المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسئلي تجدي الجواب مع خبيرة البشرة د.ندا

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14

marwa fathy
12-05-2008, 03:29 PM
هل يوجد زيت جنين قمح خاص بالبشرة واخر خاص بالشعر؟
ام هو نوع واحد

وهل خلطه مع زيت اللوز الحو يصلح للوجه وللهالات السودا؟

ام ان زيت اللوز المر هو اللذ يصلح للبشرة

none mel7 aldnya
12-05-2008, 05:06 PM
السلام عليكم
انا اعااني من البثور ....وهي طالعت لي بفخوذي وساقي وبكثرره.....ابي لها حل ..ويقولون سببها ان المسام وسيعه ....
ياليت تعطيني حل ..

احساس خلي
12-05-2008, 05:13 PM
ممكن حل للزيوت الفظيعه اللي تخرج من البشره الدهنيه

والله تعبت

marwa fathy
12-07-2008, 06:39 AM
انا نفسي في حاجه تجعل البشره صافيه لا شئ يوجد فوقها لاني مشكلتي انى وجهى مش صافي يعني احيانا الاقي لونه مش واحد ومناطق ضغريه جدا فيه غامقه مثل جنب الانف وحول الشفاه بجانب الرؤس السودا التى توجد على الانف نفسي في بشره صااااااااااااااااااااااافية جدا قبل ما تكون بيضااااااااااااء ... فما هو الحل ... وهل يوجد حل لهذا .. وهل يوجد صابونه مخصصه لهذا

randa nda
12-14-2008, 08:35 PM
كل عام وانتم بخير فراشاتي العزيزات
وحشتوني جدااااااااااااااااااااا

randa nda
12-14-2008, 08:53 PM
عزيزتي مروة فتحي
زيت جنين القمح نوع واحد يستخدم للبشرة والشعر
وزيت اللوز المناسب للبشرة هو المر والحلو كمان كويس لكن المر افضل
وممكن تخلطي جنين القمح مع اللوز سواء الحلو او المر وتستخدميهم
وارجعي لصفحة 32 هاتلاقي في اخر الصفحة وصفات حلوة لتوحيد لون البشرة وتصفيتها
عزيزتي نون ملح الدنيا
بالنسبة للبثور قوليلي هل بتظهر في الاماكن اللي بتشيلي منها الشعر ولا مالهاش علاقة بالشعر
عزيزتي احساس خلي
بالنسبة للبشرة الدهنية قومي بعمل حمام بخار للبشرة مرتين اسبوعيا
ويوم بعد يوم اعملي تنظيف للبشرة باستخدام خلطة مكونة من كميات متساوية من بياض البيض والسكر والنشا بتضربيهم كويس وتدهني بشرتك وتتركيهم لمدة ربع ساعة وبعدين تفركيهم كويس وتغسلي وجهك بالماء البارد
كمان الاهتمام بغسل الوجه اكتر من مرة يوميا بالماء والصابون

randa nda
12-14-2008, 08:55 PM
اخواتي العزيزات
اعذروني اذا اتاخرت عليكم في الردود لاني مشغولة جدا اليومين دول باحاول انظم لعمل بازار نسائي في الراشد مول
دعواتكم لي ربنا يوفقني

123roro
12-14-2008, 09:20 PM
ممكن حل لاثــار الحبوب لونها شوي غامق هل فيه كريم مفيد لها وانا بشرتي دهنيه وحساسه

فراشة بلا جنحان
12-14-2008, 09:21 PM
مرااااااحب
بس بدي منك خلطة يوميه او اسبوعية للمحافظة على جمال وصفاء البشرة لاني مالقيتها بصفحة 32 وخلطة للمحافظة على محيط العين مو للسواد كمان هي مالقيتها وبدي ااسالك ممكن استخدم نبتة السعادة على الوجه او الابط او الاماكن الحساسة
وشكككككككرا كتبر الله يسعدك انشا الله ياريت لو تكتبيلي الخلطات بالتفصيل والمقادير :0144:

randa nda
12-17-2008, 05:02 AM
ممكن حل لاثــار الحبوب لونها شوي غامق هل فيه كريم مفيد لها وانا بشرتي دهنيه وحساسه
اختي العزيزة
لاثار الحبوب استعملي ماسك يومي من عجينة مكونة من مسحوق الحمص واللبن والليمون
ومرتين اسبوعيا اعملي سنفرة بخلطة مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا تخلطيهم كويس وندهنيهم على بشرتك وتتركيهم لحد ماينشفوا بين ربع ونص ساعة وبعدين تفركيه كويس وتشطفيه بالماء

randa nda
12-17-2008, 05:11 AM
مرااااااحب
بس بدي منك خلطة يوميه او اسبوعية للمحافظة على جمال وصفاء البشرة لاني مالقيتها بصفحة 32 وخلطة للمحافظة على محيط العين مو للسواد كمان هي مالقيتها وبدي ااسالك ممكن استخدم نبتة السعادة على الوجه او الابط او الاماكن الحساسة
وشكككككككرا كتبر الله يسعدك انشا الله ياريت لو تكتبيلي الخلطات بالتفصيل والمقادير :0144:
اهلا بيك يا قمر
لجمال وصفاء البشرة لو بيعاني من اثار حبوب او بقع لاي سبب يبقى نفس الوصفة اللي ذكرتها في اجابتي السابقة اما لو البشرة طبيعية ومافيش فيها مشاكل يبقى كفاية خلطة السنفرة مرة كل اسبوعين اللي هي في الاجابة السابقة على طول واعملي مرتين اسبوعيا ماسك من العسل واللبن والليمون بمقادير متساوية
بالنسبة للمحافظة على محيط العين يكفي مسحه يوميا مرة بقطنة مبللة بزيت اللوز او الزيتون
عمل الكمادات الباردة من وقت لاخروايضا عمل المساج الخاص بالعين في مساج الوجه اللي حطيت لكم الفلاش بتلعه في بدايات الموضوع ولو موش عارفة تلاقيه قوليلي وانا احطهولك تاني
وايوه يمكن استخدام نبتة السعادة لاي مكان في الجسم

marwa fathy
12-17-2008, 07:14 PM
هل القهوة مفيده للشعر ؟ وما فائدته ؟ وكيفيية استعمالة؟

وهل هناك زيت يسمى زيت الكوكو .. ؟

الشيخة غزلالان
12-17-2008, 09:12 PM
انا ابى شى يوحد لون البشرة

& كلي احساااس &
12-24-2008, 05:26 PM
دكتوره كتبتي قبل فتره كريمات تخدير لازاله الشعر الغير مرغوب فيه ياليت تعيديها اسم الكريمات ....
وهل اقدر استعملها وانا حامل.................
وشكرا

randa nda
12-25-2008, 07:59 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وحشتوني جدا جدا بس النت قطع من عندي كام يوم كدة غير اني بقالي حوالي 10 ايام مشغولة جدا بمحاولة لتنظيم بازار يكون فرصة لي ولاي واحدة عندها ابداع في مجال معين وموش عارفة توصله للناس
فارجو انكم تعذروني لو اتاخرت عليكم وتدعولي من قلبكم ان ربنا يوفقني

رقوش أم الطربوش
12-25-2008, 08:28 PM
أبي شي ينفخ خدودي جربت زبادي مع خميرة فوريه ومافاد

randa nda
12-25-2008, 08:34 PM
عزيزتي مروة فتحي
حكاية القهوة والشعر دي جديدة علي اللي اعرفه عن القهوة تجميليا انها ممكن تضيق المسام على اساس انها مادة قابضة او تقلل السيليولايت على اساس انها مذيبة للدهون لكن عموما ادور ولو لقيت لها علاقة بالشعر اقولك وزيت الكوكو لو كتبتيلي الاسم اللي تقصديه بلانجليزي يمكن تكون الرؤية اوضح لكن عموما لو هو اسمه بيعبر عن مكوناته يبقى ممكن يكون زيت زبدة الكاكاو
عزيزتي الشيخة غزلان
لتوحيد لون البشرة يمكنك استعمال ماسك من مسحوق الحمص والليمون واللبن يوميا
عزيزتي كلي احساس
كريم التخدير اللي ممكن تستعمليه من الصيدلية واسمه لجنوكايين او ريالوكين او ليدوكاين
عزيزتي رقوش ام الطربوش
لتنفيخ الخدود ممكن تستعملي ماسك يومي من مسحوق الحلبة مع العسل
ولو زرتي المدينة مرة ممكن تاخدي من الكريم اللي باعمله

marwa fathy
12-25-2008, 09:31 PM
انا قرات عن زيت الكوكو .. واول مرة على فكرة اقرا عنه ... انه يطول الشعر 5 سم في الشهر ومكوناته عديده جدا جدا فهو يتكون من :

محتويااات الزيت

زيت اللوز
زيت الخروع
زيت دوار الشمس
زيت الزيتون
زيت الذره
زيت النارجيل

فيتامين(A&E)

خلاصة السدر
خلاصة المرميه
خلاصةالحناء
خلاصة المحلب

مواد معطره طبيعية
خلطة اعشاب طبيعيه

بس انا نفسي الاقيه عندنا في مصر لكن اسمه غريب جدا
لو حضرتك نعرفي اسمه بالانجليزي ياريت تقوليلي عليه
لان فوايده حلووووووة جدا للشعر حسب ما قرات عنه

marwa fathy
12-25-2008, 09:36 PM
انا قرات عن وصفه لتنفيخ الخدود وهي كريم كولاجين مع حبوب جنين القمح

هل هذا الوصفه مضمونه ... وهل الكولاجين له مضار او اثار جانبية ?
ومن فضلك اعطيني اسامس كريمات فيها كولاجين ...

وهل الخدود بعد النفخ ترجع تاني لو تركت استخدامة

وثانيا ... هل هناك خلطة سويت معينة تجعل الشعر لا يطلع مرة ثانية .... وما هي مكوناتها ؟؟ وكيفية عملها

وجزاكي الله خيرا يا احلى دكتوووووووووووووورة

الصبا2
12-26-2008, 05:14 PM
شكرا لتواجدك معنا يا دكتور وجزاك الله الف خير على تطوعك ومساعدة الكل
حابه اسالك عن شعر الجسم هل من مواد تاخر او تمنه طلوعه وسمعت عن نبات السعد فهل يفيد ام لا وكذلك قشرة الشعر
وتفتيح الاماكن الغامقه

الصبا2
12-26-2008, 06:09 PM
/,,

رسيل 11
12-26-2008, 07:23 PM
رئيك في كريم افالون للتفتيح 4% ؟ خصوصا للمناطق السمراء اللي في الجسم ؟
وكم مدة العلاج؟

فراشة بلا جنحان
12-28-2008, 11:44 AM
صباح الورد
وصفتي الليمون والسكر لتبييض الركب والمناطق الحساسة ممكن بس اعرف شو الطريقة وكم بالضبط اخليه على الجسم وكم مرة اعملو
كمان بدي اسالك في خطوط بنية غامقة شوي على الشفتين واطرافهم كمان شو الحل
وشكررا الك

randa nda
12-28-2008, 10:49 PM
عزيزتي مروة فتحي
الزيت اللي ذكرتيه انا ماعرفهوش فماقدرش اقولك اسمه بالانجليزي ايه بس ممكن نكون الكوكو دي جاية من ال coco nutاللي هو جوز الهند اللي هو النرجيل
وبعدين المكونات اللي ذكرتيها كلها متوفرة جربي تعمليه انت بنفسك
بالنسبة للكولاجين انا لالفضل اخده باي طريقة لان ممكن يكون له اعراض حساسية كتير لو كان فعلا كولاجين وفي الاخر بعد ماتبطليه بيدوب ويختفي تدريجيا من البشرة وزي ما دايما باقول اننا نحفز انتاج الكولاجين الخاص بينا افضل الف مرة من اننا نجيب كولاجين من برة ونحطه ومن اعظم وابسط الاكتشافات اللي قريت عنها مؤخرا ان فيتامين سي هو افضل محفز لانتاج الكولاجين
وبالنسبة لخلطة سويت ماتطلعش الشعر انا برضه سمعت عنهابس ماجربتهاش لاني ماشية بكريم السعد اللي باعمله ونتيجته كويسة ولو عايزة مقاديرها اللي لقيتها في احد المنتديات بس انا ماجربتهاش ومن مكوناتها موش شايفة حاجة ممكن تؤدي لمنع او تقليل الشعر فلو عايزة تجربيها كوني حذرة وجربيها الاول في جزء صغير ومتداري من جسمك
هي زي السويت العادية بس بتضيفي لها فسوخ مغربي في حجم البندقة ونص ملعقة صغيرة مستكة مطحونة و3 ملاعق كبيرة شبة
عزيزتي الصبا2 بالنسبة لابطاء نمو الشعر ايوه نبات السعد مفيد المهم تستخدميه صح
وبالنسبة لقشرة الشعريوميا اخلطي ملعقة كبيرة من عصير الليمون مع ملعقتين كبيرتين من زيت الزيتون ودلكي فروة الراس جيدا واتركيه من المساء للصباح
وبانسبة لتفتيح الاماكن الغامقة ارجعي لصفحة 32
عزيزتي رسيل 11
انا لااشجع استخدام كريم افالون الا تحت اشراف طبي فيما عدا الركبة والكوع
ومدة العلاج به تصل الى 3 شهور
عزيزتي فراشة بلا جناحان
تفاصيلخلطة بياض البيض والسكر والنشا هاتلاقيها في اخر صفحة 32
وبالنسب للشفاه يكفي انك تدهنيها بزيت اللوز

marwa fathy
12-28-2008, 11:08 PM
شكرا ليكي يا دكتوووورة جدا
بس ما هي المواد التي تحفز انتاج الكولاجين طبيعيا
وهل هناك زيوت معينة تحفز انتاجه ؟

وما هي علاج الرؤوس السودا ؟

وهل الشوفان يفتح البشرة ؟

marwa fathy
12-28-2008, 11:10 PM
على فكرة يا دكتورة انا اشتريت كريم السعد من عطار بجانبنا ... ممكن اعرف كيف يستخدم ... وبعد كام مرة تظهر النتيجة ؟

έ7şąŚ ρĩήк ఇ
12-28-2008, 11:15 PM
ممكن اعرف وش افضل كريم لتفتيح المناطق الحساسه

انا كثيرررررر سمرا وقارفه منها
مع ان بشرتي بيضا .. :(

انا فكرت اشتري iklen
وبعضهم يمدحون فيد اوت ..
.. انتي ايش تقولي ؟؟ :]

Red fllower
12-29-2008, 01:05 AM
عزيزتي:
مسامات رجلي جدا واضحة ......وبشكل كبير....
وأنا حاليا مقبلة على زواج......فياليت تفيديني؟؟؟؟
وجزاك الله خيرا

الصبا2
12-29-2008, 08:41 AM
شكرا دكتوره على ردك بس ممكن الطريقه الصحيحه لنبات السعد وسمعت عن وصفة اضافة عشبة السكران فياريت تفيدينا

الصبا2
12-29-2008, 09:23 AM
وصفات التجميل الطبيعية الهندية وفيه وصفة سهلة جدا عجبتني لانها مفيدة لاكتر من حاجة هي اصلا مذكورة كوسيلة للتخلص من الشعر الزائد في الوجه لكن هي في حد ذاتها تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامها لجميع الاجزاء هي عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشل وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على جسمك كله بس خلي بالك مايكونش فيه شعر طويل تحت الباط او في المنطقة الحسلسة وماتكونيش لسة شايلة الشعر منهم بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربغ ساعة وبعدين تبداي تفركيه بالنسبة للوجه وتحت الابط والاماكن الحساسة هاتستعملي اصابع اليدين في عملية الفرك وبالنسبة للكوع والركبة استخدمي الليفة ولباقي اجزاء الجسم زي ماتحبي ده هاتستعمليه مرة واحدة اسبوعيا
ممكن شؤال يا دكتوره هل هده الطريقه مجديه لازالة الشعر مثل الحلاوه تقصدي وعندي مشكله يادكتوره وهي منابت الشعر في فخدي من الخلف وملمسها خشت كانه في شعر ومدبب وبيسببلي احراج ياريت اذا عندك حل تفيديني وجزاك الله الف خير علىتحملك علينا

Red fllower
12-30-2008, 01:07 AM
سبحان الله والحمد لله

وحيدة بحياتي
01-02-2009, 02:20 PM
الله يعطيك العافية
حابة اسئلك عن كريم فيد اوت انا اخذته ابغى استعمله لوجهي ورقبتي لانه يختلف الوجه عن الرقبه فسمعت عنه وحبيت انه تتوحد البشرة وسئلت الصيدلي قالي مافي منه مشكلة بس لما بحثت كانه في احد يمدح واحد يحذر منه انا لي اسبوع استخدمه ولا اخرج للشمس ولاحظت انه فيه حبوب صغيرة حمرا في اجزاء من وجهي ماادري منه اولا
سؤالي ايش رايك فيه وهل يضر لان فيه هيدرو كينون
مشكورة والله يعطيك الف عافية يادكتورة

حقيقة موخيال
01-02-2009, 02:31 PM
اختي العزيزه انا امراة متزوجه من قبل زواجي وانا اعاني من نفس المشكله وهي بشرتي تبقى صافيه طول فترة الصيف وبعد دخول فصل الشتاء بحوالي شهر تقريبا تضهر بعض الحبوب على وجهي احيانا كبيره واحيانا صغيره دون رؤس بيضاء او حتى زوان تقعد فتره وتروح لوحدها واحيانا لا تضهر نهائيا ويمر فصل الشتاء دون ضهورها فما هذه الحبوب وما علاجها:020::02::01:

ايمان الغيطي
01-02-2009, 03:12 PM
مشكورة يا أختي علي الموضوع الجميل و جزاكي الله عنا كل خير
بسألك عن الحبوب التي تظهر في منطقة الظهر كيف نعالجها
مشكورة

*ملامح يوسفيه*
01-02-2009, 04:12 PM
مشكوره يالغلاااا ,, لي عوده بأذن الله ,,

المشتاقة506
01-02-2009, 09:18 PM
السلام عليكم
حابة اسالك عن كونترا ستوبكس هل ينفع حق الحفر الي في الوجه ولكي جزيل اشكر

randa nda
01-04-2009, 01:44 AM
عزيزتي مروة فتحي
زي ما ذكرت قبل كدة ان فيتامين سي بيحفز انتلج الكولاجين في البشرة وفيتامين سي موجود بكثرة في الليمون يعني استعمال اي ماسك فيه الليمون يوميا لدهان البشرة يؤدي الى تحفيز انتاج الكولاجين
وبالنسبة للرؤوس السوداء من المفيد عمل حمام بخار للوجه ثم دهنها بدهان مكون من عصير طماطم وجليسرين
اما بالنسبة للشوفان فانا ماعنديش معلومة انه بيفتح البشرة لكن اكيد لو استخدمتيه في اي ماسك موش هايضر البشرة يعني ممكن تجربي وتقوللنا النتيجة
وبالنسبة لكريم السعد بتدهنيه مباشرة بعد ازالة الشعر بالحلاوة ولو حابة تدهنيه تاني وتات يوم ممكن بس تاثيره بيكون اضعف يعني اهم مرة هي اللي بتدهنيها مباشرة بعد نزع الشعر والمفروض انك من اول مرة بتلاحظي فرق سواء في المدة اللي بطلع فيها الشعر او في كثافة الشعر او سمكه
عزيزتي اميرة الحب
انا لاافضل استعمال اي كريم للمناطق الحساسة
ولتفتيحها يكفي انك تزيلي الشعر بالحلاوة وتدهنيها يوميا بخليط من الليمون والجليسرين

randa nda
01-04-2009, 01:51 AM
عزيزتي:
مسامات رجلي جدا واضحة ......وبشكل كبير....
وأنا حاليا مقبلة على زواج......فياليت تفيديني؟؟؟؟
وجزاك الله خيرا
اختي العزيزة
في الغالب بتكون الماسامات في الارجل سببها ازالة الشعر بالماكينى او الكريم فلو بتستعملي اي وسيلة منهم بلاش منها وخليكي مع الحلاوة
وعلشان تقللي المسامات اللي موجودة اعملي لرجلك تقشير مرة اسبوعيا باستخدام خلكة مكونة من كميات متساوية من بياض البيض والنشا والسكر تخلطيهم كويس وتدهني رجلك وبعد حوالي ربع ساعة لماتحسي انها نشفت تفركيها باستخدام ليفة خشنة او الحجر المخصص للارجل بس طبعا تخلي بالك انك ماتجرحيش نفسك وبعد غسلها ممكن تدهنيها بزيت الزيتون لترطيبها

randa nda
01-04-2009, 02:00 AM
وصفات التجميل الطبيعية الهندية وفيه وصفة سهلة جدا عجبتني لانها مفيدة لاكتر من حاجة هي اصلا مذكورة كوسيلة للتخلص من الشعر الزائد في الوجه لكن هي في حد ذاتها تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامها لجميع الاجزاء هي عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشل وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على جسمك كله بس خلي بالك مايكونش فيه شعر طويل تحت الباط او في المنطقة الحسلسة وماتكونيش لسة شايلة الشعر منهم بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربغ ساعة وبعدين تبداي تفركيه بالنسبة للوجه وتحت الابط والاماكن الحساسة هاتستعملي اصابع اليدين في عملية الفرك وبالنسبة للكوع والركبة استخدمي الليفة ولباقي اجزاء الجسم زي ماتحبي ده هاتستعمليه مرة واحدة اسبوعيا
ممكن شؤال يا دكتوره هل هده الطريقه مجديه لازالة الشعر مثل الحلاوه تقصدي وعندي مشكله يادكتوره وهي منابت الشعر في فخدي من الخلف وملمسها خشت كانه في شعر ومدبب وبيسببلي احراج ياريت اذا عندك حل تفيديني وجزاك الله الف خير علىتحملك علينا
شوفي يا قمر الطريقة دي ممكن تكون مجدية زي الحلاوة بس مع الشعر الخفيف زي شعر الوجه لكن مع باقي الشعر في الجسم هاتكون مؤلمة ومش نفس نتيجة الحلاوة لكن ممكن تجربيها للفخد لان الشعر في الفخد يعتبر خفيف ولو بتشيليه بالموس او الماكينة او الكريم بيكون هو ده سبب الخشونة
وبالنسبة للسعد بتحاولي تجيبيه مطحون من عند العطار ولكل ملعقة كبيرة من السعد المطحون بتضيفي كوب ماء وتسيبيه يغلي على النار لحد مايتبخر الماء ويتبقى عندك شئ اسود يشبه الطين بتدهنيه مباشرة بعد نزع الشعر بالحلاوة وتسيبيه نصف ساعة او اكتر على اد ماتقدري وبعدين تغسليه ولو حابة تضيفي السكران بدال كوب الماء اللي بتضيفيه للسعد بتضيفي كوب من الماء اللي سبق وغليتي فيه ملعقة من السكران

randa nda
01-04-2009, 02:06 AM
الله يعطيك العافية
حابة اسئلك عن كريم فيد اوت انا اخذته ابغى استعمله لوجهي ورقبتي لانه يختلف الوجه عن الرقبه فسمعت عنه وحبيت انه تتوحد البشرة وسئلت الصيدلي قالي مافي منه مشكلة بس لما بحثت كانه في احد يمدح واحد يحذر منه انا لي اسبوع استخدمه ولا اخرج للشمس ولاحظت انه فيه حبوب صغيرة حمرا في اجزاء من وجهي ماادري منه اولا
سؤالي ايش رايك فيه وهل يضر لان فيه هيدرو كينون
مشكورة والله يعطيك الف عافية يادكتورة
اختي العزيزة
عن نفسي لاافضل استخدام الهيدروكينون للوجه بالرغم من انه موجود في كل كريمات التفتيح اللي موجودة في الاسواق وده لان له عدة اثار
اهمها انه لايمكن استعماله والتعرض للشمس لان في الحالة دي بيؤدي الى زيادة السمار كمان ممكن يسبب التهابات للبشرة الحساسة وممكن او اكيد ان الحبوب الصغيرة اللي طلعت لك منه
والاهم من كدة ان استعماله لفترة طوياة ممكن يؤدي الى ظهور تبقعات سمراء في البشرة
للاسباب دي انا لاافضل استخدامه

randa nda
01-04-2009, 02:12 AM
اختي العزيزه انا امراة متزوجه من قبل زواجي وانا اعاني من نفس المشكله وهي بشرتي تبقى صافيه طول فترة الصيف وبعد دخول فصل الشتاء بحوالي شهر تقريبا تضهر بعض الحبوب على وجهي احيانا كبيره واحيانا صغيره دون رؤس بيضاء او حتى زوان تقعد فتره وتروح لوحدها واحيانا لا تضهر نهائيا ويمر فصل الشتاء دون ضهورها فما هذه الحبوب وما علاجها:020::02::01:
اختي العزيزة
بصراحة غريبة شوية ان الحبوب تطلع في الشتا وتكون بشرتك صافية في الصيف لان في الغالب اللي بيحصل العكس
لكن موش مشكلة اي وقت تطلع لك فيه الحبوب اعملي ماسك من العسل وعصير الجزر وباذن الله يعالجها

randa nda
01-04-2009, 02:17 AM
عزيزتي ايمان الغيطي
فكرتيني بريحة البحر انا كمان من الاسكندرية وبجد وحشتني
بالنسبة للحبوب تقدري تستخدمي نفس الوصفة اللي ذكرتها في اجابتي السابقة وهي ماسك العسل وعصير الجزر
عزيزتي ملامح يوسفية
شكرا لمرورك
عزيزتي المشتاقة 506
ايوه الكونتراكتيوبكس مفيد للاثار ولحفر الوجه

محيط الحزن
01-04-2009, 03:12 AM
جزاك الله خير على تطوعك لمساعدة الفراشات
عزيزتي عندي سؤالين

1- اتعالج من حبوب الشباب والحمد لله خفت كثير لكن الي يزعجني ان الاثار والحفر عامله شكل بشع في وجهي كيف اتخلص منها

2- اعاني من الهالات بشكل غير طبيعي وكمان سواد في حواف الشفتين بشكل محرج جدا جدا نصيحتك اتعالج على يد اخصائية جلدية او فيه خلطة تنصحيني اعملها او كريم اشتريه

مشكورة حبيبتي

girl_love4ever
01-04-2009, 07:46 AM
يعطيك العاافيه ياقمر
مشكلتي المزمنه..داايم اعاني منهاا.

سواد الابط كل شئ جربته احس يفتح بعدين يرجع مثل الاول..

بالاول ماكان كذا..سبب السواد حساسيه جاتني وتجرح..وعالجت الحساسيه وراحت بس بقى اثر السواد...
ليت تساعديني بكريمات مضمونه او خلطات تعطي نتيجه..

الله بجررحي كفيل
01-04-2009, 08:58 AM
موضوع حلو للرفع

حقيقة موخيال
01-04-2009, 07:47 PM
مشكوره حبيبتي ويعطيكي العافيه

روووعة الفراشات
01-04-2009, 08:39 PM
الله يجزاك الف خير اختي رندا ويجعله بموازين حسناتك

سؤالي يالغاليه عن كريمات التبييض ( الدوكين فورت - افوكين فورت - افالون البمبي والازرق)
ايها افضل وهل بعد تركهم ترجع البشره للاسمرار

ولك جزيل الشكر

وحيدة بحياتي
01-05-2009, 12:53 PM
اختي العزيزة
عن نفسي لاافضل استخدام الهيدروكينون للوجه بالرغم من انه موجود في كل كريمات التفتيح اللي موجودة في الاسواق وده لان له عدة اثار
اهمها انه لايمكن استعماله والتعرض للشمس لان في الحالة دي بيؤدي الى زيادة السمار كمان ممكن يسبب التهابات للبشرة الحساسة وممكن او اكيد ان الحبوب الصغيرة اللي طلعت لك منه
والاهم من كدة ان استعماله لفترة طوياة ممكن يؤدي الى ظهور تبقعات سمراء في البشرة
للاسباب دي انا لاافضل استخدامه

مشكورة يادكتورة
يعطيك العافية الف شكر
ربنا يفتحها بوجهك ويرزقك من حيث لاتحتسبين

طـوق الياسـمين
01-05-2009, 01:47 PM
مرحبا دكتورة

حابة اسألك عن كريم ازالة الهالات السوداء

هل نستخدمه مرة في اليوم او مرتين؟

hebaaa
01-05-2009, 07:16 PM
مرحبا دكتورة
أنا فرحي في شهر 3 و بشرتي فيها أثار حب و سويت جلسة تقشير كيميائي من فترة و تحسنت بشرتي شوي و الدكتورة طلبت جلسة ثانية بس أنا تعبت نفسيا كثير من الجلسة الأولي و ماني حابة أكرر التجربة .
ذهبت لدكتورة ثانية و عطتني Zineyrat lotion أتمني كتابيته تكون صح و حاليا صارلي 7 أسابيع أستعمله و خلال أول أسبوعين أستخدمت حبوب tetracycline و الحمد الله الحين ما في حب يطلع بس في فترة الدورة و قالتي استمري عليه لمدة 4 أسابيع كمان و هو حيروح الأثار كمان مو بس الحب .
سؤالي هل صح حيروح الأثار و لا لا و هل أرجع أسوي تقشير ثاني ؟ و كمان سؤالي حتي لو راحت الأثر مع اللوشن ما راح يصفي وجهي كله لأني ما بستعمل اللوشن علي كل الوجه بس علي الأماكن التي كان فيها حب . يعني أنا حابة شي يصفي كل الوحه خصوصا بعد التقشير ( علي فكرة أنا عملت التقشير في شهر 7 ) الماضي حسيت وحهي صار يتأثر كثير بالحرارة و يصير أحمر بسرعة و تصير الأثار كثير واضحة رغم إنه الدكتورة الثانية حكتلي إنت مو محتاجة جلسة ثانية لأنه الأثار عبارة عن لون مش حفر يعني لون أحمر و بس .
الأن هذه هي القصة شو أساوي من هون للعرس.

جولييت زمانها
01-05-2009, 11:37 PM
لو سمحتي حبيت أسألك عن كريم باريس فلورا
لتفتيح( .....!!)
شو رايك فيه ؟؟؟

غلات امي بدمي
01-06-2009, 12:42 AM
ياالغاليه الله يرضى عليك ممكن رقمك على الخاص ومشكورة

ام نهاد
01-06-2009, 08:05 AM
كيفك دكتوره رند
عندي سوال واحد فقط ابغى خلطه الخطوط التعبريه حول العين والخطوط حوال الفم
مشكوره ياعسل على الموضوع
اختك ام نهاد من المدينه

وردتهم
01-06-2009, 10:29 AM
اختى انا من المدينة ياليت ترسليلى على الخاص ابغاى اعرف فين ممكن اتواصل معاكى

طيبه وقنوعه
01-06-2009, 01:55 PM
تكفييييين يادكتور
ابي شي يفتح الركب بليييييز
لاني مخطوبه واحتمال زواجي بعد شهرين

فتاة عفيف
01-06-2009, 02:19 PM
اختي ارجوك جاوبي بسرعه لاني تعبت انا صار لي تحت ابطي عروق حمراء لها اربع شهور ومحفورة هذا بعد ماشلت بالحلاوة واذاشلت زاد معاي الله يخليك اذا في خلطة تروحه افيديني

marwa fathy
01-06-2009, 08:47 PM
انا سمعت عن حاجه اسمها بذرة القطونة
هل هي فعلا تنــــــــعم الشــــعر؟

وما فائدتها للبشـــــــره ؟

وكيفيه استخدامها للاثنين

Vulit-Roze
01-06-2009, 09:33 PM
انا عمري 26 سنه وحابه ااعرف احسن كريمات للبشرة وخاصة للهالات والخطوط الرفيعه تحت العين .ملحوظه نوع بشرتي مختلط

امالين
01-06-2009, 10:49 PM
مرحبا حبيبتي وجزاك الله خير
انا عندي سؤال بسيط
هل ينفع احط بعد التونيك كريم مبيض او قناع لتغذية البشره او حاجات زي كدا؟
ولا التونيك يقفل المسامات ومايسمحلها تعطي مفعولها؟؟
مادري فهمتي قصدي

اريام الطايف
01-07-2009, 12:15 AM
انااعاني من الكلف لوسمحت اذعندك اى فكره عن علاج مفيد اكون شاكره

marwa fathy
01-07-2009, 08:04 PM
ولتطويل الشعر بسرعة دي

وصفة من وصفات الدكتور عادل عبد العال لتطويل الشعر وهى كالاتى

زيت البطم35+زيت بذور جرجير15+زيت زيتون15+زيت خروع15+زيت حب الرشاد10+زيت المريمية10+زيت جوز الهند10 تخلط المكونات وتستعمل كحمام زيت للشعر مرتين اسبوعيا طبعا ما بتشتعمليش كل الكمية مرة واحدة يعنى الكميات دى تكفيكى من7 الى10 مرات حسب طول شعرك
او ممكن تستعملى نفس الخلطة كدهان يومى للشعر بس طبعا بكميات اقل من اللى تستخدم فى حمام الزيت
جربى وقوليلى النتيجة

من فضلك يا دكتورة عندي استفسارين بخصوص الوصفه هذه

اولا .. هل زيت بذور الجرجير هو نفسه زيت الجرجير .. ام هناك فرق بينهما

ثانيا ... انا قرات هذه الوصفه في منتديات اخري كثيره وكلهم مذكور فيها ( حب الرشاد )
وحضرتك ذكرتي هنا ( زيت حب الرشاد ) فأيهما اصح .. وما ذا استخدم تحديدا
الزيت ام الحب نفسه

معلش يا دكتورة اصل انا نفسي اجرب هذه الوصفه ولازم اكون متاكده من ان تكون مكوناتها دقيقه جدا حتى تاتي بالنتائج المرجوه

goodmind
01-07-2009, 09:15 PM
انا حابه اسال عن النمش يزيد في وجهي و ببقع كثيره ليت اذا ممكن تساعديني

randa nda
01-09-2009, 11:58 PM
ان شاء الله النهاردة اجاوب اسئلة اليومين اللي فاتوا وزي ما قلت لكم قبل كدة اعذروني لعدم تمكني من الاجابة يوميا زي ماعودتكم وده لاني مشغولة جدا اليومين دول باكتر من موضوع
دعواتكم لي بالتوفيق ونبدا نجاوب بالترتيب

randa nda
01-10-2009, 12:05 AM
[quote=محيط الحزن;20495247]جزاك الله خير على تطوعك لمساعدة الفراشات
عزيزتي عندي سؤالين

1- اتعالج من حبوب الشباب والحمد لله خفت كثير لكن الي يزعجني ان الاثار والحفر عامله شكل بشع في وجهي كيف اتخلص منها

2- اعاني من الهالات بشكل غير طبيعي وكمان سواد في حواف الشفتين بشكل محرج جدا جدا نصيحتك اتعالج على يد اخصائية جلدية او فيه خلطة تنصحيني اعملها او كريم اشتريه

بالنسبة للاثار والحفر الكونتراكتيوبكس كويس لو عايزة حاجة جاهزة
اما لو عايزة خلطة طبيعية استعملي ماسك يومي من العسل وعصير الليمون وعصير البقدونس

بالنسبة للهالات
هاتي شوية زيت لوز مر وانقعي فيهم كمية مناسبة من شرايح الخيار لمدة يومين وبعدين صفيهم واستخدمي الزيت لدهان الهالات مرة يوميا
وللسواد حول الشفاه ممكن تستخدمي نفس الخلطة بس لو بتشيلي الشعر بالماكينة او الكريم اوالملقاط بلاش واستخدمي الحلاوة او الشمع
ولا شكر على واجب يا قمر

randa nda
01-10-2009, 12:23 AM
يعطيك العاافيه ياقمر
مشكلتي المزمنه..داايم اعاني منهاا.

سواد الابط كل شئ جربته احس يفتح بعدين يرجع مثل الاول..

بالاول ماكان كذا..سبب السواد حساسيه جاتني وتجرح..وعالجت الحساسيه وراحت بس بقى اثر السواد...
ليت تساعديني بكريمات مضمونه او خلطات تعطي نتيجه..

اختي العزيزة
اولا بلاش الموس او الكريمات لازالة الشعر واستعملي الحلاوة
كمان اعملي مرة او مرتين سنفرة خفيفة باستعمال خلطة مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشاتخلطيهم وتدهنيهم ولما ينشفوا تفركيهم برقة وبعدين تشطفيه
كمان ادهنيه يوميا بخليط من الليمون والجليسرين
وخلي بالك ان بعض البشرات الحساسة بتسود مع مزيلات العرق او المعطرات

randa nda
01-10-2009, 12:34 AM
الله يجزاك الف خير اختي رندا ويجعله بموازين حسناتك

سؤالي يالغاليه عن كريمات التبييض ( الدوكين فورت - افوكين فورت - افالون البمبي والازرق)
ايها افضل وهل بعد تركهم ترجع البشره للاسمرار

ولك جزيل الشكر
اختي العزيزة
كل الكريمات اللي ذكرتيها بتحتوي على الهيدروكينون ولا اشجع استعمالها للوجه الا تحت اشراف طبي لكن ممكن للكوع والركبة
وده لان الهيدروكينون من اهم اثاره الجانبية انه بيسمر البشرة اذا اتعرضتي للشمس وانت حاطاه كمان استعماله لفترات طويلة ممكن يؤدي الى ظهور تبقعات

randa nda
01-10-2009, 12:37 AM
مرحبا دكتورة

حابة اسألك عن كريم ازالة الهالات السوداء

هل نستخدمه مرة في اليوم او مرتين؟
اختي العزيزة لو تقصدي الخلطة اللي انا ذكرتها فهي بتستعمل مرة يوميا
اما لو تقصدي كريم من الصيدلية فحسب الارشادات اللي مذكورة عليه

ياسيدهم وينك
01-10-2009, 12:55 AM
حلو

موضوعك

ربي يجزاكي خييييييير

انا مشكلتي حبوب الشباب

واثارها مرررررررررررره مسببتلي أزمة نفسية

خصوصا وقت الدورة .. تزيد

ايش الحل؟؟

randa nda
01-10-2009, 12:59 AM
مرحبا دكتورة
أنا فرحي في شهر 3 و بشرتي فيها أثار حب و سويت جلسة تقشير كيميائي من فترة و تحسنت بشرتي شوي و الدكتورة طلبت جلسة ثانية بس أنا تعبت نفسيا كثير من الجلسة الأولي و ماني حابة أكرر التجربة .
ذهبت لدكتورة ثانية و عطتني Zineyrat lotion أتمني كتابيته تكون صح و حاليا صارلي 7 أسابيع أستعمله و خلال أول أسبوعين أستخدمت حبوب tetracycline و الحمد الله الحين ما في حب يطلع بس في فترة الدورة و قالتي استمري عليه لمدة 4 أسابيع كمان و هو حيروح الأثار كمان مو بس الحب .
سؤالي هل صح حيروح الأثار و لا لا و هل أرجع أسوي تقشير ثاني ؟ و كمان سؤالي حتي لو راحت الأثر مع اللوشن ما راح يصفي وجهي كله لأني ما بستعمل اللوشن علي كل الوجه بس علي الأماكن التي كان فيها حب . يعني أنا حابة شي يصفي كل الوحه خصوصا بعد التقشير ( علي فكرة أنا عملت التقشير في شهر 7 ) الماضي حسيت وحهي صار يتأثر كثير بالحرارة و يصير أحمر بسرعة و تصير الأثار كثير واضحة رغم إنه الدكتورة الثانية حكتلي إنت مو محتاجة جلسة ثانية لأنه الأثار عبارة عن لون مش حفر يعني لون أحمر و بس .
الأن هذه هي القصة شو أساوي من هون للعرس.
اختي العزيزة
اولا الف مبروك وربنا يتمم لك بخير
بعد كدة اقولك اني مع راي الدكتورة التانية مافيش داعي للتقشير خصوصا وانت بنفسك حاسة بتاثيره على بشرتك وانه خلاها حساسة اكتر من الاول فخدي بالك مرة تانية ممكن تدمرها
ومادمتي شفتي نتيجة من العلاج استمري مع الدكتورة
اما بالنسبة لتصفية البشرة تقدري تستخدمي قناع مكون من الحمص المطحون واللبن والليمون مرة يوميا لمدة اسبوعين وبعدين مرتين اسبوعيا ده مفيد جدا لعلاج الاثار وتصفية البشرة
وباذن الله تكوني عروسة منورة وزي القمر

randa nda
01-10-2009, 01:15 AM
لو سمحتي حبيت أسألك عن كريم باريس فلورا
لتفتيح( .....!!)
شو رايك فيه ؟؟؟
اختي العزيزة
معلش اسفة بس انا ماعنديش معلومات عنه لو عندك عبوة اكتبيلي المكونات اللي موجودة عليها وان اقولك لو كان كويس او له اضرار

randa nda
01-10-2009, 01:21 AM
كيفك دكتوره رند
عندي سوال واحد فقط ابغى خلطه الخطوط التعبريه حول العين والخطوط حوال الفم
مشكوره ياعسل على الموضوع
اختك ام نهاد من المدينه
اختي العزيزة
اهلا بيكي وان شاء الله نتعرف في احد الايام مادمتي من اهل المدينة
شوفي ياقمر احسن حاجة للخطوط التعبيرية هي انك يوميا تدهني وجهك بزيت الزيتون وتعملي المساج ده
http://www.geocities.com/raheeel1/masaj

randa nda
01-10-2009, 01:35 AM
الله يعطييكي العاافيه يارب
انا بنتي عمرها13سنه ووجهها مليان بخووش قديييييمه رغم انها صطحيه الجروح لاكن بقي لها اثر وودي ان وجهها يتصفا...تعرفي هي على قبااااالت شباب واهتمام بنفسها اكثر...ياااليت تسااعديني
اهلا بيكي ام العسول
بنتك في نفس عمر بنتي ربنا يهديهم ويحفظهم
خليها تعمل ماسك يومي من الحمص المطحون وعصير الليمون واللبن
وان شاء الله يصفي بشرتها

randa nda
01-10-2009, 01:44 AM
تكفييييين يادكتور
ابي شي يفتح الركب بليييييز
لاني مخطوبه واحتمال زواجي بعد شهرين
الف مبروك ياقمر وربنا يتمم لك بخير
بسرعة اشتري من الصيدلية دهان اسمه ديبروساليك واستعمليه مرتين يوميا صباحا ومساء
وفي اثناء اليوم ادهني باي كريم مرطب او زيت اللوز واثناء الاستحمام افركيها جيدا بالليفة

randa nda
01-10-2009, 01:50 AM
اختي ارجوك جاوبي بسرعه لاني تعبت انا صار لي تحت ابطي عروق حمراء لها اربع شهور ومحفورة هذا بعد ماشلت بالحلاوة واذاشلت زاد معاي الله يخليك اذا في خلطة تروحه افيديني
اختي العزيزة
المفروض ان الحلاوة مابتعملش كدة الا اذا كنتي استعملتيها ساخنة او شدتيها بطريقة غير صحيحة
المهم دلوقتي تقوية الجلد في هذه المنطقة وان شاء الله استعمال دهان مكون من العسل وعصير الفراولة او الفراولة المبشورة يفيدك

randa nda
01-10-2009, 01:57 AM
انا سمعت عن حاجه اسمها بذرة القطونة
هل هي فعلا تنــــــــعم الشــــعر؟

وما فائدتها للبشـــــــره ؟

وكيفيه استخدامها للاثنين
شوفي يا قمر كل زيوت الاعشاب بتنعم الشعر وكذلك زيت بذر قطونا
اما العشبة نفسها تقدري تغليها وتستخدي الماء الناتج لشطف الشعر ليساعد على تطويله ومنع تقصفه
وغسل الوجه به ينعم البشرة
وبالنسبة لسؤالك عن خلطة الشعر زيت الجرجير اللي عند العطار استعمليه وهو زيت البذور وحب الرشاد يستخدم الزيت

randa nda
01-10-2009, 02:04 AM
انا عمري 26 سنه وحابه ااعرف احسن كريمات للبشرة وخاصة للهالات والخطوط الرفيعه تحت العين .ملحوظه نوع بشرتي مختلط
اختي العزيزة بالنسبة لمنطقة العين هاتي شوية زيت لوز مر وانقعي فيهم كمية مناسبة من شرايح الخيار لمدة يومين وبعدين صفيهم واستخدمي الزيت الناتج لدهن منطقة العين مرة يوميا
كمان ممكن تعملي المساج ده
http://www.geocities.com/raheeel1/masaj

اما بالنسبة للكريمات ان شخصيا افضل جونسون لان كيماوياته اقل

randa nda
01-10-2009, 02:19 AM
مرحبا حبيبتي وجزاك الله خير
انا عندي سؤال بسيط
هل ينفع احط بعد التونيك كريم مبيض او قناع لتغذية البشره او حاجات زي كدا؟
ولا التونيك يقفل المسامات ومايسمحلها تعطي مفعولها؟؟
مادري فهمتي قصدي
ايوه ياقمر فهمت قصدك
والترتيب السليم هو
الماسك-التونيك-الكريم

randa nda
01-10-2009, 02:29 AM
انااعاني من الكلف لوسمحت اذعندك اى فكره عن علاج مفيد اكون شاكره
اختي العزيزة
للكلف والنمش ايضا
ملعقة من الفجل المبشور تنقع في ملعقتين من الليمون امدة يومين ثم تصفى ويدهن بالسائل الناتج الكلف او النمش مرتين يوميا

randa nda
01-10-2009, 02:31 AM
انا حابه اسال عن النمش يزيد في وجهي و ببقع كثيره ليت اذا ممكن تساعديني
نفس الاجابة السابقة يا قمر

randa nda
01-10-2009, 02:34 AM
حلو

موضوعك

ربي يجزاكي خييييييير

انا مشكلتي حبوب الشباب

واثارها مرررررررررررره مسببتلي أزمة نفسية

خصوصا وقت الدورة .. تزيد

ايش الحل؟؟
شكرا ياقمر
ومافيش داعي تازمي نفسيتك ولا حاجة
اعملي يوميا ماسك من العسل وعصير الليمون وعصير الجزر وان شاء الله تشوفي نتيجة كويسة

randa nda
01-10-2009, 02:36 AM
الحمد لله خلصنا كل الاجابات اشوفكم على خير في اقرب وقت باذن الله

بنت الشرقيه_888
01-10-2009, 02:45 AM
لو سمحتي عندي سؤالين ::
بشرتي فيه حبوب شباب وتروح ويبقى لها اثار يعني ندوب وحفر
وش العلاج؟؟؟؟؟؟؟؟
وفي ذقني حوالين الفم احيانا يجيني سواد
وش علاجه
تحياتي

marwa fathy
01-10-2009, 02:56 AM
شوفي يا قمر كل زيوت الاعشاب بتنعم الشعر وكذلك زيت بذر قطونا
اما العشبة نفسها تقدري تغليها وتستخدي الماء الناتج لشطف الشعر ليساعد على تطويله ومنع تقصفه
وغسل الوجه به ينعم البشرة
وبالنسبة لسؤالك عن خلطة الشعر زيت الجرجير اللي عند العطار استعمليه وهو زيت البذور وحب الرشاد يستخدم الزيت
شكرا جزيلا ليكي يا دكتورة .. حضرتك تقصدي ان زيت الجرجير هو نفسه زيت البذور
صح اللي انا فهمتة

marwa fathy
01-10-2009, 03:09 AM
انا جربت زيت اللوز المنقوع فيه شرائح الخيار على الهالات السودا لمده حوالي 3 اسابيع ... ولم ار نتيجه حتى الان .. فما الحل ؟

2/ ما فائده زيت الورد للبشره ... هل صحيح يفتحها ... مع العلم اني اشتريته و استخددمته على وجهى وشفتاي وشعرت بحرقه عليهما

4/ هل صحيح ان مغلي البقدونس يصفي البشره ؟ .. كيفيه استخدامه

3/ الصابونة النابلسيه هل هي جيده للشعر والبشرة ؟
وهل صحيح تنبيض

زهور20000
01-10-2009, 05:27 PM
السلام عليكم
أبغى أسأل عن حبوب زيت زهرة الربيع المسائيةEvening prime rose oil
اسمع ناس كثير يتكلمو عنها
لتحسين البشره
يش فايدتها
وهل لها اضرار
الله يجزاك خير

ياسيدهم وينك
01-10-2009, 06:04 PM
مي تو

حبوب زيت زهرة الربيع المسائيةEvening prime rose oil
كثير يتكلمو عنها
للبشره
ايش فايدتها

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يجزاك الجنة

صفحه مسطره
01-10-2009, 06:22 PM
هلا قلبي مشكوره والله يجزاكي خير
انا بشرتي بيضاء والحمد الله بس في شعر لما اشيله في حلاوه احس بحراره واحمر واحيانا يطلع حبوب
ابغى بشرتي تصير طريه ومثل القطن ؟؟كيف ابغى ماسك او اي شي يخليها واااو وابغى كريم يمنع تشققات الشفايف
اتمنى اني ماكثرت عليك الاسئله
وجزاكي الله خير مره ثانيه

فراشه كيوت2009
01-10-2009, 06:33 PM
بسالك دكتوره عن كريم للحبوب وش فايدته اللي هو الاسكينورين ولونه برتقالي
وبسالك عن الحكه في فروه الراس لما اغطيها وش حلها
وربنا يوفقك في تنظيم البازرا

زهور20000
01-11-2009, 06:44 AM
فوق

الخيـــ 2008 ـالة
01-11-2009, 11:41 AM
أهلاً د/ رندا
ساعديني أنا وجهي مرة نحيف وأبي خلطة مضمونة لتسمين الوجة
وأبغى أعرف خطوات تنظيف البشرة
ردي علي الله يوفقك

%%غلا يحيى2008%%
01-11-2009, 12:53 PM
ابي اسأل عن الكلف أمي تعاني منه وايد وخاطري
اساعدها

أم المزيونه33
01-11-2009, 03:19 PM
اختي انا ابغي خلطه تزيل الخطوط الحمرا للحمل

الخيـــ 2008 ـالة
01-13-2009, 12:15 AM
:0132:
:062::0132::0132:

hebaaa
01-13-2009, 10:12 PM
اختي العزيزة
اولا الف مبروك وربنا يتمم لك بخير
بعد كدة اقولك اني مع راي الدكتورة التانية مافيش داعي للتقشير خصوصا وانت بنفسك حاسة بتاثيره على بشرتك وانه خلاها حساسة اكتر من الاول فخدي بالك مرة تانية ممكن تدمرها
ومادمتي شفتي نتيجة من العلاج استمري مع الدكتورة
اما بالنسبة لتصفية البشرة تقدري تستخدمي قناع مكون من الحمص المطحون واللبن والليمون مرة يوميا لمدة اسبوعين وبعدين مرتين اسبوعيا ده مفيد جدا لعلاج الاثار وتصفية البشرة
وباذن الله تكوني عروسة منورة وزي القمر
مساء الخير دكتورة
أولا شكرا جزيلا علي الرد
ثانيا عندي سؤالين
الأول : هل يجوز استعمال الخلطة و أنا ما زلت أستعمل الدواء و لا لا
ثانيا : أنا ما عندي حمص مطحون و صعب ألقاه في السوق في بلدي يعني مش معروف ,هل فيه بديل .و هل اللبن تقصدين الزبادي يكون في كأس أو اللبن السايل مثل الحليب .
و شكرا جزيلا

marwa fathy
01-14-2009, 09:45 PM
نفسي في خلطه او اسم زيت لتفتيح الشفايف وجعلها لونها وردي
والله انا مضايقه كتيييييير من السواد اللي حوالين شفايفي وعاملالي ازمة نفسية جامده
ونفسي في اي طريقه بس تكون مضمونه تعمل على جعلها ورديه اللون او حتى اي زيت اضعه عليها ..

randa nda
01-15-2009, 06:44 AM
ان شاء الله احاول اجاوب كل الاسئلة المتاخرة
ونقول بسم الله الرحمن الرحيم

randa nda
01-15-2009, 06:49 AM
لو سمحتي عندي سؤالين ::
بشرتي فيه حبوب شباب وتروح ويبقى لها اثار يعني ندوب وحفر
وش العلاج؟؟؟؟؟؟؟؟
وفي ذقني حوالين الفم احيانا يجيني سواد
وش علاجه
تحياتي
بالنسبة للندوب والحفر الكونتراكتيوبكس علاج كويس
وبالنسبة للسواد حوالين الفم والذقن لو بتشيلي الشعر منهم بالكريم او الماكينة بلاش واستعملي الحلاوة او الشمع وادهنيهم يوميا بخليط من الليمون والجليسرين مع عمل تقشير خفيف مرة او مرتين اسبوعيا بخلطة مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا

randa nda
01-15-2009, 06:58 AM
انا جربت زيت اللوز المنقوع فيه شرائح الخيار على الهالات السودا لمده حوالي 3 اسابيع ... ولم ار نتيجه حتى الان .. فما الحل ؟

2/ ما فائده زيت الورد للبشره ... هل صحيح يفتحها ... مع العلم اني اشتريته و استخددمته على وجهى وشفتاي وشعرت بحرقه عليهما

4/ هل صحيح ان مغلي البقدونس يصفي البشره ؟ .. كيفيه استخدامه

3/ الصابونة النابلسيه هل هي جيده للشعر والبشرة ؟
وهل صحيح تنبيض
ازيك يا مروة
ايوة زيت الجرجير هو نفسه زيت البذور
وبالنسبة لخلطة الهالات السودا قوليلي الخلطة اللي انت عملتيها زيت اللوز ريحته اتغيرت وبقى ريحته خيار ولا لآ
ماعنديش دليل ان زيت الورد بيفتح البشرة وان كنت سمعت الكلام ده قبل كدة بس رايي انه لا لانه حار على البشرة هو ممكن استعماله في خلطة زيوت المساج كنوع من التدليل للجسم لكن للوجه بلاش احسن
وممكن تستعملي زيت اللوز او زيت الحلبة لتفتيح لون الشفاه
وبالنسبة للبقدونس هو فعلا بيصفي البشرة تقدري تستخدمي المغلي مباشرة لشطف الوجه بس طبعا بعد ما يبرد وتسيبيه شوية وبعدين تشطفي بالماء العادي او تعملي ماسك منه مع العسل وااليمون
وايوه الصابونة النابلسية جيدة للشعر والبشرة وبتصفيها

randa nda
01-15-2009, 07:03 AM
السلام عليكم
أبغى أسأل عن حبوب زيت زهرة الربيع المسائيةEvening prime rose oil
اسمع ناس كثير يتكلمو عنها
لتحسين البشره
يش فايدتها
وهل لها اضرار
الله يجزاك خير
انا كمان قريت الكلام اللي مكتوب في المنتديات عن هذه الحبوب
بس الكلام العلمي غير
علميا هي مفيدة لتقليل الكوليستيرول والتجلط
ومفيدة لعلاج اعراض ما قبل الدورة
ومفيدة لعلاج الاكزيما
ونفس الاجابة للاخت يا سيدهم وينك

randa nda
01-15-2009, 07:11 AM
هلا قلبي مشكوره والله يجزاكي خير
انا بشرتي بيضاء والحمد الله بس في شعر لما اشيله في حلاوه احس بحراره واحمر واحيانا يطلع حبوب
ابغى بشرتي تصير طريه ومثل القطن ؟؟كيف ابغى ماسك او اي شي يخليها واااو وابغى كريم يمنع تشققات الشفايف
اتمنى اني ماكثرت عليك الاسئله
وجزاكي الله خير مره ثانيه
شوفي ياقمر
طبيعي ان يحصل حمار بعد الحلاوة لاي بشرة ولو بشرتك حساسة زي حالاتي يبقى كمان طبيعي ان يحصل حبوب او قشور عاملة زي الحروق
وعلشان تحمي نفسك من الموضوع ده اول ماتخلصي عمليةازالة الشعر ادهني وجهك بالعسل وبعد ربع ساعة اغسليه واعملي ماسك من النشا وماء الورد وبرضه سيبيه ربع ساعة بعد كدة حطي الكريم المرطب اللي بترتاحيله او هاتي من الصيدلية كريم اسمه بانثينول وادهنيه بعد الماسك
وبالنسبة لتشققات الشفايف جربي الاول ابسط حاجة وهي دهنها بخليط من زيت الزيتون والعسل
ولا يا قمر ماتقلتيش علي ولا حاجة

randa nda
01-15-2009, 07:19 AM
بسالك دكتوره عن كريم للحبوب وش فايدته اللي هو الاسكينورين ولونه برتقالي
وبسالك عن الحكه في فروه الراس لما اغطيها وش حلها
وربنا يوفقك في تنظيم البازرا
اختي العزيزة
معلش ابعتيلي المكونات اللي مكتوبة على علبة الكريم لاني ماعنديش معلومات عنه
وبالنسبة لفروة الراس قوليلي هل هي دهنية وهل بتعاني من حبوب او قشور
وشكرا يا قمر على الدعوة ربنا يستجيب

randa nda
01-15-2009, 07:27 AM
أهلاً د/ رندا
ساعديني أنا وجهي مرة نحيف وأبي خلطة مضمونة لتسمين الوجة
وأبغى أعرف خطوات تنظيف البشرة
ردي علي الله يوفقك
بالنسبة لتسمين الوجه الحاجة الوحيدة اللي اقدر اضمنها هي الحلبة فلو فدرتي تحصلي على زيت حلبة كويس تكون ريحة الحلبة واضحة فيه استعمليه
ولو مالقتيش هاتي الحلبة المطحونة واخلطيها مع اي حاجة علشان تفدري تعملي منها ماسك يعني ممكن تخلطيها مع التسل او الزبادي اوماء الورد
وبالنسبة لتنظيف البشرة اسهل واوفر طريقة انك تعملي حمام بخار لبشرتك وبعدين تعملي ماسك من النشا وعصير الخيار وبعد ربع ساعة تفركيه من على بشرتك وتشطفيها بالماء البارد وبعدين تمسحيها بقطنة مبللة بماء الورد

randa nda
01-15-2009, 07:34 AM
ابي اسأل عن الكلف أمي تعاني منه وايد وخاطري
اساعدها
انقعي ملعقة من الفجل المبشور في ملعقتين من عصير الليمون لمدة يومين وبعدين صفيهم واستخدمي السائل الناتج لدهن الكلف مرتين يوميا

randa nda
01-15-2009, 07:40 AM
اختي انا ابغي خلطه تزيل الخطوط الحمرا للحمل
لتشققات الحمل جربي الخلطة دي
نصف كوب زبدة كاكاو مع 4 ملاعق صغيرة شمع عسل وتسخنيهم في حمام مائي لحد ما يسيحوا وبعدين تضيفي عليهم ملعقتين كبار من كل من زيت جنين القمح وزيت الزيتونوملعقتين صغار زيت فيتامين اي وتخلطيهم كويس وترفعيهم من على النار لما يبرد هايكون عندك كريم ممتاز لعلاج التشققات

randa nda
01-15-2009, 07:46 AM
مساء الخير دكتورة
أولا شكرا جزيلا علي الرد
ثانيا عندي سؤالين
الأول : هل يجوز استعمال الخلطة و أنا ما زلت أستعمل الدواء و لا لا
ثانيا : أنا ما عندي حمص مطحون و صعب ألقاه في السوق في بلدي يعني مش معروف ,هل فيه بديل .و هل اللبن تقصدين الزبادي يكون في كأس أو اللبن السايل مثل الحليب .
و شكرا جزيلا
لاشكر على واجب يا قمر
وايوه ينغع تستعملي الخلطة وانت بتستعملي الدوا
ولو صعب تلاقي الحمص بلاش الخلطة دي واعملي خلطة من الزبادي يعني مثلا معلقتين زبادي كبار مع ملعقة عسل كبيرة وملعقة صغيرة عصير ليمون وملعقة كبيرة عصير خيار او بشر خيار

randa nda
01-15-2009, 07:48 AM
الحمد لله
باي دلوقتي واشوفكم على خير في اقرب فرصة باذن الله

hebaaa
01-15-2009, 01:07 PM
مشكورة يا دكتورة
بس حتعب معي شوي لأنه أنه كثير بخاف و عرسي قريب فحابة أجرب شي مضمون
هل أستعمل الخلطة كل يوم
و هل ممكن أنقص الخيار مثلا أو العسل لأنه العسل جربته زمان لحاله ما كثير نفعي فهل يفرق الوضع في الخلطة و لا نفس النتيجة .
معلش إتحمليني شوي تراني خوافة
و شكرا

طـوق الياسـمين
01-17-2009, 05:45 AM
اختي العزيزة لو تقصدي الخلطة اللي انا ذكرتها فهي بتستعمل مرة يوميا
اما لو تقصدي كريم من الصيدلية فحسب الارشادات اللي مذكورة عليه

الكريم الي بستخدمه من بودي شوب بفيتامين سي

ومو مكتوب عليه شي غير المكونات

ياليت تفيديني :0154:

|سـ|ـجــ|ــيـــ|ــنـ|ـة|
01-17-2009, 06:11 AM
موضوع مفيد..ودي تعطيني قناع طبيعي يناسب البشرة المختلطة... ويجزاك الجنة على المبادرة احلوة

جوري الكون
01-17-2009, 01:06 PM
الله يعطيكـ العافيه دكتورهـ ندا
ويجعلهـ في موازين حسناتكـ

بدي أسألكـ أنا إستخدمت خلطهـ فيها الخميرهـ الفوريهـ وبعدها طلعت في وجهي حبووووووب كثيييييييييييرهـ متقرحهـ ومؤلمهـ وأكثر شئ في الأماكن القريبهـ من الشعر في الخدود قريب من الأذن والجبهه :042:
وجلست تقريباً شهرين وخفت الحمد الله
لكن تركت أثر فضيع وحفر:021:
وفكرت أستخدم contractubex هل هو مناسب لحالتي وهل يشيل أثر الحبوب البني والأحمر ولو إستخدمتهـ كم مرهـ أستخدمهـ وهل ع الوجهـ كلهـ ولا ع الأثر؟؟
وبأيش تنصحين لبشرتي مع العلم إنها حساسهـ حيــــــــــــــل

والله تعبانهـ من وجهي ومعقدني :059:
أنتظر ردكـ دكتورهـ ولو عندكـ أي إستفسار؟؟؟

marwa fathy
01-22-2009, 05:03 AM
ما هو احسن تونر طبيعي للبشره العاديه بحيث يكون سهل التحضير ومتوفر في البيت

منة الله 19
01-25-2009, 04:29 PM
مرجبا
كيفك دكتورة حغلبك معايا
خلطة البقدونس والليمون للنمش اعملها باني احط البقدونس كلو في الخلاط ولا ورقو بس ولا كلو سيقان وورق وبعدين احط عليه الليمون
اعمل كمية دهنة وحدة ولا كمية كبيرة
كم مرة باليوم وقديش اسيبو على وجهي
ومين احسن بعد ما اخلط البقدونس احط اليمون ولا الليمون والبقدونس مع بعضو

ومفيش عندك وصفة سهلة تفتح وتبيض الوجه

ومشكورة وغلبتك

ميرلانا
01-25-2009, 05:13 PM
هلا فيك ياقلبي واتمني الفائده منك الي ولجميع الفرشات و مشكلتي ياحبيبتي بشرتي جافه وباهته حتى لوحطيت كريم اساس توضح باهته اكثر ومسام البشره متفتحه يعني الي يشوفني يعطيني عمر اكبرمن عمري وعمري 26 ولله ماخليت كريم ماحطيه انامابي بياض ابي بشره صافيه وصحيه تشع نضاره بس

ديالا1406
01-25-2009, 08:54 PM
حبيت اسألك وين القاك في المدينة

≈ ツ м e ѕ k
01-26-2009, 11:47 PM
مشكلــتي يادكتوره جاتني حبوب في الخدود
وآثارها حمراء ماراحت:059:
وعندي كمان آثار الجدري المائي من سنيــن
كمان ماراح من وجهـي
بليييييييز قولي لي آيش الحل والعـــــلاج
وهل جـل contractubex
ينفع لآثار الجدري
لأنـي بستخدمه حالياً وماشفت نتيجــه
بليييييييييييييييييييييز ساعديــني يادكتوره
لأني مليت من بشرتي:059:
أنتظـــــــر ردكـ

منة الله 19
01-30-2009, 05:55 PM
مرحبا انشاء الله خير دكتورة
مش مبينة طمنينا عليكي

نور عيونش
01-30-2009, 06:04 PM
مرحيا يادكتوووه
ممكن تفيدني بوصفه او كريم
لعلاج السواد من تحت العيون

فيض الآنوثه
01-30-2009, 06:54 PM
هلا
انا اعاني ومن زمان من البقع السوداء
في وجهي هالات بنيه واضحه استخدمت قبل فتره كريمات تقشير بس احسها مافادات بالعكس زادت اكثر
ياليت تفيديني بالحل المناسب

hebaaa
02-02-2009, 08:54 PM
السلام عليكم دكتورة و ينك إن شاء الله ما في شيء
دكتورة معلش سؤال ثاني أنا ناوية أستعمل خلطتك تبع ( الزبادي و الليمون و العسل ) بس بدون خيار أولا ينفع
و ثانيا هل كل يوم و لمدة كم و هل هذه الخلطة تصفي البشرة و كم أتركها علي بشرتي و شكرا

randa nda
02-03-2009, 04:51 AM
عزيزاتي الفراشات
وحشتوني جدا جدا واسفة على تاخيري عليكم وياريت تستحملوني الفترة دي لاني بجد مشغولة باكتر من حاجة
وياللا نبدا على بركة الله

randa nda
02-03-2009, 04:56 AM
السلام عليكم دكتورة و ينك إن شاء الله ما في شيء
دكتورة معلش سؤال ثاني أنا ناوية أستعمل خلطتك تبع ( الزبادي و الليمون و العسل ) بس بدون خيار أولا ينفع
و ثانيا هل كل يوم و لمدة كم و هل هذه الخلطة تصفي البشرة و كم أتركها علي بشرتي و شكرا
اشكرك جدا يا هبة على سؤالك عني
وايوه ياقمر تقدري تستخدمي الخلطة من غير خيار يعني لو استخدمتي حاجة واحدة بس من المكونات اكيد هاتفيد بشرتك وخلطهم هايديكي فايدة اكبر لكن اذا فيه مكون منهم غير متوفر عندك او بيعملك حساسية مثلا او موش بتحبيه لله في لله بلاش منه
بالنسبة لمعدل الاستعمال انا طبعا معرفش حالة بشرتك لكن عموما لو البشة محتاجة الماسك جدا ممكن تستعمليها يوميا لمدة اسبوع وبعدين مرتين اسبوعيا
وبتسيبيها على بشرتك بين ربع لنص ساعة

randa nda
02-03-2009, 04:59 AM
الكريم الي بستخدمه من بودي شوب بفيتامين سي

ومو مكتوب عليه شي غير المكونات

ياليت تفيديني :0154:
شوفي يا قمر
مادام موش محددين معدل معين للاستخدام يبقى كفاية مرة يوميا

randa nda
02-03-2009, 05:03 AM
موضوع مفيد..ودي تعطيني قناع طبيعي يناسب البشرة المختلطة... ويجزاك الجنة على المبادرة احلوة
شكرا يا جميل وربنا يفك سجنك
اي فاكهة تكون متوفرة عندك لو اخدتي ملعقة من عصيرها وخلطتيها مع شوية عسل صغننين تكون ماسك ممتاز للبشرة

randa nda
02-03-2009, 05:12 AM
الله يعطيكـ العافيه دكتورهـ ندا
ويجعلهـ في موازين حسناتكـ

بدي أسألكـ أنا إستخدمت خلطهـ فيها الخميرهـ الفوريهـ وبعدها طلعت في وجهي حبووووووب كثيييييييييييرهـ متقرحهـ ومؤلمهـ وأكثر شئ في الأماكن القريبهـ من الشعر في الخدود قريب من الأذن والجبهه :042:
وجلست تقريباً شهرين وخفت الحمد الله
لكن تركت أثر فضيع وحفر:021:
وفكرت أستخدم contractubex هل هو مناسب لحالتي وهل يشيل أثر الحبوب البني والأحمر ولو إستخدمتهـ كم مرهـ أستخدمهـ وهل ع الوجهـ كلهـ ولا ع الأثر؟؟
وبأيش تنصحين لبشرتي مع العلم إنها حساسهـ حيــــــــــــــل

والله تعبانهـ من وجهي ومعقدني :059:
أنتظر ردكـ دكتورهـ ولو عندكـ أي إستفسار؟؟؟
اولا شكرا على كلامك الجميل
وبلاش تتعقدي من بشرتك لازم تحبيها مهما كانت تاعباكي وطبعا تحاولي تعالجيها
وغريبة جدا ان يطلعلك حبوب بالطريقة اللي وصفتيها من الخميرة
عموما مادامت بشرتك حساسة جدا يبقى قبل ماتستعملي اي ماسك او كريم اعملي اختبار للحساسية بانك تدهنيه على جزء صغير من وجهك وتسيبيه لمدة نص ساعة لو كان ماسك ولو كان كريم سيبيه فترة اطول واستني يوم لو ماحصلش مضاعفات استعمليه ولو لاحظتي اي تغير سئ على بشرتك يبقى بلاش منه
اما بالنسبة لسؤالك فايوه الكونتراكتيوبكس ينفع او هو اصلا مخصوص لازالة اثار الحبوب وبتدهنيه على الاثار وبس بس هاقولك على وصفة طبيعية جربيها لمدة اسبوعين ولو جابت معاكي نتيجة يبقى خلاص وهي خلطة من الحمص المطحون واللبن والليمون ودي ممكن تستعمليها على كامل الوجه

randa nda
02-03-2009, 05:22 AM
ما هو احسن تونر طبيعي للبشره العاديه بحيث يكون سهل التحضير ومتوفر في البيت
اهلا بيكي يامروة
واتفضلي تونر طبيعي ومكوناته متوفرة في كل بيت
ملعقتين كبار من خل التفاح مع ملعقتين كبار من ورق النعناع الطازج المفروم في زجاجة تقفليها وتسيبيها اسبوع وبعدين تصفيهم وتضيفي للسائل الناتج زجاجة من ماء الورد 285 مل

randa nda
02-03-2009, 05:38 AM
مرجبا
كيفك دكتورة حغلبك معايا
خلطة البقدونس والليمون للنمش اعملها باني احط البقدونس كلو في الخلاط ولا ورقو بس ولا كلو سيقان وورق وبعدين احط عليه الليمون
اعمل كمية دهنة وحدة ولا كمية كبيرة
كم مرة باليوم وقديش اسيبو على وجهي
ومين احسن بعد ما اخلط البقدونس احط اليمون ولا الليمون والبقدونس مع بعضو

ومفيش عندك وصفة سهلة تفتح وتبيض الوجه

ومشكورة وغلبتك

اهلا يا منة والف شكر على سؤالك عني
اوراق البقدونس بس واعصري معاها الليمون علشان يساعد في الخلط بتسيبيها على وجهك ربع ساعة ومرة واحدة يوميا وممكن تعملي كمية تكفي يومين وتحفظيها في التلاجة

miss lol
02-03-2009, 05:40 AM
كيفك دكتورة

سمعت عن الكركم كثير وهو مفيد للبشرة
طيب كيف استخدمه ..؟

وشكرآ

randa nda
02-03-2009, 05:42 AM
[QUOTE=ميرلانا;21193907]هلا فيك ياقلبي واتمني الفائده منك الي ولجميع الفرشات و مشكلتي ياحبيبتي بشرتي جافه وباهته حتى لوحطيت كريم اساس توضح باهته اكثر ومسام البشره متفتحه يعني الي يشوفني يعطيني عمر اكبرمن عمري وعمري 26 ولله ماخليت كريم ماحطيه انامابي بياض ابي بشره صافيه وصحيه تشع نضاره بس[/QUOT
اهلا بيكي ياقمر
جربي الماسك ده لمدة اسبوع وقوليلي فيه منه نتيجة ولا مافيش
مفادير متساوية من العسل و اللبن وصفار البيض

randa nda
02-03-2009, 05:51 AM
مشكلــتي يادكتوره جاتني حبوب في الخدود
وآثارها حمراء ماراحت:059:
وعندي كمان آثار الجدري المائي من سنيــن
كمان ماراح من وجهـي
بليييييييز قولي لي آيش الحل والعـــــلاج
وهل جـل contractubex
ينفع لآثار الجدري
لأنـي بستخدمه حالياً وماشفت نتيجــه
بليييييييييييييييييييييز ساعديــني يادكتوره
لأني مليت من بشرتي:059:
أنتظـــــــر ردكـ
اختي العزيزة
الصبر لان موضوع الاثار بيحتاج وقت خصوصا لو الاثار بقالها فترة طويلة والكونتراكتيوبكس مخصوص لعلاج الاثار وبيحتاج وقت من 3 ل6 شهور فاصبري وباذن الله تشوفي منه نتيجة
وممكن تجربي معاه وصفة الحمص المطحون اللي ذكرتها في اجابة سابقة هاتلاقيها في الصفحة اللي قبل دي على طول

randa nda
02-03-2009, 05:56 AM
اعتذر بشدة من الفراشات اللي ماجاوبتهمش بس لازم اقوم اصلي الفجر وبعدين اصحي اولادي علشان المدارس ولو فضل في نفس هاجي اكمل اما لو بطاريتي شحنها خلص هانام وباذن الله اكمل بكرة
باي باي

randa nda
02-05-2009, 04:44 AM
مرحيا يادكتوووه
ممكن تفيدني بوصفه او كريم
لعلاج السواد من تحت العيون
طبعا ممكن واتفضلي الوصفة
قطعي شوية شرايح خيار وانقعيهم في كمية من زيت اللوز تكفي لتغطيتهم في اناء محكم الغطاء سيبيهم يومين وبعدين صفيهم واستخدمي الزيت الناتج لدهان الهالات يوميا

randa nda
02-05-2009, 04:48 AM
هلا
انا اعاني ومن زمان من البقع السوداء
في وجهي هالات بنيه واضحه استخدمت قبل فتره كريمات تقشير بس احسها مافادات بالعكس زادت اكثر
ياليت تفيديني بالحل المناسب
اعملي سنفرة مرتين اسبوعيا باستخدام خلطة مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا اخلطيهم كويس وادهني وجهك وبعد ربع ساعة افركيها باصابعك برقة مع التركيز على اماكن الهالات
كمان اعملي ماسك يومي من الحمص المطحون والبن وعصير الليمون وبلغيني بالنتايج بعد اسبوعين

randa nda
02-05-2009, 04:53 AM
كيفك دكتورة

سمعت عن الكركم كثير وهو مفيد للبشرة
طيب كيف استخدمه ..؟

وشكرآ
الكركم بيساعد على تصفية وتفتيح البشرة بس بيستخدم بكميات قليلة جدا
يعني مثلا ملعقة كبيرة زبادي -ملعقة صغيرة عسل نضيف لهم رشة صغيرة من الكركم كانك بترشي شوية ملح صغيرين

الصبا2
02-09-2009, 01:36 PM
دكتوره كيفك كنت حابه اسئلك عن ملح الحليب الي بينباع في السوق والصيدليات هل هو فعلا مفيد ام لا وياريت تخبرني عن شيء لما بعد الحلاوه لانها في ظهري بطلع لي حبوب وخايفه تترك اثر

منة الله 19
02-13-2009, 04:25 PM
مرحبا
مشكورة كتير راح اعملها وخبرك بالنتائج
حبيت اسئلك بنت عمي عندها في وشها حول الفم لون غير وجهها لونو أصفر شوي وهيا بشرتها شقرا
وتكون المكونات سهلة وبسيطة وفعالة شو الحل ؟؟؟
وانا عاوزة لبت عمي التانية شقرا برضو وصفة تفتيح وتبييض وتكون المكونات سهلة وبسيطة وفعالة ومشكورة

%%دي دي%%
02-24-2009, 04:40 PM
ممكن دكتوره ترسليلي رقمك وتفاصيل اكثر عن خلطاتك وكم اسعارها على الخاص لوسمحتي

مزاجيه بكيفي
02-24-2009, 07:41 PM
الله يعطيكي العافيه ايش افضل كريم مغذي البشرة

randa nda
02-25-2009, 04:25 AM
دكتوره كيفك كنت حابه اسئلك عن ملح الحليب الي بينباع في السوق والصيدليات هل هو فعلا مفيد ام لا وياريت تخبرني عن شيء لما بعد الحلاوه لانها في ظهري بطلع لي حبوب وخايفه تترك اثر
الحمد لله يا قمر انا بخير
بالنسبة لسؤالك عن لبن الحليب الحقيقة اني ماعنديش معلومات عن اللي موجود في السوق لكن بصفة عامة لبن الحليب المقصود بيه تركيبة بيكون فيها ملح ولبن ومجموعة اعشاب وبتكون وظيفته الاساسية عمل سنفرة للبشرة تنقيها من الشوائب وتصفيهاوعلى الاساس ده تقدري انت تعمليه في البيت بنفسك
اما بالنسبة للالتهابات بعد الحلاوة جربي خلطة من ماء الورد والنشا والعسل مباشرة بعد ماتشيلي الشعر

randa nda
02-25-2009, 04:29 AM
مرحبا
مشكورة كتير راح اعملها وخبرك بالنتائج
حبيت اسئلك بنت عمي عندها في وشها حول الفم لون غير وجهها لونو أصفر شوي وهيا بشرتها شقرا
وتكون المكونات سهلة وبسيطة وفعالة شو الحل ؟؟؟
وانا عاوزة لبت عمي التانية شقرا برضو وصفة تفتيح وتبييض وتكون المكونات سهلة وبسيطة وفعالة ومشكورة
لا شكر على واجب يا قمر
بالنسبة للون المختلف حول الفم خليها تجرب سنفرة بياض البيض والسكر والنشا وهاتلاقي تفاصيلها في صفحة 32 وتدهنها يوميا بخليط من الليمون والعسل
اما لبنت عمك التانية فازاي هي شقرا ومحتاجة وصفة تفتيح

randa nda
02-25-2009, 04:37 AM
الله يعطيكي العافيه ايش افضل كريم مغذي البشرة
اختي العزيزة
ماقدرش اقولك على اسم كريم تجاري على انه افضل كريم مغذي للبشرة لان ماعنديش خلفية كاملة عن مكوناتهم لكن طبعا اللي اضمنه هو الكريم اللي باعمله بنفسي وانت ممكن تغذي بشرتك بعمل الماسكات الطبيعية ومن اسهل الماسكات المغذية للبشرة ماسك العسل والزبادي مع اضافة الليمون لو كانت بشرتك دهنية

reham_m
02-25-2009, 05:20 PM
جزاكى الله خيرا

منة الله 19
02-26-2009, 08:30 PM
مرحبا دكتورة بلييييز
الحقيني طلع بوجهي حبوب مليان حبوب وبطل صافي زي اول ما بعرف شو اساوي وجهي صار شكلو بالمرة بايز
وكلهم يحكولي شو مخربط على وجهك مع اني ما حطيت شي لانو كان عليا امتحانات ومش فاضية
بشرتي
باهتة - فيها حبوب - نحفانة - الي يشوفني يحكي مريضة سلامتك الله يخليكي شو الحل وازا فيه مرطب طبيعي
وهل الليمون وخميرة الخبز يفيد البشرة العادية ولو حطيت على وجهي زيت خروع ممكن يصفيه

لووولوو
02-26-2009, 08:57 PM
دكتور ممكن تعطيني حل
قبل فتره طويله استخدمت ريتن اي للتقشير
بعدين صارلي سواد حول منطقه الفم
وبشرتي جدااا حساسه لو اعمل بالخيط تطلعلي بقع واثار..

واش رايك بهذا الكريم لعلاج المشكله Creme Plus 15 AHA (Néostrata
وماء الاكسجين مع بياض البيض وماء الزهر لتتفتيح ..؟
وهل له اضرار<<<< ياريت بالتفصيل لاني خااايفه من استخدامه
وثاني شيئ علاج للبقع اللي ف اعلى اليد فوق الكوع ..
والله يعطيك الف عاافيه
ودعوااااتي لك في ظهر الغيب

randa nda
02-27-2009, 05:14 AM
مرحبا دكتورة بلييييز
الحقيني طلع بوجهي حبوب مليان حبوب وبطل صافي زي اول ما بعرف شو اساوي وجهي صار شكلو بالمرة بايز
وكلهم يحكولي شو مخربط على وجهك مع اني ما حطيت شي لانو كان عليا امتحانات ومش فاضية
بشرتي
باهتة - فيها حبوب - نحفانة - الي يشوفني يحكي مريضة سلامتك الله يخليكي شو الحل وازا فيه مرطب طبيعي
وهل الليمون وخميرة الخبز يفيد البشرة العادية ولو حطيت على وجهي زيت خروع ممكن يصفيه
ماتتخضيش يا قمر ده اكيد من تاثير ارهاق الامتحانات والقلق النفسي المصاحب لها كل المطلوب منك انك تاخدي كفايتك من النوم وتبطلي قلق وتهتمي بالتغذية الجيدة وبلاش زيت الخروع على بشرتك وهي فيها حبوب اما بالنسيمون ممكن تستعمليها بس بحرص في الاول لانها ممكن ماتناسبش بعض البشرات
كمان ممكن تعملي ماسك يومي من عصير الجزر والعسل وان شاء الله تشوفي منه نتيجة كويسةلعلاج الحبوب وايضا لترطيب البشرة
واذا شعرتي ان بشرتك مازالت بحاجة للترطيب يكفي انك تمسحيها بقطنة مبللة بزيت الزيتون

randa nda
02-27-2009, 05:32 AM
دكتور ممكن تعطيني حل
قبل فتره طويله استخدمت ريتن اي للتقشير
بعدين صارلي سواد حول منطقه الفم
وبشرتي جدااا حساسه لو اعمل بالخيط تطلعلي بقع واثار..

واش رايك بهذا الكريم لعلاج المشكله Creme Plus 15 AHA (Néostrata
وماء الاكسجين مع بياض البيض وماء الزهر لتتفتيح ..؟
وهل له اضرار<<<< ياريت بالتفصيل لاني خااايفه من استخدامه
وثاني شيئ علاج للبقع اللي ف اعلى اليد فوق الكوع ..
والله يعطيك الف عاافيه
ودعوااااتي لك في ظهر الغيب
شوفي ياقمر لاانصحك ابدا باستخدام الكريم او الخلطة اللي ذكرتيهم لان الكريم مكون من الجليكوليك اسيد وده مقشر للبشرة وانت اصلا بشرتك ملتهبة من الريتين اللي هو مقشر يعني بشرتك موش ناقصة تقشير
اما الاكسجين فيجب ان يستعمل بحرص شديد مع البشرة الحساسة
وانت بشرتك حساسة وملتهبة يعني ماينفعش الحل هو الترطيب المستمر لبشرتك وخلطة من الليمون والجليسرين والعسل ممكن تفيدك جدا باذن الله
اما بالنسبةللبقع في اليد ارجعي لصفحة 32 من نفس الموضوع هاتلاقي في اخر الصفحة وصفة سنفرة مع طريقة عمل صابون مغربي ان شاء الله يفيدوكي

دانه بين الخلايق
02-27-2009, 06:02 PM
دكتوره ندا جزاك الله خير على اجابتك لاسئلة البنات
ممكن سؤال
انا وجهي فيه حبوب وكمان اثار وصدري وظهري
كثير حبوب واثار ممكن تدليني على شي يبعد لي الحبوب واثارها اذا ممكن
ايوه تذكرت انا بشرتي دهنيه
وجزاك الله خير مقدما وادخلك فسيح جناته

randa nda
02-28-2009, 04:22 AM
دكتوره ندا جزاك الله خير على اجابتك لاسئلة البنات
ممكن سؤال
انا وجهي فيه حبوب وكمان اثار وصدري وظهري
كثير حبوب واثار ممكن تدليني على شي يبعد لي الحبوب واثارها اذا ممكن
ايوه تذكرت انا بشرتي دهنيه
وجزاك الله خير مقدما وادخلك فسيح جناته
لاشكر على واجب ياقمر ويارب كل واحدة تسالني تستفيد من اجابتي لها
بالنسبة لسؤالك مادامت الحبوب منتشرة بجسمك يبقى يستحسن انك تاخدي يوميا ملعقة من الخميرة المذابة في نصف كوب من اللبن الدافئ ولو حابة تحليها بالسكر او العسل مافيش مشكلة
اما بالنسبة للماسك اللي ممكن تستعمليه على الحبوب والاثار فهو مكون من العسل وعصير الجزر والليمون

فاتنة الجـمال
02-28-2009, 07:04 PM
كيف يروح الهالات السودا
ودمتي بود

دانه بين الخلايق
03-01-2009, 04:11 AM
لاشكر على واجب ياقمر ويارب كل واحدة تسالني تستفيد من اجابتي لها
بالنسبة لسؤالك مادامت الحبوب منتشرة بجسمك يبقى يستحسن انك تاخدي يوميا ملعقة من الخميرة المذابة في نصف كوب من اللبن الدافئ ولو حابة تحليها بالسكر او العسل مافيش مشكلة
اما بالنسبة للماسك اللي ممكن تستعمليه على الحبوب والاثار فهو مكون من العسل وعصير الجزر والليمون
بجرب ان شاء الله
جزاك الله خير واسكنك فسيح جناته

ريمووه 22
03-01-2009, 05:41 AM
انا مشكلتي عندي اثار جروح قديمه والمشكله لونها اغمق من لون الجلد بشكل ملحووظ وعندي مناسبه قريبه ارجو افادتي ولك مني خالص دعوااتي وشكراا

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0