المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيادة Dr_black لامرض النساء و التوليد

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 [22] 23 24

dr_black
10-30-2010, 09:54 AM
هل الافرازات البيضة السميكة من اعراض الابر التفجيرية اخدتها من 4ايام انا منذ امس اتقيأ والام بالمعده وحرارة بالجسم والاحظ افرازات بيضاء سميكة كريمية القوام وخصوصا عند الحركة الكثيرة باقي علي دورتي 4ايام والبويضه الموجودة علي المبيض الشمال لازالت موجوده حجمها 35مم هل لها علاقة بالافرازات

لا دي اعرض خطيرة الل بتقولها دي اعراض الاستجابة المفرطة للمبيض بسبب الحقن اللي اخدتيها
لاحظي خدوث تورم في القدمين و اليدين كويس

الفرزات السميكة اشك انه من اعراض الكيس زي ما قلتك قبل كدا حمل كاذب

dr_black
10-30-2010, 10:01 AM
السلام عليكم
اختى الكريمه جزاكى الله خير
انا والدة من 70 يوم وفى النفاس بعد 20 يوم كان الدم ينقطع 3-4ايام ويجى نقط وهكذا حتى 40يوم
وبعده ركبت لولب من حوالى 2اسابيع يعنى بعد 50يوم من الولادة لكن من يوم ما ركب وكل يوم فى دم نقط او افرازات بيها دم ومش قادرة اميز هل جت الدورة ولا لا لان فى دم احمر واوقات دم غامق بس مفيش الم زى الدورة
انا سمعت ان بعد التركيب الدورة بتيجى غزيرة والدكتور بتاعى لااعطانى علاج اخده وقت الدورة يخففها وقالى اخده بعد التركيب يشيل الدم ياترى الدوا ده اللى عامل فيا كده
اسفه على الاطاله وارجوا الرد لانى محرمه وعايزة اروح الحرم وخايفه يكون حيض
جزاكى الله خيرا

لا دي مش بتبقي دورة غاليا
اسن الدواء اللي كاتبهولك ايه؟؟
نوع الولب ايه؟؟
انت بترضعي طبيعي ولا صناعي؟

dr_black
10-30-2010, 10:04 AM
اختي الكريمة :
انا دورتي مو منتظمة يعني فتره تنظم وبعدين ترجع تتلخبط اخر مره جاتني دحين في رمضان انا رحت لدكتوره وسوت ليا تصوير وقالت مبيض الأيسر سليم والأيمن في تكيسات واعطتني بريمولوت ان وقالت خذي حبتين بعد الفطور وبعد الغداء والعشاء لمده ثلاث ايام وبعدين ارجعي اسوي تحاليل وذحين اليوم بدات اخذت حبتين الصباح والمغرب حسيت بشئ نزل الي هوا دم البني واخذت الحبتيين التانية ماأدري استمر ولااتركها مرره موعارفة معليش طولت

لا وقفيها و روحي حللي علي طول

dr_black
10-30-2010, 10:21 AM
السلام عليكم يادكتوره الله يرزقك الجنه ويجزاك الف خير

بسالك يادكتوره انا لي 20 يوم من الولاده طبيعيه رحت كشفت على خيوطي قالت معك التهاب قوي واخذت ابر مضاد وكريم فيسودين وميبو وبيتادين غسول

بس المشكله يادكتوره قالت لي الخيوط متوسعه مش مشدوده وبتسويلك توسع بالمهبل ويمكن مايرتاح زوجك بالجماع معك

وقالت لي باعيد لك الخياطه واشدها وصراحه انا رفضت وش رايك يادكتوره مع العلم ان الخيوط للحين ماطاحت موجوده

وهل فيه كريمات تجميليه تشد الخيوط وجزاك الله خير

لا طبعا الدكتورة دي مش كويسة
مفيش حاجة اسمها تخيطها تاني قبل 6 شهور
و بعدين لما انتترجعي لجوزك و يشتكي نبقي ندور على شكوته

سيبك منها خالص ولا تروحيلها تاني

dr_black
10-30-2010, 10:32 AM
هايات كيفكم يا]دكتورة
انا لي 37 يوم وكان الدم الايام الاخيرة كان قليل مرررة يعني باين انه على النهاية بس اني ماطهرت
و من امس الدم كانه اول يوم دورة والام مثل الدورة قبل لاولد لانو بكرية
معقول دورة قبل لاطهر من الاربعين وتكون متصلة مع الاربعين
افيدووووووووووووني جزاكم الله خيرررررررررررررررررررررررر ضرروووووررري
والله محتااااااسة

ا بتخصل كتير ان الدورة بتيجي قبل الاربعين
خدي بالك ممكن يخصل حمل لو انت مش ناوية

نآدر غلآهآ~
10-30-2010, 10:33 AM
يعطيك العافيه دكتوره وجزاك الله الجنه على مساعدتك لنـا

انا بسالك هل حبوب البنادول لها اضرار لو استخدمها وقت الدوره لتخفيف الالم .؟

dr_black
10-30-2010, 10:34 AM
دكتورة ساعديني دورتي منتظمة كل 28 يوم بس انا اليوم في 22 من الدورة ونزل مني افراز واحد على شكل خيط لونه احمر غامق ما سببه مع ان تحاليل الهرمونات تمام الحمدلله

بصراحة خيط واحد كيب في الم انت مركبة شريط والدة قبل كدا
لما نشوف الدورة هتيجي في معدها ولا تتاخر ممكن يكون تبويض و الدورة تتاخر

hsr
10-30-2010, 12:38 PM
الف شكر ليكي يادكتوره بس ممكن اعرف المضاد استخدمه كام مره في اليوم ولمده قد ايهو جزاكي الله خير يارب

بوسى وعلى
10-30-2010, 01:41 PM
السلام عليكم
اختى الكريمه جزاكى الله خير
انا والدة من 70 يوم وفى النفاس بعد 20 يوم كان الدم ينقطع 3-4ايام ويجى نقط وهكذا حتى 40يوم
وبعده ركبت لولب من حوالى 2اسابيع يعنى بعد 50يوم من الولادة لكن من يوم ما ركب وكل يوم فى دم نقط او افرازات بيها دم ومش قادرة اميز هل جت الدورة ولا لا لان فى دم احمر واوقات دم غامق بس مفيش الم زى الدورة
انا سمعت ان بعد التركيب الدورة بتيجى غزيرة والدكتور بتاعى لااعطانى علاج اخده وقت الدورة يخففها وقالى اخده بعد التركيب يشيل الدم ياترى الدوا ده اللى عامل فيا كده
اسفه على الاطاله وارجوا الرد لانى محرمه وعايزة اروح الحرم وخايفه يكون حيض
جزاكى الله خيرا

لا دي مش بتبقي دورة غاليا
اسن الدواء اللي كاتبهولك ايه؟؟
نوع الولب ايه؟؟
انت بترضعي طبيعي ولا صناعي؟
شكرا على ردك وجزاكى الله كل خير
انا باخد دافلون 3مرات يوميا وقال لى اخده اسبوع وبعدين اخده3دورات
انا معرفش نوع الولب هو ركبه لى من عنده
انا والده قيصرى وبرضع طبيعى الحمد الله

يعنى دى مش دورة ؟بس احيانا بيبقى فى دم غامق

جزاكى الله خيرا

dr_black
10-30-2010, 01:43 PM
يعطيك العافيه دكتوره وجزاك الله الجنه على مساعدتك لنـا

انا بسالك هل حبوب البنادول لها اضرار لو استخدمها وقت الدوره لتخفيف الالم .؟

ملهاش اضرار ان شاء الله

dr_black
10-30-2010, 01:45 PM
الف شكر ليكي يادكتوره بس ممكن اعرف المضاد استخدمه كام مره في اليوم ولمده قد ايهو جزاكي الله خير يارب

كبسولة 500 ملجم مرتين باليوم لمدة اسوبع هي رخيصة ب 8 جنيهه العلبة تقريبا

dr_black
10-30-2010, 01:46 PM
شكرا على ردك وجزاكى الله كل خير
انا باخد دافلون 3مرات يوميا وقال لى اخده اسبوع وبعدين اخده3دورات
انا معرفش نوع الولب هو ركبه لى من عنده
انا والده قيصرى وبرضع طبيعى الحمد الله

يعنى دى مش دورة ؟بس احيانا بيبقى فى دم غامق

جزاكى الله خيرا

مش عارفه بصراخة مش عاجبني العلاجد دا خالص ولا مقتنعة بيه
طالما بقي هاخد حبوب اركب لولب ليه؟؟
مش عاجبني خالص رايه

حالمةحتى الخيال
10-30-2010, 02:09 PM
طب دكتوره راح اتعبك معليش انا ذحين بعد مانزل عليا الدم البني بلعت حبتين وبعدها وقف الدم والصباح اليوم بلعت كمان حبتين وذحين نزل عليا برضوا من الدم البني انا عمري 19 هل اتاثر علا الحبوب بريمولوت هذي وذحين خلاص ماراح اخوذها زي ماقولتي مرره خايفة

dr_black
10-30-2010, 02:22 PM
طب دكتوره راح اتعبك معليش انا ذحين بعد مانزل عليا الدم البني بلعت حبتين وبعدها وقف الدم والصباح اليوم بلعت كمان حبتين وذحين نزل عليا برضوا من الدم البني انا عمري 19 هل اتاثر علا الحبوب بريمولوت هذي وذحين خلاص ماراح اخوذها زي ماقولتي مرره خايفة

مش انت بتاخديه عشان تنزلي الدورة طالما لدورة نزلت بتاخدهيا تاني ليه
مش تاخدي تانو ووقفيها
خالص
و كلام الدكتورة دا مش صح
انت طولككم وزنك كم؟؟
حاتك النفسية اخبارها ايه؟ظ
الدورة جاتكو انت عندك كام سنة؟؟
هل بتاخدي اي اديو بصفة مستمرة؟؟
انت متجوزةولا انسة؟

حالمةحتى الخيال
10-30-2010, 02:28 PM
انت طولككم وزنك كم؟؟156الطول الوزن 53
حاتك النفسية اخبارها ايه؟توتر وقلق والحمدلله ع كل حال
الدورة جاتكو انت عندك كام سنة؟؟جاتني لمن كنت 12 بس يوم واحد وبعدها جاتني بعد سنة ونص جلست فتره مو منتظمة وبعدين ساارت حتى لو تتاخر اكثر شئ شهر
هل بتاخدي اي اديو بصفة مستمرة؟؟ لا حاجة اول مرره اخذ دوا هوا هذا الدواء
انت متجوزةولا انسة؟ انسة
الله يستر عسى بس ماضريت نفسي

dr_black
10-30-2010, 02:40 PM
انت طولككم وزنك كم؟؟156الطول الوزن 53
حاتك النفسية اخبارها ايه؟توتر وقلق والحمدلله ع كل حال
الدورة جاتكو انت عندك كام سنة؟؟جاتني لمن كنت 12 بس يوم واحد وبعدها جاتني بعد سنة ونص جلست فتره مو منتظمة وبعدين ساارت حتى لو تتاخر اكثر شئ شهر
هل بتاخدي اي اديو بصفة مستمرة؟؟ لا حاجة اول مرره اخذ دوا هوا هذا الدواء
انت متجوزةولا انسة؟ انسة
الله يستر عسى بس ماضريت نفسي

ان شاء الله مفيش ضرر ولا حاجو ممكن بس شوية لخبطة و خلاص
كلاما لدكتورةمشمقنع ولا ليه قيمة
لو انت حابة تنظمء الدوة هتاخدي من خامس يوم حبوب بريجلتون او سيلكلو برجنوفا دا منظم للدورة و مكتبوب عليه انه لا يمنع الحلم وليس حبوب منع حمل عشان مش يسببلك احراج ولا حاجة
هتبد من الحبة الصفرا و تمشي مع الاسهم لمدة 21 او ما تخلص هتنزل الدروة انشاء الله تستني اسبوع و بعدين تبداي علبة جديدة ل مدة 3 شهور يعني هتاخدي 3 علب
و ربنا يكرمك و بلاش الدوفاستون تاني خالص

حالمةحتى الخيال
10-30-2010, 02:50 PM
مشكووره دكتوره والله يوقفك دنيا واخره

يمامة منصور
10-30-2010, 03:34 PM
السلام عليكم عزيزتي كيف حالك
د / انا اخبرتك بنتائج ورد الطبيبه لي يوم الاربعاء بعد عمل السونار لكن فيه حاجه غريبه امس نزل معي افرازات بيضاء كبيرة الحجم ومعها نقط دم فاتح لونها جدا بعد بذل مجهود طبعا من دون ما احس بآلم الدوره الشديد فشربت قبل النوم بردقوش ونمت صحيت اليوم الصباح نزلت الدوره ولونها فاتح جدا وبغزاره شديده شبيهه بدم الرعاف ومائيه جدا انا اظنها دوره لكن مستغربه اول مره تحصل كذا ؟
الشي الثاني الآن ممكن احسب ان دورتي بدأت في الانتظام او لا ؟
وهي طبعا صار لها 37 يوم بالضبط من موعد الدوره السابقه وهل عدم وجود تكيسات بعد عمل السونار ونزول الدوره الآن بشرى خير لتعديل الاوضاع وتنظيم الدوره واستبعاد وجود مشاكل في الهرمونات ؟
ومتى يمكنني حساب ايام التبويض اذا كانت الدوره نزلت امس ليلا 30 /10 / 2010 ؟
جزيتي خيرا ربي يفتح عليك ابواب رزقه ويرضى عليك ويوفقك لمافيه خير وصلاح

يمامة منصور
10-30-2010, 03:45 PM
نسيت كمان يادكتوره امس عندي ارتفاع في درجة الحراره وزكام ورشح كحه يعني نزلة برد وطبعا لم اشرب اي شي غير البردقوش ويانسون اليوم فقط هل لهذا تاثير على حساب الدوره وايام التبويض؟
اعتذر يادكتوره اطلت عليك كثير لكن صدرك رحب واخلاقك العاليه جعلتنا نثق بك
بارك الله فيك

JOJO AMR
10-30-2010, 04:48 PM
لا دي اعرض خطيرة الل بتقولها دي اعراض الاستجابة المفرطة للمبيض بسبب الحقن اللي اخدتيها

دكتورة مافي اي تورم الحمدلله دكتورة اعمل ايه انا قلقت لما حضرتك قلتي حمل كاذب ايه الحل من وجهة نظرك وهل لوعملت تحليل رقمي يبين الحمل ولا الحمل الكاذب

نور21
10-30-2010, 06:29 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ربنا يكرمك يادكتوره بجد لانك بتساعدى وبتطمنينا دايما
ربنا يريح قلبك ويهدى بالك ويرزقك
معلش عندى سؤال احب اساله لحضرتك
انا دورتى بتيجى كل 27 يوم
جت يوم 28/9
وانهارده يوم 30/10
ولسه ماجت بس المشكله ان كنت اخدت ابر تفجيريه واحده بس والكلوميد
وكانت بتنزل معايا افراازت بيضاااا مجبنه شوى اسفه عالتوضيح بقالها اسبويعن ومن بعد التبويض
سؤالى لحضرتك هل ممكن يكون حمل مع انى عملت تحليل بول مبنش حاجه
وعندى مغص فبطنى جامد والافرارازات ياريت حضرتك تقوليلى اعمل ايه لانى مش بلدى وحتى الان مش ناويه اشتت نفسى بين اكتر من راى
وشكرراااا

dr_black
10-30-2010, 06:42 PM

دكتورة مافي اي تورم الحمدلله دكتورة اعمل ايه انا قلقت لما حضرتك قلتي حمل كاذب ايه الحل من وجهة نظرك وهل لوعملت تحليل رقمي يبين الحمل ولا الحمل الكاذب

هيروح لوحدة ان شاء الله بس لو ليك ميعاد مراجعة مع الدكتورة لازم تروحيه

dr_black
10-30-2010, 06:43 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ربنا يكرمك يادكتوره بجد لانك بتساعدى وبتطمنينا دايما
ربنا يريح قلبك ويهدى بالك ويرزقك
معلش عندى سؤال احب اساله لحضرتك
انا دورتى بتيجى كل 27 يوم
جت يوم 28/9
وانهارده يوم 30/10
ولسه ماجت بس المشكله ان كنت اخدت ابر تفجيريه واحده بس والكلوميد
وكانت بتنزل معايا افراازت بيضاااا مجبنه شوى اسفه عالتوضيح بقالها اسبويعن ومن بعد التبويض
سؤالى لحضرتك هل ممكن يكون حمل مع انى عملت تحليل بول مبنش حاجه
وعندى مغص فبطنى جامد والافرارازات ياريت حضرتك تقوليلى اعمل ايه لانى مش بلدى وحتى الان مش ناويه اشتت نفسى بين اكتر من راى
وشكرراااا

الافرزات معها حجة او هرش او ليها راءحة؟؟

نور21
10-30-2010, 06:53 PM
لا ولا ريحه ولا حكه
هل ممكن يكون حمل ؟؟والدوره كده اتاخرت كمان
وشكرا حبيبتى يا دكتوره

نور21
10-30-2010, 07:19 PM
انتى فين يا دكتورتنا بالله عليكى جاوبينى ؟؟
لا ولا ريحه ولا حكه
وشكرا حبيبتى يا دكتوره

كلوروفيل
10-30-2010, 07:51 PM
السلام عليكم دكتورة

انا حامل في الشهر الخامس وتنزل مني افرزات بيضا مع لون اخضر ولها ريحة رحت اليوم للدكتورة وعطتني تحاميل ومضاد امريزول كل 12 ساعة
انا خايفة من المضاد انه يأثر على الجتين هل تنصحيني ابدأ بالعلاج ؟؟

ATIF_MOHA
10-30-2010, 09:09 PM
ايوا عملت عملية تنظيف ومعملتش تحليل هرمون اللبن والافرازات لونها ابيض ومفيش روائح كريهة وبعدين انا بحب جوزى الاستثارة عندى مش بتحصل الا لو حطيت ايدى انا لازم انا اشتغل بايدى اعمل ايه

الملااااك
10-30-2010, 11:48 PM
ا بتخصل كتير ان الدورة بتيجي قبل الاربعين
خدي بالك ممكن يخصل حمل لو انت مش ناوية

كيف يعني يادكتورة يعني الاسبوعين اللي بعد الاربعين تكون هي ايام التبويض
ياليت توضحي لي لانو ماابغى احمل الان لاني والدة قيصري
وانا ناوية اخذ حبوب الرضاعه لمنع الحمل بس انا ماراح ارجع لزوجي الابعد اسبوعين من الاربعين
اخذها من الان وانا عنداهلي ولا لا

معليش ازعجتك بس بكرية وجاهلة بها الامور
ومشكوووورة

JOJO AMR
10-31-2010, 01:23 AM

3 9

25 7

25 6

أفالون
10-31-2010, 02:38 AM
جزاك الله ووالديك بالجنة دكتورة

إبرة pregnyL 5000

هل هي إبة منشطة للتبويض ؟
أم هي إبرة تفجيرية ؟

اخت لا اعلم
10-31-2010, 02:39 AM
دكتورتنا الفاضلة اختي سبق وعرضت مشكلتها لكي وهي ان الدورة تجيها كل 28 يوم كل شهر على هاذا الحال لكن الشهر هاذا شعرت بنغزة خفيفة في المبيض الايسر مثل ما يحصل معها اول يوم من الدورة وبعدين نزل منها افراز زي الخيط لونه احمر غامق مائل للسواد في اليوم 21 من الدورة طبعا هي خافت يكون حمل وبطانة الرحم عندها ضعيفة على كلام دكتورتها لذلك بلعت حبة وحدة فقط دوفاستون بس المشكلة من بعد ما بلعت الحبة صار ينزل منها افراز بني واحيانا تجف المنطقة تماما مع العلم يادكتورة ان اختي لم يسبق لها الحمل ولا الولادة وما تستخدم اي شريط وتحاليلها الحمدلله تمام ايش رايك دكتورة هل الدوفاستون يحبس دم الدورة ويمنعها من النزول ام ماذا جزاك الله خير

جوليا24
10-31-2010, 08:08 AM
دكتوه سبق واستفسرت عن اسباب قله الدوره وقلت لك اني اجهضت قبل 6شهور ماسويت تنظيف ولا اخذت اي مانع حبوب ودورتي منتظمه بعد الاجهاض لاكن لاحضتها الشهرين الاخيره قلييله في كميتها وطلبت الدكتوره تعمل لي تحليل هرمون الحليب وتشوف التبويض رفضت بشده بس اول ماوصفت لها حالتي سوت لي تحليل حمل اذا ايجابي او سلبي
طبعا
طلع سلبي وطلبتها علاج قالت روحي مادام الدوره منتظمه مالناش خالص بكميتها وقالت لي روحي روحي حتحملي الشهر ذا
طبعا طلع معي قرحه بسيطه لاتجتاج كوي واعطتني تحاميل البوثيل وقالت لي لاتخافين ماراح تمنع الحمل خوذيها مني
اش اسوي اروح لدكتوره ثانيه ولا خلاص تعملي تحاليل الهرمونات ولا مايحتاج

dr_black
10-31-2010, 10:14 AM
لا ولا ريحه ولا حكه
وشكرا حبيبتى يا دكتوره

افرزاتسميكة مع تهار دورة تشكك في حمل بس طبعا مجرد شك لمن الافضل تنتظري لما الدورة تكون متاخر مثلا 4 ايام و تعملي تحليل بول و تشوف و ربنا يرزق

dr_black
10-31-2010, 10:16 AM
السلام عليكم دكتورة

انا حامل في الشهر الخامس وتنزل مني افرزات بيضا مع لون اخضر ولها ريحة رحت اليوم للدكتورة وعطتني تحاميل ومضاد امريزول كل 12 ساعة
انا خايفة من المضاد انه يأثر على الجتين هل تنصحيني ابدأ بالعلاج ؟؟

لا مفيش منه اي مشكلة ان شاء الله
و انا كنت بفضل انك تستبدلية ب امريزول ان Amryzole N عشان بيبقي زايد عنه مضاد للفطريات

dr_black
10-31-2010, 10:20 AM
ايوا عملت عملية تنظيف ومعملتش تحليل هرمون اللبن والافرازات لونها ابيض ومفيش روائح كريهة وبعدين انا بحب جوزى الاستثارة عندى مش بتحصل الا لو حطيت ايدى انا لازم انا اشتغل بايدى اعمل ايه

طيب بعد الدورة اعمليهم و نشوف ايه الوضع
انا مش فاهمة بقية الكلام ممكن توضحيه اكتر

dr_black
10-31-2010, 10:23 AM
كيف يعني يادكتورة يعني الاسبوعين اللي بعد الاربعين تكون هي ايام التبويض
ياليت توضحي لي لانو ماابغى احمل الان لاني والدة قيصري
وانا ناوية اخذ حبوب الرضاعه لمنع الحمل بس انا ماراح ارجع لزوجي الابعد اسبوعين من الاربعين
اخذها من الان وانا عنداهلي ولا لا

معليش ازعجتك بس بكرية وجاهلة بها الامور
ومشكوووورة

لا يا حبيبتي وا يهمك اسالي برحتك
ايوة ممكن بتخصل كتير انه تيجي الدورة في اخر الاربعين و التبويض بيكون بعدها ممكن باسبوعين بس مش شرط ان الدورة تكون منتظمة قوي المهم انه فيه دورة و تبويض
ايوة الافضل تبداي بحبو امع الحمل مع الرضاعة
تاخديها كل يوم
كل يوم في نفس الميعاد مش تتاخري اكتر من 3 ساعات عن ميعاد كل يوم يعني لو هتاخديها كل يوم الساعة 9 يبقي لو اهرتيها عن الساعة 12 بساعة هتخدي حبتين
مفيش فصر بين الشرائط كل يوم يعني كل يوم

dr_black
10-31-2010, 10:24 AM

3 9

25 7

25 6

يا حبيبتي قلنا مفيش تحليل حمل لانك واخدة ابر تفجيرية مش ينفع غير بعد اسبون من ميعاد الحقنة

dr_black
10-31-2010, 10:26 AM
جزاك الله ووالديك بالجنة دكتورة

إبرة pregnyL 5000

هل هي إبة منشطة للتبويض ؟
أم هي إبرة تفجيرية ؟

ابر تفجيرية

dr_black
10-31-2010, 10:28 AM
دكتورتنا الفاضلة اختي سبق وعرضت مشكلتها لكي وهي ان الدورة تجيها كل 28 يوم كل شهر على هاذا الحال لكن الشهر هاذا شعرت بنغزة خفيفة في المبيض الايسر مثل ما يحصل معها اول يوم من الدورة وبعدين نزل منها افراز زي الخيط لونه احمر غامق مائل للسواد في اليوم 21 من الدورة طبعا هي خافت يكون حمل وبطانة الرحم عندها ضعيفة على كلام دكتورتها لذلك بلعت حبة وحدة فقط دوفاستون بس المشكلة من بعد ما بلعت الحبة صار ينزل منها افراز بني واحيانا تجف المنطقة تماما مع العلم يادكتورة ان اختي لم يسبق لها الحمل ولا الولادة وما تستخدم اي شريط وتحاليلها الحمدلله تمام ايش رايك دكتورة هل الدوفاستون يحبس دم الدورة ويمنعها من النزول ام ماذا جزاك الله خير

ايوة طبعا اي هرمونات بتاخد مع نزول الدم هتلخبط الدورة
اعتقد لو ان مستوى الهرمونات كويس اعتقد انه مش ينفع يبقي في ضعف في بطانة الرحم بنسبة كبيرة
طيب هي قاستها بالسونار؟؟
ولا ازي؟؟
و طلعت كام سمكها في اليوم الكام من الدورة؟

dr_black
10-31-2010, 10:30 AM
دكتوه سبق واستفسرت عن اسباب قله الدوره وقلت لك اني اجهضت قبل 6شهور ماسويت تنظيف ولا اخذت اي مانع حبوب ودورتي منتظمه بعد الاجهاض لاكن لاحضتها الشهرين الاخيره قلييله في كميتها وطلبت الدكتوره تعمل لي تحليل هرمون الحليب وتشوف التبويض رفضت بشده بس اول ماوصفت لها حالتي سوت لي تحليل حمل اذا ايجابي او سلبي
طبعا
طلع سلبي وطلبتها علاج قالت روحي مادام الدوره منتظمه مالناش خالص بكميتها وقالت لي روحي روحي حتحملي الشهر ذا
طبعا طلع معي قرحه بسيطه لاتجتاج كوي واعطتني تحاميل البوثيل وقالت لي لاتخافين ماراح تمنع الحمل خوذيها مني
اش اسوي اروح لدكتوره ثانيه ولا خلاص تعملي تحاليل الهرمونات ولا مايحتاج

لا لا كلا الدكتورة كويس جدا و اعملي تحاليل الهرمونات و خليك معها انا حاسه اه عندها ضمير و كويسة

جوليا24
10-31-2010, 10:57 AM
دكتوره هي رفضت تسوي لي تحاليل او اشعه تقول مافيش لزمه دورتك منتظمه خلاص

rose des sables
10-31-2010, 10:58 AM
لو هم في اليوم الثاني في لادوره فبصراحة هم مش حلوين و صعب جدا يكون في حمل في الوضع دا

انت عندك كام سنة؟؟ و الدورة متلخبطة ولا وضعها ايه؟؟
ايه الادوية اللي اخدتيها عشان الحمل؟؟

أنا غلطت هو FSH 5.09
15.23 LH

عملتهم في اليوم21 من الدورة
عندي 25 سنة و الدورة ملخبطة منذ الأجاض يعني من سنة ونص و مأخذتش أدوية للحمل

نآدر غلآهآ~
10-31-2010, 11:15 AM
الله يسلمك دكتوره

طيب متى افضل وقت للحمل بعد ماتنتهي الدوره ..؟

dr_black
10-31-2010, 11:19 AM
دكتوره هي رفضت تسوي لي تحاليل او اشعه تقول مافيش لزمه دورتك منتظمه خلاص

لا انا مش معاه في دي علي الاقل هرمون اللبنو الغدرة الدرقية ختي لو الدروة منتظمة

dr_black
10-31-2010, 11:20 AM
أنا غلطت هو FSH 5.09
15.23 LH

عملتهم في اليوم21 من الدورة
عندي 25 سنة و الدورة ملخبطة منذ الأجاض يعني من سنة ونص و مأخذتش أدوية للحمل

فكريني بالموضوع من الاول

noreleslamsama
10-31-2010, 12:18 PM
صباح الخير يا دكتوره
انا كنت كلمتك قبل كدا عن الميكروب اللي عندي في المهبل اخدت اكتر من مره مضاد حيوي وارجع اعمل العينه القاه لسه عندي مش عارفه اعمل ايه ...عندك اي فكره عن الميكروب ده
جزاكي الله الف خير

dr_black
10-31-2010, 12:29 PM
صباح الخير يا دكتوره
انا كنت كلمتك قبل كدا عن الميكروب اللي عندي في المهبل اخدت اكتر من مره مضاد حيوي وارجع اعمل العينه القاه لسه عندي مش عارفه اعمل ايه ...عندك اي فكره عن الميكروب ده
جزاكي الله الف خير

والله لو تقدري تترججمهولي بالانجليزي او تقوليلي تشخيص الحالة ختي لو فرناسوي ممكن لكن اسم الميكروب فرنساوي صعب علي

noreleslamsama
10-31-2010, 01:12 PM
هوا التحليل عينه او مسحه من المهبل مش معروف في مصر يا دكتوره
علي فكره انا عملت من سنه اطفال انابيب و بعد 15 يوم حلت وطلعت النتيجه 50 وبعد اسبوع نزل دم و رحت للدكتور قالي مافيش نبض ونزل . انا اعتقد كان عندي الميكروب لان هنا في فرنسا الدكتور قالي اميكروب يمنع الحمل. لو عندك فكره بس عن تحليل مثل زلك في امراض النساء ياريت تكلمينا عنه

قمر بعيوني♥√•
10-31-2010, 01:25 PM
السلام عليكم
دكتورة انا متزوجة لي سنة واربع اشهر ولم يحدث حمل دورتي منتظمة لكن قليلة جدا
رحت عملت تحاليل انا وزوجي وقالت لي الدكتورة كل حاجة سليمة وان شاءالله تحملي
قريبا
علما ان التحاليل عملتها قبل شهرين وانا اليوم جتني الدورة
هل تنصحيني بعمل تحاليل مرة اخري او لا؟

يمامة منصور
10-31-2010, 02:38 PM
دكتوره ما رديتي على اسألتي في صفحة 320
ربنا يوفقك

rose des sables
10-31-2010, 02:40 PM
فكريني بالموضوع من الاول

أنا متزوجة منذ 3 سنوات أخذت حبوب منع الحمل لمدة 8 أشهر. بعدما أوقفتها ب9 أشهرولم أحمل حلل زوجي وطلع عنده أستينوزوسبيرميا حادة وأخذ علاج لمدة أسبوع و حملت ولكني أجهضت بعد 4 أو 5 أسابيع وقالت لي دكتورة أخرىأن العلاج لم يكن كافيا.
بعد الإجهاض الدورة لخبطت و كنت بروح لدكتورة في كل مرة بتديني دوفاستون أو يوتروجستان لمدة شهر أو 3 أشهر ولكن العلاج لا ينفع في كل مرة فقالت لي خذي يوتروجستان لمدة 6 أشهر وأخذ كلوميد فخفت ولم أعد إليها.
و التحاليل:
5.09 FSH
15.23 LH
37 ESTRADIOL
PROLACTINE 22.20
زوجي حلل ثاني فطلع عنده أستينوبيوسبيرميا و هو الآن يأخذ علاج لمدة 3 أشهر و أنا أخذت حبوب منع الحمل لوجينون من أجل اللخبطة هذا الشهر الثاني فهل أوقفها أم أكمل 3 أشهر علما أن زوجي تبقى له أقل من شهر لإكمال علاجه؟

rose des sables
10-31-2010, 02:59 PM
أنا متزوجة منذ 3 سنوات أخذت حبوب منع الحمل لمدة 8 أشهر. بعدما أوقفتها ب9 أشهرولم أحمل حلل زوجي وطلع عنده أستينوزوسبيرميا حادة وأخذ علاج لمدة أسبوع و حملت ولكني أجهضت بعد 4 أو 5 أسابيع وقالت لي دكتورة أخرىأن العلاج لم يكن كافيا.
بعد الإجهاض الدورة لخبطت و كنت بروح لدكتورة في كل مرة بتديني دوفاستون أو يوتروجستان لمدة شهر أو 3 أشهر ولكن العلاج لا ينفع في كل مرة فقالت لي خذي يوتروجستان لمدة 6 أشهر وأخذ كلوميد فخفت ولم أعد إليها.
و التحاليل:
5.09 FSH
15.23 LH
37 ESTRADIOL
PROLACTINE 22.20
زوجي حلل ثاني فطلع عنده أستينوبيوسبيرميا و هو الآن يأخذ علاج لمدة 3 أشهر و أنا أخذت حبوب منع الحمل لوجينون من أجل اللخبطة هذا الشهر الثاني فهل أوقفها أم أكمل 3 أشهر علما أن زوجي تبقى له أقل من شهر لإكمال علاجه؟

دكتورة ممكن أخذ الأسيد فوليك مع حبوب منع الحمل؟
بارك الله فيكي و جزاكي عنا ألف خير و أدخلكي افردوس الأعلى من غير حساب و لا عقاب و لا سابقة عذاب .............آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآآمين

ميمو الحلوه الدلوعه
10-31-2010, 04:18 PM
هل للاناناس علاقة بالتبويض ؟

myprince555
10-31-2010, 04:42 PM
انا لي سنة ماحملت بعد التسقيط وحللت هرمونات Lh و Fsh والثيروكسين في الاخير كلها طلعت تمام ما عدا هرمون الغدة الدرقية طلعت خاملة وصرفت لي الدكتورة علاجها الثيروكسين 25 هل الغدة السبب بتأخير الحمل ؟؟؟؟هل ممكن احمل اذا استمريت على علاج الغدة؟؟؟؟
الدكتورة صرفت لي ايضا كلوميد وقالت لي استخدمه اليوم الثاني للدورة خمس ايام حبة مرتين يوميا واذا ما صار حمل استخدمه شهرين وبعدين اوقف هل ممكن يخليني احمل الكلوميد ولا لا ومتى تكون ايام التبوييض؟؟؟؟

أميرة الطفوله
10-31-2010, 08:02 PM
دكتوره انا ليا سنه و3 شهور متزوجه ولسى ماحملت بعد زواجي بــ 5 شهور دورتي متلخبطه وتتاخر عليا الشهر اللي فات كانت متأخره 10 ايام وتوقعت اني حاااااامل وجات الدووره وصدمتني روحت لدكتوووره وسويت تحاليل وطلعت تحاليلي سليمه بس عندي تكيس واعطتني حبوب استمريت عليها 5 ايام وحبوب كلوفاج قالتلي لا تتروكيها الا اذا حملتي منعتني عن اكل الدجاج والبيض!

راجعتها بأيام التبويض وقلتتلي ماشاء جسمك استجاب للعلاج وراح التكيس وكان حجم البويضه 16 ومستمره على حبوب كلوفاج انا دورتي المفروض تنزل يوم 20/11 واليوم 24/11 ولسى مانزلت جبت التحليل ومافي حمل

ايش السبب والله توقعتها تنتظم بس للآن مانزلت استمر على الحبوب والا اوقفها ؟

ومتى يبان الحمل بالتحليل المنزلي ؟

الله يعطيك الف عافيه وتكفين دكتوووره جاوبيني وريحيني دورتي لعبت بعصابي

dr_black
10-31-2010, 08:25 PM
هوا التحليل عينه او مسحه من المهبل مش معروف في مصر يا دكتوره
علي فكره انا عملت من سنه اطفال انابيب و بعد 15 يوم حلت وطلعت النتيجه 50 وبعد اسبوع نزل دم و رحت للدكتور قالي مافيش نبض ونزل . انا اعتقد كان عندي الميكروب لان هنا في فرنسا الدكتور قالي اميكروب يمنع الحمل. لو عندك فكره بس عن تحليل مثل زلك في امراض النساء ياريت تكلمينا عنه

ايوة طبعا فيه تحاليل كتيرة اشهرها Bacterial vaginosis دا اللي علاجها meronidazole

dr_black
10-31-2010, 08:26 PM
السلام عليكم
دكتورة انا متزوجة لي سنة واربع اشهر ولم يحدث حمل دورتي منتظمة لكن قليلة جدا
رحت عملت تحاليل انا وزوجي وقالت لي الدكتورة كل حاجة سليمة وان شاءالله تحملي
قريبا
علما ان التحاليل عملتها قبل شهرين وانا اليوم جتني الدورة
هل تنصحيني بعمل تحاليل مرة اخري او لا؟

لا مش محتاجة اعادة

اعرضيلي التحاليل

هل عملت اشعة صبغة؟

dr_black
10-31-2010, 08:28 PM
و التحاليل:
5.09 FSH
15.23 LH
37 ESTRADIOL
PROLACTINE 22.20

طيب انت بتاخدي علاج لهرمون اللبن ولا لا لانه مرتفع؟؟
هل انت عملتحليل غة درقية هل عملت تحليل هرمون ذكورة؟؟

dr_black
10-31-2010, 08:29 PM
بارك الله فيكي و جزاكي عنا ألف خير و أدخلكي افردوس الأعلى من غير حساب و لا عقاب و لا سابقة عذاب .............آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآآمين

ايوة ممكن فيه اصلا حبوب منع حمل فيها فوليك دي احدث حاجة نازلة علي مستوي العالم

dr_black
10-31-2010, 08:31 PM
انا لي سنة ماحملت بعد التسقيط وحللت هرمونات Lh و Fsh والثيروكسين في الاخير كلها طلعت تمام ما عدا هرمون الغدة الدرقية طلعت خاملة وصرفت لي الدكتورة علاجها الثيروكسين 25 هل الغدة السبب بتأخير الحمل ؟؟؟؟هل ممكن احمل اذا استمريت على علاج الغدة؟؟؟؟
الدكتورة صرفت لي ايضا كلوميد وقالت لي استخدمه اليوم الثاني للدورة خمس ايام حبة مرتين يوميا واذا ما صار حمل استخدمه شهرين وبعدين اوقف هل ممكن يخليني احمل الكلوميد ولا لا ومتى تكون ايام التبوييض؟؟؟؟

ايوة بتاخر الحمل
ايوة ممك تحملي علي العلاج

افضل انك تستخدمية بعد ما الغدة تبيقي طبيعية

dr_black
10-31-2010, 08:34 PM
دكتوره انا ليا سنه و3 شهور متزوجه ولسى ماحملت بعد زواجي بــ 5 شهور دورتي متلخبطه وتتاخر عليا الشهر اللي فات كانت متأخره 10 ايام وتوقعت اني حاااااامل وجات الدووره وصدمتني روحت لدكتوووره وسويت تحاليل وطلعت تحاليلي سليمه بس عندي تكيس واعطتني حبوب استمريت عليها 5 ايام وحبوب كلوفاج قالتلي لا تتروكيها الا اذا حملتي منعتني عن اكل الدجاج والبيض!

راجعتها بأيام التبويض وقلتتلي ماشاء جسمك استجاب للعلاج وراح التكيس وكان حجم البويضه 16 ومستمره على حبوب كلوفاج انا دورتي المفروض تنزل يوم 20/11 واليوم 24/11 ولسى مانزلت جبت التحليل ومافي حمل

ايش السبب والله توقعتها تنتظم بس للآن مانزلت استمر على الحبوب والا اوقفها ؟

ومتى يبان الحمل بالتحليل المنزلي ؟

الله يعطيك الف عافيه وتكفين دكتوووره جاوبيني وريحيني دورتي لعبت بعصابي

احب اشوف تحاليلك عشان اقدر افيدك اكتر

هل زوجك حلل؟؟ظ

مش عاجبني كلام الدكتورة ازي التحاليل سليمة و ازاي فيه تكيس؟؟

ممكن يبان دلوقتي التحليل

dr_black
10-31-2010, 10:55 PM
هل للاناناس علاقة بالتبويض ؟

الله اعلم كلام اسمعة لكن مش موجود في اي كتب طبية او علمية

dr_black
10-31-2010, 11:04 PM
نسيت كمان يادكتوره امس عندي ارتفاع في درجة الحراره وزكام ورشح كحه يعني نزلة برد وطبعا لم اشرب اي شي غير البردقوش ويانسون اليوم فقط هل لهذا تاثير على حساب الدوره وايام التبويض؟
اعتذر يادكتوره اطلت عليك كثير لكن صدرك رحب واخلاقك العاليه جعلتنا نثق بك
بارك الله فيك

اسفة الرسائل بتاعتك كانت في اخر الصفحةو ان مش شفتها ورحت علي الصفحة الجديدة

الدورة عشان نحكم بنتظامها لازم 6 شهور يعني بعد 6 دورات نحكم عليها

ارتفاع درجة الحرارة بتاثر علي الدورة بتقصرها

موضوع الافرزات قبل الدورة عادي
دم الزعاف دا معرفهوش والله سمحيني

أميرة الطفوله
11-01-2010, 12:00 AM
احب اشوف تحاليلك عشان اقدر افيدك اكتر

هل زوجك حلل؟؟ظ

مش عاجبني كلام الدكتورة ازي التحاليل سليمة و ازاي فيه تكيس؟؟

ممكن يبان دلوقتي التحليل

التحاليل ماهي عندي مااعطوني اياها ؟ قلتي نتيجكتك سليمه هي سوتلي تحليل الغده وهرمون الحليب

زوجي لا ماحلل ؟

دكتووره بعد غياب الدوره 3 ايام جاتني اليوم والله اني حززززززنت كثير وانصدمت

وهل البردقووش يقوي المبايض

dr_black
11-01-2010, 12:45 AM
التحاليل ماهي عندي مااعطوني اياها ؟ قلتي نتيجكتك سليمه هي سوتلي تحليل الغده وهرمون الحليب

زوجي لا ماحلل ؟

دكتووره بعد غياب الدوره 3 ايام جاتني اليوم والله اني حززززززنت كثير وانصدمت

وهل البردقووش يقوي المبايض

لا معرفش حاجة عن تقوية لمبايض والله

ام اياد (عوضني عنه يارب)
11-01-2010, 02:05 AM
بعد اذنك يادكتورة انا عملت التحليل ده يوم 21من الدورة..

14.37 progesterone

reference
:
folliular:0.27-2.61
luteal:3.28-38.63
menopausal:0.2-0.82

ايه رأي حضرتك فيه؟
طيب هو بيوضح مدى سلامة التبويض وحجم البويضة؟
ولا سلامة المبايض؟؟ ولا بيوضح حدوث التبويض من عدمه؟؟ وكمان هل يوضح التكيسات؟؟

استفسار كمان يادكتورة..
حضرتك.. انا شعري من شهر كده لاحظت انه من قدام فرغ من الشعر وخصوصا على الجانبين.. وبصفة عامة بيقع كتير جدا وتقصف
اللي قلقانه منه ان المنطقتين اللي قدام فضيوا والفراغ بيزيد!!!
ايه رأي حضرتك؟؟.. تنصحيني اعمل تحليل تستستيرون؟؟!

dr_black
11-01-2010, 02:51 AM
بعد اذنك يادكتورة انا عملت التحليل ده يوم 21من الدورة..

14.37 progesterone

reference
:

ايه رأي حضرتك فيه؟
طيب هو بيوضح مدى سلامة التبويض وحجم البويضة؟
ولا سلامة المبايض؟؟ ولا بيوضح حدوث التبويض من عدمه؟؟ وكمان هل يوضح التكيسات؟؟

استفسار كمان يادكتورة..
حضرتك.. انا شعري من شهر كده لاحظت انه من قدام فرغ من الشعر وخصوصا على الجانبين.. وبصفة عامة بيقع كتير جدا وتقصف
اللي قلقانه منه ان المنطقتين اللي قدام فضيوا والفراغ بيزيد!!!
ايه رأي حضرتك؟؟.. تنصحيني اعمل تحليل تستستيرون؟؟!

يوضح حدوث التبويض من عدمة
و كمان ان وظيفة الجسم الاصفر كويسة لو الهرمون بي10-15 لو مش وخدة ادوية

والله تساقط الشاعر انا راي انه حالة نفسية
هرمون الذكورة لو مرتفع لدرجة ان يعمل تساقط شعر كان ملاء جسمك شعر الاول والافضل تراجعي طبيبة جلدية في موضوع الشعر

lololdy
11-01-2010, 07:14 AM
دكتورة شو رأيك في تحليل زوجي

Volume 4ml

ph Alkaline

Viscosity semi -viscouse

colour Opaque

Liquefaction more than 1 hr

Motile After 1 hr 50% 40%

Sluggish 30% 20%

Non Motile 20% 40%

Count Of Sperms 60.000 000 /hpf

Pus Cells 2-4/hpf

RBC.S 2-3/hpf

Spermatocyte 4-6/hpf

Abn.Forms 10%

Other Agglutination

وانا عملت تحليل يوم 15 من الدورة وهاي النتيجة

LH 16.15 mlU/ml

TSH 1.59 ulU/ml

هل النتيجة صحيحة يوم 15 من الدورة ولا لازم عمل التحليل يوم 2 من الدورة؟

dr_black
11-01-2010, 10:23 AM
دكتورة شو رأيك في تحليل زوجي

Volume 4ml

ph Alkaline

Viscosity semi -viscouse

colour Opaque

Liquefaction more than 1 hr

Sluggish 30% 20%

Non Motile 20% 40%

Count Of Sperms 60.000 000 /hpf

Pus Cells 2-4/hpf

RBC.S 2-3/hpf

Spermatocyte 4-6/hpf

Abn.Forms 10%

Other Agglutination

وانا عملت تحليل يوم 15 من الدورة وهاي النتيجة

LH 16.15 mlU/ml

TSH 1.59 ulU/ml

هل النتيجة صحيحة يوم 15 من الدورة ولا لازم عمل التحليل يوم 2 من الدورة؟

اكتبلي الجز دا اتاني او صوريه احسن لاني شايفه الحركة مش حلوة

Sluggish 30% 20%

Non Motile 20% 40%

بالسبة لتحليلك بالنسبة لي LH لازم تاني يوم في الدورة لكن لوانت عملاه في يوم التبويض المفروض يبقي اكتر من 20
بالنسبة للغدة الدرقية كويسه ان شاء الله الطبيعي عندي من 0.4-4 فهل هي عندك كدا ولا فيه معدل طبيعي اخر للمعمل

فاطمةعلام
11-01-2010, 01:37 PM
كنت عايزة اسأل الاجسام المضادة ؟ ممكن تكون عندي مع العلم اول الجواز كان في حمل وحصل اجهاض في الشهر 3
وعلاجها ايه ؟

dr_black
11-01-2010, 02:52 PM
كنت عايزة اسأل الاجسام المضادة ؟ ممكن تكون عندي مع العلم اول الجواز كان في حمل وحصل اجهاض في الشهر 3
وعلاجها ايه ؟

لو انتتقصدي اجسام مضداة للحيونات المنوية
بصي اشهر اسباب تكوين اجسان مضادة:
ممارسة الجنس عن طريق الفم و الانزال في الفم
الجنس عن طريق الدبر و الانزال
الجماع اثناء الدورة و الانزال

دول بيمثلوا 70% من حالات اسباب الاجسام المضادة
و حتي لو حصل انه اتشخصت فدولقتي العلاج اصبخ عن طريق اطفال الانبيب
لان كل الطرق اقديمة اثبتت فشلها

mooney608
11-01-2010, 04:26 PM
دكتورة انا حاليا بمنع الدورة للتحكم فى مرض البطانة المهاجرة و أكياس الشيكولاتة استخدمت السيدولوت نور مرتين فى اليوم بس وزنى زاد جدا و بيسبب لى جفاف شديد فى المهبل مما يجعل العلاقة الحميمية مؤلمة بشدة هل ممكن بداله أخد الدوفاستون و لو ممكن إيه الجرعة المناسبة لتوقيف الدورة و منع التبويض لأنى اتصلت بالدكتور اللى متابعة معاه بس للأسف هو مسافر لمدة شهر و المفروض اكمل الخطة العلاجية شكرا لك

mooney608
11-01-2010, 04:33 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
دكتورة لو سمحتى سؤال مهم يا ريت تساعدينى لأنى اتصلت بطبيبي المعالج و هو للأسف مسافر لمدة شهر انا بتعالج من مرض بطانة الرحم المهاجر و اكياس الشيكولاته الدكتور عملي خطة علاجية لمدة 3 شهور نمنع الدورة و التبويض وبعدها نقيم الوضع فكتبلى سيدولوت نور مرتين فى اليوم بس انا جربته و مرتحتش خالص عليه وزني زاد جدا و سببلى جفاف شديييييد فى المهبل مما يجعل العلاقة الحميمية مؤلمة بشدة و شبه مستحيلة هل ممكن استعمل الدوفاستون بدل السيدولوت نور و لو ممكن إيه هى الجرعة اللى توقف التبويض و تمنع الدورة
و جزاكي الله كل خير

ام اياد (عوضني عنه يارب)
11-01-2010, 09:34 PM
يوضح حدوث التبويض من عدمة
و كمان ان وظيفة الجسم الاصفر كويسة لو الهرمون بي10-15 لو مش وخدة ادوية

والله تساقط الشاعر انا راي انه حالة نفسية
هرمون الذكورة لو مرتفع لدرجة ان يعمل تساقط شعر كان ملاء جسمك شعر الاول والافضل تراجعي طبيبة جلدية في موضوع الشعر

متشكرة يادكتورة..باذن الله هاروح اكشف جلدية ..

دكتورة sorry أنا مش مركزة حضرتك تقصدي ان تحليلي كويس ولا ايه؟؟
نتيجة تحليلي البروجيستيرون يوم 21من الدورة

progesterone
14.37 ng/ml

reference range:

يعني في تبويض؟ وهل سليم؟ ومافيش تكيسات؟

لي بعض الاستفسارات كمان بعد اذنك يادكتورة..
1)مافيش طريقة اعرف بيها وجود انسداد في فالوب غير اني اعمل اشعة بالصبغة؟
ولا ممكن يبان بالسونار؟ طيب المهبلي أم البطني؟

2)طيب يادكتورة مافيش علاج للانسداد غير الجراحة او المنظار ؟ هل يوجد علاج بالدواء لتسليك القنوات؟

3)سؤال كمان يادكتورة:
قرات في رد حضرتك على مشاركة بخصوص الاجسام المضادة ..
الاسباب اللي حضرتك قلتيها انها اكبر المسببات ..هي مش عندي
بس انا عايزة اعملها للاطمئنان.. وعايزة استفسر من حضرتك عنها..
هل متوفرة في مصر؟ واسمها ايه؟

اعذريني يادكتورة على كثرة الاسئلة.. ربنا يباركلك ويجعله في ميزان حسناتك

myprince555
11-01-2010, 10:06 PM
ايوة بتاخر الحمل
ايوة ممك تحملي علي العلاج

افضل انك تستخدمية بعد ما الغدة تبيقي طبيعية
مشكورة على ردك يا دكتورة
طيب الكلوميد هل ممكن يخليني اجيب توأم ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟

JOJO AMR
11-02-2010, 01:42 AM
دكتورة الكيس اللي كان علي المبيض اللي حضرتك قلتي لي بعد شرح الاعراض من افرازات بيضاء كتيرة قلتي ببيسموة حمل كادب رحت النهاردة للاستشاري اللي تابعت معاه قال الكيس بقي 45مم بعد ماكن 35مم من 6ايام واصبح كيس ملئ بالدم لان البويضة اللي بداخله انفجرت وقال في بواقي تتركها البويضه بعد الانطلاق موجود علي السونار وقال بطانه الرحم سميكةة
وقالي انه ما في خطر هل الكلام ده صحيح

گبرياء أنثے
11-02-2010, 07:40 AM
ممكن اسالك

انا عندي ارتفاع هرمون الحليب وخمول الغد وضعف تبويض الحين اخذ حبوب الهرمون والغده هل بتتنشط التبويض ؟؟؟؟؟؟؟

سويت اطفال انابيب ورجه 3 وثبت واحد وين راحو الاثنين ؟؟؟؟؟؟

بعد ماسويت اطفال الانابيب جاني فرط تنشيط و احتباس مويات فرط التنشيط استمر حتى 3شهر من الحمل

هل هوه تبويض ام تكيسات والحين اعاني من الاماسفل البطن هل هيه التكيسات ؟؟؟

انا صارلي اسقاط في الشهر 6 هل الجماع سبب بعدالله واذا ربطيكون الجماع كمان فيه خطوره ؟؟؟

اسفه طولت عليكي

نزف الندى
11-02-2010, 09:43 AM
السلام عليكم

دكتوره البارح سويت تحليل دم عساس المغص في البطن والضهر بيوجعني ومر على الدوره خمس ايام وماجات ولا زمني اللم الضهر بشد الممهم سويت تحليل حمل ماطلع حمل قالت الدكتوره انشاء الله الاربعاء بسوي تحليل تاني للحمل اذا مانزلت الدوره
المهم رجعت للبيت نزل منى زي زلال البيض شفاف وشوي معه دم خفيف واليوم الصباح بعد زي زلال البيض ثقيل بينزل
وشوي دم خيوط
وجنبي لايسر بيوجعني مع ضهري من يسار
وشكر

اصدقا الطفوله
11-02-2010, 01:44 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا متزوجه من 3 سنوات لم يحدث حمل
زوجي اعطاه الدكاتور حبوب stresstabs zincوحبوب superE_complEx لمدة 3 شهور والحين من اخذ
اذ زوجي الحبوب الشهر الثاني هل ممكن اسوي حقن مجهري وينجح او لزام المده ثلاثه شهور
من اخذ الحبوب والدوره عندي غير منتظمه وانا الحين اخذ حبوب تنضيم الدوره
ولمذه الدكتور اعطى زوجي هذ الحبوب

ميمو دلوعة تومي
11-02-2010, 10:41 PM
دكتورة انا متزوجة لي سنة واربع اشهر ولم احمل الى الان
رحت الاسبوع اللي فات انا وزوجي حللنا كل شي طلبته من الدكتورة
وقالت النتايج سليمة
ايه رايك دكتورة؟هل تاخري 16 شهر عادي؟والا اروح احلل عند دكنورة ثانية؟

dr_black
11-02-2010, 11:08 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
دكتورة لو سمحتى سؤال مهم يا ريت تساعدينى لأنى اتصلت بطبيبي المعالج و هو للأسف مسافر لمدة شهر انا بتعالج من مرض بطانة الرحم المهاجر و اكياس الشيكولاته الدكتور عملي خطة علاجية لمدة 3 شهور نمنع الدورة و التبويض وبعدها نقيم الوضع فكتبلى سيدولوت نور مرتين فى اليوم بس انا جربته و مرتحتش خالص عليه وزني زاد جدا و سببلى جفاف شديييييد فى المهبل مما يجعل العلاقة الحميمية مؤلمة بشدة و شبه مستحيلة هل ممكن استعمل الدوفاستون بدل السيدولوت نور و لو ممكن إيه هى الجرعة اللى توقف التبويض و تمنع الدورة
و جزاكي الله كل خير

طيب هل انت عملت منظار و عارفه هي مستوى كام؟؟

الجرعة بتبدا بالتدريج لحد ما نمنع الدورة مفيش جردعة محددة

نبدا مثلا بقرصين في اليوم دوفاستون و فيه حاجات تانية انا مش عارفه انت اخترتيه هو اشمعنا

بالنسبة للعلاقزة الزوجية انت ممكن تستخدممي حاجت مضوعية جيل
هتسهل الموضوع جدا ان شاء الله
و شافاك الله و عافاك

dr_black
11-02-2010, 11:12 PM
متشكرة يادكتورة..باذن الله هاروح اكشف جلدية ..

دكتورة sorry أنا مش مركزة حضرتك تقصدي ان تحليلي كويس ولا ايه؟؟
نتيجة تحليلي البروجيستيرون يوم 21من الدورة

progesterone
14.37 ng/ml

reference range:

يعني في تبويض؟ وهل سليم؟ ومافيش تكيسات؟

لي بعض الاستفسارات كمان بعد اذنك يادكتورة..
1)مافيش طريقة اعرف بيها وجود انسداد في فالوب غير اني اعمل اشعة بالصبغة؟
ولا ممكن يبان بالسونار؟ طيب المهبلي أم البطني؟

2)طيب يادكتورة مافيش علاج للانسداد غير الجراحة او المنظار ؟ هل يوجد علاج بالدواء لتسليك القنوات؟

3)سؤال كمان يادكتورة:
قرات في رد حضرتك على مشاركة بخصوص الاجسام المضادة ..
الاسباب اللي حضرتك قلتيها انها اكبر المسببات ..هي مش عندي
بس انا عايزة اعملها للاطمئنان.. وعايزة استفسر من حضرتك عنها..
هل متوفرة في مصر؟ واسمها ايه؟

اعذريني يادكتورة على كثرة الاسئلة.. ربنا يباركلك ويجعله في ميزان حسناتك

ايوة التحليل كويس لو انت مش واخدة كلوميد او منشطات تبويض

ممكن تعملي سونار مخق خقن سائل بس طريقة مكلفةو غغير عملية هو ايه مشكلتك مع الصبغة؟؟
لا العلاج غالبا جراحة او ممكن تدخلي بالشاعة بيدخل يسلكها بس دا مش موجود في مصر تقريبا علي الاقل معرفش حد بيعملة
الادوية ملهاش مجال في تسليك الانابيب
لا عمل الاجسام المضادة بقي غير تقليدي و مدش بيطلة لانه كدا كدا علاجة بقي اطفال انابيب و هو بيتعمل في الدم او عينة من افرزات عنق الرحم

Sperm Ab in Serum & sCx meucus

dr_black
11-02-2010, 11:13 PM
مشكورة على ردك يا دكتورة
طيب الكلوميد هل ممكن يخليني اجيب توأم ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن بنسبة 20%

dr_black
11-02-2010, 11:15 PM
دكتورة الكيس اللي كان علي المبيض اللي حضرتك قلتي لي بعد شرح الاعراض من افرازات بيضاء كتيرة قلتي ببيسموة حمل كادب رحت النهاردة للاستشاري اللي تابعت معاه قال الكيس بقي 45مم بعد ماكن 35مم من 6ايام واصبح كيس ملئ بالدم لان البويضة اللي بداخله انفجرت وقال في بواقي تتركها البويضه بعد الانطلاق موجود علي السونار وقال بطانه الرحم سميكةة
وقالي انه ما في خطر هل الكلام ده صحيح

ما تجبلنا شوية فلوس من اللي بتوزعهم علي الدكاترة دول
مش تقلقي ان شاء الله خير و مفيش قلق اصبري و هدي اعصابك

و راي الدمتورة اللي فاتت كانت كويسة
تقدري تقوليلي الشهادت بتاعة الدكاترة دي ايه؟

dr_black
11-02-2010, 11:19 PM
ممكن اسالك

انا عندي ارتفاع هرمون الحليب وخمول الغد وضعف تبويض الحين اخذ حبوب الهرمون والغده هل بتتنشط التبويض ؟؟؟؟؟؟؟

سويت اطفال انابيب ورجه 3 وثبت واحد وين راحو الاثنين ؟؟؟؟؟؟

بعد ماسويت اطفال الانابيب جاني فرط تنشيط و احتباس مويات فرط التنشيط استمر حتى 3شهر من الحمل

هل هوه تبويض ام تكيسات والحين اعاني من الاماسفل البطن هل هيه التكيسات ؟؟؟

انا صارلي اسقاط في الشهر 6 هل الجماع سبب بعدالله واذا ربطيكون الجماع كمان فيه خطوره ؟؟؟

اسفه طولت عليكي

ايوة تصليح الغدة بينشط التبويض
الجسم بيمتصهم زي اي حاجة غريبة و كمان دول مش تقري تشفيهم بعينك
فرط تنشيك لا هو تكيس ولا هو تبويض حاجة لوحدها خالص

الايوة ممكن الجماع ينزل الحمل لو حصل بعديه طلق او المياه نزلت

الربط بيتحدد علي حسب قياس طول عنق الرحم يكون اقل من 25 ملم

dr_black
11-02-2010, 11:21 PM
السلام عليكم

دكتوره البارح سويت تحليل دم عساس المغص في البطن والضهر بيوجعني ومر على الدوره خمس ايام وماجات ولا زمني اللم الضهر بشد الممهم سويت تحليل حمل ماطلع حمل قالت الدكتوره انشاء الله الاربعاء بسوي تحليل تاني للحمل اذا مانزلت الدوره
المهم رجعت للبيت نزل منى زي زلال البيض شفاف وشوي معه دم خفيف واليوم الصباح بعد زي زلال البيض ثقيل بينزل
وشوي دم خيوط
وجنبي لايسر بيوجعني مع ضهري من يسار
وشكر

ممكن نقول اناه علانة تبةيض
طيب هل الدورة منتظمة عندك؟؟
هل الدكتور عملك كشف بالسونار؟

dr_black
11-02-2010, 11:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا متزوجه من 3 سنوات لم يحدث حمل
زوجي اعطاه الدكاتور حبوب stresstabs zincوحبوب superE_complEx لمدة 3 شهور والحين من اخذ
اذ زوجي الحبوب الشهر الثاني هل ممكن اسوي حقن مجهري وينجح او لزام المده ثلاثه شهور
من اخذ الحبوب والدوره عندي غير منتظمه وانا الحين اخذ حبوب تنضيم الدوره
ولمذه الدكتور اعطى زوجي هذ الحبوب

والله معرفش هو وصفه ليه ممكن يكون تحليلة مش كويس

وريني كل التاحليل و احال افيدك

روح حوبي
11-02-2010, 11:40 PM
دكتوره أنا متزوجه من سنه ودرتي منتظمه تنزل طبيعي وفيها فطع دم متجمده لاكن من ثلاث شهور ماتنزل القطع بس دم واشهر هذا تأخرت الدوره يومين بعدين مانزلت الا بعد حطيت كمادات ع بطني نزلت قطعه صغيره ودم كل يوم نقطه هل أخذ حبوب الدوفاستون واليوم الثامن من دورتي مع اني قبل امس حللت دم سليم والبارح جاني ألم من تحت الصدر الى المهبل ألم مش طبيعي ريحيني يادكتوره الله يجزاك الجنه

روح حوبي
11-02-2010, 11:43 PM
وانا قبل الدوره بيومين حسيت بشي زي الكوره بجنبي اليمين وبعدين حسيت بحراره فجسمي والم خفيف فبطني وصدري كله يالمني مو بس الحلمات

dr_black
11-03-2010, 12:12 AM
وانا قبل الدوره بيومين حسيت بشي زي الكوره بجنبي اليمين وبعدين حسيت بحراره فجسمي والم خفيف فبطني وصدري كله يالمني مو بس الحلمات

لا متخديش اي حاجة و سبها لحالة طلما بتنزل لوحدها

مشروع طفلة
11-03-2010, 12:39 AM
يعطيكي العافيه يادكتوره

انا اليوم الثالث من ترجيع الاجنه وحاسه بمغص زي مغص الدوره يجي ويروح .. وحااسه بثقل بأسفل بطني !!

ايش اسباب هالمغص ؟؟؟

وايش سبب الثقل الي احس فيه ؟؟

وهل فيه علامات على نجاح عملية الحقن او فشلها قبل مااعمل تحليل الحمل ؟؟؟

روح حوبي
11-03-2010, 01:06 AM
لا متخديش اي حاجة و سبها لحالة طلما بتنزل لوحدها

يادكتوره انادورتي خمسه ايام بس واليوم صار الثامن ولحد الحين ينزل نقط دم اخاف يكون حمل وهذي علامة اجهاض

dr_black
11-03-2010, 01:26 AM
يعطيكي العافيه يادكتوره

انا اليوم الثالث من ترجيع الاجنه وحاسه بمغص زي مغص الدوره يجي ويروح .. وحااسه بثقل بأسفل بطني !!

ايش اسباب هالمغص ؟؟؟

وايش سبب الثقل الي احس فيه ؟؟

وهل فيه علامات على نجاح عملية الحقن او فشلها قبل مااعمل تحليل الحمل ؟؟؟

لو الدورة دي كان فيها منشطات يعني انت مش زارعة اجينه محفوظة بيكون من المنشطات

لا مفيش علامة غير لماميعاد الدورة يجي

ربنا يكرمك و يثبت ان شاء الله

مشروع طفلة
11-03-2010, 01:31 AM
ايوه اخذت منشطات

طيب الثقل يادكتوره الي بأسفل بطني انا ماحسيت فيه الا بعد ارجاع الاجنه ..

ايش سببه ؟؟؟

اذا كان برضو من المنشطات ليه ماحسيت فيه الا بعد الارجاع ؟؟

dr_black
11-03-2010, 01:32 AM
يادكتوره انادورتي خمسه ايام بس واليوم صار الثامن ولحد الحين ينزل نقط دم اخاف يكون حمل وهذي علامة اجهاض

اعتقد انه صعب انه يكون حمل
راي
اعملي بردى تحليل حمل للتاكد
لو مفيش خاتي منظم دورة سيكلوا برجنوفا او بريجلتون + سيلكوا كابرون كابسول مرتين في اليوم لحد ما يترفع الدم

samooooraa
11-03-2010, 02:29 AM
لو سمحتى يا دكتور هل الحاله النفسية والتوتر بتقلل كميه الدورة كميه الدم يعنى وعدد ايام الدورة لان انا من بعد الجواز واخد بعض العلاجات خصوصا السيكلو بروجينوفا مع ان دورتى منتظمه حاسة ان كميه الدم اقل انا عموما دورتى قبل الزواج برضو كانت قليله بس اكتر من كده وهى منتظمة الحمد لله بس دلوقتى بتنزل يومين بس واقل من قبل كده واليوم التالت بيكون عندى مغص ومش بتنزل كانها محبوسة واليوم الرابع يبدا يخف الالم يعنى عادى بيكون فى الم ف اول يوم ويخف على تانى يوم بس بيزيد تالت يوم لما تتوقف الدورة ومن تالت لسادس يوم افرازات معكرة دم وروحت لاكتر من دكتور وكلهم بيقولو الحمد لله حاجة طبيعيه وان الدورة لو عدت يومين بتكون طبيعى بس انا بحس انها محبوسه تالت يوم بدليل انى شربت الشهر دة قرفة ونزلت جامد وامغص دة اختفى وانا عملت سونار مهبلى تقريبا كل شهر وعملت سونار ثلاثى الابعاد وكله الحمد لله تمام مع العلم انى متوترة جدا خصوصا اول اما اشوف الدورة وفى حاجة تانيه مش عارفه ممكن تفيد حضرتك انا اما بروح اعمل تحليل الدكتورة بتسحب الدم ميخرجش ف السرنجة والدكتورة قالتلى اوعيتك الدمويه ضعيفه جدااااا معرفش دة ليه علاقه ولا ايه
وانا عملت التحاليل وكله تمام الحمد لله فهل دة طبيعى ولا عندى مشكله

dr_black
11-03-2010, 02:40 AM
لو سمحتى يا دكتور هل الحاله النفسية والتوتر بتقلل كميه الدورة كميه الدم يعنى وعدد ايام الدورة لان انا من بعد الجواز واخد بعض العلاجات خصوصا السيكلو بروجينوفا مع ان دورتى منتظمه حاسة ان كميه الدم اقل انا عموما دورتى قبل الزواج برضو كانت قليله بس اكتر من كده وهى منتظمة الحمد لله بس دلوقتى بتنزل يومين بس واقل من قبل كده واليوم التالت بيكون عندى مغص ومش بتنزل كانها محبوسة واليوم الرابع يبدا يخف الالم يعنى عادى بيكون فى الم ف اول يوم ويخف على تانى يوم بس بيزيد تالت يوم لما تتوقف الدورة ومن تالت لسادس يوم افرازات معكرة دم وروحت لاكتر من دكتور وكلهم بيقولو الحمد لله حاجة طبيعيه وان الدورة لو عدت يومين بتكون طبيعى بس انا بحس انها محبوسه تالت يوم بدليل انى شربت الشهر دة قرفة ونزلت جامد وامغص دة اختفى وانا عملت سونار مهبلى تقريبا كل شهر وعملت سونار ثلاثى الابعاد وكله الحمد لله تمام مع العلم انى متوترة جدا خصوصا اول اما اشوف الدورة وفى حاجة تانيه مش عارفه ممكن تفيد حضرتك انا اما بروح اعمل تحليل الدكتورة بتسحب الدم ميخرجش ف السرنجة والدكتورة قالتلى اوعيتك الدمويه ضعيفه جدااااا معرفش دة ليه علاقه ولا ايه
وانا عملت التحاليل وكله تمام الحمد لله فهل دة طبيعى ولا عندى مشكله

متقلقيش نفسك بس و استهدي بالله ك دا الدورة طبيعة متقعديش تحطي كل حاجة في دماغك و تدوري عليها
باذن الله مش تقلقي خالص و ان شاء الله خير

ضعف الادوية لو زي ا ن متخيلة دا بيعمل نزيف مش يخبس الدورة

بطلي قلق و توتر و ان شاء الله خير
و القلق و التوتر دول باثروا علي الدورة جدا

dr_black
11-03-2010, 02:43 AM
ايوه اخذت منشطات

طيب الثقل يادكتوره الي بأسفل بطني انا ماحسيت فيه الا بعد ارجاع الاجنه ..

ايش سببه ؟؟؟

اذا كان برضو من المنشطات ليه ماحسيت فيه الا بعد الارجاع ؟؟

دا درجة من الستجابة المفرطة للمنشطات بتكون بسبب المنشطاتو و البر التفجيرية لعامل الرئيسي فيها هرمن الابر التفجيرية اللي هو هرمون الحمل

مش هقدر اوضحلك اكتر من كدا
راجهي صفخة 326 المشاركة رقم #3258 هتوضلحك شزية

samia92
11-03-2010, 03:12 AM
مرحبا دكتور انا أعاني من تأخر الدورة بثلاث أشهر و مرات أكثر و مرات أقل و هذا من أول مرة تجيني فيها الدورة .أنا صارلي سنتين مع زوجي عمري 24 سنة و ما في حمل، شفت دكتور و عملت كل التحاليل اللازمة أنا و زوجي ،كل شي سليم و الحمد لله أخذت ديفاستون لتنظيم الدورة وقالتلي الطبيبة أتابع التبويض بالترمومتر كل صباح ولما أخذتلها النتائج قالتلي أنو التبويض عندي على حسب مجيء الدورة يعني 4 أو 5 مرات في السنة لكن ما أعطتني علاج كل مرة تعطيني دوفاستون و تقولي الحمل راح يجي وحدو لأنو ما عندك مشكلة أنا قررت أغير الطبيبة وعندي موعد مع أخرى قريبا إنشاء الله . فأرجوك ريحني و قولي ما هو العلاج المناسب لحالتي ؟.ربنا يجازيك بالخير

زهرة المانوليا
11-03-2010, 09:26 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير دكتورهـ..

أنا يادكتوره صار معي شيء هالشهر جديد علي
صدري يوجعني ومتحجر وكبير متنفخ يعني
مثل قبل الدوره تماماً مع العلم انو اليوم يوم 15 من الدوره
حسيت بالتغيرات من يوم 11 من الدوره والى يومك هذا والألم موجود
خصوصاً يوم اصحى من النوم .
حابه أعرف ايش السبب وايش يعني ..؟؟
مشكوره ويعطيك العافيه.:rose00:

نزف الندى
11-03-2010, 10:10 AM
ممكن نقول اناه علانة تبةيض
طيب هل الدورة منتظمة عندك؟؟
هل الدكتور عملك كشف بالسونار؟

لا مومنتضمه بس الشهرين الاخيره اول الدوره الاولى جات 26 هجري والحين نزلت الدوره 26 هجري بعد مااكلت حبوب دفاستون

mooney608
11-03-2010, 10:19 AM
طيب هل انت عملت منظار و عارفه هي مستوى كام؟؟

الجرعة بتبدا بالتدريج لحد ما نمنع الدورة مفيش جردعة محددة

نبدا مثلا بقرصين في اليوم دوفاستون و فيه حاجات تانية انا مش عارفه انت اخترتيه هو اشمعنا

بالنسبة للعلاقزة الزوجية انت ممكن تستخدممي حاجت مضوعية جيل
هتسهل الموضوع جدا ان شاء الله
و شافاك الله و عافاك

ايوة يا دكتورة عملت منظار علاجى للاندومتريوسيس بس للأسف ظهرت الأكياس مرة تانية علشان كدة الدكتور كتبلى على السيدولوت نور بس أعراضه صعبة جدا ووزنى زاد جدا فى فترة قليلة مع انى محافظه جدا على الاكل
وانا صديقتى صيدلانية هى اللى قالتلى الدوفاستون استعمله بدل السيدولوت نور لأن المادة الفعالة فيه أعراضها أقل من السيدولوت نور و البروفيرا و بردو بيتاخد فى حالات الاندومتريوسيس بس قالتلى الجرعة يحددهالك دكتور أفضل علشان كدة انا بستشيرك

فتقترحى عليا مثلا قرصين فى اليوم ولا تلاتة لانى لسة مستمرة على السيدولوت نور و بجد مخلينى نفسيتى مش مظبوطة خالص

الحمد لله على حال و جزاكى الله كل خير و يخليكى للغلابة اللى زينا و يجعله فى ميزان حسناتك

dr_black
11-03-2010, 10:21 AM
مرحبا دكتور انا أعاني من تأخر الدورة بثلاث أشهر و مرات أكثر و مرات أقل و هذا من أول مرة تجيني فيها الدورة .أنا صارلي سنتين مع زوجي عمري 24 سنة و ما في حمل، شفت دكتور و عملت كل التحاليل اللازمة أنا و زوجي ،كل شي سليم و الحمد لله أخذت ديفاستون لتنظيم الدورة وقالتلي الطبيبة أتابع التبويض بالترمومتر كل صباح ولما أخذتلها النتائج قالتلي أنو التبويض عندي على حسب مجيء الدورة يعني 4 أو 5 مرات في السنة لكن ما أعطتني علاج كل مرة تعطيني دوفاستون و تقولي الحمل راح يجي وحدو لأنو ما عندك مشكلة أنا قررت أغير الطبيبة وعندي موعد مع أخرى قريبا إنشاء الله . فأرجوك ريحني و قولي ما هو العلاج المناسب لحالتي ؟.ربنا يجازيك بالخير

لا بصراحة معتقدش ان دي طبيبة نساء

معرفش ازاي التحاليل سليمة و الدورة مش بتيجي
مفيش نار من غير دخان
يا ريت اشوف تحاليلك و افضل شيء انك غيرتيها

dr_black
11-03-2010, 10:22 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير دكتورهـ..

أنا يادكتوره صار معي شيء هالشهر جديد علي
صدري يوجعني ومتحجر وكبير متنفخ يعني
مثل قبل الدوره تماماً مع العلم انو اليوم يوم 15 من الدوره
حسيت بالتغيرات من يوم 11 من الدوره والى يومك هذا والألم موجود
خصوصاً يوم اصحى من النوم .
حابه أعرف ايش السبب وايش يعني ..؟؟
مشكوره ويعطيك العافيه.:rose00:

هل الدورة منتظمة اصلا
هل فيه ممارسة قبل النوم

dr_black
11-03-2010, 10:25 AM
ايوة يا دكتورة عملت منظار علاجى للاندومتريوسيس بس للأسف ظهرت الأكياس مرة تانية علشان كدة الدكتور كتبلى على السيدولوت نور بس أعراضه صعبة جدا ووزنى زاد جدا فى فترة قليلة مع انى محافظه جدا على الاكل
وانا صديقتى صيدلانية هى اللى قالتلى الدوفاستون استعمله بدل السيدولوت نور لأن المادة الفعالة فيه أعراضها أقل من السيدولوت نور و البروفيرا و بردو بيتاخد فى حالات الاندومتريوسيس بس قالتلى الجرعة يحددهالك دكتور أفضل علشان كدة انا بستشيرك

فتقترحى عليا مثلا قرصين فى اليوم ولا تلاتة لانى لسة مستمرة على السيدولوت نور و بجد مخلينى نفسيتى مش مظبوطة خالص

الحمد لله على حال و جزاكى الله كل خير و يخليكى للغلابة اللى زينا و يجعله فى ميزان حسناتك

ماشي تشخيص المنظار مديك رقم كام؟؟ و الحلة بسيطة ولا تقديرها ايه

احنا بندبا بجرعة متوسطة و لو جات الدورة بنزودها مفيش جرعة ثابته المهم نوقف الدورة يعني لو اتني مش وقوف الدورة هنزودهم يبقوا 3 وهكذا
واعتقد ان مدة لا شهور غير كافيةبالمرة
اقل حاجة 6 شهور و يا ريت اشوف تقرير المنظار

زهرة المانوليا
11-03-2010, 10:33 AM
هل الدورة منتظمة اصلا
هل فيه ممارسة قبل النوم

ايوهـ منتظمه ولله الحمد .
ايوهـ .

ميمو دلوعة تومي
11-03-2010, 12:00 PM
دكتورة انا متزوجة لي سنة واربع اشهر ولم احمل الى الان
رحت الاسبوع اللي فات انا وزوجي حللنا كل شي طلبته من الدكتورة
وقالت النتايج سليمة
ايه رايك دكتورة؟هل تاخري 16 شهر عادي؟والا اروح احلل عند دكنورة ثانية؟

اتمنى تردي ابي اتطمن

فولاذيه
11-03-2010, 12:37 PM
مرحبادكتوره
امبارح كان اليوم العاشر من الدوره عملت سونار داخلي طلع عندي 3 بويضات حجمهم 9 وقالتي الدكتوره احرصي على اليوم 14-15-16انه يكون فيه جماع
مع العلم اني اخذة هذا الشهر كلوميد
هل حجمهم في هذا اليوم كويس يادكتوره وكم المفروض يكون الحجم ؟

myprince555
11-03-2010, 01:46 PM
ماهي ايام التبوييض؟؟؟؟وشكرا لك

samia92
11-03-2010, 02:58 PM

مفيش نار من غير دخان
هدي اخر التحاليل لسة ما شافتها الطبيبة ......... ostradiol : 37.0pg/mL .............f s h: 4.25 mUI/mL ......... LH: 8.72mUI ........... prolactin: 26.0ng/mL

ATIF_MOHA
11-03-2010, 06:37 PM
يا دكتورة اا عايزة اقلوك ا الاستاثرة عدى مش بتحصل م جوزى بتحصل بس لو اا حطيت ايدى وسولرى فى اللفظت دعكت م تحت لك لو حوزى حط ايده تحت مش بحس باى حاجة

meriem.boudji
11-03-2010, 07:03 PM
سلام عليكم
ممكن اجابة عن سؤالي
عندي هرمون الحليب 18 انا اعالجه الحمد الله بدء ينزل بس انا الاحظ ان ينزل عليا سائل ابيض مثل الحليب بكثرة مند 3 ايام وموعد دورتي باقي 5 ايام عن موعد ها
وهدا السائل لا حظته من قبل ولكن هده المرة زاد قليلا فما هو سبب
وما اصل هدا السائل

كلوروفيل
11-04-2010, 12:10 AM
دكتوره انا حامل و سويت تحليل بول طلع عندي التهاب شديد وصفتلي الدكتورة مضاد1g augmentin وحبوب rowatinex وفوار كولي يورينال هل فيه ضرر على الجنين??

شكرا

مشروع طفلة
11-04-2010, 01:08 AM
دكتوره انا مثل ماقلتلك عملت حقن مجهري وكتبتلي الدكتوره تحاميل مهبليه مثبته

لكن بعد مااضع النتحميله بدقائق الاحظ انها تذوب وينزل نصفها !!

هل هذا طبيعي؟؟؟

mooney608
11-04-2010, 12:24 PM
ماشي تشخيص المنظار مديك رقم كام؟؟ و الحلة بسيطة ولا تقديرها ايه

احنا بندبا بجرعة متوسطة و لو جات الدورة بنزودها مفيش جرعة ثابته المهم نوقف الدورة يعني لو اتني مش وقوف الدورة هنزودهم يبقوا 3 وهكذا
واعتقد ان مدة لا شهور غير كافيةبالمرة
اقل حاجة 6 شهور و يا ريت اشوف تقرير المنظار

بصي يا دكتورة مش عارفة الرقم بس الاكياس كانت 10 سم وعلى المبيض الشمال 5سم على اليمين و كان فى التصاقات كتير المبايض كانت لازقة فى الانابيب و فةى الرحم و فى المنظار شالو الاكياس و فكوا الالتصاقات بس بعد المنظار ب 5 شهور ظهر تاني كيس 5 سم على المبيض اليمين و واحد صغير على الشمال و الدكتور قاللى 3 شهور علشان يقيم الحالة يعنى بعدها هيشوف العلاج جايب نتيجة و لا لأ يعنى لو فى تحسن نستمر لومفيش تحسن هنعمل منظار تانى و ربنا يستر

طيب معلش يا دكتورة فى أى حاجة تانى غير السيدولوت و الدوفاستون ليها نفس التأثير و ملهاش الاثار الجانبية البشعة دى

جزاكى الله كل خير

noreleslamsama
11-04-2010, 02:41 PM
ايوة طبعا فيه تحاليل كتيرة اشهرها Bacterial vaginosis دا اللي علاجها meronidazole

ايوه الله يخليكي يا دكتوره هوا دا التحليل بالظبط . حتي نفس الترجمه دي
فهميني اكتر عشان انا مش فاهمه ايه نوع البكتريا دي و علاجها ايه
يارب ما يحرمنا منك يا دكتوره . و البكتريا دي تمنع الحمل . والعلاج ايه

dr_black
11-04-2010, 05:46 PM
اتمنى تردي ابي اتطمن

ما ان رديت اعتقد
عمرككامو عمر زوجك كام؟؟

dr_black
11-04-2010, 05:48 PM
مرحبادكتوره
امبارح كان اليوم العاشر من الدوره عملت سونار داخلي طلع عندي 3 بويضات حجمهم 9 وقالتي الدكتوره احرصي على اليوم 14-15-16انه يكون فيه جماع
مع العلم اني اخذة هذا الشهر كلوميد
هل حجمهم في هذا اليوم كويس يادكتوره وكم المفروض يكون الحجم ؟

المفروض انت هتروحي تاني اوم 12 او 3 تعملي متابعة تاني
المفروض كدا الجماع يبقي علي يوم 16-17 دا راي
الافضل و الصح تعمي متابعة يوم 12 اوم 13 عشان نعرف اكتر

dr_black
11-04-2010, 05:52 PM
هدي اخر التحاليل لسة ما شافتها الطبيبة ......... ostradiol : 37.0pg/mL .............f s h: 4.25 mUI/mL ......... LH: 8.72mUI ........... prolactin: 26.0ng/mL

ايوة التخاليل كدا بتقول فيه حاجة لكن؟؟
هل التحاليل دي في اليوم التاني من الدورة؟؟او التالت؟؟
فيه ضعف تبويض و زيادة هرمون اللبن لو قالتلك فيه تكيس متاخفيش بس احسن اكدا عايزين تحاليل تاني
عايزين هرمون ذكورة و عايزين غده درقية TSH

هل الدورة منتظمة ولا وضعها ايه؟؟

dr_black
11-04-2010, 05:53 PM
يا دكتورة اا عايزة اقلوك ا الاستاثرة عدى مش بتحصل م جوزى بتحصل بس لو اا حطيت ايدى وسولرى فى اللفظت دعكت م تحت لك لو حوزى حط ايده تحت مش بحس باى حاجة

كلميني علي الخاص احسن

ام اياد (عوضني عنه يارب)
11-04-2010, 05:54 PM
ايوة التحليل كويس لو انت مش واخدة كلوميد او منشطات تبويض

ممكن تعملي سونار مخق خقن سائل بس طريقة مكلفةو غغير عملية هو ايه مشكلتك مع الصبغة؟؟
لا العلاج غالبا جراحة او ممكن تدخلي بالشاعة بيدخل يسلكها بس دا مش موجود في مصر تقريبا علي الاقل معرفش حد بيعملة
الادوية ملهاش مجال في تسليك الانابيب
لا عمل الاجسام المضادة بقي غير تقليدي و مدش بيطلة لانه كدا كدا علاجة بقي اطفال انابيب و هو بيتعمل في الدم او عينة من افرزات عنق الرحم

Sperm Ab in Serum & sCx meucus

السلام عليكم دكتورتي الفاضلة
أولا:متشكرة جدا على متابعة حضرتك ومجهوداتك معانا
جزاكي الله خير وجعله في ميزان حسناتك

ثانيا: بالنسبة لسؤالي عن الصبغة ودوا للانسداد.. أنا قصدي ان أسأل حضرتك عن الانسداد الناتج عن وجود التهابات.. ازاي ممكن اكتشفه؟ وايه العلاج المناسب؟
عشان كده أنا كنت بأسأل عن وسيلة غير الجراحة..
انا منذ الولادة اللي حكيت لحضرتك عنها والظروف اللي حصلت بعدها..
وأنا بأعاني من التهابات شديدة ,, وبأشك انها سببت انسداد.. خصوصا ان الحمل اتاخر وعملت تحاليل وعرضتها لحضرتك وقلتيلي انها كويسه..
وكمان عملت سونار مهبلي لأني بأعاني من الم شديد ونغز مستمر من بعد الولادة دي
بس ما وضحش حاجة,, وحاسة ان النغز ده ممكن يكون قرحة
... فأنا مش عايزة اضطر لجراحة ومحتاجة أعرف من حضرتك أعمل ايه؟ ممكن منظار مهبلي؟
وهيوضح لو في قرحة او انسداد؟

طيب أنا ممكن أمشي على دوا معين يعالج لو في انسدا او قرحة, ويقلل الالتهابات اللي ممكن تكون سببت كده؟

ثالثا:بالنسبة للالتهابات.. خدتلها مطهرات بيتادين وسيتيال.. وكريمات كيناكومب وكانيستان وحاجات كتير
ممكن الهرش يقل شوية والالتهابات تخف شوية بسيط بس ترجع تاني

أنا رعت المعمل عشان أعمل تحليل للافرازات وادوني swap آخد بيها عينة..
عايزة أعرف الاول ضروري اعمل التحليل ده (المزرعة)؟
ولو هاعمل نوعه ايه بالظبط؟ وآخد العينة ازاي؟ هل لها توقيت معين؟

ياريت حضرتك ترشديني يادكتورة في كل الامور دي..
جزاكي الله كل خير
مستنية رد حضرتك

dr_black
11-04-2010, 05:54 PM
سلام عليكم
ممكن اجابة عن سؤالي
عندي هرمون الحليب 18 انا اعالجه الحمد الله بدء ينزل بس انا الاحظ ان ينزل عليا سائل ابيض مثل الحليب بكثرة مند 3 ايام وموعد دورتي باقي 5 ايام عن موعد ها
وهدا السائل لا حظته من قبل ولكن هده المرة زاد قليلا فما هو سبب
وما اصل هدا السائل

18 طبيعي مش عالي ولا هو كان عالي و نزل؟؟
هل السائل دا بيكون بعد الجماع او استثار ة جنسية؟؟

dr_black
11-04-2010, 05:56 PM
دكتوره انا حامل و سويت تحليل بول طلع عندي التهاب شديد وصفتلي الدكتورة مضاد1g augmentin وحبوب rowatinex وفوار كولي يورينال هل فيه ضرر على الجنين??

شكرا

لامفهوش خطورة ان شاء الله
بس اعتقد الن ا لمضاد دا ضعيف و تاثيرة مش قوي عيدي التخليل بعد اسبوعين تاني للتاكد

dr_black
11-04-2010, 05:57 PM
دكتوره انا مثل ماقلتلك عملت حقن مجهري وكتبتلي الدكتوره تحاميل مهبليه مثبته

لكن بعد مااضع النتحميله بدقائق الاحظ انها تذوب وينزل نصفها !!

هل هذا طبيعي؟؟؟

دخليه فوق علي قد ما تقدي و خليك نايمة علي ظهركو مكن تحطي حاجة تحتيتك ترفع وسطك لفوق شوية

dr_black
11-04-2010, 05:59 PM
بصي يا دكتورة مش عارفة الرقم بس الاكياس كانت 10 سم وعلى المبيض الشمال 5سم على اليمين و كان فى التصاقات كتير المبايض كانت لازقة فى الانابيب و فةى الرحم و فى المنظار شالو الاكياس و فكوا الالتصاقات بس بعد المنظار ب 5 شهور ظهر تاني كيس 5 سم على المبيض اليمين و واحد صغير على الشمال و الدكتور قاللى 3 شهور علشان يقيم الحالة يعنى بعدها هيشوف العلاج جايب نتيجة و لا لأ يعنى لو فى تحسن نستمر لومفيش تحسن هنعمل منظار تانى و ربنا يستر

طيب معلش يا دكتورة فى أى حاجة تانى غير السيدولوت و الدوفاستون ليها نفس التأثير و ملهاش الاثار الجانبية البشعة دى

جزاكى الله كل خير

ايوة طبعا فيه حجات تانية
بس لازم اعرف الحلة مستواها ايه لازم لازم لازم اشوف تقرير المنظار

وكمان هل فيه وجع شدي ولا مفيش؟؟
هل حصل حمل قبل كدا ولا لا؟؟

dr_black
11-04-2010, 06:00 PM
ايوه الله يخليكي يا دكتوره هوا دا التحليل بالظبط . حتي نفس الترجمه دي
فهميني اكتر عشان انا مش فاهمه ايه نوع البكتريا دي و علاجها ايه
يارب ما يحرمنا منك يا دكتوره . و البكتريا دي تمنع الحمل . والعلاج ايه

لا هي مش تمنع الحمل بالصورة الوالفظيعة يعني و كمان علاجها سهل مضاد حيوي ميترونيدازول

طيب هم لما عملوا المزرعة طلعو نوع تاني من المضاد الحيي اقوى؟؟

ز هل جربت جوزك ياخد نفس العلاج؟؟ في نفس الوقت مع توقف الجماع؟

samia92
11-04-2010, 07:26 PM

مفيش نار من غير دخان

ايوة التخاليل كدا بتقول فيه حاجة لكن؟؟
هل التحاليل دي في اليوم التاني من الدورة؟؟او التالت؟؟
فيه ضعف تبويض و زيادة هرمون اللبن لو قالتلك فيه تكيس متاخفيش بس احسن اكدا عايزين تحاليل تاني
عايزين هرمون ذكورة و عايزين غده درقية TSH

هل الدورة منتظمة ولا وضعها ايه؟؟هاذ التحاليل في اليوم الرابع من اخر دورة ostradiol : 37.0pg/mL .............f s h: 4.25 mUI/mL ......... LH: 8.72mUI ........... prolactin: 26.0ng/mL انت تقول ابرولاكتين عالي بس تحليل المختبر تقول اعلى نسببة هي 26.3 ..المهم انا قلتلك الدورة تتاخر عندي يعني مرة شهرين مرة ثلاثة ..و هاذي تحاليل اخرى ثالت يوم من الدورة مند شهور progesterone:0.40ng/ML....1.27NM/L..............................OESTRADIOL:51.0PG/ML.....................FSH:5.03mUI/mL .................LH:7.79MUI/ML .......................PROLACTIN:20.0NG/ML .........T3 .LIBRE:3.15PG/ML...........T4.LIBRE:1.02ng/dL.................................TSH .u.s:2.010uUI/mL

meriem.boudji
11-04-2010, 08:12 PM
سلام عليكم
لا هدا السائل ينزل عليا عندما اكون في حالة طبيعية اقوم باعمال البيت او ادردش مع زميلاتي عندما ينزل احس انها العادة الشهرية
وبالنسبة الى هرمون الحليب كان 28 فبعد اخد الدواء لمدة شهر نزل حتى 18

liege1990@yahoo.com
11-04-2010, 08:26 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاكم الله دكتورة على مجهودك انا بصراحة متزوجة منذ 4 اشهر واتمنى ان ارزق بطفل وكل شهر اتمنى ان اكون حاملا لكن للاسف احيض مع العلم ان دورتي منتظمة ان تاخرت بيوم فقط و اليوم هو اول يوم للحيض هذا الشهر وبصراحة احسست بالقهر و الكابة لكن الحمد لله اود ان اعرف ما المشاكل التي يمكن ان تاخر حملي مع العلم لم استعمل حبوب منع الحمل منذ زواجي وانا احس بالم مع الحيض انا في انتظار ردكم دكتورة وشكرا

dr_black
11-04-2010, 08:35 PM
هاذ التحاليل في اليوم الرابع من اخر دورة ostradiol : 37.0pg/mL .............f s h: 4.25 mUI/mL ......... LH: 8.72mUI ........... prolactin: 26.0ng/mL انت تقول ابرولاكتين عالي بس تحليل المختبر تقول اعلى نسببة هي 26.3 ..المهم انا قلتلك الدورة تتاخر عندي يعني مرة شهرين مرة ثلاثة ..و هاذي تحاليل اخرى ثالت يوم من الدورة مند شهور progesterone:0.40ng/ML....1.27NM/L..............................OESTRADIOL:51.0PG/ML.....................FSH:5.03mUI/mL .................LH:7.79MUI/ML .......................PROLACTIN:20.0NG/ML .........T3 .LIBRE:3.15PG/ML...........T4.LIBRE:1.02ng/dL.................................TSH .u.s:2.010uUI/mL

اطتبيلي بقي الطبيعي بتاع المعمل طالما هو ليه ارقام خاصة بيه

noreleslamsama
11-04-2010, 08:35 PM
لا هي مش تمنع الحمل بالصورة الوالفظيعة يعني و كمان علاجها سهل مضاد حيوي ميترونيدازول

طيب هم لما عملوا المزرعة طلعو نوع تاني من المضاد الحيي اقوى؟؟

ز هل جربت جوزك ياخد نفس العلاج؟؟ في نفس الوقت مع توقف الجماع؟

ايوه اول ما عرفوا ان عندي الميكروب قالولي وقفي الجماع واخدت المضاد انا و زوجي
و رجعت حللت فضل عندي و راح من عند جوزي و غيرولي المضاد و حللت تاني طلع لسه عندي و غيرولي المضاد و حللت قالولي لسه نسبه بسيطه

dr_black
11-04-2010, 08:36 PM
سلام عليكم
لا هدا السائل ينزل عليا عندما اكون في حالة طبيعية اقوم باعمال البيت او ادردش مع زميلاتي عندما ينزل احس انها العادة الشهرية
وبالنسبة الى هرمون الحليب كان 28 فبعد اخد الدواء لمدة شهر نزل حتى 18

هو السائل من المهبل ولا من الصدر ايه علاقةا لدورة الشهرية بهرمونا اللبن؟

dr_black
11-04-2010, 08:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاكم الله دكتورة على مجهودك انا بصراحة متزوجة منذ 4 اشهر واتمنى ان ارزق بطفل وكل شهر اتمنى ان اكون حاملا لكن للاسف احيض مع العلم ان دورتي منتظمة ان تاخرت بيوم فقط و اليوم هو اول يوم للحيض هذا الشهر وبصراحة احسست بالقهر و الكابة لكن الحمد لله اود ان اعرف ما المشاكل التي يمكن ان تاخر حملي مع العلم لم استعمل حبوب منع الحمل منذ زواجي وانا احس بالم مع الحيض انا في انتظار ردكم دكتورة وشكرا

لو انت عمرك اقل من 25 شنةو دورتك منتظمة و جوزك الحمد لله سليك فبنسبة 90% انشاء الله هتحملي في اول سنة زواجد طالما زجك كاك و فيه جماع منتظم
مش تقلقي مفيش تاخر ولا حاجة
وبلاش تفطري و سبيها علي الله
خوالي بس تكون عارفه ايام التبويض و يكون فيها جماع

liege1990@yahoo.com
11-04-2010, 08:46 PM
نعم دكتورة انا يوم 17 في هذا الشهر ساكمل 20سنة لكن دكتورة من فضلك هل الم الحيض عادي لانهم يقولون ان بعد الزواج لا يبقى الم مع العلم اني اعيش في بلجيكا و اليوم اخذت موعد عند دكتورة لشهر دجنبر هل تراني مستعجلة

meriem.boudji
11-04-2010, 08:46 PM
دكتورة هو من المهبل

samia92
11-04-2010, 10:47 PM
اطتبيلي بقي الطبيعي بتاع المعمل طالما هو ليه ارقام خاصة بيه
نسيت اقولك اني في فرنسا وهذا هو الطبيعي عند المختبر الي حللت فيه اتمنى تفهمني شو هي مشكلتي الظبط --------------------------------------------------------------------PROGEST ng/mL : ........ phas folic . . 0.1 a 0.30 ....................... phas lteale .1.2 a15.9..........................menopase..0.1a0.2.. ..................hommes..0.1 a 0.2....................................OESTARD.pg/mL : ....
..phase folic.21a251...............pic ovalt..038 a 649 ...................phase lteale..21 a 312 .....................................menopase 10 a 28* ... . 10 a 144** .........hommes 11 a 44 ..........................................FSH mi/ml. : ........phase follic 3.3 a 10 .....pic ovlat 2.55 a 20 ...............phase lteale 1.38 a 5.47 ................ menopase 26.7 a 133 ....................... hommes 0.95 a 11.95 ........................................LH mUI/mL : ..... phase follic 2.4 a 6.6 ..........pic ovlat 9.06 a 74.24 .........................phase luteale 0.9 a 9.33 ................ menopause 10.39 a 64.57* .......................hommes 1.14 a 8.75 ............................ PROLACTIN. ng/mL . : ....... phase follic. 5.18 a 26.53............. pic ovulat 5.18 a 26.53*** .........................phase luteale 5.18 a 26.53 ............... menopause5.18 a 26.53 ................................ hommmes 3.46 a 19.4 .

rose des sables
11-04-2010, 10:57 PM
و التحاليل:
5.09 FSH
15.23 LH
37 ESTRADIOL
PROLACTINE 22.20
هرمون اللبن عملته و كنت أخذت نص كباية لبن نسيت

أنتظر الرد من فضلك دكتورة بارك الله فيكي

ميمو دلوعة تومي
11-05-2010, 02:12 AM
ما ان رديت اعتقد
عمرككامو عمر زوجك كام؟؟

عمري 22 سنة
عمر زوجي 25 سنة
انا اذكرك بمشكلتي متزوجة من سنة واربع اشهر ولم احمل وحللنا انا وزوجي وقالت الدكتورة مافينا شي
انا ابي نصيحتك اعمل تحاليل تاني؟؟وهل تاخري بالحمل عادي؟

ااخت لا اعلم
11-05-2010, 03:05 AM
دكتورة سبق وعرضت لك مشكلة اختي وهي نزول خيط دم في اليوم 21 من الدورة واخذت جبة دوفاستون وتوقف الدم هي عملت تحليل دم وكان يوجد نسبة حمل وذلك قبل الدورة باسبوع وعملت تحليل الجهاز المنزلي وظهر خط واضح والثاني خفيف وذلك كان قبل الدورة بثلاث ايام المهم يادكتورتنا الفاضلة اختي لمن راجعت اخصائية النساء والولادة قالت لها انتي مستحيل تكوني حامل لان هرمون الحمل بالدم لا يظهر ابدا الا بعد تاخر الدورة وقالت حتى وان حصل حمل فبيكون خارج الرحم بسبب نزول خيط الدم اللي لونه احمر غامق مائل للسواد مارايك انتي دكتورة وجزاك الله خير

ااخت لا اعلم
11-05-2010, 03:07 AM
ملاحظة دكتورة اختي الان تعاني من رطوبة زائدة هل لها تاثير وارتفاع بسيط في درجة الحرارة وجزاك الله خير

myprince555
11-05-2010, 04:57 AM
ما هي ايام التبوييض؟؟؟؟؟؟

CHAHDA43
11-05-2010, 12:59 PM
AHLAN YA DOKTOURA PLEASE ANA MOCHKILTI INNI AKHADT HOBOUB DUFASTON W HOBOUB LKLOMID LI MODAT CHAHRIN BASS MA3A DALIK ADAWRA JAAT FI HADA ACHAHR MA HIYA MOCHKILATI LI ANA LA TAATIR LI DALIK DAWAE

دلوعه العرب
11-05-2010, 09:32 PM
السلام دكتوره ايش اسباب الدوره اللي مو منتظمه؟؟

وهل الدوره الغير منتظمه هي سبب في تأخر الحمل؟؟

liege1990@yahoo.com
11-05-2010, 09:35 PM
السلام عليكم دكتورة كيف حالكم لا زلتم تتذكرون مشكلتي دكتورة هل الم الحيض طبيعي ولو بعد الزواج وانا عمري 20سنة وزوجي 34 سنة و الحمد لله هو سليم واتمنى من العلي القدير ان يرزقني الذرية الصالحة البارة المطيعة السليمة انا واخواتي يا رحمان يا رحيم

جل‘ـكسسي
11-05-2010, 10:13 PM
ماششآء آلله

ججزآكك آلله خخخير يآلغلآإً ,,

موفقهُ ,,

گبرياء أنثے
11-06-2010, 09:21 AM
انا عندي هرمون حليب تعبني رافض ينخفض مع اني استخدم حبوب بارلوديل حبه يوميا

ماذا افعل ؟؟؟ وماهو السبب؟؟؟

وماهي افضل وضعيه جماع للحمل لاني بعد الجماع يخرج كل الماء مني ؟؟؟؟

dr_black
11-06-2010, 10:01 AM
نعم دكتورة انا يوم 17 في هذا الشهر ساكمل 20سنة لكن دكتورة من فضلك هل الم الحيض عادي لانهم يقولون ان بعد الزواج لا يبقى الم مع العلم اني اعيش في بلجيكا و اليوم اخذت موعد عند دكتورة لشهر دجنبر هل تراني مستعجلة

الالم بتاع الدورة بيضيع او بيتحسن بعد اول ولادة طبيعي و ليس بعد الزواج
ايوة انت كدا ستعجلة شوية
طالما لادورة الحمد لل متظمةو انت لسه صغير مفيش حاجة تقلق ان شء الله
اصبري شويةو ربنا هيكرمك ان شاء الله

dr_black
11-06-2010, 10:02 AM
دكتورة هو من المهبل

الافرزات البيضاء من المهبل لو مش معها روائح او حكة شيء عادي بس تغيري كتير و مش تسبها لحد ما يتركام عليهال بكتيريا و تعمل مشكلة

الصاااااابرة
11-06-2010, 10:49 AM
دكتورة الله يخليكي ساعديني انا دورتي تجي كل 28 يوم وعملت تحليل بول قبل الدورة ب5 ايام ظهر لي خط واضح والثاني خفيف وعملت تحليل دم وكان فيه نسبة هرمون الحمل والدكتورة قالت مستحيل يكون حمل لان لسى ماعدى موعد الدورة ايش رايك بكلامها حطمتني

الصاااااابرة
11-06-2010, 10:52 AM
دكتورة انا حاليا اعاني من اسهال ما رايك وكيف اعالج المشكلة

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0