانتحار) وانا اصلا عندي اكتئاب ،وفقدان ذاكرة وانا من غير اشي بنسى كتير واشياء كتيرة مقلقة بشأن هدا الدوا . سؤالي استمر بأخدوا ولا اوقفه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انا اخدت نص حبه بس ،الدواء فيه 100حبة وبالطريقة هاي رح اضل 7 اشهر اخد فيه ولا اخدو ولما احس بأي ضبق منو اتركوا؟؟(متزوجة من سنتين تقريبا وماصار معي حمل ابدا بالرغم مافي اشي يمنعوا). اخدت كلوميد مرتين وعملي كيس على المبيض كان حجموا3سم والحمدلله راح خلال شهر ونص

يعي بصراحة الدكتور اللي بيقلك املي تحليل بعد الجماع اعرفي انه اما نصاب او جاهل و كلا لامرين يستدعي انك مش تروحيله
الكورتيزون دا كان علاج زمان لموضوع عدم الانجاب الغير المفسر و كانوا بيرجعوه لاسبابب منها وجود اجسام مضادة عند المراة ضد الحيونات المنوية فكان دا اللاج العزل لمدة 6 شهور و الكورتيزون
ارجو منك اشوف كل التحاليل
عمرك و عمر زوجك
هل بتاخدي اوية اكتئاب او ما شبه؟؟
مدة الزاوج؟؟
هل حصل اي حمل حتي لو لم يكتمل

dr_black
07-23-2010, 11:46 AM
دكتورة انا بعد ما انقطعت عن حبوب منع الحمل اول شهر الدورة كانت 26 بعدها 28 بعدها 25 بعدها 22 يعني بدي اعرف اذا هي منتظمة لأني اريد أن أحمل ان شاء الله.

هي طبيعية لانها بين 21-35 يوم لكن الانتظام بالضبط قدا يحتاج الي مدة 6 شهور
و ما هي طبيعتها قبل الحبوب؟؟

ام البراء747
07-23-2010, 11:50 AM
دكتورة انا فصيلة دمي a+ واستخدم حبوب منع الحمل ياسمين هل هي تناسب فصيلتي او لا لاني كنت استخدم سيرزت لمدة سبع شهور وزاد وزني 10 كيلو وخايفه اللان ياسمين تزود وزني كمان ياريت تريحيني

dr_black
07-23-2010, 11:51 AM
دكتوره زوجي عمل التحليل هادا قريب ,, وياريت تعطيني رأيك فيه ,, انا اللي عرفته من زوجي انه العدد كويس والحركه برضو بس تقريبا في تشوهات .. بس ياترا التشوهات اللي عنده دي لازملها علاج قد ايه عشان يبأ كويس وممكن بوضعه ده يحصل حمل ولا ماينفعش ؟؟ يعني في الفتره الحاليه ممكن احمل ولا نتجه لأطفال الأنابيب لاننا مستعجلين بصراحه على البيبي ,, ولا انتي شايفه انه الوضع مايستدعي يادكتوره ؟؟ وعلى فكره الدكتور قله انه عنده دوالي صغيره جداااا وهي ان شاءلله مش هتضره في حاجه لانها مش مأثره على العدد وقلو مايلزمش عمليه طبعا ده كله بالعلاج هيخف اللي عندك والتشوهات باذن الله هتروح وهو ده العلاج اللي كتبلو هو ويستمر عليها لمدة 3 شهور

Selenium-ace

Trental 400

Lustral بس الدوا ده لمدة شهر واحد

وكمان كتبلو برضو ياخد فوليك أسيد لمدة 3 شهور

فانتي ايه رأيك يادكتوره هل الأدويه دي مناسبه للتحليل بتاع جوزي ,, لأنه احنا ورانا سفر وخايفه انه الأدوية دي ماتجبش نتيجة في ال 3 شهور دي قبل مانسافر فياريت تساعديني وتقوليلي احنا كدا صح ولا ايه ,,والف شكر ليكي يادكتوره

http://www10.0zz0.com/2010/07/19/23/455262940.jpg (http://www.0zz0.com)
الحركو الهدد ما شاء الله كويسن موضع التشوهات دا ممكن يكون مثلا لو ان الجماع كان كثير قبل التحليل ولا هو علي طول كدا؟؟
و الادوية كويسة ان شاء الله

dr_black
07-23-2010, 11:53 AM
دكتورة اجاني الم فظيع اليوم ماقدرت استحمله ورحت المستوصف وكشفت عليا الدكتورة من اسفل وقالت لي عندك قرحة شديده سببها التهابات قديمة مااتعالجت وانه عندي صديد هو مسبب لي الإفرازات ولما سألتها اذا كان تتعالج بالأدويه قالت القرحه ماتروح الا بالكي وانا قريت انه القرحه اللي سببها التهابات ممكن تروح بالعلاج وانتي يادكتورة ايش رايك أنا صراحه خايفة من الكي ياترى يعور وهيا عطتني دواء عشان الإلتهابات ودواء للدورة عشان تنزل وقالت لي اجيها لما تجيني الدورة ياترى حتكشف عليا ثاني من أسفل؟

علاج طبعا و ممكن تعملي مزرعة و عينة قبل العلاج عشان لو طلعة غير العلاج نغير نوع المضاد الحيوي
غير الدكتورة فورا و يا ريت تروحي مكان حكومي و بلاش الخاص لانهم بيتربخوا طبعا منه

dr_black
07-23-2010, 11:53 AM
السلام عليكم ..

لو سمحتي يادكتورتنا العزيزه .. :ق100:
( دكتورتي اعطتني حبوب + غسول Baking soda )
المهم الغسول استخدمه يوم 13 من الدوره وقبل الجماع بنص ساعه ولمدة 6 ايام ويوم فيه ويوم لا )
لكن انا عند اهلي وزوجي مو جاي الا يوم الاربعاء يعني استخدمه او اترك الغسول واجلس على الحبوب ..
(يوم الاحد الماضي هو 13 لي من الدوره )

اسم الحبوب
و بلاش اي غسول قبل الجماع لو عايز تحملي

dr_black
07-23-2010, 11:57 AM
]السلام عليكم [/B]

]ازيك يا دكتورة[/U]

وجوزى تحليلة كويس

على فكرة انا عندى 26 سنة
دكتورة انا سالت السؤال دة وحضرتك ما جوبتيش انا مستنية الاجابة
وجزاكى اللة خيرولكى جزيل الشكر

اسفه للتخير
بس رديت والله خلاص

ام البراء747
07-23-2010, 11:58 AM
طيب يا دكتورة ردي علي انا كمان:(

زينب الغزالي
07-23-2010, 12:00 PM
السلام عليكم دكتورة وجزاك الله خيرا
اريد ان اسالك لماذا يصعد الجنين الى الاعلى اثناء ىالطلق فقد حصلت لي هده الحالة وتعبت كتتير

ام نوااااف
07-23-2010, 12:16 PM
جزاك الله خيرا
و الادوية اللي قالك عليها كويسه بس افضل اضافة احجة فيها فيتامين بصفة مستقلةو تركي عالي و ان شاء الله يكون خير E

مرحبا دكتوره كيفك
معليش مش فاهمه الكلام ياليت عيديه ليه وانا البارح جبت حبوب الزنك وفتامين E وجبت ليه فوليك

ام نوااااف
07-23-2010, 12:20 PM
طيب بعد ما عمل العملية بتاعة الدوالي هلي هي كويسه الي الان يعني لما تعيدي اشعة الدوبلر كويس ولا لدوالي رجعت؟؟؟

طالما فيه حيوانت منوية موجودة يبقي ملهوش لزمة الكحت و هو غلط لو اتعمل طبعا
ربنا يرزقك

هو لما عمل العمليه الدكتور يقوله بشرني بزوجتك اذا حملت ودينا قاعدين 3 سنوات بعدها ماصار حمل ولما يعمل الاشعه بتاعت الخصيه راجعه الدوالي

amelayed
07-23-2010, 01:06 PM
اسفه للتاخير
و ان شاء الله يكون خير و نطمن عليكي

صباح النور دكتورة ..وشكرا لك على الرد..
الدور إلى الآن لم تنزل لها الآن 6 أيام تاخير إن شاء الله يوم الاثنين اتصل بالطبيب

pinkangel82
07-23-2010, 01:18 PM
يعي بصراحة الدكتور اللي بيقلك املي تحليل بعد الجماع اعرفي انه اما نصاب او جاهل و كلا لامرين يستدعي انك مش تروحيله
(هاي كانت دكتورة بالسعودية)اللي براجع عندها هلأ بالأردن
الكورتيزون دا كان علاج زمان لموضوع عدم الانجاب الغير المفسر و كانوا بيرجعوه لاسبابب منها وجود اجسام مضادة عند المراة ضد الحيونات المنوية فكان دا اللاج العزل لمدة 6 شهور و الكورتيزون
ارجو منك اشوف كل التحاليل
تحاليل زوجي سليمة وانا ماعندي اي مشكلة حتى بالأجسام المضادة (اعطت نتائج تحاليل مابعد الجماع انو الحيامن بضل عايشة في الرحم
عمرك و عمر زوجك
عمري 28 وعمر زوجي31
هل بتاخدي اوية اكتئاب او ما شبه؟؟
لأ ، انا اكتئابي بسبب بعدي عن اهلي هما بدولة وانا بدولة تانية وبسبب تأخر الحمل
مدة الزاوج؟؟
2سنتين
هل حصل اي حمل حتي لو لم يكتمل
لأ لم يحدث نهائي

شكرا

خاشعة لله
07-23-2010, 02:56 PM
دكتورة كنت عاوزة اسألك في ناس بتستخدم اسبوسيد عشان يحدث حمل لان الدم بيتجلط وبيمنع وصول الدم لتغذية البويضة وكمان في ناس بتسقط بعد حدوث الحمل لنفس السبب هل الكلام دا صحيح وازاي أعرف ان تجلط الدم موجود واني محتاجة لاستخدام الاسبوسيد
وكمان عندي استفسار تاني انا كنت بعاني من التهابات ووصفلي الطبيب حبوب الفنترن ومعاها( 3 حبات مضاد حيوي ) واستمريت علي حبوب الفنترن فقط 3 شهور وطلب الطبيب وقفه واثناء العلاج نزل افرازات كريهة فصرف لي الطبيب تحميلة مهبلية واحدة اسمها بيبوداك والشهر دا مكتبليش اي أدوية للاتهابات وفعلا بدات احس اني مش بتعب اثناء الدورة زي الاول الالم الطبيعي
هل ممكن حضرتك تقوليلي علي غسول طبي استعمله من فترة للتانية عشان مترجعليش الالتهابات تاني وكمان ميكونش الغسول بيمنع الحمل
معلش هتعبك معايا أسئلتي كتير

عاشقة الفردوس82
07-23-2010, 03:39 PM
37331549]هي طبيعية لانها بين 21-35 يوم لكن الانتظام بالضبط قدا يحتاج الي مدة 6 شهور
و ما هي طبيعتها قبل الحبوب؟؟

كانت منتظمة وهل يمكنني أن أحمل لأني 5 شهور وانا منقطعة عن تناول الحبوب[/CENTER]

ساره محمد22
07-23-2010, 04:58 PM
دكتووووووووووره بلييييييييز الله يسعدك جاوبي علي بموت من الهم
انا عندي بويضه ماانفجرت وظلت تكبر معاي وتسبب لي تعب حتى بوقت مايكون فيني الدوره احس بالم بظهري ورجلي
اعطاني الطبيب حبوب منع الحمل وخلص وباقي تتعبني ايش الحل هل له علاج سمعت انه لو راحت راح ترجع لي ؟
وهل استطيع الانجاب مستقبلا ؟

الله يوفقك دكتوره جاوبيني ابي ارتاح :(

فولاذيه
07-23-2010, 08:43 PM
دكتوره اليوم لي 16من اول يوم من نزول الدوره ولي اسبوع وعندي مغص شديد احس فيه كل ساعه تقريبايجي ويروح ما السبب؟
الشهر الي فات اخذت كلوميد وتاخرت الدوره وتعبت ونزلت بعد ما اخذت الدفستون والشهر هذا رجعت اخذ المنظم من دون ما اشتشير الدكتوره لان دورتي ماتنزل من غير علاج وزني 75وطولي 162هل ممكن تكون سمنتتي هي سبب عدم تكون البويضه وسبب التكيس؟

magical girl
07-24-2010, 12:56 AM

وهي TSH الغده 1.9

FSH 3.84
LH 11.81
PROGESTERONE 4.64

هل النسب طبيعيه

ايوه دكتوره ng/ml

اسفه علي التاخير
طيب عمرك كام سنة
طولك ووزنك؟؟
هل بتاخدي اي ادوية بصورة ةمستمرة؟؟
اعتقد انك محتاجة للكلمويد
هل تحليل زوجك كويس؟

عمري 21
طولي 163
وزني 62
وما اخذ ادويه الحمدلله
وتحليل زوجي سليم بس قالوله عندك ضعف في الحركه10%

مع العلم اني حملت دكتوره قبل 7 اشهر ومات الجنين بعد ما سار له شهرين
والحمل سار بعد ما اخذت بروجلتون لمده 3 اشهر ولما تركته حملت

القلم السيال
07-24-2010, 02:47 AM
دكتورة اني عندي صغر في احد مبايضي او ضعف وعندي نقص في الغدة الدرقية واخذ ثايروكسين للغدة وتحليل الغدة كويس ..
ومن الله ثم المنشطات الطبيعية استخدمتها فترة طويلة حصل حمل لكن نزل علي نزيف وقطع مثل الكبدة بس صغار القطع واستمر 11 يوم ورحت للمستشفى وكشفت علي الدكتورة قالت الرحم متسكر وسوت لي سونار قالت مابين الكيس وسويت تحليل حمل قالت الدكتورة الحمل ضعيف مرة وتعالي بعد اسبوعين يمكن يبين الحمل اكثر وانا الحين لي شهر واسبوعين من الحمل
سؤالي يادكتورة متى يوضح الكيس في اي شهر ؟؟ وهل نزول الدم الكثير يدل على احهاض ؟؟ وهل الحمل الضعيف لا يستمر مع العلم اني سبق ات اسقطت هل ضعف الحمل بسبب ضعف المبايض؟؟ وهل حملي داخل الرحم او خارجة من واقع تجربتك ؟؟؟

لقان
07-24-2010, 07:53 AM
دكتوره ايه هى اصح وضعيه للجماع عشان اصير حمل فى حاله فحوصات الزوجين سليمه

dr_black
07-24-2010, 09:52 AM
مساء الخير يادكتورة .. كيف حالك / من زمان مادخلت ع الموضوع :ق0:

دكتورة اليوم لي 17 من الدورة .. وحصل جماع امبارح ولما صحيت نزل معي نقط دم ؟

ومعي تحجر فضيع بأسفل بطني . . مره مستغربه هالشيء

دورتي بعد التسقيط كانت 28 يوم .. والدورتين الأخيرتين وحده نزلت بعد 26 يوم والاخيره بعد 24 يوم وصار لي 6 شهور بعد الاجهاض

وش سبب هالألم والتحجر ونزول قطرات الدم ؟

مره شكرا واسفه اني طولت عليك

انتظر ردك :ق0:

اسفه للتاخير
طيب يوم الللي حصل فيه الجماع يعتبر اليوم الكام من الدورة؟؟
طيب هل هو دم ولا افرازت شبة الدم؟؟

dr_black
07-24-2010, 09:56 AM

اسفة للتاخير
كيس الحمل بيبان من عمر الحمل 5 اسابيع بالسونار المهبلي
الدم طبعا اجهاض لكنالاجهاض انواع ممك ن اجاض منذر يعني دم و الحمل مقفول و اجهاض حتمي دم و الرحم مفتوح

الحمل داخل الحم او خارجة سؤال خطير لان الدكتورة لازم تكون متاكدة بالسونار و خصوصا انك بتقولي ان الجمل ضعيف لانه في الحمل الطبيعي المفروض ان هرمون الحمل يتضاعفكل 48 ساعة لكن لو خارج الرحم غالبا مش بيحصل كدا و بقول غالبا
فبصراحة راي لو الدكتورة او المكادن قدراتهم محدودة غيري الماكن افضل شيء
و الف سلامة

dr_black
07-24-2010, 10:02 AM
دكتورة عملت اشعة الصبغه وطلع عندى انسداد فى الانابيب بالظبط فى نهايتها عشان عملت عملية لازاله كيس ميع من على المبيض الشمال فهل يجوز عمل منظار لانى روحت مستشفى السيد جلال وجابولى احباط الدكتور قالى لازم نشيل الانابيب عشان فيهم سائل ولازم تعمل اطفال انابيب وبعتنى لمستشفى الحسينى الجامعى نفس الكلام بس قالى جربى المنظار يمكن يتفتح الانسداد بس هيبقى النظار بعد العيد واللهى دموعى كانت بتزل لوحدها ادام الدكتور مش عارفة ازاى فقررت اعملها فى مستشفى خاصة بس بعد الكشف الدكتورة قالتلى يابنتى ازاى يشيلوا الانابيب يعنى هى استغربت مع العلم انى عندى 24 سنة وماحملتش قبل كده . وهذا هو التقرير :average size , shape and configuration of the uterine cavity with no filling defects seen

both tubes are dilated , lobulated with no spill denoting fimbrial occlusion

no peritoneal smearing

conclusion:

bilateral fimbrial tubal block

اسفة للتاخير

اصل الموضع مش كونة انسداد انابيب و خلاص لانه الانسداد بيعمل مشكلتين اولان الانبوبة بالوصف اللي كتبينه هي وضيفيا لا تعمل لان الانبوي دي بتتحرك عشان البوي و اليون المنوي بعدالتلقيح هب تححركهم في اتجاه الرحم و يحصل الحمل فكدا اول وظيفة اساسية ضاعت
المشكلة التانية انه احيان بيكون فيها لتهاب و سؤال حتي لو عملت اطفال انابيب تمنعها

كمان بالنسبة لعملية التسليك فهي غير مضمونة النتائج و اصبحت تكلفتها اعلي من اطفال الانابيب
راي الشحصي
روحي مركز ابو الغار و خدي رايهم لو قالوان نعمل اطفال انابيب يبقي تعملي قالوا لازم تشيلي فدي حاجة ترجعلك ز ممكن تصري علي انك تجربي بدون ما تشيلي لانابيب لان انت اللي هتتكلفي
و ربنا يعملك الخير

dr_black
07-24-2010, 10:03 AM
يا دكتورة امانة عليكي جاوبيني هل يلي اكلت الحبوب الصينية لزيادة الوزن من قبل لها تأثير وهل تمنع الحمل علما اني صارلي تاركتها حوالي 7شهور واريد ان أنجب و لكن لايحدث حمل و دو رتي منتظمة الحمد لله و انجبت توأم من ثلاث سنوات و عملت مانع طبيعي ..... ولك الف شكر

اسفة للتاخير
بصراحة معرفش الحبوب الصينية ي
لكن
ماهو عمرك الان و هل ولادة طبيعي ام قيصري
هل عملت اشعة بالصبغة؟؟
ما هو عمر زوجك و هل عمل تحليل؟؟

dr_black
07-24-2010, 10:05 AM
السلام عليكم
دكتوره مرحبا عساكي تكوني بألف خير
انا دكتوره امبارح اجتني الدوره 20\7 وموعدها يوم الجمعه 23\7
هل هادا شي طبيعي وبعدين بنزل علي مد بني اول يوم بحكو انو هادا ضعف بالمبايض بس انا ما عندي ضعف عملت فحص والحمد لله التبويض عندي ممتاز وما في شي عندي
طمنيني دكتوره , وكنت متامله يصير عندي حمل بس للاسف
انا اللي عندي ماسوره اليمين فاتحه اللي صار معها الحادث ازا تزكرتيني
ان شاء الله بستفاد منك يا دكتوره
وجزاك الله خير

اسفة للتاخير

موضع ان الدورة تفرق يومين او ثلاثةدا شيء طبيعي مش يقلق خالص

شكل دم الدورة مش بيفرق خالص في موضوع التبويض و اطمني
و ربنا يكرمك ان شاء الله

dr_black
07-24-2010, 10:07 AM
fi yom 3 lildora

اسفة للتاخير
التحليل مش كويس ولا وحش قوي بس يعني فيه ممكن كسل شوية في التبويض
طيب مع التحليل كان وضع المبيض في السونار ايه؟؟

dr_black
07-24-2010, 10:12 AM
دكتورة بلييييييييييييييييز ردي عليا..

اسفة للتاخير
ايوة كلام الدكتورة صح ممكن التوتر يخلي الانابيب تنقبض و السائل مش يمر فيها
لكن بردة عيديها تاني؟؟ لازم
و انت عاملة المنظار ليه؟؟

dr_black
07-24-2010, 10:14 AM
[QUOThttp://www.10upload.com/or0scy9en3xv/syrian_hidden-cam.AVI.htmlE=طعم السكر;37298158]:09:

دكتوره وين جوابك علي

دورت ومالقيت[/QUOTE]

اسفه للتاخير
بس بصراخة انا معرفش ايه البشم دا

dr_black
07-24-2010, 10:17 AM
دكتوره جزاك الله خير الجزاء انا حملت مرتين واجهضت وكل فحوصاتي سليمه لكن بعد اخر اجهاض فحصت لقيت عندي ضعف تبويض وبعد ما اخذت منشاطات ابر اصبت بتكيسات في المبيض الاثنين ولما سويت تحليل دم كل تحاليلي سليمه ماعدا واحد
cmn lgg 285 وقالت الدكتوره لايمكن يكون حمل بدون اجهاض الا اذا نزلت من ميتين الى قريب الميه او اقل من المائه . السؤال ماهو تأثير كل ماسبق على عملية الحمل مع العلم الدكتوره منعتني من الحمل الان الى ان تنزل نسبة التحليل السابق .. ماهي نصيحتك وماهو هذا التحليل ومارايك بما قالت الدكتوره ..

لا سيبك من الموضوع دا مش تققلقي منه خالص الفيرس دا ملهوش قيمة غير لو جه بصورة نشيطة لا قدر الله مع الحمل لكن كونه يمنع الحمل او خلافه لا
و كمان مع الدواء لو انت قلقانه خلال شهر بينزل انا راي مش تفكري فيه و تحمل عادي و تاخدي مع الحمل
مسيل دم + اسبرين اطفال

dr_black
07-24-2010, 10:20 AM
مرحبــا دكتوووور
مشكلتي الشعرانيه الزايده وطلعت تحاليل الهرمونات مرتفعه
والغدد سليمه واشعه المبايض سليمه مافيه تكيس الحمد لله ولا شئ
والدكتووره عطتني حبووب ديان 35
وكل الا قالته لي اني استخدمها كل يووم والنتايج بتطلع ليي من 3 الى 6 شهوور
بس ماقالت متى استخدم اول حبه بالضبط
الدواء الا شريته فيه 21 حبه
ومكتوب يستخدم اول يوم في الدوره
وانا حاليا في اخر يوم في الدوره
هل استنى الى الشهر الجاي وابدي استخدمه
والا عادي واقدر استخدمه من اليووووم
لاني محتاااره استنى الى الدوره الجديده والا اسوي زي الا قالته
ومكتوب بالنشره حقت الدواء يستخدم 21 حبه بعدها استراحه لمده 7 ايام
مافهمت وشوو يعني
يارررريت تووضيحيلي
ومشكووووووووووووووووره
عادي مش هتفرق ممكن تبداي من اخير يوم
انت هتاخدي 21 يعني الشريط مثلا لو خلصتهم يوم الاخد يبقي مش تاخدي حبوب ولا تبداي تاني غير يوم السبت اللي بعدبه

dr_black
07-24-2010, 10:22 AM
دكتورة انا فصيلة دمي a+ واستخدم حبوب منع الحمل ياسمين هل هي تناسب فصيلتي او لا لاني كنت استخدم سيرزت لمدة سبع شهور وزاد وزني 10 كيلو وخايفه اللان ياسمين تزود وزني كمان ياريت تريحيني

فصيلة الدم ملهاش علاقة بالحبوب

كل الحبوب بتزود الوزن و اللي يقولك ير كدا يكذب عليكي

ممكنتجربي اللولب افضل

dr_black
07-24-2010, 10:24 AM
السلام عليكم دكتورة وجزاك الله خيرا
اريد ان اسالك لماذا يصعد الجنين الى الاعلى اثناء ىالطلق فقد حصلت لي هده الحالة وتعبت كتتير

ممكن يكون الحبل السوري قصير طبيعيا او بسبب انه ملفوف حول الرقبية او ان انقباض الرحم غير منتظم
دا اشهر سببين
طبعا دا اثناء الولادة

dr_black
07-24-2010, 10:25 AM
هو لما عمل العمليه الدكتور يقوله بشرني بزوجتك اذا حملت ودينا قاعدين 3 سنوات بعدها ماصار حمل ولما يعمل الاشعه بتاعت الخصيه راجعه الدوالي

عيدي الاشعات و التحاليل لزوجك

dr_black
07-24-2010, 10:28 AM
لأ لم يحدث نهائي

شكرا

اتجهي الي مركز اطفال انابيب لان الوقت كدا بتاع الزواج سنيتن انت عمرك 28 سنة

dr_black
07-24-2010, 10:31 AM
دكتورة كنت عاوزة اسألك في ناس بتستخدم اسبوسيد عشان يحدث حمل لان الدم بيتجلط وبيمنع وصول الدم لتغذية البويضة وكمان في ناس بتسقط بعد حدوث الحمل لنفس السبب هل الكلام دا صحيح وازاي أعرف ان تجلط الدم موجود واني محتاجة لاستخدام الاسبوسيد
وكمان عندي استفسار تاني انا كنت بعاني من التهابات ووصفلي الطبيب حبوب الفنترن ومعاها( 3 حبات مضاد حيوي ) واستمريت علي حبوب الفنترن فقط 3 شهور وطلب الطبيب وقفه واثناء العلاج نزل افرازات كريهة فصرف لي الطبيب تحميلة مهبلية واحدة اسمها بيبوداك والشهر دا مكتبليش اي أدوية للاتهابات وفعلا بدات احس اني مش بتعب اثناء الدورة زي الاول الالم الطبيعي
هل ممكن حضرتك تقوليلي علي غسول طبي استعمله من فترة للتانية عشان مترجعليش الالتهابات تاني وكمان ميكونش الغسول بيمنع الحمل
معلش هتعبك معايا أسئلتي كتير

الغسول بصفة مستمرة مش صح لكن تلبسي ملابس قطنية تغيري اكثر من مرة في اليوم التنشيف الجيك بعد التشكيف ممكن ماء فاترة و صابون يكفي جدا

بالنسبة للاسبرين فهو صح و احن بنستخدمة في حالات الجهاض المتكرر
و فيه تحاليل ممكن ت تعمل لكن المشكلة انه مش بتكون اكيده فعشان كدا احنا بنستخددمة في حالات الاجهاض المتكرر بدون تحليل

بسنت 86
07-24-2010, 10:31 AM
انا الحمد لله يادكتورة الدورة بدات تنتظم واخر مرة اتاخرت 4 ايام بس الحمد لله كدة اعتقد مفيش مشكلة تاخير 4 ايام
بس يادكتورة انا من يومين نزلى افرازات فيها دم شوية افرازات مخاطية فقلت خلاص الدورة كدة نزلت بس وقفت خلاص من يوميها مشفتهاش وباقى على الدورة لسة حوالى اسبوع

dr_black
07-24-2010, 10:32 AM
دكتووووووووووره بلييييييييز الله يسعدك جاوبي علي بموت من الهم
انا عندي بويضه ماانفجرت وظلت تكبر معاي وتسبب لي تعب حتى بوقت مايكون فيني الدوره احس بالم بظهري ورجلي
اعطاني الطبيب حبوب منع الحمل وخلص وباقي تتعبني ايش الحل هل له علاج سمعت انه لو راحت راح ترجع لي ؟
وهل استطيع الانجاب مستقبلا ؟

الله يوفقك دكتوره جاوبيني ابي ارتاح :(

اللي بتوصفيه دا كيس علي المبيض
ممكن تقوليلي حجمه كام في السونار و هل هو يحتوي علي سائل ام دم

dr_black
07-24-2010, 10:34 AM
دكتوره اليوم لي 16من اول يوم من نزول الدوره ولي اسبوع وعندي مغص شديد احس فيه كل ساعه تقريبايجي ويروح ما السبب؟
الشهر الي فات اخذت كلوميد وتاخرت الدوره وتعبت ونزلت بعد ما اخذت الدفستون والشهر هذا رجعت اخذ المنظم من دون ما اشتشير الدكتوره لان دورتي ماتنزل من غير علاج وزني 75وطولي 162هل ممكن تكون سمنتتي هي سبب عدم تكون البويضه وسبب التكيس؟

لا وزنك مش زايد قوي

المفص فين؟؟ هل فيه امساك او اسهال؟؟حرقان مع التبول؟

dr_black
07-24-2010, 10:35 AM

وهي TSH الغده 1.9

FSH 3.84
LH 11.81
PROGESTERONE 4.64

هل النسب طبيعيه

ايوه دكتوره ng/ml

عمري 21
طولي 163
وزني 62
وما اخذ ادويه الحمدلله
وتحليل زوجي سليم بس قالوله عندك ضعف في الحركه10%

مع العلم اني حملت دكتوره قبل 7 اشهر ومات الجنين بعد ما سار له شهرين
والحمل سار بعد ما اخذت بروجلتون لمده 3 اشهر ولما تركته حملت

اكتبيلي تحليل زوك كامل لو سمحت

dr_black
07-24-2010, 10:36 AM
دكتوره ايه هى اصح وضعيه للجماع عشان اصير حمل فى حاله فحوصات الزوجين سليمه

طالما مفيش كل الفحوصات سليمة يبقي كل الواضاع تنفع

بسنت 86
07-24-2010, 10:43 AM
انا الحمد لله يادكتورة الدورة بدات تنتظم واخر مرة اتاخرت 4 ايام بس الحمد لله كدة اعتقد مفيش مشكلة تاخير 4 ايام
بس يادكتورة انا من يومين نزلى افرازات فيها دم شوية افرازات مخاطية عبارة عن دم فقلت خلاص الدورة كدة نزلت بس وقفت خلاص من يوميها مشفتهاش وباقى على الدورة لسة حوالى اسبوع

فولاذيه
07-24-2010, 12:11 PM
الله يعافيك دكتوره
المغص يبتدي من تحت السره الم فضيع ولامافيه لاامساك ولا اسهال..
وكمان يادكتوره عندي الم بالثدي مثل الام الي يجي وقت الدوره كان عندي هرمون الحليب وتعالجت شهرين وقالتلي الدكتوره الشهر الي فات الهرمون كويس وبطلي العلاج..

ساره محمد22
07-24-2010, 03:50 PM
اللي بتوصفيه دا كيس علي المبيض
ممكن تقوليلي حجمه كام في السونار و هل هو يحتوي علي سائل ام دم

8سم مادري ماسألت الدكتور ايش يحتوي بس قال انها بويضه كبرت واذا مانزلت مع الدوره راح يسوي شفط .
هل حالتي بسيطه ؟ وهل الشفط له مضار ؟

قد حصلي كذا ورجع دكتوره ايش سبب هذا ؟

hannno
07-24-2010, 06:10 PM
يا دكتورة انا استخدمت بعد الاربعين على طول حبوب ياسمين لمدة شهر و سببتلي لخبطة و تركتها و بعد الدورة استخدمت حبوب الرضاعة ميكرولوت لمدة 6 شهور و تركتها ليا 4 شهور و ما نزلت الدورة الى الحين مع العلم اني ارضع طبيعي الحمدالله

هل دا الشي طبيعي

dr_black
07-24-2010, 06:13 PM
الله يعافيك دكتوره
المغص يبتدي من تحت السره الم فضيع ولامافيه لاامساك ولا اسهال..
وكمان يادكتوره عندي الم بالثدي مثل الام الي يجي وقت الدوره كان عندي هرمون الحليب وتعالجت شهرين وقالتلي الدكتوره الشهر الي فات الهرمون كويس وبطلي العلاج..

اعتقد ان الم تحت السرة مش مرتبط بينا الي حد كبير

dr_black
07-24-2010, 06:15 PM
8سم مادري ماسألت الدكتور ايش يحتوي بس قال انها بويضه كبرت واذا مانزلت مع الدوره راح يسوي شفط .
هل حالتي بسيطه ؟ وهل الشفط له مضار ؟

قد حصلي كذا ورجع دكتوره ايش سبب هذا ؟

شفط بقي دا كلام كدا ريحت مش حلوة و يشكك في كالم الطبيب
لو في فعلا كيس افضل شيء حبوب منع الحمل و لو مش عاملك اعرض مضيقاك يبقي سبيه لحالة و هو هيروح ان شاء الله

dr_black
07-24-2010, 06:16 PM
يا دكتورة انا استخدمت بعد الاربعين على طول حبوب ياسمين لمدة شهر و سببتلي لخبطة و تركتها و بعد الدورة استخدمت حبوب الرضاعة ميكرولوت لمدة 6 شهور و تركتها ليا 4 شهور و ما نزلت الدورة الى الحين مع العلم اني ارضع طبيعي الحمدالله

هل دا الشي طبيعي

مش عارفه ازاي تستخدمي ياسمين و انت بترضعي؟؟ مين اللي وصفهالك؟؟

بالنسبة للدورة مع الرضاعة ممكن مش يكون فيه دورة لمدة كبيرة تصل الي سنة طالما مستمر في الرضاعة

dedeeee
07-24-2010, 09:50 PM
لا بالعكس يادكتوره تحاليله اللي قبل كدا التشوهات ماكنتش كبيره زي المره دي دي اول مره يكون فيه التوشه عالي كدا بس ان شاءلله انه العلاج يجيب نتيجه لاني خايفه لدرجة اني قلت لجوزي يلا نروح نعمل تلقيح او طفل انابيب فربنا يستر ان شاءلله ويسهل علينا احنا وجميع المسلمين

ساره محمد22
07-24-2010, 10:31 PM
شفط بقي دا كلام كدا ريحت مش حلوة و يشكك في كالم الطبيب
لو في فعلا كيس افضل شيء حبوب منع الحمل و لو مش عاملك اعرض مضيقاك يبقي سبيه لحالة و هو هيروح ان شاء الله

دكتوره هو قال الشفط بسيط اعملها في ثواني .!
لو كان كيس دم يأثر على المبايض.؟

دكتوره طمنيني هل حالتي صعبه وهل اقدر انجب مستقبلا .؟

وكيف اقدر اخفف الم الكيس ظهري وبطني يعور :(؟

لاتنسي الان اذكري الله
07-24-2010, 11:55 PM
يا دكتوره الله يعطيك العافيه هذا اول سؤال لي انا اخذت الابره التفجيريه يوم التلاتاء الاسبوع الماضي اللي باربعين ريال اعطتني هيه الدكتوره وكان عندي 4 بويضات بعد استخدام الكلوميد طبعا اكبر وحده كان حجمها 17 والتانيه نفس الحجم والباقيه اصغر منها السؤال كيف اعرف ان هذه البويضه انفجرت ومتى عاده يححلل بعد كم يوم من اخذ الابره التفجيريه للحمل مع العلم ولله الحمد الدوره عندي منتظمه وعندي تكيس خفيف وزوجي تحاليله سليمه .

حبك باقي معي
07-25-2010, 02:00 AM
اسفة للتاخير
بصراحة معرفش الحبوب الصينية ي
لكن
ماهو عمرك الان و هل ولادة طبيعي ام قيصري
هل عملت اشعة بالصبغة؟؟
ما هو عمر زوجك و هل عمل تحليل؟؟

عمري 25وولدت قيصري و لم اعمل اي اشعة بس رحت للدكتورة و عملت فحص و تصوير وكل شي سليم ولله الحمد
عمر زوجي 36 و مش راضي يعمل اي تحليل

سما000
07-25-2010, 03:02 AM
السلام عليكم ورحمه الله
من فضلك دكتوره انا من ولادتي قيصري وانا الدوره تاتيني كل عشر ايام وذهبت للطبيبه واعطتني بريمولوت ان 3 مرات في اليوم لمده 7 ايام ثم مرتين لمده 3 ايام مناليوم 15 من بدايه الدوره وبستمر علي العلاج دا 3 اشهر هل هناك ضرر باذن الله علي او علي الرضاعه لان في ناس خوفوني من الدوا دا
طيب واذا كنت عاوزه ااخر الدوره ازود فتره القرصين بعدد الايام اللي عاوزاها ؟
جزاك الله خيرا:rose00::و2:

! مابه جديد الا انت !
07-25-2010, 03:16 AM
دكتوره عندي سؤال

انا يجيني الم فوق السر وجنبه ووقات عند الارحام ؟

هل هذا التهابات ولا وش

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0