المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسئلي تجدي الجواب مع خبيرة البشرة د.ندا

الصفحات : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

randa nda
08-18-2008, 07:49 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الفل يا فراشات وبسم الله نبدا اجاباتنا
اختي شموع مكة لا شكر على واجب
عزيزتي قلب ابوها شكرا على كلامك الجميلواختبار الحساسية بتعمليه بانك تاخدي جزء من الخلطة اللي عايزة تعمليلها الاختبار وتحطيه على منطقة مدارية من بشرتك زي تحت الدقن او ورا الاذن وتسيبيه المدة اللي هاتسيبيها للخلطة لو عملك التهاب يبقى الخلطة ماتناسبكيش ولو عادي يبقى الخلطة تناسبك
للمسامات استعملي خلطة من عصير البقدونس+عصير الليمون+العسل
بالنسبة للشعر الخفيف الخلطة التانية اللي ذكرتيها ممتازة وممكن تكون الحكة بسبب فيتامين اي شيليه منها وزودي عليها زيت او عصير الجرجير
اختي العاطفة لو بتشكي ان البقع من الشمس وده سبب وارد ومعقول يبقى لازم تستعملي واقي وبالنسبة للبقع الموجودة جربي خليط من عصير الليمون والعسل والجليسرين كدهان يومي وبلغيني بالنتيجة بعد اسبوعين
وبالنسبة للسمار تحت الصدر حافظي على دعك المنطقة جيدا بالليفة اثناء الاستحمام وبلش استخدام البارفانات في المنطقة دي واذا كانت بتعرق كتير اغسليها باستمراروممكن تدهنيها بخليط من النشا وماء الورد وبعد ما ينشف تفركيه وتشطفيه بالماء البارد
عزيزتي وفاء من كام سطر بس ذكرت خلطة للمسام ان شاء الله تنفعك
عزيزتي سومة للبشرة الجافة جربي ماسك من العسل وزيت الزيتون وزيت اللوز مرة يوميا
وفي الصفحات السابقة هاتلاقي طريقة عمل حمام الزيت للبشرة الجافة ممكن تعمليه مرة او2 او3 اسبوعيا حسب حالة البشرة
عزيزتي سارة وعزيزتي هنا قيتامين اي مافيش ضرر منه على البشرة وموش بيكتر الشعر ومايعتبش مادة كيماوية ضارة لانه موجود طبيعي في الغذاء ويعتبر الخس من اغني الخضروات بفيتامين اي يعني اللي موش مرتاحاله منكم ممكن تحط بداله عصير خس اكيد هايكون تركيزه اقل بس برضه هايكون فيه القيتامين وبتقولي للصيدلي عاوزة فيتامين اي كبسول وفي البيت بتفتحي الكبسولة وتاخدي اللي جواها
اما بالنسبة للتقصف يا سارة جربي الطريقة دي وقوليلي على النتيجة
6 ملاعق كبيرة زبادي+بيضة واحدةيخلط جيدا وتدلك به فروة الراس بعد غسله بالشامبو ثم يغطى الشعر بفوطة مبللة بالماء الدافئ لمدة لبع ساعة ثم يشطف الشعر بالماء الدافئ
اختي انا راحلة لو عايزة كريم انا باعمل كريم للتشققات بس ماعرفش تقدري تاخديه مني في المدينة ولا ايه وعموما انا ذكرت وصفة من لسان البحر هاتلاقيها في الصفحات السابقة
عزيزتي مريوم اهلا بيكي معانا وبالنسبة لحب الشباب هاتلاقي اكتر من وصفة في صفحة 20
اختي حياتي عيالي ربنا يخليهملك ويخليكي لهم
المشي يوميا ساعة او نص ساعة حل رائع للدهون والترهلات في الافخاد كمان اثناء الاستحمام ممكن تملي البانيو بالماء الدافئ وتحطي عليه فنجان من خل التفاح وتنقعي نفسك فيه على اد ما تقدري وممكن كمان تعملي برجلك تمرين العجلة يعني تتني رجل وتفردي التانية بالتبادل جوة الماء
عزيزتي نونو ام احمد صح اللي جبتيه هو ده لسان البحر
وبالنسبة لزيت المريميةالمعلومات اللي اعرفها عنه مالهاش علاقة بالتشققات بس لو حد جربه وشاف منه نتيجة مافيش مشكلة لو حبيتي تجربيه
بالنسبة لتكبير المؤخرة فيه كريم باعمله من زيت الحلبة
اما بالنسبة لفتور الرغبة الجنسية عند صاحبتك جملة وخاصه لما زوجها يكون بجنبها ارجح ان المشكلة موش عندها في الغالب هاتكون المشكلة في عدم قدرة زوجها على ارضائها علشان كدة مابيبقاش لها نفس تبدا اصلا لانها عارفة انها موش هاتوصل للي هي عايزاه فلو تحب تقولي تفاصيل اكتر علشان اقدر اساعدها مظبوط يكون احسن ولو عايزة بس وصفة للتنشيط الجنسي قوليلي
عزيزتي ام محمد بالنسبة للشعر الدهني ويبيتساقط هاقولك على خلطة باذن الله نتايجها كويسة
فلفل حار قطعيه زودي عليه كمية من الخل كافية لتغطيته وغطي الاناء واتركيه 8 ايام وبعدين صفيه واستعملي السائل الناتج لتدليك فروة الراس يوميا قبل النوم واغسليه صباحا
عزيزتي الحلوة زي بنتها مافيش تعب ولا حاجة وايوه الحلبة بتسمن الوجه
عزيزتي قلب الملكة ايوه الخلة الشيطاني تتاخد سفوف وممكن كمان تتعجن بالماء وتدهن يعني الاتنين مع بعض ومهم التعرض للشمس
عزيزتي ساكورا للنقط السوداء لو هي موش رؤوس دهنية يبقى كفاية عليها تدهنيها يوميا بعصير الليمون والجليسرين
باي باي واشوفكم بكرة باذن الله

سهوم الصمت
08-18-2008, 08:56 AM
أنا زواجي قرب يعني بعد شهر ونصف
الله يوفقك أبي أسماء كريمات تبييض كيميائيه ومضمونه
ملاحظه : أنا ما أبي وصفات طبيعيه لأن فايدتها ماتظهر إلا
في المدى البعيد وأنا مستعجله
الله يوفقك أنتظرك على أحر من الجمر

rouaa44
08-18-2008, 01:33 PM
:0105:

فرحتنا القريبه
08-18-2008, 02:27 PM
كيفك دكتورتنا الله يخليكي النه والله احنه تعبناكي الله يجازيكي كل خير يا رب والحمد لله انا اشتريت لسان البحر الصح
وبلنسبه لفتور الرغبه الجنسيه والله انك فضيعه لان عرفتي السبب لان صاحبتي بتقول هي طبيعيه بس يمكن الخلل بزوجها هو مابيساعد على اي شي بس اذا في علاج للبرود شو هو لو سمحتي وله برأيك ما تحتاج تاخذ شي
ولتكبير الارداف كيف بتوصليلي الزيت او الخلطه انا في الاردن وكم سعرها بلدولار لو سمحتي
:0150::0150::0150::0150:واشكرج جزيل الشكر وبلتوفيق والنجاح يا حبيبتنا :0150::0150::0150::0150::0150:

عازفة الدموع
08-18-2008, 06:01 PM
كيف حالك دكتوره
لو سمحت عندي سؤال انا لما اجيب شعري قدام وارجعه يجيني الم وصداع
وابغى كمان وصفه عشان الوجه يصير ناعم

وجزاك الله الف خير

نونو^^الحلوة
08-18-2008, 06:41 PM
السلام كيفك
انا ابي اسئل الله يجزاك خير عندي في خدي مسامات واسعه مره كيف اخفيهاااا سمعت انهم يقولو مالها علاج صح او لا

المتفائله بالخير
08-18-2008, 06:47 PM
دكتورتنا الغاليه الله يعينك علينا ترين اسالتنا كثيره والله يوفقك على عمل الخير يارب انا ابى وصفه تطويل الشعر وتكون مضمونه الانى اموت بشعر الطويل والله مخليه ولا وصفه الا جربتها الله يوفقك ويديمك لنا متضره ردك على احر من الجمر

ريمونده 99
08-18-2008, 07:43 PM
أريد ان أسألك عن المرة هل فيها
زئبق أو رصاص
ارجوكي ردي علي
لاني بسويها في وصفة

naice girl
08-18-2008, 07:51 PM
اولا : الله يعطيك العافية ومشكوورة ع جهودك
ثانبا : انا ابغى اطللب منك طللب الله يوفقك ردي باسرع وقت انا شفايفي من فوق سودة ومن تحت وردية بس من تحتها في زي الخط الاسود ابغى خللطة مضمونه وسهلة وسريعة لاني فرخ اختي قررب مررة لو سمحتي ساعديني في اقرب وقت
وطللب لتاني : انا رجلي مررة موحللوة كلها اثار من طيحات وغيرها وابغاك لو تقدري تقولي لي اي شي يخليها تفتح وتصفى
والطللب التالت : انا ابغى خلطة تبيض بس تكوون مضمونة
الطللب الرابع انا اكواعي واركبي مرررررررررة مسوووووووووووودة
لو تسمحي تقولي خلطات تساعدنني
ملاحضضة :
الخلطات كللها ياريت تكوون سهلة وطبيعية ويريت تذكر الاشياء من وين
وكم سعرها

الله يوفقك دنيا واخررررررررررة

مملكه العشق
08-18-2008, 08:12 PM
تكفين الله يخليك عندي مشكله خطيره وهي بجسمي وخصوصا بمنطقه الظهر مره اسمر مع العلم انه كان ابيضوفجاه

مملكه العشق
08-18-2008, 08:13 PM
تغير لونه بعد الولاده الله يخليك ابي حل تعبت

مملكه العشق
08-18-2008, 08:14 PM
اتمنى الرد سريعاا وجزاك الله خير

ساارة العتيبي
08-18-2008, 10:29 PM
معلش اسالتي كثيرة والله يجزاك خير على معلوماتك القيمة
بالنسبة خلطة التفتيح اللي فيها فيتامين اذا تركتها ارجع كما كنت او اسواء او تبقى كما هي ؟
هل تنصحين باستخدام الحنا للشعر ؟ وكيف ممكن احصل على لون بني فاتح من خلطة طبيعية ؟ وماقلتي لي على طريقة لتنعيم الشعر

ريـمـونــدا
08-19-2008, 01:28 AM
مـرحــبــا حـبـيـبـتـــي ......
أولا مـشـكوره مـشـكوره مـشـكوره يـاقـلـبي عـلى
هـالـمـوضوع الـرائـع.
وربي مايضيـع تـعـبــك إن شاء اللـه ..
واللـه يـعـطـيـك عـلـى قـد نـيـتـــك ..
بـصـراحـه أنا وحـده تـعـذبت عـنـدي ثـلاث مـشـكلات صـعـبـه
1_ انا بشرتي دهنيه وفيني حبوب
عـادي استخدم (( الرواكتان )) وبنفس الوقت أعمل تنظيف شهري لبشرتي
واقشرها بالأسبوع مرتين وأسوي ماسكات .. ولا يأثر هالشي ؟؟؟
2_ انا عـنـدي خـطوط وبقع سمراء بالأرداف مع أني بيضاء !!
أبي وصفه أو كريم يشيل هالخطوط والبقع بس بدوووون ماتنحف بليز ؟؟؟

3_ بصراحه يأأختى عندي تسلخات وخطوط ملتهبه بمنطقه الأبط
والله صاير أبطي مكرمش مع اني صغيره وعمري 18 أبي شي يناسبني .......؟؟؟؟

طولت عليك صح
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
أسفه ياقلبي بس تحمليني معليش والله أستحي أروح للعياده ...
مشكوره مقدمااا ياعمري ......

حروف من دمي
08-19-2008, 02:57 AM
أهلين فيني حب شباب صغير يظهر قبل الدورة أو في وقتها ويكون في منطقة الخدود وذهبت الدكتور قال هذا بسيط وأعطاني مرهم وأستخدمته شهرين وراح وألحين بدأ يرجع وأسمهSkiNoREN عطيني خلطات طبيعيه وسهله وعمري 20 *ماهو علاج السولولايت *كيف شد الصدر وتنفيخه *كيف تكبير المؤخرة0 كلها تكون مضمونه ومجربة وشكرااااااااااااااااااااااا0

المرمر0055
08-19-2008, 03:18 AM
شكرا حبيت اسئل عن مفتح للاكواع انا قرائت عنه في النت كريم سنابل مفتح للاكواع صناعه مصريه

حروف من دمي
08-19-2008, 03:46 AM
الله يعطين العافية

حروف من دمي
08-19-2008, 03:51 AM
:0151::0150::0136::097::02::0153::0124:

مالح زياده
08-19-2008, 04:38 AM
مششششششششكوووووووووره دكتوره

بس كبسولة v.e تقصدين الفيتاميين < خخخخخخخخخخخخ

وبسالك دكتوره كم المده الي خليها علي الخلطه

ومشكوره ثاني

العاطفه
08-19-2008, 06:36 AM
مشكوره يادكتوره على الاجابه استخدم الواقي حتى لو مااظهر للشمس للبقع البنيه وعندي سؤال ثاني بالنسبه للشعيرات العنكبوتيه التي تظهر تحت الجلد لها علاج غير الحقن
كذلك عندي سواد تحت العين ليس من السهر او التعب موجد خلقه هل له علاج
جزااااااااااااااك الله خير يادكتوره الغاليه

randa nda
08-19-2008, 08:06 AM
صباح الخير على الجميع وان شاء الله يكون يوم سعيد علينا كلنا ونبدا بسم الله
عزيزتي سهوم الصمت الف مبروك وربنا يتمملك بخير بس انا اسفة جدا موش هاقدر اقولك على اسم كريم تفتيح كيميائي امن لان ملفيش كريم تفتيح كيميائي امن صحيح في بشرات حساسة بتتاثر اكتر من غيرها وبشرات ممكن تستحمل بس نصيحتي ما تجازفيش لانك في وقت حرج وارجعي لصفحة 32 هاتلاقي شوية نصايح قايلاهم لعروسة امورة زيك يمكن حاجة منها تنفعك
عزيزتي روا انت بعتي مشاركة عنوانها الصدفية وما فيش سؤال فانا هاعتبر انك عاوزة علاج طبيعي للصدفية وهاقولك جربي خلطة مكونة من عصارة الصبار وصمغ العسل ولو ماقيتيش صمغ العسل استخدمي العسل طبعا ده هاتستعمليه كدهان
اختي نونو ام احمد مافيش تعب ولا حاجة المهم بس يكون حد بيستفيد حاجة بالنسبة لصديقتك زي ماتوقعت ان هي ماعندهاش مشكلة والموضوع عاوز يتحل سلوكيا ولو الزوج عنده مشكلة القذف السريع نشوف لها حل ولو عايزة نصايح للموضوع ده راسليني على الخاص وعموما من المنشطات الجنسية للمراة الحلبة والقرفة
عزيزتي عازفة الدموع مافهمتش الصداع بيكون سببه حركة راسك لما بتوطي ولا تقل شعرك وانت جايباه على قدام ولا مثلا بتشديه وتثبتيه سواء ببنسة او توكة وده اللي بيسبب الصداع ياريت توضحيلي اكتر وكمان بالنسبة لتنعيم الوجه قوليلي بشرتك نوعها ايه وعموما كميات متساوية من العسل واللبن وتعملي بيها ماسك مناسبة لجميع انواع البشرة
عزيزتي نونو الحلوة المسامات خاصة لو كانت واسعة جدا موش ممكن تقفل لكن طبعا ممكن تتحسن بدرجة ملحوظة جدا ومن افضل الخلطات لتضييق المسام خلطة من عصير البقدونس+عصير الليمون+العسل
عزيزتي المتفائلة بالخير انا ذكرت خلطة لتطويل الشعر قبل كدة بس علشان اسمك عاجبني هاقولهالك تاني وهي خلطة من خلطات د.عادل عبد العال وهو ذكر انها بتطول الشعر بمعدل 5سم شهريا بدلا من 1سم وهو المعدل الطبيعي بس عايزاكي لو استخدمتيها تقوليلي النتيجة
زيت بطم 35+زيت بذور الجرجير15+زيت زيتون15+زيت خروع15+زيت حب الرشاد10+زيت مريمية10+زيت جوز هند10
وتستخدميها كدهان يومي للشعر او حمام زيت مرتين اسبوعيا
عزيزتي ريموندة المرة دي حاجة طبيعية جاية من نبات يعني اطمني مافيهاش زئبق او رصاص
عزيزتي الفتاة اللطيفة هاقولك على حاجة وحدة تنفعك للاثار في رجلك والكوع والركبة ولاي منطقة في جسمك عموما وهي عبارة عن تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامها لجميع الاجزاء هي عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشا وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على المكان اللي عايزة تعمليله تقشير بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربع ساعة وبعدين تبداي تفركيه بالنسبة للوجه وتحت الابط والاماكن الحساسة هاتستعملي اصابع اليدين في عملية الفرك وبالنسبة للكوع والركبة استخدمي الليفة ولباقي اجزاء الجسم زي ماتحبي ده هاتستعمليه مرة واحدة اسبوعيا اما لتوحيد لون الجسم وتفتيحه تقدري تستخدمي الخلطة دي مرتين اسبوعيا ولو عايزة كل يوم مافيش مشكلة
وهي عبارة عن صابونة غار مبشورة ونخلطها مع فنجان زيت زيتون وفنجان زيت لوز مر وفنجان ماء ورد ونسيب الخلطة يوم كامل قبل ما نستعملها وبدون مانحركها وبعد كدة نحفظها في الثلاجة
الخلطة دي هاتستعمليها اثتاء الاستحمام لدعك جسمك بها باستخدام الليفة ويستحسن تعريض جسمك للبخار اولا وتركزي في الدعك على الاماكن الخشنة والغامقة وبعد الاستحمام تدهن بخلطة من الليمون والجليسرين وتدهن بعد ذلك يوميا
ولتفتيح الوجه ممكن تستعملي خلطة مكونة من ملعقة صغيرة من كل من العسل-اللبن الرايب-زيت جنين القمح+القليل من الكركم+محتويات كبسولة من فيتامين اي
عزيزتي مملكة العشق اجابة سؤالك هي نفس الاجابة السابقة استعملي التقشيروخلطة الصابون اللي ذكرتهم وادهني بالليمون والجليسرين يوميا
اما بالنسبة للشفايف 3ملاعق كبيرة من زبدة الكاكاو سيحيهم على حمام مائي وضيفي لهم ملعقة كبيرة من زيت اللوز وملعقة صغيرة من كل من زيت الزيتون والحلبة وفيتامين اي واخلطيهم جيدا ثم اضيفي ملعقة صغيرة من العسل مع التقليب وارفعيهم من على النار واتركيها تبرد واستعمليها لدهان الشفاه يوميا قبل النوم
عزيزتي سارة خلطة التفتيح اللي فيها الفيتامين موش بتغمق البشرة بعد ماتسيبيها بتفضل زي ما هي والحنة من الحاجات المفيدة للشعر بس بتكون محتاجة شطف كويس جدا للشعر وعلشان تحصلي على لون بني فاتح من خلطة طبيعية ضيفي البابونج للحنا او اعجني الحنة بماء البابونج
واساليني زي مانت عايزة
عزيزتي ريموندا اشكرك لكلامك الجميل واهلا بيكي في موضوعي ويارب تستفيدي منه
بالنسبة لاسئلتك الرواكتان في حد ذلته مقشر للبشرة يعني مافيش داعي انك تعمليلها تقشير زيادة لان ده ممكن يضرها جدا اما بالنسبة للتنظيف فانا موش عارفة بتنظفيها ازاي فمقدرش اقولك ده صح ولا غلط وبالنسبة للماسكات مافيش مانع مادام بعيدة عن التقشير او السنفرة وفي صفحة 20 او21 هاتلاقي مجموعة من الماسكات المفيدة للبشرة الدهنية وحب الشباب
بالنسبة للبقع السودا اطلعي فوق شوية في اجابة سؤال فتاة لطيفة هاتلاقي الاجابة بطريقة التقشير و خلطة الصابون
اما بالنسبة لمنطقة الابط قوليلي الالتهابات سببها ايه وازاي بتشيلي الشعر وبتستعملي ايه للعرق
عزيزتي حروف من دمي لحب الشباب اقترح عليكي دهان من عصير الجزر والعسل وفي صفحة 20 هاتلاقي كام خلطة لو عجبتك حاجة منهم جربيها كلهم كويسين باذن الله
للسيليولايت وتنفيخ الصدر وتكبير المؤخرة يوجد كريمات اقوم بتحضيرها وهي مجربة ومضمونة ولو عايزة حاجة تعمليها انت في البيت للسيليولايت ادهني خل التفاح
لتنفيخ الصدر وتكبير المؤخرة استخدمي زيت الحلبة ولشد الصدر الماساج
عزيزتي المرمر بصراحة ماعنديش فكرة عن الكريم ده لو تعرفي مكوناته قوليلي عليها وانا اقولك اذا كان كويس
عزيزتي مالح زيادة لاشكر على واجب
لوتقصدي تستمري على الخلطة اد ايه ماقدرش احددلك لان زي ماقلتلك دي حاجات بتاخد وقت بس بعد شهر المفروض تبان نتيجة ولو بسيطة فلوبانت اي نتيجة استملاي لحد ما توصلي لنتيجة ترضيكي اما لو بعد شهر مافيش اي تحسن يبقى موش نافعة ونشوفلنا خلطة تانية
اما لو تقصدي تسيبي الخلطة على بشرتك اد ايه فعلى الاقل سيبيها نص ساعة ولو اكتر موش مشكلة
عزيزتي العاطفة بالنسبة للشعيرات العنكبوتية تحت الجلد ماعنديش معلومات عنها هابحث ولو عرفت حاجة هاقولك بس ياريت تقوليلي مكانها فين
والسواد تحت العيون لو هو من يوم ماتولدتي زي مافهمت يبقى موش هايروح لكن ممكن يتحسن باذن الله اما لو كان نتيجة مرض او علاج معين بتاخديه يبقى ممكن يزول بزوال السبب
استعملي الطريقة دي وبعد اسبوعين قوليلي فيه نتيجة ولا لآ هاتي اناء فيه زيت لوز مر وحطي فيه كمية من شرايح الخيار بحيث تكون كلها متغطية بالزيت
غطي الاناء وسيبيه 12 ساعة وبعدين صفي الزيت
استعملي الزيت الناتج لدهان منطقة الهالات يوميا لمدة نص ساعة على الاقل وبعدين امسحيه بقطنة مبللة بالماء الدافئ
باي باي يا فراشاتي الحلوين

العاطفه
08-19-2008, 08:41 AM
مشكور يادكتوره واسفه على الازعاج بالنسبه للشعيرات العنكبوتيه الي تحت الجلد موجوده في الساق و الفخذ وكل فتره تزيد وهل واقي الشمس استخدمه حتى لو مااتعرض للشمس الله يوفقك ويسعدك ويرزقك كل الي تتمنيه---------------

براءة
08-19-2008, 11:12 AM

كيف حالك يا وردتنا انا ما ابالغ لما اقولك انت زى الوردة مشكورة جدا على وصفاتك والله انك ما قصرتى والشكر لوحده شوية عليك جزاك الله خيرا وبارك لك فى اهلك وانشالله يارب تطلع دريتك صالحة وتشوفيهم زى ماتتمنى وانشالله تتحقق كل امانيك يارب ويحفظك ربنا من شرور الأنس والجن ويحرسك من الحسد والعين امين
قولى امين .............. عموما اتمنى تحبينى:0107: زى ما انا حبيتك والله دخلتى قلبى من اوسع ابوابه المحبة لك فى الله :090::070:

براءة
08-19-2008, 11:31 AM
:06: احلى سلام لأحلى الورود صبحتك بأنوار النبى دكتورتنا الرائعة
كيف حالك انشالله تكونى على احسن ما يرام وتمام التمام...........
دكتورة مشكلتى مع شعر بنتى رهيبة:03:عمرها ست سنوات وشعرها مجعد كتييييرلما كان عمرها خمس سنوات سويتلها فرد وراح يجنن:036: بس ما طول وحسيت بعده ان شعرها اصبح خشن مو زى الأول :07:وهى دايما تتحسر لان شعرها مو زى بقية بنات العيلة :04:والله واحيانا تقعد تبكى ومرات لما نتلاقى مع العيلة تصير داخلة وطالعة ع الحمام تبلل فى شعرها وتمشطه واول ما يجف:06::06:يرجع زى ماكان المهم ما اعرف اش ممكن استعملها انا كنت استعملها كريم فاتيكا بس احسه مانعملها شعرها وحاليا استعمل كريم هيرفود كمان ما فيه نتيجة ارجوك اسعفينى بالحل لانى وهى كمان تعقدنا:0148::04: انا حاليا مقيمة ببريطانيا افكر انه استعملها زيوت هندية لانها كتيرة هنا شو تنصحينى:057: بااااى ومشكورة مقدما................
تحياتى ...براءة

فرحتنا القريبه
08-19-2008, 02:18 PM
كيفك دكتورتنا حبيبتنا
والله انتي بتعرفي الامراض والاسباب بدون ما انا خبرتك ما شاء الله عليكي وانا حراسلك على الخاص
بس عندي مشكله ياريت تحليلياها انا عري مجعد وبدي وصفه تفردو وتسرحو يعني ما احتاج للسشوار والصالون انا صاحبتي تستخدم اعشاب مع الحناء وصار شعرها سرح كثير ومفرود بس الوصفه هاي تعمل الشعر اسود بس ما يهم انا بحب الشعر الاسود بس المشكله صاحبتي ما تعطيني الوصفه وياريت اذا انتي تعرفيها تعطينياها والله يوفقج وسلامي الك حبيبتي

**سراب**
08-19-2008, 02:32 PM
موووفقه غاليتي ,,

موضوع حلووو

sky2007
08-19-2008, 03:08 PM
جزاك الله كل خير يا دكتورة
والله يسعدك يا رب
عندي ليكي مجموعة أسئلة معلش حغلبك
1/ في عندك طريقة تخفي الشييب لأمي لأن أمي بتتعب من الحنا يعني قصدي على طول بيظهر الشيب يعني يمكن خلال عشرة أيام
فممكن تنصحيني بطرق لأخفاء الشيب أو طرق تخلي الحنا ما تروحش بسرعة
2/ ماما أصلا و هي بنت كان شعرها متوسط من ناحية الكثافة
وطبعا بعد عمر خف كتير
فأيش بتنصحيها بطرق تكثف شعرها لأنه خفيف جدا وشعرتها أصلا ناعمة و خفيفة
3/ و أنا شعري خفيف من أنا وصغيرة وكانت ماما دايما بتعملي زيوت وصراحة ما جتش فايدة فأنا بأيش بتنصحيني بطرق تتقل شعري مع العلم شعري خفيف وناعم ورفيع ودهني
وهل كتر القص بثقل الشعر ؟
معلش طولت عليك يا دكتورة سامحيني
و جزاك الله خير
والله يبرضى عليك

عازفة الدموع
08-19-2008, 03:46 PM
انا لما امسكه قدام يألمني

لاتنسوني من دعواتكم
08-19-2008, 08:45 PM
صباحك مسك وفل
:05:لأحلى وأوفى فراشه في المنتدى:05:
يعطيك ربي العافية ويسعدك انت وكل من تحبيه ويبعد عنك كل مكروه
كيفك قلبي وحشتتيييني تصدقي اصبحت ما استغنى عن المنتدى مو لشي إلا لأنك انتي موجودة فيه كنت ازور المنتدى لاكن مش بشكل يومي دحين بشكل يومي ولا استغنى عنه اليومين إلي فاتت مازرت المنتدى لأن النت كان مفصول واحس اني ضايعة
:0145:
بأسألك 3 أسئلة يالغـــــــــــــــــاليـــة واللـــــــــــه يعينك عليا

1. بالنسبة لكريم ترطيب اليدين (جلسرين / نشا /ماء ورد ) مو قبل يومين قلتلك مرة سائل وقلتي لي رجعيه على النار حتى يثقل فعلا رجعته ومشي الحال صار زي الكريم لاكن لما برد ثقل زيادة صار كأنه مقشر لما احطه على يداتي اخليه حتى ينشف وبعدين افركه يطلع زي الخيوط ، أنا الآن عرفت خطأي الظاهر إني زودت كمية النشا .
ياقلبي انا بتفلسف شوي واقول اعمل الكريم مرة ثانية وهذا إلي خربته اخليه للجسم قبل الإستحمام احط منه وبعدين افركه ، قلبي انا ما استغنى عن رأيك افتي لي إذا فلسفتي فيها فايدة وتنفع للجسم بلغيني وإذا ماعندي سالفه اش اعمل بلي خربتهـ

2. بالنسبة لدهان لبن العسل بتاع النضارة انا عملت ملء زجاجة معجون الطماطم وحطيته في الثلاجة حتى كل يوم احط منه بسأل معليه يحفظ في الثلاجة ولَّا لازم يوم بيومه لأن مامتي تقول اخاف يعفن ويسبب لك نتيجة عكسية.

3. هذا السؤال خارج البرنامج بالنسبة لنتف المنطقة الحساسة بالحلاوة الناس خوفوني منها يقولو انها تهيج مرض السرطان فالأفضل حلقها بالموس هل هذا صحيح لأني صراحة أنا خوافة زيادة عن اللازم .

ابشرك دكتورتي ما شاء الله مرة فادني البرنامج بس ادعيلي إني ما أتكاسل ولا يوم

وأخيــــــــــــــرا
جزاكي الله ووالديكي جنات الفردوس العليا

المتفائله بالخير
08-19-2008, 09:43 PM
الف شكر ياعمرى والله مقصرتى بس حبيبتى والله مفهمت زيت البطم وشو هوه وبعدين مفهمت الارقام الى 15 و10 ياريت تكون تفهمنى بالمقادير عشان افهم اكثر
زيت بطم 35+زيت بذور الجرجير15+زيت زيتون15+زيت خروع15+زيت حب الرشاد10+زيت مريمية10+زيت جوز هند10
واسفه على الاطاله حبيبتى

::أطياف الود::
08-19-2008, 09:52 PM
السلام عليك ورحمة الله وبركاتهـ

جزاكِ الله كل خير على بادرتك الطيبة

قلبي

انابشرتي معدووومة وذبلااااااااانة :059:
حساااسة واحياناً دهنية واحياناً جااافة وتتقشر كثييير
وفيها حبوووب وخدودي حمراااء بشكل فظييييع
والحين بدأ يطلع فيها مسامات:059:

ولااقدر احط عليها شئ لأنها حساااسه وأي شئ يهيجها
جربت العسل كذا مرة ولاشفت نتيجة

الله يخليك ساعديني والله صاير وجهي الف الف لوووون :059:

ولكِ من دعوة صادقة بظهر الغيب

الجوهره الخليجيه
08-19-2008, 11:16 PM
رندا حبيبتي لو سمحتي بسالك عن كريمات ثلاثه انصحتني فيهم صيدلانيه عندنا بالكويت تكفين ابي استفسر عنهم اذا ممكن وهم ايفالون 00مون لايت 00لويس ودمر 5 بالميه ابي اعرف فايدتهم واستعمالهم للمدى الطويل

قطعة خبزه
08-20-2008, 12:08 AM
السلام عليكم دكتوره اممممم الصراحه احترت الي يقول رندا والي يقول ندا خخخخ
المهم اخبارك واخبار ضيوفك ان شاء الله انبسطتوا ,,, وهذا انا قبلت عزومتك بس قلت يابنت مايصير تجي وايديك فاضيه هههه
يعني لازم اجيب معي سوية اسئله خخخخ
ياستي ابو الشباب جسمه دهني يعني ياخذ حمام ويطلع للشغل ويجي وكانه من سنه ماتسبح ايش الحل معاه ,,,,,,,
ثانيا انا استخدم زيت الخروع لرموشي كم يبغى وقت ويبدا المفعول والله ماني مصدقه انه راح تكثر وطول رموشي ,,,
يالله تصبحي على خير

بساط الريح
08-20-2008, 04:00 AM
الف الف شكر لك على الافاده:079:
حبيت استفسر عن كيف يمكن ازاله اثار العنكز من البشره
مع الشكر والتقدير :0150:

randa nda
08-20-2008, 08:27 AM
وصباح الورد والفل والياسمين على فراشاتي الحلوين ويارب كل واحدة تقرا موضوعي تستفيد ولو بحاجة صغننة اد كدهو:0116:
ونبدا بسم الله
عزيزتي العاطفة هل الشعيرات في الساق والفخد نتيجة اصابتك بالدوالي ولا ماعندكيش دوالي
وبالنسبة للواقي كفاية تستخدميه اذا خرجتي بالنهار لكن لو في البيت او خرجتي على المغرب مالهوش لازمة
غاليتي براءة قلت لك قبل كدة انا موش اد الكلام الكبير ده كله بس اكيد واحدة برقتك وعذوبة كلامك لازم تشوف الناس كلها زيها ولازم الناس تبادلها مشاعرها الرقيقة والصادقة ربنا يجعلني عند حسن ظنك ويستجيب دعواتك الجميلة ويجعلك نصيب منها ونيجي لسؤالك
صحيح يعني انا مبسوطة جدا من كلامك الجميل بس ده موش هايمنعني اقولك انك غلطتي لما عملتي لبنتك فرد وهي في العمر ده لان الفرد مهما كان ومهما قيل انه مائي ولا فرد اطفال ولا ولا ............
اكيد هايضر الشعر وكل ما كانت البنوتة اصغر كل ما كان احتمال الضرر اكبر عموما اللي حصل حصل بس خلي بالك بعد كده وان شاء الله شعرها يرجع زي الاول واحسن ولو عندك في انجلترا اماكن فيها خلطات زيوت هندية يبقي ممتاز وجربيلها خلطة تكون لتنعيم وتقوية الشعر وانا هاقولك على خلطة سهلة ممكن تعمليها انت بنفسك من كميات متساوية من زيوت اللوز والزيتون والخروع وتعمليلها منها حمام زيت مرتين في الاسبوع وكل اسبوعين مرة تضيفيلها على الكمية اللي هاتعمليلها بيها حمام الزيت ملعقة من العسل وياريت تبلغيني بالتطورات وشكرا مرة تانية لكلامك الجميل
عزيزتي نونو ام احمد انا اطلعت على مشاركتك في موضوعي بقسم الشعر وعرفت انك شفتي الوصفة وهاتجربيها ورديت عليكي بس موش عارفة لحقتي تقري الرد ولا لآ لان الموضوع اتحذف لانه مكرر فلو كنتي ماقريتيش الرد قوليلي علشان اقولك على ملاحظات مهمة قبل ماتعمليها وفي انتظارك على الخاص علشان الموضوع التاني
عزيزتي سراب اشكر مرورك
عزيزتي سكاي اشكرك على الكلام الجميل
وبالنسبة لمامتك والشيب اعتقد ان شعرها بيطول بسرعة علشان كدة الشيب بيظهر بظهور الشعر الجديد لان سواء الحنة او الصبغة بتلون الشعر الموجود لكن الجديد بيطلع بلون الشعر من غير الصبغة
لكن فيه خلطة بتستعمل لفرد الشعر بتسوده لمدة طويلة جدا يمكن سنة او اكتر بس موش هاتنفع مع شعر مامتك لانه زي ماذكرتي خفيف وناعم والخلطة دي عايزة شعر تقيل لانها بتضعف الشعر علشان كدة هاقولك على حاجة تانية صحيح مابتديش نفس النتيجة بس مابتاذيش الشعر
انقعي 4 ملاعق كبيرة من المريمية في كوبين من الماء المغلي لمدة ساعتين ثم صفيه واحفظيه في الثلاجة ويستعمل يوميا لدهان الشعر كل مساء قبل النوم مع التركيز على منابت الشعر
بالنسبة لتكثيف الشعر لكي ولمامتك اعملي خلطة من كميات متساوية من زيوت الزيتون واللوز والخروع والجرجير واستعمليها لعمل حمام زيت مرة اسبوعيا مع الاهتمام بتدليك فروة الراس لان عملي التدليك منشطة ومنبهة لفروة الراس
وايوه قص الشعر بيتقله على اساس ان كمية التغذية الواصلة له بتكون اكترلما تتوزع على شعر اقصر
عزيزتي عازفة الدموع معلش موش هاقدر اقولك حل غير لما افهم كويس دلوقتي لما بتجيبي شعرك على قدام بيجيلك صداع والصداع موش من التوطية لكن من مسكك لشعرك صح كدة
طيب هل لما بتمسكيه بتشديه جامد علشان كدة راسك بتوجعك ولا فروة راسك ملتهبة فموش بتستحمل ياريت تشرحيلي اكتر
عروستنا الحلوة افتقدت وجودك معانا اليومين اللي فاتوا بس قلت عروسة بأه ووراها مليون حاجة موش فاضيلنا وكنت ناوية اراسلك على الخاص النهاردة بس الحمد لله رجعتي نورتي موضوعنا تاني واشكرك على كلامك الجميل
بالنسبة لكريم النشا معلش صعب انك تظبطيه من اول مرة وزي ما قلتلك قبل كدة اعتبري نفسك بتعملي كاسترد وانتي تقدري تحددي هاتشيليه من على النار امتى وفلسفتك مظبوطة تقدري تستخدمي اللي عندك للجسم قبل الاستحمام وتعملي واحد جديد برافو عليكي
بالنسبة للبن العسل هو في المتوسط اي ماسك طبيعي تقدري تحتفظي بيه في الثلاجة يومين او 3 بس لما يكون العسل موجود المدة بتطول لان العسل بيتبر مادة حافظة فانتي تابعي ريحته ولما تحسي انها بدات تغير خلاص ارميه واعملي كمية تكفي المدة اللي فضل صالح فيها
بالنسبة لسؤالك التالت لا الكلام ده غير صحيح بالمرة ولو اللي قالولك الكلام ده قروا بحث او دراسة بتقول الكلام ده قوليلي هي فين عاشان اشوف ايه حكايتها وبعدين سرطان ايه اللي هاييجي في المنطقة دي اصلا السرطان بيكون في الرحم ربنا يبعد عنا جميعا كل الشرور والرحم مالهوش اي علاقة بعملية نزع الشعر
وانا مبسوطة جدا انك ابتديتي تشوفي نتيجة وفي فترة قصيرة جدا ماشاء الله ربنا يقدرك وتستمري بنفس الحماس لحد يوم الفرح وباذن الله تكوني اجمل عروسة
عزيزتي المتفائلة بالخير صاحبة الاسم الجميل البطم دي عشبة معروفة عند العطارين بالاسم ده ومنها زيت برضه معروف بنفس الاسم يعني هاتلاقيه عند اي عطار وبالنسبة للمقادير المذكورة المقصود بيها مل وعلشان اسهلهالك اعتبري كل 10 مل ملعقة كبيرة وكل 5مل ملعقة صغيرة يعني مثلا لو عايزة 35 مل من زيت البطم بتاخدي 3 ملاعق كبار وملعقة صغيرة وهكذا
عزيزتي اطياف الود موش عارفة ليه حاسة انك مكبرة المسالة وان بشرتك موش بالسوء اللي انت متخيلاه اهدي واطمني وان شاء الله كل حاجة تكون كويسة
اولا مافيش حاجة اسمها بشرة ساعات دهنية وساعات جافة وبشرتك في الغالب دهنية مادام فيها حبوب ومسام بس قوليلي امتى بتحسي انها جافة وامتى بيطلع فيها قشور يعني لما بتستعملي صابونة او منتج معين او تاكلي حاجة يعني فهميني بالتفصيل اكتر ومبدئيا تقدري تعملي ماسك من العسل مع عصير الجزر ومستنية توضيحك
عزيزتي الجوهرة الخليجية الكريمات دي هاتستخدميها لبشرتك ولا للكوع والركبة وهاتستخدميها خلطة ولا بس واحد منهم وياريت لو قدرتي تجيبيلي مكوناتهم
عزيزتي قطعة خبزة ماتطوليش علينا الغيبة كدة تاني علشان بتوحشينا وانا اسمي راندا وندا اسم العيلة يعني انا راندا ندا تقولي راندا تقولي ندا موش فارقة
بالنسبة لزيت الخروع ماقرش احددلك وقت مضبوط لان بتختلف من حد للتاني انا عن نقسي لما جربته مع ولادي شفت نتيجة بعد اسبوع
وبالنسبة لابو الشباب يعني المشكلة زيادة كمية العرق ولا ايه ولو هي دي المشكلة هل العرق زيادة من جسمه كله ولا بس تحت الباط
عزيزتي بساط الريح لاثار العنجز استعملي كبسولة v.eويخلط معها ملعقة من زيت اللوز المر وملعقة من العسل ويخلط جيدا ويدهن الاثار يوميا مرتين ولو قدرتي تجيبي عصارة الصبار وتضيفيها على الخلطة يبقى كويس
باي باي فراشاتي الحلوين واشوفكم بكرة باذن الله

بلقيس3
08-20-2008, 08:36 AM
صديقتي عندها مشكاة في البشرة تقول أن : وجه وايد فيه بقع سوداء وبعض الاحيان يليها حبها كبية في وجهها .
وظهرهها بعد وايد فيه حبوب وبقع سوداء . فيها الحين تبي الحل, بسرعة أختي من فضليش.

أنسانهـ لا أكثر
08-20-2008, 08:54 AM
عزيزتي الله يعطيكـِ العافيه..
والله يفرج عليكـِ مثل ماتفرجين علينا..
وأن شاءالله لي عوده متى ماكان عندي أسأله ثانيه
بـحـفظ الـرحمن
^_^

عتيبيه مزيونه
08-20-2008, 09:11 AM
صباح الخير غلاتي الله يعطيكي العافيه
على كل مجهود بتبذليه معانا والله مابتقصري
ادخل في مشكلتي
شعري انحرق والله لو اقولك كيف صار ماراح تصدقي خذيت من شخص خلطه وصفها لي والله كنت متردده اني اعملها بس في الاخير سويتهاوليتني
ماسويتها قالي مفيده للصداع ويمكن يكون فيه هواء براسك وهذه الخلطه تظبط امورك وهي خربته اموري
الخلطه مقاديرها
زنجبيل مطحون
تفاء
ملح خشن
وحبه سوداء
حلتيت
دقيق
وماء قليل
طبعاكلها مطحنونه وخليتها ثلاث ساعات
وجلست ساعه تحت الدش عشان تخرج ولقيت النتيجه شعرمحروووووووووق ومقطع ومجعد تجعيد موطبيعي وخشن صارت عملت مصيبتي وسكت ومو عارفه ايش اسوي والمشكله انه مصبوغ تخيلي اني بس معي المنظر ابي طريقه بليز الله يسعدك عشان يرجع لو بشي بسيط انا عارفه اني طولت معاكي بس لاتهمليني الله يسعدك

عازفة الدموع
08-20-2008, 09:32 AM
انا اسفه دكتوره كثرت الاسئله في هذا الموضوع بس لما اشده جامد يألمني
وعندي سؤال ثاني انا عندي اكزيما بس ماني عارفة لها علاج ممكن تساعديني

والله يعطيك مليووون عافيه

قطعة خبزه
08-20-2008, 09:48 AM
الله يصحبك بالنور والسرور
بالنسبه لابو الشياب لا مو زياده في العرق
جسمه دهني مرره يعني يستحمى وبعد ساعتين تلقي الجسم مدهن وله ريحه لو في خلطه اسويها له تمتص كميه الدهون يعني تجفف جسمه ولو لعدة ايام
بالنسبه للخلطه الي ذكرتيها لاحد الاخوات
حقت العنقز وين القى هذا الي انتي كاتبته بالانجلزي لان بنت اختي مدمر وشها العنقز

كيتى م
08-20-2008, 10:23 AM
شكرك على المساعدة اللى بتقدميها لينا كان عندى سؤالين
كنت عايزة خلطة للبشرة بتاعت وجهى لانة فية بوائى الحب شباب فاسايب اثر عبارة عن بقع حمرا ونفسى تمشى ياريت مساعدة وكنت عايزة اسال سؤال تانى انا شعرى بنى فاتح شوية ومقصف وباهت وكنت عايزة احط لية حناء لشعرى بس قالولوى ان اللون بيتغير وانا مش عايزة اغير لون شعرى اعمل اية؟ ياريت لو خلطة بالحنة بس متغيرش لون شعرى خالص .......... باليز مساعدة

*queen - heart*
08-20-2008, 01:06 PM
مراحب دكتورتنا
كيفك ياقلبي ان شالله تمام التمام
1\ انا عملت الخلطة الصابونية الي قلتي عليها (صابونة غار +زيت زيتون +زيت لوز+ماء ورد )
وحطيتها في الفريزر ولما جمدت خرجتها وحطيتها في الحمام
هل الي انا سويته عادي ؟يعني على طول تكون الخلطة في الحمام ،،مافيها اي شي ؟ولا لازم تكون في الثلاجة عند الاستخدام ؟
2\ وفي سؤال ثاني
بعد مانظفت المنطقة الحساسة بالحلاوة ،،حطيت ليمون وزيت زيتون اوكي
وبعد يوم طلعتلي حبوب صغيرة بيضا ،،مع العلم دايما تجي بعد كل تنتيف ،،ايش اسوي فيها ؟؟
هل افقعها وامسحها بالمسحة الطبية ؟؟ولا احطلها شي ثاني ؟؟
ولكي مني كل الود
:)

ريمونده 99
08-20-2008, 01:20 PM
عزيزتي
هذا احلى موضوع في هذا القسم بدون مجاملة
نظرا للفائدة التي تعم على الجميع
بسألك هل زيت الخروع مضر أو يضر داخل العين أو حاجة زي كيدا
لأني سمعت بالنت أنه يضر عروق العين......
وجزاكي الله ألف خير وعافية
وأنا كانت طالعتلي حبة وتركت بقعة بنية هل عندك شي طبيعي يزيلها
مؤقتا
الى ان أقدر
أشتري منك اللوشن....
ويعطيكي ربي العافية والصحة....

rouaa44
08-20-2008, 01:22 PM
هلا فيج دكتورة والله اني محتاجه مساعدتج وحتوكل على الله وعليج اني زوجي في عنده الصدفية ومنتشرة بجسمه كله ايش هو الحل ؟

Aum Dana
08-20-2008, 01:33 PM
مرحبا دكتورة بغيت اسألك اذا في صابون ممكن استعمله لتقشير الجسم مو حق الوجه أقدر احصله في الصيدليات أو السوبر ماركت بس ما أبغي خلطات أبغي صابون جاهز ومسامحة على التشرط

فرحتنا القريبه
08-20-2008, 01:58 PM
تسلمي حبيبتي الدكتوره انا راسلتك على الخاص بس انا مزعوجه كثير لان ما لقيت الحديد لفرد الشعر شلوووووووووووووون انا اريد حديد :059::059::059::059::059::059::059::059::059::059: :059:

nooF
08-20-2008, 02:05 PM
هلا والله يعطيكي الف عافية

حبيت اسالك عن الركب والاكواع بتنفع معاه خلطة

الاوكسجين والليمون وماء الورد ؟؟
ولو ماتنفع ياريت تقوليلي وش الي ينفع بالضبط ابغى شي مضمون انشاء الله مية بالمية

وعلى فكرة انا بشرتي حسااسة

ومشكوووووووووووووووووورة مقدما

برب

::أطياف الود::
08-20-2008, 02:32 PM
عزيزتي اطياف الود موش عارفة ليه حاسة انك مكبرة المسالة وان بشرتك موش بالسوء اللي انت متخيلاه اهدي واطمني وان شاء الله كل حاجة تكون كويسة
اولا مافيش حاجة اسمها بشرة ساعات دهنية وساعات جافة وبشرتك في الغالب دهنية مادام فيها حبوب ومسام بس قوليلي امتى بتحسي انها جافة وامتى بيطلع فيها قشور يعني لما بتستعملي صابونة او منتج معين او تاكلي حاجة يعني فهميني بالتفصيل اكتر ومبدئيا تقدري تعملي ماسك من العسل مع عصير الجزر ومستنية توضيحك

انا مو مكبرة المسألة بس عن جد ملامحي حلووة ومخربها بشرتي:062:
اجل تصير مختلطة خدودي وجبهتي دهنية والباقي جاف
بس حتى خدودي وهي دهنية تتقشر !!
والصابون مااقدر استخدم أي صابووون
لأني أي صابون استخدمه يسبب احمرار فضيييع وجفااااف
ولون بشرتي مو موحد:059:
فيها بقع فاتحه شوي !!
استخدمت اشياء كثييرة وسألت كثير ولانفــع
ان شــاء الله القى الحــل عندكِ

ctcota
08-20-2008, 03:40 PM
السلام عليكم :059:

لوسمحت أنا كان عندي سواد بمنطقة الابطين وبعدين قررت اشتري خلطه من صيدلية النهدي علبه صغيره ب 70 ريال ومو مكتوب مكوناتها المهم استخدمت 4 علب وأصبحت المنطقه بلون جسدي
ومن تفسيري انه أكيد المنطقه أصبحت رقيقه :059:
وبعدين قررت أسوي تمرين العقله لأني شوي قصيره :059:( وأتعلقت بماصوره وأفتكر اني حسيت يدي بتتقطع ) المهم بعد يوم من هذا التمرين بالفعل عند ابطي من الخلف كأنه انشق أصبحت الفتحه زي السيلولايت بس أكبر والجلد أصبح جدا خفيف شوي ويبان الدم :059: ( ياربي كيف أوصف : يعني مثلا تعرفين اذا انجرحت بعدين قشرت الجرح وبقي أثر الجرح زي كذا بالتمام)
والله صرت ما أبين هذه المنطقه لأنها مشوهه :074:

فهل في طريقه أو كريم تعطيني ويعيد بناء طبقات الجلد ؟:042:

لي سنتين على هذه الحال

sky2007
08-20-2008, 04:15 PM
السلام ليكم و رحمة الله و بركاته
جزاك الله خير على ردك
بس معلش حتعبك عايزة أسألك حاجة
هي الميرامية تستخدم عشان تغطي الشيب أو عشان ما يطلعش ؟
و أنا أن شاء الله أذا بتمنع ظهوره أنا حاستخدمه
وسؤال تاني بالنسبة لخلطة الزيوت الي بتقل و تكثف الشعر
نسيت أحكيلك أن أنا شعري دهني فهل ينفع أستخدمها ؟
و أحطه على شعري وهو مزيت ولا لما يكون نظيف ؟
و هل في خلطة تمنع أو تقلل من الدهون لأن شعري دهني ؟
وكم ساعة أعمل حمام الزيت ده ؟
و جزاك الله خير

roseh_555
08-20-2008, 06:06 PM
مرحبا اختي .... وشكراً لك على المعلومات اللطيفة اللي نحصل عليها منك ...
اني روز من العراق :0153:اني عندي مشكلة اعاني منها ولم اجد لها حل لحد الان
عندي كلف في وجنتي ومنطقة الانف من جراء التعرض للشمس من فترة طويلة , وقررت ان اذهب الى الدكتور بعد فشل كل المحاولات لمعالجة الوضع من خلطات وغيرها وحتى مواد طبيعية ولمى رحت للطبيب عطاني تركيبة لتقشير البشرة وكذلك مرهمين واستمريت على العلاج بس كانت بشرتي تتقشر بشكل كثير ولمى خلص العلاج تفاجأت بعد ايام قليلة باسمرار غير طبيعي في بشرتي وظهور الكلف مرة اخرى بحيت بشرتي صرت استحي لمى اخرج ويشوفوها الناس ,,,,, ارجول ساعديني واعطيني النصيحة ...... للعلم اني طلعت عبر النت وصفة تتكون من زيت القمح وزيت السمسم والنشاء وبياض البيض وحالياً اول يوم استخدمها ,,,,,, هل استمر عليها .... مع اجمل التحيات والشكر :0154::0154::0154::0154::0154:

براءة
08-20-2008, 08:26 PM
سلام عليكم هلا وغلا يا احلى فراشة
دكتورة راندا اسمحيلى اقولك انت قمرهم كلهم:0136:
كيف حالك وحال العائلة الكريمةالله ايخليها لك
مشكورة على ردك السمح بس هدا الحمام الزيتى يخلص بنتى من التجعيد بشعرها:012: مو مشكلتى انه خشن الطامة الكبرى انه مجعد كتيييير:042: انشالله راح ابدأ معاها العلاج فور حصولى ع المواد
وبالنسبة لأختك براءة عندها اسئلة كتيرة ويارب القى سعة صدرك المتعودة عليها..اولا ابدأبوجهى:039: قبل اسبوعين اشتريت كريم من محل خاص بالطب الصينى للبقع البنية اللى طلعتلى بوجهى هى مو باينة كتير بس مسويتلى ازعاج المهمم مكونات الكريم كالأتى :PEARL-ROSE-MULBERRY LEAFE-PEPPERMINT-V,E-NICOTINAMIDE-V,C-CETYL ALCOHOL-GLYCERYL STEARATE-LSOPROPYL MYRISTATE-SQUALANE-PROPANEDIOL-GRAPE SEED OIL-COCO GLUCOSIDE-PEREGAL-CARBOPOL.
وحاطين البريد الألكترونى كمان:WWW.SJSPA.CO.UK (http://WWW.SJSPA.CO.UK)
وحضرتى عندى اسبوعين استعمله لاحضت ان البقع بس شوية باهتة لكن ما راحت ..سؤالى هو ينفع استعمل خلطةالعسل والليمون مع هدا الكريم ولا اكمل الكريم وبعدين استعمل الخلطة.... وكمان خلطة تساقط الشعر ينفع احط خل تفاح مع الفلفل ولا خل تانى€...وسؤالى الأخير هو ان جفونى كأنى حاطة عليهم ظل اسود الكل يقولى حلو:087: بس لما احط مكياج ما يبين الظل لأنه عندى ظل طبيعى ايش تنصحينى انا احس لو فتحته اصير مو حلوة بس انت تشوفينه انه عادى وااااااااخر سؤال شو طابخة اليوم عشان اطبخ زيك لأنى حايرة شو اطبخ لأبوالعيال الغالى:0151:
وتسلمىياغالية....... .اسلمى لمن يحبك
اسفة صدعتك بدوشتى:044::044:
لاتتعبى نفسك كتير علشانى راح ارضى باجابات مختصرة عادى....... :098:

hna555
08-21-2008, 01:46 AM
هاي د. ندا كنت عوزه اسئلك عن زيت اسمه زيت الاركان قريت عنه فمنتديات كتير وبيؤلو عليه حلو اوي بيتحط علي البشره كلها وكنت عوزه اعرف هو موجود فمصر ولو ليه اسم تاني لاني عوزه اجربه وشكرا ليكي احنا دايما بنتعبك معانا

الفراشة الحره
08-21-2008, 04:34 AM
لو سمحتي
دكتورة
أنا ذااااااااااابحني
كثرة الشعر في كل الأماااااااااااكن
متعبني كثير
ومااني عاااااارفة
كيف الحلاااوة تعبتني
ماتشيل كل الشعر

وعندي سواااااد في الأبط
وبس يسلمووووووووووووووووووو

حروف من دمي
08-21-2008, 05:56 AM
مشكوررررررررررررررررررررررررررره الله يعطيك العافيه0

الحلا كله فيني
08-21-2008, 06:00 AM
جزاك الله بكل خير واتمنى ياختي تساعديني باسم واقي مضمون وبسعر معقول وعلاج للكلف

حروف من دمي
08-21-2008, 06:00 AM
:0151::0150::02::079::097:

لاتنسوني من دعواتكم
08-21-2008, 06:09 AM
السلام عليكم
:0154:صبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــاحك ورد وعنبر :0154:
دعواتي لك ولكل من تحبيه بالتوفيق والسعادة في الدنيا والآخـــــــــرة
وان يرزقك الله من حيث لا تحتسبي
لا تنسيني من دعواتك في جوف الليل

ندى 22
08-21-2008, 06:25 AM
سلاااام
آخبارك ياقلبي وحشتيني
دكتوره ندى وش رآيك بالحناء للشعـر ؟
وآنآ ابغـى آحطهآ على شعري وش رآيك اخلطهآ بـأيش ( زبآدي او بيض )
ووش رآيك احط الحنآء ولا بس مويتهآ ؟( المويه حقت الحنـآء )
وش رآآيك

*&*بنت المدينه*&*
08-20-2008, 11:31 PM
مرحبا د. ندا

يعطيك العافيه قلبي على كل المجهود الي تبذليه وعلى النصائح المفيده الي تقدميها للفراشات الحلوين

دكتوره معليش ابغى علاج لتقصف الشعر وكمان ابغى شي يحفظ شعري من الصبغات اخاف يزيد تقصف الشعر اذا صبغت كمان ياليت اذا عندك حل تقوليلي ....؟؟؟؟؟

*&*بنت المدينه*&*
08-20-2008, 11:33 PM
صباح الخير دكتوره

ممكن تعطيني علاج لتقصف الشعر وكمان ابغى شي يحمي شعري من اضرار الصبغات

يعطيك العافيه

*&*بنت المدينه*&*
08-20-2008, 11:41 PM
صباح الخير دكتوره

ممكن تعطيني علاج لتقصف الشعر وكمان ابغى شي يحمي شعري من اضرار الصبغات

يعطيك العافيه

randa nda
08-21-2008, 01:26 AM
والله يابنات باجيلكم وانا حاسة اني رايحة اقعد شوية مع صاحباتي وبجد انا سعيدة بالصحبة الحلوة دي ربنا يسعدكم كلكم ويقدرني افيد كل واحدة فيكم بحاجة تنفعها يارب
نبدا بسم الله
اختي بلقيس بالنسبة للبقع واثار الحبوب عند صاحبتك تعملها تقشير مرة او 2 في الاسبوع بخلطة مكونة من بياض البيض والنشا والسكر تدهنها وبعد ربع ساعة تفركها كويس وتشطفها بالماء البارد وتدهن يوميا بالليمون والجليسرين
عزيزتي انسانة لااكثر الف شكر لكي ومقدرة جدا لمرورك للسلام من غير مايكون عندك اسئلة
عزيزتي عتيبية مزيونة قدر الله وما شاء فعل بس خليكي اكثر حرصا بعد كدة ويفضل ان اي خلطة قبل ما تستعمليها تجربيها في حتة صغيرة من بشرتك او شعرك لو هي للشعر المهم ما تقلقيش ان شاء الله شعرك يرجع زي ماكان واحسن كمان
اولا طبعا بلاش سيشوار اليومين دول ولا جيل ولاسبراي
وياريت تجربي الشامبو اللي ذكرت طريقته في احدى صفحات هذا الموضوع او استعملي شامبو للاطفال لان الكيماويات فيه بتكون اقل
يمكنك عمل حمام زيت اسبوعيا او مرتين في الاسبوع باستخدام خلطة من زيوت اللوز والزيتون والخروع وبعد اسبوعين قوليلي فيه نتيجة ولا لآ
عزيزتي عازفة الدموع مافيش داعي للاسف واسالي زي مانت عايزة وماكدبش عليكي انا موش فاهمة المشكلة بالضبط بس عموما بلاش تشدي شعرك جامد ولو بتستخدمي جيل او اسبراي وقفيه ولو بتعملي سيشوار برضه بطلي اسبوعين كدة وشوفي الالم هايقل ولا لأ
وبالنسبة للاكزيما هاتعملي منقوع من مجموعة الاعشاب دي كلها او اللي متوفر عندك منها وهي
البردقوش-النعناع-الزعتر-البابونج-حصاالبان بتخلطي الاعشاب اللي عندك وبتاخدي من الخليط ملعقة صغيرة لكل كوب ماء وتغليه وتعملي كمادات على اماكن الاكزيما لمدة 20 دقيقة مرتين او 3يوميا و
كمان بتعملي خلطة من خل التفاح وعصير البصل وزيت الزيتون بكميات متساوية و توضع على نار هادئة حتى يتبخر الماء وبعد ان تبرد تحفظ في عبوة مناسبة وتدهن بها الاماكن المصابة مرتين يوميا
طبعا اكيد انت عارفة ان موش المفروض استعمال الصابون مع الاكزيما الا في حدود ضيقة ويكون الصابون المستخدم من النوع الخفيف زي صابون الجليسرين
وياريت تبلغيني بالنتيجة
اختي العزيزة قطعة خبزة بالنسبة لابو الشباب هاتتعبي شوية بس ان شاء الله يتبسط منك ويلاقي نتيجة كويسة هاتي زجاجة خل تفاح وفرغيها في حلة وزودي عليها نفس الكمية ماء وحطيهم على النر واول مايبدؤا يغلوا زودي 3ملاعق كبيرة من النعناع الناشف وزيهم من الريحان الناشف وسيبيهم على النار 10دقايق وبعد ماتشيليهم من على النار غطيهم وبعد ساعتين صفيهم ومرة اسبوعيا امليله البانيو ماء وزودي عليه ربع الكمية اللي عندك وخليه ينقع نفسه فيه على الاقل نص ساعة
كمان بعدبحمام كل يوم بدريله جسمه بخلطة من بودرة التلك والنشا وبلغيني بالنتيجة
بالنسبة لاثار العنجز v.e هو قيتامين اي هاتلاقيه كبسولات في الصيدلية
عزيزتي كيتي بالنسبة للاثار اعمليلها ماسك من عصير الخيار والنشا ولو بشرتك تستحمل انك تفركيه قبل ما تشطفيه افركيه ولو لا اشطفيه على طول بالماء البارد
بالنسبة للحنا ولون شعرك لو عجنتيها بمغلي البابونج بتديكي لون بني فاتح
عزيزتي كوين هارت خلطة الصابون مافيش مشكلة لو سيبتيها برة التلاجة لو عاملاها مظبوط لكن لو موش مظبطة ممكن ريحتها تتغير بس مافيش داعي للفريزر التلاجة كفاية
وبالنسبة للحبوب البيضا في المنطقة الحساسة ماتعمليش فيها حاجة لانها مابتطولش كام يوم وبتختفي لوحدها بس لو بتطول معاكي قوليلي
عزيزتي ريموندة اشكرك ده بس من ذوقك وزيت الخروع انتي موش بتتعمدي تحطيه في عينك لكن لو جه غصب عنك وانت بتدهني رموشك مافيش اي مشكلة
ولاثار الحبة البنية جربي عصير الليمون والعسل
عزيزتي روا ربنا يقدرني واقدر اساعدك
لعلاج الصدفية اهم حاجة ترطيب الجسم يعني يفضل اخذ حمام يومي ثم دهن اماكن الصدفية بخليط من زيت الزيتون وزيت حبة البركة
كذلك تدهن يوميا قبل النوم بخليط من صمغ العسل او العسل وعصارة الصبار
وبلغيني بعد اسبوعين ايه الاخبار
عزيزتي ام دانا لتقشير الجسم هاتلاقي في الصيدلية صابون السالسيليك او الريزورسينول
عزيزتي نونو ام احمد ان شاء الله هارد عليكي على الخاص
عزيزتي اصعب اللحظات لو فيه خشونة في الكوع والركبة اعمليلهم تقشير الاول بالخلطة اللي فيها بياض البيض وهاتلاقيها فوق شوية وبعدين استعملي الخلطة اللي ذكرتيها ولو مافيش خشونة استعملي الخلطة على كول بس اعمليلها اختبار الحساسية الاول على جزء صغير من الركبة
عزيزتي اطياف الورد بالنسبة للصابون كفاية مرة في اليوم واستخدمي صابون زيت الزيتون او الجليسرين
واستملي ماسك عصير الجزر والعسل لبشرتك يوميا
ومرة كل اسبوع اعملي حمام زيت البشرة وهاتلاقي طريقته بالتفصيل في الصفحات السابقة
عزيزتي كتكوتة وجعتيني وانا باقرا وصفك وحسيت ان جلدي بيتقطع ربنا يكون في عونك
الحقيقة دي حاجة غريبة ماسمعتش عنها قبل كدة بس هاقولك على حاجة عندي امل انها تجيب نتيجة باذن الله اعملي خلطة مكونة من80 جرام من عسل النحل و20جرام من زيت كبد الحوت وطبعا هاتستعملي الكبسولات الموجودة في الصيدلية ولو ماعرفتيش تحسبيها قوليلي
عزيزتي سكاي المريمية بتغطي الشيب وعلى الرغم ان بعض الكتب ذكرت انها بتمنعه بس انا موش متاكدة من المعلومة دي لاني موش عارفة بتمنعه ازاي فخلينا نستعملها على اساس انها بتغطيه ولوطلعت بتمنعه يبقى خير وبركة
بالنسبة لخلطة الزيوت مادام شعرك دهني يبقى كفاية مرة كل اسبوعين وحطيها على شعر نظيف وسبيها بين نص ساعة وساعتين
ولتقليل الدهون في شعرك بعد غسله وشطفه جيدا صبي عليه كوبين من الماء مضاف اليهم ملعقة خل كبيرة
عزيزتي روز من العراق اهلا بيكي بيننا وان شاء الله تستفيدي معانا
اولا حاولي تحمي بشرتك من الشمس يعني استعملي واقي اذا خرجتي في الشمس والخلطة اللي جيبتيها من النت كويسة ممكن تستمري عليها وبالاضافة لها اعملي دهان مكون من عصير الليمون و الجليسرين والعسل ولو قدرتي تحصلي على عصارة الصبار ضيفيها للخليط وادهنيها يوميا قبل النوم
حبيبتي براءة انت اللي قمر شكرا لكي وان شاء الله شعر بنتك يتحسن ومعلش هاتعبك شوية ضوري على طريقة صنع الشامبو اللي ذكرتها قبل كدة هاتلاقي فيها بابونج وصابون زيت زيتون اعمليها ان شاء الله تنفعها
بالنسبة للكريم اللي بتستعمليه مكوناته طبيعية علشان كدة لازم نتيجته تتاخر فماتقلقيش ومافيش مشكلة لو استعملتي معاه خلطة العسل ةالليمون
وبالنسبة لخلطة تساقط الشعر ممكن تستعملي خل التفاح او الخل الابيض العادي
بالنسبة لجفونك ماقدرش اقولك راي لاني ماشفتش بس مادام الكل بيقولك حلو يبقى حلو وبعدين انا متخيلة انك زي القمر في كل الاحوال وعموما لو عايزة تفتحيها جربي زيت اللوز والخيار والطريقة يمكن تلاقيها في صفحة 20 او21
اما بالنسبة لطبق اليوم انا باكتب دلوقتي الساعة 9 صباحا ولسة مانمتش هادخل انام شوية ولما اصحى هاعمل سمك مقلي
عزيزتي هنا مافيش تعب ولا حاجة بس انا ماسمعتش عن الزيت ده قبل كدة هابحث عنه ولو عرفت حاجة هاقولك
عزيزتي الفراشة الحرة قوليلي اذا انت في المدينة او تقدري تاخدي مني حاجة من منتجاتي ولا لآ
عزيزتي حروف من دمي شكرا لمرورك ياقمر
عزيزتي الحلا كله فيني انا اسفة جدا لاني ماعنديش خبرة في المنتجات الموجودة في السوق اما لو تقصدي منتجاتي فالرابط في توقيعي يخليكي تطلعي عليها
عروستنا الحلوة ربنا يبارك فيكي ويسعدك ويحققلك كل احلامك يا احلى عروسة
عزيزتي ندى طولتي الغيبة علينا اهلا بيكي مرة تانية
الحنا لها فوايد كتير جدا للشعر بس قوليلي نوع شعرك ايه واللون عايزاه على احمر ولا بني وانا اقولك تعجنيها ازاي
باي باي يابنات

عتيبيه مزيونه
08-21-2008, 02:00 AM
مشكوره غلاتي ماقصرتي
بالعكس لمن شفت شعي انخرب وقفت اسبوعين الاستشوار وخليته على طبيعته بس مافي فائده بستخدم الزيوت اللي قلتي عليها وان شاء الله القى فائده
خدمه ثانيه انتي كريمه واحنا نستاهل
قرات لكي خلطات كثيره للبشره بس مو عارفه ايش استخدم منها انا بشرتي دهنيه وعلى طول تطلع لي حبوب صغيره والله ماتصدقي قد ايش خسرت على وجهي عند الدكاتره والقى نتيجه وقت العلاج ومن يوم مايوقف العلاج تطلع لي الحبوب واغلب الدكاتره قالوا من الحاله النفسيه لها دور واعمل دائم تقشير لبشرة وجهي بوصفات طبيه وكلها غاليه بس مابلقى اي فائده اتمنى بشرتي تصفى بس مافي امل كنت اعمل ماسكات بالشوفان وبياض البيض واللبن
وبالعسل والليمون بس ماشفت نتيجه ووقفتها الله يوفقك ابيك تعطيني حل او برنامج استخدمه مليت من كثر مااروح للدكاتره وفيه وصفه بالترمس والفيكس وبزيت اللوز امر بس ماسويتها لاني مااعرف طريقتها مظبوط ابي وصفته لنضارة وتفتيح بشرتي وتخفف من ظهور الحبوب
بإنتظار ردك بفارغ الصبر

rouaa44
08-21-2008, 02:23 AM
لعلاج الصدفية اهم حاجة ترطيب الجسم يعني يفضل اخذ حمام يومي ثم دهن اماكن الصدفية بخليط من زيت الزيتون وزيت حبة البركة
كذلك تدهن يوميا قبل النوم بخليط من صمغ العسل او العسل وعصارة الصبار
وبلغيني بعد اسبوعين ايه الاخبار

والله يا دكتورتنا العزيزة من شفت سرعة اجابتج مصدقت روحي الله يعطيج العافية والصحة والرزق انا بتواصل معالك دائما انشاء الله مشكورررررررررة

عازفة الدموع
08-21-2008, 04:30 AM
جزاك الله الف خير
وان شاء الله ابلغك بالنتيجه

roseh_555
08-21-2008, 06:33 AM
السلام عليكم
الف شكر دكتورة على النصائح اللي عطيتنياها وان شاء الله ربنا يوفقك ويوفق المسلمين جميعاً

roseh_555
08-21-2008, 06:35 AM
:0153::0153:السلام عليكم
الف شكر دكتورة على النصائح اللي عطيتنياها وان شاء الله ربنا يوفقك ويوفق المسلمين جميعاً:0126::0126::0136::0136::090::090:

miss noor
08-21-2008, 08:32 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أزيك يا دكتورة
أنا شعري خفيف حتى الشعرة نفسها دقيقة و دهني و عايزة طريقة تخليه أتقل
أيش نصائحك لي ؟
وأيش هي نصائحك لعلاج تساقط الشعر
و جزاك الله خير

زهرة السلمى
08-21-2008, 10:34 AM
كل عام وانتي بخير حبيبتي ودي اسألك بس مااثقل عليك انا ودي بخلطة لتفتيح السواد:020: بس موا فواكة وزبادي كفاية غلا الاسعار:0125: وفية خلطة يستخدموها البنات في المنتديات عبارة عن كريم سودو وزيت لوز مر تستخدم للجسم والوجة هل فيها خطر وكمان ودي اسألك عن كريم اللولو الصيني للتفتيح :076:
ام عبودي جنبي وتسألك عن شئ يطول شعرها ورموشها وتنفخ خدودها :021:بعد والكل يسلم عليك حاكم نحنا شلة نسوان بس مااحد يعرف للكمبيوتر غيري:060: شادين الظهر فيني
مشكووووووووووووووووورررررررة مع احلي بوسة:079:

Aum Dana
08-21-2008, 10:44 AM
السلام عليكم دكتورة ندا مشكورة على النصيحة بس ماعليش عندي سؤال ثاني بغيت اسألك اذا عندك فكرة عن فيتامين اوميغا 3 سمعت ان وايد زين للمحافظة على شباب البشرة انا عمري 20 ينفع اخذه وله توى بدري

ريـمـونــدا
08-21-2008, 03:31 PM
مـشـكـووووووره
مـشـكـوووووره
مـشـكـوووووره يـاقـلـبـي عـلـى الأجـابـه
الـشـافـيــه
وربـي يـجـازيـك ألـــف خـيـــــــر
بالنـسـبـه لـسـؤالك عـن مـنـطـقـة الأبـط
أنـا أشـيـلـهـا بالـحـلاوه ..
ومـزيـل الـعـرق طبيعي عـبـاره عـن خـلـطـة
(( جليسوليـد + ماء ورد + نشا + شـبـه ))
وأغـسـل هالمنـطـقـه يـومـيـااا بـصـابـونة دوف الـخـضـراء
واحياننا أحـط عـلـيـهـا بـودرة جـونـسـون
بس مادري لـيـش تـكـون مـلـتـهـبـه
وأكـثـر شـي زاعـجـنـي الـخـطـوط الـواضـحـه بهالمـنـطـقـه !!!
حبيبتي أتـمـنـى الاقـي علاجهـا عـنـدك ؟؟
ولاتحـرميني من نصايحك يـاقـلـب ريـمـونـدا ..

ساارة العتيبي
08-21-2008, 03:32 PM
يعطيكي الف عافية دكتورة
لكن عندي استفسار عن خلطة التقصف اللي قلتي انا سمعت ان استعمال البيض على الشعر مضر هل هذا الكلام صحيح؟ لانني صراحة خايفة
وممكن ابغى طريقة اشيل بيها شعر وجهي ومايكون لها اثار من حبوب اوغيرة لان بشرتي بيضاء وصافية
واخيرا...ابغى خلطة لتنعيم الشعر؟
ااااااااااااااااااسفة على الاطالة
اخت سارة (شيماء)

الشــعاع
08-21-2008, 03:45 PM
السلام عليكم--

انا والده من عشرة ايام بس احس بشرتي مسمرة مرةمرة عن اول

ابي خلطة بس بسيطة عشان ترجع بشرتي زي اول سمراء بس حلوة

وتسلمي

هدوء الكون
08-21-2008, 03:53 PM
اختي ارجو انك تردين علي انا بشرتي دهنيه مره وفيها حبوب واثار ولون بشرتي صفراء وفيها اثار حبوب ارجو انك تجاوبني

قطعة خبزه
08-21-2008, 04:21 PM
اهلين دكتوره الطريقه الي قلتيها لابو الشباب حلوه كثير ومستعده اسويها بس
فيه شيء عائق اني ماعندي بانيو ايش اعمل مافي طريقه ثانيه الله يخليكِ :059:

المتفائله بالخير
08-21-2008, 05:13 PM
الله يوفقك ويسهل امرك على فعل الخير يارب حبيبتى ابى اسألك انتى كتبتى ان فيه خلطة بتستعمل لفرد الشعر بتسوده لمدة طويلة جدا يمكن سنة او اكتر بس موش هاتنفع مع شعر مامتك لانه زي ماذكرتي خفيف وناعم والخلطة دي عايزة شعر تقيل لانها بتضعف الشعر حبيبتى انا ابى الخلطه هاذى وش مكوناتها
والف شكر يالغاليه

^^أنين^^
08-21-2008, 07:29 PM
اتمنى من الجميع الصحه والعافيه
كان عندي سؤال ياخت د\رندا عن البشرة الجافه
انا اعاني منها وفي الفتره الاخيره صارت تطلعلي حبوب في وجهي رغم جفاف بشرتي
ارجوكي افيديني بشئ يرطب البشرة ويعالجها من الحبوب
ولكي جزيل الشكر والعرفان وجعله الله في ميزان حسناتك
ارجوكي لا تهملي بطلبي

لاتنسوني من دعواتكم
08-21-2008, 10:24 PM
الســلام عليكم
:0154:صباحك وصباح كل الفراشات ورد:0154:
لا تنسي يا أحلى فراشة (د/ندى)
وكمان انتو يافراشات المنتدى

اليوم جمعة
1.قراءة سورة الكهف.
2.الإكثار من الصلاة على النبي.
3. الدعاء في آخر ساعة من النهارلعلها تكون ساعة إجابه.
هـــــــــــــــــــا بس لاتنسوني من دعواتكم بالتوفيق والسعادة في الدنيا والآخرة

سنة عشان اسجل
08-21-2008, 11:17 PM
^^^^^
(لا تنسوني من دعواتكم )
الله يجزاك خير على التذكيــر وربي يوفقك ويحقق لك مناك..
-------------------

الله يعطيك العافية دكتووورة رندا
وربي يزيدك علم ويجعله في ميزان حسناتك..

لو سمحتي ابي اسألك ..

انا عملت فتلة قبل شهر او اكثر وطلعت في وجهي حبوب صغيرة وتركت اثر بني مررة منظرها مزعجني ممكن الاقي حل عندك وياليت يكون شئ سهل لاني كسووووووولة مرة :)

قرأت في المنتدى خلطة من الحليب المركز ومطحون الارز هل صحيح تنفع ؟؟

ومشكوووورة على جهدك ..

حروف من دمي
08-21-2008, 11:37 PM
أدعوا لهذه الطفله .. ولا تدعوا الرسالة تقف عندكم‎
.ExternalClass .EC_hmmessage P{padding:0px;}.ExternalClass body.EC_hmmessage{font-size:10pt;font-family:Tahoma;}

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............

الاخوة والاخوات الكرام .....

ابنتى سلمى 12 عاما تصارع من اجل الحياة في مستشفي خاص ، انها تعاني من مرض السرطان وهو حاليا في مراحله الاخيرة ، وقد فعل الاطباء كل مايمكن عمله ، ولا تجدي اية محاولات .... ولكننى اثق في الله ... وفي قوة الدعاء ..فلايرد القدر الا الدعاء .. واننى كأم لاحيلة لها وابنتها في طريقها للنهاية ارجوكم بل واستجديكم جميعا ان تصلوا من اجلها .. أن تدعو لها ...
ادعو لها الله ان يمنح جسدها الضعيف القوة و يستجيب للعلاج الطبي ..ان يمن عليها بمعجزة الشفاء من هذا المرض ...غير اننا راضون بقضاء الله ولانملك الا الدعاء

ارجوكم .. ارجوكم ان تدعوا لها ... وان تمرروا هذه الرسالة عبر بريدكم الى جميع الاخوة المسلمون قدر ما تستطيعون .. لو قام فقط 10% ممن يستلمون الرسالة باعادة ارسالها والدعاء لها .. فهذا يعني الكثير لنا ... ولها

ان رحمة الله ...ثم دعاؤكم .. هي املنا الاخير ............فهل انتم فاعلون....!!

أنشرها.. فانك لا تعلم متى وأين تموت..

فتجدها لك إن شاء الله لك شفيعة يوم القيامه
أرجو يادكتورة أن تخبري بهذي الرسالة وجزيتي خيرا

سنة عشان اسجل
08-22-2008, 12:14 AM
الله يشفيها ويصبر اهلها يااااارب ...

انا قرأت في منتدى ان في حرمة في الكويت تعالج من السرطان والي كتبت الموضوع تحلف ان خالتها تعالجت على يدها بعد الله ..

اسمها المعالجة : ام صادق

العنوان

الكويت _ الخالدية _قطعة 3 _شارع الخالدية _ منزل 52

تلفون 009654848991

اتمنى مايكون ممنوع اني انزل الرقم لان ان شاء الله راح يستفيدون منه ..

<< نقلته على ذمة كاتبته واحسبها من الموثوقين ولا ازكيها على الله

الله يحمي الجميع .. والله من وراء القصد
:

:

دعواتكم ..

سـ][ـاكـ][ــ][ـوـ][ـرا
08-22-2008, 12:41 AM
عزيزتي ساكورا للنقط السوداء لو هي موش رؤوس دهنية يبقى كفاية عليها تدهنيها يوميا بعصير الليمون والجليسرين

غاليتي

أعتقد أنها رؤؤس دهنيه
انا بشرتي جافه لكن عندي مناطق دهنيه
اللي هي المنطقه المحيطه بالأنف والذقن
والحاجبان
وهي تظهر فيها في الغالب ..؟؟

randa nda
08-22-2008, 01:29 AM
صباح الخير يا احلى فرلشات
ياللا نبدا بسم الله
اختي بنت المدينة بالنسبة لعلاج التقصف جربي الخلطة دي6ملاعق كبيرة زبادي+بيضة واحدة تخلط جيدا وتستعمل بعد الشامبو لتدليك فروة الراس جيدا ثم يغطى الشعر بفوطة مبللة بالماء الدافئ لمدة ربع ساعة ثم يشطف الشعر بالماء الفاتر اما بالنسبة لحماية الشعر من اضرار الصبغة فيه خلطة زيوت باحضرها من الاعشاب بتعالج الشعر التالف وبتحمي الشعر من اضرار الصبغة
عزيزتي هنا انا اسفة بس لسة ناعرفتش معلومات وافية عن زيت الاركان علشان اقولهالك
عزيزتي العتيبية المزيونة نصيحتي لكي بالنسبة لبشرتك طبعا الحالة النفسية مهمة جدا جدا وبالنسبة للعلاج عندي لوشن مفيد جدا لحالتكوبالنسبة للي ممكن تعمليه انت في البيت مرتين في الاسبوع قومي بعمل تقشير لبشرتك بوصفة بياض البيض والسكر والنشا والطريقة هاتلاقيها بالتفصيل في اجاباتي السابقة ايضا قومي بعمل ماسك يومي من عصير الجزر والعسل
عزيزتي روا لا شكر على واجب وهاكون سعيدة جداااا لما اسمع منك انك جربتي الوصفة وجابت نتيجة باذن الله
عزيزتي عازفة الدموع عايزة اعرف منك النتايج اول باول
عزيزتي الفراشة الحرة بالنسبة للشعر الزائد لو ماتقدريش تاخدي مني الكريم هاقولك على طريقة هي صعبة ومتعبة شوية بس لو عرفتي تظبطيها ان شاء الله تلاقي نتايجها جيدة اهم حاجة انك تشيلي الشعر بالحلاوة وبعدين تدهني مباشرة بخلطة تعمليها كالتالي نبات السعد بتجيبيه من عند العطار وياريت تجيبيها مطحونة ناعم لان طحنها صعب جداوتاخدي ملعقة كبيرة في كوب ماء وتغليهم على النار وتسيبيهم لحد الماء ما يتبخر ويتبقى شئ زي الطين لونه اسود تدهني به مكان نزع الشعر مباشرة بعد نزعه بالحلاوة
بالنسبة لسواد الابط ذكرتها اكتر من مرة بالتفصيل واحتمال تلاقيها على صفحة 20 او 21
عزيزتي حروف من دمي لاشكر على واجب وربنا يشفي الطفلة سلمى ويعفي عنها هي وكل مرضى المسلمين ويصبر اهلها وينزل على قلوبهم الرضا والسكينة امين يارب
بس حابة اتاكد منك هل هي بنتك ولا انت بتوصلي رسالة جتلك
عزيزتي اللي اخدة الحلا كله وموش سايبلنا حاجة زي مادايما باقول ماقدرش اقولك اي اسم تجاري لاي منتج لاني ماعنديش خبرة كافية بالسوق بس بالنسبة للواقي الشمسي كله زي بعضه اللي بيفرق الفاكتور وبس كل ما طان عالي كل ماكنت تقدري تتعرضي للشمس فترة اطول بامان
اما بالنسبة للكلف فانا ماضمنش حاجة غير اللي باعمله بايدي ولو عايزة وصفة هاتلاقي اكتر من واحدة لو اتصفحتي الموضوع كويس
عزيزتي ندى انا رديت عليكي امبارح وطلبت تقوليلي نوع شعرك
اختي روز لاشكر على واجب واتمنى اسمع منك قريب انك شايفة تحسن
اختي ميس نور انا رديت على سؤالك ده من كام يوم موش كده ولا انا اتلخبطت
عزيزتي زهرة السلمى سلامي لك ولام عبودي ولكل الشلة
بالنسبة لتفتح السواد ماقلتليش فين بالظبط وهل هو لون بس ولا فيه خشونة عموما لو قريتي الموضوع كويس هاتلاقي وصفات بالتفصيل للسواد في كل مناطق الجسم
بالنسبة لتطويل الشعر هاتلاقي خلطة من مجموعة زيوت ورا شوية موش كتير فيها زيت بطم
وللرموش دهنها يوميا قبل النوم بزيت الخروع ولتسمين الوجه الكريم بتاعي او الدهن بزيت الحلبة
عزيزتي ام دانا لاشكر على واجب وانت لسة صغيرة مافيش داعي تاخديه وبعدين هو متوفر بكثرة في السمك يعني لو مرة او 2 في الاسبوع بتاكلي سمك كفاية قوي
عزيزتي ريموندا لاشكر على واجب ويارب تستفيدي
ماتزعليش لو قلتلك ان سبب الالتهاب والكرمشة تحت باطك هو الشبة للاسف فيه ناس كتير جدا بتستعملها وموش عارفين انها مضرة اولا لانها بتمنع العرق والعرق ده سموم لابد انها تخرج من الجسم فلما نمنعها من الخروج ونرجعها للجسم تاني بتعمل لنا مشاكل ابسطها الحبوب والالتهابات
ثانيا لانها مادة قابضة قوية ومنطقة تحت الباط جلد رقيق ممكن تؤدي الى الجفاف الشديد والكرمشة
كمان ممكن تسبب سواد يعني باختصار شيلي الشبة فورا من خلطتك ويستحسن كمان الجليسوليد لاني لا احبذ وضع الكريمات في المنطقة دي ولو قدرتي تاخدي مني البودرة يبقى ممتاز لو ماقدرتيش استخدمي النشا وماء الورد وبودرة جونسون او بودرة التلك
عزيزتي شيماء اخت سارة اهلا بيكي وباسالتك وماتخافيش البيض غير مضر للشعر بالعكس مغذي وعموما اعملي الخلطة وجربيها الاول على جزء من شعرك وشوفي ايه النتيجة
بالنسبة لشعر الوجه نصيحتي لو هو خفيف مافيش داعي تشيليه كفاية انك تفتحيه ببودرة التفتيح الخاصة بالبشرة بس برضه اعمليلها اختبار حساسية الاول
ولتنعيم الشعر ابسط حاجة خلطة من زيوت اللوز والزيتون والخروع وتعملي منها حمام زيت مرة اسبوعيا
عزيزتي الشعاع حمدالله على سلامتك وبرافو عليكي انك واخدة بالك من نفسك على طول بعد الولادة وعلشان انت شاطرة هاقولك على نصيحة بعيد عن سؤالك تخلي مالكيش بطن بعد الولادة وهي انك تشفطي بطنك لجوة اطول فترة ممكنة بس كدة وصفة بسيكة لكن نتيجتها سحرية بالنسبة لبشرتك اعمليلها ماسك من النشا وعصير الخيار 3 مرات اسبوعيا
عزيزتي هدوء الكون
على هذا الرابط هاتلاقي معلومات عن اللوشن اللي باحضره وان شاء الله هاينفعك جدا
https://alfrasha.maktoob.com/showthread.php?t=629770
وعلى صفحة 20 هاتلاقي مجموعة من الوصفات للحبوب الاثار
عزيزتي قطعة خبزة تقدري تعمليهاله بس بدال ماينقع نفسه فيها يشطف نفسه بيها يعني بعد مايخلص حمامه يرجع يكب على جسمه ةاء فيه الخلطة بمعدل معلقة كبيرة من الخلطة لكل كوب ماء وما تنسيش البودرة اللي قلتلك تعمليهاله
اختي المتفائلة بالخير واختي انين ارجو انكم تسامحوني لاني مضطرة اقوم حالا بس ان شاء الله هاحاول ارجع اجاوب في اقرب فرصة ولو ماقدرتش يبقى بكرة في نفس الوقت باذن الله بس اوعوا حد فيكم يزعل مني بجد غصب عني
باي

فرحتنا القريبه
08-22-2008, 04:32 AM
كيفك دكتورتنا انا بسأل على خلطه فرد الشعر ما عرفتي اذا للحديد اسم ثاني لان انا بلاردن وما عرفو شو يعني حديد بيقولولي اشتري من الحداد نشاره حديد ؟ولازم بحط بلخلطه حديد يعني اذا الخلطه كامله بس بدون حديد ما ينفرد الشعر؟ سلامي لكي حبيبتي
:0154::0153::0154::0153::0154::0153::090::0153::01 54::0153::0154::0153::0154:

Aum Dana
08-22-2008, 05:30 AM
مشكورة حبيبتي دكتورة ندا وجزاك الله خيرا

قطعة خبزه
08-22-2008, 06:13 AM
الله يجزاك خير يااحلى ندا ان شاء راح اعملها بس ترى مافهمت خلطة بودره التلك يعني انا اعملها ولا اشتريها
انتي ذكرتي لاحدى الاخوات وصفه للتقصفه وقلتي انها تحط بعد الشامبوا وتغسل بماء دافي صح طيب مااغسلها بشاموا اخاف يصير ريحة شعري بيض ولا كيف
وياليت ان كان فيه وصفه اعشاب للقيلون اكون لكِ من الشاكرين
فيه حاجه ابي اقولها لكِ بس لاتقروها يابنات انا شفت حلم وتكرر الحلم اكتر من من مره على عدة ايام وهي اني احك السواد الي جوا افخاذي تعرفي المنطقه هذي سوداء بس ولله الحمد مو مره احكها في اصبعي ويطلع بياض وكنت مسروره بالحلم هذا بس اول مره مااهتميت بس لما تكرر اهتميت وقلت في نفسي ياليت تفسيره على يد دكتورتنا الحبيبه وتديني خلطه اعملها عشان كذا ترى انا ماني مهتمه بهذ الشيء بس بعد الحلم اهتميت وياليت اقدر اشتري منك والله يكون لي الشرف بس زوجي مايبيني اشتري عن طريق النت .
:0153:وكل عـــــــــــــــــام وانتي الله اقرب:0153:

قطعة خبزه
08-22-2008, 06:16 AM
كيفك دكتورتنا انا بسأل على خلطه فرد الشعر ما عرفتي اذا للحديد اسم ثاني لان انا بلاردن وما عرفو شو يعني حديد بيقولولي اشتري من الحداد نشاره حديد ؟ولازم بحط بلخلطه حديد يعني اذا الخلطه كامله بس بدون حديد ما ينفرد الشعر؟ سلامي لكي حبيبتي
:0154::0153::0154::0153::0154::0153::090::0153::01 54::0153::0154::0153::0154:

هلا بالغاليه الحديد تشتريه من العطار ياقلبوووو ولازم تطحنيه يصير زي البودره

الفقيره لله...
08-22-2008, 07:34 AM
الله يعطيك العافية وربي لا يحرمنا منك الله يسعدك يادكتور انا أعاني من سواد في المنطقة الحساسه رغم انني غير متزوجة ، وألحين انا مخطوبة ونفسي ألقى حل لمشكلتي من جد احس نفسي مكسوفة من جسمي .

ctcota
08-22-2008, 07:39 AM
السلام عليكم :059:

لوسمحت أنا عمري 23 و كان عندي سواد بمنطقة الابطين وبعدين قررت اشتري خلطه من صيدلية النهدي علبه صغيره ب 70 ريال ومو مكتوب مكوناتها المهم استخدمت 4 علب وأصبحت المنطقه بلون جسدي
ومن تفسيري انه أكيد المنطقه أصبحت رقيقه :059:
وبعدين قررت أسوي تمرين العقله لأني شوي قصيره :059:( وأتعلقت بماصوره وأفتكر اني حسيت يدي بتتقطع ) المهم بعد يوم من هذا التمرين بالفعل عند ابطي من الخلف كأنه انشق أصبحت الفتحه زي السيلولايت بس أكبر والجلد أصبح جدا خفيف شوي ويبان الدم :059: ( ياربي كيف أوصف : يعني مثلا تعرفين اذا انجرحت بعدين قشرت الجرح وبقي أثر الجرح زي كذا بالتمام)
والله صرت ما أبين هذه المنطقه لأنها مشوهه :074:

فهل في طريقه أو كريم تعطيني ويعيد بناء طبقات الجلد ؟:042:

لي سنتين على هذه الحال

خبرتنا الله يجزاك خير ويسهلك عليك حياتك دنيا واخره
الصراحه ما عرفت أحسب (80 جرام من عسل النحل و20جرام من زيت كبد الحوت) :
يعني قوليلي العسل كم ملعقه ؟ وحبوب كبد الحوت كم حبه ؟ وهل فعلا زيت كبد الحوت مفيد للجلد:059: ؟

فرحتنا القريبه
08-22-2008, 09:06 AM
هلا بالغاليه الحديد تشتريه من العطار ياقلبوووو ولازم تطحنيه يصير زي البودره
كيفك حبيبتي قطعه خبزه والله حلو اني وياكي نلتقي هنا كمان :3_4_8[1]:
بس بلاردن ما عرفو شو الحديد:W69: يقولولي هذا منين جبتي بس انا اشتريت :frashagirالعفص والقرنفل والملوخيه وباقي المكونات بس الحديد لسه ما لقيتو زين انتي ما تعرفي اله اسم ثاني وهو شنو يعني حديد هذا المصنوعه منه المسامير:3_2_9[1]:؟

دلع طفوله
08-22-2008, 09:47 AM
هلا والله فراشاتي
اني اعاني بيدي منطقة الزند حبوب كثيره وصغار لونها وردي خفيف وهي صيره مسح بمستوى الجلد بس واجد ومن زمان وش اسوي

أحلى الفراشااااات
08-22-2008, 10:07 AM
بشرتي جافة
وانا لسه صغيرة عمري 17 سنة
ما تركت شيء الا وسويته
والله تعبت
ياريت تساعديني

نونو^^الحلوة
08-22-2008, 12:52 PM
الف شكر حبيبتي

ساارة العتيبي
08-22-2008, 03:50 PM
الى دكتورتنا الحبيبة
سؤالي الاول:ايش تقصدين ببودرة التفتيح ماني عارفتهاهل هي بودرة مكياج ام لا؟
الثاني :انا شعر الشنب (الشارب)عندي واضح وايضا منطقة الخدود تحت العين بشوي الشعر فيها واضح نوعا ما ...ابغى اشيلة ولو على الاقل الشنب لانة واضح ابغى طريقة اشيل بيها ماتطلع لي حبوب اوغيرة؟
الثالث:ابغى خلطة للشعر المتكسروماتضر شعري اوتخشنة لانة ناعم ؟ وهل خلطة التقصف تعالج التكسر بعد؟
الرابع :انادائما احط على الحنا بابونج مااثر في لون شعري ابغى وصفة طبيعية تخلي لون شعري بني فاتح ؟
عارفة اني طولت سوووووووووري والله يعطيك العافية شيماء

لاتنسوني من دعواتكم
08-22-2008, 08:00 PM
:0135:صباحك وصباح جميع الفراشات بالخير والسعادة:0135:
اللـــــــــــــــــــــــــــــــه عليكي يا أوفى فراشة والله ماقصرتي يكفي انك تعطلي نفسك حتى تجاوبي على أسألتنا والي اغلبها مكررة واحنا المفروض الي نعتذر مش انتي
:05::090::05:

سوسو أم شوشو
08-22-2008, 08:10 PM
يعطيك العافيه على مجهودك
انا عندي مشكله وهي ان ركبتي فيها زي الحبوب الصغييره وشعر تحت الجلد يعني مو ناااعمه
ابيها زي باقي الجسم تلمع وتلق وناعمه..هل التقشير الكرستالي ممكن ينفع ؟؟او ايش الحل من وجة نظرك

وكل عام وانتم بخير ورمضان مبارك عليكم مقدماً..

أحلام عمري H
08-22-2008, 09:03 PM
السلام عليكم
كيف تعالج الاكزيما حول الفم والجفاف المصاحب لها؟

sarona-2008
08-22-2008, 10:05 PM
مرحبا ياقمر انا اعاني من اسمرار شديد في الرقبه وابغى حل مرررررررررررررره ضروري :021:ويعطيك الف عافيه:066::0153:

نجد من نجد
08-22-2008, 10:13 PM
صبآح الخير ..
أختي انآ عندي مشكله // ظهري من فوق لونه غير عن جسمي لونه بني وفيه حبوب لكنها موعلى الجلد شكلها تحت الجلد الله يوفقك اذا عندك حل قوليلي واكون شاكره لك نفسي ما يجي العيد الا وانا معالجه ذا المشكله
وكل عآم وانتي بخير ورمضآن كريم عليكم يا بنآت

أختك نجد

دق التحيه قدامك عتيبيه
08-22-2008, 10:58 PM
يعطيك العاااافيه
وجزااااك الله كل خيير
وجعله بموازين حسنااتك......................

بنت......بنوت
08-23-2008, 12:03 AM
اتمنى تلقي حل لمشكلتي
انا رحت للبحر وسمرت فهل في علاج يشيل السمره بسرعه
وجزاك الله خير

سنة عشان اسجل
08-23-2008, 12:53 AM
مع انو مارديتي على سؤالي لكن مشكورة ويعطيك العافية اعرف انك مشغووولة وماتقصرين :)

randa nda
08-23-2008, 01:19 AM
صباح الفل يابنوتات ويا ستات ونبدا بسم الله
طبعا موش ناسية اني امبارح مارديتش على المتفائلة بالخير وانين وارجو انهم يكونوا عذروني ومازعلوش مني
عزيزتي المتفائلة بالخير انا هاذكرلك الخلطة بس احب ااكد تاني انها ماتنفعش الشعر الناعم او الخفيف والشعر اللي يستحملها هو الشعر المجعد التقيل والمقادير كالتالي وطبعا المكونات بتكون مطحونة ناعمة جدا
ربع كيلو عفص+2ملعقة كبيرة حديدة+2ملعقة كبيرة قرنفل+3ملاعق كبيرة حنا+2ملعقة كبيرة ملوخية ناشفة+2ملعقة كبيرة ملح
لو ماقدرتيش تجيبي العفص ناعم من العطار اقليه في زيت الزيتون وبعد ان يبرد اطحنيه
تعجن المقادير بقليل من الماء الدافئ وقبل وضعها على الشعر يفرد الشعر بالسيشوار ثم توضع الخلطة ويترك الشعر مفرود او يلم ديل حصان او طاقية ويغطى بكيس نايلون او بونيه حمام والمفروض انك تسيبيه يوم كامل بس انا رايي كفاية6 ساعات لاول مرة تعمليها لحد ماتشوفي تاثيرها على شعرك ايه
بعد غسلها جيدا اعملي حمام زيت مكون من مقادير متساوية من زيوت السمسم-الجرجير-الخروع-الجوجوبا ونصف الكمية لكل من زيت البرافين الطبي والجليسرين
يترك حمام الزيت لمدة ساعتين ويكرر يوم بعد يوم في الاسبوع الاول ثم مرة اسبوعيا حتى تجدي ان لا اثر للجفاف في شعرك
وهاقولك على خلطة تانية كمان لقيتها النهاردة ولو صحيح بتفرد الشعر هاتكون احسن من الاولى لان مافيش منها اي اضرار للشعر بالعكس بتقويه وتكثفه بالاضافة للفرد والتنعيم وياريت لو حد جربها قبلي تقولي لاني ناوية اجربها
25جم املج مطحون+50مل زيت سمسم يخلطوا ويدهن بهم الشعر وتترك لمدة ساعتين
عزيزتي انين للبشرة الجافة اللي فيها حبوب جربي ماسك من عصير الجزر وعصير التفاح والعسل ولو قدرتي تضيفي لهم ريحان يبقى ممتاز وبلغيني بالنتيجة بعد اسبوع
اختي العزيزة اللي تعبت وفضلت سنة عشان تسجل علشان مايطلعلكيش حبوب بعد الفتلة بعد ماتشيلي الشعر على طول اعملي ماسك من النشا وماء الورد او ادهني بالعسل وللاثار اللي عندك حاليا استعملي الليمون مع الجليسرين
عزيزتي ساكورا للرؤوس الدهنية اعصري طماطماية وصفيها واخلطيها مع ملعقة صغيرة من الجليسرين وادهني بها اماكن الرؤوس الدهنية ويفضل انك تعملي ده بعد ماتعرضي بشرتك شوية للبخار
عزيزتي ام دانا لاشكر على واجب
عزيزتي قطعة الخبزة اللذيذة واضح انك ماقريتيش ردي ليكي كويس بتاع اول امبارح لاني قلتلك فيه ازاي تعملي خلطة من بودرة التلك +بودرة جونسون او نشا وتبدري بيهم جوزك بعد الحمام ياللا ياستي اديني قلتهالك تاني علشان احنا اصحاب
بالنسبة للتقصف والبيض والريحة جربي انك بعد ما تشطفي شعرك كويس تصبي عليه 2كوب من الماء البارد عليهم ملعقة من الخل اعتقد ان ده موش هايخلي فيه ريحة ولو فضلت ريحة البيض اغسليه بالشامبو
بالنسبة للقولون اعملي خلطة من الصبر+الرشاد+الزنجبيل
طبعا يكون كله مطحون جيدا والمفروض انك تاخديه على هيئة سفوف على الريق وبعده كوب من الماء المحلى بملعقة من العسل بس بصراحة هو طعمه مر قوييييييييييييي ممكن ما تستحمليش تاخديه كسفوف في الحالة دي تقدري تخلطي ملعقة من الخلطة مع ملعقة من العسل وتاخديها برضه على الريق وبعدها كوب من الماء واستني نص ساعة قبل ماتفطري وان شاء الله تلاقي نتيجة كويسة
اما بالنسبة للحلم اعتقد والله اعلم انه حاجة من اتنين اما نك بتفكري فيه كتير علشان كدة بتحلمي بحاجة لها علاقة بموضوعي او ان فيه حاجة في حياتك هي كويسة وانت راضية بيها بس هاتتغير للاحسن وان شاء الله تطلع الحاجة التانية وبالنسبة لموضوع الشرا من النت جوزك معاه حق لان ممكن يحصل نصب كتير علشان كدة انا باعدة نفسي تماما عن الموضوع ده ومش بابيع اي حاجة الا وجها لوجه
عزيزتي الفقيرة لله شكرا لكلامك الجميل وربنا يسعدك ويتمملك بخير وبالنسبة لتفتيح المنطقة الحساسة ازيلى الشعر بالحلاوة واياكي والماكينة او الموس او الكريمات
استعملى كريم ابطاء نمو الشعر او ادهنيها مباشرة بعد نزع الشعر بالليمون و زيت الزيتون
ادهنيها بالليمون والجليسرين يوميا
واذا كنت من اهل المدينة ممكن تستعملى البودرة اللى انا عاملاها لتجفيف العرق من تلك المنطقة وتعطيرها وتفتيحها
عزيزتي كتكوتة المقدار هايكون كالتالي 8 ملاعق كبيرة من العسل +63 كبسولة من seven seas
واسهل طريقة انك تحطي الكبسولات والعسل مع بعض في اناء على نار هادية جدا مع التقليب المستمر لحد ماتسيح كل الكبسولات
عزيزتي نونو ام احمد معلش ماتزعليش وعندنا في مصر بنقول كل تاخيرة وفيها خيرة يمكن ربنا موش عايزك تعمليها غير لما تكتمل الصورة وفعلا انا النهاردة عدلت شوية في المقادير علشان احاول اقلل الضرر اللي ممكن تسببه وكمان لقيت خلطة لو صحيح زي مامذكور مميزاتها هاتكون اكتشاف والاتنين هاتلاقيهم فوق في اول رد لي على المتفائلة بالخير
اما بالنسبة للحديد فمالهاش اسم تاني غير الحديدة او بودرة الحديد وهي خبث الحديد بتاع المسامير نصيحتي لكي لو مالقيتيهاش ماتزعليش واعتبري بجد ان ربنا موش عايزك تعمليها وجربي الخلطة التانية مافيش منها اي ضرر مهما كان الشعر ضعيف
عزيزتي دلع الطفولة جربي ماسك من النشا وماء الورد وبعد اسبوع قوليلي فيه نتيجة ولا لآ
عزيزتي احلى الفراشات للبشرة الجافة جربي حمام زيت البشرة ويعمل كالتالي
عرضي بشرتك لحمام بخار لمدة 10 دقايق وبعدين ادهنيه بزيت الزيتون الدافئ وغطي وجهك بفوطة مبللة بالماء الدافئ لمدة 10 دقائق ولو بردت قبل المدة ماتنتهي بدليها بواحدة دافية وبعد المدة ماتنتهي امسحي وجهك بفوطة مبللة بالماء الدافئ وبعدين اشطفيه بالماء البرد
كرري الموضوع ده 3مرات اسبوعيا واعملي ماسك يومي من العسل وزيت اللوز وزيت الزيتون
عزيزتي نونو الحلوة لاشكر على واجب
عزيزتي شيماء
بودرة التفتيح موش ماكياج دي تقدري تقولي صبغة لشعر الوجه وهي حل مناسب للشعر في الخدود وممكن تناسب شعر الشنب لو كان لسة ناعم وماتشالش قبل كدة لكن لو كان تقيل او خشن يبقى يتشال بالحلاوة وعلشان مايحصلش التهاب او حبوب ادهني بعدها على طول ماسك النشا وماء الورد
بالنسبة لتكسر الشعر جربي الخلطة اللي ذكرتها في بداية اجابتي النهاردة من الاملج
بالنسبة للحنا قوليلي انت اصلا لون شعرك ايه
وسلميلي على سارة
عروستنا الحلوة وجودك اليومي معانا بيسعدني وتعليقاتك هاتصيبني بالغرور خلي بالك وربنا يسعدك وينولك اللي في بالك
عزيزتي سوسو ام شوشو كل عام وانت خير ورمضان كريم علينا كلنا باذن الله
انا موش من مؤيدي التقشير تحت اي مسمى الا التقشير الطبيعي ومن اسهل المقشرات الطبيعية بياض البيض والنشا والسكر والطريقة هاتلاقيها مكررة اكتر من مرة
عزيزتي احلام عمري بالنسبة للاكزيما هاتعملي منقوع من مجموعة الاعشاب دي كلها او اللي متوفر عندك منها وهي
البردقوش-النعناع-الزعتر-البابونج-حصاالبان بتخلطي الاعشاب اللي عندك وبتاخدي من الخليطملعقة صغيرة لكل كوب ماء وتغليه ولما يبرد تعملي كمادات على مكان الاكزيما
كمان بتعملي خلطة من خل التفاح وعصير البصل وزيت الزيتون بكميات متساوية و توضع على نار هادئة حتى يتبخر الماء وبعد ان تبرد تحفظ في عبوة مناسبة وتدهن بها الاماكن المصابة مرتين يوميا
طبعا اكيد انت عارفة ان موش المفروض استعمال الصابون مع الاكزيما الا في حدود ضيقة ويكون الصابون المستخدم من النوع الخفيف زي صابون الجليسرين وطبعا بتحافظي على ترطيب المنطقة باستمرار وذلك بدهنها بزيت الزيتون كلما شعرتي انها جافة
عزيزتي سارونة مجموعة الكلف بتاعتي ولله الحمد بتجيب نتايج ممتازة للموضوع ده موش عارفة تقدري تاخديها مني ولا ايه
لو ما تقدريش جربي تعملي تقشير بياض البيض والسكر والنشا مرتين اسبوعيا مع دهنها يوميا بخلكة من زيت اللوز و الليمون وفيتامين اي والعسل
اختي نجد رمضان كريم وان شاء الله ييجي العيد ومشكلتك محلولة
استعملي صابنة الكبريت لغسل ظهرك واعليله يوميا ماسك من عصير الخيار والنشا ولما ينشف افركيه او ادعكيه بالليفة وادهنيه بالليمون والجليسرين
دق التحية قدامك عتيبية ودقي يا مزيكا
اختي العزيزة حسيت اني لازم اضيف الجملة دي شكرا لمرورك ودعائك وان شاء الله تكوني استفدتي من الموضوع
عزيزتي بنت بنوت علشان تتخلصي من سمار البحر ادهني وجهك مرتين يوميا بخلطة من العسل والليمون والجليسرين
عزيزتي سنة عشان اسجل انا ماتاخرتش عليكي او تجاهلتك في الرد انا باجمع اسئلة اليوم كلها مرة واحدة واجاوب عليها بعد ماصلي الفجر وعلبال مااخلص وتنزل الاجابة بتكون الساعة 9 او 10 صباحا واكيد قبل ماتوصلي للسطر ده قريتي اجابتي ارجو انها تكون وافية ومفيدة
باي باي يا فراشات

rouaa44
08-23-2008, 01:30 AM
أدعوا لهذه الطفله .. ولا تدعوا الرسالة تقف عندكم‎
.ExternalClass .EC_hmmessage P{padding:0px;}.ExternalClass body.EC_hmmessage{font-size:10pt;font-family:Tahoma;}

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............

الاخوة والاخوات الكرام .....

ابنتى سلمى 12 عاما تصارع من اجل الحياة في مستشفي خاص ، انها تعاني من مرض السرطان وهو حاليا في مراحله الاخيرة ، وقد فعل الاطباء كل مايمكن عمله ، ولا تجدي اية محاولات .... ولكننى اثق في الله ... وفي قوة الدعاء ..فلايرد القدر الا الدعاء .. واننى كأم لاحيلة لها وابنتها في طريقها للنهاية ارجوكم بل واستجديكم جميعا ان تصلوا من اجلها .. أن تدعو لها ...
ادعو لها الله ان يمنح جسدها الضعيف القوة و يستجيب للعلاج الطبي ..ان يمن عليها بمعجزة الشفاء من هذا المرض ...غير اننا راضون بقضاء الله ولانملك الا الدعاء

ارجوكم .. ارجوكم ان تدعوا لها ... وان تمرروا هذه الرسالة عبر بريدكم الى جميع الاخوة المسلمون قدر ما تستطيعون .. لو قام فقط 10% ممن يستلمون الرسالة باعادة ارسالها والدعاء لها .. فهذا يعني الكثير لنا ... ولها

ان رحمة الله ...ثم دعاؤكم .. هي املنا الاخير ............فهل انتم فاعلون....!!

أنشرها.. فانك لا تعلم متى وأين تموت..

فتجدها لك إن شاء الله لك شفيعة يوم القيامه
أرجو يادكتورة أن تخبري بهذي الرسالة وجزيتي خيرا

:0134:

قطعة خبزه
08-23-2008, 01:48 AM
يــــــابعد قلبي يادكتوره ندا بجد انك ضربتي اروع الاخلاق ياستي يمكن تدخلي الجنه بسبب موضوعك ده الله يخليكِ يارب
بالنسبه للشرا من طريق النت امس سهر عند الفراشه مول والله عجبتني بضاعه كثير حلوه وانا اليوم قاعده اقنع بابو الشباب عشان يسمح لي اشتري منهم يارب بس الله يبعد عني النصب ترى انا مو قدها
بالنسبه للحلم والله وطلعت كمان مفسرة احلام خلاص الله يعينك خخخخخ
يمكن يكون الاحتمال الثاني تدري ليش لاني عندي اربع اولاد وهذي المره من اول حملي وانا ادعي ربي انه يجيني بنوته ولما كشفت قالوا ولد طبعا رضيت وحمدت ربي المهم يصير معافى ومن يومها وانا ماادعي ولكن سمعت محاضره جدا روعه عن الدعاء وان الانسان ماييأس وبديت ادعي من جديد وبعض المرات من التعب ودوشة الاولاد ابكي وادعي ربي وان شاء الله ان تفسيرك اني رضيت وحمد ربي وربي ان شاء الله راح يرزقني بنوته بس تصير زيك بالحلاوه والاخلاق الاروع من الرائع
آآآآآآآآآآآآآآسفه على كثر الرغي
وكل عام وانتي الله اقرب
فتدك بعافيه >>> شفتي صرت مصريه:087:

العين بحر**
08-23-2008, 08:38 AM
انا اعاني من قشور في الجبين احيانا تظهر وتبان بعد الاستحمام ومادري من ايش وش المسبب لها
وابسأل عن المشقره هل هي مفيدة والفتلة للوجة

الفقيره لله...
08-23-2008, 10:15 AM
الله يعطيك العافية وربي لا يحرمنا منك الله يسعدك يادكتور انا أعاني من سواد في المنطقة الحساسه رغم انني غير متزوجة ، وألحين انا مخطوبة ونفسي ألقى حل لمشكلتي من جد احس نفسي مكسوفة من جسمي .
تكفين يادكتورة ردي علية:059::059:

randa nda
08-23-2008, 10:26 AM
والله الرد موجود فوق ازاي ماشفتيهوش وهو بالنص
عزيزتي الفقيرة لله شكرا لكلامك الجميل وربنا يسعدك ويتمملك بخير وبالنسبة لتفتيح المنطقة الحساسة ازيلى الشعر بالحلاوة واياكي والماكينة او الموس او الكريمات
استعملى كريم ابطاء نمو الشعر او ادهنيها مباشرة بعد نزع الشعر بالليمون و زيت الزيتون
ادهنيها بالليمون والجليسرين يوميا
واذا كنت من اهل المدينة ممكن تستعملى البودرة اللى انا عاملاها لتجفيف العرق من تلك المنطقة وتعطيرها وتفتيحها
فوق على طول وده نصه

فرحتنا القريبه
08-23-2008, 11:21 AM
كيفك دكتورتنا ارسلتلك على الخاص بس ما رديتي والله اعرف انا لحيت عليكي كثير بس حضرتك تقدري ترسليلي الخلطه الى الاردن خلطه الحنه بلاعشاب التفرد الشعر

عذوبة غيث
08-23-2008, 03:03 PM
اهلاااا بالدكتورة..حياك ياغالية...
بصراحة هادي اول مرة ادخل ع هدا المنتدى ...لاني امل بسرعة من الخلطات بس بصراحة اكثر شدني موضوعك وحبك للخير ربي يجزاك الفردوس...

انا مررررة تعبت من بشرتي حبوب حب الشباب هلكتني..ع انو المفروض تروح عمري دحين 19
واستخدمت راكوتان..بس سنة وماخلصتها لانها سببت لي فقر الدم...كمان الهالات هدي لمسة خاصة بوجهي حتى ايام ماكنت اسهر ايام الجامعة...
بالاضافة انو بشرتي مافيها اي لمسة حيوية لاني طبعا نحييييييييفة حيل..فياليت اذا تعرفي حاجة ممكن تساعدني وربي يضاعف لك من خيره...

ساارة العتيبي
08-23-2008, 03:16 PM
السلام عليكم
كيفك يادكتورتنا الغالية والله اني اتشوق ادخل النت والمنتدى كلة علشانك وعشان مواضيعك الرائعة
ومشكورة على سؤالك عني ياقلبي
جيتك اليوم ومعاي كم سؤال وياريتك تجاوبيني برحابت صدر كما عودتينا والله يجعلة في موازين حسانتك ويجزاك خير
السؤال الاول بالنسبة لخلطة الشفايف انا عندي نفس المشكلة اللي ذكرتها وحدة من الاخوات وهي حدود الشفايف سمرا وبالذات من الزوايا وقررت استخدم الخلطة هل تفيدني؟ طبعا الخلطة فيها زبدة الكاكاو ين الاقيها ؟وفيها ايضا زيت اللوز هل هو زيت اللوزالمر او الحلو ؟؟؟وفيها حلبة هل هي زيت او حلبة مطحونة ؟

سؤالي الثاني خلطة التفتيح فيها كركم هل تقصدين الكركم الخاص بالجسم الموجود عند العطارين ؟؟وجنين القمح هو ايضا زيت صحيح ؟وماذكرتي كم احط من الزيت والكركم والعسل مع الكبسولة اقصد الكمية ؟؟

السؤال الثالث: كم مرة استخدم خلطة التفتيح يعني كل يوم مثلا او في الاسبوع كم مرة ؟؟

وسؤالي الاخير مافائدة زيت جونسون للاطفال ؟؟

الله يصبرك علينا هذي اسالتي ... ساارة العتيبي

اما بالنسبة لشيماء
ا ش هي بودرة التفتيح اللي ذكرتيها ؟ فين الاقيها ؟ وايش اسمها ؟؟
في خلطة تنعيم الشعر زيت اللوز هل هو المر ام الحلو ؟ وهل تكفي الزيوت اللي عند العطارين ولا لازم من المعصرة

عندي مشكلة اني عندي سواد حول الانف من الجانبين ماادري فهمتيني او لا ؟ فيني وفي سارة كمان ؟ ا اش الحل؟

الله يجزاك خير ويساعدك على اجابتنا في الاسئلة الطويلة .............

ســـــــــــــــــــــــــــــــــ شيماء ـــــــــــــ العتيبي ـــــــــارة

في صمتي كــــــــــلام
08-23-2008, 04:49 PM
لولولولويش ابشركم صلح النت معاي والله اشتقت لفراشات المنتدى ولدكتورتنا الفاضله كل عام وانتم بخير وبارك الله لكما في شعبان وبلغكم رمضان وفتح الله لنا ولكم ابواب رحمته وغفرانه اللهما اجعلنا وإياكم من الصائمين والقائمين وممن قيل لهم انصرفوا مغفورا لكم انه سميع مجيب الدعاء
دكتورتي الغالية على قلبي بصراحه بعد ماسمعت صوتك واسلوبك الحلو زاد حبي وتقديري لك واحب اقولك اني مازلت استخدم الخلطة وراح اقابلك انشاالله اذا حصل لي عمره في الشهر الكريم وزرت المدينة
واحب اقول للاخت نونوام احمد اللي بتدور على الحديدة عن تجربه شخصيه ان اختي يوم تزوجت حطتها على شعرها وعطاها نتيجه حلو بس بعدسنة ونص ولدت وحبت تصبغ شعرها بعد ماتطلع وصبغت واول ماحطت الصبغه احترق شعرها وبسرعه غسلته وهي تغسل تخيلي ينزل معاها وكان شعرها طويل وبعد ماوقف وجففته وصل الى حد كتوفها والله ستر ماصارت صلعى وصار متقصف وخفيف وتعبان وبعد سنتين من المعاناه والعلاج والزيوت صبغته وصبغ وطلع حلو
ماعليش كثرة الحكي بس بصراحه اوجعني قلبي عليها وحبيت اقولها اللي صار مع اختي بسببها والله يعوضها بغيرها وينعم شعرها امين

زهرة وردية
08-23-2008, 04:59 PM
الله يسعدك انا عندي اثار حروق على صدري ومشوهه منظري وانا استخدمت خلطتك اللي فيها العسل ومالاحظت فرق اذا تقدري تساعديني بشي يزيل لاثار الحروق

لاتنسوني من دعواتكم
08-23-2008, 08:57 PM
لا إلآه إلا انت سبحانك إني كنت من الظالمين
استغفر الله الذي لا إلآه إلا هو الرحمن الرحيم

الروفي كوووم
08-23-2008, 09:49 PM
ممكن سؤال
كم المده لتغير وتفتيح الهالات السوداء
لضروره
الرجاء الرد

اهااات
08-23-2008, 10:11 PM
صباح الخير دكتورتنا

لو سمحتي ممكن اعرف كيف اتخلص من الخطوط البيضاء الموجوده في اليد والخصر ؟

ولكي خالص الشكر

ام نواف88
08-23-2008, 10:19 PM
صباح الخير دكتوره الف شكر على الموضوع المفيد

انا حابه اسئلك سؤال؟؟؟؟؟؟ظظ

المفاصل لا اصابع القدم عندي عليها بقع اغمق من لون باقي القدم يعني على كل مفصل

ورحت لدكتور جلديه قال لي هذا من الاحتكاك ولبس الجزمه الظيقه واعطاني مقشر بس مافيه فايده ياليت تدليني على حل والله مااقدر حتى البس جزمه مفتوحه واحس انها صارت تلفت النظر

الله يوفقك دنيا واخره ومشكوره

randa nda
08-24-2008, 12:30 AM
صباح الخير اخواتي الفراشات وصباح سعيد ومبارك علينا كلنا
قبل مابدا عايزة اقولكم اني احتمال اغيب عنكم كام يوم ابتداء من بكرة او بعده لاني باذن الله رايحة الرايس لان الاولاد لحد دلوقتي ماراحوش اي مكان من اول الاجازة ما بدات ونفسهم يروحوا البحر
دعواتكم لي تكون اجازة سعيدة وياللا نبدا بسم الله
اختي الحبيبة قطعة خبزةشكرا لكي على ذوقك ورقتك وربنا يقدرني ويجعلني سبب في افادتك انت وكل الفراشات وربنا يرزقك البنوتة اللي نفسك فيها وياريت يا فراشات تدعولها معايا ببنوتة امورة ولذيذة وتتاكل اكل زي مامتها
عزيزتي العين بحر عايزة اعرف نوع بشرتك هل هي جافة ولم افهم ماهي المشقرة وبالنسبة للفتلة هي طريقة لاباس بها لازالة شعر الوجه بس لو عايزة نصيحتي بالنسبة لشعر الشارب ةالذقن لو فيه منالافضل يتشال بالحلاوة مع استعمال كريم ابطاء نمو الشعر وبالنسبة للشعر في باقي الوجه مافيش داعي انه يتشال كفاية تفتيحه باستخدام بودرة التفتيح الخاصة بالبشرة
عزيزتي نونو ام احمد انا رديت عليكي على الخاص وعايزة اعرف ناوية تعملي ايه
عزيزتي عذوبة غيث شكرا لكلامك الجميل ولو كنت من المدينة كان الموضوع هايكون اسهل بالنسبة لكي لان كان ممكن تاخدي مني منتجات جاهزة تحل لك مشاكلك باذن الله لكن هاحاول اقولك على حاجات بسيطة وفي نفس الوقت فعالة بس هايكون اهم شئ المداومة وعدم الملل السريع
دلوقتي عايزين علاج هالات وتسمين وجه ونضارة وعلاج حبوب
ارجعي لصفحة 20 هاتلاقي بالترتيب وصفة لنضارة البشرة وتحتها الهالات السوداء ةتحتها الحبوب ولو لكي اي استفسار تحت امرك
الاختين الحلوين سارة وشيماء اهلا بيكم وباسالتكم ونمشي مع بعض واحدة واحدة
ايوة ياسارة الوصفة اللي قلتها للشفايف وفيها زبدة كاكاو باذن الله تنفعك وزبدة الكاكاو ممكن تلاقيها عند بعض العطارين او في الصيدلية وزيت اللوز المر والحلبة زيت اسهل في الاستعمال لو حطيتي مطحونة برضه هاتديكي نتيجة ويمكن احسن من الزيت لانه صعب انك تلاقي زيت مضبوط بس مشكلتها انها ممكن تخلي الخلطة صعبة شوية في ظبطها
بالنسبة لخلطة التفتيح الكركم هو الكركم سواء للجسم او الاكل الاتنين واحد ومقداره رشة صغننة كانك بترشي شوية ملح وجنين القمح زيت وبتاخدي منه ملعقة صغيرة ومن العسل ايضا ملعقة مع كبسولة القيتامين وتقدري تستعملي الخلطة يوميا او يوم ويوم
وزيت جونسون للاطفال هو مرطب للجسم تقدري تستغني عنه بزيت الزيتون
بودرة التفتيح هاتلاقيها في الصيدلية وبصراحة موش فاكرة اسم تجاري معين انت قولي للصيدلي بودرة تفتيح اوتشقير للبشرة وهو هايديهالك بس ماتنسيش اختبار الحساسية
لخلطة تنعيم الشعر زيت اللوز الحلو وعلى فكرة موش فارقة كتير لو عندك اي واحد ممكن تستخدميه وطبعا لو تقدري تجيبي الزيوت من المعصرة يكون افضل بكتير لكن برضه اللي عند العطار بتجيب نتيجة يعني ماتازميش نفسك اوي
بانسبة للسواد حول الانف في الغالب هايكون لان بشرتكم دهنية والدهون بتتراكم مع الاتربة في المنطقة دي لانها منخفضو وتسبب السواد والحل تنظيفها جيدا بعمل حمام بخارثم مسحها بقطنة مبللة بعصيرالليمون والجليسرين وما تتخضيش من اللي هاطلع في القطنة
اهلا اهلا اهلا في صمتي كلام نورتي مكانك اللي كان فاضي بغيابك والحمد لله انك وصلتي قبل مابدا اجازتي وربنا يكتب لك عمرة في رمضان وزيارة للمدينة باذن الله ونتقابل وشكرا لعرض تجربة اختك وياريت تقوليلي اختك اصلا شعرها كان ناعم وخفيف ولا خشن ومجعد ولو لسة عندك المقادير اللي اختك عملتها قارنيها باللي انا كاتباها وقوليلي لو فيه بينهم فرق معلش هاتعبك معايا بس انا بجد عاوزة اجمع معلومات كافية عن الخلطة دي لاني ماقدرش اجربها بنفسي لان شعري ناعم وخفيف وشكرا لكي مقدما
عزيزتي زهرة وردية قوليلي استخدمتي خلطة العسل اد ايه والحرق جديد ولا قديم والاثار لونها ايه
وان شاء الله اقدر افيدك
عروستنا الحلوة ربنا يزيدك حلاوة وجمال ونعومة وصفاء
عزيزتي الروفي كوووم المدة اللازمة لتفتيح الهالات بتختلف حسب شدة الهالات وسببها واستجابة البشرة وفي المتوسط بتكون بين اسبوعين وشهر
عزيزتي اهااات سلامتك
بالنسبة للخطوط البيضا لو هي نتيجة انك كنت سمينة ونحفتي يبقى علاجها
هاتي من عند العطار لسان البحر اطحنيه وحطيه في اناء كبير لان لما تزودي عليه ضعف وزنه خل تفاح هايحصل فوران غطيه وسيبيه لمدة 8ايم وبعدين صفيه واستخدمي السائل لدهان الخطوط مرتين يوميا
عزيزتي ام نواف هو زي الدكتور ماقالكالحل هو التقشير والترطيب وممكن ماتكونيش استعملتي العلاج فترة كافية لان الحاجات دي محتاجة صبر وعموما انا هاقولك على تقشير طبيعي من بياض البيض والسكر والنشا مقادير متساوية تخلطيها كويس وتدهنيها ولما تنشف تفركيها كويس ممكن تكرريها 3مرات اسبوعيا وتدهنيها مرتين يوميا بالليمون والجليسرين
باي باي يا بنات ويمكن نتقابل بكرة ويمكن لآ:0126::0124::090::0154:

الفقيره لله...
08-24-2008, 04:06 AM
اللة يعطيكي العافية مشكورة كثيررررر على الرد وأتمنى لك من كل قلبي قضاء وقت ممتع يا أطيب دكتورة ، حبيت أسألك أقدر أستخدم مرهم بيتادين لتفتيح لون المنطقه الحساسة علما بأني غير متزوجة ؟؟

العين بحر**
08-24-2008, 06:12 AM
عزيزتي العين بحر عايزة اعرف نوع بشرتك هل هي جافة ولم افهم ماهي المشقرة وبالنسبة للفتلة هي طريقة لاباس بها لازالة شعر الوجه بس لو عايزة نصيحتي بالنسبة لشعر الشارب ةالذقن لو فيه منالافضل يتشال بالحلاوة مع استعمال كريم ابطاء نمو الشعر وبالنسبة للشعر في باقي الوجه مافيش داعي انه يتشال كفاية تفتيحه باستخدام بودرة التفتيح الخاصة بالبشرة
انا اسال عن المشقره اللي يسونها بذور الترميس والطين واشياء كثيرة والفتلة قريباتي يسونعا انا اخاف منها لانها طلع لهم حبوب
ونوع بشرتي مختلطة وليش القشور تطلع بالجبهه وبسأل عن الرووس السواداء اللي عند الانف(اللي يشوفها يقول نقط سواداء )طولت عليك

رياضية ابا عن جد
08-24-2008, 07:38 AM
جعل الله هذا العمل في موازين حسناتك يارب وبلغنا واياك وجميع

المسلمين رمضان ونحن صائمين قائمين عابدين يارب اللهم

آآآآآآآآآآآآآمين

اختي الدكتورة معليش استحمليني لاني من جد طفشت من نفسي:042: ................

انا عندي دوالي بسيطة في الساق وبدي اعملها ليزر ايش رايك بالليزر للدوالي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

برضة عندي المسامات واضحة جدا في الساق واثار جروح بسيطة كيف تروح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وفي خلطة الصابون انت قلتي بعد الاستحمام نضع خلطة جلسرين وعسل وليمون طيب ماتلصق في

الملابس يعني مايحتاج بعدين نغسلها بالماء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وايش اسرع واضمن خلطة تفتيح من الي ذكرتيها في اجاباتك للبنات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وطالعتلي قشور من جانب الصدر ايش السبب وماهو العلاج علما باني لارضع ولاشي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واخيرا تقبلي تحياتي وشكرا لسعة صدرك :0150:

بلقيس3
08-24-2008, 10:06 AM
مشكورة وما قصرتي والله يطول في عمريش ونكون كلنا من أهل الجنة آمين

بارونة الليل
08-24-2008, 11:11 AM
لو سمحتي ممكن أعرف وصفة تجفف الوجه لأن
وجهي دهني مرة ومرة متعبني

زهرة وردية
08-24-2008, 12:02 PM
عزيزتي زهرة وردية قوليلي استخدمتي خلطة العسل اد ايه والحرق جديد ولا قديم والاثار لونها ايه
هذي اللي انتي وصفتيها ليه ياليت تعطيني وصفه اسرع في المفعول
كميات متساوية من العسل والجليسرين وعصير الليمون
حرق قديم يعني حول شهرين ولونه ابيض وحوله بقع اسود خفيفه والله يجعله في موازين حسناتك

سوسو وبسوبوسة
08-24-2008, 01:03 PM
تكفووون يابنات ويا دكتوورة ..انا تعبت وسألت واستشرت بس مالقيت العلاج المناسب والمفييد..
كانت المشكلة صغيرة بس احسها تزييد ..
واهي السوااد الي يصير بالاصابع(( تحت الاظافر)) بالرغم ان بشرتي ماهي سمرااء !!
بليييز ابي كريم او اي مستحضر جاهز ومتوفر او اي خلطة بس المهم تنفع وترجع ايدي حلووة ..
اتمنى ان ماتكون نتائجة وقتية وبعدين ترجع المشكلة اعظم من قبل ..
حتى ان ابي احط لي مناكير واشيااء حلووة بأظافري بس هالسوااد يكرهني لان مشووه ايدي..:042:
حاطة امل بك يا دكتوورة ويا بناات انكم بتسااعدوني واتخلص من هالمشكلة ..
تكفوون بردوا قلبي..
................................................
وكمان عندي مشكلة ثانية ..:062:
واهي وجوود تشققات بيضاا ببشرتي على فخوذي !!
والغريب اني بنت يعني مالي بسوالف الولادة والخرابيط وجسمي ضعيف وثابت يعني مو من النوع الي يضعف ويسمن ..شو الاسبااب ؟؟؟!!!
ابي اي كريم اشترية واحطة وتكون نتائجة فعالة بلييييييييييييييييز ..>>افضل يكون كريم جاهز احطة وخلاص لان مااحب سوالف الخلطات متعبة ونتائجها متأخرة وانا من النوع الي امل بسرعة ..قالوا لي اجرب زبدة الكاكاو تبع بودي شوب بس ماجربت لاني خفت وقرأت انها تسمر !!هل هذا الكلام صحيح
تكفووووووووون لاتخذلووني .
ولكم مني جزيل الشكر ..
اختكم في الله سوسو

كيـ girl ـوت
08-24-2008, 01:17 PM
بليييييز قولوا لي

كريمات تنفع للبشره

1)الجآآآفه:0150: 2)المختلطه:0150:

بأكووون شاكررررره لكمـــ:0153:

:0154::0154::0154:

في صمتي كــــــــــلام
08-24-2008, 01:22 PM
مساء معطر للحبايب كلهم وتسافري وترجعي لنا بالسلامه يادكتوره بس اوعي تطولي لانك حتوحشينا اوي اوي
بالنسبه لتجربة اختي هي شرتهم من العطار كانوا عباره عن اكياس صغار كل كيس بلحاله مقدارهم متساوي وقال اعجنيهم زي الحنا وحطتهم وشعرها كان كثير بس خشن ومنتفش بس ماهو مجعد
وانشاالله يستفيد احد من التجربه ولايكررها
ودمتم بود

زهرة وردية
08-24-2008, 07:33 PM
بدل الاستشوار نجيب نارجيل اصلي ونضع عليه ملعقتين من السابله والماسكه وساق الحمام وتغلى غلوه واحده ثم تترك الى ان تبرد ويدهن فيها الشعرلمدة ساعتين على الشعرومع الاستمرار راح يفرد الشعر بل الفرد الكيميائى
وش رايك في الخلطه هاذي هل الاعشاب هذي صحيح تفرد الشعر وماتخليه يتساقط بالله ياختي اذا عندك معلومات عنها تفيدينا

رياضية ابا عن جد
08-24-2008, 07:41 PM
تروحين وترجعين بالسلامة

ندى 22
08-24-2008, 08:38 PM
سلام
كيفك ياقمررر
ندوو بسـالك انا فيني خطوط حمرآء
واستعملت زبدهـ الكآكآو وبعـد ماتركـته رجعـت كل الخطووط
وش الحل مع هالخطوط
واختي الصغيره بعـد نفس الحآله
كانـت دبه شوي ونحفـت

ام نواف88
08-24-2008, 10:28 PM
الف الف الف شكر يادكتوره على الاجابه فعلا انا ماستعملتها بااستمراربااذن الله استعملها صح

وتروحين وتلرجعين بالسلامه

randa nda
08-24-2008, 10:53 PM
حبايبي واخواتي وصاحباتي مقدرتش امشي من غير ماسلم عليكم ومعلش موش هاقدر اجاوب حاجة النهاردة لاني خلاص ماشية وماعنديش وقت خالص بس كان لازم اقولكم هاتوحشوني جدا واشوفكم على خير بعد كام يوم باذن الله وخلوا بالكم من بعض لحد مارجعلكم
باي باي

نجد من نجد
08-24-2008, 11:09 PM
تروحي وترجعي بالسلامه

الورد500
08-25-2008, 02:16 AM
بالتوفيق ولكن كيف اتواصل معك للحصول على بعض المنتجات انامن المدينة وجزاك الله خيرا
:090:

rouaa44
08-25-2008, 02:24 AM
مع الف سلامة اتروحي وترجعي بألف سلامة

فرحتنا القريبه
08-25-2008, 09:32 AM
:0126:تروحين وترجعين بألف سلامه وانشاء الله سفره سعيده:0153:

خوخة القيسي
08-25-2008, 10:01 AM
ترجعين بالسلامة يارب ومنتظرين نصايح اكثر

الفقيره لله...
08-25-2008, 04:05 PM
تروحين وترجعين بالسلامة ولله راح توحشينا ياعسل .

لاتنسوني من دعواتكم
08-25-2008, 06:58 PM
ترجعي بالسلامة
ان شاء الله تكون اجازة سعيييييييييييدة
تصدقي
لك وحشة من أول يوم ماادري كيف لو بتغيبي عننا كتير

miss noor
08-26-2008, 06:08 AM
يا رب ترجعي بالسلامة

ساارة العتيبي
08-26-2008, 10:40 AM
تروحي وترجعي لنا بالسلامة واجازة سعيدة انشاء الله
راح نشتاقلك كثيييييييييييييييييييييييير ياقلبي

وتقبلي تحياتنا ساااااااااااااارة و شيماااااااااااااااااااااء

رووويـــــال
08-26-2008, 02:11 PM
:020:سلاااااااااااااااااااااام:079:
ابي اي شي عشان يصفي البشره من الحبوب :020::020:

وشااكره لك مجهوودك حبيبتي

احاسيس طفله
08-26-2008, 03:33 PM
سلام عليكم
وانا ابي شئ يروح السواد تحت العنين طليتكم تردو علي ويعطيكم العافيه وانتظر جوابكم ؟

ريـمـونــدا
08-26-2008, 04:50 PM
مـشــكــوره يـابـعــد قـلـبــي عـلـى الـمـجـهـود
اللــي تـقــومـيـــن بــه
والـكــل راح يـدعـيـلك بالـخـيــــــر
يـأحـلـى دكـتــوره ..
حـبـيـبـتـــي أنـتـــي نـصـحـتــيـنــي
_ بماء الـورد + نـشــا + بودرة جـونـسـون_
لألـتـــهـاب الأبــط ..
طيب يـنـفـع أسـتـعـمــلــهـا كمزيـل عـرق ؟؟
وإذا كان ماينـفــع إيش تنصـحـيـنـي أسـتــخـدم ..لأزالــة الـعـرق
وهـالـوصـفــه اللـي ذكرتـيـهـا لـي راح تـشـيـل الـخـطــوط
الـبـشــعــه فـي الأبــط ؟؟
دكـتــوره قـسـم باللـه تـعـقـدت من أبـطــي
تـقـولـيـن سـيـاره داعـسـه عـلـيـــــه !!!!

ومـأطـول عـلـيـــك ياقـلـبــي فــي
وصـفـات طبيـعـيـه أبـاخـذ رأيــك فـيــهـا
بـس قولـيـلـي [ تـنـفـع ولا مـاتـنـفــع ] ......
أولا .. حـابـه أسـتــخـدم كـل لـيـلــه لـمـنـطـقــة
الأبــط زيت زيـتــون ( لأنـي أعـانـي من شـعـرداخـل
الـجــلـد ومـسـامـات مـفـتــوحـه )
ثـانـيـا .. حـابـه أسـتــخـدم كـل صـبـاح
خـل تـفـاح + مـاء ورد ( بـغـرض شـد هـالـمـنـطـقــه )
بـس قـولـي .. إيـه ولا لاء ؟؟

وبـأذن اللــه كـل لـيـلــه مـن رمـضـان راح أدعـيـلـك
بالـخـيـر والـصـحــه والـتــوفـيــق مـن رب الـعـالمـيـن
لأنــك أنـسـانــه طـيـوبــه وتـسـتــاهـلـيـن كـل خـيــر ..

أخـتــــــك ريـمـونـــدا

البتراء 2008
08-27-2008, 03:31 PM
انا اعاني من تقريبا 10 سنوات من اثار حب الشباب بكثرة في اليد والظهر بأكمله والمؤخرة علما باني استخدمت مرهم ريتن A لكن دون فائدة والان استخدم مرهم اكنيزول 5% باشراف الطبيب
وسؤالي // هل يعطي هذا المرهم نتائج مضمونة وسريعة ام ان هناك كريمات او مراهم افضل منه ؟؟
لاني الان على ابواب الزواج
واتمنى ان تكون الحالة واضحة والرد اسرع """""""""
ولك جزيل الشكر

كلي احبك
08-27-2008, 05:39 PM
انا الحمدالله بيضة وما يبالي كريمات تبييض لكن بشرتي وايد جافة ومتقشرة اشرب ماي لكن ما احط اي كريم لاني اخاف بدل ما اكحلها اعميها وانا وراي عرس
قوليلي شو الحل؟

وردية بنكية
08-27-2008, 07:53 PM
انا ابي تفتيح الجسم ممكن تعطينا خلطة

قطعة خبزه
08-28-2008, 12:26 PM
تروحي وترجعي لحبايبك بالف ومليون سلامه
يارب تنبسطي
ورمضان كريم والله مدري اشوفك بعد كذا ولا لا لاني بحاول ماادخل بشهر رمضان الله يجعلنا من صوامه وقوامه واخر رمضان ان شاء يعني قبل العيد راح اسوي القيصريه الله يسهل الامور وماراح ادخل بعد الولاده راح اتفرغ لشغلي وبيتي
الله لايحرمك اجر كل حرف كتبتيه يارب
ويجمعنا واياك بجنات النعيم يارب
وكل الاخوات هنا
وكل عام وانتن الى الله اقرب

سموره وفرفوره
08-28-2008, 03:38 PM
انا ابغى وصفات للشعر باأستخدام الحناء يعني مع الحناء ايش احط عشان يغذي الشعر ويمنعه من الجفاف

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0