المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عيادة Dr_black لامرض النساء و التوليد

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24

dr_black
04-11-2010, 01:16 PM
سلام عليكم
انا استاذة دكتورة نساء و توليد
انا شايفه ان فيه اسئلة كثيرة لدى الاخوات في فيما يخص امراض النساء و و التوليد فحبيت ان اعمل هذا الموضوع للرد علي اسففسارتكم و هي خدمة لوجه الله و بدون ما احد يعرف ماكن عملي ولا يتصل بي من مصر او خارجها لانه لوجه الله تعالي لو اللي مش عايزة تسال علي الموضوع ممكن تبعتلي علي الخاص بدون اي حرج او كلفه

بسان ا ليه ملحوظة:
لو فيه بعض التعبريات مش فهمتها و سالت عليه محدش يزعل مني
و كمان انا مش بفهم خالص في الاعشاب و لطب البديل محدش يسالني عنه
سلام عليكم

رانية المصرية
04-11-2010, 01:29 PM
جزاك الله خيرا

~ّ~ روح فيصل ~ّ~
04-11-2010, 01:33 PM
يعطيكي العافية دكتورة ^_^

dr_black
04-11-2010, 01:42 PM
وجزاكم ان شاء الله

بسنت 86
04-11-2010, 02:15 PM
دكتورة انا اسفة بساللك كتير
ايه رايك فى حبوب منع الحمل ديان 35 فيها ضرر او بعد ماابطلها ممكن تمنع الحمل كتير
انا حخدها عشان تنظملى الدورة وعشان تضيع الحبوب اللى فى وشه
ايه رايك
وكمان عشان ابدا رجيم
بس هى بطخن ولا لاء
ولو بتحبس المية فى الجسم فى دوا بيدر البول او بينزل المية اللى فى الجسم ينفع اخده معاها
وينفع اخد معاها حبوب تخسيس زى زينيكال ولافى ضرر

dr_black
04-11-2010, 02:34 PM
دكتورة انا اسفة بساللك كتير
ايه رايك فى حبوب منع الحمل ديان 35 فيها ضرر او بعد ماابطلها ممكن تمنع الحمل كتير
انا حخدها عشان تنظملى الدورة وعشان تضيع الحبوب اللى فى وشه
ايه رايك
وكمان عشان ابدا رجيم
بس هى بطخن ولا لاء
ولو بتحبس المية فى الجسم فى دوا بيدر البول او بينزل المية اللى فى الجسم ينفع اخده معاها
وينفع اخد معاها حبوب تخسيس زى زينيكال ولافى ضرر

لا ما ينفعش خالص

لان عبارة عن استروجين بنسبة ضئيلة و معاه مضاد لهرمون الذكوره و هو بيستخدم اصلا لعلاج نمو الشعر بسبب زيادة هرمون الذكورة
ة اتا سالتم علي الهرمون علت تحليله ولا لا بس مش فاكرة انت رديت قلت ايه?
انصح عدم استخدامه اطلاقا في حالتك

اعقل واحدة بالدنيا
04-11-2010, 02:37 PM
الف شكر والله يضعها في موزين حساناتك حبيت اسالك عن الفلوتاب والمسكنات التي تؤخذ لزكام عموما هل تاخذها الحامل؟

ومتى يبان تحليل البول بعد مضي الدوره بكم يوم ولك جزيل الشكر

اعقل واحدة بالدنيا
04-11-2010, 02:43 PM
سؤال كمان اختي هل بعد ترك الافستون شهر تتاخر الدوره عادي مع انها كانت منتظمه قبل الدفاستون انا اخذته عشان لو فيه حمل يثبته بس ما صار حمل الشهر اللي فات ونزلت الدوره والشهر هذا فات يوم ولم تنزل الدوره هل الدافستون او الكلوميد له تاثير لاني لم اتناولهم هذا الشهر

بسنت 86
04-11-2010, 02:46 PM
انا معنديش هرمون ذكورة ولاشعر زاااااااائد خالص بالعكس انا مش مشعرة خالص خالص
بس عندى حبوب فى وشى
والدكتورة قالتلى حينظم دورتك وحيضيعلك الحبوب اللى فى وشك
بس معملتليش تحليل هرمون ذكورة عشان انا معنديش شعر خالص بس مشكلتى الحبوب وبحس انها بتزيد لما الدورة بتتاخر
طيب تنصحينى اخد ايه

dr_black
04-11-2010, 02:48 PM
الف شكر والله يضعها في موزين حساناتك حبيت اسالك عن الفلوتاب والمسكنات التي تؤخذ لزكام عموما هل تاخذها الحامل؟

ومتى يبان تحليل البول بعد مضي الدوره بكم يوم ولك جزيل الشكر

بصراحة مش عارفه الاسم التجاري اللي بتقولي عليه ممكن تكتبلي التركيب لان ادوية البرد كتيرة و كل يوم واحد بيطلع
بصفة عامة
في اول 3 شهور امنعي كل الادوية ما ما دمت تقدري تمنعيها
لو فيه حرحة او تكسير ووجع ممكن ابيمول
مضاد حيوي هيبقي محموعة البنسلين
الفوليك اسد و(( دوقتي شكلهم ممكن يرجعو في كلامهم لانه بيقولا انه بيعمل حساسية صدر عند اطفال كثير))

نحليل البول والله حسب نوعية الشريط فيه نوعيات حساسةو اخري ردئية يعني لو الدورة متاخرة اسبوع ممكن يحدد فيه حمل ولا لا

بسنت 86
04-11-2010, 03:01 PM
طيب اخد ايه انا فى السعودية ولحد دلوقتى مش لاقية دكتور يفدنى
حبة يقلولى انتى حملتى قبل كدة سيبى نفسك والدورة حتنتظم لوحدها ومتخديش حاجة
وحبة يقلولى خدى حبوب منع الحمل حتنظم دورتك
وانا احترت خالص
ومش لاقية دكتور يريحنى اعمل ايه وكله يكشف ويقولى سليمة مش فيكى اى حاجة كل حاجة سليمة

اعقل واحدة بالدنيا
04-11-2010, 03:16 PM
بصراحة مش عارفه الاسم التجاري اللي بتقولي عليه ممكن تكتبلي التركيب لان ادوية البرد كتيرة و كل يوم واحد بيطلع
بصفة عامة

هذا اسم الدواء بالانقلش flutab

جزاك اللع الف خير على ردك الاول حياتي

dr_black
04-11-2010, 03:18 PM
سؤال كمان اختي هل بعد ترك الافستون شهر تتاخر الدوره عادي مع انها كانت منتظمه قبل الدفاستون انا اخذته عشان لو فيه حمل يثبته بس ما صار حمل الشهر اللي فات ونزلت الدوره والشهر هذا فات يوم ولم تنزل الدوره هل الدافستون او الكلوميد له تاثير لاني لم اتناولهم هذا الشهر

بصي مثبتات الحمل دي كلها حاجت عشوائية ولا يوجد حد يقدر يثبتها او ينفيها

الدفستون اه لما تخديه 1014 يوم و توقفيه ايوة بينزل الدورة

دلوقتي الدورة متاخرة كدا يوم يعني ولا ماتهرة قد ايه؟؟

dr_black
04-11-2010, 03:22 PM
طيب اخد ايه انا فى السعودية ولحد دلوقتى مش لاقية دكتور يفدنى
حبة يقلولى انتى حملتى قبل كدة سيبى نفسك والدورة حتنتظم لوحدها ومتخديش حاجة
وحبة يقلولى خدى حبوب منع الحمل حتنظم دورتك
وانا احترت خالص
ومش لاقية دكتور يريحنى اعمل ايه وكله يكشف ويقولى سليمة مش فيكى اى حاجة كل حاجة سليمة

حب الشباب صورة من صور هرمون الذكورة مش لازم الشعر
بس مش معني كلامي اني بقلك انه لازم يكون عندك تكيس او ارتفاع

المطلوب منك
متابعة تبويض
غدة درقية TSH + T3
و نسبة هرمون اللبن
شوفي عملت ايه و فاضل ايه

و لازم لازم لازم تحليل سائل منوي لجوزك

و اهلا بيك و باسالتك و كل الاخوات

احساس ثااني
04-11-2010, 03:23 PM
يعطيك ألف عافيه دكتوره ابي اسأل سؤال يصير احمل من أول شهر من الزواج

انا زواجي 21-4-2010 دورتي خلصت يوم 10-4-2010 م متى يصير حمل بذا الوقت ابي نصيحتك لاني خطيبي يبي حمل من اول شهر انا خايفه ..

اعقل واحدة بالدنيا
04-11-2010, 03:24 PM
بصي مثبتات الحمل دي كلها حاجت عشوائية ولا يوجد حد يقدر يثبتها او ينفيها

الدفستون اه لما تخديه 1014 يوم و توقفيه ايوة بينزل الدورة

دلوقتي الدورة متاخرة كدا يوم يعني ولا ماتهرة قد ايه؟؟
كذا يوم المفروض تجي امس والالم كان يجي قبلها باسبوع بس مافيه الم ومافيه دوره فيه افرازات بيضاء فقط وقليله

ولم اعمل تحليل الا اذا تاخرت اكثر من 3 ايام لان دورتي منتظمه

dr_black
04-11-2010, 03:26 PM
يعطيك ألف عافيه دكتوره ابي اسأل سؤال يصير احمل من أول شهر من الزواج

انا زواجي 21-4-2010 دورتي خلصت يوم 10-4-2010 م متى يصير حمل بذا الوقت ابي نصيحتك لاني خطيبي يبي حمل من اول شهر انا خايفه ..

لو الدورة عندك منتظمة قوليل مياعد اخر دورتين فكراهم
يعن الدم بدا يوم كام و خلص يوم كام و الدورة اللي بعدها الدم بدايوم كام و خلص يوم كام

احساس ثااني
04-11-2010, 03:33 PM
الدوره عندي منتظمه كل شهر تجي موعدها بدأت عندي ذا الشهر 4-4-2010 انتهت يوم 10-4-2010 انا فاكره ذا الشهر والله

احساس ثااني
04-11-2010, 03:35 PM
الشهر اللي فات جت عندي 5-3-2010 انتهت يوم 11-3-2010م

dr_black
04-11-2010, 03:40 PM
كذا يوم المفروض تجي امس والالم كان يجي قبلها باسبوع بس مافيه الم ومافيه دوره فيه افرازات بيضاء فقط وقليله

ولم اعمل تحليل الا اذا تاخرت اكثر من 3 ايام لان دورتي منتظمه

هو خطيب هيخوفك من اولها و يدبحلك القطة قليله ربنا يستر و مش تيجي فيك انت

المهم اهم يوم عندك ان شاء الله هيبقي يوم 26-4-2010 و هتاخدي يوم قبلية و يوم بعده ين ممكن تقولي من 25-27
وربنا يرزقك ان شاء الله و الف مبروك مقدما

بقايا حرف
04-11-2010, 03:49 PM
السلام عليكم ..
أنا عندي نزيف واستخدمت دافلون ولا وقف

بقايا حرف
04-11-2010, 03:50 PM
والدكتورة قالت عندك كسل بسيط في الغدة وما بدأت علاج,,
هل الغدة السبب ؟؟؟
ولو أخذت علاج للغدة راح يوقف ؟؟

dr_black
04-11-2010, 03:55 PM
هل الغدة السبب ؟؟؟
ولو أخذت علاج للغدة راح يوقف ؟؟

ايوة كسل الغدة الدرقة ممكن يعمل نزيف
قوليلي الارقام مع كتابة النسبة الطبيعية للمعمل اللي عملت فيه التحليل

بقايا حرف
04-11-2010, 03:58 PM
النسبة الطبيعية 12.8

وتحليلي طلع 6.2

الله يسعدك يارب

craze...ksa
04-11-2010, 04:36 PM
جزاك الله خير

ام البراء 81
04-11-2010, 04:39 PM
السلام عليكم اختي انا متزوجة من 4 سنوات وعندي طفل عمره 3 سنوات ومن 6 اشهر حاولت اني احمل ولكن ربي ما اراد .....وعملت تحاليل علشان الالتهابات وطلع عندي التهابات بسيطة في المهبل والبول واخذت العلاج وتحسنت كتير وعملت تحاليل هرمون الحليب 6.5 وهرمون الاباضة 33.4 مع العلم دورتي منتظمة ولله الحمد ....ولكن للاسف ما صار حمل وامس نزلت الدورة عادي مع اني حسيت بدوخة وصداع والم اسفل الظهر والم اسفل البطن وغثيان.... وزوجي فحوصاته سليمة ....ارجو انك تطمنيني ما سبب تأخر حملي اذا كان عندك اي معلومة تفيدني

dr_black
04-11-2010, 06:32 PM
النسبة الطبيعية 12.8

وتحليلي طلع 6.2

الله يسعدك يارب

مش طيب اسم التحليل ايه
TSh or t3

dr_black
04-11-2010, 06:36 PM
السلام عليكم اختي انا متزوجة من 4 سنوات وعندي طفل عمره 3 سنوات ومن 6 اشهر حاولت اني احمل ولكن ربي ما اراد .....وعملت تحاليل علشان الالتهابات وطلع عندي التهابات بسيطة في المهبل والبول واخذت العلاج وتحسنت كتير وعملت تحاليل هرمون الحليب 6.5 وهرمون الاباضة 33.4 مع العلم دورتي منتظمة ولله الحمد ....ولكن للاسف ما صار حمل وامس نزلت الدورة عادي مع اني حسيت بدوخة وصداع والم اسفل الظهر والم اسفل البطن وغثيان.... وزوجي فحوصاته سليمة ....ارجو انك تطمنيني ما سبب تأخر حملي اذا كان عندك اي معلومة تفيدني

سلام عليكم

طيب ايه الوسلة اللي انت كنت ماشية عليها؟؟
عملت متابعة تبويض ولا لا؟؟
انت والدة طبيعي ولا قيصري؟؟

** دلوعتي **
04-11-2010, 07:40 PM
السلام عليكم

شكرا دكتورة على مجهودك وسعه بالك

سؤالي / انا موظفه جديده .. وعندي موعد بعد اسبوعين عشان اكمل علاجي (بالانابيب )

هل الشغل يأثر علي حملي ؟
كم المدة اللي لازم ارتاح فيها بعد الترجيع ( ترجيع البويضات ) ..؟
تنصحيني استقيل من شغلي و ارتاح فترة حملي كلها .. والا اعمل ايه ؟ :)

شكرا مقدماً:)

المتفائلة بالله 2009
04-11-2010, 08:06 PM
دكتورة هل ممكن يرتفع هرمون الحمل في المرأه الغير حامل؟؟

انا تأخرت الدورة 10 ايام صار معي نزيف وكانت نسبه هرمون الحمل 1.9 وقال لي الدكتور اجهضتي واعدتة بعد 4ايام وصار 2.3 واعدتة بعد اسبوع وصار 2.4 وقال الدكتور ممكن الحمل موجود للحين وانا بحيرة ومو عارفة وش حالتي

مع العلم ان المعمل الي عملت فية التحليل تكون فية نسبة الحمل بالأسابيع الاربعة الاولى من 0.4 الى 4.5

افيديني

عبق الحروف
04-11-2010, 08:21 PM
dr black
جزاك الله خيرا على هذا الاحسان
انا اساسا عندي تكيس وانسداد انابيب يعني تتاخر علي الدورة 2-4 ايام (مدة دورتي 32-34 يوما)
سؤالي هو انا اخذت حبوب priliton N عشان تأخير الدورة بسبب انا كنت رايحة العمرة وبالشهر نفسه جاتني الدورة
بالضبط بعد 29 يوم وحسيت التبويض كان احسن من قبل يعني نزلت علي افرازات التبويض واحسست بالم ظهر ووخزات بمبايضي والم صدري من قبل اسبوعين من الدورة بس لما حللت ماكان فيه حمل
وهالشهر احسست بنفس الاعراض الجيدة للتبويض والم الصدر من بعد اسبوع مباشرة من الدورة وماكان فيه حمل !
هل يكون احتمال أثّر حبوب تأخير الدورة على جسمي صار هكذا ؟؟ ومنع الحمل ؟؟

فيروز الصباح
04-11-2010, 09:55 PM
آسفة دكتورة رح عذبك بس اليوم نزلت لدكتورة تانية
واكدتلي انو معي تكييس شو رأيك اعمل؟

dr_black
04-12-2010, 12:19 AM
آسفة دكتورة رح عذبك بس اليوم نزلت لدكتورة تانية
واكدتلي انو معي تكييس شو رأيك اعمل؟

اعملي نسبة هرمون الذكورة و ملناش دعوة بالسونار
خلبطة الهرمونات اللي اخدتيها ممكن تعمل حجاتتبان في السونار

dr_black
04-12-2010, 12:30 AM

انا تأخرت الدورة 10 ايام صار معي نزيف وكانت نسبه هرمون الحمل 1.9 وقال لي الدكتور اجهضتي واعدتة بعد 4ايام وصار 2.3 واعدتة بعد اسبوع وصار 2.4 وقال الدكتور ممكن الحمل موجود للحين وانا بحيرة ومو عارفة وش حالتي

مع العلم ان المعمل الي عملت فية التحليل تكون فية نسبة الحمل بالأسابيع الاربعة الاولى من 0.4 الى 4.5

افيديني

ممكن يرتفع بدون حمل

بصي الموضوع سهل خالص اعملي سونار مهبلي و خليه يقس سسمك بطانة الرحم

فيه حاجة اسمها Chemical abortion او الاجهاض الكيميائي واحدة تتاخر الدورة شوية وتنزل تقيله تعمل تحليل حمل يطلع ايجابي بيكون حمل و نزل من اوله
التحليل علي ما يرجع سلبي ممكن ياخد اسبوعين الارقام اللي انت بتقوليها دي صغيرة جدا يعني ممكن المعمل نفسه يغلط فيها لو في حمل وانت عملت تحليل هرمون و بعدته تاني بعد اسبوعبن يعن قريب من المدة بتاعتك لازم يكون اتضاعف ة علي الاقل

عيدي السونار و شوفي سمكة بطانة الرحم و لو فيه نزيف انا شايفه انط تزودي ميثارجين اقراص قرص 3 مرات يوميا و ان شاء الله تكون بخير

dr_black
04-12-2010, 12:32 AM
dr black
جزاك الله خيرا على هذا الاحسان
انا اساسا عندي تكيس وانسداد انابيب يعني تتاخر علي الدورة 2-4 ايام (مدة دورتي 32-34 يوما)
سؤالي هو انا اخذت حبوب priliton N عشان تأخير الدورة بسبب انا كنت رايحة العمرة وبالشهر نفسه جاتني الدورة
بالضبط بعد 29 يوم وحسيت التبويض كان احسن من قبل يعني نزلت علي افرازات التبويض واحسست بالم ظهر ووخزات بمبايضي والم صدري من قبل اسبوعين من الدورة بس لما حللت ماكان فيه حمل
وهالشهر احسست بنفس الاعراض الجيدة للتبويض والم الصدر من بعد اسبوع مباشرة من الدورة وماكان فيه حمل !
هل يكون احتمال أثّر حبوب تأخير الدورة على جسمي صار هكذا ؟؟ ومنع الحمل ؟؟

لا الحبوب ملهاش دعوة و خصوصا انت اخدتيها مدة قصيره دا االوضح من كلامك

و ازاي انت عندك تكيس مباايض و الدرو منتظمة بهذا الشكل
يا ريت لو اعرف تحاليل و اشعاتك

dr_black
04-12-2010, 12:48 AM
السلام عليكم

شكرا دكتورة على مجهودك وسعه بالك

سؤالي / انا موظفه جديده .. وعندي موعد بعد اسبوعين عشان اكمل علاجي (بالانابيب )

هل الشغل يأثر علي حملي ؟
كم المدة اللي لازم ارتاح فيها بعد الترجيع ( ترجيع البويضات ) ..؟
تنصحيني استقيل من شغلي و ارتاح فترة حملي كلها .. والا اعمل ايه ؟ :)

شكرا مقدماً:)
و سبب اللجوء الي الانابيب ما هو؟؟
لو شغلك وظيفه مكتبية او حاجة خفيفة زي التدريس اعتقد انه لا تؤثر ان شاء الله

بعد الزرع ممكن ترتحاي فقط لاسبويعن ان شاء الله و بعدين تمارسي حياتك عادي
ممكن تخدي حذرك بس من الادوية
مفيش سفر و تنقل لمدد طويلة
الجماع يعني تقلليه خالص

فيروز الصباح
04-12-2010, 12:52 AM
اعملي نسبة هرمون الذكورة و ملناش دعوة بالسونار
خلبطة الهرمونات اللي اخدتيها ممكن تعمل حجاتتبان في السونار

دكتورة ممكن اسم التحليل بالانكليزي
وما بتفرق بأي يوم من أيام الدورة؟؟؟

dr_black
04-12-2010, 01:00 AM
دكتورة ممكن اسم التحليل بالانكليزي
وما بتفرق بأي يوم من أيام الدورة؟؟؟

free testosterone level
اي يوم مش هيفرق بس المهم المعمل يكتب النسبة الطبيعية لو قبل التبويض كام و و لو فيي فترة التبويض كام و لو بعد التبويض كام احنا هنبقي نحسبة براحتنا
و كلهم قريبين لانه لو فيه تكيس هيبقي عالي في اي وضع

hams_aljurooh
04-12-2010, 01:19 AM
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته

جزاك الله كل خير

انا يادكتوره حملت من سنه وشهرين وسقطت بسبب ان الحمل كان ضعيف وعندي تكيس بسيط من قبل الزواج وصار حمل من غير اي تدخل طبي وبعدها صار عندي ضعف في التبويض واستخدمت المنشطات لمدة خمسة اشهر وكان حجم البويضه ممتاز ولكن لم يحدث حمل وعملت اشعة صبغة وكان وضع الرحم طبيعي والانابيب سليمه

وتحاليل الهرمونات كلها سليمه اعاني من زياده في الوزن

اريد عمل تلقيح صناعي ماهي الخطوات التي يجب ان اتبعها علما باني استخدم الجلوكوفاج للتكيس

ارجو منك افادتي وشكر لك

dr_black
04-12-2010, 01:27 AM
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته

جزاك الله كل خير

انا يادكتوره حملت من سنه وشهرين وسقطت بسبب ان الحمل كان ضعيف وعندي تكيس بسيط من قبل الزواج وصار حمل من غير اي تدخل طبي وبعدها صار عندي ضعف في التبويض واستخدمت المنشطات لمدة خمسة اشهر وكان حجم البويضه ممتاز ولكن لم يحدث حمل وعملت اشعة صبغة وكان وضع الرحم طبيعي والانابيب سليمه

وتحاليل الهرمونات كلها سليمه اعاني من زياده في الوزن

اريد عمل تلقيح صناعي ماهي الخطوات التي يجب ان اتبعها علما باني استخدم الجلوكوفاج للتكيس

ارجو منك افادتي وشكر لك

تحليل جوزك اخباره ايه؟؟

hams_aljurooh
04-12-2010, 01:29 AM
زوجي تحليله تمام الحمد لله

dr_black
04-12-2010, 01:38 AM
زوجي تحليله تمام الحمد لله

طيب عملتي تحاليل ايه ؟؟
عملت تحليل اجسام مضداة للحيونات المنوية؟؟

hams_aljurooh
04-12-2010, 01:40 AM
لا

ممكن اعرف كيف اعمل هذا التحليل ؟؟

dedeeee
04-12-2010, 01:47 AM
جزاكي الله خير يادكتوره على هادا العمل الطيب وان شاءلله انك مأجوره عليه ,, وحبيت اسألك يادكتوره بعد الدوره من اليوم العاشر الين فترة التبويض ماتخلص ايه الافضل في ايام الجماع عشان يحصل حمل يعني يكون يوم اه ويوم لأ ولا عادي لو كان كل يوم ؟؟ لاني اسمع ناس يقولو كدا وناس يقولو كدا فأحترت فحبيت اسمع نصيحتك وشكرا يادكتوره ,,,

أممم ديمة
04-12-2010, 01:53 AM
الدورة متاخرة اكثرمن عشرين يوم سويت تحليل بول قبل اسبوع طلع سالب وتحليل دم قبل اسبوعين طلع سالب وعندي بكرة اشعة للكلى ملونة وهي خطيرة لوفي حمل وش رايك دكتورة وش اعمل

dr_black
04-12-2010, 01:54 AM
لا

ممكن اعرف كيف اعمل هذا التحليل ؟؟

الفكرة المبسطة لهدئه التحاليل انه لو انت عملت كل التحاليل العادية
هرمون اللبن
الغدة متابة توبيض
اشعاة بالصبغة و سونار و منظار
و طبعا جوزك تحليه كويس
فا تحاليل الاجسام المضداة بتنقسم اي قسمين
قسم بيكون عن طريق و جود اجسام مضادة للحيوانت المنوية في دمك
و القسم الاخار عن وجود اجسام مضادة فيالمادة الموجودة في عنق الرحم بتاعك
و بالنسبة للعلاج بعد التشخيص فهناك حاات بتستجيب له و الحلات لا تستجيب
و الحلات الليتي لا تستجيب تلجاء الي اطفال الانابيب يعي هو الحل الاخير
لانه العلاج لا يكلف شيء بالنسبة للاطفال الانابيب لان التلقيح الصناعي ناتئجة سيئة

dedeeee
04-12-2010, 05:07 AM
دكتوره ماجاوبتيني على سؤالي ؟؟؟

dr_black
04-12-2010, 10:50 AM
جزاكي الله خير يادكتوره على هادا العمل الطيب وان شاءلله انك مأجوره عليه ,, وحبيت اسألك يادكتوره بعد الدوره من اليوم العاشر الين فترة التبويض ماتخلص ايه الافضل في ايام الجماع عشان يحصل حمل يعني يكون يوم اه ويوم لأ ولا عادي لو كان كل يوم ؟؟ لاني اسمع ناس يقولو كدا وناس يقولو كدا فأحترت فحبيت اسمع نصيحتك وشكرا يادكتوره ,,,

انا اسفه ان مش رديت امبارح مش شفت اصلا رسالتك غير الصبح نعرفش ازي مع اني كنت موجزدة اللي وقت متاخر ليلا
بصي لو انت مش عروسه جديدة يعني تقدر تتحكمي في الجماع و الانزال يبقي لو دورتك منتظمة بلاش الرجل يعمل انزال في اول الدورة لا اهم يوم في الدورة هو اليوم اللي قبل بداية الدورة الجديدة ب 14 يوم هثلاك مثال يعني لو انت متوقعة ان الدورة هتجيلك يوم 28-4 يبقي يوم 14-4 هو اهم يوم دا لو دورتك منتظمة
بصورة بسيطة انا قلت قبل كدا الن الدورة الطبيعية من 21-35 من اول يوم في نزول الدم الي اول يوم في نزول الدم في الدورة لجديدة
الدورة تنقسم الي 3 اجزاء
1- قسك نمو بكانة الرحم ((ماقبل التبويض))((هو دا اللي فيه الاختللاف بين الناس و مش ثابت (Prolifrative phase(
2- يوم التبويض Ovulation
3-فترة التجهيز للحمل او ما بعد التبويض و هي ثابته عند الكل و مدتها 14 يوم Secretory phase
يبققي علي حسب انتظام الدورة انت تقدري تحددي
و بعتذر اني مششفت الرسالة امبارح

dr_black
04-12-2010, 10:53 AM
الدورة متاخرة اكثرمن عشرين يوم سويت تحليل بول قبل اسبوع طلع سالب وتحليل دم قبل اسبوعين طلع سالب وعندي بكرة اشعة للكلى ملونة وهي خطيرة لوفي حمل وش رايك دكتورة وش اعمل

مش تعملي اسعة غير لما تكون متاكدة انه مفيش حمل
و ممكن قبل الاشعة تعملي سونار في د قييقتين
بس انا فهمت انك عملت تحليل الدم و الدورة متاخرة حوالي عشر ايام و انااستبعد انه يكون فيه حمل و مش ظهر في تحليل الدم

نسمة حنون
04-12-2010, 11:58 AM
دكتورة طيب في ناس بتحمل بعد الدورة على طول وبتتاكد من نتيجة هرمون الحمل اللي يبين كم يوم للحمل

كيف ممكن يحصل هذا؟

ولو كان الجماع بيحصل كل يوم لازم متابعة للتبويض والا لا ؟

dr_black
04-12-2010, 12:06 PM
دكتورة طيب في ناس بتحمل بعد الدورة على طول وبتتاكد من نتيجة هرمون الحمل اللي يبين كم يوم للحمل
؟
مش فاهمه الجزؤ دا يعني ايه؟؟

ولو كان الجماع بيحصل كل يوم لازم متابعة للتبويض والا لا ؟

ممكن مش تعملي بس اصلا الجماع كل يوم مش بيقلل كمية الحيونات المنوية حتي انت لو الراجل بيعمل تحليل سائل بيطلب منه انه مبكنش فيه جماع لمة من 4-7 ايام قبل التحليل

قطرالندى
04-12-2010, 12:10 PM
الله يجزك خير
يا دكتورة متى يبان الحمل في البول
ومشكورة

dr_black
04-12-2010, 12:12 PM
الله يجزك خير
يا دكتورة متى يبان الحمل في البول
ومشكورة

لو نوعية الشريط المستخدم جدية ممكن لو الدورة م تاخرة اسبوع

قطرالندى
04-12-2010, 12:17 PM
طيب يادكتورة اتمنى احمل بتوائم هل اخذ كلوميد مع ان كل شي سليم عندى

dr_black
04-12-2010, 12:27 PM
طيب يادكتورة اتمنى احمل بتوائم هل اخذ كلوميد مع ان كل شي سليم عندى

والله هو مش اكيد انه بعمل كدا هو ممكن يزود الاحتمال بنسبة 20 %
بس لو اكتر من اتنين هتعملي ايه

نسمة حنون
04-12-2010, 12:55 PM
مش فاهمه الجزؤ دا يعني ايه؟؟

ممكن مش تعملي بس اصلا الجماع كل يوم مش بيقلل كمية الحيونات المنوية حتي انت لو الراجل بيعمل تحليل سائل بيطلب منه انه مبكنش فيه جماع لمة من 4-7 ايام قبل التحليل

يعني يا دكتورة بعضهم يحصل جماع بعد الدورة على طول وتحمل من هذا الجماع وتتاكد من كذا لما تعمل تحليل لهرمون الحمل و ويبين لها في اي يوم حملت ويكون من الجماع اللي بعد الدورة
فهل هذا صحيح ويكون التبويض بعد الدورة على طول؟

هل افهم من كلامك انه الجماع كل يوم يقلل من الحيوانات المنوية ؟

dr_black
04-12-2010, 01:03 PM
يعني يا دكتورة بعضهم يحصل جماع بعد الدورة على طول وتحمل من هذا الجماع وتتاكد من كذا لما تعمل تحليل لهرمون الحمل و ويبين لها في اي يوم حملت ويكون من الجماع اللي بعد الدورة
فهل هذا صحيح ويكون التبويض بعد الدورة على طول؟

هل افهم من كلامك انه الجماع كل يوم يقلل من الحيوانات المنوية ؟

الجماع كل يوم بيقلل الحيونات المنوية طبعا و انت ممكن تلاحظيها بكميه السئل بنفسك
جماع بعد الدورة علي طول و يحصل حمل يعني شيء مستحيل او انها مش درة ولا نزيف من الرحم \ا نزيف من اي مكان تاني
لانه بطانه الرحم بعد ال دورة اصلا مش تقدر تستقبل الحمل خالص و نسبة الهرمونات لا تصل الي مستوي الحمل
لو فيه مكان انت قرات فيه الكام دا احب اطلع عليه

نسمة حنون
04-12-2010, 01:29 PM
انا قراه في موضوع في قسم الحمل والولادة
وهذا الرابط

للي حملت بعد الدوره مباشرة وبعد ايام التبويض .. تتفضل وتعطينا مالديها وتعم الفائده - موقع و منتدى الفراشة النسائي (https://alfrasha.maktoob.com/alfrasha13/thread472648)

dr_black
04-12-2010, 01:34 PM
انا قراه في موضوع في قسم الحمل والولادة
وهذا الرابط

للي حملت بعد الدوره مباشرة وبعد ايام التبويض .. تتفضل وتعطينا مالديها وتعم الفائده - موقع و منتدى الفراشة النسائي (https://alfrasha.maktoob.com/alfrasha13/thread472648)

لا اساس له من الصحة

إقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dedeeee عرض المشاركة
انا اسفه ان مش رديت امبارح مش شفت اصلا رسالتك غير الصبح نعرفش ازي مع اني كنت موجزدة اللي وقت متاخر ليلا
بصي لو انت مش عروسه جديدة يعني تقدر تتحكمي في الجماع و الانزال يبقي لو دورتك منتظمة بلاش الرجل يعمل انزال في اول الدورة لا اهم يوم في الدورة هو اليوم اللي قبل بداية الدورة الجديدة ب 14 يوم هثلاك مثال يعني لو انت متوقعة ان الدورة هتجيلك يوم 28-4 يبقي يوم 14-4 هو اهم يوم دا لو دورتك منتظمة
بصورة بسيطة انا قلت قبل كدا الن الدورة الطبيعية من 21-35 من اول يوم في نزول الدم الي اول يوم في نزول الدم في الدورة لجديدة
الدورة تنقسم الي 3 اجزاء (مارحل متتاليه)
1- مرحلة نمو بطانة الرحم ((ماقبل التبويض))((هو دا اللي فيه الاختللاف بين الناس و مش ثابت (Prolifrative phase(
2- يوم التبويض Ovulation
3-مرحلة التجهيز للحمل او ما بعد التبويض و هي ثابته عند الكل و مدتها 14 يوم Secretory phase
يبققي علي حسب انتظام الدورة انت تقدري تحددي
و بعتذر اني مششفت الرسالة امبارح

احكى لحالى
04-12-2010, 05:17 PM
دكتورة جزاكى الله خير احب اسال حبوب منع الحمل تؤثر بالهرمونات وقلت عندى البريجسترون اخر تحليل 4.4 باتليوم 21 للدورة فى شى اخده يرفعه وهل له علاقة بعدم الرغبة الجنسية لانه من يوم ما اخدته واحس بعدم رغية وشكرا

dr_black
04-12-2010, 06:47 PM
دكتورة جزاكى الله خير احب اسال حبوب منع الحمل تؤثر بالهرمونات وقلت عندى البريجسترون اخر تحليل 4.4 باتليوم 21 للدورة فى شى اخده يرفعه وهل له علاقة بعدم الرغبة الجنسية لانه من يوم ما اخدته واحس بعدم رغية وشكرا

بصي حبوب منع الحمل اصلا وظيفتها انها تمنع خروج البويضةو التحليل اللي انت عملته بيقيس نسبة الهرمون عشان يعرف هل البويضة خرجت ولا لا؟؟
يبقي كدا طبيعي انك تلاقيه منخفض لانه ماشية علي حبوب

الحبوب بتقل الرغبة ولا لا هي محل خلاف علمي لكن الارجع و الاغلب انه بتقللها

ام البراء 81
04-12-2010, 07:04 PM
الله يجزيكي الخير يا دكتورة

ام البراء 81
04-12-2010, 07:08 PM
سلام عليكم

طيب ايه الوسلة اللي انت كنت ماشية عليها؟؟
عملت متابعة تبويض ولا لا؟؟
انت والدة طبيعي ولا قيصري؟؟

وسيلة عزل
تبويض ممتاز لكن الدكتورة ما حكتلي حجم البويضة
ووالدة طبيعي

dr_black
04-12-2010, 07:35 PM
وسيلة عزل
تبويض ممتاز لكن الدكتورة ما حكتلي حجم البويضة
ووالدة طبيعي

طيب عملت تحاليل غدو درقية TSH T4

ام البراء 81
04-12-2010, 07:54 PM
طيب عملت تحاليل غدو درقية TSH T4

الصراحة دكتورتي ما طلبت مني اعمل تحاليل الغدة الدرقية !!!!!!!!!
ياريت يا دكتورة تعطيني معلومات عن تحاليل الغدة الدرقية وهل لها اعراض معينة ؟؟؟

اللؤلؤه الهادئه
04-12-2010, 07:55 PM
مرحبا دكتوره انا متزوجه وعندي ولد عمره 8 سنوات وبنت عمرها6 سنوات وقفت مانع الحمل من سنه وشهر بالزبط يعني من شهر 2 _2009 ورحت عند الدكتوره بعد اربع شهور وحكتلي عندي قرحه والتهابات وعالجتهم والحمد لله والي الان ما صار حمل وارجعت عند نفس الدكتوره وعملت فحص للمبايض طلع فيهم كسل او ضعف واعطتني هاد الشهر3 لما اجتني الدوره حبوب ova_mit 100 حبتين في اليوم لمدة خمس ايام وفي اليوم 13 رجعت عند الدكتوره وعملت فحص للمبايض طلع حجمهم واحده 17.9 والثانيه 16.5 وتاني يوم اخذت ابرتين تفجيريه للمبايض مع بعض وصار الجماع
حابه اعرف منك انوهاد العلاج صحيح وشو نسبة انو يصير حمل باذن الله واذا اجتني الدوره اكرر العلاج ولا لا في علاج تاني

dr_black
04-12-2010, 08:01 PM
الصراحة دكتورتي ما طلبت مني اعمل تحاليل الغدة الدرقية !!!!!!!!!
ياريت يا دكتورة تعطيني معلومات عن تحاليل الغدة الدرقية وهل لها اعراض معينة ؟؟؟

بصي طالما الدورة منتظمة هو لو فيه حاجة مش مظبوطة مش هبانلك لانه بيكو ت Subclinical
يعني اقل من انه يعمل اعراض واضحة زي النوم و الكسل و كثرة الاكل و الامساك
التحليل بتعمل في الدم و في اي وقت

dr_black
04-12-2010, 08:05 PM
مرحبا دكتوره انا متزوجه وعندي ولد عمره 8 سنوات وبنت عمرها6 سنوات وقفت مانع الحمل من سنه وشهر بالزبط يعني من شهر 2 _2009 ورحت عند الدكتوره بعد اربع شهور وحكتلي عندي قرحه والتهابات وعالجتهم والحمد لله والي الان ما صار حمل وارجعت عند نفس الدكتوره وعملت فحص للمبايض طلع فيهم كسل او ضعف واعطتني هاد الشهر3 لما اجتني الدوره حبوب ova_mit 100 حبتين في اليوم لمدة خمس ايام وفي اليوم 13 رجعت عند الدكتوره وعملت فحص للمبايض طلع حجمهم واحده 17.9 والثانيه 16.5 وتاني يوم اخذت ابرتين تفجيريه للمبايض مع بعض وصار الجماع
حابه اعرف منك انوهاد العلاج صحيح وشو نسبة انو يصير حمل باذن الله واذا اجتني الدوره اكرر العلاج ولا لا في علاج تاني

نسبة الحمل دي بتاعة ربنا محدش يعرف اي حاجة عناه ادعي و ربنا ييسرلك احناناخد بالاسباب و البقي علي ربنا

انت عندك كام سنةو جوزك كام سنة و بيشتغل ايه؟ظو عمل تحليل سلئل منوي ولا لا؟؟

ولادة طبيعي ولا قيصري؟؟
و الدورة عندك منتظمة ولا لا؟؟

و العلاج الظاهر فيه انه كويس لكن مقردش اقول انه صح او لا غير بعد تقيم كل الملابسات

hidayal
04-12-2010, 08:12 PM
السلام عليكم ورحمة الله
دكتورتنا المحترمة ربما معاناتي من نوع خاص فانا متزوجة من 5 سنوات ولم يحصل لي الحمل بسبب سن ياس مبكر( سني 39 سنة) وكذا ارتفاع هرمون fsh حاولت بجميع الطرق وكشفت عند امهر الاطباء ولكن الكل اكد لي استحالة الحمل
بعد ان تعبت من الاطباء لمدة تزيد عن 5سنوات اجمعوا فيها علىاستحالة الانجاب وارتفاع هرمون fsh الذي كان في البداية 100 ثم 60 ثم 42 وسمعت عن دواء اعشاب معجزة يعمل على خفض هذا الهرمون العين ففرحت وقلت الحمد لله واخذته وكلي امل ان الفرج ات لكن الصدمة كانت كبيرة عندما وجدت في اخر تحليل بعد 3 اشهر 122 لهرمون fsh وهي اكبر قيمة منذ 5 سنوات فوضت امري لله الواحد القهار واتجهت الى القرآن والرقية الشرعية لعلها تكون السبب بعد الله في تحقيق معجزة الحمل الدورة عندي لا تاتي الا باستعمال الهرمونات التعويضية climaston2/10
ارجوك يا دكتورة ان تنقذني من هذا الاحباط و ان تساعدني ولو بكلمة امل الله يرزقكم من بابه الواسع
ارجوكم انتظر تفاعلكم على احر من الجمر
انطلاقا من تجربتكم الكبيرة هل مر عليكم من حصل لها مثلي وحملت او سمعت عن حالات مثلي الله يجازيكم خير والله لم يبق لي الا الله ثم منتداكم هذا ولا حول ولا قوة الا بالله
اللهم لا شيء مستحيل امام قدرتك
استسمحك للاطالة

اللؤلؤه الهادئه
04-12-2010, 08:27 PM
انا عمري 31 وزوجي عمره 33 وبيعمل مندوب في شركة دجاج وشغله متعب شوي وولاداتي جميعها طبيعيه والحمد لله والدكتوره طلبت من زوجي انو يعمل تحليل للسائل المنوي بس هو ما عمل لانه بطلع الصبح بدري من 6 وبرجع بعد الساعه7 وبيكون المختبر سكر بس حكتلي اذا الشهر هاد اجتني الدوره لازم يعمل تحليل ضروري والدوره كتير منتضمه عندي ما بتاخر ولا يوم وبتيجي كل 28 يوم وهي موعدها يوم الاحد 18_4

dr_black
04-12-2010, 08:29 PM

اسفه لهذا الخطاء

dr_black
04-12-2010, 08:40 PM
انا عمري 31 وزوجي عمره 33 وبيعمل مندوب في شركة دجاج وشغله متعب شوي وولاداتي جميعها طبيعيه والحمد لله والدكتوره طلبت من زوجي انو يعمل تحليل للسائل المنوي بس هو ما عمل لانه بطلع الصبح بدري من 6 وبرجع بعد الساعه7 وبيكون المختبر سكر بس حكتلي اذا الشهر هاد اجتني الدوره لازم يعمل تحليل ضروري والدوره كتير منتضمه عندي ما بتاخر ولا يوم وبتيجي كل 28 يوم وهي موعدها يوم الاحد 18_4

رديت علي الخاص

ام البراء 81
04-12-2010, 08:41 PM
بصي طالما الدورة منتظمة هو لو فيه حاجة مش مظبوطة مش هبانلك لانه بيكو ت Subclinical
يعني اقل من انه يعمل اعراض واضحة زي النوم و الكسل و كثرة الاكل و الامساك
التحليل بتعمل في الدم و في اي وقت

لو سمحتي دكتورة توضحي اجابتك اكثر .....
هل من الممكن تكون الدورة منتظمة ويكون هناك خلل بالغدة الدرقية ...؟؟؟
ارجو انك تسامحيني على اسئلتي الكثيرة

الاصاله من طبعي
04-12-2010, 08:45 PM
السلام وعليكم دكتورة
اشكرك على تعاونك معانا
انا عندي سؤال انا من شهر حللت هرمون الحليب والنتيجه كانت مرتفعه بنسبه 27.90
اخذت حبوب دستونكس حبتين كل اسبوع
وخلصتها وللحين الدوره ما جاتني
وامس جاني مغص اسفل بضني ونزل مني افرزات بني وش معناه

dr_black
04-12-2010, 08:50 PM
لو سمحتي دكتورة توضحي اجابتك اكثر .....
هل من الممكن تكون الدورة منتظمة ويكون هناك خلل بالغدة الدرقية ...؟؟؟
ارجو انك تسامحيني على اسئلتي الكثيرة

ايوة بيكون الخلل بسيط انه ياثر علي الحمل و مش بياثر علي الدورة

لانه حتي لو بياثر بنسبة ضعيفه لكن لزم كل الامور تكون مستبعدة
لاننا بنطلع بالفحوصات بالتدريج الي انا نصل الي تشخيص

dr_black
04-12-2010, 08:53 PM
السلام وعليكم دكتورة
اشكرك على تعاونك معانا
انا عندي سؤال انا من شهر حللت هرمون الحليب والنتيجه كانت مرتفعه بنسبه 27.90
اخذت حبوب دستونكس حبتين كل اسبوع
وخلصتها وللحين الدوره ما جاتني
وامس جاني مغص اسفل بضني ونزل مني افرزات بني وش معناه

افرازات بني غير شكل دم الدورة المعتاد؟؟
طيب اخر دورة كانت امتي؟؟ و انت متوقعد الدورة الجديد امتي؟

الاصاله من طبعي
04-12-2010, 08:59 PM
لا مو دم افرزات على بني
واخر دوره كانت عندي بتاريخ 13 /3
المفروض تجيني 11/4

dr_black
04-12-2010, 09:11 PM
لا مو دم افرزات على بني
واخر دوره كانت عندي بتاريخ 13 /3
المفروض تجيني 11/4

طيب مع المغص و الافرازات البنيه دي كان فيه ارتفاع درجة حرارة؟؟

الاصاله من طبعي
04-12-2010, 09:36 PM
سوري على التاخير
بس ان كنت احس ببرد ومغص زي مغص الدوره ولما نزلت الافرزات خف المغص
وش تتوقعي هل ممكن اكون حامل

الاصاله من طبعي
04-12-2010, 09:46 PM
دكتوره استنا ردك عليا
جزاكي الله خير

dr_black
04-12-2010, 10:03 PM
دكتوره استنا ردك عليا
جزاكي الله خير
مش اقدر اجزم بشيء سبيها علي الله
و لعل غدا لناظره قريب

الاصاله من طبعي
04-12-2010, 10:08 PM
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

dr_black
04-12-2010, 10:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله
دكتورتنا المحترمة ربما معاناتي من نوع خاص فانا متزوجة من 5 سنوات ولم يحصل لي الحمل بسبب سن ياس مبكر( سني 39 سنة) وكذا ارتفاع هرمون fsh حاولت بجميع الطرق وكشفت عند امهر الاطباء ولكن الكل اكد لي استحالة الحمل
بعد ان تعبت من الاطباء لمدة تزيد عن 5سنوات اجمعوا فيها علىاستحالة الانجاب وارتفاع هرمون fsh الذي كان في البداية 100 ثم 60 ثم 42 وسمعت عن دواء اعشاب معجزة يعمل على خفض هذا الهرمون العين ففرحت وقلت الحمد لله واخذته وكلي امل ان الفرج ات لكن الصدمة كانت كبيرة عندما وجدت في اخر تحليل بعد 3 اشهر 122 لهرمون fsh وهي اكبر قيمة منذ 5 سنوات فوضت امري لله الواحد القهار واتجهت الى القرآن والرقية الشرعية لعلها تكون السبب بعد الله في تحقيق معجزة الحمل الدورة عندي لا تاتي الا باستعمال الهرمونات التعويضية climaston2/10
ارجوك يا دكتورة ان تنقذني من هذا الاحباط و ان تساعدني ولو بكلمة امل الله يرزقكم من بابه الواسع
ارجوكم انتظر تفاعلكم على احر من الجمر
انطلاقا من تجربتكم الكبيرة هل مر عليكم من حصل لها مثلي وحملت او سمعت عن حالات مثلي الله يجازيكم خير والله لم يبق لي الا الله ثم منتداكم هذا ولا حول ولا قوة الا بالله
اللهم لا شيء مستحيل امام قدرتك
استسمحك للاطالة

هو موقف صعب بصراحة لكن مفيش حاجة بعيدة علي ربنا و بالصبر و الدعاء ة لاستغفار كل شيء ورد
وتذكري قصة سيدنا ابراهم ولا تعتقدي ان معجزة لنبي فقط لكن لتعلمي انه الله قادر علي طل شيء وانه يفعل ما يريد متا يريد و كيف يريد

و عن تجربية شخصية انت مكن تكون عارفه قدايه سرطان الكبد منتشر في مصر و كان فيه مظف فقير من شركة الكهرباء يعاني طول عمرة من مرض الفيروس الكبدي سي و اصيب بعدذلك بسرطان الكبد
و اجري فحوصات اوضحت ان الكدب اصبح مدمر تقريبا و من المعروف ان هذه المرحلة لا تزيد ن 6 شهور
كان المريض يتبابع في عيدة الشرطة مع طبيب ممارس عام فسال الطبيب النصيحة
فالطبيب قال له : وفر فلوسك للعيال و و روح اعمل عمرة و اشرب من ماء زمزم و ادعي من قلبكالمريض راح و رجع بعد حوالي اسبوعين معفي و عاد الاشعات و التحاليل كان شيان لم يكن
والله القصة دي من الطبيب نفسه و هو محتفظ بي الاشعات الي الان ولييس عن حاجة انا قراتها بل عايشتها بنفسي في وقتها

dr_black
04-12-2010, 10:20 PM
سوري على التاخير
بس ان كنت احس ببرد ومغص زي مغص الدوره ولما نزلت الافرزات خف المغص
وش تتوقعي هل ممكن اكون حامل

يعنيمتعرفيش فيه حراة ولا لا؟؟ و هل الوجع لسه موجود هو ولافرازات ولا لا؟؟

احاسيس صامتة
04-12-2010, 10:26 PM
مرحبا
أنا عمري 19 سنة متزوجه وصار لي سنه ونص وما حصل حمل وعملت انا وزوجي جميع الفحوصات وطلعت سليمة بس بينلي الدكتور حجم الرحم صغير هل هذا سبب في تأخير الحمل أم لا ويبقى على حجمه مع مرور الايام اتمنى الرد وشاكرة لكم حسن الاستماع

الاصاله من طبعي
04-12-2010, 11:07 PM
ماركزت اذا كان في حرارة ولا لا
الوجع يروح ويجي من ثلاثه ايام
والافرزات نزلت مره وحده وخلاص ما نزلت ثاني

طيب دكتوره هو ممكن يحصل حمل اثناء العالج من هرمون الحليب
وهل الدوستناكس ياثر على الجنين اذا كا ن في حمل

dr_black
04-13-2010, 12:25 AM
مرحبا
أنا عمري 19 سنة متزوجه وصار لي سنه ونص وما حصل حمل وعملت انا وزوجي جميع الفحوصات وطلعت سليمة بس بينلي الدكتور حجم الرحم صغير هل هذا سبب في تأخير الحمل أم لا ويبقى على حجمه مع مرور الايام اتمنى الرد وشاكرة لكم حسن الاستماع

طيب حجم الرحم كام

dr_black
04-13-2010, 01:26 AM
ماركزت اذا كان في حرارة ولا لا
الوجع يروح ويجي من ثلاثه ايام
والافرزات نزلت مره وحده وخلاص ما نزلت ثاني

طيب دكتوره هو ممكن يحصل حمل اثناء العالج من هرمون الحليب
وهل الدوستناكس ياثر على الجنين اذا كا ن في حمل

ايوة ممكن يحصل حمل مع الحبوب لان الهرمون عندك مش عالي قوي
سبيها علي الله
بس انا من وجهو نظري ا مش حمل و دي حاجة اتينة خالص بس لما نشوف الدورة هتيجي امتي

المتيمة باللة
04-13-2010, 01:37 AM
السلام عليكم

بسمة ليال
04-13-2010, 02:01 AM
دكتوره هل ضرورى المنشطات تاخذ مع الدوره وليه

وانا خايفه منها اخاف تكون قويه على وانا جسمى نحيف وعندى فقر الدم

white coat
04-13-2010, 02:01 AM
دكتوره لو سمحتي
انا من سنتين اكتشفت ان عندي خلل في هرمون TSH
و انتظمت على الثايروكسين وانتظمت الدوره ولله الحمد و صارت زي قبل الانجاب
على فكره انا عندي ولد خلفته بدون علاج لكن حصلت المشاكل بعد الانجاب
و بعد انتظامي على العلاج وانتظام الدوره ما صار حمل ابدا ابدا
و عملت سونار في اليوم 12 كان حجم الحويصله 9 و 8

سؤالي في امل احمل طبيعي

و هل ممكن اخد كلوميد من غير متابعه طبيه
ارجوكي يا دكتوره تقوليلي لأن ولدي حيكمل 5 سنوات و ما يصرفوش العلاج بدون روشته في بريطانيا فلازم اخده معاي من السعوديه

وشكرا

dr_black
04-13-2010, 02:05 AM
دكتوره هل ضرورى المنشطات تاخذ مع الدوره وليه

وانا خايفه منها اخاف تكون قويه على وانا جسمى نحيف وعندى فقر الدم

لازم تتخاد مع الدورة
بس ليه انت محتجها اصلا؟؟
وفقر لدم عندك ايه سببه و نسبه الهيمجلوبين كام؟؟؟؟

المتفائلة بالله 2009
04-13-2010, 02:25 AM
إقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتفائلة بالله 2009 http://i1.makcdn.com/m002/alfrasha/imagesNew382/buttons/viewpost.gif (https://alfrasha.maktoob.com/alfrasha82/1285118-post33926441/#post33926441)

افيديني

ممكن يرتفع بدون حمل

بصي الموضوع سهل خالص اعملي سونار مهبلي و خليه يقس سسمك بطانة الرحم

فيه حاجة اسمها Chemical abortion او الاجهاض الكيميائي واحدة تتاخر الدورة شوية وتنزل تقيله تعمل تحليل حمل يطلع ايجابي بيكون حمل و نزل من اوله
التحليل علي ما يرجع سلبي ممكن ياخد اسبوعين الارقام اللي انت بتقوليها دي صغيرة جدا يعني ممكن المعمل نفسه يغلط فيها لو في حمل وانت عملت تحليل هرمون و بعدته تاني بعد اسبوعبن يعن قريب من المدة بتاعتك لازم يكون اتضاعف ة علي الاقل

عيدي السونار و شوفي سمكة بطانة الرحم و لو فيه نزيف انا شايفه انط تزودي ميثارجين اقراص قرص 3 مرات يوميا و ان شاء الله تكون بخير

انا اليوم اعدت التحليل وكانت نسبة هرمون الحمل 7 وش معناه؟؟

ردينه**
04-13-2010, 02:25 AM
دكتوره ارسلتلك على الخاااص.. انتظر ردك
وبااااااااااااااااارك الله فيكي وجزاكي الله الف خير

بسمة ليال
04-13-2010, 02:58 AM
مرحبا حاولت ارسل الخاص مايفتح معاى

dr_black
04-13-2010, 03:49 AM
دكتوره لو سمحتي
انا من سنتين اكتشفت ان عندي خلل في هرمون TSH
و انتظمت على الثايروكسين وانتظمت الدوره ولله الحمد و صارت زي قبل الانجاب
على فكره انا عندي ولد خلفته بدون علاج لكن حصلت المشاكل بعد الانجاب
و بعد انتظامي على العلاج وانتظام الدوره ما صار حمل ابدا ابدا
و عملت سونار في اليوم 12 كان حجم الحويصله 9 و 8

سؤالي في امل احمل طبيعي

و هل ممكن اخد كلوميد من غير متابعه طبيه
ارجوكي يا دكتوره تقوليلي لأن ولدي حيكمل 5 سنوات و ما يصرفوش العلاج بدون روشته في بريطانيا فلازم اخده معاي من السعوديه

وشكرا

فيهامل كبير ان شاء الله بس لازم نعرف تحليل الزوج
الكلوميد بدون منشطات اخاف بس مش قوي
لو هتبقي واخد بالك من الاثار الجانبيههقلك خديه

dr_black
04-13-2010, 03:57 AM
إقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتفائلة بالله 2009 http://i1.makcdn.com/m002/alfrasha/imagesNew382/buttons/viewpost.gif (https://alfrasha.maktoob.com/alfrasha82/1285118-post33926441/#post33926441)

افيديني

ا

انا اليوم اعدت التحليل وكانت نسبة هرمون الحمل 7 وش معناه؟؟
سفه واله اناي اتخاخرت علي ما وصلت للرساله
بصي لاز تعملي سونار مهبلي كويسو توري الدكتور التحاليل
كدا مش بنفع تسكتي
طيب ممكن توصفيلي شكل النزيف

جريحه واحساسي غريب
04-13-2010, 04:01 AM
يعطيكـ العافيـه دكتـــورهـ ماقصرتـيـ

دكتــورهـ ابغــى اسألكـ عن تليـف الرحــم هل هو خطيــر
وهـل يمنع الحمــل
وماهـي اضرارهـ المستقبليــهـ مع العلـم انه لي 5سنوات متزوجـهـ
ولسى ماعندي اطفال
وهـل غازات الرحـم تمنع الحمــل وايش علاجهــا

معليـش اسألتي كثيـرهـ بس ان شاء الله ردكـ علي يريحنـي شوي
لأنـــي خايفــهـ مـــرهـ

dr_black
04-13-2010, 04:07 AM
يعطيكـ العافيـه دكتـــورهـ ماقصرتـيـ

دكتــورهـ ابغــى اسألكـ عن تليـف الرحــم هل هو خطيــر
وهـل يمنع الحمــل
وماهـي اضرارهـ المستقبليــهـ مع العلـم انه لي 5سنوات متزوجـهـ
ولسى ماعندي اطفال
وهـل غازات الرحـم تمنع الحمــل وايش علاجهــا

معليـش اسألتي كثيـرهـ بس ان شاء الله ردكـ علي يريحنـي شوي
لأنـــي خايفــهـ مـــرهـ

تليف الرحم تقصدين بيها ورم ليفي في اليحم ما ماذا؟؟

المتفائلة بالله 2009
04-13-2010, 04:07 AM
النزيف كان اليوم الاول خفيف وزاد بقوة اليوم الثاني والثالث مع قطع دم وانتي بكرامة واليوم الرابع والخامس بدأ يخف

طيب دكتورة ممكن يكون حمل لان الغريب ان الهرمون يرتفع

جريحه واحساسي غريب
04-13-2010, 04:08 AM
ايـــوهـ تليف الرحــم هو الــورم الليفـــي

dr_black
04-13-2010, 04:11 AM
النزيف كان اليوم الاول خفيف وزاد بقوة اليوم الثاني والثالث مع قطع دم وانتي بكرامة واليوم الرابع والخامس بدأ يخف

طيب دكتورة ممكن يكون حمل لان الغريب ان الهرمون يرتفع
هو انت لما عملت السونار كانت الدورة متاخر كام يوم

dr_black
04-13-2010, 04:16 AM
ايـــوهـ تليف الرحــم هو الــورم الليفـــي

ايه ممكن ياخر لحمل و يمنعة
و يعتمد علي مكانه و حجمه

المتفائلة بالله 2009
04-13-2010, 04:18 AM
لما عملت السونار كان معاي نزيف يعني رابع يوم من النزف

يعني 14 يوم من تأخر الدورة

ضحكت الدنيا111
04-13-2010, 04:20 AM
مرحبا دكتوره
امس خلصت الكلوميد كنت باديه فيها من ثاني يوم من الدوره
واليوم احس بالام باسفل الظهر شديده
مع نزول افرازات شفافه بدون رائحه ولا حكه
هل هذي من اعراض الدواء ام التهابات
ارجو الرد

((ربي لاتذرني فردا وانت خير الوارثين ))

dr_black
04-13-2010, 04:21 AM
لما عملت السونار كان معاي نزيف يعني رابع يوم من النزف

يعني 14 يوم من تأخر الدورة

عامل سونار بطن ولا مهبلي و هو قالك مفيش اي حاجة و انه اجهاض؟؟
طيب الرحم نظيف ولا فاضل حاجة فيه؟؟
و دولقت ايه اخبارك في وجع في بطن او اي اعراض حمل؟؟

dr_black
04-13-2010, 04:22 AM
مرحبا دكتوره
امس خلصت الكلوميد كنت باديه فيها من ثاني يوم من الدوره
واليوم احس بالام باسفل الظهر شديده
مع نزول افرازات شفافه بدون رائحه ولا حكه
هل هذي من اعراض الدواء ام التهابات
ارجو الرد

((ربي لاتذرني فردا وانت خير الوارثين ))

الفرازات شبه زلال ((بياض)) البيض؟؟ ولا شبه ايه

المتفائلة بالله 2009
04-13-2010, 04:26 AM
عملت سونار بطن ومهبلي
الدكتور قال ان الرحم نظيف وان الحمل نزل لان الرحم نظيف وقاال احتمال يكون بداية الحمل والكيس مو باين

والحين انا حاسة بألم بصدري بدأ معي من 3 ايام

ومو حاسة بأي اعراض ثانية

dr_black
04-13-2010, 04:29 AM
عملت سونار بطن ومهبلي
الدكتور قال ان الرحم نظيف وان الحمل نزل لان الرحم نظيف وقاال احتمال يكون بداية الحمل والكيس مو باين

والحين انا حاسة بألم بصدري بدأ معي من 3 ايام

ومو حاسة بأي اعراض ثانية

يعني الدور متاخر 14 يوم و يوقل الكيس مش بابن حسبنا الله و نعم الوكيل

الصبح ترةحي تعمملي اشعة انشاء الله و شوفي حد كويس يا ريت لو دكتور اشعة مش نساء خالص
و تقوليه التحاليل و تفهميه كةيس انها بتزيد

المتفائلة بالله 2009
04-13-2010, 04:32 AM
طيب دكتورة انتي برأيك مثل حالتي ممكن يكون حمل؟

ولو ان الحمل نزل راح تنخفض النسبة والا تظل ترتفع؟

dr_black
04-13-2010, 04:36 AM
طيب دكتورة انتي برأيك مثل حالتي ممكن يكون حمل؟

ولو ان الحمل نزل راح تنخفض النسبة والا تظل ترتفع؟

لما لدورة تكون متاخرة 14 يوم و يشوف الرحم يوقل نظيف و التحليل بيعلي يبقي
يا هو منه لله
يا ربنا يستر و يكون حمل و في ماكنه

المتفائلة بالله 2009
04-13-2010, 04:42 AM
قال انة مو ممكن يكون حمل خارج الرحم لان النسبة تكون زايدة مررررة

بس انا خايفة يكون حمل مو طبيعي

عالعموم موعد الدورة الجاية باقي عنة اسبوع

dr_black
04-13-2010, 04:48 AM
قال انة مو ممكن يكون حمل خارج الرحم لان النسبة تكون زايدة مررررة

بس انا خايفة يكون حمل مو طبيعي

عالعموم موعد الدورة الجاية باقي عنة اسبوع

ماهو دا اللي خايفه منه
الزيادة الكبير مش شرط خالص

المتفائلة بالله 2009
04-13-2010, 04:55 AM
طيب انا عملت التحليل المنزلي وماطلع حمل

(غرور انــثــى)
04-13-2010, 07:30 AM
مرحبا دكتوره سؤالي هو

عند الجماع احس بحراره قويه وابغى الحمام

لكن بعد ما يخلص الجماع ما احتاج اروح الحمام يعني ما احس بروحة الحمام غير بوقت الجماع

ضحكت الدنيا111
04-13-2010, 09:00 AM
الفرازات شبه زلال ((بياض)) البيض؟؟ ولا شبه ايه

ايوه يادكتوره نفس زلال البيض بس سائله

الاصاله من طبعي
04-13-2010, 10:26 AM
دكتوره كيف يعني اتينة خالص؟؟
ما فهمت عليكي
واللي يسلمك فهميني اكثر

dr_black
04-13-2010, 11:05 AM
دكتوره كيف يعني اتينة خالص؟؟
ما فهمت عليكي
واللي يسلمك فهميني اكثر

اسفه شيء تاني خالص

dr_black
04-13-2010, 11:10 AM
ايوه يادكتوره نفس زلال البيض بس سائله

طيب
راجعي مع الطبيبة لانه من عالامات التبويض شوف ايه الوضع
و حاولي يكون في جماع

dr_black
04-13-2010, 11:14 AM
مرحبا دكتوره سؤالي هو

عند الجماع احس بحراره قويه وابغى الحمام

لكن بعد ما يخلص الجماع ما احتاج اروح الحمام يعني ما احس بروحة الحمام غير بوقت الجماع

رديت علي الخاص

الاصاله من طبعي
04-13-2010, 11:31 AM
طيب من وجهت نظرك وش سبب هذي الافرزات؟
مع العلم اني سويت تلفزيون للرحم والبويضه كانت حجمها 14 في اليوم العاشر والدكتوره قالتلي انها ماشيا كويس
وبتكبر في اليوم ال13
وكمان سويت كشف وما عندي التهابات خالص
وسويت تحليل الغده الدرقيه وطلع سليم
بس ارتفاع في هرمون الحليب 27
واخذت الدستوناكس
8 حبات حبتين كل اسبوع
واول مره تنزل مني ذي الافرزات
مع العلم ان دورتي منتظمه

hidayal
04-13-2010, 11:40 AM
هو موقف صعب بصراحة لكن مفيش حاجة بعيدة علي ربنا و بالصبر و الدعاء ة لاستغفار كل شيء ورد
وتذكري قصة سيدنا ابراهم ولا تعتقدي ان معجزة لنبي فقط لكن لتعلمي انه الله قادر علي طل شيء وانه يفعل ما يريد متا يريد و كيف يريد

و عن تجربية شخصية انت مكن تكون عارفه قدايه سرطان الكبد منتشر في مصر و كان فيه مظف فقير من شركة الكهرباء يعاني طول عمرة من مرض الفيروس الكبدي سي و اصيب بعدذلك بسرطان الكبد
و اجري فحوصات اوضحت ان الكدب اصبح مدمر تقريبا و من المعروف ان هذه المرحلة لا تزيد ن 6 شهور
كان المريض يتبابع في عيدة الشرطة مع طبيب ممارس عام فسال الطبيب النصيحة
فالطبيب قال له : وفر فلوسك للعيال و و روح اعمل عمرة و اشرب من ماء زمزم و ادعي من قلبكالمريض راح و رجع بعد حوالي اسبوعين معفي و عاد الاشعات و التحاليل كان شيان لم يكن
والله القصة دي من الطبيب نفسه و هو محتفظ بي الاشعات الي الان ولييس عن حاجة انا قراتها بل عايشتها بنفسي في وقتها
ربنا يخليك دكتورتنا الغالية على قصة الامل هاته والله كريم

dr_black
04-13-2010, 11:52 AM
طيب من وجهت نظرك وش سبب هذي الافرزات؟
مع العلم اني سويت تلفزيون للرحم والبويضه كانت حجمها 14 في اليوم العاشر والدكتوره قالتلي انها ماشيا كويس
وبتكبر في اليوم ال13
وكمان سويت كشف وما عندي التهابات خالص
وسويت تحليل الغده الدرقيه وطلع سليم
بس ارتفاع في هرمون الحليب 27
واخذت الدستوناكس
8 حبات حبتين كل اسبوع
واول مره تنزل مني ذي الافرزات
مع العلم ان دورتي منتظمه

بصي
انا انا مش شفت الافرازات اللي انت بتقولي عليها
لكن اللي اقدر اقوله ان الافرازت بني + مغص + ممارسة الحياة الزوجية (الجماع)+مفيش دورة= دا نوع من انواع التهابت الحوض Pelvic inflammatory diseases انا اشك في كدا
و هو موضوع لا يتعدي كورس مضادات حيوية
دا مجرد توقع لاني مش شفت
حوالي تراجعي الطبية ةتقوليلها

dr_black
04-13-2010, 11:57 AM
ربنا يخليك دكتورتنا الغالية على قصة الامل هاته والله كريم

الله يخليك و يكرمك ان شاء الله

نسمة حنون
04-13-2010, 12:11 PM
دكتورة انا دورتي مدتها 25 يوم ودورتي 3 ايام

يعني يوم التبويض يكون 25 - 14 = 11 من الدورة

طيب كيف يكون الجماع هل ااخره الى هذا اليوم والا كيف ؟

(ومشكورة يا دكتورة ريحتيني خاصة انه اللي اتابع عندها المسوتصف بعييد عن بيتي وصعبة كل ما جالي سؤال اروح لها وخصوصا انه عليها زحمة ما شاء الله)

dr_black
04-13-2010, 12:14 PM
دكتورة انا دورتي مدتها 25 يوم ودورتي 3 ايام
؟

مش فاهمه؟؟
الدورة بنحسبها من اول يوم نزول دم الي او يوم في الدورة اللي بعدها شوفي عدي انت بقي بيكونوا كام يوم

نسمة حنون
04-13-2010, 12:34 PM
انا مدتها 25 يوم من اول يوم في الدورة الى ان تنزل الدورة الثانية

والدم يكون 3 ايام بس

كيف يكون الجماع ؟

dr_black
04-13-2010, 12:42 PM
انا مدتها 25 يوم من اول يوم في الدورة الى ان تنزل الدورة الثانية

والدم يكون 3 ايام بس

كيف يكون الجماع ؟

لو هي منتظمة علي 25 يوم يبقي (25-14=11)ممكن تحسب من اول يوم نزول دم 11 يوم دا المعاد المتوقع للتبويض و ممكن تاخدي يوم قبله و يوم بعد او يومين

يعني لو قلنا الدور بدات 3/4 يبقي التوقع يوم التبويض(3+11=14) 14/4 مثلا
او لو نفس لتاريخ 3/4 مثلا
3+25=28
يبقي التبويض( 28-14 = 14) باي طريقه تعجبك

بسنت 86
04-13-2010, 01:08 PM
السلام عليكم انا اسفة يادكتورة كل شوية وجعة راسك
بس انا اخدت حبوب تنزل الدورة اسمها بريمولت ان معرفش فى منها فى مصر ولا لا
المهم المادة الفعالة فيها norethisterone 5mg
انا اخدتها يوم الاثنين اللى قبل اللى فات 3 حبايات فى اليوم لمدة 3 ايام
اخر حباية كانت يوم الاربعاء اللى فات
ولحد دلوقتى الدورة منزلتش
برغم انى اخدته قبل كدة وبعد ماخلصتها اربع ايام والدورة نزلت

نسمة حنون
04-13-2010, 01:16 PM
الله ييسر امرك يا بسنت

انصحك بشي سويته انا لما احترت انها دورة والا لا

قبل ما انام اتوجهت للقبلة ودعيت ربنا يارب اسالك انك تبين لي امري هل هو حمل والا دورة

اذا حمل اساللك انك توضحه لي وتبينه في التحاليل
واذا دورة انك تعجل بنزولها يا ارحم الراحمين

اللهم لاتتركني في حيرة من امري يا رب العالمين

ونمت عدا اليوم اللي بعده وما نزل شي

اليوم الثاني من يوم ما صحيت وانا حاسة بمغص الدورة وبالفعل رحت الحمام لقيتها نزلت

فانتي اتوجهي لربنا واكثري من الاستغفار

dr_black
04-13-2010, 01:19 PM
السلام عليكم انا اسفة يادكتورة كل شوية وجعة راسك
بس انا اخدت حبوب تنزل الدورة اسمها بريمولت ان معرفش فى منها فى مصر ولا لا
المهم المادة الفعالة فيها norethisterone 5mg
انا اخدتها يوم الاثنين اللى قبل اللى فات 3 حبايات فى اليوم لمدة 3 ايام
اخر حباية كانت يوم الاربعاء اللى فات
ولحد دلوقتى الدورة منزلتش
برغم انى اخدته قبل كدة وبعد ماخلصتها اربع ايام والدورة نزلت

بسرعة كدا فكرة تنزيل الدورة بتيجي ازاي
احنا عندنا الدور 3 مراحل
1-ماثبل التبويض و تعتمد عللي هرمون الاستروجين
2-التبويض و يعتمد علي هرمون FSh
3-مرحلة ما بعض التبويض و هي الرحم بيستعد للحمل و بتعتمد علي هرمون البروجيستيرون اللي المبيض بيفرزة لمدة محددة و هي 14 يوم اللي انت كنت قلتعليها قبل كدا
لو حصل حمل بيفضل البروجيسترون يفرز عن طريق المبيض عن طريق هرمونات تانية مش عايز الخبطك
لو محصلش حمل المبيض بيوقف افراز البروجيستيرون فبطانه الرحم تضعف و تنزل الدورة

المهم لما بيكون فيه لخبطة و عدم تبويض البروجيسترون مش بيطلع لانه لازم بيحصل تبويض عشان يطلع

فاحنا لما لدورة تتاخر بنبقي عارفين ان مفيش تبويض فبندي البروجيستيرون ((زي البرمولت اللي انت اخدتيه))
اكننا بنضحك علي الرحم عشان الهرمون يزيد و بعدين ينزل فيعرف انه مفيش حمل يبقي لدورة تنزل
شان كدا بقي الصح انن بندي من 10-14 حباية ينزلو الدور
هي ادتك تقريبا 9 حبابات
او ااحسنانني بندي حقن مرة واحدة وخلاص و ننتظر لمدة 14 يوم
فهي ان شاء الله هتنزل استني عليها و هي هتننزل ممكن تكون الجرعة مش دقيقة بس هتنزل و راي بعد كدا لو هتزل الدورة يبقي حقن

يا رب اكون فهمتك و مش لخبطتك لاني بحسك عايزة تفهمي كل حاجة و مش طولت عليكي

بسنت 86
04-13-2010, 01:25 PM
طيب المشكلة ان الدكتورة شاكة انى حامل وطلبت منى تحليل حمل وانا اخر مرة عملته كان نيجاتيف من حوالى 16 يوم
تفتكرى يادكتورة ممكن يكون حمل
ولا متعتقديش

dr_black
04-13-2010, 01:28 PM
طيب المشكلة ان الدكتورة شاكة انى حامل وطلبت منى تحليل حمل وانا اخر مرة عملته كان نيجاتيف من حوالى 16 يوم
تفتكرى يادكتورة ممكن يكون حمل
ولا متعتقديش

اول يوم في اخر دورة كان امتي؟؟
لما عملت التحليل كانت الدورة متاخره كام يوم؟؟
اخر مرة عملت سونار(بطن ولا مهبلي)؟؟ و و كانت الدورة متاخرة قد ايه؟؟و هي شافت حاجة؟؟في السونار؟ظ

نسمة حنون
04-13-2010, 01:44 PM
دكتورة متى يكون تحليل هرمون الحليب دقيق في ايام الدورة والا عادي في اي وقت من الدورة ؟

بسنت 86
04-13-2010, 01:49 PM
اول يوم كان 8/2/2010
كانت الدورة متاخرة 20 يوم
كان سونار بطن (السونار اللى عند دكتور الاشعة مش السونار اللى عندها فى العيادة)
والتقرير بيقول
the uturs is normal size.it mesures 5.1x3.3x4.5 cm in its fundus to internal os,A.P.and side to side
the utures is AVF.it shows intact endometrium interface echoes.
no utures wall masses
both ovaries show normal sonograpic features
the right ovary is 31x16mm
the left ovary is 28x21mm
the douglas poush is clear ,no fluid collection or abnormal masses could be noted
ده التقرير بعد 20 يوم تاخير للدورة
وبعدها بحوالى 4 ايام حسيت بالتبويض

dr_black
04-13-2010, 01:49 PM
دكتورة متى يكون تحليل هرمون الحليب دقيق في ايام الدورة والا عادي في اي وقت من الدورة ؟

مش بتفرق
و خصوصا لو الدورة منتظمة ال حد ما لان دلوقتي بقي كل فترة معروف نسبة الهرمون فيها كام
يعنيبيكتبلك الطبيعي قب التبيض كام و بعد التبويض كام فمش بتفرق
لكن لو انت في مكان المعمل فيه مش حديث يبقي خليك علي الكام لقدم اننا بنعمل كل التحاليل في ثالث يوم من الدورة

dr_black
04-13-2010, 01:54 PM
اول يوم كان 8/2/2010
كانت الدورة متاخرة 20 يوم
كان سونار بطن (السونار اللى عند دكتور الاشعة مش السونار اللى عندها فى العيادة)
والتقرير بيقول
the uturs is normal size.it mesures 5.1x3.3x4.5 cm in its fundus to internal os,A.P.and side to side
the utures is AVF.it shows intact endometrium interface echoes.
no utures wall masses
both ovaries show normal sonograpic features
the right ovary is 31x16mm
the left ovary is 28x21mm
the douglas poush is clear ,no fluid collection or abnormal masses could be noted
ده التقرير بعد 20 يوم تاخير للدورة
وبعدها بحوالى 4 ايام حسيت بالتبويض

طيب ماشي
يعني السونار دا مثلا 28-3-2010؟؟؟؟
و التبويض بعدها ب 4 ايام يعني اول شهر 4

طيب بعد التبويض؟؟انت عملت اشعات او تحاليل

بقايا حرف
04-13-2010, 02:02 PM
مش طيب اسم التحليل ايه
TSh or t3

معليش الله يسعدك ما دخلت من كم يوم كنت مشغولة ..
بس ما فهمت عليك وش قصدك

بسنت 86
04-13-2010, 02:03 PM
ولا اى حاجة خالص خالص
فعلا يوم 28/3 كان التقرير
ويوم الاربعاء اللى هو تقريبا 1/4 حسيت بالتبويض
ويوم الجمعة 3/4 نزل منى افراز بسيط بنى بحسبه دورة مظهرش غير لما مسحت فى المنديل
رحت واخدة اتنين بيبى اسبرين عشان لو دورة تنزل
ومنزلش حاجة خالص
كان بس يوم السبت حصل جماع ونزل دم بسيط مع الجماع وبحسبه دورة واتشطفت وبعد كدة نزل افرازات بيضا عادى جدا
ولاكان فى حاجة فاخدت حبوب تنزل الدورة يوم الاتنين زى ماقلت لحضرتك وحصل جماع ومفيش دم نزل او اى حاجة
فعرفت ان الدم اللى نزل المرة اللى فاتت من الرحم مش خارجى

(غرور انــثــى)
04-13-2010, 02:19 PM
رديت علي الخاص

ما اقدر ارسل على الخاص ماعندي رصيد كافي

طبعا احس للحمام في الحالتين

في وضعيه واحده وجسمه نحيف

dr_black
04-13-2010, 02:30 PM
معليش الله يسعدك ما دخلت من كم يوم كنت مشغولة ..
بس ما فهمت عليك وش قصدك

معلش فكريني ان مش فاكرة انقلي الكلام تاني

dr_black
04-13-2010, 02:35 PM
ولا اى حاجة خالص خالص
فعلا يوم 28/3 كان التقرير
ويوم الاربعاء اللى هو تقريبا 1/4 حسيت بالتبويض
ويوم الجمعة 3/4 نزل منى افراز بسيط بنى بحسبه دورة مظهرش غير لما مسحت فى المنديل
رحت واخدة اتنين بيبى اسبرين عشان لو دورة تنزل
ومنزلش حاجة خالص
كان بس يوم السبت حصل جماع ونزل دم بسيط مع الجماع وبحسبه دورة واتشطفت وبعد كدة نزل افرازات بيضا عادى جدا
ولاكان فى حاجة فاخدت حبوب تنزل الدورة يوم الاتنين زى ماقلت لحضرتك وحصل جماع ومفيش دم نزل او اى حاجة
فعرفت ان الدم اللى نزل المرة اللى فاتت من الرحم مش خارجى

و انت لما حسيت التبويض يوم الاربعاء استنيت ليه حد يوم السبت عشان يحصل جماع؟؟

علي العموم الامور مش هتبان غير علي اخر الشهر لانه ملهوش لزنة تعملي سونار تكلفي نفسك
ويا رب يكون ده حمل

بقايا حرف
04-13-2010, 02:38 PM
هل الغدة السبب ؟؟؟
ولو أخذت علاج للغدة راح يوقف النزيف وتنتظم الدورة ؟؟

ويحصل حمل مع وجود الكسل واستخدام العلاج ؟؟
النسبة الطبيعية 12.8

وتحليلي طلع 6.2

الله يسعدك يارب

واسم التحليل tsh 431

كثرت اسئلة ..سامحيني الله يرضى عليك ..

بسنت 86
04-13-2010, 02:38 PM
لا حصل يوم الاربع جماع عادى بس الدم هو اللى نزل يوم السبت

dr_black
04-13-2010, 02:49 PM
هل الغدة السبب ؟؟؟
ولو أخذت علاج للغدة راح يوقف النزيف وتنتظم الدورة ؟؟

ويحصل حمل مع وجود الكسل واستخدام العلاج ؟؟
النسبة الطبيعية 12.8

وتحليلي طلع 6.2

الله يسعدك يارب

واسم التحليل tsh 431

كثرت اسئلة ..سامحيني الله يرضى عليك ..

بصي تحليل TSH بتاعك كدا اقل من الطبيعي دا معناه انه فيه زيادة في نشاط الغدة و ليس خمول
اهم الاعرض تحسي انك عصبيةو تنرفزة
جسمك دايما حران و عرقان اكتر من الاول
تحسي مع اقل مجهود طلوع سلم او شوية مشي ان قلبك بيضرب بسرعة
تحسي انك مش عايزة تاkhld نشيطة
ممكن تحسي انك عايزة تاكلي كتير و كمان ممكن يكون فيه اسهال
هل شيء من هذه الاعراض عندك

و بااكد انك لما تعملي TSH و يكون رقمك اقلمن المعمل فمعني كدا انه فيه زيادة في الهرمون و زيادةنشاط وليس كسل
ارجوع اعداة التحليل بالضافة الي عمل تحليل FREE T 3+T4

بقايا حرف
04-13-2010, 03:01 PM
بصي تحليل TSH بتاعك كدا اقل من الطبيعي دا معناه انه فيه زيادة في نشاط الغدة و ليس خمول
اهم الاعرض تحسي انك عصبيةو تنرفزة
جسمك دايما حران و عرقان اكتر من الاول
تحسي مع اقل مجهود طلوع سلم او شوية مشي ان قلبك بيضرب بسرعة
تحسي انك مش عايزة تاkhld نشيطة
ممكن تحسي انك عايزة تاكلي كتير و كمان ممكن يكون فيه اسهال
هل شيء من هذه الاعراض عندك

و بااكد انك لما تعملي TSH و يكون رقمك اقلمن المعمل فمعني كدا انه فيه زيادة في الهرمون و زيادةنشاط وليس كسل
ارجوع اعداة التحليل بالضافة الي عمل تحليل FREE T 3+T4

أنا عصبية ومتنرفزة دااااااااااااااايم ...
بس حر لا والله أحس بالبرد أحيانا ,, ولا أتعب من اقل مجهود ,,
وآكل وسط يعني ,, والحمد الله اسهال ما عندي , عندي امساك ...

والتحليل الثاني وش هو , ما عرفته ..
وكمان عندي تساقط في شعري كثييييييييير , ما أدري هل الغدة السبب ؟؟
والله يعافيك يارب ,,
بس أبغى أسال هل تحليل المعمل يختلف من عيادة للثانية ؟؟

aya2006
04-13-2010, 03:05 PM
أمممم أولآ مشكوره عاالتواجد والردود

بغيت أسأل هل ممكن المرأة السليمة يصير لها لخبطة هرمونات بعد الأجهاض أنا لي 3أشهر من أجهضت والدورة الأولى جاتني تاريخ 2_2_2010والثانية4_3_2010 والثالثة تأخرت ووصلت لتاريخ6_4_2010
أمممم وأنا ماأدري لية تأخرت وأهلي طول الوقت يقولو اكيد صار فيك شي بسبب الأجهاض قبل كم شهر

وغير كدا زوجي يعاني من قلة حركة الحيوانات المنوية وعددها كويس بس الحركة 30%ومتوقفه لهاالحد برأيك نروح نلجأ للعمليات (أطفال أنابيب وحقن مجهري)ولوممكن نسبتهم كمان يعني نسبة نجاحهم لأني ميتة أبي أحمل بتؤام بس كل مرة ماأروح للمستشفى ويقولو لازم أخذ الكلوميد من ثاني يوم للدورة أبي نصايح

وهل لازم أروح أكشف كان فيني شي صار بعد الأجهاض لأن أول شهر كان عندي دم ينزل يوميآ وقالت الدكتورة دي شعيرات دموية وأدتني علاج لكن الشهر الثاني قبل ماتنزل الدورة بيوم نزل دم أسود ويوم تاني نزلت الدورة وألحين صرت أدري ان الدورة بتنزل من خلال الدم هذا

يعني أسألتي هل لازم أروح للمستشفى أشيك من جديد ولوابي أجيب تؤام كيف؟؟؟والسؤال الثاني أيش يفيد مع زوجي عشان يزيد الحركة باالحيوانات المنوية وهل في أبر تساعد الزوج عاالخصوبة؟؟؟

dr_black
04-13-2010, 03:06 PM
أنا عصبية ومتنرفزة دااااااااااااااايم ...
بس حر لا والله أحس بالبرد أحيانا ,, ولا أتعب من اقل مجهود ,,
وآكل وسط يعني ,, والحمد الله اسهال ما عندي , عندي امساك ...

والتحليل الثاني وش هو , ما عرفته ..
وكمان عندي تساقط في شعري كثييييييييير , ما أدري هل الغدة السبب ؟؟
والله يعافيك يارب ,,
بس أبغى أسال هل تحليل المعمل يختلف من عيادة للثانية ؟؟

هو اسمه زي ما ان كتبتهولك
Free T3 +T4
التحليل يختلف من المعمل للثاني و الله مصداقية المعمل مقدرش احكم عليها
الرقم مش هيفرق كتير معانا المهم انه اقل من الطبيعي بتاع المعمل

dr_black
04-13-2010, 03:13 PM
أمممم أولآ مشكوره عاالتواجد والردود

بغيت أسأل هل ممكن المرأة السليمة يصير لها لخبطة هرمونات بعد الأجهاض أنا لي 3أشهر من أجهضت والدورة الأولى جاتني تاريخ 2_2_2010والثانية4_3_2010 والثالثة تأخرت ووصلت لتاريخ6_4_2010
أمممم وأنا ماأدري لية تأخرت وأهلي طول الوقت يقولو اكيد صار فيك شي بسبب الأجهاض قبل كم شهر

وغير كدا زوجي يعاني من قلة حركة الحيوانات المنوية وعددها كويس بس الحركة 30%ومتوقفه لهاالحد برأيك نروح نلجأ للعمليات (أطفال أنابيب وحقن مجهري)ولوممكن نسبتهم كمان يعني نسبة نجاحهم لأني ميتة أبي أحمل بتؤام بس كل مرة ماأروح للمستشفى ويقولو لازم أخذ الكلوميد من ثاني يوم للدورة أبي نصايح

وهل لازم أروح أكشف كان فيني شي صار بعد الأجهاض لأن أول شهر كان عندي دم ينزل يوميآ وقالت الدكتورة دي شعيرات دموية وأدتني علاج لكن الشهر الثاني قبل ماتنزل الدورة بيوم نزل دم أسود ويوم تاني نزلت الدورة وألحين صرت أدري ان الدورة بتنزل من خلال الدم هذا

يعني أسألتي هل لازم أروح للمستشفى أشيك من جديد ولوابي أجيب تؤام كيف؟؟؟والسؤال الثاني أيش يفيد مع زوجي عشان يزيد الحركة باالحيوانات المنوية وهل في أبر تساعد الزوج عاالخصوبة؟؟؟

الدورة دي كويسة مش متلخبطة ولا حاجة خالص
تحليل جوزك يا ريت تكتبيه كامل عشان اقدر اقلك يعمل ايه
بالنسبة ليكي انا شايفه الدورة كويسة و موضوع التوام دا لو عيزاه يبقي كلوميد و لو مصرة اكتر و عايزة تدفعي فلوس يبقي الحقن المنشطة زي اللي بيخدوها في حالات التلقيح المجهررري هتاخديها بس هتحتاجة متابه طبية مستمرة و كمان الحق غالية
و اناشايفه انه ملهاش لزمة سبيها علي الله
اول خطول دلوقتي تحليل جوزك اعرفه كاملا

Lady Mel
04-13-2010, 03:31 PM
Hi Doctor,
I have been married for 1year and 8 months and have not got pregnant yet.
could kindly look into the test results and provide your comments :

Ultrasound: transvaginal
Uterus
Position: retroverted
Longitudinal: 56 mm, AP 42mm , transverse 50 mm
Uterine anomalie: none

Febroids
Size: 8 mm x 7 mm
Site: intramural
Position : Posterior fundal

Endometrium
Visualisaton: endometrium clearly visualised
Total Thickness (mm): 10.0 – LMP=2 weeks ago
Structure: Intact

Right ovary
Visibility: visible
Morphology: The appearances are polycystic
Outline: smooth
Size: 42 mm , 16 mm , 18 mm
Volume: 6.3 cm3

Left ovary
Visibility: visible
Morphology: The appearances are polycystic
Outline: smooth
Size: 36 mm , 12 mm , 17 mm
Volume: 3.8 cm3

Free fluid
Free fluid in PoD: yes
Amount: 35 mm x 14 mm
Appearance: anechoic
Findings consistent with: physiological changes (e.g. ovulation

Borderline PCO seen. No obvious adnexal masses seen.
Progesterone: 39.5 nmol/L
LH: 7.8 u/L
FSH: 4.6 u/L
Prolactin: 226 Mu/L
Oestradiol: 190Pmol/L

Hysterosalpingogram was also done: The Doctor who performed it to me confirmed that Fallopian tubes are normal
My periods are very regular: 27 or 28 days

1st Semen analysis ( performed in December 2009
Total count: 304million, Normal form: 79%
Motility:
1st hour: Rapid:20%, Sluggish: 07%, Immotile: 73%
2nd hour: Rapid:12%, Sluggish: 09%, Immotile: 79%
4th hour: Rapid:0%, Sluggish: 06%, Immotile: 94%

2nd Semen analysis ( performed in February 2010)
Volume: 8ml , Sperm count: 172milliom/ ml, Total, Normal form: 79%
Motility: Rapid:23%, Sluggish: 10%, non-progresive: 17% , Immotile: 50%
Comment: Failed to liquefy

3rd Semen analysis to be performed tomorrow

Thank you very much again.

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0