المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيادة Dr_black لامرض النساء و التوليد

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [19] 20 21 22 23 24

dr_black
10-04-2010, 02:02 PM
دكتورة بالنسبة للابرة التحضيرية هل تؤخذ قبل التنشيط للحقن المجهري خاصة او بامكاني استعمالها

حتى لو مش مقبلة على الحقن المجهري يعني تنشيط وابرة تفجير بس بدون حقن مجهري

اما السؤال الثاني فكان عن دواء اوفستان سمعت انو ضروري بعد الكلوميد فرحت اشتريتو مااخذتو بس

حبيت استشير الاول ااذا كان مافيه اي مشكل يمكن اخذو حتى مع ابر التنشيط لاني ابتديت كورس

التنشيط اللي هو ككلوميد من اليوم الثاني للدورة حبتين باليوم وابرتين جونال اف 75 لليوم 7 و8

وابرة تفجير ان شاء الله

شكرا

مش فاهمه انت عايزه تخديها لوحدك بدون متابعة ولا عايزة ةتعملي ايه
لو انت هتخدك جرعات كبير زي الطفال الانبيب يبقي مستحيل تاخديها
لو هاتخدي جرعة صغيرة يبقي الكلوميد احسن منها

بالنسبة للدوفاستون فانا صراحة لا اومن بيه لانه مفيش اي دليل علمي عليه لكت لو محتاجة فعلا بروجيستيرون يبقي لبوس سيكلوجيست Cyclogest وي اللي بستخدم فعلا في اطفال الانبيب لكته سعره مرتف جدا

اطفال الانبيب او الحقت المجهري ليه نظظام متكامل فانتي يا تمشي فيه او تكملي بالكلوميد و علي فكرة الكلوميد مش زي ما الناس معتقده ان ضعيف بالعكس الكلوميد قوي زي الحقن تقريبا و هو اساس العلاج يعني اللي مش هتستجيب للكلوميد مش هتستجيب للحقن
الفرق هو اننا بنستخدم الحق في اطفال الانبيب عشان نطلع عدد كبير جدا من البويضات تستخدم في محاولات تلقيخ اخري يعني ناحية اقتصادية بالدرجة الاولي خطا قاتل انك تستخدمي الابر المنشطة بجرعات كبيرة بدون اطفال انابيب و لو دكتور بعمل كدا اعتقد انه جريمة

dr_black
10-04-2010, 02:04 PM
انا استخدمت الكلوميد والدوفاستون لدوره وحده فقط ومارجعت كررته

انا طولي 152
الوزن قبل الحمل كان فيه زيادة وزن قبل الحمل بفتره وصار 58
الوزن بعد الحمل 60 ومع الرضاعه نزل لـ 49 وحاليا مع حبوب ياسمين فيه زيادة وزن 56 صار

الكاندوم ( الواقي الذكري)

وبالنسبه للتحاليل متى انسب وقت وقت الدوره ولا عادي اسويها هاليومين
اخر دوره 18-9-2010

العفو يادكتوره وان شاء الله يكون في ميزان حسناتك

نحليل الغ\ة و هرمون اللبن في اي وقت مش مشكلة ان شاء الله

dr_black
10-04-2010, 02:05 PM
دكتورة انا برضع وابني عندة 7 شهور بس ماباخذ وسيلة كم في المائة ممكن احمل وانا مستقبلا نفسي احمل بتوام فما الطريقة؟ وشكرا

الدورة بتيجي ولا لا؟؟
بعد 6 شهور من الرضاعة و مفيش دورة نسبة الحمل تصل الي 50%

اخذ منشطات للحمل في توام غطا ولا اوصي بيه سبيها لله

dr_black
10-04-2010, 02:14 PM
[QUOTE=dr_black;39054888]

شكرا دكتورة علي اهتمامك
انا عمري 29 طولي170وزني 100وده طبعا بعد الولاده زدت 25كيلو كان وزني75 وحاولت كتير انزل كنت وصلت 108ونزلت 8كيلو وده اقصي ما عملته وكان النزول بسبب عمليه ازله المرارة
انا كنت اتناول موانع الحمل لمده سنتين وتوقفت مند8شهور وبدات العلاج من الشهر الماضي فقط
الطبيب لم يعملي اي تحاليل فقط سونار مهبلي اكدت لي ان المبايض عليها تكيسات وكان وقت متابعة لا يوجد تبويض كان يوجد حمس بويضات مختلفة الاحجام علي المبيض اليمين وده كان في اول شهر وانا الحين في الشهر التاني للعلاج حتي اني عملت تحليل البروجسترون في اليوم21من الدورة الماضية لكن للاسف اضاعوا العينة ولم اتمكن من معرفة ان حصل تبويض ولا لاوالدكتورة قلات لي ان الديستينوكس علاج مكمل للكلوميد وليس معناه اني مصابه بارتفاع هرمون اللبن واسفىة علي الاطالة

لاسف كلام الدكتورة غلط
التكيس لا يشخص بالسونار مطلقا لازم تحاليل هرمونات معاه
ولازم تكون الدورة تتاخر بالشهور و ممكن ارتفاع هرمون الذكورة
ولازم تكون الفدة الدرقية سليمة ولازم يكون هرمون اللبن في المعدل الطبيع

و كمان في حالة زي خالتك بعد استخدام هبوب منع الحمل من الطبيعي ان الدورة ممكن مش تيجي لمد قد تصل الي 6 شهور و بعد الست شهور نستخدم منظم للدورة
مع احترامي ليها هي غلط

لازم تحليل هرمونات ليك في تاني يوم من الدورةو تحلليل هرمون يوم 21 غلط وليس له قيمة
حسب نتيجة التحليل نشوف هنعمل ايه

لازم نقيم الامور كلها من جميع الجهات قبل اتخاذ اي قرار

dr_black
10-04-2010, 02:16 PM
دكتوره ماجاوبتيني منتظره اجابتك وشكرا لك

ايوة طبعا لو استخدمتي الدورستنكس هتفطميه و هيقف اللبن
اللي بتتكلمي عنه دا وقوف الدورة بسبب الرضاعة و دا شيء طبيعي و ليس مرضي

لو عازة الدورة يبقي لازمو ننزل الهرمون و بالتالي مش هيكون فيه لبن
اختاري انت

Dream Rose
10-04-2010, 02:19 PM
مرحبا دكتورة..

اليوم رحت للمستشفى عشان كنت ماخذه كلوميد

واليوم 10 للدورة وفحصت البويضه حجمها 13

بس المشكله الى الان الدورة ما انقطعت يعني بين فترات ينزل وسخ

او دم خفيف جدا..

وطلبت من الدكتورة اراجع لها بعد يومين..

قلت لها هل احتاج ابرة التفجير قالت لا حجمها زين واحتمال تكبر البويضه خلال هاليومين

شو نصيحتك لي دكتورة ؟؟

هل ممكن تكبر البويضه خلال هاليومين زياده؟

وهل ممكن يصير حمل وانا ألى الان مش نظيفه؟

وممكن يصير جماع مع زوجي خلال هاليومين وعندي وسخ ينزل ؟

dr_black
10-04-2010, 02:21 PM
السائل شفافة او بيضاء
مالهار يحة يمكن
ودائما بتنزل مو بوقت معين
اول الدورة الدم كتير بس بعدين باخر 3 ايام بيكون قليل ومدتها كلها 8 ايام
ومافي الم بالجماع

وجزاكي الله كل خير ورزقك من حيث لاتحتسبين

للاسف مقدرش احددهاممكن تكون ايه لو مضيقاك راجعي الطبيبة في وقت وجودها

dr_black
10-04-2010, 02:23 PM
أيوه أنا باخذه لوحده بس الدكتورة وصفتلي الجلوكوفاج عشان التكيس وبالنسبة للحمل ما باخذ اي منشطات لأنو عندي المهم التكيس يروح يعني اللخبطة في الدورة من الجلوكوفاج ؟ وهل في ضرر لو استمريت عليه ؟ واقصى حد لاستعماله

بصراحة كلام لا اساس له من الصحة و الدكتورة اشك انها تكون متخصصة

لو فيهتحاليل معاك او اشعات ليها تقارير ممكن اساعدك لكن الدكتورة كلامها مش ثقة خالص

راي متاخديش دواء لحد ما تشوفي طبيب تاني يكون معروف بالصدق و الامانة

sasa1010
10-04-2010, 04:22 PM
علي التحاليل الللي قدامي
يبقي انت مش محتاجة دواء للخدة لكن
لازم لازم تنزلي الوزن كتير قوي
هناخد الجلوكوفاج و الكلوميد
انت ناوية تبداي العلاج امتي؟

حضرتك رأيك إيه أفضل وقت ؟؟؟انا حاليا زوجى ليس معى والدورة قربت تيجى هتيجى النهاردة او بكرة وهرجع السعودية ان شاء الله بعد اسبوعين..رأيك حضرتك ابدأ علاج من الدورة القادمة ؟؟
وهل الكلوميد مش هيأثر على FSH او يزوده...واخد الكلوميد لوحده ولا اخد معاه ابر منشطة ..انا كنت باخد الكلوميد قرص صباحا وقرص مساء..
وهل السيدوفاج مثل الجلوكوفاج ؟؟وكم ستكون الجرعة ؟؟

ام زياد ع
10-04-2010, 04:38 PM
السلام عليكم انا عندي طفل له 3 سنه من بعد ماجبته وانا استخدم حبوب منع الحمل وبطلتها في عيد الفطر بيكون لي سنه من يوم بطلتها بعد ماتركت الحبوب بفتره طلع لي كيس على المبيض وعالجته الحمدالله وتنظمت الدوره والحين رجعت الدوره متلخبصه قعدت شهرين ونص ماجتني الدوره رحت للدكتوره سويت تحليل مافي حمل اعطتني حبوب تنزيل الدوره ونزلت الحمدالله واعطتني حبوب تنظيم الدوره اليوم اول حبه ابلعها بس تقول لي اني ماراح احمل الى بصبغة شرط يادكتوره؟
حملي الاول سويت صبغه وحملت بعد اربع اشهر بس ماتم الحمل وسويت عملية تنظيف وقعدت اربع اشهر وحملت في ولدي كيف تعرف اني مابحمل الى بصبغة وانا الحين ودي احمل واجيب الثاني

طيب ماهو عمرك و ما عمر زوجك
انت ولادة طبيعي ولا قيصري
طولك ووزنك
هل عملت اي تحاليل اخري

عمري 24 سنه وزوجي 28 سنه والحمدالله ولاده طبيعيه وزني 52 كيلو جرام وطولي تقريبا 152 او 153

ام زياد ع
10-04-2010, 04:39 PM
نسيت سويت تحاليل هرمون كله تمام وسوت لي معاها 3انواع تحاليل بس والله ماادري ايش هي بس قالت لي كله طبيعي الحمدالله

JOJO AMR
10-04-2010, 05:00 PM
[QUOTE=JOJO AMR;39077486]

لاسف كلام الدكتورة غلط
التكيس لا يشخص بالسونار مطلقا لازم تحاليل هرمونات معاه
ولازم تكون الدورة تتاخر بالشهور و ممكن ارتفاع هرمون الذكورة
ولازم تكون الفدة الدرقية سليمة ولازم يكون هرمون اللبن في المعدل الطبيع

و كمان في حالة زي خالتك بعد استخدام هبوب منع الحمل من الطبيعي ان الدورة ممكن مش تيجي لمد قد تصل الي 6 شهور و بعد الست شهور نستخدم منظم للدورة
مع احترامي ليها هي غلط

لازم تحليل هرمونات ليك في تاني يوم من الدورةو تحلليل هرمون يوم 21 غلط وليس له قيمة
حسب نتيجة التحليل نشوف هنعمل ايه

لازم نقيم الامور كلها من جميع الجهات قبل اتخاذ اي قرار

ايوة يادكتورة فعلا الدورة ما كانتش بتيجي خالص خلال الست شهور الاولي وبدأت تيجي لما استخدمت من بعد6شهورخبوب تنزل الدورة كانت تقعد اربع ايام غزيرة وتنتهي والشهر الماضي اخدت كلوميد محصلش حمل ونزلت غزيرة ايضا وانا في اليوم الرابع ليها وبدات اخد الكلوميد لتاني شهر من تاني يوم وكانت الدورةتيجي 6 ايام اوسبع قبل الزواج وبعد الزواج جتني شهر واحد خمس ايام والتاني حملت في
وانا يا دكتورة مصرية مغتربة في السعودية في محافظة ضغيرة هناك ليس فيها سوي تلات اطباء نسا وانا ذهبت لافضلهمفي مجاله ولا يتسع لي الفرصة للدهاب لاطباء اخري
فيا ريت حضرتك تقولي لي علي التحاليل وامته اعملها وهل اوقف الكلوميد انا باقي لي عليه جرعتين

dr_black
10-04-2010, 07:50 PM
اهلين دكتوره ردي علي تكفين والله اني محتاره
انا الحمد سويت فوحصات كامله عند4مستشفيات وكلهم يقولون انتي سليمه مافيكي شي يمنع الحمل
والمشكله بزوجي
المهم مشكلتي الي محيرتني الدوره مومنتظمه عندي مرات تجي باول الشهر ومرات باخر الشهر
ومرات طوف شهر وبعدها تنزل
احترت مدرى وش اللي فيني معن الاطباء اكدوا لي اني سليمه

اديني توراريخ الدورة اللي محيراك دي

dr_black
10-04-2010, 07:51 PM
2.0 TSH
10.3 FSH
17.9 PROLACTLN

هذا قبل كم شهر

لان التحليل تبع الشهر هذا مو عندي

دكتوره انا دورتي كانت خمس ايام وصار تقل تصير الشهر الا بعد اربع ايام واطهر والشهر اللي فات 3 ايام وطهرت سمعت انها بشارة حمل هل هذا الكلام صحيح ؟؟

التحليل دا مش حلو فيه ضعف تبويض هل فيه تاحليل احدث معاك؟؟
كم عمرك الان؟؟

dr_black
10-04-2010, 07:52 PM
انا بستخدمه لوحده
وبمل حميه لتنزيل الوزن
وزني 118 وطولي 163

مافيش حاجة اسمها يستخدم لوحدة
لوحدة خالص
لازم تاخدي معاه منظم دورة او تاخدي منشطات

dr_black
10-04-2010, 07:53 PM
مرحبا دكتورة

انا لي سنتين 4 شهور متزوجة وماحصل حمل

سويت كل التحاليل والفحوصات وبكذا مستشفى كلها سليمه

كانت معي قرحة عنق الرحم وكويتها واخذت تحاميل عشان كان معي افرازات والحمد لله خفت

ماعدا هرمون التبويض حللت مرتين اليوم 21 من الدورة الاولى كان نسبته 33 لكن بصراحه مافهمت قصد الدكتوره هل يعتبر ضعيف

والمره الثانيه بمستشفى ثاني ورفضت تعطيني النتيجه مادري وش القصد

وطلبت مني اشعة صبغه

ودورتي بالقوة تنزل او مع الشغل الشاق والم فضيع واحيانا تنزل قطع سوداء

هل ممكن يكون سبب التاخير هرمون التبويض وممكن يكون انسداد بالانابيب

جزاك الله خير وبارك فيك وفي جهودك

طيب ممكن تقوليل كل التحاليل و الفحوصات اللي عملتيها اعرق اسمها؟؟
33 في التبويض كويس؟

انت عملت اشعة صبغة عشان تعرفي وضع الانابيب؟؟

هل زوجك حلل؟؟

dr_black
10-04-2010, 07:56 PM
مرحبا دكتورة..

اليوم رحت للمستشفى عشان كنت ماخذه كلوميد

واليوم 10 للدورة وفحصت البويضه حجمها 13

بس المشكله الى الان الدورة ما انقطعت يعني بين فترات ينزل وسخ

او دم خفيف جدا..

وطلبت من الدكتورة اراجع لها بعد يومين..

قلت لها هل احتاج ابرة التفجير قالت لا حجمها زين واحتمال تكبر البويضه خلال هاليومين

شو نصيحتك لي دكتورة ؟؟

هل ممكن تكبر البويضه خلال هاليومين زياده؟

وهل ممكن يصير حمل وانا ألى الان مش نظيفه؟

وممكن يصير جماع مع زوجي خلال هاليومين وعندي وسخ ينزل ؟

البويةضة طالما عدت حجم 12 غالبا بان الله بتكمل لوحدها ولا ابر ولا حاجة
اعتقد ان الدم اللي بتقولي عليه او الافرازات دي ممكن تكون التهابت او قرحة في عنق الرحم لانه طالما نمو البويضة كويس يبقي بطانة الرحم سليمة و مستعدة للحمل و نسب الهرمونات كويسة و النزيف دا حاجة من برة الرحم

dr_black
10-04-2010, 08:05 PM
حضرتك رأيك إيه أفضل وقت ؟؟؟انا حاليا زوجى ليس معى والدورة قربت تيجى هتيجى النهاردة او بكرة وهرجع السعودية ان شاء الله بعد اسبوعين..رأيك حضرتك ابدأ علاج من الدورة القادمة ؟؟
وهل الكلوميد مش هيأثر على FSH او يزوده...واخد الكلوميد لوحده ولا اخد معاه ابر منشطة ..انا كنت باخد الكلوميد قرص صباحا وقرص مساء..
وهل السيدوفاج مثل الجلوكوفاج ؟؟وكم ستكون الجرعة ؟؟

لا انا راي تبداي من الدورة دي علي طول و تاخدي كل العلاجات معاك لانها هنا ارخص بكتتير
الابر المنشطة لازم متابعة تبويض بالسونار
1-
الرجيم ثم الرجيم ثم الرجيم ثم الرجيم الي اقصي درجة ممكنه حاولي تنزلي وزنك كلي خضروات و فواكه فقط ممنو العيش و الرز او المكرونات او الافضل انك تروح لطبيب متخصص في التخسيس و تاخدي رجيم خضروات او تجربي تنزليه حتي من النت

2-
هتاخدي كلوميد قرث 50ملجم مرة الصبح و مرة باليل من تاني يوم في الدورة لمدة 5 ايام
و اجلي الحقن الدورة اللي بعدها لما يكون فيه متابعة نبويض
3-ايوة هم زي بعض هاتخدي سيدوفاج 500 قرص مرتين

و ربنا يكرمك

dr_black
10-04-2010, 08:06 PM
السلام عليكم انا عندي طفل له 3 سنه من بعد ماجبته وانا استخدم حبوب منع الحمل وبطلتها في عيد الفطر بيكون لي سنه من يوم بطلتها بعد ماتركت الحبوب بفتره طلع لي كيس على المبيض وعالجته الحمدالله وتنظمت الدوره والحين رجعت الدوره متلخبصه قعدت شهرين ونص ماجتني الدوره رحت للدكتوره سويت تحليل مافي حمل اعطتني حبوب تنزيل الدوره ونزلت الحمدالله واعطتني حبوب تنظيم الدوره اليوم اول حبه ابلعها بس تقول لي اني ماراح احمل الى بصبغة شرط يادكتوره؟
حملي الاول سويت صبغه وحملت بعد اربع اشهر بس ماتم الحمل وسويت عملية تنظيف وقعدت اربع اشهر وحملت في ولدي كيف تعرف اني مابحمل الى بصبغة وانا الحين ودي احمل واجيب الثاني

عمري 24 سنه وزوجي 28 سنه والحمدالله ولاده طبيعيه وزني 52 كيلو جرام وطولي تقريبا 152 او 153

طيب لازم نعرف التحاليل اللي عملتيها

عشاننعرف ايه اللي ناق ص و ندور عليه لازن نعرفها

dr_black
10-04-2010, 08:12 PM
[QUOTE=dr_black;39102621]

ايوة يادكتورة فعلا الدورة ما كانتش بتيجي خالص خلال الست شهور الاولي وبدأت تيجي لما استخدمت من بعد6شهورخبوب تنزل الدورة كانت تقعد اربع ايام غزيرة وتنتهي والشهر الماضي اخدت كلوميد محصلش حمل ونزلت غزيرة ايضا وانا في اليوم الرابع ليها وبدات اخد الكلوميد لتاني شهر من تاني يوم وكانت الدورةتيجي 6 ايام اوسبع قبل الزواج وبعد الزواج جتني شهر واحد خمس ايام والتاني حملت في
وانا يا دكتورة مصرية مغتربة في السعودية في محافظة ضغيرة هناك ليس فيها سوي تلات اطباء نسا وانا ذهبت لافضلهمفي مجاله ولا يتسع لي الفرصة للدهاب لاطباء اخري
فيا ريت حضرتك تقولي لي علي التحاليل وامته اعملها وهل اوقف الكلوميد انا باقي لي عليه جرعتين

لا متوقفيش و خليك ماشية عادي علي الكلوميد كمليه بس هنحتاج متابعة تبويض انا عرفها نها ممكن تكون غالية عندك شوية بس حوالي تعمليها و ياريت لو تعمليها في مكان يكون محترم بلاش يكون دكتور نساء خليه يكون طبيب اشعة اعتقد انك ممكن تعمليها في اي مستشفي عام في اخصائي تساء لو زيوجك يعرف خد من الاطباء هناك حتي لو مجاملة بس يقلك التقرير و تحقظيه او يكتبهولك
لازم متابعةتبويض مع الكلوميد و التحاليل ممكن تعمليها في اي مكان برة و ربنا يكرمك و يا رب اقدر اساعدك لو استطعت ابعتيلي مكانك علي الخاص لو تعرفي اي اسماء اطباء هناك ممكن اكون انا اعرف حد ابعتيلي علي الخاص

dr_black
10-04-2010, 08:19 PM
دكتوووووووووورة لازم نعمل هرمون اللبن هرمون الغدة ايام الدورة ولا في اي يوم عادي؟؟؟؟؟

اي وقت

JOJO AMR
10-04-2010, 08:22 PM
شكرا يا دكتورة علي اهتمامك وحابعت لك علي الخاص

noreleslamsama
10-04-2010, 10:59 PM
دكتوره انا في تحليل عملته عينه من المهبل هكتبه لحضرتك و تقوليلي هوا ايه لاني عملته مرتين وهوا بالفرنساوي
ureaplasma urealyticum positif a numeration .10.5/ml

و اخدت علاج 21 يوم وحللت تاني طلق نيجاتيف

(

noreleslamsama
10-04-2010, 11:18 PM
tsh 1.97 u/ml
testosterone 0.36 ng/ml
d4a -delta 4 androstenedione 1.60 ng/ml
ostradol 26 pg/ml
fsh 5.10 ui/i lh 6.50 ui/i
amh 38.569 pm recu

amh calcue 7.14 soit 5.40 ng/mlدكتوره ايه رايك في تحاليلي
amh hormone anti mullerienne 5.40 ng/mlz

memma
10-05-2010, 12:19 AM
السلام عليكم دكتورة
انا متزوجه 5 سنوات ولم انجب ودورتي مو منتظمة وعندي تكيسات علي المبيض وكل التحاليل سليمة الحمد الله بس المشكله في التكيسات سويت حميه بس وزني عنيد جدااا بينزل بصعوبه ايه الحل ؟
معلهش دكتورة استفسار تاني لأختي مشكلتها دورتها تتاخر عليها من رمضان لها شهرين وغير منتظمه وعندي التهابات اخد لها علاجات وماتفيد ترجع مره ثانيه وعندي حكه خارجيه هرش رحت لحرمه وعطتني علاج انتضمت معه ويعد ماخلص رجعت مثل اول لي 9 سنوات ماحملت بعد اخر بنت جبتها زوجي طبيعي مايعاني من شى الحمد لله على فكره من وانا بنت والدوره مو منتظمه.

وجزاك الله خيرا

rehaan
10-05-2010, 12:34 AM
اختي الله يوفقك سويت تحليل هرمون الغده T.S.H والنتيجه 3.684 ULU-ML وانا اخذ حبوب الثيروكسين 50 هل زاد الخمول

sasa1010
10-05-2010, 01:22 AM
لا انا راي تبداي من الدورة دي علي طول و تاخدي كل العلاجات معاك لانها هنا ارخص بكتتير
الابر المنشطة لازم متابعة تبويض بالسونار
1-
الرجيم ثم الرجيم ثم الرجيم ثم الرجيم الي اقصي درجة ممكنه حاولي تنزلي وزنك كلي خضروات و فواكه فقط ممنو العيش و الرز او المكرونات او الافضل انك تروح لطبيب متخصص في التخسيس و تاخدي رجيم خضروات او تجربي تنزليه حتي من النت

2-
هتاخدي كلوميد قرث 50ملجم مرة الصبح و مرة باليل من تاني يوم في الدورة لمدة 5 ايام
و اجلي الحقن الدورة اللي بعدها لما يكون فيه متابعة نبويض
3-ايوة هم زي بعض هاتخدي سيدوفاج 500 قرص مرتين

و ربنا يكرمك

جزاك الله خيرا ..بجد انا تعبتك معايا جدا ..
ممكن سؤال أخيرا ..إيه الأدوية اللى حضرتك تنصحينى أخدها معايا من هنا لانى مش هنزل هنا الا بعد 6 شهور إن شاء الله..وايه الابر المنشطة اللى ممكن احتاجها وينفع اشتريها من هنا واخدها معايا ..أنا كنت باخد هناك ابر بيوريجون واحتجت حوالى 6 ابر ..وكان سعر الابرة الواحدة حوالى 160 جنيه
الدكتور كان كاتبلى على فيتامينات selenium-ACEقرص بعد العشاء،
Primrose plus 1000mg صباحا ومساء
arcalion Forte قرص على الريق
رأى حضرتك اخدهم معايا وابدأ فيهم ؟؟ولا مفيش داعى ليهم ..
هل ممكن أخد أى نوع من أدوية الرجيم ميكونش ليها تأثير لما يحصل حمل إن شاء الله ؟؟

أم البـــرنسـيســه
10-05-2010, 02:42 AM
ممكن يادكتوره تترجمي لي تحليل زوجي علما انه التحليل ده عمله بعد مرور ست اشهر على عملية دوالي الخصية
color greyish white
volume 4.3 ml
blood absent
reaction alkaline ph 8.0
viscosity normal
liquefaction time 30 min
total sperm conc / ml 18.600.00
sperm conc /ejaculate 79.980.000
direct smear
motlity 1st hour 45% 2nd hour 40% 3rd hour 35%
forward progression
A fast forward prog 00%
moderate forward prog 45%
sloe progression 30%
motile in place 25%
abnormal forms 25%
types of abnormal forms
% microcephalic
% tapered head
amorphous head 10%
% midpiece broken
% double head
% cytoplasmic droplet
pinpoint head 05%
coiled tail 05%
rounded head 05%
% double tail
agglutination absent absent
0-5 1-3 w.b.cs /h.p.f
0-5 0-2 r.b.cs /h.p.f
1-2 spermatogenic
crystal absent absent
trichomonas absent absent
others absent absent

ام راما 123
10-05-2010, 07:06 AM
التحليل دا مش حلو فيه ضعف تبويض هل فيه تاحليل احدث معاك؟؟
كم عمرك الان؟؟

اهلين دكتوره التحاليل ماهي موجوده عندي بس الحمدلله والشكر لما حللت كانت النتيجة طبيعيه على كلام الدكتوره بس اعطتني كلوميد عشان مايصير ضعف التبويض عندي بسببب الغده وابره تفجيريه الحمدلله والشكر ماحصل حمل

عمري الان 27

*الرقيقه*
10-05-2010, 12:26 PM
مافيش حاجة اسمها يستخدم لوحدة
لوحدة خالص
لازم تاخدي معاه منظم دورة او تاخدي منشطات

انا الدوره منتظمه معاي دكتوره
بسألك لو سمحتي انا بتنتهي الدوره بعد يومين وقالت لي الدكتوره تعالي عشان نعمل اشعة صبغه

فإيش راي حضرتك بالاشعه دي ؟
ومتى ابدأ آخـــــــذ المنشطات؟

الله يجزاك كل خير دكتوره:0154:

بسنت 86
10-05-2010, 01:46 PM
دكتورة طبعا حضرتك عارفة ان دورتى مش مظبوطة وعمتا بتتاخر
المهم انا الدورة اللى فاتت كنات بتاريخ 28/9
ونزلت 4 ايام بس كتيييير جدا مع انى متعودة ان دورتى 7 ايام بس انا قلت يمكن من المنشط اللى اخدته الشهر اللى فات
المشكلة انى حسيت بالتبويض ونزل عليا افرازات التبويض شبه زلال البيض فى اليوم الثامن من الدورة يعنى بعد ماخلصت باربع ايام
ده كدة طبيعى ولا فى حاجة ولا ايه؟

ريمي200
10-05-2010, 02:44 PM
مرحبا دكتوره ابغا مساعدتك انا عندي ولد ولله الحمد عمره كمل 3سنوات ودخل ال4سنوات لسه من شهر تقريبا وتاخلرت بالحمل الاول جلست سنتين بسبب الهرمون الحليب وحملت ولله الحمد وولدة قيصري المهم انا اول سنتين مااخذت مانع بس عزل طبيعي والحين لي سنه وان ادور الحمل وامارس الجماع مع زوجي طبيعي وزوجي ولله الحمد تحليله طبيعي بس اخر تحليل عندي برمضان حللت قالت لي الدكتوره عندك تكيس علي المبايض بسيط وهذا نتيجة التحليل

prolactin 14.66

LH 18.39

FSH 9.49

كتبتلي الدكتور حمض الفوليك ووالكلوفاج قوة500قالتلي لما تجيك الدوره خوذي كلوميد من 2 يوم بالدوره وتعالي اليوم العاشر اشوف التبويض والحمد لله قالت التبويض تمام وحلو حبيت اخذ رايك انا سمعت مايصلح اني استخدم كلوميد وعندي تكيس لانه بيزيد والدكتوره قالت لا انه تنشيط المبايض هو الي بيعالج التكيس وممكن تقوليلي نتيجه تحليلي وايش تنصحيني فيه والله يجزاك خير يادكتوره

فراشه كيوت2009
10-05-2010, 08:40 PM
دكتوره جزاك الله خير لمساعدتنا انادايما اعاني من التهابات متككره في المهبل علما ان عندي ارتكاريا مزمنه هل لها علاقه
وثاني شي بعد ولاتي الخياطه التمت تقريبا شهر و كنت استخدم محلول نورمل سلاين كتشطيف دايم وغسول ومرهم مضاد وفجاه طلعت لي دمل في فتحه المهبل وسببتت تورم ورحت لدكتوره قالت غريبه جدا لانها كانت مو عالجلد انها داخل واعطتني ابر مضاد ومرهم وغسول والحمد لله تنظفت لكن احس بوخز فيها هل معناتها ماشفيت ؟؟؟؟؟ وهل تتوقعنين اثرت عالخياطه ومتى اقدر امارس حياتي الزوجيه لاني خايفه ترجع تلتهب ثاني لاني مريت بمرحله التئام الجرج وشفي ثم مره ثاني تورم من سبب الدمل وشكرررررررررررررررررررررررا

وميض الذهب
10-05-2010, 11:57 PM
يعطيك العافيه يادكتوره

الدكتوره اخذت شعه قبل موعد الدوره ب5ايام قالت مافيه حمل

هل ممكن يكون الحمل مو واضح خاصه انه قبل موعدها القادم

علما إنها متأخره الحين

وشكرا

أم صغيره 1
10-06-2010, 09:19 AM
دكتورة زواج بنتي شهر القعدةان شاء الله وهي دورتها مو منتظمة تتاخر شهر او شهر واكثر من النص ونادرا ما تتقدم اسبوع او ايام وشهر شوال نزلت الدورة وهي خايفة تكون عليها الدورة يوم زواجها بما ان الدور غير منتظمة هل تستعمل حبوب تنزل الدورة قبل الزواج او تاخرها بعده ؟ وهل في ضرر من استعمال الحبوب مستقبلا ؟ وهل احتمال تنزل الدورة غزيرة وتطول ايامها ؟ واذاممكن اسم الحبوب وكم مدة استعمالها الله يجزاك الجنة

dr_black
10-06-2010, 08:14 PM
دكتوره انا في تحليل عملته عينه من المهبل هكتبه لحضرتك و تقوليلي هوا ايه لاني عملته مرتين وهوا بالفرنساوي
ureaplasma urealyticum positif a numeration .10.5/ml

و اخدت علاج 21 يوم وحللت تاني طلق نيجاتيف

(

بصراحة معرفش التحليل دا ترجمته ايه
بالنسبة للتحاليل الاخري
هي كويسة مفاهش حاجة AMH هو دا اللي عليه خلاف بين المعامل لانه ملهوش رقم ثابت لكن من وجهة نظري انا ان الرقم دا مع الارتفاع النسبي في FSH LH اعتقد انه نوع من انوع التكيس البسيط
اسفه علي التاخير

dr_black
10-06-2010, 08:17 PM
السلام عليكم دكتورة
انا متزوجه 5 سنوات ولم انجب ودورتي مو منتظمة وعندي تكيسات علي المبيض وكل التحاليل سليمة الحمد الله بس المشكله في التكيسات سويت حميه بس وزني عنيد جدااا بينزل بصعوبه ايه الحل ؟
معلهش دكتورة استفسار تاني لأختي مشكلتها دورتها تتاخر عليها من رمضان لها شهرين وغير منتظمه وعندي التهابات اخد لها علاجات وماتفيد ترجع مره ثانيه وعندي حكه خارجيه هرش رحت لحرمه وعطتني علاج انتضمت معه ويعد ماخلص رجعت مثل اول لي 9 سنوات ماحملت بعد اخر بنت جبتها زوجي طبيعي مايعاني من شى الحمد لله على فكره من وانا بنت والدوره مو منتظمه.

وجزاك الله خيرا

بصراحة مش عارفه ازايكل تحاليلك سليمةو ازاي عندك ك تكيس
يا ريت اشوف التحاليل؟
طولك كام ووزنك كام؟؟ ايه اعلاجات اللي اخدتيها

بالنسبة للجة يعني هي في الجلد بس من برة ولا في المهبل كمان؟؟ هل فيه حجات بتزودها يعني بعد الجماع الملابس غير القطنية بعد ازالية الشعر؟؟
وضحيلي اكتر

dr_black
10-06-2010, 08:20 PM
اختي الله يوفقك سويت تحليل هرمون الغده T.S.H والنتيجه 3.684 ULU-ML وانا اخذ حبوب الثيروكسين 50 هل زاد الخمول

لا اكتبلي المعدل الطبيعي للمعمل لاني شايفه ان الرقم دا كويس مفهوش خمول لان المعتاد ان المعدل الطبيعي .4-4 uIU/ml فا الرقم اللي كتبه في المدي الطبيعي مفهوش خمول و يبقي العلاج كويس

ساسو4
10-06-2010, 08:20 PM
سلام عليكم يا دكتور
كنتي قلتيلي قبل كده اني كويسة وان تبويضي جيد جدا بس مش ممتاز
وقلتيلي ان زوجي لازم يعمل دوبلر علي الخصية المهم هو راح لدكتور ذكورة وعمله دوبلر فعلا وكشف عليه كشف سريري وقاله انه عنده دوالي بس بسيطة وادله ادوية وقاله نستخدمها شهر ونشوف الحركة ولو متحسنتش هنعمل العملية
سؤالي بقي هل انا في شهر علاج زوجي اخد منشطات علشان نزود فرصة الحمل ولا استني وايه رأيك في كلام الدكتور بتاع زوجي

dr_black
10-06-2010, 08:26 PM
جزاك الله خيرا ..بجد انا تعبتك معايا جدا ..
ممكن سؤال أخيرا ..إيه الأدوية اللى حضرتك تنصحينى أخدها معايا من هنا لانى مش هنزل هنا الا بعد 6 شهور إن شاء الله..وايه الابر المنشطة اللى ممكن احتاجها وينفع اشتريها من هنا واخدها معايا ..أنا كنت باخد هناك ابر بيوريجون واحتجت حوالى 6 ابر ..وكان سعر الابرة الواحدة حوالى 160 جنيه
الدكتور كان كاتبلى على فيتامينات selenium-ACEقرص بعد العشاء،
Primrose plus 1000mg صباحا ومساء
arcalion Forte قرص على الريق
رأى حضرتك اخدهم معايا وابدأ فيهم ؟؟ولا مفيش داعى ليهم ..
هل ممكن أخد أى نوع من أدوية الرجيم ميكونش ليها تأثير لما يحصل حمل إن شاء الله ؟؟

تاخدي معاك كلوميد لانه هنا ارخص
و ابر تفجيرية Pregnyl 5000u او Profassi او Choriomon اللي هتلاقيه منهم هاتيه لانه قليل الدكاترة بيسحبوه و يبعوه في العيادات غالي كلهم نفس القوة 5000 وحدة
بالنسبة للحجات اللي الدكتور كاتبها لو جبتيها ماشي مجبتهاش مش مشكلة
و ممكن فويلك اسيد 0.5 هيكون هنا ارخص بردة و كذلك الدوفاستون هنا ارخص ممكن كام علبة معاك معرفش بقي البريجلتون منظم الدورة هناك سعره ايه هنا السيكلوا برجنوفا هو هواه ب 15.5

dr_black
10-06-2010, 08:28 PM
ممكن يادكتوره تترجمي لي تحليل زوجي علما انه التحليل ده عمله بعد مرور ست اشهر على عملية دوالي الخصية
color greyish white
volume 4.3 ml
blood absent
reaction alkaline ph 8.0
viscosity normal
liquefaction time 30 min
total sperm conc / ml 18.600.00
sperm conc /ejaculate 79.980.000
direct smear
motlity 1st hour 45% 2nd hour 40% 3rd hour 35%
forward progression
A fast forward prog 00%
moderate forward prog 45%
sloe progression 30%
motile in place 25%
abnormal forms 25%
types of abnormal forms
% microcephalic
% tapered head
amorphous head 10%
% midpiece broken
% double head
% cytoplasmic droplet
pinpoint head 05%
coiled tail 05%
rounded head 05%
% double tail
agglutination absent absent
0-5 1-3 w.b.cs /h.p.f
0-5 0-2 r.b.cs /h.p.f
1-2 spermatogenic
crystal absent absent
trichomonas absent absent
others absent absent

معلش مفيش وقت اقدر ارتجمهولك
بس اللي فيه

ضعف في الحركة و العدد يعتبر مقبول

هل هو عمل سونار علي الخصية (اشعة تلفزيونية؟

dr_black
10-06-2010, 08:33 PM
اهلين دكتوره التحاليل ماهي موجوده عندي بس الحمدلله والشكر لما حللت كانت النتيجة طبيعيه على كلام الدكتوره بس اعطتني كلوميد عشان مايصير ضعف التبويض عندي بسببب الغده وابره تفجيريه الحمدلله والشكر ماحصل حمل

عمري الان 27

انا اللي شيفاه في التحاليل في ضعف لا خلاف عليه
ايه اللي اقدر افيدك فيه؟

dr_black
10-06-2010, 08:36 PM
انا الدوره منتظمه معاي دكتوره
بسألك لو سمحتي انا بتنتهي الدوره بعد يومين وقالت لي الدكتوره تعالي عشان نعمل اشعة صبغه

فإيش راي حضرتك بالاشعه دي ؟
ومتى ابدأ آخـــــــذ المنشطات؟

الله يجزاك كل خير دكتوره:0154:

اخنا مش بناخد المنشطات ولا منظم الدورة عشان نخليه منتظمة لا احن بناخدهم عشان نضيع التكيسات او
و طالما الدورة منتظمة يبقي من الاصل مفيش تكيسات راجعي موضوع تشخيص التكيسات

اشعة الصبغة بتتعمل يبقي مفيش تنشط الدورة دي
اعمليها اكيد هتفدنا
بس راي روحي لطبيبة اخرى اسمعي منها

dr_black
10-06-2010, 08:38 PM
دكتورة طبعا حضرتك عارفة ان دورتى مش مظبوطة وعمتا بتتاخر
المهم انا الدورة اللى فاتت كنات بتاريخ 28/9
ونزلت 4 ايام بس كتيييير جدا مع انى متعودة ان دورتى 7 ايام بس انا قلت يمكن من المنشط اللى اخدته الشهر اللى فات
المشكلة انى حسيت بالتبويض ونزل عليا افرازات التبويض شبه زلال البيض فى اليوم الثامن من الدورة يعنى بعد ماخلصت باربع ايام
ده كدة طبيعى ولا فى حاجة ولا ايه؟

طيب يعني الدورة دي مدتاه كانت كام يوم كدا؟؟ المفروض 8 +14 يبقي22 يوم علي الاقل دا صح؟؟ ولا هي كانت اقصر

dr_black
10-06-2010, 08:40 PM
مرحبا دكتوره ابغا مساعدتك انا عندي ولد ولله الحمد عمره كمل 3سنوات ودخل ال4سنوات لسه من شهر تقريبا وتاخلرت بالحمل الاول جلست سنتين بسبب الهرمون الحليب وحملت ولله الحمد وولدة قيصري المهم انا اول سنتين مااخذت مانع بس عزل طبيعي والحين لي سنه وان ادور الحمل وامارس الجماع مع زوجي طبيعي وزوجي ولله الحمد تحليله طبيعي بس اخر تحليل عندي برمضان حللت قالت لي الدكتوره عندك تكيس علي المبايض بسيط وهذا نتيجة التحليل

prolactin 14.66

LH 18.39

FSH 9.49

كتبتلي الدكتور حمض الفوليك ووالكلوفاج قوة500قالتلي لما تجيك الدوره خوذي كلوميد من 2 يوم بالدوره وتعالي اليوم العاشر اشوف التبويض والحمد لله قالت التبويض تمام وحلو حبيت اخذ رايك انا سمعت مايصلح اني استخدم كلوميد وعندي تكيس لانه بيزيد والدكتوره قالت لا انه تنشيط المبايض هو الي بيعالج التكيس وممكن تقوليلي نتيجه تحليلي وايش تنصحيني فيه والله يجزاك خير يادكتوره

كلان الدكتورة صح و كويس انه الكلوميد فعلا بعلاج التكيسات

هل انت جربت الكلوميد قبل كدا و تابعت تبويض ولا اول مرة؟؟ ايه الجرعة اللي هتبداي بيها 100 ولا 150؟؟

عمرك كام سنة ووزنك كام ؟؟

dr_black
10-06-2010, 08:45 PM
مرحبا دكتورة

دكتورة انا تجيني الدورة كل شهربس لازم تتقدم اسبوع تتاخر اسبوع عادي بس الحمدالله كل شي سليم

عندي كانت اخر دورة عندي 26/9/2010وكانت دكتورتي راح تعمل لي عملية تلقيح صناعي بس طلع العدد

عند زوجي 2 مليون قالت ماينفع لازم يكون 5مليون على الاقل وراح تعطينا فرصة الى الدورة الجاية اذا كان

2 مليون راح تعمل اطفال انابيب وانا خايفة يادكتور يتاخر موعد الدورة اسبوع فسألت الدكتورة قلت عادي

انزل الدورة بحبوب والا لازم طبيعي تنزل قالت مافيش مشكلة وانا يادكتورة ابغى انزل الدورة بدري عشان

لو صار حمل اطلب زوجي مااسافر بعيد الاضحى ولو ماصار حمل راح اسافر وانا ابغى الدورة تنزل تاريخ

16/10/2010ورحت عن دكتورة ثانية بمستوصف وطلبت منها تكتب لي دواء ينزل الدورة وكتبت لي حبوب

Norethisterone Tablets BP 5 mg قالت لي خذي الحبوب تاريخ 9/10/2010حبتين باليوم ثلاث ايام بس

وراح تنزل بس انا خايفة يادكتورة تتلخبط عندي الدورة لوماصار حمل بعد العملية واخاف يادكتورة ماتكون

دورتي زي اللي تنزل طبيعي وقولي رابك انا اخلي الدورة تنزل طبيعي والا اخذ حبوب بحكم اني راح اعمل

عملية اطفال انابيب اسفه يادكتورة اكيد تعبت راسك بس والله شايله هم اخاف الخبط على نفسي

ومشكورة

هو انت هتعملي اطفال انابيب ازاي بدون منشطات ولا اي حاجة كدا؟؟
اول مرة وةحك يكتشف النقص اللي عنده
هل عمل فحوصات غير التحليل زي اشغة او خلاف هل اخد اي ادوية؟؟

بالنسبة لتنزيل الدورة انا راي انك تبداي قبل 11/11 بس
بصراحة انا مش مقتنعة بالنظام دا لان كل مركز ليه نظامه يا ريت تكون فهمتيني انا مش متخيله انك هتعملي اطفال انابيب كدا

dr_black
10-06-2010, 08:49 PM
دكتوره جزاك الله خير لمساعدتنا انادايما اعاني من التهابات متككره في المهبل علما ان عندي ارتكاريا مزمنه هل لها علاقه
وثاني شي بعد ولاتي الخياطه التمت تقريبا شهر و كنت استخدم محلول نورمل سلاين كتشطيف دايم وغسول ومرهم مضاد وفجاه طلعت لي دمل في فتحه المهبل وسببتت تورم ورحت لدكتوره قالت غريبه جدا لانها كانت مو عالجلد انها داخل واعطتني ابر مضاد ومرهم وغسول والحمد لله تنظفت لكن احس بوخز فيها هل معناتها ماشفيت ؟؟؟؟؟ وهل تتوقعنين اثرت عالخياطه ومتى اقدر امارس حياتي الزوجيه لاني خايفه ترجع تلتهب ثاني لاني مريت بمرحله التئام الجرج وشفي ثم مره ثاني تورم من سبب الدمل وشكرررررررررررررررررررررررا

الاتهابت بتكون نتيجة فطريات ا و باتريا العلاقة اللي بينهم بس انك ممكن تحسي بهرش ااو حكة اكتر من الاخرين يعني الاحساس عندك اعلي

بالنسبة للشكة اللي بتقولي عليها فدا طبعا عيب و غلط من الكتورة دا بيكون بسبب تلوث الغرز غالبا
لو الدكتور اللي راجعت عندها هي اللي مولداك انصح انك تراجعي عند حد اخر و تاخي رايه
العلاقة الزوجية ترجع امتي مقدرش احدد لاني معرفش فيه ايه جوه و ربنا يستر مش تتاخري في الكشف
سؤال هل مع التبرز بتحسي بالم في المهبل او في ماكن اللي فيه الدمل؟؟
شكرا

dr_black
10-06-2010, 08:50 PM
يعطيك العافيه يادكتوره

الدكتوره اخذت شعه قبل موعد الدوره ب5ايام قالت مافيه حمل

هل ممكن يكون الحمل مو واضح خاصه انه قبل موعدها القادم

علما إنها متأخره الحين

وشكرا

قبل لدورة مستحيل الاشعة تبين الحمل
الاشعبة بالمهبل تبين الحمل عن عمر 4-5 اسابيع يعني حمل شهر تقريبا
الاشعة من البطن عند 7 اسابيع

dr_black
10-06-2010, 08:56 PM
دكتورة زواج بنتي شهر القعدةان شاء الله وهي دورتها مو منتظمة تتاخر شهر او شهر واكثر من النص ونادرا ما تتقدم اسبوع او ايام وشهر شوال نزلت الدورة وهي خايفة تكون عليها الدورة يوم زواجها بما ان الدور غير منتظمة هل تستعمل حبوب تنزل الدورة قبل الزواج او تاخرها بعده ؟ وهل في ضرر من استعمال الحبوب مستقبلا ؟ وهل احتمال تنزل الدورة غزيرة وتطول ايامها ؟ واذاممكن اسم الحبوب وكم مدة استعمالها الله يجزاك الجنة

هي المفروض متوقعة الدورة امتى؟؟
لو قريبه يبق نديها حاجة تسعد علي نزوله بسرعة و بعد ما تنزل ب 5 ايام نديها خاجة تمشي عليها علي طول لمدة شهر او شهرن مثلا لح ما تتجوز و تتفسح و تبسط و بعدين نشوف حل معها

و راي يا ريت لو هي معن نزول الدوة تعملننا شوية تحاليل عشان نستفيد من الوقت كدا و ننظم الدوة من اول ازلوج يمكن نساعد في احمل
وربنا يعمل الخير

dr_black
10-06-2010, 09:01 PM
سلام عليكم يا دكتور
كنتي قلتيلي قبل كده اني كويسة وان تبويضي جيد جدا بس مش ممتاز
وقلتيلي ان زوجي لازم يعمل دوبلر علي الخصية المهم هو راح لدكتور ذكورة وعمله دوبلر فعلا وكشف عليه كشف سريري وقاله انه عنده دوالي بس بسيطة وادله ادوية وقاله نستخدمها شهر ونشوف الحركة ولو متحسنتش هنعمل العملية
سؤالي بقي هل انا في شهر علاج زوجي اخد منشطات علشان نزود فرصة الحمل ولا استني وايه رأيك في كلام الدكتور بتاع زوجي

ايوة خدي منشطات افضل و و حاول تعرفي يوم لتبويض و يكون لجماع في اليم دا بس و قبله راحة

يعني كللمة كويسو انت كنت بفضل ان الاشعة تكون في عند طبيب ذكورة
هل هو طبيب جراحة مسالك ام طبيب امراض جلدية و ذكورة؟؟

ساسو4
10-06-2010, 09:34 PM
كان دكتور امراض جلدية وذكورة
واخد منشطات واتابع مع دكتور ولا اخد من نفسي انا دورتي كل 30 يوم ولما بأخد منشط بعمل سونار اليوم 12 بيكون حجم البويضات كويس احيانا باخد ابرة تفجيرية واحيانا لا

أم صغيره 1
10-06-2010, 09:42 PM
هي المفروض متوقعة الدورة امتى؟؟
لو قريبه يبق نديها حاجة تسعد علي نزوله بسرعة و بعد ما تنزل ب 5 ايام نديها خاجة تمشي عليها علي طول لمدة شهر او شهرن مثلا لح ما تتجوز و تتفسح و تبسط و بعدين نشوف حل معها

و راي يا ريت لو هي معن نزول الدوة تعملننا شوية تحاليل عشان نستفيد من الوقت كدا و ننظم الدوة من اول ازلوج يمكن نساعد في احمل
وربنا يعمل الخير

اذا نزلت الدورة في موعدها حيكون قبل يوم الفرح ب18 يوم بس هيا مو منتظمة عشان كدا إيه رأيك ؟ نعمل إيه ؟ وإيه التحاليل المطلوبة ؟
مع العلم إنه باقي على موعد الدورة إذا نزلت في موعدها 12 يوم

om_tolen
10-06-2010, 09:45 PM
موضوعك جا بوقته جزاك الله خير

يادكتورة انا الالتهابات تجيني بصوره متكرره

اتعالج منها وترجع بعد فترة ترجع

جاتني قرحه قبل كم شهر واتعالجت بالمضادات والابر والحمدلله خفت وصغرت

ودحين بعد 6 اشهر رجعت تاني وصارت كبيره

وانا تعبت من كثر العلاجات

ياريت يادكتورة تقوليلي اش السبب واش العلاج ؟؟؟

ساسو4
10-06-2010, 09:46 PM
دكتورة انتي لسه هنا
كمان يا دكتورة زوجي اخد فيتامينات برده قبل كده ومتحسنتش الحركة ولا حصل حمل وبرده الادوية الجديدة اكثرها فيتامينات برده

dr_black
10-06-2010, 09:47 PM
كان دكتور امراض جلدية وذكورة
واخد منشطات واتابع مع دكتور ولا اخد من نفسي انا دورتي كل 30 يوم ولما بأخد منشط بعمل سونار اليوم 12 بيكون حجم البويضات كويس احيانا باخد ابرة تفجيرية واحيانا لا

راي انه لازم يعمل سونار برة في مركز اشعة و يعمل لعملية عن طبيب جراعة اوعية دموية ممكن يكون غالي بس لا مفر
لكن لازم اشعة في مركز اشة محترم و يكتب تقرير محترم

بالنسبة ليك والله لا يكلف الله نفسا الا و سعها هتقدري تعملي متابعة خير و بركة مش هتقدري يبقي خديها لوحدك
بيكون الحجم كان في اليوم 12؟؟

Dream Rose
10-06-2010, 09:51 PM
مرحبا دكتورة..

اليوم رحت للمستشفى عشان افحص حجم البويضه اليوم لي 12 يوم من الدورة..

عملت فحص للبويضه ولله الحمد كبر حجمها واليوم صارت 22 لله الحمد والشكر

قالت الدكتورة ممتاز جدا.

وطلبت مني اراجع يوم السبت يمكن احتمال اخذ ابرة التفجير..

بس المشكله اريد اعرف متى لازم يكون الجماع عشان الحمل بأي يوم ؟؟؟؟؟

هل 12 و 13 و14 و15 من الدورة ؟؟؟؟

ممكن يصير حمل ؟؟

dr_black
10-06-2010, 09:52 PM
اذا نزلت الدورة في موعدها حيكون قبل يوم الفرح ب18 يوم بس هيا مو منتظمة عشان كدا إيه رأيك ؟ نعمل إيه ؟ وإيه التحاليل المطلوبة ؟

طيب كويس حضرتك بقي من النهاردة هيكون فاضل عليها كام يوم؟؟
في اليوم المتوقع النزول فيها هناخد Duphaston قرص 3 مرات في اليوم لحد ما تنزل او اقصي حاجة لمدة 5 ايام
التحاليل في تاني يوم من الدورة اللي هتنزل هتكون
FSH LH, TSh, Prolactine

و بعدين بعد الدورة ام انها تاخد منظم للدورة او تاخد حاجة تاجلها مثلا لمدة شهر كامل او شهرين علي حسب راحتها

ساسو4
10-06-2010, 09:54 PM
بيكون الحجم من 18 الي 20
طب لو اخدت لوحدي هعرف ازاي انا محتاجة ابرة تفجيرية ولا لا
وزوجي عمل السونار بره في مركز مش عند الدكتور بس الدكتور هو اللي اداله اسم المركز بس الدكتور ده موثوق فيه ان شاء الله

أم صغيره 1
10-06-2010, 10:01 PM
طيب كويس حضرتك بقي من النهاردة هيكون فاضل عليها كام يوم؟؟
في اليوم المتوقع النزول فيها هناخد Duphaston قرص 3 مرات في اليوم لحد ما تنزل او اقصي حاجة لمدة 5 ايام
التحاليل في تاني يوم من الدورة اللي هتنزل هتكون
FSH LH, TSh, Prolactine

و بعدين بعد الدورة ام انها تاخد منظم للدورة او تاخد حاجة تاجلها مثلا لمدة شهر كامل او شهرين علي حسب راحتها
فاضل على موعدها 12 يوم ...طيب تاخذ إيه بعد الدورة اديني اسم الحاجة اللي حتاخدها ...... وإيه افضل منظم للدورة او الحاجة اللي تاجلها ؟

dr_black
10-06-2010, 10:09 PM
بيكون الحجم من 18 الي 20
طب لو اخدت لوحدي هعرف ازاي انا محتاجة ابرة تفجيرية ولا لا
وزوجي عمل السونار بره في مركز مش عند الدكتور بس الدكتور هو اللي اداله اسم المركز بس الدكتور ده موثوق فيه ان شاء الله

hوك ماشي
لو قدرت ابقي ابعتيلي التقرير بتاع الاشعة و انت مش فهمتين من الاول
البرة التفجيرية ملهاش قمية طالما البويضة في الحجم دا

dr_black
10-06-2010, 10:13 PM
فاضل على موعدها 12 يوم ...طيب تاخذ إيه بعد الدورة اديني اسم الحاجة اللي حتاخدها ...... وإيه افضل منظم للدورة او الحاجة اللي تاجلها ؟

لو عايزة تاجلها تاخد او الافضل ياسمين او جنيرا من رابع يوم للدورة او خامس يوم هو الشريط بيكون 21 حبه اول ما يخلص الشريط تبدا شريط جديد بدون توقف
المنظم هيكون بريجلتون Prygeltone هتاخدة لمدة واحد عشرين يوم تبد من الخبة الحمرا و بعيد البيضة مع السهم و اخر الشريط هتنزل الدوة توقف 5 ايم و تبدا شريط تاني
ملحوظة المنظم لا يمنع الحمل لكن المتصل بيمنع الحمل

ساسو4
10-06-2010, 10:15 PM
اومال كنت بخدها ليه دكتورتي بس انا برده مكنتش بخدها عالطول طب

أم صغيره 1
10-06-2010, 10:19 PM
الله يجزاك الخير افدتيني من ناحية بنتي
بالنسبة ليا انا الدورة غير منتظمة وباخد جلوكوفاج للتكيس وما عنديش سكر والحمدلله وتحاليل الهرمونات كويس ،، يتفع استعمل منظم للدورة ومن امتى؟

Dream Rose
10-06-2010, 10:19 PM
مرحبا دكتورة..

قالت الدكتورة ممتاز جدا.

ممكن يصير حمل ؟؟

noreleslamsama
10-06-2010, 10:56 PM
دكتوره انا كنت باخد مضاد حيوي لمده 21 يوم من اول يوم للدوره و دلوقتي الدوره متاخره 6 ايام
هل المضاد الحيوي ممكن ياخر الدوره ولا مالهوش علاقه

dr_black
10-07-2010, 12:55 AM
اومال كنت بخدها ليه دكتورتي بس انا برده مكنتش بخدها عالطول طب

مش مشكلة هي كانت بتكتبهالك تشتريها من الصيدلية ولا كنت بتاخديها من عندها
علي العموم مش هتفرق هي زيادة تاكد بس انه تخرج

dr_black
10-07-2010, 12:59 AM
الله يجزاك الخير افدتيني من ناحية بنتي
بالنسبة ليا انا الدورة غير منتظمة وباخد جلوكوفاج للتكيس وما عنديش سكر والحمدلله وتحاليل الهرمونات كويس ،، يتفع استعمل منظم للدورة ومن امتى؟

سنك طولك وزنك؟؟
مفيش تكيس بيكون الهرموانت معاه سليمة تكيس بالسونار دا مش عارفه اسميه نصب ولا جهل
ورين تحاليلك لو معاك
مفيش علاج اسمه جلوكوفاج للتكيس دا مجرد حاجة كدا ممكن نضفها للعلاج كمساعد و حاجة نظرية عين غير مثبته علميا الي الان
علاج التكيس لو عايزة تحملي يبقي منشطات كلوميد مثلا او علاج تكيس بدون حمل يبقي تاخد حبوب منع حمل غير ك دا مفيش علاج
و الدكتورة اللي بتعمل كدا يبقي منها لله

dr_black
10-07-2010, 01:01 AM
مرحبا دكتورة..

قالت الدكتورة ممتاز جدا.

ممكن يصير حمل ؟؟
مش عارفه الدكتورة بتقول ازاي هي تقعد للسبت الجماع باذن الله من اليوم لو هي متاكدة من 22 و ربنا يكرمك

rehaan
10-07-2010, 01:37 AM
لا اكتبلي المعدل الطبيعي للمعمل لاني شايفه ان الرقم دا كويس مفهوش خمول لان المعتاد ان المعدل الطبيعي .4-4 uIU/ml فا الرقم اللي كتبه في المدي الطبيعي مفهوش خمول و يبقي العلاج كويس

المعمل كاتب adults; 0.55--4.78
12 years; 0.64- 6.27
12 - 18 ;-.51 - 4.94

dr_black
10-07-2010, 01:48 AM
المعمل كاتب adults; 0.55--4.78
12 years; 0.64- 6.27
12 - 18 ;-.51 - 4.94

كدا كويس الحمد لله مفهوش خمول ولا حاجةو الجرعة كويسة خليكي عليها

sasa1010
10-07-2010, 01:54 AM
تاخدي معاك كلوميد لانه هنا ارخص
و ابر تفجيرية Pregnyl 5000u او Profassi او Choriomon اللي هتلاقيه منهم هاتيه لانه قليل الدكاترة بيسحبوه و يبعوه في العيادات غالي كلهم نفس القوة 5000 وحدة
بالنسبة للحجات اللي الدكتور كاتبها لو جبتيها ماشي مجبتهاش مش مشكلة
و ممكن فويلك اسيد 0.5 هيكون هنا ارخص بردة و كذلك الدوفاستون هنا ارخص ممكن كام علبة معاك معرفش بقي البريجلتون منظم الدورة هناك سعره ايه هنا السيكلوا برجنوفا هو هواه ب 15.5

دكتورة حضرتك قولتى لى قبل كدة اخد كلوميد وسيدوفاج..ما فائدة الدوفاستون؟؟وهل أنا محتاجة لمنظم دورة ؟؟

ولى طلب اخر بعد إذنك انا فى هذا العام أنوى الحج وكان من المفترض أن تأتى الدورة يوم 3 أكتوبر حيث ان الدورة الماضية جاءت يوم 8 سبتمبر والمعتاد عندى انها تأتى كل 25 يوم ..ماذا أفعل حتى لاتأتى الدورة فى الحج حيث ان الحج هذا العام سيكون يوم 15/11 ..هل يوجد دواء او اى شىء حتى لاتأتى وقت الحج ؟؟؟

وجزاك الله خيرا ..

dr_black
10-07-2010, 02:11 AM
دكتورة حضرتك قولتى لى قبل كدة اخد كلوميد وسيدوفاج..ما فائدة الدوفاستون؟؟وهل أنا محتاجة لمنظم دورة ؟؟

ولى طلب اخر بعد إذنك انا فى هذا العام أنوى الحج وكان من المفترض أن تأتى الدورة يوم 3 أكتوبر حيث ان الدورة الماضية جاءت يوم 8 سبتمبر والمعتاد عندى انها تأتى كل 25 يوم ..ماذا أفعل حتى لاتأتى الدورة فى الحج حيث ان الحج هذا العام سيكون يوم 15/11 ..هل يوجد دواء او اى شىء حتى لاتأتى وقت الحج ؟؟؟

وجزاك الله خيرا ..

الدوفاستون عشان لو عايزة تاخري دورة او دورة جات متاخرة و مش عايزة تنزل ننزلها نلعب بيه مع الدورة يعني
و البريجلتون عشان لو فيه لخبطة نخليها تمشي كويس مظبوطة

حاجة زي الحج دا مثلا لو عايزة تاخر الدورة يبقي دوفاستون او بريمولوت كلاهما ينفع و كمان انت مش هتجيبي كرتونه يعني3 علب ولا حجة و يكون صلحيتهم لسه طويلة
ممكن يكون وجهة نزر مختلفة لكن ان شخصيا باخد ادوية كتيرةو نا مسافر من كل نوع للطواريء

بسنت 86
10-07-2010, 02:30 AM
طيب يعني الدورة دي مدتاه كانت كام يوم كدا؟؟ المفروض 8 +14 يبقي22 يوم علي الاقل دا صح؟؟ ولا هي كانت اقصر

لايادكتورة انا بتكلم على الدورة الجديدة انا معرفش هى لسة مجتليش
انا دورتى اللى فاتت خلصت خلاص من حوالى 10 ايام
لكن بعد ماخلصت ب3 ايام جالى وجع فى جنبى اليمين وفى ظهرى من الخلف و جالى افرازات التبويض
من اليوم الثامن للدورة
ودلوقتى جالى وجع فى جنى الشمال من ناحية المبايض ووجع فى ظهرى من ناحية الكلية وده اللى بحس فى وقت التبويض
وبدات تنزل افرازات تانى شبه المية

sasa1010
10-07-2010, 02:53 AM
الدوفاستون عشان لو عايزة تاخري دورة او دورة جات متاخرة و مش عايزة تنزل ننزلها نلعب بيه مع الدورة يعني
و البريجلتون عشان لو فيه لخبطة نخليها تمشي كويس مظبوطة

حاجة زي الحج دا مثلا لو عايزة تاخر الدورة يبقي دوفاستون او بريمولوت كلاهما ينفع و كمان انت مش هتجيبي كرتونه يعني3 علب ولا حجة و يكون صلحيتهم لسه طويلة
ممكن يكون وجهة نزر مختلفة لكن ان شخصيا باخد ادوية كتيرةو نا مسافر من كل نوع للطواريء

فعلا عند حضرتك حق الادوية هناك اسعارها غالية جدا ..
يعنى انتظر لغاية الدورة م تيجى وبعد كدة اخد الدوفاستون ..يعنى ابدأ الدوفاستون من اليوم الكام للدورة ؟؟؟والدورة الجديدة بتاعت شهر 11 هتيجى امتى ؟؟

فراشه كيوت2009
10-07-2010, 09:29 AM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فراشه كيوت2009

الاتهابت بتكون نتيجة فطريات ا و باتريا العلاقة اللي بينهم بس انك ممكن تحسي بهرش ااو حكة اكتر من الاخرين يعني الاحساس عندك اعلي

بالنسبة للشكة اللي بتقولي عليها فدا طبعا عيب و غلط من الكتورة دا بيكون بسبب تلوث الغرز غالبا
لو الدكتور اللي راجعت عندها هي اللي مولداك انصح انك تراجعي عند حد اخر و تاخي رايه
العلاقة الزوجية ترجع امتي مقدرش احدد لاني معرفش فيه ايه جوه و ربنا يستر مش تتاخري في الكشف
سؤال هل مع التبرز بتحسي بالم في المهبل او في ماكن اللي فيه الدمل؟؟
شكرا

انا يادكتوره ولدت بمستشفى عام حكومي يعني والدكتوره هذي بمشتشفى خااااااص يعني مو نفس الدكتوره قالت لي والتبرز عندي امساك مادري الالم من الامساك لكن فعلا اعاني واتعب لكن لكن مو بس في الدمل لا واحيانا اعاني من تعب في البظر وتنصحين اكمل عند الكتوره نفسها والا اغيرهاا ويادكتوره لوكان تلوث كان تعبت من البدايه لكن انا تعبت بعد شهر من الولاده يعني شي غريب واصلا يادكتوره انا اعاني من الالتهابات دايما ففكرت الالم من الالتهاب يوم كشفت قالت لا هذا دمل لكن غريب وقالت عمري ماشفت كذا لان الدمل تجي عالجلد مو جواااا واستغربت واعطتني ابرتين كل يوم لمده ثلاثه ايام وبعدين نظفتها لما انفقعت الحبه واعطتني مضاد حبوب ومرهم مغطس وبس واللحين احس اني بخير لكن تعبت من الوخز هذا هلل تتتوقعين ماشفيت ؟؟؟؟؟؟؟ وجزاك الله خير

Dream Rose
10-07-2010, 11:58 AM
مش عارفه الدكتورة بتقول ازاي هي تقعد للسبت الجماع باذن الله من اليوم لو هي متاكدة من 22 و ربنا يكرمك

ايوا متاكده وصورة البويضه والحجم مكتوب عندي..

طيب دكتورة ما دام ان البويضه حجمها 22 هل يحتاج ابرة تفجير أو لا..؟

يعني عشان اوضح لك ..

بويضه وحده حجمها 15 والبويضه الثانيه حجمها 22

يعني خايفه افوت اليومين هذي واروح السبت وما استفيد من العلاج..

وان زوجي راح يداوم السبت ويرجع بعد اسبوعين وعلاجي ما راح يفيد بشي..

انا وحبيبي وبس
10-07-2010, 01:24 PM
دكتوره انا اجهضت قبل 3 شهور ولا جاتني دوره زينه كان ينزل مني اوساخ بنيه وقليله كل شهر
لكن هذا الشهر مانزل مني شي عملت تحليل دم وطلع حمل

بس خايفه رحت لدكتوره وعملت لي تصوير وماشافت لا البيبي ولا الكيس قالت يمكن لسه البدايه قالت عملي تحليل هرموني وعملته طلع 600 وش رايك احس اني خايفه فرحتي تروح وتتلاشى
او يصير حمل خارج الرحم وهل ممكن ان يصير الهرمون باقي من حملي السابق مع العلم انا عملت عملية تنظيف

dedeeee
10-07-2010, 06:47 PM
دكتوره انا حامل في الشهر التالت ,, ومن قبل مااحمل وانا متعوده وانا نايمه بنام على بطني مش طول نومي وانا بنام على بطني لكن وانا بتقلب لازم انام شوية على بطني ,, فهل ده في ضرر على الجنين لاسمح الله ..؟؟ وجزاكي الله كل خير ,,

وميض الذهب
10-07-2010, 07:46 PM
يادكتوره كيف تعرفين اذا فيه التصاقات بالأنابيب او لا

هل بأشعه التلفزيونه او غيرها لأني ابغى اعرف اذا عندي او لا

وشكرا مقدما

ميمي غير
10-07-2010, 07:56 PM
دكتورة الله يعافيك عندي سؤال ضرووري مره
اليوم انا سويت عملية السحب البويضات للحقن المجهري والدكتور اعطاني جل مثبت وحبوب دوستناكس ونسيت اساله هل الدوستناكس اخده كل يوم ولاحبه كل تلاته ايام زي المعتاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الرد ضروري الله يسعدك ويوفقك

ASOOMA30
10-07-2010, 08:36 PM
دكتورة انا تناولت مضاد حيوي في وقت الدورة الشهرية خمس ايام وبعد انتها الدورة تناولت حبوب منع الحمل هل يفسد الضاد الحيوي مفعول حبوب المانع ..وكم يستمر مفعول المضاد بالجسم ..

الطويسه
10-07-2010, 08:58 PM
لي اربع شهور ابغى احمل بس للاسف ماحملت وانا الحمدلله سليمه وعندي بنتين ونفسي احمل بولد وجربت استخدم غسول بيكربونات الصوديم قبل الجماع برع ساعه وهو عباره عن اكياس مكتوب عليها مسحوق الكابودر وانا دورتي 30 يوم وعلى حساب الجدول طلع ان يوم 16 هو يوم التبويض مافي حمل والشهر الي بعده جربت يوم 15 والي بعده جربت يوم 14واي بعده جربت يوم 14 في الصباح ونفسي اعرف السبب هل هو من الغسول اومن كثر في التفكير في الحمل لان اختى تقول الهرمون يزيد مدري ينقص ياليت يادكتوره تردين عليه

أم صغيره 1
10-08-2010, 02:58 PM
لو عايزة تاجلها تاخد او الافضل ياسمين او جنيرا من رابع يوم للدورة او خامس يوم هو الشريط بيكون 21 حبه اول ما يخلص الشريط تبدا شريط جديد بدون توقف
المنظم هيكون بريجلتون Prygeltone هتاخدة لمدة واحد عشرين يوم تبد من الخبة الحمرا و بعيد البيضة مع السهم و اخر الشريط هتنزل الدوة توقف 5 ايم و تبدا شريط تاني
ملحوظة المنظم لا يمنع الحمل لكن المتصل بيمنع الحمل

دكتورة الله يوفقك عايزة الرد بسرعة انا وضحت لك انه دورة بنتي متلخبطة وزواجها في 5/ 11/ 2010 وحيكون موعدها قبل زواجها بـ18 يوم يعني موعدها 18 /10 /2010 وسألتك وقولتيلي حتاخذ دوفاستون في اليوم المتوقع نزولها فيه وبعدين تاخذ منظم او تاجل موعدها ولكن يادكتورة تفاجأت بنتي ان الدورة نزلت اليوم 8 /10 / 2010يعني متقدمة عن موعدها 11 يوم هتعمل ايه؟ وتاخد ايه ؟ ومن امتى تبدا تاخذ الدواء؟

dr_black
10-08-2010, 09:06 PM
فعلا عند حضرتك حق الادوية هناك اسعارها غالية جدا ..
يعنى انتظر لغاية الدورة م تيجى وبعد كدة اخد الدوفاستون ..يعنى ابدأ الدوفاستون من اليوم الكام للدورة ؟؟؟والدورة الجديدة بتاعت شهر 11 هتيجى امتى ؟؟

مش فاهماك؟؟ هي الدورة هتيجي في الحج ولا ايه؟

dr_black
10-08-2010, 09:07 PM
راح اخذ منشطات بس مع الدورة دكتورة المنشطات متى يعطونها قبل الدورة والامع الدورة و زوجي عمل فحوصات واخذ ادوية وعمل اشعة وطلع الحمدالله مافي دوالي بس مااستجاب مع العلاج كان ياخذ ابر وحبوب قرابة سنة ونص وانا عملت جميع التحاليل سليمة قال الدكتور نعمل تلقيح صناعي طلع العدد قليل
ناجل للدورة القادمة اذا ماارتفع العدد راح نعمل انابيب وانا نفسي انزل الدورة الاسبوع القادم عشان اخاف تتاخر الدورة وكتبتلي دكتورة بمستوصف حبوب لتنزيل الدورةNorethisterone Tablets BP 5 mg قالت خذيها من 1/11اي رايك وهل الحبوب تأثر مثلا على البويضات

طالما انت هتملي اطفال انابيب في مركز محترم يبقي تتبعي تعليمات المركز مقدراش اتدخل في حاجة زي دي
انبعي تعليمات المركز بالحرف انت هدفعي فلوس كتير لازم تتبعي التعليمات

dr_black
10-08-2010, 09:11 PM

انا يادكتوره ولدت بمستشفى عام حكومي يعني والدكتوره هذي بمشتشفى خااااااص يعني مو نفس الدكتوره قالت لي والتبرز عندي امساك مادري الالم من الامساك لكن فعلا اعاني واتعب لكن لكن مو بس في الدمل لا واحيانا اعاني من تعب في البظر وتنصحين اكمل عند الكتوره نفسها والا اغيرهاا ويادكتوره لوكان تلوث كان تعبت من البدايه لكن انا تعبت بعد شهر من الولاده يعني شي غريب واصلا يادكتوره انا اعاني من الالتهابات دايما ففكرت الالم من الالتهاب يوم كشفت قالت لا هذا دمل لكن غريب وقالت عمري ماشفت كذا لان الدمل تجي عالجلد مو جواااا واستغربت واعطتني ابرتين كل يوم لمده ثلاثه ايام وبعدين نظفتها لما انفقعت الحبه واعطتني مضاد حبوب ومرهم مغطس وبس واللحين احس اني بخير لكن تعبت من الوخز هذا هلل تتتوقعين ماشفيت ؟؟؟؟؟؟؟ وجزاك الله خير

طالما هي اول مرة تشوفها يبقي اميج ترروحي لحد تاني
المقصود هنا ان الغرز مش ملوثة من خيطتها لكن انه متخيططة بطريقة غلط بتهليها لا تمتص في الوقت المحدد بيساعد علي تركام الباكتيرا و التلوث بعد فترة
راي لو انت فيه الم راجعي عند حد تاني لاني فيه حاجة في دماغي عايزة اطمن عليها بس مش عايزة اقلقك منها راجيي عند حد تاني
هل الطبيبة عملتك كشف من المخبل و كشف من المستقيم ام من المهبل فقط؟؟

dr_black
10-08-2010, 09:12 PM
ايوا متاكده وصورة البويضه والحجم مكتوب عندي..

طيب دكتورة ما دام ان البويضه حجمها 22 هل يحتاج ابرة تفجير أو لا..؟

يعني عشان اوضح لك ..

بويضه وحده حجمها 15 والبويضه الثانيه حجمها 22

يعني خايفه افوت اليومين هذي واروح السبت وما استفيد من العلاج..

وان زوجي راح يداوم السبت ويرجع بعد اسبوعين وعلاجي ما راح يفيد بشي..

الحجم دا كويس جدا و المفروض البويضة تخرج في اي وقت عشان كدا انا مستغربة هي ماجلة الحقنة ليه؟
لو عايزة تديها ما كانت اديتها من دلوقت

dr_black
10-08-2010, 09:14 PM
دكتوره انا اجهضت قبل 3 شهور ولا جاتني دوره زينه كان ينزل مني اوساخ بنيه وقليله كل شهر
لكن هذا الشهر مانزل مني شي عملت تحليل دم وطلع حمل

بس خايفه رحت لدكتوره وعملت لي تصوير وماشافت لا البيبي ولا الكيس قالت يمكن لسه البدايه قالت عملي تحليل هرموني وعملته طلع 600 وش رايك احس اني خايفه فرحتي تروح وتتلاشى
او يصير حمل خارج الرحم وهل ممكن ان يصير الهرمون باقي من حملي السابق مع العلم انا عملت عملية تنظيف

لسه رقم بعيد مش نقدر نحكم عليه الطبيعي ان الرقم دا بيتضاعف كل 48 ساعة فلو مفيش اي حاجة تقلق مثل مغص شديد و نزول دم او افرازت مش تقلق
لو فيه حاجة استني بعد اول تحليل 48 ساعة و عيدي التحليل و شوف الرقم كام

dr_black
10-08-2010, 09:17 PM
يادكتوره كيف تعرفين اذا فيه التصاقات بالأنابيب او لا

هل بأشعه التلفزيونه او غيرها لأني ابغى اعرف اذا عندي او لا

وشكرا مقدما

اولا من التريخ المرضي مثل عمليات في البطن مثل الزائدة او كيس عل ي المبيض...........
التهابت في الحوض.........
بعض الامرض مثل السل و بطانة الرحم المهاجرة.........
بالفحوصات
ممكن اشعة الصبغة و مش دقيقة بس لو الانبوب مسدود تبين لكن التصاقات ما تبين قوي
السونار ضعيف جدا
المنظار هو الملك في التشخيص و ممكن علاجها
والان الظام المتبع عالميا لو فيه التصاقت و هي اللي مانعو الحمل بيلجوا الي اطفال الانابيب لان الجراحة غير مضمونة بالمرةو مكلفةو مضعفتها اخطر

dr_black
10-08-2010, 09:19 PM
دكتورة الله يعافيك عندي سؤال ضرووري مره
اليوم انا سويت عملية السحب البويضات للحقن المجهري والدكتور اعطاني جل مثبت وحبوب دوستناكس ونسيت اساله هل الدوستناكس اخده كل يوم ولاحبه كل تلاته ايام زي المعتاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الرد ضروري الله يسعدك ويوفقك

راي كل 3 ايام
غير لو هو مديه لسبب اخر و هو سبب غير ثبت علميا هو تحسين الدورة الدموية في حالات ضعف بطانة الرحم و دي حاجة تحتالبخث

dr_black
10-08-2010, 09:20 PM
دكتورة انا تناولت مضاد حيوي في وقت الدورة الشهرية خمس ايام وبعد انتها الدورة تناولت حبوب منع الحمل هل يفسد الضاد الحيوي مفعول حبوب المانع ..وكم يستمر مفعول المضاد بالجسم ..

لا ان شاء الله ما يفسد ولا ياثر اقص مفعول للمضاد الحيو هو الوقت بين الجرعتين يعن لو مضاد خيوي بتاخد كل 24 ساعة يبقي تاثيرة لمدة 24 ساعة لو كل 12 يبقي 12..............

dr_black
10-08-2010, 09:22 PM
لي اربع شهور ابغى احمل بس للاسف ماحملت وانا الحمدلله سليمه وعندي بنتين ونفسي احمل بولد وجربت استخدم غسول بيكربونات الصوديم قبل الجماع برع ساعه وهو عباره عن اكياس مكتوب عليها مسحوق الكابودر وانا دورتي 30 يوم وعلى حساب الجدول طلع ان يوم 16 هو يوم التبويض مافي حمل والشهر الي بعده جربت يوم 15 والي بعده جربت يوم 14واي بعده جربت يوم 14 في الصباح ونفسي اعرف السبب هل هو من الغسول اومن كثر في التفكير في الحمل لان اختى تقول الهرمون يزيد مدري ينقص ياليت يادكتوره تردين عليه

الكام بتاع تحدي ن وع الجنين غير مثبت علميا بصراحة لكن الغسول ممكن ياثر فعلا علي الحيونات المنوية
سهلي علي نفسك اما تعملي متابعة تبويض او ارخ انك تشتري شرائط متابعة تبويض تعرفي يوم التبويض بالضبط و بلا الغسول و ربنا معاك
اكيد انت سمعت ان الجماع في يوم التبويض فقط بيخلكي تحولي في ولد و الله العم هل دا صح ولا غلط

dr_black
10-08-2010, 09:25 PM
دكتورة الله يوفقك عايزة الرد بسرعة انا وضحت لك انه دورة بنتي متلخبطة وزواجها في 5/ 11/ 2010 وحيكون موعدها قبل زواجها بـ18 يوم يعني موعدها 18 /10 /2010 وسألتك وقولتيلي حتاخذ دوفاستون في اليوم المتوقع نزولها فيه وبعدين تاخذ منظم او تاجل موعدها ولكن يادكتورة تفاجأت بنتي ان الدورة نزلت اليوم 8 /10 / 2010يعني متقدمة عن موعدها 11 يوم هتعمل ايه؟ وتاخد ايه ؟ ومن امتى تبدا تاخذ الدواء؟

راي من بكرة تعمل التحاليل عشاننعرف الوضع FSH LH TSH PRl Free Teststerone و من خامس يوم نديها حاجة توقف الدورة غالص لمدة شهرين او و الافضل هبوب منع الحمل المركبة زي ما قلتك قبل كدا عشان ميحصلش نزول دم في قت غير مرغوب هو مش هيكون دم دورة بس ممكن يدايق العريس

dr_black
10-08-2010, 09:26 PM
دكتوره انا حامل في الشهر التالت ,, ومن قبل مااحمل وانا متعوده وانا نايمه بنام على بطني مش طول نومي وانا بنام على بطني لكن وانا بتقلب لازم انام شوية على بطني ,, فهل ده في ضرر على الجنين لاسمح الله ..؟؟ وجزاكي الله كل خير ,,

ربنا يتمم عليكي بخير ولا اي حاجة
نامي علي الجنب اللي يريحك

sasa1010
10-08-2010, 09:35 PM
مش فاهماك؟؟ هي الدورة هتيجي في الحج ولا ايه؟

هو المفروض ان بين كل دورة والتانية 25 يوم و اخر دورة جات يوم 8/9 والدورة اللى بعدها لسه مجتش مش عارفة ليه ...؟؟وانا خايفة يحسن تتأخر والدورة اللى بعدها تيجى فى الحج ..فهل فى دواء ممكن اخده عشان متجيش فى الحج ؟؟؟

dr_black
10-08-2010, 09:39 PM
مرحبا دكتورة

انا بس بسئلك عن الحبوب دي لتنزيل الدورة هي كويسة كتبتها لي الدكتورة تقول كلي حبتين منهاباليوم لمدة ثلاث ايام ووقفيها

Norethisterone Tablets BP 5 mg
طيب انا ابغى اخذ الحبوب من السبت ووقفها الاثنين يعني تنزل الثلاثاء والا لا اخاف ماتنزل الدورة قولي لي رايك بالحبوب

بصراحة انا مش بحبها لانه بتعمل اثار جانبية مثل الدصاع و الدوغة عند ناس كتير الدوفاستون افضل
و كما ان الجرعة ضعيفة جد اقل جرعة لهذا الدواء ثلاث خبات في اليوم
راي لو مصر يبقي 3 قرص دوفاستون ملدة خمس او لو نزلة الدورة قبلها وقفيها

dr_black
10-08-2010, 09:43 PM
هو المفروض ان بين كل دورة والتانية 25 يوم و اخر دورة جات يوم 8/9 والدورة اللى بعدها لسه مجتش مش عارفة ليه ...؟؟وانا خايفة يحسن تتأخر والدورة اللى بعدها تيجى فى الحج ..فهل فى دواء ممكن اخده عشان متجيش فى الحج ؟؟؟

مانا قلتك ممكن الدوفاستون لما الدورة تيجي تبداي من رابع يوم او خامس يوم و متصله او ممكن مايكرلوت هيكون ارخ و قبلما يبد الحج بكام يوم ترفعي الجرعة لحبتين في اليوم عشان مش ينزل اي دم عليك ممكن يحصل تنقيط كدا و دا مش دم دورةة ولا ينقض الوضوء ولا يؤثر (استحاضة) بس حاجةنفسية

dr_black
10-08-2010, 10:12 PM
طيب اخذ الدفاستون من بكرة يوم السبت ثلاث اقراص باليوم الى يوم الاربعاء راح تنزل الدورة الخميس لان انا لسه على موعد الدورة بس حابه اقدم موعدها علشان العملية ان شاء الله راح امشي على رايك

المفروض فاضل كام يوم علي الدورة
هل انت عارفه يوم التوبيض كان امتى؟
هل هي منتظمة دايما؟

dr_black
10-08-2010, 10:49 PM
باقي على موعدها من اخر دورة لي 15 يوم بس انا ابغى اقدمها عن موعدها بعشرة ايام

يعين التبويض النهاردة او بكرة؟؟

كرموشة عسولة
10-08-2010, 11:02 PM
مرحبا دكتورة
انا اخدت دفستون لمدة 5 ايام امبارح خلصتهم ولسه ما نزلت الدورة"اعطتني اياه دكتورتي لانها متاخرة عليا الدورة تلات اسابيع تقريبا وحللت دم لما كانت متاخرة اربعة ايام وطلع سلبي
ممكن يكون حمل؟؟ولا مممكن تنزل الدورة ومتى تنزل بعد الدوا

فراشه كيوت2009
10-09-2010, 01:06 AM
طالما هي اول مرة تشوفها يبقي اميج ترروحي لحد تاني
المقصود هنا ان الغرز مش ملوثة من خيطتها لكن انه متخيططة بطريقة غلط بتهليها لا تمتص في الوقت المحدد بيساعد علي تركام الباكتيرا و التلوث بعد فترة
راي لو انت فيه الم راجعي عند حد تاني لاني فيه حاجة في دماغي عايزة اطمن عليها بس مش عايزة اقلقك منها راجيي عند حد تاني
هل الطبيبة عملتك كشف من المخبل و كشف من المستقيم ام من المهبل فقط؟؟

مافهمت من المستقيم لكن لافحص مهبل فقط وانا خفت والله يادكتوره مره طمنيي الله يطمن بالك

dr_black
10-09-2010, 01:14 AM
اليوم لي 14 يوم من الدورة متى راح اكل حبوب تنزيل الدورة

بصراحة انا مش مقتنعة بموضوع تقديم الدورة دا خالص
ابداي مثلا الاحد او الاثنين نكون عدينا التبويض

dr_black
10-09-2010, 01:16 AM
مرحبا دكتورة
انا اخدت دفستون لمدة 5 ايام امبارح خلصتهم ولسه ما نزلت الدورة"اعطتني اياه دكتورتي لانها متاخرة عليا الدورة تلات اسابيع تقريبا وحللت دم لما كانت متاخرة اربعة ايام وطلع سلبي
ممكن يكون حمل؟؟ولا مممكن تنزل الدورة ومتى تنزل بعد الدوا

من اول يوم دوائ الي ابداية نزول الدم ممكن نقول 14 يوم خلالاهم تنزل في اي وقت

dr_black
10-09-2010, 01:17 AM
مافهمت من المستقيم لكن لافحص مهبل فقط وانا خفت والله يادكتوره مره طمنيي الله يطمن بالك

يعني من الدبر من فتحة الشرج
انا خاف بسه انه يكون فيه غرزة من الخياطة واصلة لتحت عشان كدا هملت هذه المكلة هو بيحصل صحيح مش كتير لكن لازم التاكد طالما عملة الدمل دا

الطويسه
10-09-2010, 01:43 AM
دكتوره الله يجزاك خير انا ولله الحمد دو رتي منتظمه لكن بعض الشهور تدقدم ثلاثه او اربعه ايام ولما تتقدم ماتنزل دوره تنزل كدره فيها خيوط قليله جدا من الدم ثم تنزل الدوره طبيعي وتجلس 6 ايام دوره عاديه ؟ السوال هنا هل الكدره هذي من الدوره يعني احسبها اول يوم من الدوره لاني بتابع يوم التبويض ؟ ولا احسب اول يوم هو رويه الدم الاحمر ؟ وهل ايام الكدره الي تسبق الدوره يدل على وجود مشكله ؟ مثل تلخبط هرمونات او انسداد او التهابات

ام راما 123
10-09-2010, 11:32 AM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام راما 123

عمري الان 27

انا اللي شيفاه في التحاليل في ضعف لا خلاف عليه
ايه اللي اقدر افيدك فيه؟

اهلين دكتوره وش نصيحتك لي ربي يسعدك ويرضى عليك...

وميض الذهب
10-09-2010, 12:05 PM
طيب يادكتوره متى في رايك افضل وقت أسوي فيه تحليل الحمل المنزلي يعني بعد موعد الدوره اللي مانزلت بكم يوم علشان نتأكد مضبوط

نبغي الوقت المناسب للتحليل

وانا يادكتوره سويت عمليه قيصريه وبرضوه سويت عملية تنظيف لأن الرحم كان عندي سميك وكان مسبب لي دم مستمر والحمدلله شفيت هل ممكن هالعمليات تسبب لي ألتصاقات لاقدر الله ؟؟؟؟

وشكرا جزيلا

نسمة حنون
10-09-2010, 01:20 PM
دكتورة حابة اقولك الدورة نزلت

واول يوم رحت عملت تحليل للهرمونات في مختبر البرج وقال الدكتور كل الهرمونات الحمد لله في المعدل الطبيعي

ايش تنصحيني اسوي على الدورة الجاية ؟

فراشه كيوت2009
10-09-2010, 11:10 PM
يعني من الدبر من فتحة الشرج
انا خاف بسه انه يكون فيه غرزة من الخياطة واصلة لتحت عشان كدا هملت هذه المكلة هو بيحصل صحيح مش كتير لكن لازم التاكد طالما عملة الدمل دا

اوكي انا بروح وبطلب الكشف مع الحمد لله احس الالم خف كثير لكا استمريت على كريم المضاد اللي هو فيدوسرين هل فيه ضرر لاني بستمر عليه لحد مايروح الالم نهائيا وبسالك كيف اعرف انه شفي الجرح نهائي لانه عندي حساسيه دائما ودائم احس بحكه
ودكتوره برضه انا صارلي شهرين الا 11 يوم وباقي لسى ماطهرت هل هذا طبيعي لان خلصت الاربعين وانا لسى والمشكله انه سوا لي تنظيف كويس وش السبب انه طولت:و2: وشكرا لك والله يحقق كل مااتتنمنين ويدخلك الجنه من اوسع ابوابهااااااااااااااااااااا

جوليا24
10-09-2010, 11:31 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
دكتوره عندي كذا استفسار
اولا انا متزوجه لي 11شهر
حملت في ثالث شهر من زواجي وفي الشهر الثالث طلع كيس يدون جنين ونزل من حاله ولاسويت عمليه تنظيف وسويت سونار وتاكدت ان مافي اي شي باقي بالرحم
ومنعت الحمل بمانع طبيعي الي هو العزل ولي شهرين تركت المانع ولا صار حمل
رغم اني منتبهه لايام التبويض
ممكن يصير ضعف في المبايض او ارتفاع بهرمون الحليب بعد التسقيط
وكيف اتفادى الحمل بكيس فارغ بالمرات الجايه وهل هو حاله مرضيه ممكن تتكرر
وللعلم انا اعاني من التهابات وحكه هذي الفتره حديثه
واشعر بصعوبه اثناء الجماع واشعر بحرقات شدديد هل من الممكن تمنع الحمل هذي الالتهابات
وشكرا

خواطرالغلا
10-10-2010, 02:07 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركااااته
ابي منك طلب يادكتوره ...انا عندي بنتين ..الله يصلحهم ونفسي في ولد والله يرزقني يارب مافي برنامج او شي اسويه ..وفي دكتوره قالتلي في ابره المجهريه اولا مره اسمع فيه ايش رايك ووين الوحده تظربها ابي اعرف عنها اذا ماعليكي امر

ام يارا ولارا
10-10-2010, 02:09 AM
السلام عليكم
كيف الحال دكتوره
انا متزوجه من خمس سنوات وعندي ولد عمره ثلاث سنوات و5شهور كنت استخدم حبوب منع الحمل لمده سنتين و10 شهور والحين صار لي 7 شهور من يوم ما تركت الحبوب
طبعا تلخبطت الدوره ورحت لدكتوره عملت لي تحليل هرمونات وكانت النتيجه ممتازه وعطتني حبوب تنظيم لدوره بس ما ناسبتني
والحين لي 3 شهور ما استخدم ولا شي والشهر اللي فات جاتني الدوره طبيعي بتاريخ 11 رمضان والشهر هذا نزلت افرازات بنيه خفيفه مع خيوط حمراء وانقطعت فهل هذي لخبطه مره ثانيه ولا في مشكله؟؟
ويعطيك الف عافيه

والحين جاتني الدوره بس مو طبيعيه لونها اغمق ومتقطعه وطالت لها عشره ايام وانا دورتي بالاصل 5 ايام
دكتوره الرجاء الرد على في اسرع وقت

هيا1400
10-10-2010, 11:44 AM
عزيزتي اانا ارسلت لك رسالة خاصة اتمنى انك حصلتيها لاني مره محتاجة وقفتك اتمنى تردي عليه عن طريق بريدي او المنتدى اللي يريحك جزاك الله الف خيرعزيزتي شكرا على هذه الفته الكريمة وجزاك الله خيرا انا الان حامل في الاسبوع الخامس وهذا حملي الخامس قبل اربعة اشهر وضعت طفلي ميتا بعد الاسبوع التاسع والثلاثون كانت ولادتي في مستوصف بسيط ولم اعرف سبب وفاتة كل مااخبرتني الدكتورة انة توفي قبل يومين في زيارتي للطبيبة في نهاية الثامن كان ضغطي150وقبل اسبوع من ولادتي لاحظتت اختفاء الحركة وهي ضعيف من بدية السابع ذهبت للطبيبة وقالت لي بان الطفل بخير وكان ضغطي وقتها 140 لكنها قالت لي مادام ماعنك زلال في البول مافي مشكلة انا تعرضت في السادس لصديد في البول وتعالجت منه عزيزتي انا الان اخاف ان يتكرر معي في حملي هذا ماحدث في المره السابقة اتمنى ان تراسليني على بريديء هذا حتى اتابع معك حملي اول باول واطلعك على نتائج متابعتي مع الطبيبة لاني وثقت بك ذا كان ذلك ممكنا

فاطمةعلام
10-10-2010, 01:27 PM
يارب تكوني فكراني انا فاطمه الي عملت منظار من كام شهر وطلعت في الانبوبه الشمال والمفروض اليمين سلكه واخذت كلوميد والدكتور كان بيقولي حجم البويضه كويس والكلوميد نتيجته كويسه معاكي وكرر كذا مره ومحصلش حمل بردك والدكتور اخيرا" قالي تقريبا" عندك الانابيب مسدودة والمشكله مش في التبويض ومحتاجه حقن مجهري حتي التلقيح مش حيعمل معاكي حاجه وطبعا" سد نفسي لاني مقدرتش وامكانياني وظروفي متسمحش بالحقن ( اطفال الانابيب ) ممكن ترشيديني اعمل ايه ولو ممكن ايه يسلك الانابيب وجزاكي الله كل خير انا عندي 31 سنه وبقالي 5 سنوات مجوزة مستنيه ردك

فاطمةعلام
10-10-2010, 01:34 PM
يارب تكوني فكراني انا فاطمه الي عملت منظار من كام شهر وطلع الانبوبه الشمال مسدودة واليمين سلكه وتبعت مع الدكتور واخذت كلوميد والنتيجه كويسه وطلع بويضات كويسه لمدة كام شهر بس لم يحدث حمل واخر مرة الدكتور قالي انتي تقريبا" عندك انسداد في الانابيب والمشكله مش في التبويض وحلك الوحيد حقن مجهري حتي التلقيح ملوش فايده معاكي وانا مقدرش وظروفي وامكانياتي متسمح بالحقن .. ممكن تقوليلي رئيك واعمل ايه في انسداد الانابيب طريق لتسليكها وجزاكي الله كل خير انا تعبانه جدا" ومحبطه من الدكتور .. تقريبا" قالي مجليش تاني

دلوعــــة حبيــــبي
10-10-2010, 03:31 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....

دكتوره بس عايزه استفسر من حضرتك ....

اولا انا عامله تحاليل الهورمونات كلها كويسه والحمد لله ,,,وعملت صورة الصبغه والحمد لله تمام

الدوره عندى منتظمه مابين 28 الى 30 يوم

بس المشكله ان الدوره ما بتنزلش بانتظام يعنى متقطعه ,,,وبحس انها مانزلتش كلها....

يعنى اول يوم بتكون نقط غامقه وممكن حتى تاني يوم ,,,وبعدين 3 يوم تنزل بغزاره وبعدين رابع يوم توقف وتجف خالص وبعدين ترجع تنزل ....انا مش فاهمه هل فيه مشكله معينه بتسبب ده....

وانا شاكه ان الرحم ما بينظفش كويس من الدوره.....

انا مقبله الشهر ده انشاء الله على التلقيح المجري ,,,لسه ما بتديتش في منشطات التبويض وخايف الموضوع ده ياثر على الموضوع,,,,,

اسفه للاطاله وارجو من حضرتكم المساعده..

خواطرالغلا
10-10-2010, 06:02 PM
السلام عليكم ..... وينك يادكتوره ماتردين ؟؟؟

هيا1400
10-10-2010, 06:28 PM
عزيزتي شكرا على هذه الفته الكريمة وجزاك الله خيرا انا الان حامل في الاسبوع الخامس وهذا حملي الخامس قبل اربعة اشهر وضعت طفلي ميتا بعد الاسبوع التاسع والثلاثون كانت ولادتي في مستوصف بسيط ولم اعرف سبب وفاتة كل مااخبرتني الدكتورة انة توفي قبل يومين في زيارتي للطبيبة في نهاية الثامن كان ضغطي150وقبل اسبوع من ولادتي لاحظتت اختفاء الحركة وهي ضعيف من بدية السابع ذهبت للطبيبة وقالت لي بان الطفل بخير وكان ضغطي وقتها 140 لكنها قالت لي مادام ماعنك زلال في البول مافي مشكلة انا تعرضت في السادس لصديد في البول وتعالجت منه عزيزتي انا الان اخاف ان يتكرر معي في حملي هذا ماحدث في المره السابقة اتمنى ان تراسليني على بريديء هذا حتى اتابع معك حملي اول باول واطلعك على نتائج متابعتي مع الطبيبة لاني وثقت بك

dr_black
10-10-2010, 07:10 PM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام راما 123

عمري الان 27

اهلين دكتوره وش نصيحتك لي ربي يسعدك ويرضى عليك...

اشوف كل التحاليل اللي انت عملها وو اقلك نقدر نعمل ايه باذن الله
كلها بدون استثناء

dr_black
10-10-2010, 07:11 PM
طيب دكتورة انتي قولي لي متى استخدمها وكم الجرعة

قرص دوفاستون 3 مرات في اليوم لنجة 5 ايام او لو نززلت قبل 5 ايام يبقي خير
وبقلك مش شرط انه تنزل في اخر الخمس ايام ممكن تتاخر اسبوع بعدها محدش يقرد يحكمها

dr_black
10-10-2010, 07:12 PM
طيب يادكتوره متى في رايك افضل وقت أسوي فيه تحليل الحمل المنزلي يعني بعد موعد الدوره اللي مانزلت بكم يوم علشان نتأكد مضبوط

نبغي الوقت المناسب للتحليل

وانا يادكتوره سويت عمليه قيصريه وبرضوه سويت عملية تنظيف لأن الرحم كان عندي سميك وكان مسبب لي دم مستمر والحمدلله شفيت هل ممكن هالعمليات تسبب لي ألتصاقات لاقدر الله ؟؟؟؟

وشكرا جزيلا

لو انت بتعرفي يوم التبويض يبقي 10 ياممن يوم التبويض لو مش عرفاه يبقي لو الدورة متاخرة 3-4 ايام بشرط ان الدورة تكون في الاصل منتظمة عندك و كمان متكونيش واخدة ابر تفجيرية

dr_black
10-10-2010, 07:14 PM
دكتورة حابة اقولك الدورة نزلت

واول يوم رحت عملت تحليل للهرمونات في مختبر البرج وقال الدكتور كل الهرمونات الحمد لله في المعدل الطبيعي

ايش تنصحيني اسوي على الدورة الجاية ؟

العدلات الطبيعة بتاعت المعمل حاجةو معدلات التبويض و الحمل حاجة تانية و خصوصا FSH LH المعدلات الطبيعة بتاعتة لا تسمخ بالحمل
مش هوجع دماغك فيه الكلام دا يا ريتتبعتيلي كل التحاليل و انا اطلع عليها بنفسي

و فكريني بالموضوع كله من الاول معلش

dr_black
10-10-2010, 07:15 PM
اوكي انا بروح وبطلب الكشف مع الحمد لله احس الالم خف كثير لكا استمريت على كريم المضاد اللي هو فيدوسرين هل فيه ضرر لاني بستمر عليه لحد مايروح الالم نهائيا وبسالك كيف اعرف انه شفي الجرح نهائي لانه عندي حساسيه دائما ودائم احس بحكه
ودكتوره برضه انا صارلي شهرين الا 11 يوم وباقي لسى ماطهرت هل هذا طبيعي لان خلصت الاربعين وانا لسى والمشكله انه سوا لي تنظيف كويس وش السبب انه طولت:و2: وشكرا لك والله يحقق كل مااتتنمنين ويدخلك الجنه من اوسع ابوابهااااااااااااااااااااا

لا كبعا كدا كتير
طيب انت عملت سونار بعد الوادة ايه الاخبار؟؟
انت بترضعي طبيعي ولا صناعي؟؟

dr_black
10-10-2010, 07:20 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
دكتوره عندي كذا استفسار
اولا انا متزوجه لي 11شهر
حملت في ثالث شهر من زواجي وفي الشهر الثالث طلع كيس يدون جنين ونزل من حاله ولاسويت عمليه تنظيف وسويت سونار وتاكدت ان مافي اي شي باقي بالرحم
ومنعت الحمل بمانع طبيعي الي هو العزل ولي شهرين تركت المانع ولا صار حمل
رغم اني منتبهه لايام التبويض
ممكن يصير ضعف في المبايض او ارتفاع بهرمون الحليب بعد التسقيط
وكيف اتفادى الحمل بكيس فارغ بالمرات الجايه وهل هو حاله مرضيه ممكن تتكرر
وللعلم انا اعاني من التهابات وحكه هذي الفتره حديثه
واشعر بصعوبه اثناء الجماع واشعر بحرقات شدديد هل من الممكن تمنع الحمل هذي الالتهابات
وشكرا

ايوة شيء وارد ان يحصل ولازم تعملي تحليل هرمون اللبن
بس هل الدورة انتظمت؟؟

لا الحمل بكيس فاشي محدش يقدر يتدخل فيه خالص نسبة تكرره غالبا قليلة الا اذا فيه خلل كرمسومي عند احد الزوجين و حالات ندرة مش فكري بس فيها

طبعا لاتهابات ممكن تاخر الحمل
حكة مع الجماع بس ولا في كل وقت؟؟ هل فيه افرزات لونها ايه و لها لها رائحة؟؟

noreleslamsama
10-10-2010, 07:22 PM
دكتوره
دكتوري طلب مني اعمل تحليل هرمون اللبن مرتين بعد 15 دقيقه
اول مره طلع 30
تاني مره بعد 15 دقيقه طلع 28
ايه رآي حضرتك و انا مقبله علي حقن مجهري

dr_black
10-10-2010, 07:24 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركااااته
ابي منك طلب يادكتوره ...انا عندي بنتين ..الله يصلحهم ونفسي في ولد والله يرزقني يارب مافي برنامج او شي اسويه ..وفي دكتوره قالتلي في ابره المجهريه اولا مره اسمع فيه ايش رايك ووين الوحده تظربها ابي اعرف عنها اذا ماعليكي امر

هو المقصوا افال الانبيب و الحق المجهري و انك تهتاري نوع الجنين صخ بس هل هو حرام ام خلا لا اعرف؟؟ و كمان دا مكلف جدا يعني تكلفة اطفال انابيب كاملة

الحجات التقلدية والله مفيش اي دليل علمي عليها يعني كلها اجتهادات مثل
ان الجماع يكون في يوم واحد و هو يوم التبويض فقط لا غير تعرفيه بالسونار او الشرائط
تستخدمي تشطيف مهبلي فيه بيكربونات صوديوم قب الجماع و دا انا اعتقد انه ممكن يكون غلط و ياخر الحمل و انك تغيري طبيعة الاكل مش تاكلي هضروات و تقللي اللحوم
كلام غير علمي و محدش يقدر يثبته او ينفيه

dr_black
10-10-2010, 07:25 PM
والحين جاتني الدوره بس مو طبيعيه لونها اغمق ومتقطعه وطالت لها عشره ايام وانا دورتي بالاصل 5 ايام
دكتوره الرجاء الرد على في اسرع وقت

يعني ايه لحبوب مش نسبتك و اسمها ايه الحبوب دي؟؟

ممكن اطلع علي التحاليل بتعتك كلها؟؟

dr_black
10-10-2010, 07:29 PM
يارب تكوني فكراني انا فاطمه الي عملت منظار من كام شهر وطلع الانبوبه الشمال مسدودة واليمين سلكه وتبعت مع الدكتور واخذت كلوميد والنتيجه كويسه وطلع بويضات كويسه لمدة كام شهر بس لم يحدث حمل واخر مرة الدكتور قالي انتي تقريبا" عندك انسداد في الانابيب والمشكله مش في التبويض وحلك الوحيد حقن مجهري حتي التلقيح ملوش فايده معاكي وانا مقدرش وظروفي وامكانياتي متسمح بالحقن .. ممكن تقوليلي رئيك واعمل ايه في انسداد الانابيب طريق لتسليكها وجزاكي الله كل خير انا تعبانه جدا" ومحبطه من الدكتور .. تقريبا" قالي مجليش تاني

ايوة انا فكراك و انت بعتيلي تقرير المنظار و مكنش عاجبني التقرير
طيب هل انت عيدت اشعة الصبغة تاني؟؟ بعد المنظار؟
فكريني بتحليل جوزك كان فيه حاجة؟
الدورة انتظمت لوحدها بعد المنظار ولا بتاخدي منشطات ولا ايه؟

dr_black
10-10-2010, 07:31 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....

دكتوره بس عايزه استفسر من حضرتك ....

اولا انا عامله تحاليل الهورمونات كلها كويسه والحمد لله ,,,وعملت صورة الصبغه والحمد لله تمام

الدوره عندى منتظمه مابين 28 الى 30 يوم

بس المشكله ان الدوره ما بتنزلش بانتظام يعنى متقطعه ,,,وبحس انها مانزلتش كلها....

يعنى اول يوم بتكون نقط غامقه وممكن حتى تاني يوم ,,,وبعدين 3 يوم تنزل بغزاره وبعدين رابع يوم توقف وتجف خالص وبعدين ترجع تنزل ....انا مش فاهمه هل فيه مشكله معينه بتسبب ده....

وانا شاكه ان الرحم ما بينظفش كويس من الدوره.....

انا مقبله الشهر ده انشاء الله على التلقيح المجري ,,,لسه ما بتديتش في منشطات التبويض وخايف الموضوع ده ياثر على الموضوع,,,,,

اسفه للاطاله وارجو من حضرتكم المساعده..

لا مفيش حاجة اسمه الرحم مش بينضف مش تقلقي بينضف كويس؟

من اول يوم الي اخر يم بكل الاشكال بتقعد كام يوم؟؟

انت بتعملي اطفال انابيب لاساب في الزوج ولا انت؟

dr_black
10-10-2010, 07:55 PM
دكتوره
دكتوري طلب مني اعمل تحليل هرمون اللبن مرتين بعد 15 دقيقه
اول مره طلع 30
تاني مره بعد 15 دقيقه طلع 28
ايه رآي حضرتك و انا مقبله علي حقن مجهري

انت هتزرعي خلاص ولا لسه هياخد بويضات؟
لو لسه هياخد يبقي مشمشمكلة هينزلة علي اول الحمل ان شاء الله
لو هيزرع ممكن يديلك بروجيستيرون معاه لان الرقم مش عالي قوي

جوليا24
10-10-2010, 07:57 PM
ايوة شيء وارد ان يحصل ولازم تعملي تحليل هرمون اللبن
بس هل الدورة انتظمت؟؟

لا الحمل بكيس فاشي محدش يقدر يتدخل فيه خالص نسبة تكرره غالبا قليلة الا اذا فيه خلل كرمسومي عند احد الزوجين و حالات ندرة مش فكري بس فيها

طبعا لاتهابات ممكن تاخر الحمل
حكة مع الجماع بس ولا في كل وقت؟؟ هل فيه افرزات لونها ايه و لها لها رائحة؟؟

الدوره بعد الاجهاض منتضمه زي ماكنت قبل الزواج وقبل الحمل
ماتغير اي شي فيها الحمدلله لاكن كانت 7 ايام صارت 5 ايام ا ممكن يحصل تقديم يوم واحد في كل شهر بس
والالتهابات لها فتره اسبوعين تقريبا طبعا في اغلب الوقت ليس فقط بوقت الجماع و اشعر بوخز خارجي والافرازات مالحضت اي افراز غريب او ريحه طبيعتي لم تتغير لاكن المشكله هي الوخز على فتحه المهبل واحساس بجرح او شق في في نهايه الفتحه كان الجلد مشدوود ومجروح وبرضو اشعر بحرقان عند انزل زوجي وكل المشاكل هذي حديثه
وجزاك الله الف خير

dr_black
10-10-2010, 08:01 PM
الدوره بعد الاجهاض منتضمه زي ماكنت قبل الزواج وقبل الحمل
ماتغير اي شي فيها الحمدلله لاكن كانت 7 ايام صارت 5 ايام ا ممكن يحصل تقديم يوم واحد في كل شهر بس
والالتهابات لها فتره اسبوعين تقريبا طبعا في اغلب الوقت ليس فقط بوقت الجماع و اشعر بوخز خارجي والافرازات مالحضت اي افراز غريب او ريحه طبيعتي لم تتغير لاكن المشكله هي الوخز على فتحه المهبل واحساس بجرح او شق في في نهايه الفتحه كان الجلد مشدوود ومجروح وبرضو اشعر بحرقان عند انزل زوجي وكل المشاكل هذي حديثه
وجزاك الله الف خير

طيب هلي فيه اي تخير في لون الجلد احمرار؟؟
هل بتستخدمي نوع جديد من المطهرات او الصابون فيه اي حاجة غيرتيها في طريقة النظافة؟؟
نوع الملابس؟؟

الموضع دا بقاله قد ايه بالضبط بيزيد قبل الدورة ولا بعدها؟

جرووووح الوقت
10-10-2010, 08:09 PM
مرحبــــــــــــا دكتورة ابغى اعرف متى التبويض عندي

مدة دورتي 29 يوم

اخردوره كانت بتاريخ 21-10 - 1431
وماهي احسن الايام التي يتم فيها الجماع لأنجاب ذكر
بلييييييييييييييييييييييييييييييز ردي على

dr_black
10-10-2010, 08:11 PM

مدة دورتي 29 يوم

معلش قوليلي التاريخ بالشهور الميلادية

جرووووح الوقت
10-10-2010, 08:17 PM

مدة دورتي 29 يوم

ونسيت اقولك انا اخذت كلوميدهالشهر بدون وصفة طبيب من ثالث يوم في الدورة وكل اولادي جبتهم بعد كلوميد ولله الحمد 2 وماعندي مشاكل بس كنت استخدم منع حمل فتره طويله 6 سنوات وقفتها لي 8 شهور وابغى احمل تتوقعين عندي ضعف مع العلم دورتي منتظمة جداا

وماعندي نيه اروح اتابع عند دكتورة بس بجرب هالشهر والشهر الجاي يمكن اراجع دكتورة

متى تبويضي؟؟؟؟؟؟

dr_black
10-10-2010, 08:21 PM
ونسيت اقولك انا اخذت كلوميدهالشهر بدون وصفة طبيب من ثالث يوم في الدورة وكل اولادي جبتهم بعد كلوميد ولله الحمد 2 وماعندي مشاكل بس كنت استخدم منع حمل فتره طويله 6 سنوات وقفتها لي 8 شهور وابغى احمل تتوقعين عندي ضعف مع العلم دورتي منتظمة جداا

متى تبويضي؟؟؟؟؟؟

ما ان قلتك اكتبيلي التاريخ بالميلادي
اصل ازي من 21رمضان الي الان مامرش 29 يوم

HAMAHA3
10-10-2010, 08:29 PM
السلام عليكم

مساء الخير دكتورة .دكتورة انا اخذت هالشهر كلوميد حبتين باليوم من ثاني يوم للدورة وابرتين جونال اف 75 يوم 7 واليوم 8

اليوم كان اليوم 12 للدورة رحت عملت سونار فمالقيت ولا بويضة

دكتورة هل يكون التبويض متاخر ؟ ام انا ماعندي استجابة للمنشطات من اصلو ؟ انا عملت استاصال نصف الغدة الدرقية

قبل 4 اشهر هل يمكن ضعف التبويض من بعد العملية انا دكتورة زايدة في الوزن وابعمل رياضة ورجيم وباخذ

غلوكوفاج بس الظاهر انو مافي نتيجة شو تنصحيني دكتورة ؟

جزاكي الله كل الخير

جرووووح الوقت
10-10-2010, 08:31 PM
كانت يوم

5-4 ميلادي

جوليا24
10-10-2010, 08:37 PM
طيب هلي فيه اي تخير في لون الجلد احمرار؟؟
هل بتستخدمي نوع جديد من المطهرات او الصابون فيه اي حاجة غيرتيها في طريقة النظافة؟؟
نوع الملابس؟؟

الموضع دا بقاله قد ايه بالضبط بيزيد قبل الدورة ولا بعدها؟

تقريبا حمااار بسيط من الحكه بصراحه ماغيرت اي شي بس انا شكيت بفوطه كنت باستمراار امسح فيها
بعد الجماع انها ماتكون نظيفه اومر عليها غبار

طبعا الحكه جاتني بعد اخر دوره لي الي هي ب12_9_2010
اول مانظفت من الدوره جاتني الحكه لمده اسبوع بعديت اخذت غسول سيباميد وهدت الحكه اسبوع
بعدين رجعت لي طبعا في مو كل اليوم لا لها فترات تززيد وفترات توقف

dr_black
10-10-2010, 08:44 PM
السلام عليكم

مساء الخير دكتورة .دكتورة انا اخذت هالشهر كلوميد حبتين باليوم من ثاني يوم للدورة وابرتين جونال اف 75 يوم 7 واليوم 8

اليوم كان اليوم 12 للدورة رحت عملت سونار فمالقيت ولا بويضة

دكتورة هل يكون التبويض متاخر ؟ ام انا ماعندي استجابة للمنشطات من اصلو ؟ انا عملت استاصال نصف الغدة الدرقية

قبل 4 اشهر هل يمكن ضعف التبويض من بعد العملية انا دكتورة زايدة في الوزن وابعمل رياضة ورجيم وباخذ

غلوكوفاج بس الظاهر انو مافي نتيجة شو تنصحيني دكتورة ؟

جزاكي الله كل الخير

ايه اخبار تحاليل الغدة الدرقية اصلا؟؟
عمرك كام سنة؟؟
هل الةون زاد بعد العملية؟

HAMAHA3
10-10-2010, 08:52 PM
ايه اخبار تحاليل الغدة الدرقية اصلا؟؟
عمرك كام سنة؟؟
هل الةون زاد بعد العملية؟

الوزن زايد قبل العملية والحين انا متبعة الرجيم وغلوكوفاج وتحاليل الغدة حتى قبل العملية كانت سليمة

غير جاني ورم حميد في الغدة واستاصلو نصفها وعملت التحاليل بعد العملية بشهر وكانت سليمة

عمري 29 وزني فوق 100كان والحين ضعفت شوي

دلوعــــة حبيــــبي
10-10-2010, 09:26 PM
لا مفيش حاجة اسمه الرحم مش بينضف مش تقلقي بينضف كويس؟

من اول يوم الي اخر يم بكل الاشكال بتقعد كام يوم؟؟

انت بتعملي اطفال انابيب لاساب في الزوج ولا انت؟

الدوره بتاعتى 6 ايام....

انا فكرت في اطفال الانابيب بعد ما الدكاتره قالولنا unknown infirtility
انا بقالى 4 سنوات متزوجه من دون حمل ,,جربت التلقيح الصناعى مرتين من دون فائده...والان الجا للحقن المجهرى ...

جرووووح الوقت
10-10-2010, 09:46 PM

متى تبويضي؟؟؟؟؟؟وهذا بالميلاااااااااااااااااااادي 29 -9 دخت لين عرفته:076:

جرووووح الوقت
10-10-2010, 09:50 PM
يالله تعبت وانا اسألك

اخردوره كانت يوم 29 -9
واستمرت 5 ايام

وتجيني الدورة كل 29 يوم منتظمة جداا

امتى التبويض بقى؟
وايش افضل الايام التى يتم فيها الحمل بولد

وسلامتك,,

Dream Rose
10-10-2010, 10:00 PM
هلا دكتورة

امس رحت المستشفى عشان اتابع وضع البويضه لان يوم 12 من الدورة كان حجم البويضه 22

امس كان 15 من الدورة وقالت الدكتورة البويضه غير موجوده

يمكن احتمال انفجرت الله اعلم..

وعلى فكرة دكتورة كان عندي آلام مؤلمه جدا أسفل البطن اول مرة تصير عندي في 13 و14 و15 من الدورة اعتقد فترة التبويض..

وصار جماع فقط يوم 13 و15 من الدورة هل ممكن يصير حمل ..؟

وطلبت مني اعمل فحص هرمون اليوم 22 من الدورة

شو فائدة الفحص الهرمون هي تقول ممكن بيوضح اذا البويضه قد انفجرت او لا..

ندىالنرجس
10-11-2010, 01:24 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خير يادكتوره على جهودك الطيبه

انا عملت تحليل هرمون الحليب ثاني يوم في الدوره والنتيجه 33 والدكتوره وصفتلي نوعين من الحبوب الدوستيكس و بارلودل
حبتين فقط من الدوستيكس يوم الخميس والاثنين ثم من يوم السبت ابدا في الباردول حبه يوميا لمدة 10 ايام بعد كذا اصير أخذ نصف حبه صباحا ونصف حبه مساء

مع العلم يادكتوره ان شاء الله الشهر الجاي حسوي عملية الحقن المجهري
استفساري هل نظام العلاج اللي وصفتلي دكتورتي ينزل هرمون الحليب واقدر اعمل الحقن المجهري الشهر الجاي ان شاء الله؟ومتى اوقف حبوب البارلودل ؟

وسؤالي الثاني هل يفضل استخدم فيتامينات هذا الشهر قبل العمليه مثل فيتامين e و c ورويال جل او لايفضل ولك جزيل الشكر ؟

فاطمةعلام
10-11-2010, 01:19 PM
إقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمةعلام عرض المشاركة

ايوة انا فكراك و انت بعتيلي تقرير المنظار و مكنش عاجبني التقرير
طيب هل انت عيدت اشعة الصبغة تاني؟؟ بعد المنظار؟
فكريني بتحليل جوزك كان فيه حاجة؟
الدورة انتظمت لوحدها بعد المنظار ولا بتاخدي منشطات ولا ايه؟

شكرا" علي تذكرتك ليه جزاكي الله كل خير
لا معتيش اشعه الصبغه بعد المنظار .. انا قولت لدكتور عليها قالي ملهاش لزمه عادي
زوجي عمل التحليل مرتين في البرج والدكتور قاله كويس جدا" مفهوش مشكله
ايوة هو اعطاني كذا شهر منشطات كلوميد واقراص اخري والنتيجه كل شهر كويسه وهو عملي تقرير كل شهر ممكن ابقي اجبهوليك تشوفي واخر شهر شاف التبويض كويس جدا" في اليمين والشمال وكاتب 28.31 وقالي مش عايزة منشط اقوي انتي التبويض كويس كدا ..... المشكله مش هنا
طبعا" انا كنت حامل من قبل يعني مفيش اجسام مضادة ؟؟؟؟
يارب تفيدني انا بجد حتجنن وقوليلي اعمل ايه ...وبلاش اطفال انابيب مقدرش عليها الحمد لله
جزاكي الله كل خير علي اهتمامك وردك وافتكارك ليه يارب يكرمك ويوفققك

ورود الحب الأبدي
10-11-2010, 02:41 PM
دكتوره
أنا استخدم جلوكوفاج من سنه ونصف علشان التكيس ومعي افرازات بيضاء ثقيلة من غير رائحه ومستمره معي الى الان وحملت واجهضت من شهرين هل للافرازات علاقة بالاجهاض وما هو علاجها ضروري وهل سببها الجلوكوفاج

فراشه كيوت2009
10-11-2010, 06:34 PM
ودكتوره برضه انا صارلي شهرين الا 11 يوم وباقي لسى ماطهرت هل هذا طبيعي لان خلصت الاربعين وانا لسى والمشكله انه سوا لي تنظيف كويس وش السبب انه طولت وشكرا لك والله يحقق كل مااتتنمنين ويدخلك الجنه من اوسع ابوابهااااااااااااااااااااا

لا كبعا كدا كتير
طيب انت عملت سونار بعد الوادة ايه الاخبار؟؟
انت بترضعي طبيعي ولا صناعي؟؟

لا ماسويت سونار ولاحتى طلبو مني سونار وارضع طبيعي وصناعي بس الصناعي رضاع وحده وصغيره 60 ملل بس الاعتماد الكلي على الرضاعه الطبيعه
دكتوره ماجاوبيتيني كيف اعرف انه جرح الخياطه شفي لانه جنني بعد الدمل ولحد اللحين من الخوف مستمره على نورمل سلاين كتشطيف اخير وكريم مضاد قودسين

دانا الاحمدي
10-11-2010, 09:28 PM
شكرا دكتورة لاهتمامك انا دورة جات هذا الشهر لما ابني كمل 7 شهور وبالنسبة لرغبتي بالتؤم هل ينفع المنشط مع الرضاعة ومشكورة

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0