المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيادة Dr_black لامرض النساء و التوليد

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [16] 17 18 19 20 21 22 23 24

دائمه الطفوله
08-07-2010, 01:58 PM
دكتور لم يصلنى ردك ومشاركتى كانت فى صفحتين قبل تلك الصفحه
انتظر ردك لان الموضوع يقلقنى جدا

لو سمحت دكتور رد عليه
عندى تكيس شديد جدا جدا فى المبيض انا فى منتهى الياس والاحباط
الدوره دائما ما تاتنى غير منتظمه قبل الزواج كانت لا يتعدى تاخرها 3 او 4 ايام فقط اما بعد الزواج كل شىء اتلخبط فى بدايه الزواج تاخرت 3 شهور كامله ثم جاءت لوحدها دون اقراص لتزليها ثم ذهبت وتابعت مع دكتوره بدات مباشرتا فى اعطائى حبوب لتقويه الاباضه دون حتى ان تطلب منى اى تحليل للهرمونات تابعت معاها 3 اشهر واخدت حبوب نولفدكس لتنشيط المبايض وحبوب اخرى اسمها سترونات لتنظيم الدوره وفعلا الدوره انتظمت 3 شهور تاتى فى معدها لكن عندما قطعت الحبوب تاخرت عنى الدوره 3 شهور اخرى فذهبت للدكتور عادل فريد البيجاوى اشهر دكتور عقم فى مصر وامهر دكتور طلب منى فورا تحليل هرمونات وكانت اول ايام الدوره حللت هرمونات لديه لافاجى بكارثه بمعنى الكلمه وجدت ان لدى تكيس شديد جدا فى المبيض كما وصفه الدكتور عادل فريد
fsh:4.2
lh: 30
proclten: 45

شتم يجماعه lh كام
30 يعنى مرتفع جداجدا جدا هلى تعرفون احد مثل حالتى هذه وانخفض الهرمون مع العلاج

والمشكله انا وزنى 55كيلو يعنى لن احتاج للخسسان
المهم الدكتور كتبلى دستونكس لهرمون اللبن وباردول لهمون اللبن وكتبلى سدوفاج وحبوب منع الحمل للتكيس
وقلى امشى عليهم 3 شهور ونحلل تانى لو مش كده يبقا عمليه تقيب مبيض

يجماعه بجد انا بقا عندى حاله اكتئاب وياس شديد ومش عارفه اعمل ايه هل حد كان عنده نسبه التكيس العليا دى قبل كده ونزلت النسبه
ارجوكم ردوا عليه

هل عملك هرمون غدة درقية؟؟ هل طبعلك صور من السونار اللي عمله؟؟

هذه هى تحاليلى يا دكتور وبالله عليك هل صادفك احد lh 30 وهل استجاب للعلاج وانخفضت النسبه وحمل

هذه هى نتائج تحليلى

tsh 1.550
prolactin 46.2
fsh 5.9
lh 30.9

الإخلاص_لله
08-07-2010, 03:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيراً يا دكتورة على خدمتك ولو سمحت كنت عاوزة استفسر عن حاجة
انا سيدة برضع بنتى طبيعى من سنة وشهرين
من أول ما بدأت الرضاعة وأنا بعانى من صدرى فى البداية ألم شديد ومن بعد شهر من الرضاعة تكتل اللبن ومهما أعصر من صدرى مينزلش لبن عمال يكتل بس.......وبعد التشخيص عند الطبيب قال فيروس فى اللبن وأخدت augmentin 1 gm قرص كل 12 ساعة ومن أول قرص بعد نصف ساعة تقريباً بدأ اللبن يفك
المهم تكرر الموضوع حتى الآن من سنة وشهرين 6 مرات بس بدأ الأمر يتطور معى يعني أخذ أول قرص استحالة اللبن يفك قبل 24 ساعة وصدرى بيألمنى بشدة وفين وفيييييييييين على ما يبدا اللبن يفك واضع بنتى على صدرى استحالة ينزل لبن

المهم اخر مرة تكرر الامر كان من اسبوعين واخدت كورس الدواء لمدة اسبوع وبقالى اسبوع من بعد نهاية الدواء المفروض الالم يخف بس صدرى لازال منفوخ والحلمة تؤلمنى بشدة والرضاعة عذاب

اعمل ايه ؟
انا ذهبت ل 5 أطباء بسبب الموضوع ده 3 نساء و 2 جراحة
ولا أصل لشئ وكل فترة اللبن يتكتل وكل مرة الالم يزيد عن السابقة وخصوصاً المرة الأخيرة لازال صدرى يؤلمنى
وجزاك الله خيراً ومنتظرة ردك

نسيت اقول لحضرتك نقطتين مهمين
اولا قبل حملى كان البرولاكتين عالى شوية كان 40ng/ml
واخدت dentinox اسبوعين فقط علبة واحده نص قرص مرتين فى الاسبوع

وكمان الحالة النفسية من فترة مش ولابد مشاكل وكده
هل ممكن يكون له تأثير على موضوع تكتل اللبن ؟

noreleslamsama
08-07-2010, 03:35 PM
QUOTE=noreleslamsama;37759737]دكتوره الله يخليكي طمنيني انا عملت تحليل عينه من الرحم و طلع عندي ميكروب و الدكتور كتبلي 14 يوم مضاد حيوي و استنا 10 ايام و اعيد التحليل تاني
تفتكري يا [دكتوره دا سبب من اسباب عدم الحمل[/QUOTE]

عروس تبوك
08-07-2010, 06:16 PM
دكتورة ممكن تحكي لي معلومات عن التليف
ابي احد يطمني عااااايشه رعب مو طبيعي كل مره اقول شكل التليف انتشر وخلاص حيشيلوو الرحم
ولاعاد احمل
انا عمري 17 وعندي تليف بجدار الرحم 8*4 سم
مع العلم اني اشعر بالالم شديده جدا بالرحم والحوووض من الخلف صرت ما اعرف احيان هوو بسبب العمليه القيصريه اللي اجريتها قبل شهرين او من التليف
طمنيني يا دكتوره
طمنيني يا دكتووووووره

شياااام
08-07-2010, 08:20 PM
دكتورة ليش تجاهلتين ومارديتي علي

عبق الحروف
08-07-2010, 09:32 PM
إقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبق الحروف
دكتورة المنتدى الرائعة جزاك الله خير الجزاء على اهتمامك باستفساراتنا
دكتورة انا محتارة ارجو ان تنصحيني
انا شخصت على اني لدي تكيس وانسداد انابيب وعملت اشعة الصبغة والنتيجة
no significant contrast spill from either side suggesting tubal blockage
بالعربي انسداد بالانابيب
قالت لي الدكتورة أما منظار جراحي ويمكن يكون الانسداد قوي ومانقدر نفتحه أو أطفال أنابيب
وكلتا الحالتان محيرة جداً وصعب اتخذ قرار وزوجي مو راضي اسوي عمليات بس قلت اذا بسوي منظار اخاف مايفتح الانسداد واخسر واخاف اسوي اطفال انابيب واخسر اكثر
وايضاً عطتني حبوب اسمة yasmin وكلوفاج وفولك اسيد وفيتامين فشنو فايدة وتأثير حبوب yasmin
يعني هل تأثير yasminعشان الحمل ؟؟
ارجو ان تنصحيني بنصيحتك دكتورة ااسوي منظار جراحي او اطفال انابيب وهل آخذ حبوب yasmin؟؟

حبوب الياسمين اعلاج التكيس

بالنسبة لحالتك انا راي الشخصي اننا نحاول نعيد الصبغة تاني و يا ريت مع استخدام مهدا لانه ممكن التوتر الشديد يمنع خروج الصبغة و يبين انانالانبيب مسدودوة
لو هي مسدودة فعلا
يبقي لو نشوف لو استجابة المبيض للمنشطات كويسةو التكيس بسيط يبقي اطفال انابيب و توفري فلوس العمليه لانها غاليه جدا لو رحت لجراح مناظير كبير و كمان الناتئج سيءة لا تتعدي 30% يبقي اطفال الانابيب احسن
لكن لو الاستجابة للمنشطات مش حلوةو ضعيفه يبقي نتكل علي الله و نعمل منظار نحاول نسلك لانابيب و كمان معاه هنعمل تثقيب للمبيض و تنشيط يضيع التكيس
و ربنا يكرمك و صلي استخار قبل كل حطوة

دكتورة ماحصلتش دواء الياسمين في الصيدليه اللي جنبنا
ممكن آستبدله بدواء اسمه contraceptive LD
هل يؤدي نفس العمل؟؟

انساانة
08-08-2010, 12:13 AM
[QUOTE=انساانة;37658864]وزني 55 وطولي 159 وعمري 21
والادوية اللي اخذتها,اعطتني مضاد عندها بالحقن مااعرف وش هو والله,واعطتني كبسولات وحدة اسمها فنزول كبسولة وحدة بس والثانية والله نسيت وش اسمها ستة كبسولات واعطتني غسول بروبازين,ولمارجعت الالتهابات رحت للصيدلية واعطاني سيبروكسين بس هذول اللي اخذتهم,جاوبيني دكتورة بليييييز انافقدت بكارتي؟؟يعني بكل هالسهولة فقدتها[/QUOTE
هاتي متيونيدازول metronidazole دا اسمه العلمي او التجاري و ممكن يكون تحاري فيلاجيل FYlagel 500 mg هتاخد قرص كل 12 ساعة لمد اسبوع دا عشان البكتيريا المسببة للرائحة ممكن يعمل شوية صداع و مخص بس استخمليهم و كمان هتجيبي ديفلوكان 150 Diflucan دا مضاد للفطريت الهلبة فيه قرص هتخديها مرة كل 10 ايام 3مرات متتاليه يعني 3 حبات في الشهر كله
و ربنا يكرمك

شكرا دكتورة جزاك الله خير الله يسعدك ويوفقك يآآرب
بس ماجاوبتيني على سؤالي الله يخليك لاتطنشيني جاوبيني ممكن الالتهابات تأثر على غشاء البكارة؟؟والجلدة اللي قالت عنها الدكتورة ممكن تكون تقصد غشاءالبكارة؟؟الله يسعدك يادكتورة جاوبيني وريحيني الله يريحك

مكاوية2005
08-08-2010, 12:32 AM
--------------------------------------------------------------------------------

انا عمري 24 سنة متزوجة من سنتين ولم يحدث حمل عملت تحاليل ورحت عند4 دكاترة واجريت تحاليل وسونار وكشفت على المبايض ولم يطلع عندي شي الحمدلله زوجي عمل تحليل بداية الشهر هذا للسائل المنوي ولكن لم نذهب لدكتور بس انا فهمت بعض النتائج ومحصلة فهمي انه هو عنده الحيوانات المنوية اقل من 20 مليون ، وانا على فكرة ليه فترة دورتي بتتأخر مثلا يومين واحيانا 10 واقصى شي 15 يوم وتجي ماتتأخر عندي اكتر من كده المهم انها بتجي ودي الخربطة ماصارت الابعد الزواج واعطاني الدكتور دوا اسمه PROGYLUTON وباقيلي 5 ايام اخلصها

سؤالي :

هل هذا الدوا له علاقة بزيادة الوزن؟

وهل له علاقة بزيادة حجم الصدر؟ انا لاحظت حجمه كبر وهل يمكنني ان اصغره؟

ودي تحاليل السائل المنوي لزوجي :

VOLUME : 3.5

COLOUR: CREAMY WHITE

LIQUIFICATION: 25 min 20_30 min

PH: ALKaline

TOtal Count : Million/m>20

Type of Movement

Morphology - Normal 75_90%
abnormal 10-25%
70-90% : 1/2 hour
- one hour
60-70
2 hour
50-60
3 hour
40-50

PUS CELLS : 4-6
RED CELLS: 2-3
Trichomonas: Nill
Spermatogenic cells: 1-3
others: Azospermia

وهل للكوليسترول عند الزوج علاقة عنده الكوليسترول مرتفع افيديني دكتورة بليز

دكتورة بلييييييييز ردي مرتين كتبت الموضوع مارديتي عليه الله يرزقك اللي تتمنيه:042::042:

شوشت اللثلاتين
08-08-2010, 01:32 AM
السلام عليكم انا متزوجه من 8 شهور و حصل لى حمل كميائى مرتين و الدكتارة بيقولو مفيش مشاكل لا عند زوجى انا مش عارفة اية الحل انا خايفة احمل تانى و ينزل الحمل ممكن اعرف اعمل اية و هل ممكن يحدث حمل طبيعى فى مرة الثالثة ارجو افادتى

ام نوااااف
08-08-2010, 01:56 AM
طيب هل هو عمل اشعة تلفزيونيةو دوبلر علي الخصية و اتاكدا انه لا ياني من دوالي خصيةو لا تحليل السائل فقط؟؟
بصراحة انا راي انك تستني بعد رمضان و تصلي في رمضانو تدعي ربنا لانه هو الرزاق و يمكن كل شيء يتصلح الله اعلم

اهلا بيك يادكتوره

بالنسبه لزوجي الدوالي واضحه
بلاشعه والتشخيص السريري ونصحو بعملية الدوالي والاستعجال بالحقن ولاكن هو عمل العمليه من 3 سنين وكانت عمليه قسطره منظار وبالنسبه للحقن بنعمله انشاء الله بعد العيد وشكرا للك

شوشت اللثلاتين
08-08-2010, 03:46 PM
ارجوكى يا دكتورة ردى عليا لو سمحتى

samooooraa
08-08-2010, 05:22 PM
الحالة النفسية بتاثر جدا جدا علي انتظام الدورة و هي تقدما و تاخرها عادي جدا جدا
الافرزات بتاعة التبةيض المفروض تكون شفافة من اول يوم لونها بني و بعدين تبقي شفافه اشك انه يكون فيه التهابات و كل الاعراض دي لازم تكون مرتبطة زمنينا مع الميعاد المتوقع للتبويض يعني مثلا لو الافرازات دي تاني يوم او بعد ما لدورة خلصت بيومين اشك انها تكون افرزاتتبويض جدا و قد استبعد التبويض تماما

الام بيبدا بعد انتهاء الدورةو بيكون مستمر لحد ناهية التبويض؟؟ يعني بيقعد اكم يوم و هل حدق شهرين فقط و انتهي؟؟ ولا كان بيحصل قبل كدا
؟؟

ميرسى يا دكتور على ردك انا الالم جالى شهرين ورا بعض بس مكنش بيجى من قبل كده واستمر اقل من اسبوع فى الشهرين وجالى بعد استخدام الدوستنكس مباشرة حتى انى شكيت انه بسببه لانى كنت كاشفه عند الدكتور فى الشهر دة وكان قالى ان مفيش التهابات وكمان كنت عامله سونار ثلاثى الابعاد

اما بالنسبة لافرازات التبويض هل ممكن تكون موجودة فى شهر ومفيش تبويض ؟؟ لان بقول لحضرتك انها ف اخر شهر جتلى بعد الدورة مباشرة واستمرت تقريبا 4 ايام وبعدين الافرازات البيضاء ال تشبه الكريم هل تعتقدى ان دة كان تبويض ولا اضطراب ؟؟

شياااام
08-08-2010, 08:34 PM
مساءالخيردكتورة انا عملت تحاليل هرمونات كلها كويسة وبديت تنشيط اطفال الانابيب واخذت ثلاثة بودرة واثنين ماءبعدين خمسة بودرة بعدين سته بودرة اسم المنشط مينوغون وسوت موجات صوتية اليوم قال الدكتورمافية استجابة ماعندك الا بويضة واحدة فقط ناضجة قلت لدكتورايش مشكلتي بالضبط قال متلازمة تكيس المبيض قال ان المبيض احيانآبيستجيب او احيانآلا يستجيب واعطاني موعدبعدخمس شهوردكتورة ماهوالعلاج وهل يعني ذالك انه مافية امل للحمل ارجوالردوبانتظارك الله يوفقك يارب

سماء السعودية
08-08-2010, 11:46 PM
مشكورة دكتورة

الحين انا ماوقفته الدواء لسى لاني بروح اعمل التحليل الاسبوع القادم ان شاء الله

لكن انا ماني عارفة ايش اللي نزل مني كان على هئية قطع وكتل ولو كان اجهاض ليه مانزل كيس الجنين او لانه صغير في بدايتها اول مرة يصير معاي كذا ومن يوم 14 في الدورة الي اليوم انا احس بمغص مولم زي الدورة وصدري منتفخ والحلمة لونها داكن والله اني خايفة ومتندمه لاني مارحت حللت من وقتها

ياليت تنصحيني ايش اعمل ولو تكتبيلي وصفة

والحين انا نزلت على الدورة امس

26- 8

والشهر اللي فات جات 29 -7

هذا الشي طبيعي ولا لا

احاسيس صامتة
08-09-2010, 01:15 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

كيفكم يا بنات

لي بنت خالة عندها الصدر مترهل نازل و هي الآن ترضع

وتود السؤال عن امكانية عمل شد للصدر بدون التأثير على الرضاعة

الله يجزاكم الخير

احلام ليل
08-09-2010, 02:45 AM
دكتوره اود ان اسألك عن شئ يتعلق بالجماع وهو هل المرأه تقذف مثل الرجل ام لا ؟ قرأت كثيرا ولكن لم اجد الجواب الكافي\ الذي اعرفه انه عند المداعبه يكون هناك افرازات سائله تسهل الايلاج وعندما تجف مع الجماع الثالث مثلا ينتهي الجماع ولكني اقرأ ان هناك انزال لماء مثل الرجل فهل هذا صحيح ام لا ؟

احلام ليل
08-09-2010, 03:28 AM
دكتوره هل الافرازات المسهله لعملية الايلاج اثناء المعاشره تعتمد زيادتها وقلتها على التبويض يعني هل اللواتي لديهن تكيس وضعف تبويض يؤثر على الافرازات والعمليه الجنسيه ام ليس له دخل بذلك اي المتكيسات هل لايؤدين العلاقه الجنسيه بشكل طبيعي ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هزني ذآكـ الودآع
08-09-2010, 11:50 AM
السلاااام عليكم..

كيفك دكتورتنا العزيزه..:402:

كل عام وانتي بخييير وصحه وسلامه..:و1:

حبيت استشيركـ بشي..انا مرررره محتاره فيييييه..؟؟

انا الحمدلله سليمه انا وزوجي مافي شي يمنع الحمل..وعندي بويضتين تمام..

الشهر الي فات كنت بسوي الاشعه الصبغيه بس حصل جماع بعد الدوره مباشره..وأجلوها لبعد شهرييين!!

وصرفتلي الدكتوره خلال هذي الشهرين كولميد وميتاافاج..وانا محتاره استعملها ولالا؟؟

لان انا ماعندي ضعف وأخاف ان الكولميد يضرني ولاشي..وما اعطتني موعد لمتابعة التبويض..؟

وانا صرآحه افكر ما اخذ الكولميد..

وافكر اشتري من الصيدليه حبوب الفوليك آسيد وغذاء ملكات النحل..مع الميتافاج..

انتي شرآيكـ..؟؟؟بأيش تنصحييييني..؟؟؟

مابقى على دورتي الا يومين او يوم..

:ق055:

عيش الفرحه
08-10-2010, 03:24 AM
دكتوره زوجي عمل تحليل وكشف وطلع سليم

وانا اخذت كلوميد والدكتور طلب مني بعد اليوم الخامس استمرار الجماع اسبوع لكن زوجي رفض اليوم لانه جاي من سفر وتعبان هل يأثر في احتمالية الحمل وهل يجب بعد الكلوميد يوميا الجماع والله يكفي يوم ايه ويوم او يومين لا ؟؟

مع العلم ان دورتي غير منتظمه وتغيب بالاشهر

انا وحبيبي وبس
08-10-2010, 03:53 AM
دكتوره انا في تاريخ ٦ /٧ م
اجهضت حملي وكان في بداية الشهر السادس وعملت غسيل
استمر عندي الدم قليل جدا الى اليوم ١٥من الاجهاض بعدها نضفت تماما
بعدين في تاريخ ٦/٨ نزل مني دم لونه بني غامق جدا وقليل جدا ومستمر الى اليوم وش اعتبر هذا دوره ولا ايش وهل ممكن يكون حمل

انا وحبيبي وبس
08-10-2010, 03:57 AM
هل ممكن يصير الحمل قبل ماتجي الدوره حقت الاجهاض

زفرات سنين
08-10-2010, 08:16 AM
إقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زفرات سنين
السلام عليكم ..

لو سمحتي يادكتورتنا العزيزه ..
( دكتورتي اعطتني حبوب + غسول Baking soda )
المهم الغسول استخدمه يوم 13 من الدوره وقبل الجماع بنص ساعه ولمدة 6 ايام ويوم فيه ويوم لا )
لكن انا عند اهلي وزوجي مو جاي الا يوم الاربعاء يعني استخدمه او اترك الغسول واجلس على الحبوب ..
(يوم الاحد الماضي هو 13 لي من الدوره )

اسم الحبوب
و بلاش اي غسول قبل الجماع لو عايز تحملي

...

اهلين يادكتوره ..

اسم االحبوب ..
1/حبوب NOLVADEX مرتين باليوم وقت الدوره ..

2/ حبوب prednisolon .. مره ( من اليوم الـ 13 للدوره لمدة 15 يوم )

3/حبوب duphaston .. مرتين ( من اليوم الـ 16 للدوره لمدة 15 يوم )

لكِ ( )
/

اعتقد انه وصفه غريبةو لا اساس علمي لها
طيب ممكن تفكريني بالحالة بالتفصيل و كل التحاليل
مفيش حاجة ليها لزمة غير لدواء الاول و هو اضعف من الكلوميد

..........

السلام عليكم ..

دكتورتنا العزيزه ..
حالتي سليمه تقول عندك ضعف بالتبويض فقط ..

زوجي حلل عندها تقول سليم ..

كتبت لك وصفة دكتورتي وانتِ مانصحتني فيهم وانا بديت فيهم وتركتهم ونزلت الدوره بعد 3 ايام .
المهم ..
رحت لوحده( تمرخ ) قالت عندك ميلان بالرحم ومرختني واعطتني حبوب كلوميد
وتقول التبيويض زين عندك مو ضعيف ..
احس اني ضعت من كل هذا ماادري وش اسوي ..

افيديني الله يجزاك خير :ق206:

/

..

ميمي@
08-11-2010, 05:18 AM
السلام عليكم
دكتوره لو سمحتي انا
اجهضت بتاريخ 18 \8 وعملت تنظيف
كان عمر الجنين شهرين واسبوع
واتوقف النبض
سؤالي
كم الفتره اللي اريح فيها واستخدم عزل طبيعي والا عادي ما استخدم موانع وخاصة اني ليا 4 سنوات متزوجه بدون حمل؟؟؟؟

والسؤال الثاني ايش هيا اسباب توقف النبض وايش التحاليل اللي اسويها عشان اعرف سبب توقف النبض؟؟؟
وشكرا ليكي على مجهودك

حلمي ام يزن
08-11-2010, 09:00 PM
السلام عليكم
كيفك دكتورة
انا متزوجه لي 3 سنوات وللان ما انجبت
وقبل فرحي كانت الدوره متلخبطه عند والان ولله الحمد لي سنه دورتي منتظمه
طبعا تعالجت للحمل طلع عندي تكيس وعندي ارتفاع في هرمون LHوFSH ووزني طبعا زايد
والدكتورة قالت لي يبغالك عملية تخريم وانا رفضت
واخذت ابر تنشيط ونفعت معي والحمد لله بس ما تم الحمل
وزوجي عنده ارتعاف في اللزوجه
وانا الان لي سنه تقريبا موقفه العلاج
بايه تنصحيني

amelayed
08-12-2010, 01:41 AM
دكتورة غن شاء الله رمضانك مبروك وكل عام وانت بخير

احســـــــــاس انثى
08-12-2010, 03:55 AM
السلام عليكم

يا دكتوره... انا دورتي كل 30 يوم
حيانا تكون 31 يوم ومش عارفه احسب متى التبويض عندي
لاني كنت استخدم منع الحمل حبوب جينرا لمدة 5 سنوات
واحس دورتي صارت متعبه جدا بعد ماوقفتها
وانا الان موقفتها لي 5 اشهر
والدورة كل 30 يوم

اخر دورة كانت 21- 8 -1431بس كانت اشارة والم,, ويوم 22 نزل الدم بعد العصر تقريبا
متى يكون نزول البويضه

الله يعافيك يادكتورة ماني عارفه احسب متلخبطه
ساعديني,,,

dr_black
08-12-2010, 12:13 PM
يادكتوره الدوا اللي طلع بياخده جوزي عشان الامساك مش بتاع المعده لانه قلي انا ماباخدش خالص حاجه للمعده انا من زمان بطلتو الدوا بتاع المعده لكن اللي بيستعملو حاليا وباستمرار الدوا ده ,,

دولكولاس

اسفه للتخير بس ممكن الاسم انجليزي

dr_black
08-12-2010, 12:25 PM
دكتور لم يصلنى ردك ومشاركتى كانت فى صفحتين قبل تلك الصفحه
انتظر ردك لان الموضوع يقلقنى جدا

لو سمحت دكتور رد عليه
الدوره دائما ما تاتنى غير منتظمه قبل الزواج كانت لا يتعدى تاخرها 3 او 4 ايام فقط اما بعد الزواج كل شىء اتلخبط فى بدايه الزواج تاخرت 3 شهور كامله ثم جاءت لوحدها دون اقراص لتزليها ثم ذهبت وتابعت مع دكتوره بدات مباشرتا فى اعطائى حبوب لتقويه الاباضه دون حتى ان تطلب منى اى تحليل للهرمونات تابعت معاها 3 اشهر واخدت حبوب نولفدكس لتنشيط المبايض وحبوب اخرى اسمها سترونات لتنظيم الدوره وفعلا الدوره انتظمت 3 شهور تاتى فى معدها لكن عندما قطعت الحبوب تاخرت عنى الدوره 3 شهور اخرى فذهبت للدكتور عادل فريد البيجاوى اشهر دكتور عقم فى مصر وامهر دكتور طلب منى فورا تحليل هرمونات وكانت اول ايام الدوره حللت هرمونات لديه لافاجى بكارثه بمعنى الكلمه وجدت ان لدى تكيس شديد جدا فى المبيض كما وصفه الدكتور عادل فريد

شتم يجماعه lh كام

المهم الدكتور كتبلى دستونكس لهرمون اللبن وباردول لهمون اللبن وكتبلى سدوفاج وحبوب منع الحمل للتكيس

يجماعه بجد انا بقا عندى حاله اكتئاب وياس شديد ومش عارفه اعمل ايه هل حد كان عنده نسبه التكيس العليا دى قبل كده ونزلت النسبه
ارجوكم ردوا عليه

هذه هى تحاليلى يا دكتور وبالله عليك هل صادفك احد lh 30 وهل استجاب للعلاج وانخفضت النسبه وحمل

هذه هى نتائج تحليلى

tsh 1.550
prolactin 46.2
fsh 5.9
lh 30.9

اسفه علي التاخير
بصراحة انا رديت عليك و انت مخدتيش بالك تقريبا
انا معرفش الدكتزر اللي بتتكلمي عنه خالص ولا اعتقد انه احسن واحد في مصر مع اخترامي ليك لانه فيه اسامي في مصر ليها شان عالي مش مشكلتنا
انت بتقولي انك حللت عنده و انا لي تحقظ علي التحليل هل عملتيه في ماكن اخر؟؟
قين السونار لان دا غالبا مش تكيس خالص دا اللي عندك حلجة غير التكيبس تماما
الدواء اللي كاتبه كبير جدا علي نسبة الهرمون اللي عندك و اللي بيكتب علاج لهرمون اللبن بيكون نوع واحد كافي لاكن الشغل التجاري بيخليك تكتبي نوعين عشان اي دواء تسمعي عنه يبقي هو كتبهولك
ملخص الكام تعيدي التحليل و تعملي سونار في ماكن تاني
اللي عندك دا عبار عن بويضة لم تخرج و هي اللي مسببه ارتفاع هرمون LH و ليس تكيس
و فين باقي هرمونات التكيس راجعي الموضوع بتاعي عن تكيس المبيض
والف سلامة ليك و اسفه علي التاخير

dr_black
08-12-2010, 12:31 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيراً يا دكتورة على خدمتك ولو سمحت كنت عاوزة استفسر عن حاجة
انا سيدة برضع بنتى طبيعى من سنة وشهرين
من أول ما بدأت الرضاعة وأنا بعانى من صدرى فى البداية ألم شديد ومن بعد شهر من الرضاعة تكتل اللبن ومهما أعصر من صدرى مينزلش لبن عمال يكتل بس.......وبعد التشخيص عند الطبيب قال فيروس فى اللبن وأخدت augmentin 1 gm قرص كل 12 ساعة ومن أول قرص بعد نصف ساعة تقريباً بدأ اللبن يفك
المهم تكرر الموضوع حتى الآن من سنة وشهرين 6 مرات بس بدأ الأمر يتطور معى يعني أخذ أول قرص استحالة اللبن يفك قبل 24 ساعة وصدرى بيألمنى بشدة وفين وفيييييييييين على ما يبدا اللبن يفك واضع بنتى على صدرى استحالة ينزل لبن

المهم اخر مرة تكرر الامر كان من اسبوعين واخدت كورس الدواء لمدة اسبوع وبقالى اسبوع من بعد نهاية الدواء المفروض الالم يخف بس صدرى لازال منفوخ والحلمة تؤلمنى بشدة والرضاعة عذاب

اعمل ايه ؟
انا ذهبت ل 5 أطباء بسبب الموضوع ده 3 نساء و 2 جراحة
ولا أصل لشئ وكل فترة اللبن يتكتل وكل مرة الالم يزيد عن السابقة وخصوصاً المرة الأخيرة لازال صدرى يؤلمنى
وجزاك الله خيراً ومنتظرة ردك

نسيت اقول لحضرتك نقطتين مهمين
اولا قبل حملى كان البرولاكتين عالى شوية كان 40ng/ml
واخدت dentinox اسبوعين فقط علبة واحده نص قرص مرتين فى الاسبوع

وكمان الحالة النفسية من فترة مش ولابد مشاكل وكده
هل ممكن يكون له تأثير على موضوع تكتل اللبن ؟

اسفه للتخير
بصي تصحي للمعلمومة اللي بتقوليها مفيش حاجة اسمها فيروس في اللبن اللي بيحصل بيكون بسبب الباكتيريا و عشان كدا بتاخدي مضاد حيوي augmentin 1 gm معرفش انت لاحظت هو بيعمل مغص ليك و للطفل ولا لا و لا اوصي بيه في الرضاعة ابدا بسبب المغص
اعتقد ان الحالة النفسية ملهاش دعوة
لكن المهم
انك
1- نخسلي الحلميت قبل و بعد الضاعية جيدا
2- تكون الرضاعة بالتنواب من الثدين يعني مش تسيبي واحد مليان طول النهار و واحد فاضي
3- لو اللبن زياد عن حاجةالطفل ممكن تستخمي شفاط
4- لو الطفل بيعض و يعمل بعض الجروح لازم تغسليها بسرعة و تحطي اي كريم مضادي حيوي موضعي بقول كريم مش م مرهم حاجة زي Fusedin cream
5 اثناء الممارسة الجنسية يجب عدم الضغط عليها و كذلك تنظيفها جديا لو استخدمت من قبل الزاوج
الف سلامة عليكي

dr_black
08-12-2010, 12:32 PM
QUOTE=noreleslamsama;37759737]دكتوره الله يخليكي طمنيني انا عملت تحليل عينه من الرحم و طلع عندي ميكروب و الدكتور كتبلي 14 يوم مضاد حيوي و استنا 10 ايام و اعيد التحليل تاني
تفتكري يا [دكتوره دا سبب من اسباب عدم الحمل[/QUOTE]
اشوف التحليل اللي عمليتهي لو سمحت
لانه كلام غريب

dr_black
08-12-2010, 12:36 PM
طمنيني يا دكتووووووره

الف مبروك عليك المولود و مش مشكلة التليف

التليف بيكون بسبب اطرابفي الاستجابة للهرمونات في الرخم فقط يعني الهرمونات كويسةو طبيية لكن الرحم هو اللي متلخبط في الاستجابة ليها
خحم اللي بتقولي عليه قبل الوادة ولا بعد ولا انت حامل و عل يوجد في الجدار الامامي ام الخلفي للرحم؟؟
هو ان شاء اله طالما واحد فقط فهي لا يقلق و خصوصا انه مش حجمه كبير و لا حاجة ممكن تمشي علي حبوب منع حمل و تشوفي الستجابة لكن لازم تتابعي جيدا بالسونار لانه ممكن يسبب كبر الحجم ففي الحالة دي لازن توقفيها
و فيها طرقي اخري للعلاج
لكن طالما حصل حمل وولادة فان شاء الله تطمني انه صغير ولا يستدعي اي تدخل جراحي

dr_black
08-12-2010, 12:39 PM
دكتورة ليش تجاهلتين ومارديتي علي

كل سنةو انت طيبة رمضان كريم اسفه للتاخير
اتجاهلك ليه بس عمري ما اعمل كدا انا بس ممكن مش باخد بالي من الرسائل بتوه والله
اتفضلي ابعت السؤال تاني
اسفة

dr_black
08-12-2010, 12:41 PM
دكتورة ماحصلتش دواء الياسمين في الصيدليه اللي جنبنا
ممكن آستبدله بدواء اسمه contraceptive LD
هل يؤدي نفس العمل؟؟

ماشي تنفع مش مشكلة

dr_black
08-12-2010, 12:41 PM
[QUOTE]

شكرا دكتورة جزاك الله خير الله يسعدك ويوفقك يآآرب
بس ماجاوبتيني على سؤالي الله يخليك لاتطنشيني جاوبيني ممكن الالتهابات تأثر على غشاء البكارة؟؟والجلدة اللي قالت عنها الدكتورة ممكن تكون تقصد غشاءالبكارة؟؟الله يسعدك يادكتورة جاوبيني وريحيني الله يريحك

لا طبعا مش تاثر

لا مقدرس اتوقع هي تقصد ايه بصراحة

dr_black
08-12-2010, 12:50 PM
--------------------------------------------------------------------------------

انا عمري 24 سنة متزوجة من سنتين ولم يحدث حمل عملت تحاليل ورحت عند4 دكاترة واجريت تحاليل وسونار وكشفت على المبايض ولم يطلع عندي شي الحمدلله زوجي عمل تحليل بداية الشهر هذا للسائل المنوي ولكن لم نذهب لدكتور بس انا فهمت بعض النتائج ومحصلة فهمي انه هو عنده الحيوانات المنوية اقل من 20 مليون ، وانا على فكرة ليه فترة دورتي بتتأخر مثلا يومين واحيانا 10 واقصى شي 15 يوم وتجي ماتتأخر عندي اكتر من كده المهم انها بتجي ودي الخربطة ماصارت الابعد الزواج واعطاني الدكتور دوا اسمه PROGYLUTON وباقيلي 5 ايام اخلصها

سؤالي :

هل هذا الدوا له علاقة بزيادة الوزن؟

وهل له علاقة بزيادة حجم الصدر؟ انا لاحظت حجمه كبر وهل يمكنني ان اصغره؟

ودي تحاليل السائل المنوي لزوجي :

VOLUME : 3.5

COLOUR: CREAMY WHITE

LIQUIFICATION: 25 min 20_30 min

PH: ALKaline

TOtal Count : Million/m>20

Type of Movement

Morphology - Normal 75_90%
abnormal 10-25%
70-90% : 1/2 hour
- one hour
60-70
2 hour
50-60
3 hour
40-50

PUS CELLS : 4-6
RED CELLS: 2-3
Trichomonas: Nill
Spermatogenic cells: 1-3
others: Azospermia

وهل للكوليسترول عند الزوج علاقة عنده الكوليسترول مرتفع افيديني دكتورة بليز

دكتورة بلييييييييز ردي مرتين كتبت الموضوع مارديتي عليه الله يرزقك اللي تتمنيه:042::042:

زيادة الوازن بتيكون بسيكة مش معقول من اول علبة لانها حوالي كيلو كل 6 شهور

زيداة الصدر ايوة موجودة بس مش بالسرعة دي بردة لكن اعتقد انها شيء كويس مش موحش

التحليل ممكن توضحيلي نوع الخركة تاني لانه مش واضخType of Movement انت دخلت علي النقطة اللي بعدها اكتبهاليتاني مهم جدا

زيداة الكلوليستيرول لا تؤثر علي الخصوبة لكن بتاثر ع لي الانتصاب في العضو الذكور و القدرة علي الجماع
ارجو كتابة التحليل و كذلك معرفة عمر الزاوج

dr_black
08-12-2010, 12:51 PM
السلام عليكم انا متزوجه من 8 شهور و حصل لى حمل كميائى مرتين و الدكتارة بيقولو مفيش مشاكل لا عند زوجى انا مش عارفة اية الحل انا خايفة احمل تانى و ينزل الحمل ممكن اعرف اعمل اية و هل ممكن يحدث حمل طبيعى فى مرة الثالثة ارجو افادتى

معلش احبص اصححلك حاجة مفيس حمل كميائي لكن اسمه اجهاض كميائي Chemical abortion
طيب هل انت عملت اي تحاليل ليك او لوزوجك؟؟
و ما عمر هذا الحمل؟؟
و هل هو تشخيص بشريط منزلي ام المعمل؟؟

noreleslamsama
08-12-2010, 01:20 PM
لانه كلام غريب[/QUOTE]

التحليل بالفرنساوي

عروس تبوك
08-12-2010, 01:45 PM
الف مبروك عليك المولود و مش مشكلة التليف

التليف بيكون بسبب اطرابفي الاستجابة للهرمونات في الرخم فقط يعني الهرمونات كويسةو طبيية لكن الرحم هو اللي متلخبط في الاستجابة ليها
خحم اللي بتقولي عليه قبل الوادة ولا بعد ولا انت حامل و عل يوجد في الجدار الامامي ام الخلفي للرحم؟؟
هو ان شاء اله طالما واحد فقط فهي لا يقلق و خصوصا انه مش حجمه كبير و لا حاجة ممكن تمشي علي حبوب منع حمل و تشوفي الستجابة لكن لازم تتابعي جيدا بالسونار لانه ممكن يسبب كبر الحجم ففي الحالة دي لازن توقفيها
و فيها طرقي اخري للعلاج
لكن طالما حصل حمل وولادة فان شاء الله تطمني انه صغير ولا يستدعي اي تدخل جراحي

التليف. بالجدار الامامي
وكان حجمه 8*4 سم اثناء الحمل
وقال الدكتور بعد 6 اشهر اجيه
واعطاني حبوب منع حمل ياسمين
اش رايك

احســـــــــاس انثى
08-12-2010, 08:50 PM
السلام عليكم

يا دكتوره... انا دورتي كل 30 يوم
حيانا تكون 31 يوم ومش عارفه احسب متى التبويض عندي
لاني كنت استخدم منع الحمل حبوب جينرا لمدة 5 سنوات
واحس دورتي صارت متعبه جدا بعد ماوقفتها
وانا الان موقفتها لي 5 اشهر
والدورة كل 30 يوم

اخر دورة كانت 21- 8 -1431بس كانت اشارة والم,, ويوم 22 نزل الدم بعد العصر تقريبا
متى يكون نزول البويضه

الله يعافيك يادكتورة ماني عارفه احسب متلخبطه
ساعديني,,,

يا دكتــــــورة الله يعافيك احسبيلي دورتي:042::074::074::074::074::042:

انساانة
08-12-2010, 11:53 PM
لا طبعا مش تاثر

لا مقدرس اتوقع هي تقصد ايه بصراحة

شكرا دكتورة ريحتيني الله يريحك

احلام ليل
08-13-2010, 03:53 AM
دكتوره اود ان اسألك عن شئ يتعلق بالجماع وهو هل المرأه تقذف مثل الرجل ام لا ؟ قرأت كثيرا ولكن لم اجد الجواب الكافي\ الذي اعرفه انه عند المداعبه يكون هناك افرازات سائله تسهل الايلاج وعندما تجف مع الجماع الثالث مثلا ينتهي الجماع ولكني اقرأ ان هناك انزال لماء مثل الرجل فهل هذا صحيح ام لا ؟

احلام ليل
08-13-2010, 03:54 AM
دكتوره هل الافرازات المسهله لعملية الايلاج اثناء المعاشره تعتمد زيادتها وقلتها على التبويض يعني هل اللواتي لديهن تكيس وضعف تبويض يؤثر على الافرازات والعمليه الجنسيه ام ليس له دخل بذلك اي المتكيسات هل لايؤدين العلاقه الجنسيه بشكل طبيعي ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عيش الفرحه
08-13-2010, 06:29 AM
[QUOTE=عيش الفرحه;37837096]دكتوره زوجي عمل تحليل وكشف وطلع سليم

وانا اخذت كلوميد والدكتور طلب مني بعد اليوم الخامس استمرار الجماع اسبوع لكن زوجي رفض اليوم لانه جاي من سفر وتعبان واليوم اللي بعده سافر يومين وكانت الايام 11و12و13 من الدوره هل يأثر في احتمالية الحمل وهل يجب بعد الكلوميد يوميا الجماع والله يكفي يوم ايه ويوم او يومين لا ؟؟

مع العلم ان دورتي غير منتظمه وتغيب بالاشهر[ وفي مشاركه سابقه شرحت لك الحاله/QUOTE]

دكتوره الله يعافيك ويغفر لك في هالشهر جاوبيني لان ودي احمل وافرح زوجي

سمو الورد
08-13-2010, 01:00 PM
دكتورة بلاك يعطيك الف عافيه
انا هذا الشهر اخذت كلوميد بس ماحملت ونزلت علي الدورة بتاريخ 2/8/2010م وبعدها مباشرة بدأت أخذ حبوب الكلوفاج و حبوب منع الحمل لكي ابدأ الحقن المجهري ولكن بعد تناول حبوب منع الحمل اسمه contraceptie LD اخذت منه 3 حبات فقط من سادس يوم للدورة وكانت خلصت مني الدورة وبعد 5 ايام بالضبط نزل علي دم فرش احمر فوقفت الدواء والدم مازال مستمر احيانا يكون كأنه يصب مني

تتوقعين مالسبب ؟؟ هل يجوز بسبب فرط تنشيط مثلا؟ وهل يكون هذا الشهر فيه تبويض لكي يتم الحمل؟
مع الشكر

ام زياد ع
08-13-2010, 06:33 PM
السلام عليكم انا عندي طفل له 3 سنه من بعد ماجبته وانا استخدم حبوب منع الحمل وبطلتها في عيد الفطر بيكون لي سنه من يوم بطلتها بعد ماتركت الحبوب بفتره طلع لي كيس على المبيض وعالجته الحمدالله وتنظمت الدوره والحين رجعت الدوره متلخبصه قعدت شهرين ونص ماجتني الدوره رحت للدكتوره سويت تحليل مافي حمل اعطتني حبوب تنزيل الدوره ونزلت الحمدالله واعطتني حبوب تنظيم الدوره اليوم اول حبه ابلعها بس تقول لي اني ماراح احمل الى بصبغة شرط يادكتوره؟
حملي الاول سويت صبغه وحملت بعد اربع اشهر بس ماتم الحمل وسويت عملية تنظيف وقعدت اربع اشهر وحملت في ولدي كيف تعرف اني مابحمل الى بصبغة وانا الحين ودي احمل واجيب الثاني

dedeeee
08-14-2010, 12:24 AM
يادكتوره هل الكلوميد بيأخر موعد الدوره ؟؟ ولا المفروض انها تيجي في وقتها طبيعي بعد ماأخدت حبوب الكلوميد ,, لأنها متأخره عليا كم يوم ,, بس لسه ماحللت ,,

hams_aljurooh
08-14-2010, 04:23 AM
السلام عليكم دكتوره

هل الجلو كوفاح ياثر على الحامل ؟؟

dr_black
08-14-2010, 10:36 AM
اهلا بيك يادكتوره

بالنسبه لزوجي الدوالي واضحه
بلاشعه والتشخيص السريري ونصحو بعملية الدوالي والاستعجال بالحقن ولاكن هو عمل العمليه من 3 سنين وكانت عمليه قسطره منظار وبالنسبه للحقن بنعمله انشاء الله بعد العيد وشكرا للك

لا مش فاهمه ايه علاقة القسطرةو المنظار بالدوالي؟؟

dr_black
08-14-2010, 10:39 AM
ميرسى يا دكتور على ردك انا الالم جالى شهرين ورا بعض بس مكنش بيجى من قبل كده واستمر اقل من اسبوع فى الشهرين وجالى بعد استخدام الدوستنكس مباشرة حتى انى شكيت انه بسببه لانى كنت كاشفه عند الدكتور فى الشهر دة وكان قالى ان مفيش التهابات وكمان كنت عامله سونار ثلاثى الابعاد

اما بالنسبة لافرازات التبويض هل ممكن تكون موجودة فى شهر ومفيش تبويض ؟؟ لان بقول لحضرتك انها ف اخر شهر جتلى بعد الدورة مباشرة واستمرت تقريبا 4 ايام وبعدين الافرازات البيضاء ال تشبه الكريم هل تعتقدى ان دة كان تبويض ولا اضطراب ؟؟

الافرازات البيضة بعد الدورة علي طول دي التهاب فطريات بدون ريحة و ممكن معاه هرش او معهوش و ليس تبويض خالص
لتبويض شفاف زي زلال البيض

dr_black
08-14-2010, 10:41 AM
مساءالخيردكتورة انا عملت تحاليل هرمونات كلها كويسة وبديت تنشيط اطفال الانابيب واخذت ثلاثة بودرة واثنين ماءبعدين خمسة بودرة بعدين سته بودرة اسم المنشط مينوغون وسوت موجات صوتية اليوم قال الدكتورمافية استجابة ماعندك الا بويضة واحدة فقط ناضجة قلت لدكتورايش مشكلتي بالضبط قال متلازمة تكيس المبيض قال ان المبيض احيانآبيستجيب او احيانآلا يستجيب واعطاني موعدبعدخمس شهوردكتورة ماهوالعلاج وهل يعني ذالك انه مافية امل للحمل ارجوالردوبانتظارك الله يوفقك يارب

ازاي التحاليل كويسه و ازي فيه تكيس مبيض؟؟
هل انت بتعمل اطفال انابيب بسبب التكيس و لا بسسب اساء خري فكريني لو سمحت

dr_black
08-14-2010, 10:43 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

كيفكم يا بنات

لي بنت خالة عندها الصدر مترهل نازل و هي الآن ترضع

وتود السؤال عن امكانية عمل شد للصدر بدون التأثير على الرضاعة

الله يجزاكم الخير

للاسفف مقدرش افيدك انا دكتورة تساء و ليس تجميل

dr_black
08-14-2010, 10:46 AM

ايوةالمرئة بتقوم انزال بس ليس قذف مسل الرجل عند الوصول الي قمة النشوية الجنسية او الشبع بتنزل افرزات من غدة في مدخل المهبل و بيطون مصاحب ليها انقبضات في عضلات الحوض بطريقة منتظمة متالية و ولا ايرادية
ايوة بتزيد مع فترة التبويض الافرازات الخاصة بالجماع و بتقل في التكيس و مع الحمل لكن مع الحمل بتون ملحوظة جدا في كثير من السيدات

dr_black
08-14-2010, 10:48 AM
السلاااام عليكم..

كيفك دكتورتنا العزيزه..:402:

كل عام وانتي بخييير وصحه وسلامه..:و1:

حبيت استشيركـ بشي..انا مرررره محتاره فيييييه..؟؟

انا الحمدلله سليمه انا وزوجي مافي شي يمنع الحمل..وعندي بويضتين تمام..

الشهر الي فات كنت بسوي الاشعه الصبغيه بس حصل جماع بعد الدوره مباشره..وأجلوها لبعد شهرييين!!

وصرفتلي الدكتوره خلال هذي الشهرين كولميد وميتاافاج..وانا محتاره استعملها ولالا؟؟

لان انا ماعندي ضعف وأخاف ان الكولميد يضرني ولاشي..وما اعطتني موعد لمتابعة التبويض..؟

وانا صرآحه افكر ما اخذ الكولميد..

وافكر اشتري من الصيدليه حبوب الفوليك آسيد وغذاء ملكات النحل..مع الميتافاج..

انتي شرآيكـ..؟؟؟بأيش تنصحييييني..؟؟؟

مابقى على دورتي الا يومين او يوم..

:ق055:

لو الدورة منتظمة و و كويسه و كل التحاليل سليمة يبقي مش تاخدي كلوميد ولا حاجة خالص
و كفاية الفوليك اسيد و طلع الخيل ان شاء الله

dr_black
08-14-2010, 10:50 AM
دكتوره زوجي عمل تحليل وكشف وطلع سليم

وانا اخذت كلوميد والدكتور طلب مني بعد اليوم الخامس استمرار الجماع اسبوع لكن زوجي رفض اليوم لانه جاي من سفر وتعبان هل يأثر في احتمالية الحمل وهل يجب بعد الكلوميد يوميا الجماع والله يكفي يوم ايه ويوم او يومين لا ؟؟

مع العلم ان دورتي غير منتظمه وتغيب بالاشهر

كفاية يومين او ثلاثة طبعا و الافضل انك لو بتعرفي علميات التبويض او انك تجيبي شريط تحديد ميعاد التبويضو يومن الجماع يوميها فقط حتي يكون افضل جدا لان الجماع الكثير بيستهلك الحيونات المنوية

dr_black
08-14-2010, 10:55 AM
دكتوره انا في تاريخ ٦ /٧ م
اجهضت حملي وكان في بداية الشهر السادس وعملت غسيل
استمر عندي الدم قليل جدا الى اليوم ١٥من الاجهاض بعدها نضفت تماما
بعدين في تاريخ ٦/٨ نزل مني دم لونه بني غامق جدا وقليل جدا ومستمر الى اليوم وش اعتبر هذا دوره ولا ايش وهل ممكن يكون حمل

معلش التاوريخ مش وضحية يعني انت نزلت الحمل في 6-7 و بعدا لمدة 15 يوم كان فيهدم يعني لخد مثلا 21-7 كان دم وبعدها لحد 6-8 كان نضيف يعني مفيش اي افررزات باي لون؟؟؟؟
بعدبن من 6/8 زل دن الي الان صح ؟؟
زلا غلط
لا دي مش دورة و لا حمل في المدة القصيرة دي من راي
لكن تعمل تخليل حمل للاتكد برذة شريط منزلي و تاخدي حاجة ترفع الدم لكن هي مش دورة ولا حمل غالبا لو التورايخ زي ما انا فاهمه

dr_black
08-14-2010, 10:58 AM
..........

السلام عليكم ..

دكتورتنا العزيزه ..
حالتي سليمه تقول عندك ضعف بالتبويض فقط ..

زوجي حلل عندها تقول سليم ..

كتبت لك وصفة دكتورتي وانتِ مانصحتني فيهم وانا بديت فيهم وتركتهم ونزلت الدوره بعد 3 ايام .
المهم ..
رحت لوحده( تمرخ ) قالت عندك ميلان بالرحم ومرختني واعطتني حبوب كلوميد
وتقول التبيويض زين عندك مو ضعيف ..
احس اني ضعت من كل هذا ماادري وش اسوي ..

افيديني الله يجزاك خير :ق206:

/

..

الدورة نزل طبعا بسبب الدوفاستوين و الهرمونات مش لعبه لان هتلهبطلك الدورة
الموضوع سهل جدا فكريني بالتحاليل او روحي مكن محترم تعملي متابعة تبويض بالسونارو يكون المكان دا بعمل تقرير كامل و بيدلك الصور او السدي و احن نشوفها اوي اي حاد تاني يشوفها بس
الموضوع سهل

dr_black
08-14-2010, 11:00 AM
السلام عليكم
دكتوره لو سمحتي انا
اجهضت بتاريخ 18 \8 وعملت تنظيف
كان عمر الجنين شهرين واسبوع
واتوقف النبض
سؤالي
كم الفتره اللي اريح فيها واستخدم عزل طبيعي والا عادي ما استخدم موانع وخاصة اني ليا 4 سنوات متزوجه بدون حمل؟؟؟؟

والسؤال الثاني ايش هيا اسباب توقف النبض وايش التحاليل اللي اسويها عشان اعرف سبب توقف النبض؟؟؟
وشكرا ليكي على مجهودك

يعني عشان انت عاملة تنظيف يبقي ممكن ناجل الحمل دورتين ولا حاجة بالكتير قوي

اسبب توقف النبض مش بتكون معروفه خالص
طيب طول المدة 4 سنوات هل توصول الي تشخيص لسب التاخر في الحمل؟
هل بتعاني م ن اي امراض مزمنة او بتاخدي اديوة بصورة مستمرة ماهو عمرك و ما عمر زوجك؟؟

dr_black
08-14-2010, 11:02 AM
السلام عليكم
كيفك دكتورة
انا متزوجه لي 3 سنوات وللان ما انجبت
وقبل فرحي كانت الدوره متلخبطه عند والان ولله الحمد لي سنه دورتي منتظمه
طبعا تعالجت للحمل طلع عندي تكيس وعندي ارتفاع في هرمون LHوFSH ووزني طبعا زايد
والدكتورة قالت لي يبغالك عملية تخريم وانا رفضت
واخذت ابر تنشيط ونفعت معي والحمد لله بس ما تم الحمل
وزوجي عنده ارتعاف في اللزوجه
وانا الان لي سنه تقريبا موقفه العلاج
بايه تنصحيني

ماهو عمرك و ما عمر زوجك؟؟
كام طولك و كام وزنك؟؟
لازم اشوف كل التحاليل ليك و لزوحك عشان اقدر افيدك

dr_black
08-14-2010, 11:04 AM
لانه كلام غريب

التحليل بالفرنساوي[/QUOTE]

مش مشكلة اللغة خالص الحمد لله كويسه في الفرنساوي

dr_black
08-14-2010, 11:06 AM
التليف. بالجدار الامامي
وكان حجمه 8*4 سم اثناء الحمل
وقال الدكتور بعد 6 اشهر اجيه
واعطاني حبوب منع حمل ياسمين
اش رايك

المتابعة بعد 6 شهور لا اوافق عليها لان الاستاجبة غير معروفة ممكن كون الاستجابة للحبوب بالزيادةو ليس النقص
لازم سونار بعد شهرين او ثلاثة بالكثير

dr_black
08-14-2010, 11:08 AM
[QUOTE=عيش الفرحه;37837096]دكتوره زوجي عمل تحليل وكشف وطلع سليم

وانا اخذت كلوميد والدكتور طلب مني بعد اليوم الخامس استمرار الجماع اسبوع لكن زوجي رفض اليوم لانه جاي من سفر وتعبان واليوم اللي بعده سافر يومين وكانت الايام 11و12و13 من الدوره هل يأثر في احتمالية الحمل وهل يجب بعد الكلوميد يوميا الجماع والله يكفي يوم ايه ويوم او يومين لا ؟؟

مع العلم ان دورتي غير منتظمه وتغيب بالاشهر[ وفي مشاركه سابقه شرحت لك الحاله/QUOTE]

دكتوره الله يعافيك ويغفر لك في هالشهر جاوبيني لان ودي احمل وافرح زوجي

رديت خلاص والله

dr_black
08-14-2010, 11:12 AM
دكتورة غن شاء الله رمضانك مبروك وكل عام وانت بخير

رمضان مبارك علينا و علي جميع المسلمين ان شاء الله

dr_black
08-14-2010, 11:16 AM
انا هذا الشهر اخذت كلوميد بس ماحملت ونزلت علي الدورة بتاريخ 2/8/2010م وبعدها مباشرة بدأت أخذ حبوب الكلوفاج و حبوب منع الحمل لكي ابدأ الحقن المجهري ولكن بعد تناول حبوب منع الحمل اسمه contraceptie LD اخذت منه 3 حبات فقط من سادس يوم للدورة وكانت خلصت مني الدورة وبعد 5 ايام بالضبط نزل علي دم فرش احمر فوقفت الدواء والدم مازال مستمر احيانا يكون كأنه يصب مني

تتوقعين مالسبب ؟؟ هل يجوز بسبب فرط تنشيط مثلا؟ وهل يكون هذا الشهر فيه تبويض لكي يتم الحمل؟
مع الشكر

لا معلش مش فاهمه انت ازي بتاخدي حبوب منع حمل عشان تعمل اطفال انابيب ازي حبوب منع حمل و كلوميد في نفس الدورة
تقوف حبوب منع الحمل هو اللي عمل النزيف

dr_black
08-14-2010, 11:23 AM
السلام عليكم انا عندي طفل له 3 سنه من بعد ماجبته وانا استخدم حبوب منع الحمل وبطلتها في عيد الفطر بيكون لي سنه من يوم بطلتها بعد ماتركت الحبوب بفتره طلع لي كيس على المبيض وعالجته الحمدالله وتنظمت الدوره والحين رجعت الدوره متلخبصه قعدت شهرين ونص ماجتني الدوره رحت للدكتوره سويت تحليل مافي حمل اعطتني حبوب تنزيل الدوره ونزلت الحمدالله واعطتني حبوب تنظيم الدوره اليوم اول حبه ابلعها بس تقول لي اني ماراح احمل الى بصبغة شرط يادكتوره؟
حملي الاول سويت صبغه وحملت بعد اربع اشهر بس ماتم الحمل وسويت عملية تنظيف وقعدت اربع اشهر وحملت في ولدي كيف تعرف اني مابحمل الى بصبغة وانا الحين ودي احمل واجيب الثاني

طيب ماهو عمرك و ما عمر زوجك
انت ولادة طبيعي ولا قيصري
طولك ووزنك
هل عملت اي تحاليل اخري

dr_black
08-14-2010, 11:25 AM
السلام عليكم دكتوره

هل الجلو كوفاح ياثر على الحامل ؟؟

الكلام القديم اه ممنو اخده في الحمل و بيعمل تشوهات للجنين
الكلام الجدي مش بعمل حاجة
يبقي خلينا في الامان و بلاشه خالص

.•[بنت هايدي ]•.
08-14-2010, 11:40 AM
كل عام وانتي بخير
ومشكوره على جهودك الرائعه

اخلاص الورد
08-14-2010, 12:49 PM
مرحبا دكتورا ورمضان كريم:ق203:
هل الدورة تكون بدم غزير عندما يكون هناك تبويض؟وتكون خفيفة عندما لايكون تبويض؟علما انا عندي انبوبفالوب واحد ومبيضين :404:
ارجو المساعدة
وسؤالي الثاني هل نسبة progestتختلف من شهر لاخر اذا كنت غير حامل؟

سمو الورد
08-14-2010, 04:15 PM
إقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمو الورد

مع الشكر

لا معلش مش فاهمه انت ازي بتاخدي حبوب منع حمل عشان تعمل اطفال انابيب ازي حبوب منع حمل و كلوميد في نفس الدورة
تقوف حبوب منع الحمل هو اللي عمل النزيف
دكتورة انا اخذت حبوب الكلوميد بشهر 7 وماحملت وبدأت بحبوب منع الحمل بشهر 8 يعني مو بنفس الدورة
الحين هذا النزيف له ضرر علي ؟ وهل احتمال يصير حمل هذا الشهر اللي نزفت منه؟

دائمه الطفوله
08-14-2010, 07:38 PM
اسفه علي التاخير
بصراحة انا رديت عليك و انت مخدتيش بالك تقريبا
انا معرفش الدكتزر اللي بتتكلمي عنه خالص ولا اعتقد انه احسن واحد في مصر مع اخترامي ليك لانه فيه اسامي في مصر ليها شان عالي مش مشكلتنا
انت بتقولي انك حللت عنده و انا لي تحقظ علي التحليل هل عملتيه في ماكن اخر؟؟
قين السونار لان دا غالبا مش تكيس خالص دا اللي عندك حلجة غير التكيبس تماما
الدواء اللي كاتبه كبير جدا علي نسبة الهرمون اللي عندك و اللي بيكتب علاج لهرمون اللبن بيكون نوع واحد كافي لاكن الشغل التجاري بيخليك تكتبي نوعين عشان اي دواء تسمعي عنه يبقي هو كتبهولك
ملخص الكام تعيدي التحليل و تعملي سونار في ماكن تاني
اللي عندك دا عبار عن بويضة لم تخرج و هي اللي مسببه ارتفاع هرمون LH و ليس تكيس
و فين باقي هرمونات التكيس راجعي الموضوع بتاعي عن تكيس المبيض
والف سلامة ليك و اسفه علي التاخير

ده كان رد حضرتك على الموضوع ده

لو سمحت دكتور رد عليه

شتم يجماعه lh كام

ارجوكم ردوا عليه

هذه هى نتائج تحليلى

tsh 1.550
prolactin 46.2
fsh 5.9
lh 30.9

كلام حضرتك خلانى افكر من جديد يعنى ايه يكون lh 30 ومش تكيس يادكتوره ويعنى ايه بويضه لما تخرج تخلى ال lh يعلى

بس معظم الحجات الى بتصاحب التكيس عندى زى جدار الرحم سميك وده بان فى السونار المهبلى زى ان الدوره غايبه عنى من 3 شهور ولما نزلت قعدت حوالى 7 ايام ومفيش ده مجرد نقط وافرازت بنيه

حضرتك قلتى فين السونار
هو فعلا الدكتور عمل سونار مهبلى وظهر فى السونار مجموعه من الحلقات الغيره ورا بعض وقبل م الدكتور يعمنل السونار ورانا شكل التكيسات فى كتاب الطب وقلى اراهن ان هى دى الصوره الى هنشوفها دلوقتى لما نعلم السونار المهبلى وبالفعل تقريبا نفس الصوره

المشكله عندى مش فى هرمون اللبن هرمون اللبن علاجه سهل

المشكله فى نسبه lh 30 وكلام الدكتور الى بيقول تكيس شديد جدا انا اكتر حد لقيت نسبه lh عنده على النت كان 11

الموضوع ده قلقنى جدا ياريت تنصحينى يادكتوره وتقوليلى ايه الموضوع بالضبط

الدكتور ده فعلا مشهور جدا فى مصر وله برنامج اسبوعى اسمه بشره خير بيجى على قناه الصحه والجمال

مستنى ردك بالله عليك وشكرا ليكى جدا

احلام ليل
08-14-2010, 08:57 PM
دكتوره هل الجهاز المخصص لاكتشاف التبويض ينفع استخدمه بعد الابره التفجيريه لتحديد الجماع ام انه لايكشف عن خروج البويضه فقط يكشف وجودها بغض النظر عن خروجها ؟؟؟؟؟؟؟

dedeeee
08-15-2010, 04:21 AM
يادكتوره لوسمحتي أختي حامل لسه في اسبوعين وعندها كتمه شديده يعني مش بتعرف تتنفس كويس فايه سبب ده يادكتوره وايه الحل للموضوع ده ,,

dr_black
08-15-2010, 10:52 AM
•.;37931136']كل عام وانتي بخير
ومشكوره على جهودك الرائعه

رمضان كريم علينا كلنا
و جزاك الله خيرا

dr_black
08-15-2010, 10:55 AM
مرحبا دكتورا ورمضان كريم:ق203:
هل الدورة تكون بدم غزير عندما يكون هناك تبويض؟وتكون خفيفة عندما لايكون تبويض؟علما انا عندي انبوبفالوب واحد ومبيضين :404:
ارجو المساعدة
وسؤالي الثاني هل نسبة progestتختلف من شهر لاخر اذا كنت غير حامل؟

لا كمية الدورة ملهاش علاقة بالتبويض من عدمه في حالة انتظام الدورة اهم حاجة الانتظام
ايوة النسبة بتاعة Progesterone طبعا بتكون مرتفعة جدا لو حامل
و كمان لو بيتعمل بعد يوم التبويض المتوقع ب 7 ايام بيبين هل فيه تبويض ام لا

dr_black
08-15-2010, 10:57 AM
دكتورة انا اخذت حبوب الكلوميد بشهر 7 وماحملت وبدأت بحبوب منع الحمل بشهر 8 يعني مو بنفس الدورة
الحين هذا النزيف له ضرر علي ؟ وهل احتمال يصير حمل هذا الشهر اللي نزفت منه؟

النزيف ايوة طبعا ليه اضرار زي الانيميا و كمان ممكن يعل ا عدوري بكتيرية مضعفتها

احتكا خمل مع حبوب منع الحمل اكيد ضعيق بس كل شيء جايز

Silent of the Dark
08-15-2010, 11:03 AM
دكتورة كل عام وانتي بخير

ومبارك عليك الشهر

بغيت اسال عن الافرازات البنية قبل الدورة واخر يومين كذلك

مادري وش السبب وكيف اتخلص منها

وما رايك في اشعة الصبغة

*أمونة بدرها*
08-15-2010, 11:05 AM
دكتورا الله يسعدك أنا دورتي مو منتظمه أخر دوره لي ٣بشهر ٨ وسويت تحليل بيوم ٣ رمضان يعني ماتأخرت ولا شي بس حاسه بألم بصدري وظهري وشوي دوخه وماطلع حمل طبعا تحليل دم
هل ممكن يبان الحمل بهالفتره ولا لازم تتأخر؟؟
وأذا ابي أحمل لازم أنظمها؟؟ وكيف طريقه التنظيم؟؟
في انتظارك يالغلاااا

dr_black
08-15-2010, 11:15 AM
ده كان رد حضرتك على الموضوع ده

لو سمحت دكتور رد عليه

شتم يجماعه lh كام

ارجوكم ردوا عليه

هذه هى نتائج تحليلى

tsh 1.550
prolactin 46.2
fsh 5.9
lh 30.9

كلام حضرتك خلانى افكر من جديد يعنى ايه يكون lh 30 ومش تكيس يادكتوره ويعنى ايه بويضه لما تخرج تخلى ال lh يعلى

بس معظم الحجات الى بتصاحب التكيس عندى زى جدار الرحم سميك وده بان فى السونار المهبلى زى ان الدوره غايبه عنى من 3 شهور ولما نزلت قعدت حوالى 7 ايام ومفيش ده مجرد نقط وافرازت بنيه

حضرتك قلتى فين السونار
هو فعلا الدكتور عمل سونار مهبلى وظهر فى السونار مجموعه من الحلقات الغيره ورا بعض وقبل م الدكتور يعمنل السونار ورانا شكل التكيسات فى كتاب الطب وقلى اراهن ان هى دى الصوره الى هنشوفها دلوقتى لما نعلم السونار المهبلى وبالفعل تقريبا نفس الصوره

المشكله عندى مش فى هرمون اللبن هرمون اللبن علاجه سهل

المشكله فى نسبه lh 30 وكلام الدكتور الى بيقول تكيس شديد جدا انا اكتر حد لقيت نسبه lh عنده على النت كان 11

الموضوع ده قلقنى جدا ياريت تنصحينى يادكتوره وتقوليلى ايه الموضوع بالضبط

الدكتور ده فعلا مشهور جدا فى مصر وله برنامج اسبوعى اسمه بشره خير بيجى على قناه الصحه والجمال

مستنى ردك بالله عليك وشكرا ليكى جدا

بصي مع احترامي الشديد للكل سيبك من انه ورهوليك في الكتاب و خلافه
انت مش تقدري تحكمي لوحدك لان انت شفت مرة واحدة فا الصور مش تقدري انت تحكمي عليها

ارجو اعادة التحليل في مكان مستقل

dr_black
08-15-2010, 11:19 AM
دكتوره هل الجهاز المخصص لاكتشاف التبويض ينفع استخدمه بعد الابره التفجيريه لتحديد الجماع ام انه لايكشف عن خروج البويضه فقط يكشف وجودها بغض النظر عن خروجها ؟؟؟؟؟؟؟

ايوة يستخدم مع الابرة التفجيرية عادي مسبة الهرمون و في الاغلب يعني فوق 95% بتكوت البويضة خرجت اطمني و استخدميه ان شاء اللله

dr_black
08-15-2010, 11:20 AM
يادكتوره لوسمحتي أختي حامل لسه في اسبوعين وعندها كتمه شديده يعني مش بتعرف تتنفس كويس فايه سبب ده يادكتوره وايه الحل للموضوع ده ,,

لو هي عندها حساسية علي الصدر او خلافه من قبل الحمل فدا ممكن يكون السبب
لكن غير كدا فمش تشغلي بالك بيها ان شاء الل كل شوية هتقلك اعراض مختلفه

*أمونة بدرها*
08-15-2010, 11:40 AM
منتظره ردك يادكتوووره

عروس تبوك
08-15-2010, 03:46 PM
المتابعة بعد 6 شهور لا اوافق عليها لان الاستاجبة غير معروفة ممكن كون الاستجابة للحبوب بالزيادةو ليس النقص
لازم سونار بعد شهرين او ثلاثة بالكثير

الدكتور قال
لو سوى سونار الحين بيطلع تحليل كذاب
لاني ليا شهرين من ولدت
مع العلم اشتكي من بطني واسفل ظهري عند العصعص
جدا يألمني عند الحركه والدكتور قال اكيد مع الحمل تتفكك عظامك والوجع طبيعي
بس مو مطمنه لان الالم شديد
الان الدوره جاتني 16 يوم ةغزيره بشكل يخوف طول الايام اللي فاتت الدم سايل واحمر
بس اخدت حبوب منع الحمل ووقفت من ثاني يوم ع طول
وما انتظرت اول يوم بالدوره زي ماقال الدكتور
وقالي الدكتور بيسوي اشعه مهبليه اش قصده ؟

حابه اذكرك يا دكتوره ان عندي تليف بجدار الرحم الامامي 8*4 سم

** ســـر آ آ آ ب **
08-15-2010, 10:59 PM
جزاك الله خير يادكتوره ورزقك الجنه اللهم امين

انا مقبله على التلقيح الصناعي الأسبوع الجاي ان شاء الله

ابغى نصيحتك لي عشان تنجح بأذن الله مع العلم انه اول تلقيح لي وأنا عندي ضعف بالتبويض وتكيس

وزوجي عنده ضعف بعد

وكم نسبة نجاحها من اول مره ؟؟ وهل وارد الحمل بتوأم بأذن الله ؟؟

dedeeee
08-16-2010, 04:31 AM
يادكتوره لو سمحتي عندي سؤال ,, مش هو المفروض الحيوان المنوي السليم بس هو اللي يلقح البويضه ,, يعني المشوه مش بيلقح البويضه ؟؟ هو كدا مضبوط ولا ممكن لاسمح الله الحيوان المنوي المشوه يلقح البويضه ولو هو ممكن ده معناه انه الجنين هيطلع مشوه ولا ايه يادكتوره ,, وشكرا ليكي ,,

شياااام
08-16-2010, 04:06 PM
مرحبا دكتورة الله يوفقك ويرزقك الجنة قبل الزواج كان عندي هرمون الحليب وماخذت علاج وجلست سنوات والدورة تخربط وماتنتظم بعدالزواج وعمري الان 30 سنه اخذت علاج الغدة الدرقية لانه كان عندي خمول وهرمون حليب وضعف وتكيس بس ولله الحمدبفضل الله بعدعلاج الغدة ثلاث شهوراصبحت الغدة طبيعية والهرمون طبيعي ولاكن مستمرة على الثيروكسين اخذ25 جرام لاكن هرموناتي طبيعية لي سنه بعدين كشفت على الانابيب الانبوب الايسرمسكركامل والحمدالله بفضل الله انفتح بعملية الصبغة وبدأت تنشيط اطفال الانابيب ثلاثة بودرة لمدة اسبوع ثم خمسة بودرة لمدة ثلاث ايام ثم ثمانية بودرة لمدة اربع ايام ولاكن كماذكرت لك يادكتورة ان المبيض تكيس ولم يستجيب للمنشط واخذت موعدبعدخمس شهور وقالي الدكتورنترك المبيض يرتاح واكررلكي ان جميع هرموناتي طبيعية ولله الحمدمن سنه كاملة وكل شي طبيعي لاكن انا سئلت دكتوري وقلت له بالضبط ايش مشكلتي قال متلازمة تكيس المبايض اي ان المبيضين متكيس هل هاذا يعني مافية امل او ان التكيس يمنع الحمل نهائيآ لاني لم استجب للمنشط ماذا اعمل دكتورة وبما تنصحيني الله يوفقك يادكتورة بانتظارك

كرموشة عسولة
08-16-2010, 08:34 PM
دكتورة انا اخدت كلوميد من تاني يوم للدورة وراجعت بالسونار في يوم 12 للدورة فكانت البويضة 22 ملم وبدون ابرة تفجيرية كانت نازلة بالقناة وصار في جماع والحمد له
علما بان دورتي منتظمة
متى اعمل تحليل حمل؟؟هل بعد 14 يوم من نزول البويضة في القناة اعمل تحليل حمل
لاني مستعجلة بدي اسافر ولو في حمل حاجل السفر

اخلاص الورد
08-16-2010, 11:44 PM
مرحبا دكتورا ممكن من فضلك عدة اسئلة ؟اذا سمحت؟
1-ممكن الدورة تغيب اذا كان عندي انبوب واحد؟علما اني عندي مبيضين وكانت دورتي منتظمة جدا واحمل بتؤام لكن للاسف بدون مايكمل الحمل؟
2-اخذ حبوب proveraوهل هي منظم؟وكلوميد علما ان تبويضة نعمة من رب العالمين؟3
وهل هرمون البرجسترون ممكن يكون تنزل ويرجع يعلى من شهر الى اخر علما ناي لست حاملا؟
-4 شكرا جزيلا-

اخلاص الورد
08-16-2010, 11:47 PM
عفوا دكتورة ني عمري36 سنة وطولي 160 ووزني 73

اخلاص الورد
08-17-2010, 03:32 PM
ماهي النسبة السليمة لهرمون PROGESTفي اليوم 21 من الدورة
شكرا جزيلا دكتورة.......................خففي من تعبي؟

dedeeee
08-17-2010, 06:40 PM
يادكتوره معليش هنتقل عليكي في الاسئله فسامحينا ,, بس عندي سؤال مهم ,, وهو انه اختي حامل في أول الشهر الأول وقبل ماتعرف انها حامل استخدمت حبوب تخسيس اسمها سيبوتريم جابتها من مصر استخدمت 3 حبات بس على 3ايام واكتشفت انها استخدمتها وهي حامل وماكنتش تعرف ,,, فهل ده فيه أي مشكله على البيبي لاسمح الله يادكتوره ,, ياريت تطمنيني الله يخليكي ,, وجزاكي الله كل خير ,,

حبيبة أمها**
08-18-2010, 03:34 AM
دكتوره ارسلت عالخاص ردي علي الله يجزاك الجنه

روفيال 999
08-19-2010, 04:29 AM
السلام عليكم
عزيزتي الدكتورة
حصل لي شئ غريب اول مرة يحصل معايا
نزل دم بعد الجماع مباشرتا ً مع ان باقي على الدورة 5 ايام
و احس بالايام الي فاتت اثناء وبعد ايام التبويض
بألم في الحلمتين احسهم محملين عليا مررررة
والم في اسفل الظهر و البطن وليا اسبوع من بدا رمضان وانا بس اناااااااااااااام
مع العلم كل الي حواليا قالولي امكن اكون حامل وجبت تحليل المنزل وطلع سالب
هل هذي دورة مع ان دورتي حاليا منتظمة لها 3 شهور المفروض تجي على موعدها
بليز جوابيلي

ريشو العسل
08-20-2010, 04:27 PM
هلا دكتورة

هل ممكن يكون هرمون التبويض في اليوم ال 21 ممتاز بس البويضات ماتوصل للحجم المطلوب للحمل
هذه الحالة تصير وايش سببها ؟؟

احلام ليل
08-20-2010, 09:59 PM
السلام عليكم دكتوره
انا اخذت كلوميد حبتين في اليوم لمدة شهرين واخذت بعدها ابر تنشيط ثم وقفت العلاج لفترة 6 شهور وبعدين سويت اشاعه بدون اي منشطات في اليوم العاشر من الدوره وكان فيه بويضه مقاسها 3 والدكتوره كتبت لي ثلاث حبات كلوميد للدوره الجايه
هل الجرعه الجديده مناسبه انا عندي تكيس؟؟؟؟؟؟؟؟؟

احلام ليل
08-20-2010, 10:38 PM
دكتوره انا عندي تكيس ومتزوجه لي سنه وعمري 23 وعملت كورسين علاج دورتين فقط وانا اريد الحمل والدكتوره تقول استمري معي الاستجابه جيده وممكن تحملي وانا اسمع ان البويضات عددها محدود واخاف تخلص بدري من المنشطات وانا ما حملت هل هذا وراد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

RoSeLeeN
08-21-2010, 04:25 PM
مرحبا دكتورة

انا الدورة عندي منتظمه الحمد لله المفروض تجيني يوم 14 هذا الشهر لكنها تاخرت لغاية يوم 20 وجبت تحليل منزلي طلعلي خطين
و جبت احد تاني برضه طلع خطين وعلى طول
سؤالي هو هل هذا حمل فعلا
و انا ماقدر اروح دكتورة الحين عشان عايشه في دولة اوربيه وعندنا السبت والاحد يسكرو ويوم الجمعه للساعه 12 فاتحين وانا اكتشفت هالشي الساعه 2 الظهر
فمظطرة اني انطر ليوم الاثنين
بس انا على ناااار والله
و على فكرة انا ماخذ موانع ولا اخذ اي ادويه او عقاقير

أمّ الغالين
08-21-2010, 05:18 PM
دكتوره انا والحمدلله حامل بالشهر الثاني بس من بدايه الشهر الثاني من اقوم من النوم الصبح يجيني شد برجولي الثنتين وادا زاد الشد يوصل لبطني وانا خايفه والله هل هالشي طبيعي كوني ببدايه الحمل وهل بياثر شد بطني على الحمل ... و ساعات احس بالم ببطني وساعات الالام مثل الدوره...
وانا عندي موعد بس بعد كمن يوم بس قلقانه وخايفه لاني اول حمل بعد قريب الخمس سنين
ياريت تردين علي بسرعه

موج
08-21-2010, 07:27 PM
رجاءا..ممكن اعرف الفرق بين الدكتور الاستشاري والدكتور صاحب الاختصاص ..لاني اريد اخذ ابني لطبيب صدريه فقالوا لي في المستشفى عدنا طبيب باطنيه استشاري فهل من رأيك ان هذا الطبيب يفي بالغرض لمعالجة الامراض في الرئتين..لان طبيب اختصاص صدريه غير متوفر في المستشفى..وعذريني لان سؤالي مو باختصاصك لكن اتوقعت انو سؤال عام وشكرا مقدما حبيبتي..

شقـــــــــــــــاوه
08-21-2010, 10:08 PM
السلام علييكم

دكتوره حابه اسالك عن كريم مهبلي dalacin 2%

أنا استخدمه سؤالي هل امتنع عن الجماع في فترة استخدامي

او لايضر ان استخدمه بعد الجماع يعني بعد ما استحم ويمر اكثر من ساعه عادي ؟؟

لاني بفترة تبويض وما ابغاها تفوتني

ساسو4
08-22-2010, 01:18 PM
سلام عليكم يا دكتوره
انا كنت وريتك تحاليل زوجي وقولتيلي انه عندوه ضعف في الحركة وقولتيلي لازم يتعالج
وكمان شوفتي تحاليلي وقلتيلي اني تبويضي جيد جدا بس مش ممتاز وكمان انا عملت اشعة بالصبغة والدكاتره قالولي انها كويسة و الحمد لله وكمان عملت تلقيح صناعي وقلتيلي انه ملوش لزمه
المهم روحنا لدكتور نساء تاني كتب لزوجي فيتامينات وكتبلي كلوميد وبرده محصلش حمل رحت لدكتور تاني امبارح قالي اعملي منظار علشان الاشعة بالصبغة مش كفاية علشان نطمن عالانابيب وانا منهاره من ساعتها ياريت تقوليلي اعمل ايه
وهل فعلا الاشعة بالصبغة مش بتبقي كفاية انا عندي23سنة وزوجي 27
ارجوكي تردي عليا بسرعة

سوسو الضائعه
08-22-2010, 11:25 PM
مرحبا دكتورة
لو سمحتي بدي اعرف عن الدوره في هذا الشهر انا اجتني الدوره في
2...8 رجعت اجت في 22...8 هيك بتكون منتضمي ولا بتخربط شو السبب يلي خلها تيخي مرتين في الشهر
مع انو صر لها اربع شهور منتضمي يا بتقدم اربعت ايام او يومان
يا ريت اعرف الاسباب
و جزاك الله كل خير

ruru2008
08-23-2010, 11:03 AM
السلام عليكم دكتورة
عندي سؤال عن عدد الحيوانات المنوية كيف بزيد العدد؟ وما رايك ب الكلوميد للرجل لانو زوجي بياخدو الو شهرين وما طرأ تحسن وبالعكس نقص العدد وغير هيك اخد فيتامين اي و زنك وبرضو نقص العدد بدال من ان يزيد؟؟؟

شكرا دكتورة

عروس تبوك
08-23-2010, 09:06 PM
اب فينك يا دكتوره

انا وحبيبي وبس
08-24-2010, 03:35 AM
دكتوره
انا اجهضت بعد عملية اطفال انابيب
ذهبت الى دكتوره اول مره اذهب لها قالت لي ان الرحم والمبايض في حاله ممتازه لكن لايوجد الان تبويض مع العلم اني مجهضه من شهر وعشرين يوم مامعنى هذا الكلام ولماذا لايوجد تبويض ولايوجد حيض ومتى ممكن يحدث التبويض او متى تنزل الدوره
وقالت لي شيئ غريب اول مره احد يقوله لي مع العلم اني كنت اتردد على اكثر من دكتوره خلال خمس سنوات مضت
قالت لي ان عندي عيب خلقي وهو ان الرحم معوج او مايل وهذا سبب عدم حملي وقالت لي ان يجب علي بعد الجماع ان انام على بطني كي يستطيع الحيوان المنوي لدخول
ممكن تفيديني في هذا الموضوع بأي معلومه وهل ممكن يكون السبب هو اجهاضي مع ان الدكتوره قالت انه عيب خلقي
وهل ممكن يكون هو السبب في اجهاضي وانا قد اجهضت في الاسبوع الواحد والعشرون
ارجوكي اسرعي بالرد علي لاني في امس الحاجه لك
وشكرا لك اختي

الله اكبر22
08-24-2010, 06:56 AM
السلام عليكم.................................. دكتوره رجاء الرد عليه سريعا قبل يوم السبت القادم وذلك لان الدكتوره المتابعه لحالتى سوف تحدد لى موعد العمليه.........انا انسه عمرى26 اكتشفت عن طريق السونار ان لدى كيس على المبيض حجمه 9 والدكتوره قالتلى لازم يتشال اما بالمنظار واذا لم تتمكن منه بالمنظار هتفتح البطن؟؟ ودكتوره اخرى قالتلى ان هيتشال جزء من المبيض معاه لانه على المبيض الشمال؟؟؟؟انا خايفه جدا عشان امكانية الحمل فيما بعد ؟؟؟؟؟وقرات ان ممكن يحصل بعد العمليه التصاقات؟؟؟؟؟؟؟ارجو منك افادتى سريعا وانا خطوبتى قريبا فاريد ان اخبر خطيبى بالامر اذا هتكون فى مشكله فيما بعد فى الحمل لا قدر الله عايزه اكون صريحه معاه من البدايه........................................... ...................................معلش اطلت عليكى بس استحلفك تردى عليه بسرعه وياريت المشرفين يحاولو يساعدونى للوصول لايجابه على حالتى اذا الدكتوره غير موجوده:ق0::ق0:

dr_black
08-24-2010, 11:59 AM
دكتورة كل عام وانتي بخير

ومبارك عليك الشهر

بغيت اسال عن الافرازات البنية قبل الدورة واخر يومين كذلك

مادري وش السبب وكيف اتخلص منها

وما رايك في اشعة الصبغة

اسفه جدا علي التاخير

افرزات قبل الدورةو بعدها
طيب طول المدة اللي فيها الافرازات و الدورة قد ايه؟؟

dr_black
08-24-2010, 12:00 PM
دكتورا الله يسعدك أنا دورتي مو منتظمه أخر دوره لي ٣بشهر ٨ وسويت تحليل بيوم ٣ رمضان يعني ماتأخرت ولا شي بس حاسه بألم بصدري وظهري وشوي دوخه وماطلع حمل طبعا تحليل دم
هل ممكن يبان الحمل بهالفتره ولا لازم تتأخر؟؟
وأذا ابي أحمل لازم أنظمها؟؟ وكيف طريقه التنظيم؟؟
في انتظارك يالغلاااا

اسفه جدا علي التاخير

طيب ممكن اعرف مواعيد دوراتك قبل كاد بيجي امتيو تخلص امتي؟؟
انت متجوزةبقالك قد ايه؟؟
عل عملت اي تحاليل او اشعات قبل كدا؟؟
اخبار حالتك النفسية ايه؟

dr_black
08-24-2010, 12:05 PM
الدكتور قال
لو سوى سونار الحين بيطلع تحليل كذاب
لاني ليا شهرين من ولدت
مع العلم اشتكي من بطني واسفل ظهري عند العصعص
جدا يألمني عند الحركه والدكتور قال اكيد مع الحمل تتفكك عظامك والوجع طبيعي
بس مو مطمنه لان الالم شديد
الان الدوره جاتني 16 يوم ةغزيره بشكل يخوف طول الايام اللي فاتت الدم سايل واحمر
بس اخدت حبوب منع الحمل ووقفت من ثاني يوم ع طول
وما انتظرت اول يوم بالدوره زي ماقال الدكتور
وقالي الدكتور بيسوي اشعه مهبليه اش قصده ؟

حابه اذكرك يا دكتوره ان عندي تليف بجدار الرحم الامامي 8*4 سم

اسفه جدا علي التاخير
لا كلامه عن السونار مش صح غلط لانه المتابهة الدقيقة بتفر ق جدا
كلامه عن الالم في الععص بعد الولادة صح

خدي الحبوب ممكن بصفة مسترة لمدة 3 شهور لو بدون توقف
بس هو انت مش بترضعي طبيعي خالص؟؟

dr_black
08-24-2010, 12:06 PM
جزاك الله خير يادكتوره ورزقك الجنه اللهم امين

انا مقبله على التلقيح الصناعي الأسبوع الجاي ان شاء الله

ابغى نصيحتك لي عشان تنجح بأذن الله مع العلم انه اول تلقيح لي وأنا عندي ضعف بالتبويض وتكيس

وزوجي عنده ضعف بعد

وكم نسبة نجاحها من اول مره ؟؟ وهل وارد الحمل بتوأم بأذن الله ؟؟

اسفه جدا علي التاخير
يا ريت لو اشوف تحاليل زوجك
بصراحة لان لا ااومن بالتلقيح الصناعي مطلقا لانه في حالة زي اللي بتتكلمي عليها نسب نجاخة لا تصل الي 5 بالمائة حتي

dr_black
08-24-2010, 12:08 PM
يادكتوره لو سمحتي عندي سؤال ,, مش هو المفروض الحيوان المنوي السليم بس هو اللي يلقح البويضه ,, يعني المشوه مش بيلقح البويضه ؟؟ هو كدا مضبوط ولا ممكن لاسمح الله الحيوان المنوي المشوه يلقح البويضه ولو هو ممكن ده معناه انه الجنين هيطلع مشوه ولا ايه يادكتوره ,, وشكرا ليكي ,,

اسفه جدا علي التاخير

ايوة كلامك صح بس ممكن يكون مشوهو يحصل تلقيح و بعدها حمل ثم اجهاض يني خالبا لا يستمر و في حاللات نادرة بيستمر الحمل و يكون جنين مشوه

لكن فيه نقطة احب اوضحهالك انه الحيون المشوه اللي بيحصل معاه اجهاض او فير قادر علي التلقح بيكون مشوها في الكروموسومات او الجينات غالبا و ليس الشكل الظاهري فقط

dr_black
08-24-2010, 12:11 PM
مرحبا دكتورة الله يوفقك ويرزقك الجنة قبل الزواج كان عندي هرمون الحليب وماخذت علاج وجلست سنوات والدورة تخربط وماتنتظم بعدالزواج وعمري الان 30 سنه اخذت علاج الغدة الدرقية لانه كان عندي خمول وهرمون حليب وضعف وتكيس بس ولله الحمدبفضل الله بعدعلاج الغدة ثلاث شهوراصبحت الغدة طبيعية والهرمون طبيعي ولاكن مستمرة على الثيروكسين اخذ25 جرام لاكن هرموناتي طبيعية لي سنه بعدين كشفت على الانابيب الانبوب الايسرمسكركامل والحمدالله بفضل الله انفتح بعملية الصبغة وبدأت تنشيط اطفال الانابيب ثلاثة بودرة لمدة اسبوع ثم خمسة بودرة لمدة ثلاث ايام ثم ثمانية بودرة لمدة اربع ايام ولاكن كماذكرت لك يادكتورة ان المبيض تكيس ولم يستجيب للمنشط واخذت موعدبعدخمس شهور وقالي الدكتورنترك المبيض يرتاح واكررلكي ان جميع هرموناتي طبيعية ولله الحمدمن سنه كاملة وكل شي طبيعي لاكن انا سئلت دكتوري وقلت له بالضبط ايش مشكلتي قال متلازمة تكيس المبايض اي ان المبيضين متكيس هل هاذا يعني مافية امل او ان التكيس يمنع الحمل نهائيآ لاني لم استجب للمنشط ماذا اعمل دكتورة وبما تنصحيني الله يوفقك يادكتورة بانتظارك
اسفه جدا علي التاخير
اسفه جدا علي التاخير
لا طبعا فيه امل و الحالة كويسه و طالما كل التاحليل طبيعة
هل فيها هرمون الذكورة؟؟ لو هرمون الذكورة في المستوي الطبيي ااوكدلك انه خطء من الطبيب في تقدير جرعة الحقن و انك لا تعاني من التكيس
و كمان فترة 5 شهور كبيرة جدا جدا جدا
و هل انت اتخدت كلوميد قبل الحقن و ولا دخلت علي الحقن علي طول؟؟

dr_black
08-24-2010, 12:13 PM
دكتورة انا اخدت كلوميد من تاني يوم للدورة وراجعت بالسونار في يوم 12 للدورة فكانت البويضة 22 ملم وبدون ابرة تفجيرية كانت نازلة بالقناة وصار في جماع والحمد له
علما بان دورتي منتظمة
متى اعمل تحليل حمل؟؟هل بعد 14 يوم من نزول البويضة في القناة اعمل تحليل حمل
لاني مستعجلة بدي اسافر ولو في حمل حاجل السفر

اسفه جدا علي التاخير
ايوة بعد 4 يوم كويسه جدا يبان هل فيه حمل ام لا

10 ايام من يوم التبويض هي الحد الادني لمعرفة يوم حدوث حمل من عدمة

dr_black
08-24-2010, 12:16 PM
مرحبا دكتورا ممكن من فضلك عدة اسئلة ؟اذا سمحت؟
1-ممكن الدورة تغيب اذا كان عندي انبوب واحد؟علما اني عندي مبيضين وكانت دورتي منتظمة جدا واحمل بتؤام لكن للاسف بدون مايكمل الحمل؟
2-اخذ حبوب proveraوهل هي منظم؟وكلوميد علما ان تبويضة نعمة من رب العالمين؟3
وهل هرمون البرجسترون ممكن يكون تنزل ويرجع يعلى من شهر الى اخر علما ناي لست حاملا؟
-4 شكرا جزيلا-

اسفه جدا علي التاخير
الانابيب ليس لها علاقة بالدورة مطلاقا
لا بروفيرا حبوب منع حمل اصلا و ليس منظم فمش ينفع تتاخد مع الكلوميد مش هيحصل حمل منظم الدورة اللي بيحصل معاه حمل حاجة من اثنين سيكلو برجنوفا او بريجلتون
ايوة بيطلع و ينزل لاكن في مستوب لا يقل او يزيد عنه بدون حمل و كمان علي حسب انت عمالة التحليل في اليوم الكلامو هل الدورة منتظمة ام لا

dr_black
08-24-2010, 12:21 PM
عفوا دكتورة ني عمري36 سنة وطولي 160 ووزني 73

هل حملت قبل كدا وو لدت ولا لام يحصل حمل او ولادة مطلقا؟؟

يعني يعتبر جسمك كويس
علميا مفيش حاجه اسمها تحليل يوم 21 التحليل بيكون اسمه كدا الاسم الصحيخ هو تحليل اليوم السابع بعد التبويض
الناس بتستهل يوم 21 لكن دا فقط عند السيدات اللي دورتهم 28 منتظمة لكن لو الدورة كلها 21 يوم يبقي مي كدا و كذلك لو الدورة 35 يوم
الصح 7 ايام بعد التبويض و الرقمي الطبيعي فوق > 15 ng/ml
و ربنا يرزقك الذرية الصالحة

dr_black
08-24-2010, 12:22 PM
يادكتوره معليش هنتقل عليكي في الاسئله فسامحينا ,, بس عندي سؤال مهم ,, وهو انه اختي حامل في أول الشهر الأول وقبل ماتعرف انها حامل استخدمت حبوب تخسيس اسمها سيبوتريم جابتها من مصر استخدمت 3 حبات بس على 3ايام واكتشفت انها استخدمتها وهي حامل وماكنتش تعرف ,,, فهل ده فيه أي مشكله على البيبي لاسمح الله يادكتوره ,, ياريت تطمنيني الله يخليكي ,, وجزاكي الله كل خير ,,

اسفه علي التاخير

لا مفيش اي قلق ان شاء الله و يكون جنين معفي و كويس

جودى سيف الاسلام
08-24-2010, 12:28 PM
دكتوره انا بقالى 5 شهور متزوجه ودورتى منتظمه والى الان لم يحدث حمل انا مضايقه اوى ياترى السبب ممكن يكون ايه
واروح اكشف دلوقتى ولا لسه شويه وانسب وقت للكشف بعد او قبل الدوره او اثناءها

dedeeee
08-24-2010, 09:39 PM
اسفه جدا علي التاخير

ايوة كلامك صح بس ممكن يكون مشوهو يحصل تلقيح و بعدها حمل ثم اجهاض يني خالبا لا يستمر و في حاللات نادرة بيستمر الحمل و يكون جنين مشوه

لكن فيه نقطة احب اوضحهالك انه الحيون المشوه اللي بيحصل معاه اجهاض او فير قادر علي التلقح بيكون مشوها في الكروموسومات او الجينات غالبا و ليس الشكل الظاهري فقط
طيب يادكتوره لو ربنا اراد ان شاءلله والبيبي فضل ثابت يبان في الشهر الكام انه سليم وغير مشوه ؟؟؟ لأنه جوزي كان عنده في اخر تحليل التشوهات عاليه 70 % مع انه قبل كدا كل تحاليله كانت ممتازه بس أول مره تيجي النسبه عاليه كدا فالمفروض

dedeeee
08-24-2010, 09:42 PM
اسفه جدا علي التاخير

طيب يادكتوره هو المفروض في الشهر الكام اعرف انه البيبي سليم ان شاءلله ؟؟ لأنه جوزي في اخر تحليل للحيوانات المنويه كانت نسبة التشوهات عاليه مع انه قبل كدا كانت التحاليل ماشاءلله ممتازه فاحنا استغربنا من النسبة العاليه دي وانا خفت لايكون لاسمح الله يكون المشوه ده هو اللي لقح البويضه ,, بس هو حصل حمل بعد ماجوزي اخد الفيتامينات الفوليك والسيلينيوم والترنتال وانا في نفس الشهر اخدت كلوميد والحمدلله البويضات كانت متعدده وممتازه ,, فنفسي اطمن واعرف الشهر الكام كدا اقدر اطمن على البيبي ,, والف شكر ليكي والله يكرمك في هادا الشهر الفضيل ويفتحها عليكي ,,

amelayed
08-24-2010, 10:52 PM
مساء الخير دكتورة..كنت اخبرتك سابقا ان الشهر الماضي تاخرت الدورة 15 يوم ونزلت علي فقط على شكل نقاط دم قليلة ولمدة يومين وهذا الشهر لي 26 يوم من الدورة ونزلت علي الصباح فقط على شكل بعض النقاط في الصباح وانقطعت فقط معندما امسح كان هناك دم بدون أن ينزل واليوم الثاني من الدورة ونفس الشيء..دكتورة هل هذا يعتبر دورة وهل اقوم بحليل الهرمونات غدا اليوم الثالث من الدورة مع العلم اني كلمت دكتوري وقال لي غن نزل غدا الدم بكمية جيدة فقومي بالتحاليل وإلا اجلي التحاليل وقومي بها في اليوم الرابع..دكتورة انتظر ردك..وجزاك الله كل الخير

شياااام
08-25-2010, 02:49 AM
هلا دكتورة اشكرك على ردك ولكي جزيل الشكروالله يوفقك انا والله الحمدهرمون الكورة طبيعي من النشأة وجميع هرموناتي سلمية الان ومثل ماقلت لك انا كنت بسوي عملية وصلت ثمانية بودرة من ابرة التنشيط بعدين نزل بويضة واحدة ناضجة واعطاني الدكتورابرة تفجيرية ولاكن اكلوميدما اخذت فقط ابرلمدة اربعة عشريوم وحتى الان مانزلت الدورة علمآانه المفروض تنزل بعشرة رمضان اذا مافية حمل عندي الم باسفل الضهروصداع ومغص في البطن من الجهة اليسرى سؤال يادكتورة هل تتأخرالدورة بدون حمل بعدالابرة التفجيرية لان المبيض تكيس عندي ونزل بويضة واحدة ناضجة فهل يؤثلرعلى الدورة ويؤخرها او انه 100%يكون حمل بأذن الله

Silent of the Dark
08-25-2010, 03:34 AM
اسفه جدا علي التاخير

افرزات قبل الدورةو بعدها
طيب طول المدة اللي فيها الافرازات و الدورة قد ايه؟؟

اول يوم وبعدين تنزل لكن خفيفه الدوره واليومين الاخيرات

كانت اخر دورة 27- 8

وانتهت 1- 9

*أمونة بدرها*
08-25-2010, 08:45 AM
دكتوووره الله يسعدك دورتي مو منتظمه وأعطتني الدكتوره حبوب بروجيلوتون وقالت استخدمها خامس يوم من الدوره وأعطتني كلوميد معاها وقالت برضوا خامس يوم من الدوره
عادي أستخدم حبوب التنظيم مع الكلوميد لأني ودي أحمل
ولا المفروض أنظم أول بعدين أستخدم الكلوميد
تكفييين جاوبيني عادي أستخدامها مع بعض ولا لأه؟؟

سوسو 23
08-25-2010, 11:11 AM
دكتوره انا حامل بالشهر الثاني واريد ان اشقر وجهي وحواجبي فهل فيه ظرر على الجنين ؟؟ اررجوووو الرد ..

dr_black
08-25-2010, 12:06 PM
دكتوره انا بقالى 5 شهور متزوجه ودورتى منتظمه والى الان لم يحدث حمل انا مضايقه اوى ياترى السبب ممكن يكون ايه
واروح اكشف دلوقتى ولا لسه شويه وانسب وقت للكشف بعد او قبل الدوره او اثناءها

بما ان الدورة منتظمةو انت قلقانه فيبقي اول شيء تحليل الزوج
لكن فيه حاجتتقلل القلق شوية زي
عمرك و عمر زوجك كام مثلا؟؟
لو اقل من 5 سنة ممكن ننتظر لمدة سنة قبل اي فحوصات دا الكلام العلمي لكن في بلادنا محدش بيستحمل صراحة من اول يوم جواز الناس بتسال علي الحمل

فالافضل نبدا بزوجك لو هيكون الامر م حرج ليك و كدا يبقي انت ممكن تعملي تحليل
الغدة الدرقية TSH و تحليل هرمون اللبن Prolactine و بعديهم زوجك يحلل
و ان شاء الله يكون خير

dr_black
08-25-2010, 12:07 PM
طيب يادكتوره لو ربنا اراد ان شاءلله والبيبي فضل ثابت يبان في الشهر الكام انه سليم وغير مشوه ؟؟؟ لأنه جوزي كان عنده في اخر تحليل التشوهات عاليه 70 % مع انه قبل كدا كل تحاليله كانت ممتازه بس أول مره تيجي النسبه عاليه كدا فالمفروض

ايوة يا حبيبتي هي دي التشوهات الظاهرية هي دي اللي بنشوفها في التحاليل العادية بتاعت السائل المنوي دهية ملهاش دعوة بالكروموسومات
اطمني خالص ان شاء الله
دي حاجات ظاهرية

dr_black
08-25-2010, 12:09 PM
مساء الخير دكتورة..كنت اخبرتك سابقا ان الشهر الماضي تاخرت الدورة 15 يوم ونزلت علي فقط على شكل نقاط دم قليلة ولمدة يومين وهذا الشهر لي 26 يوم من الدورة ونزلت علي الصباح فقط على شكل بعض النقاط في الصباح وانقطعت فقط معندما امسح كان هناك دم بدون أن ينزل واليوم الثاني من الدورة ونفس الشيء..دكتورة هل هذا يعتبر دورة وهل اقوم بحليل الهرمونات غدا اليوم الثالث من الدورة مع العلم اني كلمت دكتوري وقال لي غن نزل غدا الدم بكمية جيدة فقومي بالتحاليل وإلا اجلي التحاليل وقومي بها في اليوم الرابع..دكتورة انتظر ردك..وجزاك الله كل الخير

لا عادي تعتبر دورةو تحللي ادي في ثاني يوم من الدورة يوم

dr_black
08-25-2010, 12:11 PM
هلا دكتورة اشكرك على ردك ولكي جزيل الشكروالله يوفقك انا والله الحمدهرمون الكورة طبيعي من النشأة وجميع هرموناتي سلمية الان ومثل ماقلت لك انا كنت بسوي عملية وصلت ثمانية بودرة من ابرة التنشيط بعدين نزل بويضة واحدة ناضجة واعطاني الدكتورابرة تفجيرية ولاكن اكلوميدما اخذت فقط ابرلمدة اربعة عشريوم وحتى الان مانزلت الدورة علمآانه المفروض تنزل بعشرة رمضان اذا مافية حمل عندي الم باسفل الضهروصداع ومغص في البطن من الجهة اليسرى سؤال يادكتورة هل تتأخرالدورة بدون حمل بعدالابرة التفجيرية لان المبيض تكيس عندي ونزل بويضة واحدة ناضجة فهل يؤثلرعلى الدورة ويؤخرها او انه 100%يكون حمل بأذن الله

البرة التفجيرية لا توخر الدورة
ممكن تعملي تحليل منزلي و تتاكدي و ان شاء الله يكون ير باذن الله

dr_black
08-25-2010, 12:13 PM
اول يوم وبعدين تنزل لكن خفيفه الدوره واليومين الاخيرات

كانت اخر دورة 27- 8

وانتهت 1- 9

دي دورة طبيعية جدا في الشكل و المدة لا تحتاج الي اي تدخلات ان شاء الله

dr_black
08-25-2010, 12:14 PM
دكتوووره الله يسعدك دورتي مو منتظمه وأعطتني الدكتوره حبوب بروجيلوتون وقالت استخدمها خامس يوم من الدوره وأعطتني كلوميد معاها وقالت برضوا خامس يوم من الدوره
عادي أستخدم حبوب التنظيم مع الكلوميد لأني ودي أحمل
ولا المفروض أنظم أول بعدين أستخدم الكلوميد
تكفييين جاوبيني عادي أستخدامها مع بعض ولا لأه؟؟

ايوة عادي انك تستخدميهم مع بعض انشاء الله بس لو فيه ابر تفجيرية يبقي لازم تابعي تبويض مع الدكتورة و مش تيسخدميها لوحدة
لكن استخدام الكلونيد مع البريجلتون لا مشكلة فيه ان شاء الله

dr_black
08-25-2010, 12:15 PM
دكتوره انا حامل بالشهر الثاني واريد ان اشقر وجهي وحواجبي فهل فيه ظرر على الجنين ؟؟ اررجوووو الرد ..

ايه المادة اللي هتتخدميها في التشقير؟؟؟

dr_black
08-25-2010, 12:18 PM
السلام عليكم
عزيزتي الدكتورة
حصل لي شئ غريب اول مرة يحصل معايا
نزل دم بعد الجماع مباشرتا ً مع ان باقي على الدورة 5 ايام
و احس بالايام الي فاتت اثناء وبعد ايام التبويض
بألم في الحلمتين احسهم محملين عليا مررررة
والم في اسفل الظهر و البطن وليا اسبوع من بدا رمضان وانا بس اناااااااااااااام
مع العلم كل الي حواليا قالولي امكن اكون حامل وجبت تحليل المنزل وطلع سالب
هل هذي دورة مع ان دورتي حاليا منتظمة لها 3 شهور المفروض تجي على موعدها
بليز جوابيلي

اسفه للتاخير
دم زي دم الدورة غامق ولا دم احمر طازج
استمرمدة قد ايه معاك

هل تستخدمين وسيلة منع حمل؟

dr_black
08-25-2010, 12:21 PM
هلا دكتورة

هل ممكن يكون هرمون التبويض في اليوم ال 21 ممتاز بس البويضات ماتوصل للحجم المطلوب للحمل
هذه الحالة تصير وايش سببها ؟؟

اسفه للتاخير

تحليل يوم 21 بيعتمد علي هرمون البروجيستسيرون اللي بيفرز بعد خروج البويضة فمش ينفع يبقي بيفرز طبيعي و البويضة مخرجتش

dr_black
08-25-2010, 12:21 PM
السلام عليكم دكتوره
انا اخذت كلوميد حبتين في اليوم لمدة شهرين واخذت بعدها ابر تنشيط ثم وقفت العلاج لفترة 6 شهور وبعدين سويت اشاعه بدون اي منشطات في اليوم العاشر من الدوره وكان فيه بويضه مقاسها 3 والدكتوره كتبت لي ثلاث حبات كلوميد للدوره الجايه
هل الجرعه الجديده مناسبه انا عندي تكيس؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسفه للتاخير
طولك كان ووزنك كام؟؟
ايه هي التحاليل الللي عمليتها و ايه هي نتائجها

dr_black
08-25-2010, 12:24 PM
دكتوره انا عندي تكيس ومتزوجه لي سنه وعمري 23 وعملت كورسين علاج دورتين فقط وانا اريد الحمل والدكتوره تقول استمري معي الاستجابه جيده وممكن تحملي وانا اسمع ان البويضات عددها محدود واخاف تخلص بدري من المنشطات وانا ما حملت هل هذا وراد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسفه للتاخير

لا لا مش تقلقي من موضع البويضات و التنشيط دا مفهوم غلط عند الناس

المهم انت شخصت التكيس ازاي
ايه الاعراض اللي عندك و ايه التحاليل اللي عمليتها؟؟
تحليل زوجك احباره ايه؟؟

dr_black
08-25-2010, 12:25 PM
مرحبا دكتورة

انا الدورة عندي منتظمه الحمد لله المفروض تجيني يوم 14 هذا الشهر لكنها تاخرت لغاية يوم 20 وجبت تحليل منزلي طلعلي خطين
و جبت احد تاني برضه طلع خطين وعلى طول
سؤالي هو هل هذا حمل فعلا
و انا ماقدر اروح دكتورة الحين عشان عايشه في دولة اوربيه وعندنا السبت والاحد يسكرو ويوم الجمعه للساعه 12 فاتحين وانا اكتشفت هالشي الساعه 2 الظهر
فمظطرة اني انطر ليوم الاثنين
بس انا على ناااار والله
و على فكرة انا ماخذ موانع ولا اخذ اي ادويه او عقاقير

اسفهجد جدا جدا للتاخير

بس اقجر اقلك الف مبروك ان شاء الله خير

dr_black
08-25-2010, 12:26 PM
دكتوره انا والحمدلله حامل بالشهر الثاني بس من بدايه الشهر الثاني من اقوم من النوم الصبح يجيني شد برجولي الثنتين وادا زاد الشد يوصل لبطني وانا خايفه والله هل هالشي طبيعي كوني ببدايه الحمل وهل بياثر شد بطني على الحمل ... و ساعات احس بالم ببطني وساعات الالام مثل الدوره...
وانا عندي موعد بس بعد كمن يوم بس قلقانه وخايفه لاني اول حمل بعد قريب الخمس سنين
ياريت تردين علي بسرعه

اسفه للتاخير
ايوة كل دي اعرض طبيعية مع الحمل و الف مبروك عليكي
و ربنا يتم عليكي بخير ان شاء الله

dr_black
08-25-2010, 12:27 PM
رجاءا..ممكن اعرف الفرق بين الدكتور الاستشاري والدكتور صاحب الاختصاص ..لاني اريد اخذ ابني لطبيب صدريه فقالوا لي في المستشفى عدنا طبيب باطنيه استشاري فهل من رأيك ان هذا الطبيب يفي بالغرض لمعالجة الامراض في الرئتين..لان طبيب اختصاص صدريه غير متوفر في المستشفى..وعذريني لان سؤالي مو باختصاصك لكن اتوقعت انو سؤال عام وشكرا مقدما حبيبتي..

اسفه للتاخير
الطبيب الاستشاري اعلي من الاختصاصي في كل الاحوال
فهو اما ان يكون اعلي في الشهادة او اقدم بالخبرة
و ففي كل الاحول الاستشاري افضل

dr_black
08-25-2010, 12:31 PM
السلام علييكم

دكتوره حابه اسالك عن كريم مهبلي dalacin 2%

أنا استخدمه سؤالي هل امتنع عن الجماع في فترة استخدامي

او لايضر ان استخدمه بعد الجماع يعني بعد ما استحم ويمر اكثر من ساعه عادي ؟؟

لاني بفترة تبويض وما ابغاها تفوتني

اسفه للتاخير

الافضل انه مش يكون فيه جماع من الاصل حتي ينتهي العلاج لانه اصلا علاج للعدي البكتيرية في المهبل
و الافضل وقف الجامع طول استخادمة حتي يتم القضاء علي العدوي

dr_black
08-25-2010, 12:34 PM
سلام عليكم يا دكتوره
انا كنت وريتك تحاليل زوجي وقولتيلي انه عندوه ضعف في الحركة وقولتيلي لازم يتعالج
وكمان شوفتي تحاليلي وقلتيلي اني تبويضي جيد جدا بس مش ممتاز وكمان انا عملت اشعة بالصبغة والدكاتره قالولي انها كويسة و الحمد لله وكمان عملت تلقيح صناعي وقلتيلي انه ملوش لزمه
المهم روحنا لدكتور نساء تاني كتب لزوجي فيتامينات وكتبلي كلوميد وبرده محصلش حمل رحت لدكتور تاني امبارح قالي اعملي منظار علشان الاشعة بالصبغة مش كفاية علشان نطمن عالانابيب وانا منهاره من ساعتها ياريت تقوليلي اعمل ايه
وهل فعلا الاشعة بالصبغة مش بتبقي كفاية انا عندي23سنة وزوجي 27
ارجوكي تردي عليا بسرعة

اسفه علي التاخير
بصي موضوع المناظر انسيه خالص
و مش تسمعي للدكتور او تروحيله
لازم زوجك يتعالج و بعين ندور عليكي انا معرفش انت فين لكن اسالي علي مركز علاج امرض ذكروةو اجتهدي في السؤال انهم يكونوا ناس محترمينو عندخم ضميرو يكونا نتائجهم كويسة
خلي زوجك يتاعلج ولما تتحسن الحلة اللي عنده نبقي نرجعلك انت لو مش حصل حمل

dr_black
08-25-2010, 12:37 PM
مرحبا دكتورة
لو سمحتي بدي اعرف عن الدوره في هذا الشهر انا اجتني الدوره في
2...8 رجعت اجت في 22...8 هيك بتكون منتضمي ولا بتخربط شو السبب يلي خلها تيخي مرتين في الشهر
مع انو صر لها اربع شهور منتضمي يا بتقدم اربعت ايام او يومان
يا ريت اعرف الاسباب
و جزاك الله كل خير

الدورة الطبيعية من 21 ل 35 يوم و انت كدا دورتك 21 يوم فهي كدا طبية ملهاش دعورة بكام مرة في الشهر

dr_black
08-25-2010, 12:43 PM
السلام عليكم دكتورة
عندي سؤال عن عدد الحيوانات المنوية كيف بزيد العدد؟ وما رايك ب الكلوميد للرجل لانو زوجي بياخدو الو شهرين وما طرأ تحسن وبالعكس نقص العدد وغير هيك اخد فيتامين اي و زنك وبرضو نقص العدد بدال من ان يزيد؟؟؟

شكرا دكتورة

اسفه علي التاخير
بس التشخيص الاولي في سبب نقص الحيونات كان ايه؟؟
يعني هل هو بيعاني من دوالي خصية ولا ايه السبب؟؟
ماهو عمرةو ما طبيعة عملة؟؟
هل عملت اشعة سونار و دوبلر علي لخصية هل عمل تحاليل هرمونات؟؟

dr_black
08-25-2010, 12:48 PM
دكتوره
انا اجهضت بعد عملية اطفال انابيب
ذهبت الى دكتوره اول مره اذهب لها قالت لي ان الرحم والمبايض في حاله ممتازه لكن لايوجد الان تبويض مع العلم اني مجهضه من شهر وعشرين يوم مامعنى هذا الكلام ولماذا لايوجد تبويض ولايوجد حيض ومتى ممكن يحدث التبويض او متى تنزل الدوره
وقالت لي شيئ غريب اول مره احد يقوله لي مع العلم اني كنت اتردد على اكثر من دكتوره خلال خمس سنوات مضت
قالت لي ان عندي عيب خلقي وهو ان الرحم معوج او مايل وهذا سبب عدم حملي وقالت لي ان يجب علي بعد الجماع ان انام على بطني كي يستطيع الحيوان المنوي لدخول
ممكن تفيديني في هذا الموضوع بأي معلومه وهل ممكن يكون السبب هو اجهاضي مع ان الدكتوره قالت انه عيب خلقي
وهل ممكن يكون هو السبب في اجهاضي وانا قد اجهضت في الاسبوع الواحد والعشرون
ارجوكي اسرعي بالرد علي لاني في امس الحاجه لك
وشكرا لك اختي

اسفه للتاخير

ايوة ممكن الدورة تتاخير بعد الولادة او الاجهاض
لازم تعملي تحليل هرمون لابن لانه ممكن يكون مرتفع لان الجهاض زي الولادة بيكون بعدين نزول لبين
بالنسببة للمليان فكلام صح لو هو موجود لكن فيه حاجة مهمة مش عارفه هي مش واخده بهاا منها ازي انك لسه والدة و في الفترة دي لسه الرحم كبير و م بيرجع للمكان الطبيعي خالص دلوقت

dr_black
08-25-2010, 12:52 PM
السلام عليكم.................................. دكتوره رجاء الرد عليه سريعا قبل يوم السبت القادم وذلك لان الدكتوره المتابعه لحالتى سوف تحدد لى موعد العمليه.........انا انسه عمرى26 اكتشفت عن طريق السونار ان لدى كيس على المبيض حجمه 9 والدكتوره قالتلى لازم يتشال اما بالمنظار واذا لم تتمكن منه بالمنظار هتفتح البطن؟؟ ودكتوره اخرى قالتلى ان هيتشال جزء من المبيض معاه لانه على المبيض الشمال؟؟؟؟انا خايفه جدا عشان امكانية الحمل فيما بعد ؟؟؟؟؟وقرات ان ممكن يحصل بعد العمليه التصاقات؟؟؟؟؟؟؟ارجو منك افادتى سريعا وانا خطوبتى قريبا فاريد ان اخبر خطيبى بالامر اذا هتكون فى مشكله فيما بعد فى الحمل لا قدر الله عايزه اكون صريحه معاه من البدايه........................................... ...................................معلش اطلت عليكى بس استحلفك تردى عليه بسرعه وياريت المشرفين يحاولو يساعدونى للوصول لايجابه على حالتى اذا الدكتوره غير موجوده:ق0::ق0:

يعني انت اكتشفت الكيس دا كدا بالصدفه و هو مش مسببلك اي ماشكل دا اللي افهمه من كلامك صح؟؟

طيب هل عملت سونار في مركز اشعة بعديا عن اطباء النساء و قالك ما هو محتو الكيس سائل ام ام ام ماذا؟؟

لو لابد من مليب فلا بديل عن المنظار لان التصاقاته اقل
يشيل جزء من المبيض او مش يشيل او يطر الى شيله كاه فهو حسب الحالةو حسب ماهرة الطبيب و راي اعدي عن اي دكتور ة تقولك هتعمل م نظار لازم طبيب رجل يكون شغلته مناظير فقط لا بيولد ولا بيعمل شغل عادي مناظير فقط هو هيكون غالي بس فرق الخبرة في حالة زي دي لا يقدر بثمن

سوسو الضائعه
08-25-2010, 03:42 PM
الدورة الطبيعية من 21 ل 35 يوم و انت كدا دورتك 21 يوم فهي كدا طبية ملهاش دعورة بكام مرة في الشهر

مشكوره دكتوره
يعطيك العافيه
لو سمحتي وتكرمتي اريد اعرف ايام التبويض
اجت في 22........8 مشكوره

** ســـر آ آ آ ب **
08-25-2010, 05:13 PM
اسفه جدا علي التاخير
يا ريت لو اشوف تحاليل زوجك
بصراحة لان لا ااومن بالتلقيح الصناعي مطلقا لانه في حالة زي اللي بتتكلمي عليها نسب نجاخة لا تصل الي 5 بالمائة حتي

دكتوره أول تحليل لزوجي كانت الحيوانات المنويه تقريبا 25 مليون مو متأكده وكان فيه لزوجه

بس أستخدم خلطه طبيعيه والحمد لله حلل مره ثانيه وطلع التحليل ممتاز وهو الى الحين مستمر على
الخلطه
دكتوره انا اخذت كلوميد هالشهر بس مااستجبت معاه وأكبر بويضه كانت 13 في اليوم ال11 للدوره وقالت الدكتوره راح نأجل التلقيح الشهر الجاي

مع اني اخذت كلوميد قبل كذا وكانت توصل البويضه 20

ساسو4
08-25-2010, 08:55 PM
اسفه علي التاخير
بصي موضوع المناظر انسيه خالص
و مش تسمعي للدكتور او تروحيله
لازم زوجك يتعالج و بعين ندور عليكي انا معرفش انت فين لكن اسالي علي مركز علاج امرض ذكروةو اجتهدي في السؤال انهم يكونوا ناس محترمينو عندخم ضميرو يكونا نتائجهم كويسة
خلي زوجك يتاعلج ولما تتحسن الحلة اللي عنده نبقي نرجعلك انت لو مش حصل حمل

بصي يا دكتوره انا مصرية ومن القاهرة
لو تعرفي حد كويس ياريت تقوليلي
بس الدكتور ده قالي ان تحليل زوجي مفيهوش حاجة انا والله احترت هو فيه ولا مفيهوش وليه بيقولوا مفيهوش علشان اتابع معاهم وعلشان الفلوس وبس حسبي الله ونعم الوكيل في كل اللي بيستحل اموال الناس دكتورة انتي فاكره تحليل زوجي صح ولا لا

احلام ليل
08-26-2010, 05:18 AM
اسفه للتاخير
طولك كان ووزنك كام؟؟
ايه هي التحاليل الللي عمليتها و ايه هي نتائجها

طولي 162 ووزني 73 مع انه ايام المعالجه السابقه كان 76 وعملت تحليل الغده وكان طبيعي وعملت هرمون الحليب وكانت الدكتوره تقول الطبيعي العالي واخذت دوبرجين لمدة 3 شهور ووقفته

dr_black
08-26-2010, 11:00 AM
مشكوره دكتوره
يعطيك العافيه
لو سمحتي وتكرمتي اريد اعرف ايام التبويض
اجت في 22........8 مشكوره

نقدر نقول 8-8

dr_black
08-26-2010, 11:01 AM
دكتوره أول تحليل لزوجي كانت الحيوانات المنويه تقريبا 25 مليون مو متأكده وكان فيه لزوجه

بس أستخدم خلطه طبيعيه والحمد لله حلل مره ثانيه وطلع التحليل ممتاز وهو الى الحين مستمر على
الخلطه
دكتوره انا اخذت كلوميد هالشهر بس مااستجبت معاه وأكبر بويضه كانت 13 في اليوم ال11 للدوره وقالت الدكتوره راح نأجل التلقيح الشهر الجاي

مع اني اخذت كلوميد قبل كذا وكانت توصل البويضه 20

مقدرش امشي علا كلامك لازم تحاليل اشوفها

dr_black
08-26-2010, 11:10 AM
بصي يا دكتوره انا مصرية ومن القاهرة
لو تعرفي حد كويس ياريت تقوليلي
بس الدكتور ده قالي ان تحليل زوجي مفيهوش حاجة انا والله احترت هو فيه ولا مفيهوش وليه بيقولوا مفيهوش علشان اتابع معاهم وعلشان الفلوس وبس حسبي الله ونعم الوكيل في كل اللي بيستحل اموال الناس دكتورة انتي فاكره تحليل زوجي صح ولا لا

شوفي مثلا حاجةزي مركز ادم في المهندسين
الموقع بتاعهم اه Adam Int-Clinic (http://www.adam-int-clinic.com/index1.htm)
هم ممكن يكونوا غالين شوية بس شغلهم كويس جدا
او
فيه واحد اسمه دكتور خالد سالم هو امام القضاء العالي في وسط العتبية بس مش فاكرة فين بالضبط دا تخصص مشاكل ذكورة ممكن ترحيلهو ان اكنت احبذ مركز ادام لانه متاكمل في كل شيء

نبض الحنين
08-27-2010, 07:07 AM
دكتورة انا قبل سالت عن الالتهاب وقلتيلي انه التهاب بعنق الرحم وطلع زي ماقلتي قرحة بعنق الرحم
وعملت لها كي...لي يوم
دكتورة صح الكي يسبب العقم؟
وهل القرحة تاخر الحمل؟

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0