المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نحفت 25 كيلو ادخلى وشوفى واعرفى ازااااااااااااااااااااااى ؟؟؟؟

الصفحات : [1] 2 3

خادمه الاسلام
08-09-2007, 11:53 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا بكتب دلوقتى وانا حزينه على حالنا بجد كل اللى حوالينا عمال ينحف ويصير جسمه تحفه واحنا ماشاء الله عمالين نرد على المواضيع ونقول يارب ننحف وامتى نخس والكلام ده

اللى اعرفه فعلا "ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم "

المهم انا شوفت صور الفنانه ديانا كرازون يالله على جمال جسمها بعد النحف رااااااااااااااااااااااااااائع ده اكثر من راااااااااااااااااااااااااااااااااائع بس ربنا يهديها وتتحجب المهم

انا نويت من دلوقتى مش من بكرة لا من الحين انى هبدء الرجيم بجد ومن غير دلع

انا الاول كان وزنى 107 كيلو والحين مع الرجيم صار 85 كيلو طبعا فرق رهييييييييييييييييييييييييييييب

بس المشكله انى من دلوقتى ماشية بدلع فى الرجييم وعماله اكل شيبسى وبيبسى دايت وفتحاها اوبن

يمكن ىبنقنق بسيط واحيانا لكن من دلوقتى انا قررت انى هبدء الرجيم صح ومظبوط

على فكرة رجييمى هو بتاع مصطفى سارى النخاله لانى بحب النخاله وكمان الرجيم بدون تعب ولا ارهاق

حتى انا دلوقتى جعااااااااااااااااااااااااااااانه بس هقوم اتعشى بس كوب زبادى

اليوم الموافق 26 رجب 1428 المفروض انه هيستمر لحين 30 شعبان باذن الله

ان شاء الله كل اسبوع بحط انا نزلت كام لانى ناويه على العيد بامر الله اكون مختلفه تماماااااااااااااااااا

اللى تحب معايا اهلا وسهلا واللى ماتحب وتفضل كسلانه براحتها ذنبها على جمبها

دمعة سحر
08-10-2007, 12:19 AM
حبيبتي انا معاك
كل واحدة رجيمها ولا حتنزلي رجيم خاص واحنا نتابع

زعيمة القطاوة
08-10-2007, 01:00 AM
انا بعد وياكم وراح ابدي من اليوم ويوم الاربعة بقيس وزني

نــــوف
08-10-2007, 01:27 AM
مرحبا حبيبتي ممكن تنزلين طريقه الريجيم وفي كم شهر نزلتي 25؟؟

الفراولة2007
08-10-2007, 01:28 AM
انا ابغى رجيم

فعال لاني جربت اكثر من

رجيم و ما ضبط معاي

ياليت وحدة تحط رجيم مجربته و نفع معها

و انا معكم

تقبلي مروري

^ ^

عز ومهابه
08-10-2007, 02:29 AM
يسلمووووووووووووووووووو

متفائلة
08-10-2007, 03:52 AM
انا كمان ضيفيني للائح و مرحبا بكل رجيم جديد
و فكرة جديدة ان شاء الله نلاقي هنا تشجيع و حث على الثبات
انا وزني كان تقريبا مثلك 109 كلغ من شهرين تقريبا
من اسبوع نزلت 96 كلغ و استقريت عليها و بعد التخبيص
رجعت 100 كلغ و في يومين نزلت 2 كلغ و صار وزني 98
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
حدوثة ما هيك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كل اللي عاريزة اقولوا اني من 4 سنين وزني مش بينزل عن 94
جربت رجيمات و مع ذلك وزني ثابت و الثبات ده بيجبلي هيستريا اكل
ووزني طالع نازل نفسي استمر و احقق وزن في الثمنينات
قولوا آميييييييييييييييييييييييييييين

دمعة الاحساس
08-10-2007, 04:39 AM
وانا وياكم وراح ابدا بكرة ان شاءا لله
بس ياليت يااختي خادمة الاسلام
تنزلين طريقة الريجيم
في كم شهر نزلتي 25 كليو

لولو الرس
08-10-2007, 06:19 AM
وناااااااااااااااااا معاكم

دلوعه المنتدى
08-10-2007, 06:58 AM
يلا باذن الله معاااكم

بس اول ابغى اعرف فى كم نقصتى
والرجييييييييم وييييييييينه

خادمه الاسلام
08-10-2007, 11:29 AM

بسم الله والصلاة والسلام على ورسول الله

بصى ياحبيبى بالبظبط انا فى يوم وليله قررت الرجييم وقولت لازم انزل عشان لقيت ان الكل حواليا نظرته مش حلوة بالنسبه لجسم بنت حتى اللبس كنت بتمنى البس ملابس زى اللى بنشوفها فى التلفزيون ولا لما تروحى اى سوق تحسى بالقهر ولا لما تلاقى صاحبه ليكى جسمها ماشاء الله حلو وانتى ماشية جمبها تحسى انك جدتها ولا امها رغم انكم فى سن واحد

من وقتها قررت انى انحف نزلت بالظبط فى ثلاث شهور ونص

كنت بعمل رجييم من نار

فطورى كان متنوع اما اكل زبادى على معلقه رده
او معلقتين فول من غير زيت ولا سمنه وبقطع سلطه وبحط السلطه على الفول واكل اما بالمعلقه او بالعيش البر (السن ) تمام وده بعمله لما بكون هموت من الجوع
الغذاء

خادمه الاسلام
08-10-2007, 11:39 AM

بسم الله والصلاة والسلام على ورسول الله

بصى ياحبيبى بالبظبط انا فى يوم وليله قررت الرجييم وقولت لازم انزل عشان لقيت ان الكل حواليا نظرته مش حلوة بالنسبه لجسم بنت حتى اللبس كنت بتمنى البس ملابس زى اللى بنشوفها فى التلفزيون ولا لما تروحى اى سوق تحسى بالقهر ولا لما تلاقى صاحبه ليكى جسمها ماشاء الله حلو وانتى ماشية جمبها تحسى انك جدتها ولا امها رغم انكم فى سن واحد

من وقتها قررت انى انحف نزلت بالظبط فى ثلاث شهور ونص

كنت بعمل رجييم من نار

فطورى كان متنوع اما اكل زبادى على معلقه رده او جبنه قريش او بيضتين مسلوقين
او معلقتين فول من غير زيت ولا سمنه وبقطع سلطه وبحط السلطه على الفول واكل اما بالمعلقه او بالعيش البر (السن ) تمام وده بعمله لما بكون هموت من الجوع
او كوب شاى بحليب وده فى حاله سدادن النفس وده حصل قليل لاننا اتعودنا على الطفاسة ههههههههههه
الغذاء كنت بعيش على السمك المشوى والسلطه اساسى او خضار نئ فى نئ بالمعلقه ومعاه قطعه عيش بر وقطعه لحمه بدون اى دهن او قطعه فراخ خصوصا الصدور ولو مافيش عادى مش هنموت من غيرهم او مكانها ثلاث ملاعق رز فقط

العشاء كنت باكل زبادى وعليه معلقه رده (نخاله ) ولو جعانه بصراحه من غير ضحك كنت باكل مع الزبادى قطعه خبز بر توست بس محمص

والفاكهه مفتوحه خصوصا التفاح والبطيخ بموت فيه

بصوا بقى اللى هقولكم عليه لانى وزنت اليوم ومش انا اللى وزنت لا الرقيب عليه جوزى صحى من النوم وقالى تعالى اوزن ياحلو
مش عايزة اقولكم انى كنت رايحه اوزن ووالله كانى طالعه منصه اعدام لانى بصراحه خبصت امس واكلت شيبسى وعيش تمييز وايه كان تمام

بس سبحان الله وزنت لقيت وزنى نازل 2 كيلو يعنى صار 83 كيلو

عارفين ايه السبب

لانى فى كل اكلى باكل كرنب (ملفوف ) بدل ما اعمله شوربة وعملتها بس برميها علطول بتفضل فى الثلاجة فترة وبتترمى قررت انى اكل كرنب مع السلطه

بقطع السلطه قطع كبيرة وعليها الكرنبه قطع مع معلقه زيت زيتون وملح قليل وليمون وخل تفاح يعنى منوعه

عشان كدا بنزل الحمد لله وفى الفطار على الريق اساسى منقوع الكمون ومع الشاى الاخضر مع الليمون

اتعودت على كدا امشوا على كدا وان شاء الله هتبقوا تمام يمكن احنا فاضل لسه عايزين ننزلهم لكن الحمد لله فى نتيجه بتظهر

وانا ماشية على الرجييم ده بس انا باخد اقراص نخاله (رده) اشتريتها من صيدليه النهدى

لان الرده عليها عامل التخفيف انا اشتريتها 23 ريال فقط لانى صعب اكلها كدا بتقف فى حلقى

باخدها مرتين فى اليوم قبل كل وجبه بساعه جربوا وانا معاكم فى الوزن كل اسبوع

واللى تحب اى استفسار انا حاضرة

يابنات عايزين الهمه بتاعتنا تعلى قبل العيد بامر الله وننزل نشترى لبس العيد يبقى مقاس s مش xxxxxxxxxxlبلاش فضايح كفايه بقى

اللى معايا اهلا وسهلا ولكن الكسلان بلاش منه

خادمه الاسلام
08-10-2007, 11:40 AM
مش عارفه ليه هو نزل الكلام مرتين ما علينا كويس عشان بيبقى تذكرة ههههههههههههههههههههه

خادمه الاسلام
08-10-2007, 11:45 AM
يائسه لا يئس مع الحياه وان شاء الله هتوصلى للمطلوب بس العزيمه واعلمى جيدا

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم

رأودة
08-10-2007, 12:50 PM
مشكوووووووووره

Happy_heba
08-10-2007, 03:09 PM
خادمة الاسلام الله عليكى والله ريجيمك جاااااااااامد موووووووووووت
لانى سويته مرة ونزلت عليه 8 كيلو فى الشهر ولا حتى كنت بسوى رياضة بس كنت بمشى فقط لاغير بعد الفطار لمدة ساعتين مشى
وكنت بحط معلقة ردة على الزبادى ومكنتش باخدها اقراص ولاعمرى جربت الاقراص

كنت عايزة اسالك خادمة الاسلام حبيبتى:
1- كنتى بتاخدى اقراص الردة مرتين قبل كل وجبة ياترى اى وجبات من الثلاثة؟
2- هل كنتى بتسوى رياضة ولا مشى وكان فى اى وقت تفضلى تمشى وتعملى رياضة؟
3- معدل نزل الوزن فى الشهر تقريبا كام؟
وايه هى طريقة الليمون بالكمون والشاى الاخضر؟
وايه هى طريقة سلطة الملفوف؟بتتكون من ايه السلطة بتاعتك؟

وانا والله طولت عليكى بس ياريت تكونى حاضرة وتردى على حبيبتك هبة علشان هبدا من بكره باذن اللهولمدة شهر قبل رمضان وكل سنة وانتى والفراشات بخير .

خادمه الاسلام
08-10-2007, 05:35 PM
ياحبيبتى ياهابى بصى ياعسل عارفه دكتور مصطفى سارى عندنا فى مصر قبل ما اسافر المملكه قال ان الرده تؤخذ ثلاث مرات مع الوجبات لكن لما يت اشتريها من هنا فى المملكه قالى الدكتور اللى فى صيديليه النهدى خديها مرتين بس فى اليوم عشان مع المجهود والرجييم متحسيش بدوخه

انا باخد قرصين مع الغدا والعشا فقط لان الفطار مبلحقش افطر قبل الشغل
والله اكدب عليكى لو قولتلك بعمل رياضه بانتظام كنت بعمل مشى فى البيت على الدراجه احيانا مش بانتظام لكن بقدر الامكان بحاول اعمل وكنت بعملها فى وقت الصباح احيانا على الريق او فى العصر بعملها حسب راحه جسمى وقبوله للرياضه وايام الدورة مكنتش بعمل
معدل الوزن كان تقريبا 7 كيلو الا الشهر الاول كان سريع عشان المايه فى الجسم نزلت اكثر

طريقه الكمون والليمون هاتى مايه مغليه وحطي عليها معلقه كمون صحيح وليمونه مقطعه شرائح وشويه شاى اخضر والمفروض شويه زنجبيل لكن احيانا مش بحطه لانه حامى عليه وخصوصا انى متزوجه

الكرنب ياسكر بتاعنا اللى فى مصر البلدى بتاع المحشى هاتيه ومعاه خيارة و طماطم واحده وفلفل رومى وبقدونس لو تحبى وقطعى عليه شويه كرنب وتبليه بالتوابل ملح وليمون وخل تفاح هتلاقية عند العطار انا كنت بشترية من حراز العطار كانت بسبعه جنيه بتقعد معاكى شويه وكمون مطحون ومعلقه صغيرة بذرة الكتان المطحونه هتلاقيها عند العطار بس

يابنات والله انا لقيت رجيمات كتير بس مين اللى يجرب وبيكون عنده عزيمه الحقوا نفسكم قبل الجواز واللى متجوزة تسوى رجييم عشان زوجها

ان شاء الله هحطلكم صور هتحسوا بالقهر فى نفسكم على اللى عنده عزيمة وبيسوى رجييم وعلينا احنا نايمين وخصوصا ان سننا وعمرنا مش كبير انا مثلا عمرى 25 سنه يعنى لسه بدرى على الوزن المهبب اللى احنا فيه

Happy_heba
08-10-2007, 08:48 PM
الله يخليكى ليا يا قمر
ان شاء الله توصلى للوزن اللى يسعدك وتقولى وقتها خلاص stop لغاية كده ريجيمات وتعب
ونشترى اللى احنا عايزينه وشكلنا يتغير وصحتنا تتحسن وحالتنا النفسية تبقى تمام

انا فعلا عملت ريجيمات كتير بس ملقيتش غير الزبادى والسمك المشوى هو قاهر الشحوم وفعلا عملت ريجيم فى رمضان ونزلت عليه 8 كيلو ومن غير رياضة

من بكره 11/8 الى 9/9 شهر كامل للريجيم ننزل فيه 8 كيلو واستعدادا لشهر رمضان المبارك ونكون عودنا معدتنا فيه على الاكل البسيط وكل سنة وانتم طيبين.

ومن 10/9 الى 9/10 شهر رمضان المبارك ومفيش احلى من ريجيم رمضان ويا محلى نزول الوزن فيه.

واللى حابب يكتفى بوزنه ووصل للوزن اللى عايزه خلاص يوقف

واللى وزنه كبير وعايز ينزل كمان 8 او 10 كيلو عليه والشهر اللى بعد رمضان بنكون طالعين ومعدتنا اتعودت على الاكل البسيط وبيكون خلال الشهر ده ايام صيام كتير ومنهم 6 ايام البيض من شهر شوال يعنى هتلاقى نص الشهر صيام وايام الاتنين والخميس سنة عن الرسول
يعنى هتتظبطواااااااا ا هتتظبطوااااااااااهههههههههههههههههههه

انا وزنى 74 وعايزة اكون 65 يعنى يارب انزل 9 كيلو
والتوفيق للجميع وجزيل الشكر لخادمة الاسلام حبيبة قلبى
ويلا نشجع بعض يا خادمة الاسلام ونوصل للوزن المرغوب فيه.

نجد من نجد
08-10-2007, 10:57 PM
طيب ايش هو ريجيم مصطفى ساري ... ممكن تقوليلي ايش هوا
انا نفسي ابدأ معاكم
انا وزني 88
عمري 17
تحياتي
نجد

نجد من نجد
08-10-2007, 10:58 PM
طيب ايش هوا ريجيم مصطفى ساري ...
ممكن اعرف ايش هواا ..
انا انشاء الله بـدأ معاكم...
وزني 88
عمري 17
تحياتي
نجد

خادمه الاسلام
08-10-2007, 11:33 PM
حبيبه قلبى هابى كلامك صح ان شاء الله نوصل للى عايزينه عشان تشترى لبس العيد جديد وتبقى الفرحه فرحتين فرحه العيد وفرحه اللبس اللى هيكون مقاسه ان شاء الله Small مش xxxxl

بصى ياقمر يانجد رجييم مصطفى سارى بيعتمد على النخاله اللى هيا الرده فى منها سايب تشتريه من الفرن (المخبز) وفى منها اقراص فى الصيدليه انا استخدمت الاتنين بس حاليا بستخدم الاقراص جبيها من صيدليه النهدى هتلاقيها ان شاء الله

هضعلك الرجييم وشوفيه ياقمر وعلى فكرة هو بينزل اكثر منطقه البطن ومنطقه الارداف والجسم كله بردوا

الرجييم اهو ياقمر بس دعواتكم معانا بالنحف بصحه اللهم امين

ريجيم X ريجيم ، بخطة مدتها 6 اسابيع هدفها انقاص الوزن من منطقة الارداف بشكل خاص ،
الريجيم بشكل اساسي يعتمد على الردة ( النخالة ) و التي تباع على شكل اقراص و احيانا على شكل مسحوق عادي في المخابز
http://up3.w6w.net/upload/13-02-2006/w6w_20060213131859531710cc.gif

الاسبوع الأول :

الإفطار:
بيضة مسلوقة أو كوب زبادي + شريحة توست او ربع رغيف + 3 ملاعق رده او 2 قرص ردة

بين الإفطار والغداء:
حبه واحده من الفاكهه ( موزة او تفاح او برتقال ) + ملعقة رده

الغداء:
طبق خضار بدون سمن أو زيت + سلطه خضراء + سمكة مشوية أو ربع دجاجه او قطعتين لحم + 3 ملعقة رده او 3 قرص رده

بين الغداء والعشاء:
حبه واحده من الفاكهه ( موزة او تفاح او برتقال ) + ملعقة رده

العشاء:
كوب زبادي + ابيضة + 3 ملاعق رده او 3 قرص رده
أو شريحة لحم صغيرة + 1 توست + 3 ملاعق رده او 3 قرص رده
أو 2 ملعقة جبن قريش او جبن قليل الدسم + شريحة توست + 3 ملاعق رده او 3 قرص رده

الاسبوع الثاني :

الإفطار اليومي : إختيار من أى من الآتي :
1. ½ كوب عصير برتقال أو برتقالة كاملة + بيضة مسلوقة + شريحة توست او ربع رغيف + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة
2. 1 زبادي + ثمرة فاكهة ويفضل البرتقال أو التفاح لإحتوائهم على الألياف + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة
3. تفاحة كاملة بقشرها + شريحة بسكوت دايجستف كبيرة + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة

الغذاء اليومي : إختيار من أى من الآتي :
1. 2 شريحة توست ريجيم + شريحة جبن شيدر + ثمرة فاكهة ( تفاح أو برتقال ) + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة
2. 2 شريحة توست ريجيم + علبة تونة صغيرة بدون زيت أو سمكة مشوية متوسطة + سلطة خيار ( 2 ملعقة زبادي و 1 خيار ) + تمرة فاكهة + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة
3. 4 ملاعق فول بالليمون والكمون + 2 شريحة توست ريجيم + ثمرة فاكهة + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة

العشاء اليومي : إختيار من أى من الآتي : ( يمكن تبديل وجبة الغذاء بالعشاء حسب الرغبة )
1. ¼ فرخة مشوية أو مسلوقة + سلاطة خضراء +4 ملاعق خضار سبانخ أو فاصوليا أو خرشوف لأحتوائهم على الكثير من الألياف + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة
2. 2 بيضة مسلوقة + سلاطة خضراء ويمكن اضافة الجزر عليها + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة
3. شريحة سمك أو سمكة مشوية او تونة بدون زيت + 2 ملعقة ارز ويفضل الارز الأسمر + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة

الاسبوع الثالث :

الإفطار:
4 ملاعق فول بليمون أو 1 زبادي أو بيضة مسلوقة + اشريحة توست + قهوة او شاى بلبن منزوع الدسم + 3 ملاعق رده او 2 قرص ردة

الغداء:
أى كمية من الخضار المشكل المطبوخ في طاجن أو مسلوق أو نئ × نئ وممكن تبديل الخضار المسلوق بالسلاطة الخضراء
+ أى كمية من السمك المشوي أو التونة بدون زيت أو الفراخ المشوية
ويضاف الى الوجبة 3 ملعقة رده او 3 قرص رده

العشاء:
1 زبادي + 2 شريحة توست
أو 5 ملاعق جبن قريش او جبن خالي الدسم + 1 شريحة توست
أو بطاطس مسلوقة + سلطة خضراء
و يضاف للوجبة 3 ملاعق رده او 3 قرص رده

الأسبوع الرابع

الإفطار:
شريحة توست + 2 ملعقة عسل
أو 2 بيضة + شريحة لانشون
أو كوب زبادي ومعلقة ردة
مع وجبة الإفطار 2 حبة ردة او 2 ملعقة ردة

بين الإفطار والغداء:
حبه واحده من الفاكهه ( جريب فروت او تفاح او برتقال او 2 تمر ) + ملعقة رده

الغداء:
طبق خضار بدون سمن أو زيت أو سلطه خضراء
نصف دجاجه او قطعتين لحم بحجم 1/4 كيلو او 5 شرائح رومي مدخن
2 ملعقة رده او 2 قرص رده

بين الغداء والعشاء:

العشاء:
مثل الغذاء

بعد العشاء بساعتين عند الاحساس بالجوع:

الأسبوع الخامس :

الافطار
شريحة توست + 2 ملعقة عسل أو مربى
أو شريحة توست + 5 ملعقة جبنة قريش أو جبن منزوع الدسم
مع وجبة الإفطار يجب تناول 3 أكواب ماء + 2 حبة ردة او 2 ملعقة ردة

الغداء :
الاختيار الاول : مكرونه مسلوقه أي كمية ( يمكن اضافة كاتشب ) + سلطه خضراء او خضار مسلوق او ني xني .
الاختيار الثاني : بطاطس مسلوقه أي كميه + سلطه خضراء او خضار مسلوق او ني xني .
الاختيار الثالث : ارز مسلوق أي كميه + سلطه خضراء او خضار مسلوق او ني xني .
مع وجبة الغذاء يجب تناول 3 أكواب ماء + 2 حبة ردة او 2 ملعقة ردة

العشاء:
صنف واحد فاكهه أي كميه غير الفواكة الغير مسموحة .
مع وجبة العشاء يجب تناول 3 أكواب ماء + 2 حبة ردة او 2 ملعقة ردة

الأسبوع السادس :

الافطار:
ثابت في جميع الايام
1 تفاحة + قهوة او شاي بحليب منزوع الدسم وممكن استخدام بدائل السكر

اليوم الاول :
الغداء :
ربع دجاجة مشوية او علبة تونة + 4 ملاعق ارز او 4 ملاعق مكرونة + 5 ملاعق سلطة
العشاء :
2بيضة مسلوقة + سلطة خضراء
اليوم الثاني :
الغداء :
علبة تونة مصفاه من الزيت أو سمكة مشوية متوسطة الحجم+ سلطة خضراء
العشاء :
1 بطاطس مسلوقة + سلطة خضراء + حبة فاكهة ( تفاح أو خوخ أو كمثري ....)
اليوم الثالث :
الغداء :
2شريحة لحم + سلطة خضراء + خضار مسلوق
العشاء :
5 ملاعق جبن قريش او بيضة مسلوقة + 1 توست ريجيم
اليوم الرابع:
الغداء :
علبة تونة مصفاه من الزيت أو سمكة مشوية متوسطة الحجم+ سلطة خضراء أو خضار مسلوق بأى كمية
العشاء:
5 ملاعق جبنة قريش+ بيضة مسلوقة+ 1 توست ريجيم
اليوم الخامس:
الغداء:
4 قطع لانشون (مرتديلا) أو رومي مدخن او ربع دجاجة + سلطة خضراء أو خضار مسلوق+ 1 برتقالة
العشاء:
صنف واحد من الفاكهة لا يزيد عن 3 ثمرات
اليوم السادس :
الغداء :
سمكة مشوية متوسطة الحجم + سلطة خضراء بأى كمية
العشاء :
اليوم السابع:
الغداء :
العشاء :

ويشرب قبل كل وجبة كوب ماء كبير مع أخد 2 حبة ردة أو 2 معلقة ردة

ملاحظات:
- يمكن شرب كوب شاي بالحليب مره واحده باليوم - ممكن إستخدام بدائل السكر
- يجب شرب الماء بكثرة حوالي 12 كوب باليوم منهم كوب او اتنين قبل كل وجبة
- الريجيم 6 أيام ويوم راحة في كل الأسابيع الستة
- يجب القيام ببعض التمارين الرياضية يوميا صباحا ومساءا لمدة ربع ساعة او حسب المقدرة

برنامج من إعداد الدكتور مصطفى ساري

إن اتبعت هذا الريجيم كما هو مكتوب مع مشي بعد كل وجبة 10 إلى 15 دقيقة مع وضع قطرات من الليمون أو الخل في الماء الذي تتناولونه ... بإذن الله ينزل وزنكم في 6أسابيع 10 كيلو كأقل تقدير .. وعن تجربة شخصية

دمعة سحر
08-11-2007, 12:02 AM
مشكووووووووووووووووووووووووورة

nise rose
08-11-2007, 01:11 AM
جزاك الله خير ياخادمة الإسلام وأجزل لك المثوبة ومبروووووووك النزول ياحبيبتي
الصراحة أعجبني رجيمك جدا وإن شاء الله هانضم ليكم
وفي الحقيقة أنا لي شهر بادية في رجيم ونقصت من خمسة إلى ستة كيلم كنت 93 ووزنت اليوم 87وهدفي أوصل 75 إلى 70 بنهاية شهر رمضان بقدرة المولى عزوجل.
وعلى فكرة رجيمي شبيه برجيمك غير أنه مافيه نخالة ماكنتش أعرف فوائده ولهذا ارتحت لرجيمك
فأرجو إضافتي للقائمة لديك وأنا إرادتي الحمد لله قوية وبإذن الله رايحة أتواصل معاكم يومياوأكتب يومياتي وأسجل وزني الجديد أسبوعيا فياليت تتابعيني الله يخليك..
وهيا يابنات يدا بيد انطلاااااااااااااااااااااااااااق نحو الرشاقة

صمت الاسى
08-11-2007, 04:30 AM
يعطيك الف عافية

نوف العتيبي
08-11-2007, 08:29 AM
انا معكم وزني 110وابغي الرجيم اللي ينزلني بسرعه علي العلم اني اكل دايت يعني صارلي 8 ايام مسلوق توني طالعه من المستشفي وعمله قيصريه وكرشي كاني حامل وش الحل

خادمه الاسلام
08-11-2007, 09:53 PM
حبيبتى nise rose اهلا بيكى ياقمر النخاله لها فوائد رائعه ياريت تاخديها مع الاكل زى ماقولتلك اهم شئ اننا نواظب على الرجييم وبصراحه نفسى انى ان شاء الله يجى العيد علينا واحنا متبطين تمام

نوف العتيبى ياعسل اهلا بيكى معانا وياريت تمشى معانا عشان نوصل وكفايانا تخمه

nise rose
08-11-2007, 11:03 PM
اليوم أفطرت جبنة شيدر قليلة الدسم مع ربع خبز أسمر والساعة 12 الظهر جعت وأكلت نصف بيضة مسلوقة مع شريحة توست أسمر وتفاحة
والغدا أو العشا الصحيح صدر دجاج مشوي مع شوربة خضار وسلطة والآن رايحة أركض وألعب نط الحبل ساعة وإذا لقيت في نفسي نشاط أسوي تمارين الأيروبيك للظهر والبطن

Happy_heba
08-12-2007, 04:56 AM
ايوة كده يا بنات عايزين همة ونشاط ونقهر الشحوم اللى لخبطت شكلنا وشجعيهم يا خادمة الاسلام وعرفيهم الوزن الحالى افضل بكتير من زمااااااااااااااااااااااااان وان بكره فى امل مادام الارادة والعزيمة موجودين.

واهم شئ الماء ثم الماء ثم الماء
ومتنسوش الزبادى والتفاح والسمك المشوى حبيب الجماهير
لان الريجيم بيعتمد على السمك المشوى+ المشى ساعة يوميا + نص ساعة رياضة لجسم متناسق ومشدود.

وانا جربت الريجيم ونزلت عليه 8 كيلو بالشهر من غير رياضة يعنى مضمون 100%

واذا سمحتلى حبيبتى خادمة الاسلام انى ارد عليكم انا وهى باى استفسار بما انه مجرب وعلى ضمانتى

وانا بدات اليوم وكان اليوم رائع جدا.

الفطار: 2كوب ماء + كوب ليمون بالكمون قبل الفطار ب نص ساعة وبعدها علبة زبادى بالردة
الغداء : 2 كوب ماء قبل الاكل ب نص ساعة +سلاطة + سمكة مشوية +5 ملاعق ارز ابيض مسلوق
العشاء: زجاجة ماء +بيضة مسلوقة + 1 توست.
والمشى كان 3 ساعات النهاردة

وبالتوفيق للجميع واى استفسار انا والاخت خادمة الاسلام هنكون تحت امركم وحاضرين.

خادمه الاسلام
08-12-2007, 02:33 PM
شاطرين يابنات ايوة كدا ياني روز وكمان هابى كلامك صح

بصى ياستى انا صحيت اليوم من النوم جعانه جدااااااااااااااااا قبل ما الشغل اكلت تفاحه واخدت اقراص الرده قولت عشان تشبعنى ولما رجعت اتغديت

عملت طبق سلطه تماااااااااااااااام خيار وطماطم وفلفل رومى واهم شئ حبيبى طبعا الكرنب والله رائع مفعوله اكثر من راااااااااااائع وسلقت سوسيس وقطعتين توست اسمر حق الرجييم

بس كدا تمااااااااااااااام والله كنت جعانه جداااااااااا بس الحمد لله السلطه شبعتنى جداااااااااا بعد التسميه قبل الاكل

العشا بقى بطيييييييييييييييخ يالهوى عليه لما باكله بنسى نفسى بس طبعا مش هنسى نفسى اوى

انا المويه فالجو نااااااااااار عندنا فلازم نكثر من المياه بقدر الامكان بدل العصائر

على فكرة انا بشرب بيبسى دايت تقريبا كل يومين واحده او ثلاث ايام واحده حسب الجو عندى

اقولك حاجه يا هابى نفسى اتمشى بجد زى ما كنا بنمشى فى بلدنا فى مصر لكن للاسف هنا فى المدينه المنورة او المملكه على العموم ممنوع الست تمشى لحالها عشان كدا تلاقينا من السيارة لباب البيت او باب الشغل او اى مكان هتروحيه فى السوق

يمكن ده السبب اللى بيخلى الواحد بينزل من فوق اكثر من تحت بس ان شاء الله بالعزيمه كله هيروح وهيدفن ولا رجعه له مرة اخرى

~متلثمه بشماغ حبيبي~
08-12-2007, 10:08 PM
أنا بغيت أعرف وش فايدة القراص اللي تقولين عنها ,,,, بعدين متى أكلها لأني من جد احسها كثير مرة في الدايت اللي نزلتيه ,,,,وانا خايفه من هالكثره ,,,, الله يعافيك اختي خادمة الاسلام بسرعه ردددددددي

Happy_heba
08-13-2007, 12:03 AM
حبيبة قلبى خادمة الاسلام انا عارفة ان الظروف مختلفة للاسف عندك فى المملكة بس ممكن تستبدلى المشى بانك تمشى على السير الكهربائى والعجلة والله اكتر اتنين بينزلو الوزن جدا وبيشدوا الجسم بشكل متناسق اوى.

يعنى لازم تمشى علشان الجزء اللى تحت ده صعب جدا والريجيم مش بيقدر عليه يا خادمة الاسلام يعنى لازم المشى فلازم السير والعجلة علشان بسبب الظروف والله يكون فى عونك بسبب الجو القاتل عندك وده يفيد كمان فى تناول زجاجات المياه اللى بتظبط فى الريجيم.

والله الدايت ده مخلينى مليش نفس اكل خالص وصحتى تمام والحمدلله واكل الدايت ذات نفسه صحى جدا وجسمى بيستفاد منه اوى غير كده ان السمك المشوى بيسحب الدهون من الجسم كله وبيخليه متناسق ومشدود.
والزبادى بينزل الكرش ومفيد للشعر والبشرة .

يعنى بتتطلعى من الريجيم صاحبة الجسم الرشيق المتناسق والبشرة الرائعة الناعمة الصافية والشعر الناعم الجميل ومقولكمش بالحالة النفسية اللى بتكون تمام التمام هههههههههههه تحسى كده انك بقيتى واحدة تانية

وبالنسبة لحبيبتى *متلثمة بشماغ حبيبى * اقراص الردة هتلاقيها فى صيدلية النهدى فى السعودية كما قالت حبيبة قلبى خادمة الاسلام
وبالنسبة لفوائدها فهى تعمل على الاحساس بالشبع لفترات طويلة باليوم كما انها ايضا تعمل على اذابة الشحوم من الارداف والاوراك.
يعنى مفيدة جدا للجزء السفلى اللى مبينزلش بالساهل

اقراص الرده والالياف الطبيعيه

ميكانيكيه عملها:-

تقوم بزياده نسبه الالياف والمواد الكربوهيدراتيه المقاومه للتحلل والهضم بانزيمات القناه الهضميه وبالتالى ليست قابله للامتصاص
وتتشرب هذه الالياف الماء فتنتفخ محدثه شعورا بالامتلاء وليونه للبراز ونشاط لحركه الامعاء

غالبا ما تستخدم فى:-

حالات ضبط وانقاص الوزن:- نتيجه شعور الامتلاء التى تعطيه للمتناول
حالات الامساك:-تعمل كملين طبيعى ومنظم لحركه الامعاء وفى حالات البواسير

تقى من امراض عديده ومزمنه لانها تجنب وجود الفضلات المضره فتره طويله بالقولون

لا تستخدم فى حالات:-

المسنين قليلى الحركه لانها قد تؤدى الى انسداد معوى
لا تستخدم بجرعات كبيره فى البدايه تفاديا لانسدادالمرئ او الامعاء

واى استفسار احنا حاضرين انا والاخت خادة الاسلام.

وهنزلكم وصايا تساعد فى انقاص الوزن بجانب الريجيم ولازم تتبعوها علشان تنزلوا بسرعة.

Happy_heba
08-13-2007, 12:07 AM
الوصايا العشر : للشبع باقل طعام:

1- تناول 3 اكواب من الماء قبل الوجبات الرئيسية فالماء ليس له أي سعرات حرارية ويملأ فراغ المعدة ويقلل بالتالي من تناول الطعام.

2تناول الجريب فروت أو خل التفاح قبل الطعام فيقلل إحساسك بالجوع ويحد من تناولك للطعام.

3- ابدأ طعامك بتناول السلطات الخضراء المضاف إليها القليل من الخل فتقلل من تناولك للطعام ذو السعرات الحرارية العالية وتعطيك إحساساً بالشبع لمدة طويلة وفي نفس الوقت سعراتها الحرارية قليلة.

4- احرص على تناول الأطعمة الغنية بالألياف أو أقراص الردة "بران" فتؤدي للشبع بأقل كمية من الطعام وتأخذ وقتاً طويلًا في عملية المضغ والهضم.

5- تناول وجبتك ببطء شديد أكثر من عشرين دقيقة فتصل إلى مرحلة الشبع بسرعة دون أن تملأ معدتك بكثير من اأاطعمة وعلى العكس الأكل بسرعة يملأ المعدة بكثير من الأطعمة دون أن تصل إلى مرحلة الشبع.

6- قطع الطعام إلى قطع صغيرة وكل قطعة قطعة فقد وجد أنك تشبع بعد أكل عدد معين من القطع وليس بعد كمية معينة من الطعام -- أى أن عدد الطلعات من الطبق إلى الفم أهم من الكمية في إعطائك الإحساس بالشبع.

7- استعمل أدوات المائدة الخاصة بالأطفال؛ بمعنى أن تكون الأطباق والملاعق والشوك والسكاكين صغيرة جداً فهذا يقلل من تناول الطعام وفي نفس الوقت يزيد من إحساسك بالشبع.

8- عند تناول الطعام ضع المعلقة أو الشوكة على المنضدة بعد كل مرة تستعملها فيها ثم امضغ الطعام جيداً، ثم عاود استعمال الملعقة او الشوكة من جديد بعد مغادرة الطعام لفمك تماماً ويمكنك أن تستريح دقائق في وسط تناول الطعام.

9- اجعل الأوانى الكبيرة المملوءة بالطعام بعيداً عن المائدة، واغرف الطعام في المطبخ، ثم انقل الطعام إلى المائدة مع إبعاد نظرك بقدر الإمكان عن الطعام بصفة عامة.

10-تجنب تناول الطعام واقفاً وتناوله بهدوء وإسترخاء ولا تقذف بطعام إلى فمك قبل أن تبلع تماماً ما في فمك من طعام.

هذه الوصايا المهمة لو التزمت بها فإنها سوف تكون لك عونا فى الشبع باقل كمية من الطعام .. وتكون لك حارساً-- ضد التهام كميات كبيرة من الاطعمة.

Happy_heba
08-13-2007, 12:56 AM
يلا يابنات انتوا فين فين يومياتكم اللى بتعملوها فى الدايت

عايزين تشجيع اكتر من كده

انا بدات الريجيم امبارح وحكيتلكوا اول يوم ليا علشان الكل يستفيد

ولازم نفيد بعضنا عن طريق يومياتنا

ويلا بقى كفايانا تخمة وخمول وشكلنا اصبح مثل الكمثرى ومفيش ملابس مظبوطة علينا وكلنا عيوب.

يلا نسوى الدايت مع بعض علشان نشوف مين اللى هينضم لينا علشان نتابعه ونرشده للشئ الصحيح وهنكتب الاسماء عندنا علشان نتابع معاكم يا رشيقات يا حلوات ههههههههههه متقلقوش هى كلها مسالة وقت وصبر وعزيمة وارادة قوية والاستمرار وهنوصل للوزن المثالى واهو تعب شهر ولا العمر كله وطبعا انتوا متفقين معايا فى الكلام ده .

والحمدلله انا وحبيبتى خادمة الاسلام خبيرات فى الدايت ده فاى سؤال حاضرين لاجل عيونكم ونحقق هدفنا

وبالتوفيق ان شاء الله

nise rose
08-13-2007, 02:00 AM
السلام عليكم
جاتكم نااااااااااااااايس ومعاها يومياتها بس اليوم الصراحة أستحق عقاب طبخت لزوجي رز عالغدا وأكلت منه بس مو كثير لكن من جد احترت في الطبخات كل يوم مشوي صعب لاحسن الراجل يمل؟
وانتو إيش الطبخات اللي بتعملوها وتنوعوا فيها وهل اللي بتعمليه لنفسك هو أكل العائلة والا بتعملي لك أكل خاص؟
على فكرة ماتعشيت بعدها ولا حطيت في فمي شئ اللهم إلا الشاي الأخضر بالأعشاب ومشيت ونطيت حبل لمدة نصف ساعة

nise rose
08-13-2007, 02:05 AM
مشكورة هبة عالنصائح الحلوة
وعلى فكرة أنل لسة مااستخدمت الردة لاحبوب ولا خبز ولا مسحوق
أولا لأني مادورت عليهاثانيا أنا جسمي من تحت متناسق والحمد لله ومع الركض والرياضة ضبط أكثر
أنا مشكلتي الجزء العلوي البطن والصدر والظهر!!!

دمعة سحاب
08-13-2007, 02:11 AM
انا بعد وياكم وراح ابدي من اليوم

**بنت الشيوخ**
08-13-2007, 02:48 AM
رجيم حلو ومعلومات رائعة

يعطيكم العافيه

ممكن احذف وجبة العشاء لاني ما اتعشى ابدا ؟؟؟...........من بداية التخفيف للوزن حتى الان.

هل يتأثر الرجيم اذا ما اخذت حبوب الرده؟؟وايهما افضل الطازج ام الحبوب؟

شكلي كثرت اسئلة لكن تحملوني:)

ورود الطائف2007
08-13-2007, 03:56 AM
الله يعينكم اماانا جاني احباط ومتاقدر اسوي رجيم

Happy_heba
08-13-2007, 03:24 PM
ما شاء الله عليكى نايس روز ارادتك قوية ومستمرة وبنرحب بيكى لانضمامك معانا يا قمر.
والنهاردة اليوم التانى ليكى ؟ ياريت نعرف

والحمد لله انتى جسمك جميل من الجزء السفلى وما عندك مشكلة غير الجزء العلوىوغالبا مش هتحتاجى للردة يا قمر

وبالنسبة للردة بتكون مسحوق ناعم وتوضع معلقة منها على الزبادى او بتكون اقراص وسهلة البلع علشان احيانا المسحوق عند بلعه بيقف فى الحلق. فالاقراص احسن بكتير ونفس المفعول.

بالنسبة لوجبات الغداء ومشكلة اكل العائلة انا هريحك خالص وده هيكون مفيد ليكى وللعائلة.
الارز الافضل تطبخيه بشوية زيت زيتون وبعد ما تحطى لنفسك طبق فيه 5 معالق ابقى حطى على باقى الارز معلقة سمنة علشان ريحته وطعمه وده خاص لباقى العائلة.

وبالنسبة للمشويات اما سمك مشوى او سمك مسلوق بالكرفس والليمون او فراخ مشوية او مسلوقة او علبة تونة
واليوم اللى هتطبخى فيه للعائلة مثل الخضار المطبوخ خدى لنفسك معلقتين على طبق رز صغير جدا وقطعة فرخة او لحمة بس ابعدى تماما عن الدهون والزيوت واستبدليهم بزيت الزيتون بالنسبالك وليهم كمان.
يعنى هتاكلى معاهم ومش هتحرميهم منك ولا تحرمى نفسك بس بكميات صغيرة وبشرط وجود طبق السلطة+قطعة الحم او الفراخ او سوسيس او السمك يعنى لازم توازنى امورك وابعدى عن المحاشى يا جميل

ومنتظرة يومياتك يا نااااااااااايس واى استفسار انا حاضرة.
.

Happy_heba
08-13-2007, 03:26 PM
برحب بيكى دمعة سحاب لانضمامك لفريقنا

ومنتظرين يومياتك والاهم الارادة القوية والحماس .

Happy_heba
08-13-2007, 03:34 PM
حبيبتى بنت الشيوخ برحب بانضمامك لفريقنا وهنتابعك باذن الله على اعلى مستوى وهنشجعك للوصول للوزن المثالى ان شاء الله.

بالنسبة ياقمر للردة مافيش فرق بين الحبوب وبين المسحوق الاتنين واحد وتاثيرهم على الجسم واحد
بس كل ده بيرجع لمزاجك انتى اذا كنتى حابة الردة حبوب او مسحوق.

وريجيمك يا قمر مش هيتاثر اطلاقا بالردة وده حسب رغبتك وحسب طبيعة جسمك
لكن ريجيمنا بيعتمد على الردة لانها بتعمل على انقصاص الوزن بشكل سريع خاصة انها مخصصة لانقصاص الوزن من الجزء السفلى يعنى الارداف والاوراك وتعمل على الاحساس بالشبع وامتلاء البطن لفترات طويلة.

واى سؤال حبيبتى انا حاضرة ولا تخجلى من كثرة الاسئلة نحن حاضرين كفريق واحد لنحقق هدفنا سويا

ومنتظرة يومياتك يا قمر والريجيم سهل ومبسط بس الاهم الارداة والاستمرار فى الوصول للهدف.

Happy_heba
08-13-2007, 03:40 PM
حبيبتى* وروود الطائف* ليش صار عندك احب وليه الحزن ده كله ؟ شكلك سويتى ريجيمات كثير وما طلعتى بنتيجة

ياريت نعرف وزنك وطولك بالظبط

ولا تنعى هم اى شئ احنا معاكى وبنسوى الريجيم مع بعض علشان نحقق هدفنا
ويلا ابداى الدايت علشان مفيش وقت خلاص والعيد على وصول واستغلى الشهر ده مع شهر رمضان وهتكونى 100% وانتى معانا واكتبلنا يومياتك واتحمسى علشان تغيرى من نفسك وحالتك النفسية تبقى تمام وبعدين تعب لحظة ولا تعب العمر كله يا وروود
منتظراكى واشوف يومياتك وانتى معانا ومشكلتك هى مشكلتنا بس بالارادة والاستمرار هنوصل ان شاء الله.

واى استفسار احنا حاضرين.

Happy_heba
08-13-2007, 03:55 PM
يا بنات وينكم ايش صارلكم وفين يومياتكم وبعدين مش كفاية اوزاننا واشكالنا اللى صارت لاتسر عدو ولا حبيب ههههههههههههههههههههههه

فين الارادة والعزيمة وبعدين احنا فريق واحد هدفه الوصول وتحقيق الهدف المراد وكلنا مع بعض ونشجع بعض ونستفاد كمان من بعض.

وينك زعيمة القطاوة

دمعة سحر

نجد من نجد

سعودية دلوعة

الفراولة

ونوف العتيبى

وينك متلثمة بشماغ حبيبى

ويائسة ايش صار لك حبيبتى

ولولو الرس

ودمعة الاحساس روحتى فين

يلا يا بنات وحدوا ارادتكم وشجعوا بعض وكلنا فريق واحد علشان نوصل للوزن المطلوب باحلى واسهل واسرع ريجيم بالدنيا.

ومنتظرين يومياتكم واستفساراتكم واكتبولنا اوزانكم واطوالكم والوزن المطلوب الوصول اليه.

وبالتوفيق للجميع.

nise rose
08-13-2007, 05:07 PM
سلام حبيباتي
إيه الأخبار معاكم
شفتوا موضوع الأخت إيلياما بتاع تمارين الأيروبيك اللي في القسم جدا جدا رائعة ومفيدة وسهلة وماتاخذ وقت
إيش رايكم نبدأ فيها مع بعض أنا بديت فيها عالخفيف لكن محتاجة تشجيع
هاه إيش رايكم نعملها مع بعض يوميا أو نتفق على ثلاث أيام في الأسبوع؟

**بنت الشيوخ**
08-13-2007, 05:43 PM
يعطيك العافيه....ان شاء الله سأبد يوم السبت لاني باديه رجيم العنب ولي رغبه بتنظيف جسمي قبل البدء بالرجيم

الله يجزاك الجنة

خادمه الاسلام
08-13-2007, 05:44 PM
كيف حالكم ياقمرات وحشتونى بجد

كلامك صح والله كنت بقول لجوزى على موضوع السير الكهربى كان عندى فى مصر قبل ما اسافر بس سيبته هناك بس ان شاء الله هشترى واحد لانى عايزة افرتك الجزء السفلى

وبالنسبه يانيس للغدا هو معاناه انك تعملى لجوزك اكل وانتى اكل بص ياستى زى ماقالت هابى

اعملى الاكل عادى لو خضار وازر ولحوم وكلى منه بصى انا بعمل ايه يمكن يكون مش مظبوط بس اهو هنعديها

بس من غير ما الراجل يعرف

بطبخ عادى بس نئ فى نئ تمام من غير زيت ولا سمن ولا اى دهون حلو

ووقت الغدا باخد طبقى انا باكله بالمعلقه وطبق زوجى بضع عليه معلقه سمنه بلدى قال يعنى عملاها من الاول بس بدل ما اطبخ مليون ايدام بعمله واحد بس المهم مبحطش ليا لا زيت ولا سمنه وبصراحه بالنسبة للارز انا عامله عليه اضراب خالص لانى باكل توست سن

وبالنسبه للرده كلها مفيده وبتشبع

بقولك صحيح ياهابى ونايس سمعتوا عن حاجه اسمها مسحوق الشكولاته اللى بينحف عندنا معمول عليه قلبان بصى هو فى موضوع فى المنتدى بالاسم ده بس مش عارفه محتاره اجربه ولا اخلينى على اللى نا فيه

اسم البودره برنامج تخفيض الوزن

اللى يسمع عنه يقولى

انا هتركم الان لانى رايحه الدوام العمل يعنى دعواتكم

خادمه الاسلام
08-13-2007, 05:46 PM
نسيت اقولكم انا عملت انهارده لجوزى صينيه بطاطس بس ايه جبااااااااااااااااااااااااااارة وارز بالسمن البلدى ولحمه تجنن قال الاكل مبيطلعش حلو الا لما نبعد عنه وطبعا مكلتش منه لكن سويت مثل امس

طبق سلطه بتاعتى بالكرنب ومعاه سوسيس مسلوق وقطعتين توست مش كملنهم لان السلطه بتشبع

وكلت دلوقتى بطيخ شريحه واحده فقط

يلا دى يومياتى والعشا ان احيانا المولى هيكون يازبادى يا بيض مسلوق والاغلب بيض مسلوق

nise rose
08-13-2007, 06:15 PM
أنت كمان وحشتينا ياخوخو اسمحيلي ادلعك عشان اسمك طويل شوية
ومشكورة على نصايحك والله يجزيك خير ريحتيني من حيرتي لكن ماشاء الله عليك إرادتك قوية يعني ماأكلت من الأكل اللذيذ دا الله يجعلنا مثلك يارب وتكون إرادتنا أقوى لأني زعلانة من الرز اليومين دوووول
لكن لاااااااااااااا وألف لا بعد كدة مفيش رز وإذا اضطريت 4 ملاعق بس
وبالنسبة للمساحيق التجارية ذي واللي كل يوم يطلعوا لنا فيها باسم جديد مابحبها خالص والأفضل نبعد عنها ونستمرعلى رجيمنا الصحي طالما إرادتنا لابأس بها
أشوفكم بخير

شجـــــ الوفاء ــــــــون
08-13-2007, 06:35 PM
يابنااات بـسالكم كيف زاااد وزنكم؟؟
انا مررررررررررة نحيفة اهي اهي
تكفون ردو
ولو عالخاص يكون افضل

Happy_heba
08-13-2007, 07:30 PM
حبيبة قلبى خادمة الاسلام والله وحشتينى بجد وكنتى غايبة عننا فين بس انا مقدرة ظروفك والله يعينك على الدوام والبيت.

الافضل طبعا للجزء السفلى هو السير الكهربائى والعجلة مادام مش هتقدرى تمشى.

وبالنسبة لمسحوق الشيكولاته انا سمعت عنه فى المنتدى بس هقولك على حاجة بصراحة احنا ريجيمنا مضمون ومجرب 100% ونزلنا عليه قبل كده فلاداعى لاى منتج اخر نزل جديد ومعمول عليه مهرجانات وكمان من الشيكولاته وانتى عارفة اصلا ان الشيكولاته فى جميع اشكالها بتاذى الواحد نقوم نخترعلها ريجيم هههههههههه
خلينا فى اكلنا الطبيعى الجميل وان شاء الله ننحف ونبقى قمرات ومتقلقيش كلنا مع بعض ايد واحدة وفريق واحد.

بس اهم حاجة مفيش عشاء بعد الساعة 8 مساءا.

Happy_heba
08-13-2007, 07:35 PM
وبالنسبة لناااااايس الشقية ايوة كده ارادتك قوية وميهمكيش اى عزومات ولا اغراءات الاكل اللى على السفرة.

واصلى واستمرى واكتبلنا قائمة الاكل اليوم كانت شكلها ايه علشان نعرف خبصتى ولا ظبطى؟

وبالنسبالى الفطار كان: قبل الاكل ب نص ساعة كوب ماء دافئ + كوب منقوع ليمون بالكمون بالشاى الاخضر بالنعناع

وبعدها بساعة فطرت كوب زبادى بمعلقة كبيرة ردة ونزلت امشى ساعة.

الغداء: كان 2 كوب ماء قبل الاكل ب نص ساعة +سمكة مشوية + ربع رغيف اسمر+طبق سلاطة خضراء + كمثرى

العشاء :هيكون زبادى بالردة +واحدة كمثرى وقبلهم المية طبعا.

Happy_heba
08-13-2007, 07:49 PM
ام اسيل داخلة تقهرنا طبعا هههههههههههه

انا عندى اتفاق انتى زعلانة علشان نحيفة طب ايه رائيك نبدل او اعطيلك كام كيلو منى ومن البنات كادو يعنى هدية

حبيبتى والله امزح معاكى لكن موضوع انك نحيفة ده له اسباب كتير :

1- يمكن طبيعة جسمك كده انك تاكلى وميبنش عليكى الاكل.

2- يمكن طبيعة الهرمونات اللى فى جسمك مبتمتصش الدهون وتخزنها.

3 يمكن بتتحركى كتير بعد الاكل يعنى مش بتقعدى فى البيت يعنى مش بيتوتية زينا.

4- يمكن انتى اصلا بتهملى الاكلى ومش بتحبيه.

5- يمكن مبتهتميش بالالبان والبيض والاسماك يعنى البروتين والكالسيوم ده اهم حاجة.

عايزة تعرفى تعملى ايه هما حاجتين:

1- تهتمى بالاكل وتضعى سمنة وزيت ودهون فى اكلك وتهتمى بالالبان والاسماك والبيض يعنى البروتين والكالسيوم.

2- اما الذهاب للطبيب ليضع الحل المناسب.

3- او تعاليلنا احنا هنظبطك انا وناااااايس وخوخة. هههههههههههههههههه والله مفيش حد عاجبه حاله.

وبالتوفيق حبيبتى.

خادمه الاسلام
08-13-2007, 09:06 PM
حبيبى كيفكم والله لسه راجعه الحين قولت اكلمكم

دلعينى ياهابى طالما الراجل عندى مبيدلعنيش الا بفيل صغير هههههههههههههههههههههههههه

يلا كان نفسى حد يقولى فراشه رشيقه بس ان شاء الله هخليه يقولها وهو مجبر غصب عنه هههههههههههه

بالنسبه ام اسيل انا مساعده اتنازل عن الاطنان اللى عندنا واديهم ليكى هديه بدون شئ

المشكله ياهابى انى انا برجع من شغلى على 9 ونص يعنى بتعشى على الميعاد ده غصب عنى بس بحاول يكون خفيف بقدر الامكان

فل وعبير
08-13-2007, 09:55 PM
انشاء اللة بكون معاك ياعسل بس عندك رجيم ينشد فية الظهر يعني وشو رجيمك الي ما شاء اللة نزلك هالنزلة ما شاء اللة اللة ينقصك بالعافية ولا يزيدك وينقصنا معك بالعافية وشكرا على مرورك وانكان الجيم متوفر ارسالية على الخاص ادا ماكان فية كلافة عليك وشكرا

Happy_heba
08-13-2007, 11:04 PM
حبيبتى فل وعبير برحب لانضمامك معانا فى الفريقوان شاء الله نكون ايد واحدة وهدف واحد ونشجع بعض

وعايزة اعرف طولك ووزنك وان شاء الله ما حنقصر معاكى

وبالنسبة للريجيم موجود فى تانى صفحة فى الموضوع وبالالوان كمانيعنى هتدلعى هههههههههههه

ويلا منتظرين يومياتك واخبارك علشان الكل يستفيد ومتنسيش ان اخر موعد للعشاء هيكون 8 مساءا.

وبالتوفيق حبيبة قلبى فل وعبير.

Happy_heba
08-13-2007, 11:09 PM
حبيبى قلبى خوخة اذا مكنتش ادلعك انتى هدلع مين وبالنسبة للراجل استنى عليه شوية وبكره ينهبل عليكى ويبوس الايادى ويدلع على احلى رشيقة.*خادمة الاسلام طبعا *

وبالنسبة يا قمر للعشاء الساعة 9:30 بليل مفيش مشكلة بسبب ظروف الشغل عندك بس لازم يعدى عليكى بعد العشاء حوالى من 10 الى 12 ساعة على الفطار تانى يوم ومدخليش اى حاجة فى بطنك بعد العشاء.

ومتنسيش طبعا الماء قبل الاكل ب نص ساعة + السير الكهربائى وحاولى يكون عندك بالبيت صدقينى هيفرق معاكى كتير علشان بس ظروف الدوام عندك.

وايوة كده ادخلى وطلعى علينا واكتبيلنا يومياتك علشان نشجع الفراشات الرشيقات ههههههههههه

فل وعبير
08-14-2007, 02:41 AM
هلا واللة ما عاليش ايش هي الردة
لاني مرة تحمست للرجيم حقك وانشاء اللة بابداء فية

توته النوس
08-14-2007, 03:57 AM
حبايبي ممكن أشترك معاكم
انا طولي 154 سم وو زني 61 كيلو ونفسي اوصل لـ 50 كيلو ومشتركه في نادي رياضي وبرضوا مش بأخس قبل أسبوع كان وزني 62.5 كيلو وعملت رجيم كميائي لمدة اسبوع ووصلت لوزني الحالي ونفسي موت اوصل لــ50 كيلو وانا بصحة وعافيه والي مزعلني انه باقي على فرحي شهرين ومش قادره انزل وزني ساعدووني يا بنات

Happy_heba
08-14-2007, 12:13 PM
غاليتى * توته النوس * الف مبروك وربنا يسعدك

ومتقلقيش طول ما انتى معانا كفريق واحد هتوصلى لهدفك.

بالنسبة لوزنك لازم توصلى ل 50 يعنى هتنزلى 11 كيلو ومتياسيش لان فى ناس بتنزل 33 كيلو زى ديانا كرازون وصورها فى قسم الدايت شوب والله لو شفتيهم هتقولى انك كده ملكة جمال.

انتى لو بداتى من يوم السبت القادم وده هيكون اول اسبوع ليكى فى الدايت هيكون فاضلك 3 اسابيع من شهر شعبان وشهر رمضان كله ويا ماحلى الدايت فى رمضا وياريت تمارسى المشى لمدة ساعة فى اليوم والرياضة لمدة نص ساعة يوميا ليكون جسمك متناسق ومشدود وسريع النزول. جربى معانا وابدائى معانا ومش هتندمى وهتوصلى ان شاء الله وهتكونى احلى عروسة. بجسم ملكات الجمال.

بس انتى اكتبلنا يومياتك عن اكلتى ايه فى الفطار والغداء والعشاء وياريت بلاش تخبيص . واحنا هنتابعك على اعلى مستوى يا قمر انا وحبيبتى خادمة الاسلام.

وبالنسبالى انا وزنى 74 ولازم اوصل ل 65 يعنى فاضلى 9 كيلو انزلهم

وعلى فكرة انا سويت الدايت ده فى رمضان ونزلت عليه 8 كيلو.

وبالتوفيق يا قمر ومتنسيش تكتبيلنا يومياتك مع الاكل علشان الفراشات يستفادوا واى استفسار حاضرين لعيونكم

توته النوس
08-14-2007, 08:40 PM
حبيبتي Happy _heba شكرا كتير على تشجيعك ليا وكلامك الي زي العسل
أنا بديت الدايت من اليوم لاني مش قادره استنا للسبت
و هأقولك يومياتي الى الأن
اول شي راحت الجم الساعة 10 ص ولعبت أيروبيك ساعة كاملة وبعدين مشيت على السير نص ساعة بعد كده رجعت وفطرت نص علبة لبن زبادي قليل الدسم + ربع رغيف محمص + 2 قرص رده وإلى الأن متغديتش لسه بس هتغدى ربع فرخه مشويه + سلطه مع الرده طبعاً
طمنوني كده تمام والا في عك
وشكرا مره تانيه على الحماس الي أعطتوني هو وانشاء توصلي للوزن الي انت عاوزه وانت في صحة وعافية

nise rose
08-14-2007, 08:57 PM
السلام عليكم حبيبات قلبي..أخباركم
أنا اليوم ماشية تمام
أفطرت بيضة مسلوقة مع توست أسمروشرائح طماطم وخيارو بقدونس وكوب شاي بحليب قليل الدسم طبعا
وتغديت شريحتين توست محشية بقطعة صغيرة دجاج مشوي وسلطة وشوربة خضار
وإن شاء الله ماأتعشى وإذا جعت آخذ كم ملعقة زبادي قليل الدسم أو تفاحة ورياضتي أسويها دايم بالليل
أنا ماباستخدم الردة زي ماقلتلكم لأن جسمي من تحت مافيه مشكلة
وألقاكم عما قريب بإذن الله

nise rose
08-14-2007, 09:00 PM
حبيباتي أنتو عارفين أن نوعية الأكل بتتغير في رمضان
إيه رايكم تعطونا مقترحاتكم لوجبات فطور وسحور صحي وبالكمية عشان مانرجع نخبص وفي نفس الوقت يكون فيه تنويع وما يملوا أزواجنا!

Happy_heba
08-15-2007, 12:11 AM
توته النوس ما شاء الله عليكى غاليتى وعلى ارادتك
انتى كده تمام التمام ما شاء الله مطبقة الدايت على اكمل وجه ايوة كده ننزل الشحوم ونقهرها قبل الايام ما تجرى بينا وتلاقى نفسك فى الفرح وفى الكوشة ووزنك زايد ووحش شكلك.

جميل جدا الايروبك لمدة ساعة وانتى اخترتى الساعة 10 صباحا وده احلى وقت على فكرة والله برافو عليكى يا بت هههههههههه وكمان السير لمدة نص ساعة رائع جداااااااااااا

والله يا بنتى انتى كده جسمك هينزل وبسرعة كمان ان شاء الله بس استمرى واكتبى يومياتك ونشجع البنات والفريق كله يعمل زيك.

وبعدين اذا مكنتش اشجعك واساعدك هساعد واشجع مين انا عندى احلى من توته النوس.
يلا منتظرة يومياتك بكره ومتنسيش كمان منقوع الليمون بالكمون على الريق بعد 2 كوب ماء وبعدها ب نص ساعة الفطار وتنزلى على طول على الجيم فورا ( الايروبك والسير الكهربائى).

Happy_heba
08-15-2007, 12:17 AM
وحشتينى ناااااااااايس ايوة كده ايه الاكل الجامد ده ما شاء الله عليكى ماشية على النظام تمام

بس عايزين 2 كوب ماء قبل كل وجبة ب نص ساعة اوكى ومتنسيش منقوع الليمون بالكمون على الريق وبعدها الفطار بنص ساعة وياريت رياضة او السير الكهربائى بعد الفطار مادام الرياضة بتعمليها بليل.

وبالنسبة حبيبتى للدايت بتاع رمضان هنظبطه وهنزله ان شاء الله وهو سهل جدا ومتقلقيش من اى حاجة واحنا مع بعض وخطوة وبخطوة بنقهر الشحوم ونشجع بعض وان شاء الله خير.

* وكل سنة وانتى طيبة يا قمر *

nise rose
08-15-2007, 12:36 AM
الله يسعدك ياهبة ويجزيك خير على ماشجعتينا وحمستينا وكل سنة وانت بخير
أنا سمعت أن الرياضة مش كويسة بعد الأكل عشان كدة استنى ساعتين وبعدين أعملها والا معلوماتي مش صحيحة؟
الصراحة الشئ هذا خلاني ماالقى وقت أسويها في النهار لأنه مافيه وقت بين الوجبات قلت أعملها بالليل أحسن مش كدة والا إيه؟

ام القمر جوري
08-15-2007, 02:32 AM
ممكن تقبلوني معاكم انا سويت تخفيف من شهر ونقصت8كيلو بس بعد كدا وقفت لاني كنت عند اهلي بس
الحمد لله وزني مازاد وانا رجعت بيتي وابي احد يشجعني علشان اواصل زهقت من نظرت الناس واهل زوجي
وحتى هوبعد وكاني شئ وباء المهم نفسي اضهر بالعيد غير شكل
الوزن:كان86 وصار78
الطول:150 ومازال
السن:26
يرب تقبلوني بمجموعتكم محتجتلكم حيل

ام القمر جوري
08-15-2007, 02:38 AM
ممكن تقبلوني معاكم انا سويت تخفيف من شهر ونقصت8كيلو بس بعد كدا وقفت لاني كنت عند اهلي بس
الحمد لله وزني مازاد وانا رجعت بيتي وابي احد يشجعني علشان اواصل زهقت من نظرت الناس واهل زوجي
وحتى هوبعد وكاني شئ وباء المهم نفسي اضهر بالعيد غير شكل
الوزن:كان86 وصار78
الطول:150 ومازال
السن:26
يرب تقبلوني بمجموعتكم محتجتلكم حيل

توته النوس
08-15-2007, 01:19 PM
ميرسي يا هابي على كلامك الذي السكر يا سكر وربنا يخليكي لينا يارب وننحف كلنا ونصير زي العارضات وننسى اجسامنا الوحشه لا ماننساها عشان لو فكرنا نرجع تاني نفتكر البهدله الي كنا فيها ونبطل اكل
واقولكم يومياتي
انا صحيت متأخره اليوم بدلع عشان عندي اجازة من الشغل وما فطرتيش لسه وناويه افطر زي المنيو بالضبط بيضه مسلوقه + ربع رغيف وها تغذافراخ مشويه وسلطه وهروح الجم الساعة6 انشاء اللهادعولى انه نفسي الأمارة بالسوء ماتشتهيش الايس كريم او الشكولاته الي باموت فيها
بس بنات ايه حكاية منقوع الكمون والليمون!!!!

توته النوس
08-15-2007, 01:51 PM
حبيبتي هابي حبيت اسالك ينفع اشرب شاي بالبن قليل الدسم في الفطار وينفع اكل مثلا شرايح طماطم مثلا او خيار لو ماكانت موجوده في المنيو

توته النوس
08-15-2007, 02:08 PM
اهلا يا ام جودي انا برضوا جديده في الرجيم يالا مع بعض نشجع بعض وانشاءالله تقدري تنزلي وزنك الي خلاكي تنزلي 8 كيلو تقدري تنزلي الباقي انشاء الله وافي شي بعيد على الله ومع العزيمه والاصرار نقدر نوصل لهدفنا

خادمه الاسلام
08-15-2007, 02:53 PM
وحشتووووووووووووووووووووووووونى اوى عاملين ايه من غيرىىىىىىىىىى

شايفه انكم تمام التمام فى الرجييم

بصى ياستى منقوع اليمون بالكمون اغلى مويه من بليل وحطى عليها معلقه كمون صحيح وليمونه قطعيها شرائح وانا بحط معاهم معلقه صغيرة شاى اخضر

امس هقولكم على اللى حصل جوزى راح اشترى اكل جاهز اشترى مضغوط وده عبارة عن ارز وفراخ مسلوقه بس جنااااااااااااااان

انا قولت يابت بلاش عينك تزوغ روحت اكلت فرختى المسلوقه وعملت سلطه وهو اكل الاكل اللى يجنن ده
بس بصراحه بليل لقيت نفسى هبطانه اكلت حته حلاوة بس خرجت بعدها مشيت لحد ما غرقت ميه

اليوم رجت تعبانه اوى من الشغل مقدرتش اعمل اكل هو اكل الاكل بتاعه الارز والفراخ وانا روحت اكلت ايه تفتكروااااااااااااااااااا

فول وحته صغيرة اوى جبنه قريش وتوست

اهو اى لقمه تسد الجوع متفرقش حاجه

ربنا يدومها علينا نعمه ويحفظها من الزوال

بكرة اجازتى ادلع نفسى فى الاكل واعوض تعب الاسبوع

العشا الله اعلم ممكن يكون زبادى او لبن رايب خالى الدسم

توته النوس
08-15-2007, 03:11 PM
اهلا يا خوخه نورتي صفحتنا ميرسي خالص على اهتمامك انتي وهابي على الإجابة على اسئلتنا وتشجيعكم المستمر لينا
يالله شدي حيلك ولاتحرمينا من طلتك الغالية

وريف2007
08-15-2007, 03:12 PM
الله يعطيك العافيه ويحقق الي تتمنيه في وزنك طيب انا وزني 70 وابغى اصل 65وش اسويالرجيم هذا مااقدر عليه لان ابوالعيال يزعل اذا ماجلست معهم على الاكلوبعدين اناعندي مشكلة ثانية العيال اي شي اكلة لازم ياكلو مثلي ويتركو ا الاكل الي انا مسويته وهذا يزعل البابا وبعدين ماتتوقعين انه يكفي اخذ زبادي ونخالة والكمون والشاهي الاخضر على الريق وليش قلت اناما اقدر اخذ زنجبيل لاني متزوجه ليش فيه ضرر

Happy_heba
08-15-2007, 03:16 PM
غاليتى * ام القمر جورى * حمدالله على السلامة لرجوعك بيتك وكل سنة وانتى طيبة بمناسبة حلول شهر رمضان الكريم.

وان شاء الله تلاقى نتائج مرضية وينزل وزنك واحنا معاكى خطوة بخطوة كفريق واحد لنصل الى الهدف المطلوب.

وياريت تبدائى معانا من يوم السبت القادم الموافق18/8 وهتكتبيلنا يومياتك فى الفطار والغداء والعشاء وياريت لاداعى للتخبيص واحنا هنتابعك ان شاء الله .

والمفروض وزنك يوصل ل 55 او 50 كيلو كوزن مثالى.

وبالتوفيق ان شاء الله حبيبتى.

nise rose
08-15-2007, 03:27 PM
هلاااااااا خوخة
والله لك وحشة وماشاء الله على الإرادة الحديد الصراحة أنا مااقدر أقاوم أكل السوق عشان كدة أقول لزوجي لاتجيب أكل من برة أحسن
اليوم أفطرت قطع من جبنة بينار التركية قليلة الدسم مع ربع رغيف وشرائح طماط وفلفل وجزر وكوب شاي
وبعد الظهر أخذت كوب شاي بحليب قليل الدسم
بس التمارين والله مشكلة مالها وقت بالنهار ماأقدر أسويها إلا بالليل

Happy_heba
08-15-2007, 03:32 PM
حبيبتى نااايس الله يسعدك انتى ويعطيلك العافية ويهديلك زوجك ويصبره على الريجيم بتاعك وكل عام وانتم بخير.

بالنسبة للرياضة الافضل تكون فى الصباح من 7-10 او فى العصر من 3-6 طبعا اى وقت تحبيه.
وفى معلومة مهمة جدا ان الفترة ما بين الساعة 3 الى 6 المغرب بتكون خطر جدا لان فى الفترة ديه خلايا الجسم بتخزن الدهون والحل الوحيد للمشكلة ديه بما اننا مبنخزنش الدهون وبنخرجها من جسمنا هى الرياضة او المشى او الحركة فى البيت حتى وده اضعف الايمان.

وبالنسبة يا قمر للدايت بتاعك انتى ما شاء الله عليكى كده تمام وطبعا ممكن تاكلى حلقات خيار او طماطم او خس.
وبالنسبة لكوب الحليب بالشاى ياريت يكون الحليب خالى الدسم او قليل الدسم ويكون بدون سكر وكوب صغير .

وبالنسبة لمنقوع الليمون بالكمون بتسويه فى المغرب بحيث انك بتغلى كوب موية وتضعى عليه معلقة كمون حصى (صحيح) وليمونة مقطعة طرنشات وتتركيه للصباح وتشرب على الريق بعد كوبين من الموية طبعا زى ما اتفقنا. وديه فايدتها انها بتنظم عملية تمثيل الدهون فى الجسم ولمدة شهر وشوفى النتيجة .

وفى نصيحة لكل الفراشات لو حسيتى بدوخة وهبوط ياريت تاخدى معلقة عسل على الريق.وبعدها الموية طبعا وبعدها كوب الليمون بالكمون وبعدها بنص ساعة الفطار.

ويلا عايزين حماس اكتر وياريت اعرف بس ان فى واحدة بتخبص هههههههههههههه هزودها كيلو

Happy_heba
08-15-2007, 03:34 PM
يا ناااايس ياروح قلبى لو انتى جعتى بعد الضهر مثلا على الساعة 12 وكان فطارك الساعة 8 صباحا بحيث يكون بين الوجبة والتانية 3 ساعات تقدرة تشربى زجاجة موية باردة + تفاحة.

Happy_heba
08-15-2007, 03:41 PM
حبيبة قلبى توته النوس والله انتى اللى زى السكر والله انتى اللى مشجعانا وارادتك قوية وواخدة الموضوع بجد ويارب يحميكى ايوة كده فيه منافسة قوية اوى بينك وبين ناااااايس ويارب الاقى الباقى كده.

وبالنسبة فى الفطار بلاش العيش واستخدمى بدلا منه شريحة توست او رغيف واحد سن حجمه صغير يا قمر.

وبالنسبة للمشويات الافضل يكون معاها واحد رغيف سن او 5 معالق ارز مسلوق بدون اى زيوت ولو هتستخدمى زيت يبقى معلقة زيت زيتون.
وعلى فكرة متخافوش من الارز عارفين ليه؟ لان عند بلعه بينزل اصلا مهضوم فمبيفضلش فى البطن زى العيش ولو حابة العيش يبقى السن.

وبالنسبة يا قمر للدايت بتاعك انتى ما شاء الله عليكى كده تمام وطبعا ممكن تاكلى حلقات خيار او طماطم او خس.
وبالنسبة لكوب الحليب بالشاى ياريت يكون الحليب خالى الدسم او قليل الدسم ويكون بدون سكر وكوب صغير .

وبالنسبة لمنقوع الليمون بالكمون بتسويه فى المغرب بحيث انك بتغلى كوب موية وتضعى عليه معلقة كمون حصى (صحيح) وليمونة مقطعة طرنشات وتتركيه للصباح وتشرب على الريق بعد كوبين من الموية طبعا زى ما اتفقنا. وديه فايدتها انها بتنظم عملية تمثيل الدهون فى الجسم ولمدة شهر وشوفى النتيجة .

وفى نصيحة لكل الفراشات لو حسيتى بدوخة وهبوط ياريت تاخدى معلقة عسل على الريق.وبعدها الموية طبعا وبعدها كوب الليمون بالكمون وبعدها بنص ساعة الفطار.

ويلا عايزين حماس اكتر وياريت اعرف بس ان فى واحدة بتخبص هههههههههههههه هزودها كيلو

nise rose
08-15-2007, 03:46 PM
الله يسعدك ياأحلى هبة
وأنا الحليب ماباستخدم إلاقليل الدسم وبسكر بتاع الرجيم اللي يعطي 3 كالوري بس لأني ماأقدر أستغنى عن الشاي بالحليب
ومنقوع الكمون والليمون إن شاء الله هبدأ أسويه من بكرة
والرياضة كمان قررت أسويها بفترتين :فترة الصباح أو الظهر حسب قومتي من النوم وفترةبالليل
الله يوفقني وإياكم إلى مافيه خير

Happy_heba
08-15-2007, 03:49 PM
وحشتييييييييييييييييييييييييييينى اوووووووووووووووى يا خوخة

فينك وفين طلتك واتمنى تكونى بخير

ما شاء الله عليكى يا خوخة خير مشجع وقائد ايوة كده وريهم وتغلبتى على اغراءات الاكل واستمرى
ولو حسيتى بهبوط خدى معلقة عسل على الريق وانتى طبعا عارفة النظام ومتنسيش الردة يا قمر

وبلاش تتاخرى علينا علشان الفراشات يستفادوا من يومياتك

وما شاء الله عليهم كلهم حماس وارادة تهز الجبل ايه رائيك ؟

مطبقين الدايت بحذافيره ومظبوط ورياضة ومشى وسير وكلهوالله ربنا يحفظهم ويحميهم ويعينهم ويوصلوا للوزن اللى يتمنوه ويرتاحوا واهو تعب لحظة ولا تعب العمر كله.هههههههههههههه

وبالتوفيق للجميع
.

Happy_heba
08-15-2007, 04:06 PM
واختى * وريف * انتى ما شاء الله جسمك جميل ومحتاجة تنزلى بس 5 كيلو يعنى ممكن تخففى فى الاكل وحاولى تتعشى زبادى + 1 توست ويكون اخر موعد للعشاء الساعة 8 مساءا

وبالنسبة للفطار يكون بيضة مسلوقة+ 1 توست + حلقات طماطم او خيار او خس + كوب صغير حليب بالشاى.

وبالنسبة للغداء كلى مع اولادك ومع زوجك ولا تحرميهم منك بس حاولى يكون طبق السلاطة قدامك على السفرة ويكون اكلك خفيف وفى اطباق صغيرة يعنى تقللى من كمية اكلك وياريت لو عاملة ارز وفى عيش ابعدى عنهم خالص واستبدليهم بعيش سن او 5 معالق ارز .

ويلا عايزاكى تبدائى معانا من يوم السبت الموافق 18/8 وعايزة اشوف يومياتك ونوع اكلك ونظامك فى الدايت وياريت متنسيش تمشى وتشربى الموية قبل اى وجبة بكمية كوبين قبلها ب نص ساعة.

وبالتوفيق حبيبتى كفريق واحد تحت شعار * فريق قاهر الدهون مع اقوى ارادة *

Happy_heba
08-15-2007, 04:23 PM
حبيباااااااااااااتى الرشيقاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااات طبعا طبعا ههههههههههههههه

فطارى كان النهاردة:
2 كوب ماء + كوب ليمون بالكمون على الريق
+
نزلت امشى لمدة ساعة
+
لما رجعت اكلت بيضة مسلوقة + واحد عيش سن صغير +كوب شاى صغير بنص معلقة سكر

والغداء كان : زجاجة موية +سلاطة خضراء+ربع رغيف اسمر للاسف+سمكة مسلوقة بالكرفس+ طبق صغير شوربة سمك بالكرفس.

والعشاء هيكون :زبادى بالردة + 1 توست + حلقات طماطم.

توفي3
08-15-2007, 04:29 PM
مشااااااااااااااااااااااااااء الله مووووووفقه

Happy_heba
08-15-2007, 05:17 PM
مرسيه توفى على مرورك وتشجيعك ويارب التوفيق للجميع.

Happy_heba
08-15-2007, 06:08 PM

متفائلة
08-15-2007, 08:58 PM
كيفكم يا بنات مع الرجيم
انا وزني زاد لسة كبير و ما نقصت و لا شيء هذا الاسبوع
بالعكس الكيلوا اللي نزلتوا وسط الاسبوع زاد اليوم يعني وزني لسة 98
انا مقهورة قهر حاولت اليوم اتبع رجيم البيض بصفة مؤقتة بس بجوع كثير
اكثر من قبل و كل ما افتكر مذاق المايوينيز و الموتارد و المورتدلا ووو
بيجيلي هوس و بفكر ارجع لرجيم دشتي بس عيبوا انوا بيفتح شهيتي و بخبص
شوي ........ دعواتكم انا نفسي انزل وزن قبل رمضااااااااااااااااااااااان

شجـــــ الوفاء ــــــــون
08-15-2007, 09:44 PM
يابناااااااااااااااااااات لاتقهروني
كيف سمنتوا ماشاء الله عليكم

اعطوني خلطة او وصفه تسمن تكفوووووووووون
وزني ............ ؟؟
لو قلت وزني والله تنفجعون
المهم اني نحيفة
لاتقولو روحي الدكتور
رحت ومافيني شئ الحمد لله
ابغى وصفه تسمني من جد
بالذات اخواتنا المصرياااات اعطوني طريقة المفتقه

ولا انتوا اعطوني شويه من جسمكم
تراي محتااااااااجة 18 كيلوووو
.........................

ام القمر جوري
08-16-2007, 12:11 AM
مشكورات على الرد علية والله اني محتاجة التشجيع ان شاء الله موعدنا السبت راح احكي بالتفصيل الممل
اختي ام اسيل ان اعطيكي 20 كيلو لو تحبي الله يعيني واقدر انزلهم حدخل بعدين واقولكم ايش الرجيم الي
ماشية علية وكل شئ اعرفة عن الرجيم قبل الفجر ان شاء الله في امان الله

ام القمر جوري
08-16-2007, 12:20 AM
مشكورات على الرد علية والله اني محتاجة التشجيع ان شاء الله موعدنا السبت راح احكي بالتفصيل الممل
اختي ام اسيل ان اعطيكي 20 كيلو لو تحبي الله يعيني واقدر انزلهم حدخل بعدين واقولكم ايش الرجيم الي
ماشية علية وكل شئ اعرفة عن الرجيم قبل الفجر ان شاء الله في امان الله

blou butterfly
08-16-2007, 01:17 AM
يابنات متى بداتو لاني ابى انحف 15 كيلو
وانا بابدا من بكرة علشان عندنا زواج الشهر
هادا طولي 163 و وزني 69 نحفت خمسة كيلو
بلييييييز ردو

خادمه الاسلام
08-16-2007, 09:58 AM
يائسه ياقمر بصى ممكن الزياده دى تكون اما تكونى خبصتى فى الاكل او يكون ميعاد الدورة قرب وهيا بتزود تقريبا 2 كيلو متخفيش هتنزليهم تانى علطول لانها بتحبس المويه فى الجسم

كمان اوزنى على الريق قبل الاكل كل اسبوع

Happy_heba
08-16-2007, 02:34 PM
حبيباااااااااااااااااتى الرشيقاااااااااااااااااااات وحشتووووووووووووووونى

انتوا عارفين ان وزنى كان 75 صح؟

اليوم وزنت نفسى على الريق

وايش كانت المفاجاة

باركولى

73 كيلو

يعنى نزلت 2 كيلو ومكنتش بسوى رياضة والمشى كان بسيط

شوفوا بقى لو كنت بسوى رياضة وبمشى كتيييييييير.

ايه رائيكم فى المفاجاة ديه؟

يلا استمروا حبايبى فى تقدم كبيييييييييييير .

الخبر التانى بقى واللى كنت مخبياه عليكم وهو انى مكنتش بعمل الريجيم لوحدى وكانت امى بتسوى معايا الريجيم
ووزنها 110 والمفاجاة انها وزنت نفسها الصبح وكانت مبسوطة جدا

تفتكروا صارت كام

106 كيلو
يعنى نقصت 4 كيلو ومن غير مشى كتير ولا كانت حتى بتسوى رياضة

يلا بنات عقبالكم واستمروا والمفروض ان بكره اخر يوم لينا فى الاسبوع الاول فى الريجيم.

وهنبدا الاسبوع التانى يوم السبت الموافق 18/8 .

ام القمر جوري
08-17-2007, 01:20 AM
السلام عليكم
انا صحيت الصبح شربت ماء وفطرت بيضة وربع رغيف وكوب شاي مع ليمون من غير سكر
وبعدين قعد لحدالعصر اشرب ماء وشاهي اخضر ومتة وبعدين نمت وصحيت الساعة11الليل
وشربت2كاس ماء والآن اكل شوربه والله يعين

توته النوس
08-17-2007, 01:45 AM
رفيقاتي في الرشاقه ..... هههههههههه
انا اليوم صحيت الصبح وشربت منقوع الليمون وبعدين شربت ميه واخدت ال نخالهوفطرت بيضه مسلوقه مع ربع رغيف بالرد ه واتغديت دجاج مشوي+سلطه
ماشاء الله علي هابي انشالله تنزلي كمان وتوصلي للوزن الي تتمنيه وماما ربنا يديها الصحة والعافية وينزل وزنها يارب زي ماهي عايزه
بس حبيت أسال ينفع اكل جوافه بدل التفاح كوجبه خفيفه

حب بودي
08-17-2007, 03:11 AM
الله يعطيك العااااااااااااااافية وان شاااااااااااااااء الله احاااول اسووووووووووويه

Happy_heba
08-17-2007, 10:44 AM
توته النوس الله يبارك فيكى يا قمر وعقبالك وعقبال كل الفراشات

وحبيبتى ممطن طبعا تاكلى جوافة بدل التفاح

الفاكهه المسموح بيها هى ( التفاح - البرتقال - اليوسفى - الجوافة - الكمثرى - الاناناس - والكيوى )

وابعدوا عن البطيخ والموز والمانجا والتمر والعنب. خطططططططططططططططططططر جداااااااااا جداااااااا.

وبالتوفيق احبائى

ما شاء الله عليكى حبيبتى تمام كده استمرى يا قمر.

Happy_heba
08-17-2007, 10:52 AM
حبيبتى ام القمر جورى ما شاء الله عليكى ماشية تمام .

فين اكل المشويات ؟

ملاحظة انك بتنامى ساعات طويلة وده غلط ؟

مفيش انتظام فى موااعيد الاكل ليه؟
حبيبة قلبى النوم كتير غلط ويعتبر تخبيص فى الدايت بدلا منه المشى او الرياضة او السير الكهربائى وخليكى نشيطة.

بالنسبة للمشويات مفيدة جدا لانها بتمتص الدهون وبتشبع جدا والجسم بيستفاد منها.

وبالنسبة لانتظام مواعيد الاكل لازم يكون بين كل وجبة والتانية 3 ساعات على الاقل واخر موعد لوجبة العشاء يكون بالكتير الساعة 8 مساءا وده طبعا سر من اسرار الرشاقة.

يلا استمرى وحاولى لا تخبصى بداية من بكره السبت 18/8 واجعليه اول اسبوع ليكى واللى فات كان مجرد تجربة ليكى.

وياريت تستفادى بالنصائح ديه ومتحاوليش تكرريها تانى لان كده يعتبر مجهودك كله راح واتبعى الريجيم بقواعده يا قمر

Happy_heba
08-17-2007, 01:31 PM
يلا يا حبيبتى * حببودى * ابدائى ومنتظرينك وشجعى كل الفراشات.

ام القمر جوري
08-17-2007, 02:06 PM
مشكورة حبيبتي على النصيحة
بس احنا اجازة وانا بنام واصحي حسب عيالى وعلى فكرة انا بنام من 7الى8 ساعات باليوم يعني
طبيعي بس بدل منام بالليل بنام من 5العصر لحد 11باليل عرفة ان نوم الليل احسن بس ان شاء الله قريب
يتعدل اعمل ايه مقدرش اسيب العيال صحين لوحدهم ام بالنسبه للمشاوي انا لية كل يوم صدر دجاجة
اما بشويها في الفرن اوبسلقها مع الشوربه من غير جلد طبعآولمن بنطلب اكل انا بختار مشوي
ايه كمان ياستي ...اه..بنسبة لرياضة انا بعمل بس خفيف لمدة نصف ساعة في اليوم انا كنت بعمل
رياضة كتير وبعدين تعبت جامد ولمن رحت لدكتورة لقت ان اللولب اتحرك من مكانه بسبب الرياضة
وحطلتي واحد تاني وقلتلي بلاش تلعبي رياضة علشان كدة انا بعمل خفيف وبس وعلى فكرة انا
بين موعيد كل وجبه والتانيه اقل شئ 4ساعات واحيآ اكتر واخر وجبه قبل النوم ب4الى5ساعات وبس

zanouba2001
08-17-2007, 02:46 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا فراشات ارجوكم اريد مساعدة .انا طولى 154 و وزنى 62 كلغ.مشكلتى هى كرشى كبيرة جدا.مند شهرين كنت ازن 67 كلغ .شربت وصفة الكمون و الليمون لمدة شهر الاول و قللت اكلى و العشاء لا لا لا .فنقص وزنى الى 64 كلغ .و الشهر المنصرم استبدالوصفة.اما الان فانا استعمل شاى الاعشاب مكون من السكنجبيرالطرى +النعناع +الكمون+الشاى الاخضر و انا لى الان 15 يوم عليها اصبح وزنى 62 كلغ ا ستقر عليه .ولا يتحرك اما كرشى فنحفت شىء ما .
فارجوكم اريد ريجيم يفقدنى 6 كلغ .
اى اريد الوصول الى 56 كلغ و لكم الف الف شكر .
:dfr3:frashagir:dfr3:frashagir

Happy_heba
08-17-2007, 03:21 PM
غاليتى * ام القمر جورى * الله يعينك على العيال وابو العيال ههههههههه

بالنسبة للاكل انتى كده ماشية تمام ومطبقة الدايت مظبوط بس ياريت وانتى بتكتبيلنا يومياتك يكون فى تفصيل اكثر علشان نتابعك يشكل صحيح ونشوف اذا خبصتى ولا لاء.

وبالنسبة للرياضة : انا مكنتش اعرف انك مركبة اللولب فممكن تكتفى فقط بالمشى من نص ساعة الى ساعة ولا داعى للرياضة علشان صحتك.

وبالنسبة للنوم : انا سبق طبعا عرفتكم ان الفترة من 3 - 6 ديه اخطر فترة لان الجسم بيخزن فى الوقت ده الدهون من خلال خلايا اللى موجودة فى اجسامنا.

والله يبارك فيكى وفى عيالك ويقويكى عليهم والله انا عارفة انهم مسؤلية ومحتاجين رعاية بس برده انتى كمان متستهتريش بنفسك وبصحتك وتنسى الدايت.

واستمرى يا قمر.

Happy_heba
08-17-2007, 03:25 PM
وبالنسبة ل zanouba2001 انا برحب بيكى طبعا بس شيفاكى قلقانة وليه ده كله

انتى كل المطلوب منك هو 6 كيلو بس ده فى ناس بتنقص ب 20 و 30 كيلو زى ديانا كرازون هههههههههههه

وشوفتى العزيمة والارادة اللى من حديد.

عموما حبيبتى احنا ريجيمنا اللى متبعينه موجود فى الصفحة التانية من الموضوع وهو ريجيم صحى ومضمون 100% وانا عن نفسى جربته ونقصت عليه 8 كيلو فى شهر رمضان وبدون رياضة فقط المشى قبل الفطار.

ويلا حبيبتى ابدائى من بكره علشان الكل هيبدا فيه من بكره السبت الموافق 18/8 . وبالتوفيق يا قمر.

واى استفسار انا حاضرة.

zanouba2001
08-17-2007, 03:48 PM
العزيزة happy_heba
الف الف شكر على اهتمامك .وعلى سرعة جوابك .
انافعلا سابدا غدا السبت والله حمستينى وشجعنى اكثراهتمامك
ادمافيش ولا نص ساعة و جانى الجواب الف الف شكر .
:fkjuiyhag:fkjuiyhag:fkjuiyhag

Happy_heba
08-17-2007, 04:01 PM
تحت امرك يا قمر وانا هنا علشانك وعلشان اتابعك وانا بحب جدا الحماس ده

وانا شايفة ان ما شاء الله عليكى ارادتك ورغبتك عالية جدا وده هيكون له تاثير كبير على حالتك النفسية وعلى الريجيم.

وعلى فكرة انا بكره يكون الاسبوع التانى لى وانا الاسبوع الاول نقصت 2 كيلو من غير رياضة والمشى كان بسيط جدا جدا

الحمدلله ويلا نبدا كلنا بكره وابقى احكيلى على يومياتك فى الفطار والغداء والعشاء يكون اخره الساعة 8 مساءا

وان شاء الله هتلاقى رعاية ومتابعة معانا على اعلى مستوى حبيبتى وبالتوفيق واستمرى.

Talya
08-17-2007, 04:14 PM
ما شاء الله عليكم
انا وزني 63والمفروض يكون 55 بس مصييييييييييييبتي العزيمة عندي صفر يعني ابدا رجيم يومين واخبص ولا اشتهي اكل شي اقول بس هذي اللقمة ما تاثر على الرجيم وهنا يبدا التخبيص
بس خلاص لمن شفتكم تشجعت وحبدا الرجيم والرياضة من بكرا

بس عندي سؤال حبوب الردة اللي من الصيدلية اخدها مع الاكل ولا قبله؟؟
واخد مع كل وجبة كم حبة؟؟؟

وشكرا

Happy_heba
08-17-2007, 04:31 PM
حبيبتى Talya برحب بانضمامك معانا فى* فريق قاهر الشحوم باقوى ارادة* والكسلان يبعد عننا

وهدفنا اننا ننحف قبل العيد يعنى ننزل نشترى ملابس s مش xxxxxxxxL

والكل هيبدا بكره ان شاء الله السبت 18/8

وبالنسبة لاقراص الردة بتاخذ قبل كل وجبة يعنى 3 مرات فى اليوم وانا بفضل استخدم مسحوق الردة فى الصباح على الزبادى بمقدار معلقة كبيرة .

وبالتوفيق يا قمر ابدائى واستمرى.

nise rose
08-17-2007, 04:56 PM
مساء الفل والرشاقة
وحشتوني ياصاحبات الإرادة الحديد..ماشاء الله عليكم والله يزيدكم من فضله
أمس إجازة زوجي الأسبوعية عشان كدا كنت مشغولة
مبرووك حبيبتي هبة على النزول وأبشرك أنا كمان وزنت أمس وناقصة 2 كيلو عن الخميس اللي فات مع إني كنت خايفة مع التخبيص يومين أو ثلاثة لأني آكلة رز بس أحسن شئ أعمله يوم التخبيص إني أشدددددددد حيلي في الركض والرياضة فدا بيعوض داهههههههه
مش طريقة حلوة برضو؟؟؟
ولسة المشوار طويييييييييييييييل لكن مع الاستعانة بالله كل شئ يهون
أمس كنا في إجازة زي ماقلت لكم وطلعنا برة نتمشى وكنت فاطرة حاجة خفيفة بعد ماشربت كوبين ماء وبعدها منقوع الليمون والكمون وماتغديت بس شربت قهوة وتمر واتعشينا ساندوتش شاورما وبيبسي دايت عارفة إنك حتضربيني بس إن شاء الله ماأكررهاإلا يوم الإجازة وبس وبعدين حبيت أكافأنفسي عالنقصان.
واليوم أفطرت فول وتميس بس ماكثرت وشاي بسكر دايت
وبعد الظهر شربت قهوة شعير مع 2تمر
واتغديت تفاحة وبس
وناوية أشد حيلي بالرياضة اليوم
أشوفكم بخير

''ام السوري''
08-17-2007, 06:55 PM
مشكورة حياتي الله يخفف عني وعنك والمسلمين
بعطي طريقة الرجيم هذي لاختي لعلها تتحمس لانها كسلانه ما تبفى تمشى على نظام معين

Happy_heba
08-17-2007, 08:15 PM
الف مبررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررروك يا نااااااااااااااااااااااااااايس

الف الف مليون مبروك يا ناااااااااااايس الجميلة ايوة كده 2 كيلو ولو كنا زودنا فى المشى والرياضة كنتى هتنزلى اكتر من 2 كيلو

بس مبدائيا كده جميل جدا والحمدلله يارب.

ونفسى يا ناااايس توصلى لل 70 كيلو هتكونى جنان والله.

ومتنسيش ان مشوار ال 17 كيلو يبدا ب 2 كيلو هههههههههههههههههههههههههه

يلا استمرى ومن بكره عايزة رياضة اكتر وياريت تكون فى الصباح ياريت يا ناااايس حاولى ومش عايزة تخبيص وعايزين جد اكتر من كده وشوفى الرشاقة يا قمر.

الف مبرووووووووووووووووووك يا قمر.

nise rose
08-17-2007, 08:52 PM
الله يجزيك خير ويسعدك ياهبة ياحياتي
الصراحة مش عارفة أنافرحانة بإيش أكثر!! بالنزول وإلا بالتعرف على أخوات رائعات مثلكم في هذاالمنتدى المبارك بيفرحوا لبعض ويشعوا بعض..الحمد لله الحمد لله الله يديمها علينا من نعمة
الله يخليكم ويجزيكم خيرويحقق أمانيكم يارب
وإن شاء الله ماهتشوفوا مني إلا كل جد وشد حيل الله يعيننا
وحلوة........ مشوار ال17 كيلو يبدأب2 ههههههههههه

خادمه الاسلام
08-17-2007, 10:49 PM
وحشتونى مووووووووووووووووت ياقمرات قريت ولقيت المفاجاه انكم نزلتوا

الف مبروك يابنات على النزول وعقبال الباقى يارب
ونوصل للنحف معلش ان كنت بكتي يومياتى جمله لكن غصب عنى كنت اليوم اجازة من الشغل بس لكن شغل البيت معاكى

انا بكتبلكم وانا نايمه

بقولك ياهابى ليه البطيخ ممنوع فى الرجييم على الرغم ان الدكتور كان قايلى على البطيخ والشهد عادى لكن
مانجو وتين وبلح وعنب وموز هو اللى لالالالالالالالالالالالالا

يوم الخميس امس كان اليوم المفتوح بتاعى روحت عملت ايه تفتكروااااااااااااا

مكرونه بشاميل بس والله كلت قليل مش كتير المهم انى فرحت باليوم المفتوح وشربت بيبسى دايت

جيت اليوم طبعا يوم الرجيم روحت عملت سمك وسلطه ومعاه الارز الجنان بتاع السمك

بس جوزى رفض انى اكل ارز وقالى لالالالالالالالالالالالالا والف لالالالالالالالالالالالا

وقعد ياكل لوحده وانا حزينه اكلت السمك والسلطه حاف يعنى من غير خبز ولا ارز بس كدا احسن

واتعشيت جبنه وبطيخ من غير عيش

بس انا عن نفسى استحاله ابطل البطيخ مهما حصل لانى بمووووووووووووووووووووووووت فيه

يلا دى يومياتى المجمعه

بكرة ان شاء الله معاكم

nise rose
08-17-2007, 10:57 PM
ياهلا ومليون غلاااااااااا
ياخبر خوخة جات
إزايك وحشتينا بس حاسة أنك بتحرمي نفسك عالجامد لييييييييييه كذا!!حتى الخبز حارمة نفسك منه!!أنا ماأقدر آكل الدجاج او السمك حاف لازم عيش أو كم ملعقة رز الله يعينك
والله حزنت عليك تكسري الخاطر
لكن المهم الفرح إن شاء الله بعد النقص والوزن الجديد
الله يبلغك مرادك ويفرحك ويسعدك

اماااني
08-18-2007, 12:35 AM
وش رجيمك عشان ابدا معك
ومشكوه حمستينا

ام القمر جوري
08-18-2007, 01:36 AM
مشكور هابي على الرد وانا من الساعة 3 الى 5 العصر بكون صاحية وراح احول اسوي بيهم رياضة وامشي
واخر النوم ل6 وربنا يوفقنا اليوم فطرت بيضة وكوب نسكافة مش من عادتي اشربه بس كان نفسي فية
المهم شربت ماء كثير وشربت شاي اخضر وراح اضل لساعة 5 الصبح ويكون عشاي وغداي واحد تونه وبقدونس
يلا مع السلا مه

توته النوس
08-18-2007, 03:11 AM
رفيقاتي في طريق الرشاقة
ووحشتوني كتير واحب اقولكم يومياتي بس في الأول عايزه اشكر هابي على تشجيعها المستمر ليه وإجابتها المستمره على استفساراتي
وكمان عايزه اشكر خادمة الاسلام على االرجيم الجامد ده والله يجعله في ميزان حسناتك يارب وننحف كلنا ونوصل للوزن المثالي واقل كمان ونصيراحلى من عارضات الازياء
اليوم وزنت نفسي لقيت نفسي نازله من 61 كيلو الى59.5 كيلو يعني كيلو ونص في 4 اياموبدون ماحس بتعب او جوع او اي دوخه...........ياسلام
الله يخليكم ليه يارب وينولكم الي في بالكم
اما يومياتي فانا صحيت وشربت المنقوع والميه وفطرت بيضه مسلوقه +شريحة توست
وتغديت ربع فرخه مشويه+ طرنشات طماطم وخيار مع الليمون والجرجير وطبعامفيش عشا لاني ما بحبش اتعشا
بس حبيت أسال هل اليوم المفتوح اجباري عشان اعمل لجسمي مفاجأة او اقدر اكمل الرجيم في اليوم السابع عادي وابداء تاني يوم الاسبوع التاني
وما هي محاظير اليوم ده

zanouba2001
08-18-2007, 11:28 AM
صباح الخير يا فراشات .صباح الخير يا happy_heba
انا اليوم استيقظت الساعة 7h30مع انى متعودة استيقظ متاخرة هدا اول شىء ايجابى .
انا شربت كوبين ماء على الريق ثم عملت نص ساعة مشى سريع و ربع ساعة رياضة :نط على الحبل+
حركات للبطن.ربنا يقوينى واستمر .:fhgfdhagi:fhgfdhagi:fhgfdhagi
و الان انا باشرب شاى اعشاب:جنزبيل طرى+نعناع+كمون+قشر رمان +شاى اجضر.
بعد نص ساعة سافطر شاى من غير سكر+توست +جبنة.
اما بالنسبة للنخالة سابدا بها يوم غد لانها غير متوفرة عندى الان .
ان شاء الله ان شاء الله ساشتريها اليوم بعد الظهر .
الى اللقاء وقت الغداء :de43r:de43r

Happy_heba
08-18-2007, 03:34 PM
وحشتينى جدا خادمة الاسلام وبتغيبى كتير اوى يا خوخة

ايوة كده الدايت 100% وجوزك بصراحة عاجبنى هههههههههههههه لانه بصراحة بيحبك وعايزك تنزلى وزنك وتكونى اجمل واجمل علشان لما يخرج معاكى يتشرف بيكى . وانتى كمان ما شاء الله عليكى عارفة مصلحتك وبتساعديه على الوصول للوزن المطلوب.

بالنسبة للبطيخ يا قمر مكون من ( الياف + موية + سكر )

الالياف بتنزل الوزن
والموية بتساعد فى الدايت واحنا متفقين
لكن السكر هو ده المشكلة

فعناصره كلها مش بتساعد بعضها وفى الحالة ديه بيزود الوزن

ممكن تاكلى شريحة بطيخ بعد الغداء كصنف فاكهة + شريحة بعد العشاء مع التوست والزبادى بالردة

لكن مش تجيبى بطيخة وتاكليها لوحدك ههههههههههههههه هو ده الخطر

وعموما كون ان الواحد بيقلل من اكله فالافضل انك تكتفى بشريحة من اى نوع فاكهة.

ويلا عايزاكى توزنى ونعرف وصلتى لايه ولكام؟ مع العلم ان النهاردة تانى اسبوع ليا والبنات اول اسبوع ليهم.

واكتبيلنا يومياتك ومتتاخريش علينا.

Happy_heba
08-18-2007, 03:36 PM
امانى يسعدنا وجودك معانا فى الفريق ويلا ابدائى واستمرى واحنا معاكى.

والريجيم هتلاقيه فى الصفحة الثالثة فى الموضوع.

Happy_heba
08-18-2007, 03:38 PM
ام القمر جورى وحشتينى يا قمر وكده بداتى تظبطى نفسك لان مفيش حد عارف مصلحته غيرك وانتى تكونى رقيبة على نفسك وفى الاول والاخر ربنا سبحانه وتعالى رقيب علينا .

بصراحة انتى كده تمام وبداتى مظبوط جدا وفعلا اهم حاجة الرياضة والموية

وياريت العشاء يكون زبادى بالردة وتوست وصنف فاكهة واحد.

Happy_heba
08-18-2007, 03:45 PM
حبيبة قلبى * توته النوس* انتى ذوق جدا ومتشكرنيش يا قلبى ده اقل واجب اعمله معاكى يا قمر

وبالنسبة للدايت انتى ما شاء الله عليكى ممتازة فعلا وعايزاكى تستمرى واتفقنا ان اليوم فى رياضة ومشى مظبوط؟

والف مبروك حبيبتى على النزول وطبعا الحالة النفسية دلوقتى تماااااااااااااااااااام هههههههههههههههههه.

وبالنسبة لليوم المفتوح بتاكلى فيه زى ما انتى عايزة بكمية محدودة يعنى بتتزوقى فقط مش بتهجمى على الاكل ههههههههههههههه لانننا متبعين دايت معين لغاية نهاية الخط فمش عايزين نبوظ الدنيا.
وهتلاقى نفسك بتاكلى بسيط جدا نظرا لانك اتعودتى طول الاسبوع على الاكل الخفيف ومعدتك بالتالى حجمها صغر فاستحالة هتاكلى اكتر من طاقتك ومعدتك اتعودت على الكميات البسيطة.

يعنى تاكلى سكريات ودهون بنسبة معقولة جدا والمفجاة انك مش هتزيدى فى اليوم ده ولا حتى جرام واحد.

وبالتوفيق يا قمر واسترى وابدائى الرياضة.

Happy_heba
08-18-2007, 03:50 PM
صباح النور يا قلبى يا zanouba2001 ايه الجمال ده بسم الله ما شاء الله عليكى
1- استيقاظ من بدرى
2- وشرب الموية
3- ورياضة كمان ونط الحبل
4- شاى اعشاب
5- واخر حاجة افتكرتيها الفطار

ايوة كده استمرى وانتى ما شاء الله بادية بداية مشرفة. الله يقويكى واحنا معاكى حبيبتى.

شايفين الناس اللى بتعمل رياضة الصبح والله ربنا يحميكى zanouba2001 والكل يقلدك هههههههههه

اصله بيدلعوا فى الرياضة.

zanouba2001
08-18-2007, 05:49 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اهلا يا فراشات عاملين ايه .
انا الظهر اتغديت( طبق خضار +صدر دجاج )مطبوخين على البخار +طبق كبييييييييييييييييير سلطة
(خس +خيار +طماطم+كرنب ..)
قبل الغداء شربت شاى اعشاب:جنزبيل+كمون+قشر رمان+شاى اخضر.
وكدلك شربت 2 كوب ماء.
المجموع لحد ساعة 2 الظهر اناشربت 5 اكواب ماء .-شربت كوب بين الفطور و الغداء-
ناوية اشرب 10اكواب فى اليوم الواحد انشاء الله ....
:fhgfdhagi:fhgfdhagi:fhgfdhagi

ام القمر جوري
08-18-2007, 06:16 PM
السلام عليكم
ازيكم يابنات انا اليوم تمام واديني منمتش لحد دلوقتي اهو ياهابي
وعملت رياضة كمان وتعشيت من4ساعات زبادي بس وشربت ماء وشاي اخضر
وحموت مش شيفة خالص بس ان شاء الله حستنى لحد لمن اصلي العشاء وانام
مع السلامه

Happy_heba
08-18-2007, 08:17 PM
ايه الارادة الحديد ديه * ام جورى * الله اكبر عليكى استمرى وانسى الاكل وقولى الحمد لله على اللقمة الصغيرة ديه ويارب يباركلك فيها.

وايه الجمال ده : 1- تنظيم فى نوعية ومواعيد الاكل

2- وشرب الموية والشاى الاخضر جميل جدا

3- وزبادى على العشاء رائع علشان تضيع الكرش كمان.

4- وريااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااضة ديه جامدة

5- وتقليل فى فترات النوم انتى كده تجننى.

الله يحميكى واستمرى يا قمر النهاردة اليوم الاول فى الدايت معلش هتتعبى شوية اول يومين بعد كده هترتاحى خالص بس استمرى.

Happy_heba
08-18-2007, 08:18 PM
زنوبا جميل الدايت معاكى ومتبعاه بشكل سليم وصحى ونتيجة كده هتنزلى بسرعة حبيبتى. ما شاء الله عليكى .

استمرررررررررررررررررررررررررررررررررررررى

كاتمة الحب
08-18-2007, 08:35 PM
السلام عليكم أنا بعد أبغى أصير معكم بس ياليت تنزلون الرجيم ومشكورين

Happy_heba
08-18-2007, 08:51 PM
حبيبتى كاتمة الحب الريجيم موجود فى الصفحة الثالثة من الموضوع عندك

وانا سعيدة لانضمامك معانا يا قمر فى فريقنا .

ويلا النهاردة اليوم الاول فى الدايت يلا من بكره ابدائى واستمرى وهتلحقى واى استفسار انا حاضرة لعيونك يا جميل.

نحلة 2004
08-18-2007, 11:59 PM
مرحبا هابي وكل الفراشات....أنا اليوم قرأت موضوعكو وعجبني كتير ورحت وشريت حبوب الردة وناوية
إنشاء الله بكرة أبدأ...بس حبيت أسألك الأقراص مكتوب عليها قبل الأكل بساعة فياريت توضحيلي هيك بتاخدوا الأقراص....وكم قرص بكل وجبة ؟؟؟أنا بدي 5 كيلو بس وكتير مغلبيني!!! أسفه طولت عليكي.....

nise rose
08-19-2007, 12:20 AM
سلام حبيبات قلبي..
أحس وأنا أكتب يومياتي كأني جالسة في كرسي الاعتراف اللي يكشف ويكفش الحرامية!!!
يومياتي لليوم لابأس بها.. صحيت الفجرمرة جائعة عشان البارح سويت رياضة وركض ونط عالجامد فأخذت لي نصف كوب حليب طازج وتمرة وبعد ساعتين نمت وصحيت وأخذت كوبين ماء وبعدها شربت منقوع الليمون بالكمون
وبعدها بنصف ساعةأفطرت بيضة وشريحة توست أسمر وشريحة جبنة وكوب حليب قليل الدسم بشاي
واتغديت صدر دجاج مشوي وسلطة وفاصوليا مكشنة
والعشا كم ملعقة زبادي قليل الدسم ونص شريحة توست
لكن الرياضة معدومة لأن كان عندي مراجعة في المستشفى تعبانة شوية

وسلامتكم

عبير-2006
08-19-2007, 12:21 AM
هلا يافراشات انا انشاء الله ببداء معاكم في الرجيم من يوم الاثنين وانا عند 10كيلو نفسي انزله انشاء لكن عند سوال الاحت هبه كيف بتعمل السمك المشوي وبتحضي معه حاجه ولالا وراح اكتب يوميات من يوم الاثنين انشاء الله الي للقاء

حصوه
08-19-2007, 01:24 AM
ان شاء الله اضعف

zanouba2001
08-19-2007, 01:27 AM
مساء الخير يا فراشات .مساء الخير يا happy
انا اليوم سعيدة جداجدا يا هابى لانى اكملت اليوم الاول من الرجيم بدون ولا خطا.
انا اليوم كان عندى عزومة كبيرة فى البيت (اهلى :بابا وماما +اولاد خالتى المقيمين فى الخارج+
اخى وزوجته.)
وعملت حفلة شاى ويا لها من حفلة كلها مغريات (حلويات +طرطات+عصائر+معجنات...)
والحمد والحمد والحمد لله لم ولم ولم اتدوق ولا قطعة واحدة .والله ثم والله ثم والله لم اتدوق ولا قطعة
واحدة .كلما احسستت بالاغراء اشرب كوب ماء .
الحمد لله اكملت يومى الاول بنجاح .
اصبح مجموع اكواب الماء الدى شربت طوال اليوم 11 كوب.
و الان اتعشيت كوب حليب قليل الدسم. وكدلك ساشرب شاى اعشاب قبل النوم .
عزيزتى هابى اتمنى ان تكونى راضية عنى .
تصبحن على خير يا فراشات .

توته النوس
08-19-2007, 01:28 AM
سلام يا فرشات
اولا احب اقول لهابي فعلا المعنويات مرتفعة والنفسية كمان وربنا يخليكم ليا
اليوم صحيت وشربت المنقوع والميه وكمان حبوب الرده ورحت الدوام وفطرت هناكطبعا اخدت فطاري معايا بس الشئ الغريب انه جاتني دوخةخفيفه فخطبي اكلني تفاحه خايف يحصلي مضاعفات ويمكن عشان ما شربتش ماج الشاي بالبن لاني احس انه بيسندني كتير وكان فطار بيضه مسلوقه + شريحة توست اسمر بعدين رحت الجم ولعبة ايروبيك ساعة ومشيت على السير بالضبط 56دقيقهوبعدين رجعت البيت واكلت تفاحه تانيه وبعدين خرجت انا وخطيبي ندور على شقة تكون عش الزوجية والشئ الممتاز والي مفرحني انه خطيبي وقف واشترى ايس كريم وطبعا انا اعشقه بجنان وماقدر اقومه لدرجة اني ممكن اخرب اي رجيم بسببه بس قلتله مش عايزه واتحايل عليا اني اكل وانا ابدا
الغدا كان دجاج مشوي + سلطة بالكرنب والجرجير والنعناع والطماطم والخيار
وانشاء الله مش هتعشى
بس حبيت اسالكم انا عكيت لمن اكلت التفاحه وانا دايخه طمنوني بلييييييييييز

ام القمر جوري
08-19-2007, 06:24 AM
حبيبتي توته النوس ان شاء الله مافي مشكلة يعني انا عندي تفاحة ولا قطعة حلو يعني التفاحة اخف بكتير
وفيها فايدة كمان
حبيبتي هابي مشكورة على التشجيع انا صحيت اليوم وشربت ثلاث كاسات ماء وشربت منقوع شاي مع ليمون
وبعد ساعة الفطور ان شاء الله 3ملاعق بليلة +نصف كوب حليب خالي الدسم وربنا يسهل في الباقي
المهم انا بقالي في الرجيم من يوم الخميس يعني اليوم رابع يوم وكل شئ تمام والحمد لله
بس انا اليوم رايحة عند حماتي وهي بعيد شويتين يعني مش حدخل النت الأيوم الثلاثاء ان شاء الله
واقولكم كل حاجة حصلت معايه بالتفصيل الممل ادعولي اني ماضعف اصل المغريات هناك كتير

zanouba2001
08-19-2007, 01:28 PM
صباح الخير يا قراشات .صباح الخير يا happy
اليوم استيقظت الساعة 7h30
1-شربت 2 كوب ماء على الريق
2-عملت نص ساعة مشى سريع +حركات للبطن.
3-شربت كوب شاى اعشاب
4-بعد نص ساعة فطرت كوب حليب قليل الدسم.
هابى حبيبتى عندى سؤال .هل يمكن العشاء يكون ثابت .اريد اخد الزبادى دائما فى العشاء
لانه عندى كرش و اريد التخلص منها .

zanouba2001
08-19-2007, 04:00 PM
اهلا يا فراشات .اين انت يا happy
الان 1 ظهرا
-شربت 2 كوب ماء
-شربت كوب شاى اعشاب
-الغداء :صحن خضار على البخار +صحن سلطة كبيييييييييييير+2 بيض مسلوق .

يوم امس كانت ارادتى كبيرة .كانت مغريات كبيرة ولم اهزم (حلويات+طرطات+معجنات)
هدا يعتبر نجاح كبير اد لم يسبق لى ان قاومت .اننى لم اتناول ولا قطعةواحدة .
اين انت يا happy لتشجعينى اكثر

ام القمر جوري
08-19-2007, 06:04 PM
حبيت اكتب يومياتي قبل ما امشي
بعد الفطاربساعة شربت 2كاس ماء
الغداء شوربة خضار+3م ارز +قطعة صغيرة من صدر الدجاجة
ثم ماء والأن راح اشرب منقوع الشاي باليمون
والعشاء ان شاء الله زبادي
اه عملت نصف ساعة رياضة
وبعد شوي راح اعمل تاني واحول امشي شوي
ان شاء الله

desertflower
08-19-2007, 06:36 PM
الله يوفقكم ومبروك النحف خادمة الاسلام وتابعي

zanouba2001
08-19-2007, 07:18 PM
ام القمر جورى
تروحى و ترجعى بالسلامة
ان شاء الله تعالى
:frashagir:frashagir:frashagir

توته النوس
08-19-2007, 07:45 PM
ام جودي تروحي وترجعي بالسلامه وشكراً لانك طمنتيني
اليوم صحيت الظهر وشريت المنقوع +2 كوب ماء وبعدين حبوب النخاله وبعدين فطرت بيضه مسلوقه + شريحة توست + ماج شاي باللبن
ورحت الشغل ومارحت الجم اليوم بس نازله امشي في السوق عشان اعوض ودلوقتي قايمه اشرب كوبين ميه + نخاله وبعدهم تفاحه
بس فين هابي مش شايفه تنورنا وتشجعنا وتدينا نصايحها الغالية الي ما نستغنى عنها

بلبل 2011
08-19-2007, 09:01 PM
حبيبتي يليت تحطي لنا طريقة ريجيم النخاله لأني أنا كمان بحبها مررررررررررررررررة

zanouba2001
08-19-2007, 09:23 PM
حبيبتي يليت تحطي لنا طريقة ريجيم النخاله لأني أنا كمان بحبها مررررررررررررررررة

اختى الفراشة رجيم النخالة موجود بالتفصيل الممل فى الصفحة الثالثة
اتمنى لك الافادة

nise rose
08-20-2007, 12:36 AM
سلام معطر بالفل والياسمين والصحة والرشاقة
كيفكم يارشيقات المستقبل_إن شاء الله المستقبل القريب وليس البعيد_.........
فين زهرات الصفحة خوخة وهبة؟؟؟لاتطولوا الغيبة ترانا مشتاقين والا بعدين أخاف نخبص من وراكم _تهدد هههههههههه
لا لا أمزح أصلا اللي ماعندها رقيب ذاتي ماتستاهل الانضمام للمجموعة الحلوة دي
شوفوا ماشاء الله الحلوات الجديدات أم القمر وتوتة وزنوبة كيف باديات بحماس وماشيات زي الفل حتى أنهم اتصدروا الموضوع وخلاص بيطردونا برة ماعاد لنا قعدة بعدهم خخخخخخخخخ
خلاص بيحتلوا المراكز الأولى في الإرادة وتطبيق الدايت ونحن "صفر عالشمال"
ماشاء الله عليهم ماشاء الله ماأقول إلا ربي يثبتهم وإيانا ويزيدهم من فضله ويحقق لهم مرادهم عاجلا غير آجل يارب

ادعو لي يابنات ربي يختار لي اللي فيه خير أنا في مفرق طريقين ومحتارة فيهما لاأدري أين المصير.....!!

Happy_heba
08-20-2007, 12:56 AM
حبااااااااااااااااااااااااااايبى انا اااااااااااااااااااااااااااااسفة على التاخير

والله كنت مشغولة جا بقالى يومين.

سامحونى واعذرونى.

انا محامي وبحضر ماجيستير فى القانون العام وادعلى بالوفيق ان فاضلى شهر على الامتحانات

المهم انا الدايت بتاع امبارح كان ممتاز وعايزة اقلكم انى اشتركت فى الجيم وروحت امبارح وكان جميل جدا.

والنهاردة كنت فى الساحل الشمالى كان عندى مشوار مهم مع الاهل هناك.

عايزة اقولكم حاجة مهمة جدا انى معاكم للنهاية ومقدرش انساكم ولا حتى ابعد عنكم وزى ما انتوا متاكدين ان افضل شئ احنا حصلنا عليها هى الصداقة والاخوة ما بينا واننا بنتعاون لاجل الوصول لهدف مراد تحقيقه.

ووحشتووووووووووووووووووووووووووووونى جدا والله لايحرمنى منكم.

Happy_heba
08-20-2007, 01:10 AM
الف الف مليون سلامة عليكى يا ناااااايس يا قمر والله قلقتينى عليكى .

وان شاء الله ربنا سبحانه وتعالى هيهديكى للطريق الاصلح لكى لانك والله انسانة بمعنى الكلمة وربنا هيوفقك باذن الله.

بالنسة للدايت ما شاء الله عليكى كده تمام التمام وصدقينى اكيد حاسة ان جسمك بقى خفيف فى الحركة عن الاول والنفسية بقت تمام.

القياس يوم الخميس عايزاكى تشرفينا واستمرى يا قمر .

hanouf777
08-20-2007, 01:13 AM
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه ياليت انحف بس ما فيه ارادة

nise rose
08-20-2007, 01:17 AM
هلا هبة نورتي الصفحة والله يسلمك ويعافيك واتطمني مافي إلا العافية بس أموري ملخبطة شوي وفي كم حاجة ماادري إيش ربنا كاتب لي فيها!!!
عارفة أني بتكلم ألغاز لكن إن وضحت الأمور رايحة أخبركم بها
ماشاء الله عليك محامي وبتحضر ماجستير!!
أنا قولت بخاف منك لييييييييييه أتريك مانت بسهلة
شدي حيلك عاوزين امتياز مع مرتبة الشرف وأنت قدها ما شاء الله عليك
الله يوفقك ويحقق لك ماتتمنين ويسعدك دنيا وآخرة ويجزيك عنا خير الجزاء.........اللهم آمين

Happy_heba
08-20-2007, 01:20 AM
حبيبة قلبى الجميلة زنوبا * قبل اى شئ وقبل كل شئ انا بشكرك على تعاونك مع الفراشات فى غيابى

واحلى حاجة ان اللى يقدر يساعد ويفيد التانى فى شئ ياريت ما يقصر ولا يتاخر عنه وربنا طبعا بيكتبه فى ميزان حسناته وبتعوض عليه وعلى صحته وان شاء الله حبيبتى وزنك هينزل باذن الله .

وتذكروا لا يضيع الله اجر من احسن عملا*

يا قمر انتى كده الدايت جميل جدا معاكى ومظبطة صح الصح هههههههههههههههههههه

وما شاء الله عليكى انتى عايزة توصلى وبتقاومى المغريات كلها فربنا هيكافاك خير يا صاحبة الارادة القوية.

1- بالنسبة للموية كميتها رااااااااائعة وهتشوفى الفرن لما نوزن يوم الخميس
2- شاى الاعشاب جميل جدا وممتاز واكيد حستى بمفعوله.
حبيبى عايزة اعرف اخر موعد لوجبة العشاء بتاعتك بتكون امتى ؟
وعايزة اسالك عن الرياضة ؟ مش حاسة انك بتمارسى رياضة .ياريت تبلغينى.
المهم يا قمر واصلى واستمرى وانا معاكى خطوة بخطوة ومعلش غبت عليكى شوية لانى كنت مشغولة شوية.

وعايزة الرياضة يا زنوبا ومتنسيشالقياس يوم الخميس.

Happy_heba
08-20-2007, 01:25 AM
حبيبة قلبى ناااايس الف سلمة عليكى واتمنى تكونى بخير دلوقتى

وايه الدعوة الجميلة ديه ربنا يخليكى ليا ومايحرمنى منك ابدا اللهم امين.

شوفتى بقى طلعت محامية وشكلك كنتى حاسة بكده.

ادعيلى يا نايس على طول ربنا يكرمنى فى امتحان الماجيستير ده لانه مش صعب والله ده ناااااااااااااااااااار يا حبيبى ناااااااااااااااار هههههههههههههههه

ويارب حبيبتى ينولك اللى فى بقالك ويوفقك وبالك يرتاح ويحميكى ويسعدك يارب.... اللهم امين

Happy_heba
08-20-2007, 01:30 AM
اختى * عبير * سعيدة بانضمامك لينا يا قمر.
معلش اتاخرت عليكى يا قمر فى الرد.
وبالنسبة لطريقة السمك المشوى :

انك بتغسلى السمك كويس وبتنقعيها فى الردة الخاصة للشوى وبتضعى السمك على الشواية على الفرن والافضل طبعا انك بتشتريها جاهز من عند بتاع السمك علشان كمان دخان الشوى مياثرش عليكى فى البيت.

وفى طريقة تانية انك ممكن تسلقيه: انك بتنضفى السمكة من بطنها ومن بره وبتحطى شوية موية فى صينية على النار وعليها الكرفس المقطع والملح والكمون وعلى نار هادية لمدة ربع ساعة واتفرجى على العم وعندك كمان طبق شوربة سمك بالكرفس.

اى خدمة وانا حاضرة.

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0