المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسئلي تجدي الجواب مع خبيرة البشرة د.ندا

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14

الآميرة لوتس
10-04-2008, 08:10 PM
السلآم عليكم

دكتور رندة

بلييز ابيك تفيديني بشفايفي

مرررره سمرا مادري ليه .. ودي اتخلص من السماااار هذا نهاااائيا بس اني لاقيه له حل ؟؟

نفسي اعرف اسبابها وطريقة علاجها نهائيا

ربي يسعدك

/

فراشةأمي
10-04-2008, 09:54 PM
ارجوك ادا لقيتي حل لمشكلتي راح ادعي لك طول عمري انا جسمي حلوا بس وجهي نحيف مالي خدود ابي شئ يطلع لي خدود

الناعمه والحنون...
10-05-2008, 12:40 AM
هلا حبيبتي ....
انا بغيت اسألج ..انا دوم يوم اظهر برع ..احط بودره مضغوطه...وماقدر استغنى عنها ..!!!
فشو تنصحيني ببديلها ...
لاني ابي بشرتي صافيه واشوي فاتحه ...لاني انا الحمدلله بيضه ...بس اريد افتح بشرتي ..وابي استغنى اشوي عن البودره....لاني اعرف انها تضر البشره مع الشهور والسنوات ...
انا بنتظارج.........................................رد ج ..

randa nda
10-05-2008, 05:58 PM
[COLOR="Red"][/COLOR
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل سنة وانتم طيبين ويارب تكونوا كلكم قضيتوا اجازة عيد سعيدة وحشتوني جدا وان شاء الله من النهاردة نرجع ننتظم تاني مع بعض في الاجابات ونبدا باخر سؤالين في صفحة 89

randa nda
10-05-2008, 06:03 PM
عزيزتي جيرلز الوها
لازم اختك تبطل المقشر والالدوكين
عزيزتي دلوعة زوجها
خلطة الكريمات بلاش منها
وبالنسبة للكلونيا هو ممكن تضاف لبعض الماسكات بس لو كان نوعها كويس

رائحة الياسمين
10-05-2008, 09:31 PM
اخواتي الله يخليكم ابيكم تفيدوني بكريم للخطوط البيضا في الجسم وكمان افضل واقي شمس لاني راح ادخل الجامعه واخاف اسمر اكثروالف شكر لكم

كادي المدينة
10-05-2008, 10:59 PM
سلاااااااااااااااااام عليكمـ
لووسمحتي دكتووورهـ
اناااااااااااااااااااااااااااااااا طفشتني الاكزيماااااااااااااااااااااااااااااااااا:042:
مااخليت مستشفى الاورحت لهـ ومراهمـ وصووابين <<<الجمع:061:
وحبوووب وابررررر ومااافاد شي:059:
اتمنى القى عندكـ النصيحه والعلاج المنااااسب
والله المستعاااااااااااااااان

randa nda
10-06-2008, 03:11 AM
فراشاتي الحلوين بينا على صفحة 90 نجاوب اسالتها بسم الله
عزيزتي نونا علي
الهالات السوداء لو فعلا وراثية اكيد موش هاتختفي لكن باذن الله ممكن انها تقل بدرجة ملحوظة لو نقعتي كمية من شرايح الخيار في زيت اللوز المر ونركتيها لمدة 12 ساعة وبعدين تصفيها كويس وتدهني بالزيت الناتج الهالات يوميا قبل النوم
وبالنسبة للبقع البيضا ممكن تكون نتيجة نقص فيتامين سي
عزيزتي ابتسامة الطفولة
الحمص هو الكبير المكور وبالنسبة لصفاء البشرة وتنقيتها بدون استخدام اللبن استعملي ماسك من النشا وعصير الخيار
عزيزتي سووكر
مادمتي بتتعالجي مع دكتورةاستمري على علاجها ماتستعجليش النتيجة لان العلاج ممكن يحتاج 3شهور علشان النتيجة تبان ولو خلصتي علاجك معاها من غير ماتشوفي نتيجة ممكن ساعتها تجربي الوصفات البديلة
عزيزتي كلي دلع
طبعا المفروض يكون الاحمرار راح من ايدك دلوقتي لان فات اسبوع من يوم ما كتبتيلي في المرة الجاية استعملي ماسك من النشا وماء الورد مباشرة بعد ازالة الشعر
عزيزتي سويرة
اي واقي ممكن تستعمليه بس يكون الفاكتور بتاعه كبير
وبالنسبة لاثار الحبوب اعملي مرتين في الاسبوع سنفرة من كميات متساوية من بياض البيض والنشا والسكر وادهنيها يوميا بخليط من العسل وعصير الليمون وعصير البقدونس
عزيزتي ابتسامة سارة
لتفتيح المنطقة الحساسة الوصفة اللي ذكرتيها كويسة بس مشكلتها ان الفازلين ممكن مع العرق يؤدي الى ظهور حبوب لكن مافيش خطر من دخولها للرحم لانك بتدهنيها خارجيا انا عن نفسي افضل دهنها بعصير الليمون والجليسرين او استعمال البودرة اللي باحضرها لهذا الغرض
عزيزتي ارجوانة
طبعا موش زعلانة من اسالتك واسالي زي مانت عايزة بس الواضح انك موش بتجربي اللي باقولك عليه لانك كسولة وعايزة حاجة سهلة عموما لو فعلا محتاجة حاجة جاهزة تستخدميها على طول كلميني واقولك على اللي ينفعك من منتجاتي
عزيزتي غوالي
سعيدة جدا ان الخلطة جابت نتيجة والحمد لله وبالنسبة للجفاف ممكن تستخدمي اي كريم مرطب موجود عندك او تدهنيها بزيت الزيتون كمان ممكن تعملي حمام زيت للبشرة ومعلش هاتعبك شوية في التدوير عليه لاني ذكرته اكتر من مرة بس لو مالقيتيهوش قوليلي وانا اكتبهولك تاني
عزيزتي ميس نور
شكرا لمتابعتك لموضوعي وكويس اني غلطت الغلطة دي علشان تتواجدي معانا تاني
عزيزتي باتي
الف شكر لكي على ذوقك ورقتك

قمرهم123
10-06-2008, 11:10 AM
اهلين دكتوره كيفك انشاء الله تمام
انا مرره سالتك عن كريم تنفيخ الخدود وتبيض الراكب
يليت ترسلين لي او تردين هنا كيف احصل عليه وطريقة استخدمه وكم مدة استخدامه
وابغى منك خلطه للتنفيخ الخدود وتبيض الراكب ويكون معفوله واضح ومجرب اهم شي وفيه ناتائج ومشكورررررره ياقلبي على المجهود الرائع

مارينا 99
10-06-2008, 01:48 PM
اريد ان اسالك عن خلطة كريمات مع بعض

فير اند لفي + جليسوليد + روز + كيلي +يولاي

ارجو ان تفيديني بخلطه اخرى اذا كانت مضره وتكون

كريمات لاني لا احب الطبيعيه

لاتنسوني من دعواتكم
10-06-2008, 05:49 PM
:084:صباح الورد لملكة الورد:084:
كل سنة وانتم طيبين وعساكم من عوادة
.................................................. .................................................. .............
واللــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــه مررررررررررة وحشتيني
بس ما عندي حاليا خط للنت فيه عطل إلا جيت لبيت أخويا حتى اعايد عليكي
:074: بسسسسسسسسس الظاهر نسيتيني :074:

منة الله 19
10-06-2008, 06:16 PM
:072::072::072:
السلام عليكم ياريت تجاوبني على اسئلتي كلها

انا عملت خلطة الفجل والليمون للنمش بس فضل منقوع 3 ايام هل باز ولا عادي استخدمو
قديش اتركو على وجهي واغسل وجهي عادي ولا كيف ومتى تبان النتيجة وازا تركتو بيرجع النمش
اخلي العلبة من دون الثلاجة ولا في الثلاجة
واهم شي اني بطلع الصبح الجامعة وخايفة احط الخلطة قبل ما اروح يبوز وجهي ولا عادي ما ياتر اني اطلع بالشمس
سلاااااااااااااااااااااام

لولو النونو
10-06-2008, 08:38 PM
السلام عليكم :072:
د./ ممكن سؤال انا عمري 18 وبين حواجبي في حبوب تطلع و تختفي كيف اعالجها ؟عشان مماتترك اثر وتروح وكمان لوسمحتي في طريقة تخليها ماتطلع ابد؟:072:

واكون شااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااكرة لك :044:

روح الـــورد
10-06-2008, 08:39 PM
عزيزتي روح الورد لتنعيم الايدي وتفتيحهاقومي بعمل خلطة من عصير الليمون والجليسرين وزيت الزيتون والعسل

تسلمين دكتوره وبسألك الخلطة عادي أحطها ف علبه ولا أسويها كل يوم ..؟؟
واذا ممكن أبغى شي للشفاه لان شفايفي متشققه وتميل أحيانا للون الابيض مع انها ورديه والحمد لله ..؟؟!!

وما تقصرين ..

nunu ali
10-06-2008, 09:53 PM
تسلميييييييين دكتوره ..

الله يعطيج العافيه

randa nda
10-07-2008, 01:03 AM
مساء الورد على الفراشات الحلوات
اسمحوالي قبل ماابدا اتاكد من وصول الرد لان النت بطئ وخايفة تحصل معايا الحركة البايخة اياها

spanish beauty
10-07-2008, 01:51 AM
اختي الله يسعدك ماتعرفي شي يبيض انا سمرا ومقهووور البنات صارو يغيبو شهر ويرجعو بيض لاحظي بيض مو سمر

بس ابى اعرف اسم الابر ولا الحبوب الي يستخدموها

وافتك
أنا اكرر سؤالها 10000000 مره ..

randa nda
10-07-2008, 01:54 AM
الحمد لله كله تمام نبدا على بركة الله اجابات صفحة 91
عزيزتي نبض الحياة
طبعا الزيوان بيتكون نتيجة تراكم الدهون والاتربة ولذلك في اغلب الحالات بيتركز في الانف لانها اكثر المناطق دهنية في الوجه يعني اهم حاجة للوقاية وعدم ظهوره مرة اخرى هي المحافظة على نظافة البشرة وكذلك عمل حمام بخار للوجه مرتين اسبوعيا
وللعلاج يمكنك عمل ماسك يومي من عصير طماطماية +ملعقة صغيرة من الجليسرين
عزيزتي شوق
الملح وزيت الخروع كويسين في حد ذاتهم كسنفرة بس ما فهمتش قولك مع السنفرة ايه المقصود بيها
عزيزتي احلاهم
معلش هاسالك سؤال تاني بس لازم افهم كويس علشان اعرف اجاوب دلوقتي فيه الخطوط الوردية او البيضاء اللي بتظهر في منطقة الصدر بتكون في الغالب نتيجة التمدد والانكماش وده بيحصل اثناء الحمل والرضاعة لما الثدي يكبر وفبتتمدد الاوعية الدموية وبعدين لما يرجع يصغر بتنكمش فبيحصل اللون بس بيكون مصحوب بتشققات ونفس الحكاي بتحصل لما تكون واحدة سمينة ووزنها نزل بس انتي بتقولي ان مافيش تشققات طيب هل ممكن يكون اللون ده التهاب نتيجة حساسية من اي نوع مستنية اجابتك علشان اعرف اجاوبك
عزيزتي هلا
في صفحة 20 و21 هاتلاقي اكتر من ماسك مفيدين لعلاج حب الشباب ان شاء الله صديقتك تستفيد منهم
عزيزتي غلا الرياض
اولا اسفة جدا لاني ماقدرتش ارد عليكي قبل العيد عموما ايوه ازالة شعر الوجه بتكتره وتتقله يعني لو شعر وجهك بطبيعته خفيف مافيش داعي انك تشيليه والاحسن انك تفتحيه باستعمال بودرة التفتيح الخاصة بشعر الوجه
عزيزتي شذى
اولا بلاش الامجوي وخليكي في الحلاوة وفعلا النشا وماء الورد بيفيد لو عملتيه مباشرة بعد الحلاوة وهاقولك على حاجة تعمليها قبل الحلاوة وهي عبارة عن كميات متساوية من العسل و الخميرة وماء الورد والليمون ويدهن بها المكان المراد ازالة الشعر منه وبعد ان تجف يشطف المكان ويزال الشعر
عزيزتي نانو كات
الف مبروك وربنا يتمملك بخير ارجعي لصفحة 32 هاتلاقي في اخر الصفحة بروجرام كامل للعروسة ان شاء الله تستفيدي منه
عزيزتي ريهام عيد
بالنسبة للاثار هاتلاقي في صفحة 21 وصفات ان شاء الله تفيدك
عزيزتي نيكول
ماتشغليش بالك المسالة بسيطة باذن الله وعلى الرابط ده هاتلاقي مساج حلوhttp://www.geocities.com/raheeel1/masaj.swf

الـــــــــــــــــوردة
10-07-2008, 01:57 AM
السلام عليكم..

اختي انا عندي روؤس سوداء في خدودي
وحبوب على جبهتي بس ماهي رؤوس سوداء ولا هي حبوب ملتهبة مادري ايش اللي بيعدها...

المهم ابغى الحل للروؤس السوداء ابغى شيء يضييق المسامات لان مسامات وجهي جداً واااااسعة..

واكون شاكرة لك طوال عمري ورح ادعليك من كل قلبي اذا جبتي الحل..

الآميرة لوتس
10-07-2008, 04:35 AM
دكتور رندة

مرررره سمرا مادري ليه .. ودي اتخلص من السماااار هذا نهاااائيا بس اني لاقيه له حل ؟؟

ربي يسعدك

/

ماجاوبتيني على سؤالي ؟؟؟ :074:

لها حل والا لا ؟ :042::042::042:

واذا ايوه علميني تكفين

الآميرة لوتس
10-07-2008, 05:00 AM
دكتور رندة

ربي يسعدك

/

واذا ايوه علميني تكفين

الآميرة لوتس
10-07-2008, 05:21 AM
دكتور رندة

ربي يسعدك

/

واذا ايوه علميني تكفين

Girls Aloha
10-07-2008, 10:38 AM
دكتوورررره
انتي قلتي بعد العيد بحط خلطه . .
تقوي الجلد الرقيق :( وينهــــــا ياقلبي ؟

حلوه بعيون الجميع
10-07-2008, 12:40 PM
مرحبا انا عندي سؤال واتمنى تجاوبيني بسرعه
امي عندها مشكله مرررررررررره مضايقتها وهو انوو شعرها بدء يتساقط بشكل مخيييييف وصار خفيف مره بعد ماكان متوسط الكثاافه ياااااااااليت تساعدينا ودعواتنا لك بالتوفيق

فراشةأمي
10-07-2008, 02:13 PM
ارجوك ممكن تحلين لي مشكلتي ابي شئ يطلع لي خدود والله ماراح انساك من الدعاء

miss Amoon
10-07-2008, 07:49 PM
دكتوره ندا اتمنى الاقي الحل عندك
مشكلتي ان بشرتي دهنيه مره في البدايه كانت كلها حبوب والحمد لله الحين خف بشكل كبير وبقيت الاثار
ياليت تنصحيني بمقشر او اي شي ممكن يشيل الاثار واكون شاكره لك

فراشه وسط الضباب
10-08-2008, 01:52 AM
اهلين دكتوره/ ندا,, الف شكر على هالسبيس الرااائع!!
حبيت اقولك د انه انا تعالجت بالرواكتين للحبوب الشباب وخفت وشبه اختفت من وجهي والحمدلله وبعدها بسنه سويت ليزر للوجهي لازالة الشعر وسويت 7 جلسات وبعدين خفت من مخاطره ووقفت!!
الحين هل اقدر اشقر الشعر الخفيف الي بوجهي ولالا؟؟
واذا ممكن تعطيني حل شعري انا وامي خفيف من الامام وفيه فراغات ابي اي شي مجرب يساعد على نمو الشعر؟؟
وآخر طلب امي قبل 5 شهور فجأه طلعلها بهاق تحت العين بالجفن السفلي من دون سبب وصار لونه ابيض وسمعت انه زيت الزيتون+الخل مفيد وش رايك فيه دوا؟؟ لان راجعت مستشفيات بالشرقيه والرياض والخبر قالولها كريمات بس مافيه فايده؟؟
مافي مشكله اذا كان العلاج ادويه او طب بديل عادي.
بليييييز ساعديني والله لدعيلك بليييز لو عالخاص اوالعام براحتك,, استنى ردك بفارغ الصبر,,

miss noor
10-08-2008, 01:55 AM
أزيك يا دكتورة يا عسل
عندي ليك طريقة ععشان النت الي بقطع
شو رايك تكتبي الأجوبة على الوورد ولما تخلصي بتحطي نسخ لصق و كذا بكون ريح و أضمن

((اجمل بنوته))
10-08-2008, 04:52 AM
انا عندي مشكله مررررررررره مضايقتني بشرتي دهنيه مره وابي غسول او صابون يشيل الدهون انا استخدمت النيتروجين الصابونه بس يطلع الحبوب من ورا الجلد اتمنى افادتي وشكرا

randa nda
10-08-2008, 07:27 AM
صباح الخير على الجميع وبسم الله نجاوب صفحة 92
عزيزتي سراب الحنين
اولا 47كيلو قليل جدا على واحدة متزوجة وعايزة تحمل انا طبعا ما عرفش هل الوزن ده مناسب لطولها ولا ايه بس اعتقد انه اقل من المطلوب بالنسبة للالتهابات المهبلية هاقولك على طريقتين ممتازين تجرب اللي تناسبها منهم
الاولى دهن المهبل من الداخل بالعسل يوميا لمدة اسبوع
والثانية انها تتحمل يوميا قبل النوم بفص توم تقشره وتخرمه وتدخل فيه خيط جامد شوية ويكون طرفه حر علشان الصبح تشده وتطلع فص التوم خارج المهبل وترميه ونكرر العملية دي يوميا بفص جديد كل مرة لمدة 4 ايام
بالنسبة للداكتارين هو مضاد للفطريات وبيفيد في العديد من الاتهابات الفطرية للمهبل
عزيزتي قلبي شموخي
اولا اسفة جدا على التاخير بس معلش عيد ودخلة مدارس ورسايل واسئلة متاخرة الدنيا زحمة شوية وانا باحاول على اد مااقدر
المهم ياستي لتفتيح الشفايف اعملي خلطة من مقادير متساوية من العسل و زيت اللوز المر وعصير الليمون وادهنيها يوميا قبل النوم وبعد اسبوعين قوليلي ايه الاخبار
عزيزتي فراشة امي
الحاجة اللي ممكن تطلعلك خدود باذن الله هي الحلبة وبما انك من الرياض يعني موش هاينفع تاخدي الكريم اللي باعمله بس البديل انك تعملي ماسك من مسحوق الحلبة مع ماء الورد وتدهني بيه خدودك وتسيبيه اطول فترة تقدري عليها مرة يوميا
عزيزتي الناعمة والحنون
لو كنت من المدينة كنت قلت لك خدي كريم التفتيح اللي باعمله لانه بيدي للبشرة رونق وانت حاطاه بالاضافة الى احتوائه على واقي شمسي بس واضح انك من الامارات يبقى اللي اقدر اقولهولك انك فعلا موش لازم تستعملي البودرة او كريم الساس باستمرار لانهم بياذوا البشرة على المدى الطويل وممكن قبل ما تخرجي تعملي ماسك من النشا وعصير الخيار بيدي للبشرة صفاء
عزيزتي رائحة الياسمين
هل الخطوط البيضا دي سترتش ماركس ولا حاجة تانية
عزيزتي كادي المدينة
بالنسبة للاكزيما طبعا هي من الحاجات اللي بتحتاج وقت وصبر وان شاء الله لو جربتي اللي هاقولك عليه هاتشوفي نتيجة كويسة هاتعملي منقوع من مجموعة الاعشاب دي كلها او اللي متوفر عندك منها وهي
البردقوش-النعناع-الزعتر-البابونج-حصاالبان بتخلطي الاعشاب اللي عندك وبتاخدي من الخليطملعقة صغيرة لكل كوب ماء وتغليه وتعملي بيها كمادات على مكان الاكزيما ولو هي في القدم والايد بتنقعيهم في الخليط لمدة 20 دقيقة مرتين يوميا

كمان بتعملي خلطة من خل التفاح وعصير البصل وزيت الزيتون بكميات متساوية و توضع على نار هادئة حتى يتبخر الماء وبعد ان تبرد تحفظ في عبوة مناسبة وتدهن بها الاماكن المصابة مرتين يوميا
طبعا اكيد انت عارفة ان موش المفروض استعمال الصابون مع الاكزيما الا في حدود ضيقة ويكون الصابون المستخدم من النوع الخفيف زي صابون الجليسرين
وياريت تبلغيني بالنتيجة
عزيزتي قمرهم
انا بعتلك رسالة وبعدين حصل لخبطة موش مناكدة وصلتك ولا لآ طمنيني
باي باي يا بنات وربنا يقدرني بكرة باذن الله اخلص باقي الاسئلة

الآميرة لوتس
10-08-2008, 12:05 PM
تسسسسلمين يادكتوره

بجربها ان شاء الله وبقولك النتيجه بعد اسبوعين

/

الـــــــــــــــــوردة
10-08-2008, 05:24 PM
دكتورة ما جاوبتيني على سؤالي...؟؟؟

كادي المدينة
10-08-2008, 05:38 PM
عزيزتي كادي المدينة
بالنسبة للاكزيما طبعا هي من الحاجات اللي بتحتاج وقت وصبر وان شاء الله لو جربتي اللي هاقولك عليه هاتشوفي نتيجة كويسة هاتعملي منقوع من مجموعة الاعشاب دي كلها او اللي متوفر عندك منها وهي
البردقوش-النعناع-الزعتر-البابونج-حصاالبان بتخلطي الاعشاب اللي عندك وبتاخدي من الخليطملعقة صغيرة لكل كوب ماء وتغليه وتعملي بيها كمادات على مكان الاكزيما ولو هي في القدم والايد بتنقعيهم في الخليط لمدة 20 دقيقة مرتين يوميا

كمان بتعملي خلطة من خل التفاح وعصير البصل وزيت الزيتون بكميات متساوية و توضع على نار هادئة حتى يتبخر الماء وبعد ان تبرد تحفظ في عبوة مناسبة وتدهن بها الاماكن المصابة مرتين يوميا
طبعا اكيد انت عارفة ان موش المفروض استعمال الصابون مع الاكزيما الا في حدود ضيقة ويكون الصابون المستخدم من النوع الخفيف زي صابون الجليسرين
وياريت تبلغيني بالنتيجة

بالنسبه لصابون استخدمـ حالياً سيباااميد للوجه والجسم كماان
مشكووورهـ حبوووبه الله يجزاكـِ خـــــــــــــير:)
وراح ابدأ من اليوم وابلغكـ النتاايج:) اول بأول

اميرة الفراشات
10-08-2008, 06:42 PM
مرحباا
انا اعاني من بثور سوداء كبيرة
في منطقة الفخد
اتمنى تسااعدينى

لسعة شقآوهـ
10-08-2008, 09:53 PM
مشكوووووره يا دكتوره

بس عندي سؤال ثاني

بس مو لي لبنت اختي

هالسؤال يمكن ما له علآقه في الموضوع

بس ابسآل وش وراي

السؤال

انه بنت اختي ما جتها الله يكرمك الدوره

وهي راحت من اول متوسط لثاني متوسط

و مررره حالته متدهوره علشان كل صديقاتها و كل اللي تعرفهم
كبرها جايتهم الدوره الله يكرمك

و ابي حل لانه صايره انطوائيه البنيه و مره حالته مو زينه

اذا كنتي تعرفين اذا كنتي ما تعرفين مو لازم

و الله يخليك لنا حبيبتي

*بنوته دلوعه كوووول*
10-08-2008, 10:23 PM
حبيبتي أنا فيني قشور في جسمي بيضاا يعني أقشرها بيدي

اش سببها وعلاجها ؟

ღ°• لون الامس •°ღ
10-08-2008, 11:14 PM
مرحبآآ
بنت خالتي عندها شعر صغار في خشمها ومتعقده منه
مو طويل عشان ينشال لا بحلاوه ولا غيرها جربت الملصقات اللي للخشم مده طويله بس مافي فايده
فالله يخليك اذا في شئ يشيله اعطينا
ويسلمووووو مقدما ^_^

esraa elzeky
10-09-2008, 12:26 AM
اختى فى الله اسئل الله ان ينفع بك سائلاتك وارجو منك ان تفيدينى مشكلتى هى شعرى خف بطريقة ملحوظة من الامام وهذا يسببلى مشكلة نفسية

غادة الغيد1
10-09-2008, 12:56 AM
أنا بشرتي تتقشر باستمرار
ياترى وش المشكله وشو العلاج

pink&me
10-09-2008, 01:53 AM
ممكن اسألك سؤااال؟؟
زبدة الكاكاو تخفف الخطوط البيضاء
و زيت جنين القمح (اتوقع اسمه كذا) يفيد للخطوط البيضاء
و اذا في شي تاني يفيد للخطوط البيضاء ارجوك افيديني لانو جاتني عقدة منها انا ع 14 و جسمي كله خطوط بيضاء و انا كتييير احلم باني ما عندي هاخطوط و كمان بتنتشر بسررررعة بجسمي انا مر ةتعبانة اهئ اهئ

randa nda
10-09-2008, 03:49 AM
مساء الورد فراشاتي الجميلات
دي اجابات صفحة 93 نبداها بسم الله
عزيزتي مارينا
انا لا اشجع خلط الكريمات اطلاقا يكفي استخدام نوع واحد فقط من المجموعة التي ذكرتيها لان خلطها يؤدي الى مضاعفة اثارها الجانبية
عزيزتي منة الله
ان شاء الله مافيش مشكلة ان الخلطة قعدت يوم زيادة وتقدري تتاكدي من ريحتها
بتسيبيها على وجهك ربع او نص ساعة وتشطفيها بالماء جيدا ويفضل تحفظيها في الثلاجة ومافيش مشكلة لو استعملتيها قبل خروجك في الشمس
عزيزتي لولو النونو
ارجعي لصفحة 20 و21 هاتلاقي اكتر من وصفة لعلاج حب الشباب
عزيزتي روح الورد
ممكن تعملي كمية من الخلطة لان العسل بيعتبر مادة حافظة
اما بالنسبة للشفايف ممكن تعملي دهان من العسل وزيت اللوز المر
عزيزتي ذات الجمال الاسباني
انا ضد اي حاجة تغير اللون بدرجة مبالغ فيها في وقت قصير لان لازم هايكون لها اثار جانبية وعموما الاسم العلمي للمركب المستخدم في الاقراص والحقن اللي بتستخدم للتفتيح هو glutathion
عزيزتي الوردة
لعلاج الرؤوس السوداء والمسامات الواسعة قومي بعمل حمام بخار لبشرتك مرتين اسبوعيا مع عمل ماسك يومي من عصير طماطماية+عصير ليمونة+ملعقة كبيرة جليسرين
وهاعمل معاكي اتفاق لو الوصفة جابت معاكي نتيجة اعمليلي توقيع حلو لان توقيعي واللي برضه كانت واحدة امورة عاملاهولي هدية مبقاش بيظهر موش عارفة ليه

pink&me
10-09-2008, 04:00 AM
طيب و انا؟؟؟
ردي علي بليييييز

randa nda
10-09-2008, 04:26 AM
ودي اجابات صفحة 94
عزيزتي جيرلز الوها
للجلد الرقيق يفيد دهنه بعصير الفواكه الطازجة وخاصة الفراولة يمكنك خلط كميات متساوية من العسل وعصير الفراولة ودهن الجلد بها يوميا
عزيزتي حلوة بعيون الجميع
اولا لازم مامتك تعرف ايه كان سبب التساقط المفاجئ للشعر علشان تزيل السبب ودي اول خطوة للعلاج
تاني حاجة انها تدهنه يوميا قبل النوم مع التدليك الجيد لفروة الراس بمحلول يتم تحضيره بنقع كمية من الفلفل الحار في الخل لمدة 8ايام ثم يصفى ويستخدم السائل الناتج
عزيزتي ميس امون
قومي بعمل تقشير للاثار مرتين اسبوعيا باستخدام مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا
كمان اعملي ماسك يومي من مسحوق الحمص وعصير الليمون واللبن
عزيزتي فراشة وسط الضباب
لو اخر جلسة ليزر فات عليها سنة او اكتر ممكمن تعملي تشقير لشعر وجهك بس برضه يستحسن تجربي في جزء صغير من وجهك اولا اما لو اقل من كدة اصبري شوية
وبالنسبة للشعر الخفيف هاتلاقي طريقة في السطور السابقة
وبالنسبة للبهاق تحت العين جربي دهان من العسل وماء البصل والخل
عزيزتي ميس نور
انا شاكرة جدا لمرورك واهتمامك واشكرك على النصيحة بس بصراحة انا بحب اجاوب في نفس صفحة الاسئلة وتكون الاسئلة قدامي لاني ساعتها بحس اني قاعدة معاكم
عزيزتي اجمل بنوتة
يمكنك عمل غسول لبشرتك من مقدير متساوية من عصير الليمون وعصير البرتقال

randa nda
10-09-2008, 04:48 AM
عزيزتي بينك وانا
دي اجابة مخصوص موش بالدور مادمتي قاعدة مستنية
المفروض ان سنك صغير جدا علشان يكون عندك خطوط بيضا وعايزةاعرف سببها ايه
المهم زيت جنين القمح مفيد للخطوط البيضا وكذلك زبة الكاكاو اذا كان سببها الجفاف
باي باي

!دعد!
10-09-2008, 05:21 AM
في شي يصفي الووجه بدون اثار حبوب وكل الوجه لون واحد :( ؟؟؟؟؟؟؟؟

اميرة الفراشات
10-09-2008, 06:54 AM
؟؟؟؟
وسؤالى؟؟

&الحائره&
10-09-2008, 07:36 AM
نورتنا بوجودك معنا بس بغيت اسالك انا متمالكة وبقي على زواجي اقل من شهر بس انا استخدمت الزيت الفلبينى الاخضر على بشرتي وسبب لي تقشيير وبعدين استخدمت للمناطق انت تعرفين وسبب لي سواد وكان قبل ماكان فية بس كان اقل بس تعرفين الطمع وسبب الطمع لي السودا الزيادة ارجووووووووووووو ان تساعدني بسرررررعة

دائمة الترحال
10-09-2008, 09:44 AM
مشكوره أختي على التعاون
أريد أجد حل لسواد في الموخره
كيف نتخلص منه

وأريدك تعلميني عن فوائد الجلسرين وطرق أستخدامه
وهل منه مضار
وشكرآ

pink&me
10-09-2008, 04:13 PM
عزيزتي بينك وانا
دي اجابة مخصوص موش بالدور مادمتي قاعدة مستنية
المفروض ان سنك صغير جدا علشان يكون عندك خطوط بيضا وعايزةاعرف سببها ايه
المهم زيت جنين القمح مفيد للخطوط البيضا وكذلك زبة الكاكاو اذا كان سببها الجفاف
باي باي

حبيبتي مشكوورة ع اهتمامك بس انا سببها الجفاف الله يهديني ما كنت اشرب موية ابد و ما كنت ارطب جسمي:059::059::059::059::062:
و ان شاءالله استخدم زيت جنين القمح و زبدة الكاكاو:0129:

~السنعه~
10-09-2008, 06:36 PM
اهلين

وش رايك بكريم اولاي للتفتيح وغسول اولاي..؟؟

ونفس الشركه اولاي هل هي زينه ام لا ..

انا استعلمها بس اخاف انها مضره ياليت الرد

الـــــــــــــــــوردة
10-09-2008, 08:51 PM
هلا دكتورة رندة ابشري باحلى توقيع ان شاء الله..

:)

بنات افريكوس
10-09-2008, 10:45 PM
دكتوره عندى مشكله كبيره
وراح اكون جريئه جدا لانى مخطوبه وياخوفى اتزوج وعلى هالحال
مشكلتى المنطقه الحساسه تحت
يكسوها سواد مره مزعجنى واخاف استعمل اى شي يأذينى
والشفرات حقتهم بعد وربي انى اتوتر واخاف يقرب الوزاج وانا على هالحال
بليز دكتوره شوفى لى حل حتى لو العلاج يكلف مبلغ كبير
مستعده انى اعمل اى شي عشان افتح المنطقه وخاصه الشفرات
انا متكله على ربي ثم عليك
وان شاء الله اشوف الحل عندك :074:
مع جزيل الشكر ياغلاهم

randa nda
10-10-2008, 04:48 AM
صباح الخير جميعا وبسم الله نبدا اجابات صفحة 95
عزيزتي اميرة الفراشات
عايزة اعرف ايه سبب البثور السوداء في منطقة الفخد
عزيزتي لسعة شقاوة
انا بنتي داخلة تانية متوسط ولسة ماجتلهاش الدورة وده شئ طبيعي جدا وما يقلقش لان السن الطبيعي لحدوث الدورة هو من 11 الى 15 سنة فمافيش داعي ان قريبتك تقلق بس لو جسمها ضعيف لازم تتقوي شوية لان الضعف العام ممكن يؤخر الدورة
عزيزتي البنوتة الدلوعة الكوووول
غي الغالب سبب تقشير الجسم بيكون نتيجة نقص فيتامين سي او نتيجة الجفاف والحل انك تتناولي الاطعمة اللي بتحتوي على فيتامين سي وتشربي كميات كافية من الماء وترطبي جسمك باستمرار
عزيزتي لون الامس
مادام الشعر صغير زي مابتقولي اعتقد انه هايكون خفيف وفي الحالة دي يبقى احسن حل هو تفتيحه باستخدام بودرة التفتيح المخصصة لشعر الوجه
عزيزتي اسراء الزكي
بالنسبة للشعر الخفيف بالذات من الامام افضل طريقة هي تدليك المنطقة جيدا بعصير الجرجير مرة يوميا قبل النوم
عزيزتي غادة الغيد
اجابتك هي نفس اجابة
بنوتة دلوعة كووول في الاسطر السابقة

randa nda
10-10-2008, 05:19 AM
ودي اجابات صفحة 96
عزيزتي دعد
من الاشياء السهلة لتصفية الوجه ماسك من النشا وعصير الخيار
عزيزتي الحائرة
بصراحة انا ماعرفش الزيت الفليبيني الاخضر بس اللي قدرت افهمه من كلامك انه عمللك تقشير جامد ادى لحدوث التهابات وهي اللي سببت السواد للاماكن الحساسة المهم اللي تعمليه دلوقتي انك تبطلي الزيت وترطبي بشرتك والاماكن الحساسة ومن الحاجات اللي ممكن تستعمليها للترطيب خليط من زيت اللوز والعسل والجليسرين لدة اسبوع وبعدين تزودي عليهم الليمون
عزيزتي دائمة الترحال هاقولك على خلطة صابون تعمليه بنفسك في البيت وتستعمليه اثناء الاستحمام وافضل طريقة هي انك تعرضي جسمك للبخار حوالي 10دقايق وبعدين تدهنيه بالخلطة وتسيبيها على الاقل ربع ساعة وبعدين تدعكي جسمك كويس بالليفة وطبعا هاتركزي على الاماكن الغامقة والخلطة عبارة عن صابونة غار مبشورة ويضاف اليها فنجان من كل من زيوت اللوز والزيتون وماء الورد وتعجن جيدا ويمكن اضافة الماء حتي تتكون خلطة يمكن دهنها وتترك لمدة يوم كامل قبل استعمالها وتحفظ في الثلاجة
اما بالنسبة للجليسرين فهو من المرطبات المفيدة للبشرة في حالات الجفاف والتشقق ومن اشهر استخداماته استخدامه مع الليمون لتفتيح وتنعيم البشرة والاماكن الحساسة
وليس له مضار

randa nda
10-10-2008, 05:30 AM
ودي صفحة 97
عزيزتي السنعة
ماقدرش اقولك رايي في منتجات يولاي لاني ماعرفش مكونات المنتجات بس اللي اقدر اقولهولك انك لو مستريحة عليها استمري ولو بيحصلك منها اي نوع من انواع الحساسية بلاش منها وبالنسبة لكريم التفتيح بلاش تستعمليه لفترات طويلة لان كل كريمات التفتيح ماعدا بتاعي طبعا فيها مادة او اكتر مؤذية للبشرة على المدى الطويل ومع التعرض للشمس
عزيزتي بنات افريكوس
ربنا يتمملك بخير ومافيش داعي انك تقلقي او تخجلي واسمعي يا ستي بالنسبة للمنطقة الحساسة وتحت الباط اهم حاجة نزع الشعر بالحلاوة مهما كان مؤلم فهو افضل بكتير من اى وسيلة تانية بعد نزع الشعر مباشرة لو انت من اهل المدينة ممكن تستعملى احد منتجاتى وهو كريم ابطاء نمو الشعر لان لو الشعر قل هاتقل مرات نزعه وبالتالى هاتقل عملية الالتهاب والسواد اللى بيتبعها
اما لو كنت من خارج المدينة موش هاقدر اديكى الكريم بس ممكن بعد عملية نزع الشعر مباشرة تدهنى المنطقة بعصير الليمون طبعا هايعمل حرقان جاااااااااااااامد بس نتيجته رائعة فى التفتيح والتنعيم
كمان خلى بالك ان مزيلات العرق والبارفانات هى سبب مهم من اسباب السواد فى هذه المناطق وللمشكلة دى عندى بودرة رائعة لتجفيف العرق وتعطير وتنعيم المناطق الحساسة وتفتيحها على المدى الطويل
الحمد لله كدة خلصنا كل الاسئلة ونتقابل بكرة باذن الله مع الاسئلة الجديدة

5u5u
10-10-2008, 09:57 AM
هايو ... أنا مشكلتي إني ما أعرف كيف أعتني ببشرة وجهي
وأنا ما بأستخدملها غير الصابون وحاسة إنه مهو مناسب
أنا بشرتي مختلطة والبثور واضحة في أنفي وماعندي حبوب غير موسمية ولكن تبقى آثارها فترة
ياريت تساعديني في مشكلتي
وشكرااا

دائمة الترحال
10-10-2008, 11:49 AM
مشكوره أختي randa nda
جزاك الله خيرآ
راح أجرب وعسى خير

ماما نونى
10-10-2008, 12:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله

هلا دكتورة كيفك؟
عندي سؤالين
اولا: انا عندي حبوب في منطقة الابط بعض الاحيان احس منها بألم هل هاذا عادي ولا لا ؟

ثانيا: انا دايم استخدم الموس للمنطقه الحساسه
وطبعا صارت سوداء وياليت تلاقين لي حل لسوادها
وودي استخدم الحلاوة بس يقولوا انها تسبب الشللل وتنزع اعصاب متصلة بالدماغ
بس ماودي اخالف سنة الرسول لانه حدد باحلقوا العانه
علما اني بنت في 18
انتظر مساعدتك
وشكرا
في امان الرحمن

سفن آب
10-10-2008, 03:33 PM
هلاحبيبتي الدكتوووره
انابكررره عندي موووووعد لنفخ الخدووودبالابرتنصحيني فيهااا اولا ووجهي فيه حبوب صغيره وقال لي الدكتووور لازم تسوي تنظيف بشررررررررره

ارجواااا الرد سريعا لان موعدي بكرررره

سفن آب
10-10-2008, 03:34 PM
بلللللللللللللللللللللللليزردي علي لان المووووووعد بكره العصر

سفن آب
10-10-2008, 03:44 PM
بليزابي رد يريحني تنصحيني في ابرالتعبئه للخدود

لاني انا يسمن جسمي بس وجهي صعب يسمن

واذاسمن يرجع ينحف

وبشرتي تعبت من الكريماااات

سفن آب
10-10-2008, 03:45 PM
وللعلم اناااااااامتزوجه وابغى اطلع لزوجي بااااافضل شئ

" نبض الحيــاة "
10-10-2008, 04:07 PM
الله يعطيكِ العافية أختي ندى .. ^__^

وممكن سؤال ثاني >>>>> طولتها خخخخخ

سـ 1 : أبغى خلطة لتبييض البشرة الدهنية ؟

سـ 2 : أبغى خلطة أو أي شي بالشعر لتنعيمه ؟

وجزاك الله خير

بنات افريكوس
10-10-2008, 06:14 PM
عزيزتي بنات افريكوس
ربنا يتمملك بخير ومافيش داعي انك تقلقي او تخجلي واسمعي يا ستي بالنسبة للمنطقة الحساسة وتحت الباط اهم حاجة نزع الشعر بالحلاوة مهما كان مؤلم فهو افضل بكتير من اى وسيلة تانية بعد نزع الشعر مباشرة لو انت من اهل المدينة ممكن تستعملى احد منتجاتى وهو كريم ابطاء نمو الشعر لان لو الشعر قل هاتقل مرات نزعه وبالتالى هاتقل عملية الالتهاب والسواد اللى بيتبعها
اما لو كنت من خارج المدينة موش هاقدر اديكى الكريم بس ممكن بعد عملية نزع الشعر مباشرة تدهنى المنطقة بعصير الليمون طبعا هايعمل حرقان جاااااااااااااامد بس نتيجته رائعة فى التفتيح والتنعيم
كمان خلى بالك ان مزيلات العرق والبارفانات هى سبب مهم من اسباب السواد فى هذه المناطق وللمشكلة دى عندى بودرة رائعة لتجفيف العرق وتعطير وتنعيم المناطق الحساسة وتفتيحها على المدى الطويل

مشكوره جدا اختى
انا من الشرقيه واذا فى اى ويلة اقدر اشترى منك المنتج ياليت تفيدينى
لكن ماقلتى لى اختى الليمون ينفع لسواد الشفرات ولا لا
ومن ناحي الحلاوه ما استغنى عنها فى المناطق الحساسه لكن الباط ممكن اشيله بالاله
وياليت تردى على سؤال هل الليمون ينفع للشفرات تحت و لا لا
الله يعطيك العافيه يالغاليه

ريم 2000
10-10-2008, 07:16 PM
مساء الخير مافائدة زيت جنين القمح وخل التفاح للبشرة

لسعة شقآوهـ
10-10-2008, 08:01 PM
يسلموو يا دكتوره و ان شاء الله اني راح اطمنها

الله يوفقك و يحقق لك كل ما تمنين

ذبحني غلاااها
10-10-2008, 08:38 PM
مرحبا
لوسمحتي انا عندي حساسيه في وجهي وتو طالعه
وبعد في رجولي نفس الشي الي بوجهي
ومدري من ايش000
لاني بشرتي مو من النوع الي يطلع فيها حبوب

miss Amoon
10-10-2008, 10:12 PM
دكتوره ابي اسالك عن الحبوب اللي تطلع
تحت الجلد كيف اعالجها واتفادى ظهورها
مره اخرى

hyam_fekry
10-10-2008, 10:33 PM
اختى الغاليه اريد ان اسالك عن شىء انا خسيت جدا ولما رجعت تانى جسمى بئا حلو الا خدودى خست جدا جدا ونفسى ترجع تانى لو تكرمتى اريد حل لمتلاء او نفخ خدودى تانى ارجوكى ..ولكى جزيل الشكر ...........

حلاااااااااا
10-10-2008, 11:23 PM
اختي هل هناك علاج للكلف بعد الحمل توني مخلصة الاربعين ووجهي معدوم جدا ايش الحل فديتك

اماني الغد
10-11-2008, 01:31 AM
اهلين فيك دكتوره ندى

منوره الممنتدى

دكتوره انا حبيت اسالك عن منتجات نيتروجينا لحب الشباب

هل تعطي نتيجه وتفتح البقع والا لا

يعطيك العافيه

اماني الغد
10-11-2008, 01:33 AM
وحبيت اسالك عن خلطه او كريم لتفتيح المناطق الغامقه في الجسم (الركب والاكواع )

ياليت لوتفيدني

ومشكوره مره ثانيه

randa nda
10-11-2008, 01:44 AM
وعام دراسي سعيد لكل بنوتات المدارس
ونبدا بسم الله اجابات صفحة 97
عزيزتي سوسو
اذا كنتي حاسة ان نوع الصابون اللي بتستخدميه غير مناسب لبشرتك استخدمي نوع تاني وانا بافضل جونسون او صابون الجليسرين او صابون زيت الزيتون وممكن تمليلها مرتين في الاسبوع ماسك من النشا وعصير الخيار
عزيزتي ماما نوني
تقصدي ايه بالضبط بالحبوب اللي تحت الباط هل هي الحبوب اللي مكان مسامات الشعر الصغيرة ولاحبوب كبيرة وقليلة وماهو نوع الالم هل هو الم على سطح الجلد ولا تحت الجلد
وبالنسبة للمنطقة الحساسة شيليها بالحلاوة وبلاش اي وسيلة تانية والحلاوة غير مضرة

randa nda
10-11-2008, 02:05 AM
ودي اجابات صفحة 98
عزيزتي نبض الحياة
لتفتيح البشرة الدهنية ييمكنك استعمال ماسك من مسحوق الحمص واللبن والليمون
ولتنعيم الشعر يمكنك عمل حمام زيت مرة اسبوعيا بخلطة مكونة من كميات متساوية من زيوت اللوز والزيتون والخروع
عزيزتي بنا ت افريكوس
الليمون ينفع لتفتيح الاماكن الحساة وبالنسبة لمنتجاتي لو مستعدة توصللك الحاجة عن طريق الشحن قوليلي محتاجة ايه بالضبط انا لسة مابداتش اشحن منتجاتي بس لان فيه بنات كتير من خارج المدينة عايزين حاجات فان عايزة اللي بجد محتاجة حاجة تقوللي علشان اقدر انظم الموضوع
عزيزتي ريم
زيت جنين القمح مفيد في شد الترهلات وتفتيح البشرة
وخل التفاح مذيب للدهون وايضا بيشد البشرة
عزيزتي ذبحني غلاها
مادامت بشرتك موش من النوع اللي بيطلع فيه حبوب وطلعتلك الحبوب فجاة في وجهك ورجلك يبقى لازم يكون فيه سبب اثر على جسمك كله يعني اكل معين او حالة نفسية سيئة او لخبطة في الهورمونات
عزيزتي ميس امون
الحبوب اللي بتطلع تحت الجلد ممكن تكون اثر جانبي لبعض المنجات اللي بتعالج حب الشباب فهل انتي بتستعملي حاجة لعلاج حب الشباب
عزيزتي هيام فكري
لو قدرتي تلاقي عطار كويس بيعمل زيت الحلبة استعمليه لدهن خدودك مرتين يوميا ولو مافيش هاتي الحلبة المطحونة واعجنيها بماء الورد واعملي بيها ماسك وسيبيه على بشرتك على قد ماتقدري وبعدين اغسليه

randa nda
10-11-2008, 02:16 AM
ودول السؤالين الباقيين في صفحة 99
عزيزتي حلااااااا
من ضمن منتجاتي مجموعة لعلاج الكلف بتجيب نتيجة كويسة جدا خاصة مع كلف الحمل المهم فيه حد ممكن يوصلهالك ولا لآ
عزيزتي اماني الغد
معلش انا اسفة جدا بس ماقدرش اقولك راي في اي منتج تجاري الا اذذا قلتيلي مكوناته وبانسبة للكوع والركبة انا ذكرت قبل كدة اكتر من طريقة طبيعية للتخلص من السواد فيهم وعندي كريم باعمله للغرض ده لكن ماقدرش انصحك باي اسم تجاري
باي باي يا بنات

miss Amoon
10-11-2008, 04:22 AM
بالنسبه لسؤالي عن الحبوب اللي تظهر تحت الجلد
انا يا دكتوره استخدم صابونة اكني ايد فقط

drr111
10-11-2008, 04:24 PM
السلام عليكم
الله يجزاك كل خير اتمنى منك مساعدتي
ابنتي تعرضت لحرق بالوجه حول الشفتين
والرقبه والصدر وتحول لونه اسود والحرق ماله الا
يومين واريد منك اعطائي وصفه لازاله اثاره
والله اني في حال لايعلمه الا الله بنتي تشوهت وانا السبب ساعديني ارجوك

فراشه وسط الضباب
10-11-2008, 11:49 PM
الف شكر دكتوره,,
بس انا اسوي قناع مايونيز + بيض للشعري هل كويس للشعر المصبوغ؟؟ واذا عندك اقنعه ماتاثر على لون الصبغه ياليت تقولينلي الف شكر..

اماني الغد
10-12-2008, 12:53 AM
عزيزتي اماني الغد
معلش انا اسفة جدا بس ماقدرش اقولك راي في اي منتج تجاري الا اذذا قلتيلي مكوناته وبانسبة للكوع والركبة انا ذكرت قبل كدة اكتر من طريقة طبيعية للتخلص من السواد فيهم وعندي كريم باعمله للغرض ده لكن ماقدرش انصحك باي اسم تجاري

مشكوره يادكتوره ندا :0153:

معليش باتعبك معي ياليت لوتعطيني خلطه طبيعيه لصفاء الوجه وتفتيح البقع

انا عندي اثار وبقع بنيه بسبب الحبوب

وعندي مشكله انا ما اعرف نوع بشرتي يعني اذا استخدمت صابونة نيتروجينا تسببلي جفاف في بشرتي

كيف اعرف نوع بشرتي والصابونه المناسبه للبشرتي

وفين احصل على صابونة الجلسرين وياليت لوتذكرين فوائدها

وحبيت اسالك عن الفيتامينات المفيده للشعر
انا ششعري قليل ابي وصفه او خلطة لتكثيف الشعر

اسفه على كثرة اسئلتي
يعطيكي الف عافيه :0154:

hyam_fekry
10-12-2008, 01:34 AM
فين الرد يا دكتوره لو سمحتى

نورهان999
10-12-2008, 09:36 AM
مراحب اختي انا مشكلتي مع حب الشباب بشرتي دهنية جدا وفيها حبوب تقريبا ملتهبة ...ابيك تساعديني ولك مني كل الاحترام........

دائمة الترحال
10-12-2008, 11:01 AM
مرحبآ أختي الدكتوره
عندي عدت اسأله أتمني تفيديني ولك الأجر والثواب من الله على مجهودك الرائع

1ـ عندي نمش صغير جدآ في الأنف كيف يمكن أتخلص منه؟
2ـ هل يمكن أعمل بخار لوجهي بنفسي بأن أثور بماء وأحط البخار على وجهي هل مضر وكيف وما هي الطرق الصحيحه
3ـ أختي تعاني من حبوب صغيره جدآ في وجهها كيف يمكن أن تتخلص منها
ولك الشكر وأسمحيلي

جده سبشل
10-13-2008, 01:52 AM
الله يعطيك العافيه يااختي ويسعدك دنيا واخره انا عندي جفاف في بشرتي وبقع بنيه ونقط سودا على الأنف اش العلاج المناسب

أميره بنظرتي**
10-13-2008, 02:18 AM
أختي انا حامل في شهرين وأخاف إذا كبر بطني يطلع فيني تشققات ايش تنصحيني من الحين..
شكراااااااااااا

النحلة الطنانة
10-13-2008, 08:14 PM
اهلين
أنا بشرتي دهنيه وفيها اثار حبوب
وعلاج البثور والمسامات الواسعه
:020::020::020::020:

غ ـوالي
10-13-2008, 10:51 PM
مرحبا دكتوره ....
انا زواجي في شهر 12 انشاء الله وماعندي وقت لكثر الخلطات والتجارب ....
1/ ابي خلطه تبيض وتصفي وتعطي لمعه وابي نتيجتها مضمونه باذن الله ....
2/ وابي بعد خلطه للخطوط البيضاء اللي تطلع بالجسم بعد الرجيم ( لان انا كنت شوي مليانه وضعفت حيل وطلعت هالخطوط بالافخاذ )
يعني خلطه لتوحيد لون البشره ....
واكون شاكره لك .....
ويعطيك الف عافيه عزيزتي .......

randa nda
10-13-2008, 11:20 PM
مساء الورد فراشاتي الجميلات
بسم الله نجاوب اسئلة صفحة 99
عزيزتي ميس امون
اعتقد ان الحبوب ممكن تكون بسبب الصابونة هي طبعا صابونة طبية وممتازة لكن لكن لو فيها كبريت هو ممكن يسبب في بعض الحالات حبوب تحت الجلد وانا اعتقد ان فيها كبريت وعموما ممكن تتاكدي من مكوناتها المكتوبة على العلبة لو لقيتي من ضمنها كبريت sulpher يقى هي السبب وما تخافيش بعد وقت هاتختفي سواء استمريتي عليها او وقفتي استعمالها
عزيزتي drr111
الف سلامة لبنتك و بعد كدة اذا لاقدر الله تعرض احد للحرق يدهن مكان الحرق مباشرة بالعسل وده بيخلي الحرق يخف بسرعة وما يسيبش اثار باذن الله
دلوقتي بعد مرور كام يوم على الحرق تقدري تدهنيه بخلطة تعمليها من العسل والجليسرين مرتين يوميا وتسيبيه اطول فترة ممكنة وبعد حوالي اسبوع زودي علي الخلطة عصير الليمون
عزيزتي فراشة وسط الضباب
الماسك في حد ذاته مافيش منه ضرر يعني لو مناسب شعرك ممكن تستمري عليه
باقي سؤال اماني الغد معلش هاجاوب سؤالك مع اسئلة صفحة 100 لاني مضطرة اقوم دلوقتي

سكادا
10-14-2008, 08:39 AM
سؤالي \\ (file://\\ماهو) الأستعمال الصحيح لواقي الشمس ؟؟
اشتريت واقي (هيستان +50) وصفه لي دكتور
س1\حلو او لا؟
س2\هل اضع منه طبقه كثيره او مسحه خفيفه؟
س3\عادي احط فوقه كريم اساس وكيف؟
كم ساعه مدته .يعني كل كم ساعه احطه؟
اسئل الله ان ينفع بك وجزيت خيراً

فراشة بلا جنحان
10-14-2008, 09:47 AM
مرحبا الله يعطيكي العافية بدي خلطة لتطويل الشعر وتنعيمه وتكثيفه من دون التأثير على لونو وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااااا

اميرة الفراشات
10-14-2008, 07:25 PM
صباح الخير جميعا وبسم الله نبدا اجابات صفحة 95
عزيزتي اميرة الفراشات
عايزة اعرف ايه سبب البثور السوداء في منطقة الفخد
عزيزتي لسعة شقاوة
انا بنتي داخلة تانية متوسط ولسة ماجتلهاش الدورة وده شئ طبيعي جدا وما يقلقش لان السن الطبيعي لحدوث الدورة هو من 11 الى 15 سنة فمافيش داعي ان قريبتك تقلق بس لو جسمها ضعيف لازم تتقوي شوية لان الضعف العام ممكن يؤخر الدورة
عزيزتي البنوتة الدلوعة الكوووول
غي الغالب سبب تقشير الجسم بيكون نتيجة نقص فيتامين سي او نتيجة الجفاف والحل انك تتناولي الاطعمة اللي بتحتوي على فيتامين سي وتشربي كميات كافية من الماء وترطبي جسمك باستمرار
عزيزتي لون الامس
مادام الشعر صغير زي مابتقولي اعتقد انه هايكون خفيف وفي الحالة دي يبقى احسن حل هو تفتيحه باستخدام بودرة التفتيح المخصصة لشعر الوجه
عزيزتي اسراء الزكي
بالنسبة للشعر الخفيف بالذات من الامام افضل طريقة هي تدليك المنطقة جيدا بعصير الجرجير مرة يوميا قبل النوم
عزيزتي غادة الغيد
اجابتك هي نفس اجابة
بنوتة دلوعة كووول في الاسطر السابقة

سبب
البثور؟ ما ادري:059:
بس بعد الولادة جااات من سنتين وزاادت الحين

العيون ** السود
10-14-2008, 11:45 PM
الله يعطيكك العافية دكتورة ..

انا وضعت الحلبة على وجهي وفتحت لي مسام الوجه بس الحين تحسن وجهي الحمد لله وسؤالي هل الحلبة تفتح المسام بالفعل ام حصل هذا معي فجأة ؟

وسؤال ثاني ابغى خلطة توقف تساقط الشعر وتكثفه ؟

وجزاك الله خير .

randa nda
10-15-2008, 04:09 AM
صباح الخير جميعا وان شاء الله تكونوا بافضل حال
النهاردة باذن الله نجاوب اسئلة الصفحة 100 بس الاول سؤال اماني الغد اللي اتاجل من امبارح
ونبدا بسم الله
بالنسبة لتصفية الوجه وتخليصه من الاثار والبقع يمكنك استعمال ماسك مكون من اللبن والعسل وعصير الليمون
وبالنسبة لنوع بشرتك لو هي جافة هاتحسي انها ناشفة وبالذات لما تغسليها بالصابون وممكن في بعض الاحيان يكزن فيها قشور والمفروض ان البشرة الجافة موش بيطلع فيها حبوب
اما البشرة الدهنية فعلى حسب نسبة الدهون اللي فيها بتكون لامعة خاصة في الحر وبيكون مسامها واضحة وبيطلع فيها حب الشباب
كمان ممكن تكون البشرة مختلطة يعني فيها منطقة دهنية اللي غالبا بتكون الانف والجبهة وباقي البشرة عادية
عموما صابون الجليسرين ينفع لكل انواع البشرة وهو مرطب ومنعم للبشرة وهاتلاقيها في الصيدليات والسوبر ماركت
ولتكثيف الشعر يمكنك عمل حمام زيت اسبوعيا او كل اسبوعين بخلطة مكونة من كميات متساوية من زيوت الزيتون واللوز والخروع

randa nda
10-15-2008, 04:40 AM
عزيزتي هيام
الرد موجود في صفحة 99
عزيزتي نورهان
ان شاء الله في صفحة 20 و21 هاتلاقي اكتر من وصفة مفيدة لحب الشباب والبشرة الدهنية
عزيزتي دائمة الترحال
بالنسبة للنمش ادهنيه يوميا بخليط من عصير الليمون وعصير البقدونس
وايوه ممكن تعملي بخار لوجهك بانك تغلي شوية ماء في حلة وبعدين تطفي النار وتجيبي فوطة كبيرة تحطيها على راسك وتقربي وجهك بحرص من الحلة على اد ما تستحملي والفوطة بتكون نازلة من على راسك من الجنبين بحيث تكون مغطية وجهك والحلة بتفضلي على الوضع ده 10 دقايق وبعدين تمسحي وجهك كويس بقطنة وبعدين تشطفيه بماء بارد
والفايدة هاتكون اكبر لو حطيتي في الماء اللي هاتغليه اي عشبة تكون عندك وتكون مفيدة للبشرة زي النعناع او البابونج او المريمية
وبالنسبة للحبوب الصغيرة في وجه اختك ممكن تدهنها يوميا بخليط من العسل وعصير الجزر
عزيزتي جدة سبيشل
بالنسبة لجفاف البشرة اعملي حمام بخار بنفس الطريقة اللي ذكرتها فوق بس بعد العشر دقايق بدال ما تمسحي وجهك بقطنة هاتدهنيه بزيت زيتون دافئ وتغطي وجهك بفوطة مبللة بالماء الدافئ لمدة 10 دقائق وبعدين تمسحي وجهك بفوطة مبللة بالماء الدافيء وتغسليه بالماء البارد
وبالنسبة للبقع البنية والنقط السودا على الانف اعمليلها سنفرة مرة اسبوعيا باستخدام خليط من مقادير متساوية من بياض البيض والليمون والسكر
عزيزتي اميرة بنظرتي
مبروك عليكي الحمل وربنا يقومك بالسلامة وبرافو عليكي انك فكرتي ازاي ممكن تقي نفسك من التشققات لان الوقاية سهلة جدا جدا وهي مجرد انك تدهني بطنك بزيت الزيتون مع عمل مساج لها ونفس الشئ مع الثدي لانه ايضابيكبر في الشهور الاخيرة من الحمل
عزيزتي النحلة الطنانة
يمكنك عمل حمام بخار لبشرتك مرة او 2 اسبوعيا كذلك عمل ماسك يومي من العسل مع عصير الليمون وعصير البقدونس
عزيزتي غوالي
الف مبروك وربنا يتمملك بخير وبسرعة ارجعي لصفحة 32 هاتلاقي في اخرها برنامج ممتاز ممكن تطبقيه على جسمك كله في الفترة الجاية والنتيجة باذن الله مضمونة موش تحت التجربة
عزيزتي سكادا
بصراحة موضوع الواقي الشمسي ده موضوع كبير ومحير في نفس الوقت وموش هاشغل بالك بالتفاصيل الا اذا حبيتي تعرفيها بس هاقولك على رايي على طول
الفاكتور الكبير مالهوش لازمة ويعتبر زيادة في نسبة الكيماويات اللي تضر البشرة من غير مايكون له نتيجة افضل في الوقاية من الشمس يعني لو استعملتي فاكتور اقل بالكتير 30 يكون افضل
وبتحطي منه طبقة خفيفة والمفروض انك تحطي تاني بعد ساعتين
وممكن تحطي بعده كريم الاساس
عزيزتي فراشة بلا جناحان
اعملي خلطة زيوت من زيت الزيتون واللوز والخروع ودلكي شعرك يوميا بكمية قليلة منها يعني حوالي ملو ملعقة صغيرة وتدلكي فروة الراس جيدا لمدة 10 دقايق على الاقل

randa nda
10-15-2008, 04:46 AM
ودي اجابة السؤالين الموجودين في صفحة 101
عزيزتي اميرة الفراشات
للبثور في منطقة الفخد ادعكيه كويس اثناء الاسحمام بالليفة وياريت لو عملتي خلطة الصابون اللي ذكرتها قبل كدة وادهنيها يوميا بعصير الليمون وسيبيه مافيش داعي تغسليه الا اذا اتضايقتي منه وبعد اسبوعين قوليلي فيه نتيجة ولا لآ
عزيزتي العيون السود
المفروض ان الحلبة موش بتفتح المسام قوليلي انتي استعملتيها ازاي
وبالنسبة لوقف تساقط الشعر وتكثيفه ادهنيه يوميا من المساء للصباح بعصير الجرجير وبعد اسبوع قوليلي فيه نتيجة ولالآ
باي باي

اموره العالم
10-15-2008, 07:38 AM
حبيبتي انا عندي حبوب تحت الجلدمافيها رووس يعني دهون او تتسمى زيوان في منطقه الانف والذقن تعبت نفسيتي من شكلها نفسي في حل لها ساعديني الله يخليكي

غ ـوالي
10-15-2008, 07:54 AM
مرحبا دكتوره يسعدلي اوقاتك صباحها ومسائها ,,,,
حابه اسالك عن هالخلطه للبشره اتمنى القى منك اجابه شافيه
كريم دوكين / رتن اي / الكم / افالون ,,,
ولك جزيل الشكر والله يجزاك الجنه يارب على مساعدتك لنا ,,,,,

دلوعة بودي
10-15-2008, 09:02 AM
السلام عليكم .. من فضلك دكتوره..
ايش حل النقط السودا الي تجي في الساق واحيانا في الفخوذ؟؟
وشكرا..

دلوعة بودي
10-15-2008, 09:21 AM
السلام عليكم دكتوره..
ايش علاج النقط السودا الي تجي في السيقان
والفخوذ؟؟
مشكوره..

دائمة الترحال
10-15-2008, 09:54 AM
ودي اجابات صفحة 96
عزيزتي دعد
من الاشياء السهلة لتصفية الوجه ماسك من النشا وعصير الخيار
عزيزتي الحائرة
بصراحة انا ماعرفش الزيت الفليبيني الاخضر بس اللي قدرت افهمه من كلامك انه عمللك تقشير جامد ادى لحدوث التهابات وهي اللي سببت السواد للاماكن الحساسة المهم اللي تعمليه دلوقتي انك تبطلي الزيت وترطبي بشرتك والاماكن الحساسة ومن الحاجات اللي ممكن تستعمليها للترطيب خليط من زيت اللوز والعسل والجليسرين لدة اسبوع وبعدين تزودي عليهم الليمون
عزيزتي دائمة الترحال هاقولك على خلطة صابون تعمليه بنفسك في البيت وتستعمليه اثناء الاستحمام وافضل طريقة هي انك تعرضي جسمك للبخار حوالي 10دقايق وبعدين تدهنيه بالخلطة وتسيبيها على الاقل ربع ساعة وبعدين تدعكي جسمك كويس بالليفة وطبعا هاتركزي على الاماكن الغامقة والخلطة عبارة عن صابونة غار مبشورة ويضاف اليها فنجان من كل من زيوت اللوز والزيتون وماء الورد وتعجن جيدا ويمكن اضافة الماء حتي تتكون خلطة يمكن دهنها وتترك لمدة يوم كامل قبل استعمالها وتحفظ في الثلاجة
اما بالنسبة للجليسرين فهو من المرطبات المفيدة للبشرة في حالات الجفاف والتشقق ومن اشهر استخداماته استخدامه مع الليمون لتفتيح وتنعيم البشرة والاماكن الحساسة
وليس له مضار

أختي العزيزه ما حصلة عندنا صابونة الغار دورة عليها ما حصلتها
تنفع صابونه ثانيه

randa nda
10-15-2008, 07:10 PM
اخواتي العزيزات
اكتشفت دلوقتي بس ان الموضوع الغي تثبيته وفيه بنات كتير بتدور عليه ومش لقياه علشان كدة ارجو من كل واحدة من صديقات الموضوع انها ترفعهلحد ماشوف ممكن يرجع تثبيته تاني ولا ايه
وشكرا لتعاونكن

بندوله
10-15-2008, 08:34 PM
اناى استخدمت رتن اي والدوكايين باالابط وسبب اسمرار وش السوات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تكفين الفزعه حبيبتي

سكادا
10-15-2008, 09:19 PM
جزاك الله كل خييييييييييييييييييييير

myprince555
10-15-2008, 09:44 PM
حبيبتي وش رأيك في كريم النهار والليل للتفتيح من لوريال وايضا كريم لشد الجسم وازالة السيلولايت من لوريال هل هو جيد ما منه خطر؟؟؟

randa nda
10-15-2008, 11:02 PM
:0153:

حنين الود
10-15-2008, 11:13 PM
يعطيك العافيه خبيرتنا

ranomah1983
10-16-2008, 12:13 AM
لوسمحتي دكتوره
انا عندي شعيرات دمويه بوجهي كم حبه لونها موف
كيف اتخلص منها وكمان كم بقعه بنيه بوجهي ايش اسوي عشان اشيلهااا
وهل كريم الدوكين فور فيه مادة الكورتوزون والا لا
وشكرااااا

كادي المدينة
10-16-2008, 12:19 AM
:)

العيون ** السود
10-16-2008, 01:25 AM
يعطيك العافية دكتورة ..
استخدمت وصفة الحلبة من فترة طويلة ولا اذكر كيف استخدمتها ..

بالنسبة لعصير الجرجير كيف احصل عليه وهل اخليه على شعري الليل كله يعني مايسوي حرارة او يسبب ضرر ..وهل اذا سبب لي حرارة اغسله والا شي طبيعي ..

myprince555
10-16-2008, 01:40 AM
للرفع

randa nda
10-16-2008, 04:08 AM
صباح الفل فراشاتي الحلوين وارجو انكم ماتكونوش تعبتم علشان توصلوا للموضوع بعد الغاء تثبيته وانا راسلت حور الجنان وهي المشرفة المسؤلة عن البشرة للاستفسار عن سبب الغاء التثبيت
ونبدا بسم الله اجابتنا
عزيزتي امورة العالم
الحبوب اللي تحت الجلد غير الزيوان لان الزيوان هو الرؤوس السوداء فقوليلي ايه المشكلة بالضبط علشان اقدر اساعدك باذن الله
عزيزتي غوالي
نصيحتي لكي الخلطة اللي ذكرتيها بلاش منها لانها مضرة للبشرة جدا جدا بس ضررها ممكن يكون فوري مع بعض البشرات او يكون على المدى البعيد لبشرات اخرى
عزيزتي دلوعة بودي
النقط السوداء دي مكان مسام الشعر او لا
و ايه الوسيلة اللي بتستخدميها لازالة الشعر
عزيزتي دائمة الترحال
ممكن تستخدمي صابونة زيت الزيتون بدلا من صابونة الغار
شوية كدة واجاوب باقي الاسئلة
باي مؤقتا

احلا دنيا
10-16-2008, 05:42 AM
مرحبا دكتوره
كيفك ان شالله تمام ؟

انا كان فيني العنقز ( الجدري المائي ) الاسبوع الماضي والحين مر علي اسبوع وراح بس آثاره باقيه بوجهي وصدري
ممكن تنصحيني بشي يبعد اثاره عني . ماني قادره اروح للجامعه بـ الآثار ؟؟
ولك كل الشكررر دكتوره

randa nda
10-16-2008, 05:35 PM
صباح الخير يا بنات
معلش هانغي النظام شوية تمشيا مع الظروف الجديدة يعني بدال ماجاوب الاسئلة مرة واحدة هاجاوب على فترات علشان الموضوع يترفع كل فترة ونبدا بسم الله
الاسئلة من صفحة102
عزيزتي بندولة
طبعا كان خطأ كبير انك تستخدمي الريتين والالدوكين تحت الباط لانها منطقة حساسة جدا والكريمات دي قوية جدا على البشرة يعني غلط استخدامها حتى للوجه الا باشراف طبي المهم دلوقتي طبعا تبطلي الكريمات دي وتعالجي الالتهاب اللي حصل بدهنها بالعسل ولما تحسي ان الالتهاب خف تعملي خلطة من الجليسرين والليمون لازالة السواد
عزيزتي ماي برنس
ماقدرش اقولك راي في منتج معين من غير ماعرف مكوناته
عزيزتي رنومة
مافهمتش الشعيرات الدموية يعني هي لون ولا حبوب
وبالنسبة للبقع اعملي سنفرة مرتين اسبوعيا بخلطة من بياض البيض والسكر والنشا
واعملي لبشرتك ماسك يوميا من اللبن والليمون ومسحوق الحمص
وكريم الدوكين مافيهوش كورتيزون بس فيه هيدروكينون وده مع الشمس بيعمل التهابات وبقع للبشرة وكذلك اذا استعمل لفترة طويلة
عزيزتي العيون السود
افضل طريقة للحصول على عصير الجرجير هي انك تفرميه وتحطيه في قطعة من الشاش وتعصريه بايدك
اما الطريقة الاسهل فهي انك تحطيه في الخلاط ومعاه شوية ماء
وهو موش بيسبب حرارة لكن لو حسيتي بحرارة اغسليه
عزيزاتي سكادا وحنين الود وكادي المدينة
شكرا لمشاركتكن

دلوعة بودي
10-16-2008, 11:17 PM
صباح الفل فراشاتي الحلوين وارجو انكم ماتكونوش تعبتم علشان توصلوا للموضوع بعد الغاء تثبيته وانا راسلت حور الجنان وهي المشرفة المسؤلة عن البشرة للاستفسار عن سبب الغاء التثبيت
ونبدا بسم الله اجابتنا
عزيزتي امورة العالم
الحبوب اللي تحت الجلد غير الزيوان لان الزيوان هو الرؤوس السوداء فقوليلي ايه المشكلة بالضبط علشان اقدر اساعدك باذن الله
عزيزتي غوالي
نصيحتي لكي الخلطة اللي ذكرتيها بلاش منها لانها مضرة للبشرة جدا جدا بس ضررها ممكن يكون فوري مع بعض البشرات او يكون على المدى البعيد لبشرات اخرى
عزيزتي دلوعة بودي
النقط السوداء دي مكان مسام الشعر او لا
و ايه الوسيلة اللي بتستخدميها لازالة الشعر
عزيزتي دائمة الترحال
ممكن تستخدمي صابونة زيت الزيتون بدلا من صابونة الغار
شوية كدة واجاوب باقي الاسئلة
باي مؤقتا

وعليكم السلام.. ايوه كأنها مكان مسام بس كمان لما اشيل تطلع حبوب وانا بشرتي حساسه تبقي الآثار واحيانا يطلع شعر تحت الجلد الوسيله ..براون ..وانا كنت استخدم الحلاوه قبل وكانت نفس النتيجه

(( إحســــاس مـــــلاك ))
10-16-2008, 11:27 PM
يعطيك العافيه أختي أبسألك ودي علاج لسواد الرقبه والإبطين..ولك خالص الشكر.....

(( إحســــاس مـــــلاك ))
10-16-2008, 11:35 PM
أبسألك وش رايك بكريم فلورا باريس اللي للركب والأكواع و منطقه الإبط ..أتمنى تردي في أقرب وقت ومشكوره ....

دكتوره بلقيس
10-16-2008, 11:53 PM
يسلمووووووووووووو

دكتوره بلقيس
10-17-2008, 12:00 AM
يسلمووووووووووووو ....,

randa nda
10-17-2008, 04:23 AM
صباح الفل والورد والياسمين على فراشاتي الحلويننبدا بسم الله اجابات الاسئلة لصفحة 103
عزيزتي احلى دنيا
ان شاء الله اثار الجديري المائي تختفي بس اصبري ماتقلقيش لو اتاخرت شوية وادهنيها يوميا بدهان تعمليه بخلط ملعقة صغيرة من كل من الليمون والعسل وجيل الصبر مع محتويات كبسولة من فيتامين اي ولو ما لقتيش جيل الصبار موش مشكلة استعملي بداله زيت اللوز المر
عزيزتي دلوعة بودي
شوفي يا قمر مبدئيا بلاش من البراون وخليكي في الحلاوة مع استخدامها بالطريقة الصحيحة وهي انك تشديها في عكس اتجاه الشعر وبعد ما تشيلي الشعر مباشرة ادهنيها بخليط من النشا وماء الورد والعسل واتركيها ربع او نص ساعة لو في امكانية انك تاخدي كريم ابطاء نمو الشعر هايفيدك جدا
بعد ماتشيلي الشعر باسبوع اعملي لرجلك سنفرة مكونة من كميات متساوية من بياض البيض والسكر والنشا ادهني رجلك بالخليط واتركيه حتى يجف وبعدين ادعكيه كويس بليفة خشنة بس طبعا مع الحرص علشان ما تلهبيش رجلك
كرري السنفرة مرة كل اسبوع لحد ماتشيلي الشعر مرة تانية وده بيفيد في اخراج الشعر اللي بينمو تحت الجلد ويسبب النقط السودا شوية شوية هانلاقي المشكلة بتخف لحد ماتتحل باذن الله
عزيزتي احساس ملاك
للسواد تحت الابط
شيلي الشعر بالحلاوة بلاش الماكينة او الكريم
وادهنيها يوميا بخليط من الليمون والجليسرن
بالنسبة للرقبةاستعملي ماسك يومي من مسحوق الحمص واللبن والليمون
وبالنسبة لكريم فلورا باريس ماعرفهوش بس ما ينفعش يبقى كريم واحد للركب والاكواع والابط لان الركب والاكواع محتاجة مادة مقشرة بينما الابط يحتاج لمواد لطيفة لحساسية الجلد في تلك المنطقة
عزيزتي دكتورة بلقيس
شكرا لمرورك وردك

فراشة بلا جنحان
10-17-2008, 01:25 PM
شكرا الك انتي وصفتيلي خلطة الزيوت بس بحب اسالك زيت اللوز الحلو ولا المر وكمان انا شعري اشقر ومو حابة يتغير لونو هل هي الزيوت بتاثر على لونو لاني سمعت انو زيت الخروع يسود الشعر وسمعت انو خلطات تطويل الشعر بتطول شعر الوجه صحيح هالكلام او لا 2- طولت عليكي معليش بس مشكلتي العظمى بتكمن بالعروق البارزة في منطقة تحت العين وعلى اطراف الخدود شرايين صغيرة حمراء لو في شي يشيلها لانو بتكبرني بالعمر مع اني لسا عندي20 سنة وهالشي بضايقني كتير لو بتلاقيلي حل مابنسالك هالمعروف ابدا وشككككككككككككككرررررررااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااا

همسات غنوجه
10-17-2008, 01:45 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا شلت شعر وجهي بالشمع لاول مرة وبعده طلع حبوب بوجهي كله وبالرقبه ومسببه لي حكه ومرة مستاءة من وجهي ارجوا الافادة سريعا يعطيك العافيه

randa nda
10-18-2008, 02:16 AM
صباح الورد فراشاتي الحلوين
عزيزتي فراشة بلا جناحان
بالنسبة لزيت اللوز لو عندك اي نوع استخدميه لكن لو هاتشتري اشتري الحلو
وعموما الزيوت فعلا اغلبها بيسود الشعر بس ده على المدى الطويل جدا يعني لو فضلتي تستخدميه كل يوم لفترة طويلة جدا وطبعا خلطات تطويل الشعر موش بتطول شعر الوجه الا اذا دهنتيها على وجهك
بالنسبة للعروق البارزة اديني معلومات اكتر عنها يعني بقالها اد ايه ولو تعرفي سبب ظهورها وهل بتزيد او لونها بيتغير ولا ثابتة

^^حبيبة حبيبها^^
10-18-2008, 03:45 AM
اختي يعطيكي الف عاااااااافيه ويستر عليك ربنا ويجعله في ميزان حسناتك انا وجهي ولله الحمد صافي بس عند خدودي الاحظ بعض الاوقات تيجي فيها جفاف ومع احمرار ياليت تشوفين لي حل وكمان يدي شديدة الجفاف الله يسعدك شوفي لي حل وجزاك الله كل خير

randa nda
10-18-2008, 04:22 AM
عزيزتي همسات غنوجة
ماتقلقيش اللي حصلك طبيعي خاصة انها اول مرة ونصيحتي انها تكون اخر مرة لان مافيش داعي لشيل شعر الوجه الا اذا كان كتير جدا لكن الطبيعي اللي بيكون خفيف كفاية اوي تفتيحه باستخدام بودرة التفتيح الخاصة بالبشرة
المهم دلوقتي ممكن تعملي لبشرتك ماسك من العسل وعصير الجزر يوميا وان شاء الله يضيع الالتهابات
عزيزتي حبيبة حبيبها
مشكلتك سهلة باذن الله وحلها بسيط جدا وهو انك تحافظي على ترطيب بشرتك يوميا يعني لو عندك اي كريم مرطب استعمليه والافضل انك تستعملي زيت الزيتون لانه من افضل المرطبات على الاطلاق

ranomah1983
10-18-2008, 05:10 AM
مساء الفلكيفك دكتورهلوسمحتي انا عندي مشكله محرجه شويانا قبل فتره عملت شمع لمنطقة الابط عندي وحطيت بعدها زيت زيتون وبعد كم ساعه رحت للعمره وتعرضت للشمس الصباحوبعدهااا بكم يوم سرت احط ليمون على الابط عشان رائحة العرق والبياض واحسه يحرقني بس قلت عادي ومع الايام احس بحراه وحرقان ولما طالعت شفت كل المنطقه سوداء محروقه على شكل الشمع وبعدها حطيت كريم ميبو كم يوم وبعدهاا حسيت بحرقان كمان وطلعتلي حبوب حمرا وسرت احط كريم للحساسيه بااارد لونه سماوي وابيض اسمه اعتقد بحرف البي والحين احس بحراراه وابغى اشيل الشعر بالحلاوه بس مو قادره وخايفه ايش اسوي

دلوعة بودي
10-18-2008, 09:51 AM
جزاكي الله الف خير بس ما قولتيلي ايش اسم الكريم الي يخفف نمو الشعر وماله اثار جانبيه؟ ومشكوره

randa nda
10-18-2008, 05:24 PM
مساء الفل
عزيزتي رنومة
مشكلتك موش محرجة ولا حاجة عادي وبتحصل كتير
نصيحتي لكي ماتشيليش الشعر الا بعد الالتهابات ماتروح تماما ولو الكريم اللي استعملتيه اسمه بانثينول او بيبانثين فهو كويس استمري عليه لحد الالتهابات ماتختفي وتتاكدي انها اختفت لما تدهني بالليمون وما تحسيش بحرقان تقدري في الوقت ده تشيلي الشعر بالحلاوة
عزيزتي دلوعة بودي
الكريم مالهوش اسم لاني انا اللي باعمله ومالهوش اي اثر جانبية وممكن تلاقي عند العطارين كريمات لابطاء نمو الشعر بس ماقدرش اقولك كويسة ولا لآ لاني ماعرفش مكوناتها

randa nda
10-19-2008, 03:09 AM
up

$$دانة الجبيل$$
10-19-2008, 04:17 AM
لو سمحتى ابي شي يطول الشعر بالنسبه لبنتى عمرها سنه وشهرين شعرها جاف ومفلفل مدري ايش اسوى..وابي شي ينعم الجسم ويغلق من مسمات الجسم ولك جزيل الشكر

فراشة بلا جنحان
10-19-2008, 09:43 AM
مراحب دكتورة
هي العروق هي عروق لونها ازرق تحت العين وهي ثابتة مابتتغير لا لونها ولا مكانها بتوضح اكتر لما بكون تعبانة اظن سبب ظهورها انو جلدي كتير رقيق بالذات وجهي
وبالنسبة للشرايين الصغيرة لونها احمر وهي كتير صغيرة بتظهر على الطرف العلوي للخدود كمان اعتقد انو سببها رقة البشرة
ياريت لوفي شي يسمك الجلد باهالمناطق او يخفف ظهور هالعروق لانو متعبتني
وشككككرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ا:0151::0153::0151:

استغفرالله واتوب اليه
10-19-2008, 10:34 AM
هلا فيكم
الله يرضى عليك يادكتوره انا اعاني من الأنتفاخ تحت العينين وما لقيت حل رجاءابي حل سريع
ومشكورررررررره

randa nda
10-19-2008, 05:56 PM
up

كوكب الشرق 2005
10-19-2008, 10:31 PM
السلم عليكم
جزاك الله خير عنا جميعا موضوعك جميل جدا ومفيد
مشكلتى انى عملت ماسك الخميره وفى نفس الوقت كنت بشرب خميره قبل الاكل علشان اخف وزى شويه
وبعد يومين طلع بوشى كله حبوب صغيره وبقى ملمسه مش ناعم زى الاول وفى اجزاء مقشره
وحاليا وقفت الاتنين ياترى السبب من ايه ؟
وقولى لى على ماسك استعمله على طول للتفتيح وصفاء البشره وتوحيد لونها
مع العلم ان بشرتى حساسه وبتحمر بسرعه
وتحياتى لكى
نتمنى الموضوع يتثبت
:0151:

دلو::عبود::عة
10-19-2008, 10:52 PM
هلا د:ندا
لو سمحتي بشرتي مختلطه مابين الجفاف والعايدي بس اعاني بشكل كبير من القشره بذات في المنطقه القريبه من الانف درجه انه يبقى لها اثر احمرار
عمري 25ومتزوجه

غ ـوالي
10-20-2008, 03:05 AM
فووووووووووووووووووق
لعيووون الدكتوره ندوش

randa nda
10-20-2008, 03:52 AM
صباح الورد
اجابة اخر سؤالين في صفحة 104
عزيزتي دانة الجبيل بالنسبة لبنتك النةنة ربنا يخليهالك
اهتمي بانها تشرب كميات كافية من الماء واعمليلها خلطة من كميات متساوية من زيوت الزيتون والخروع واللوز وادهنياها منه كل يوم كمية بسيطة جدا جدا مع التدليك الجيد لفروة الراس على الاقل 5 دقايق ولو اكتر يبقى افضل
وبالنسبة لتنعيم الجسم واغلاق المسامات اعملي حمام من النشا وهو انك تملي البانيو بالماء الدافئ وتدوبي فيه 3 او 4 ملاعق كبيرة من النشا وتنقعي جسمك فيه لمدة ربع ساعة وبعدين تشطفي جسمك بماء بارد

randa nda
10-20-2008, 03:55 AM
عزيزتي فراشة بلا جناحان
من الاشياء المثبت علميا حديثا انها بتقوي الجلد الفراولة
يعني تدهني وجهك يوميا بعصير الفراولة وان شاء الله تشوفي نتيجة كويسة كمان لو وجهك نحيف او جسمك عموما اهتمي بالتغذية شوية

randa nda
10-20-2008, 04:07 AM
عزيزتي استغفر الله واتوب اليه
علشان علاج الانتفاخ يكون سهل وسريع المفروض نعرف ايه اللي سببه علشان نعالج السبب وعموما لو عملتي كمادات دافية من البابونج وتتبعيها بكمادات باردة ان شاء الله تكون نتيجتها كويسة
عزيزتي كوكب الشرق
اشكرك على كلامك الجميل وفعلا الموضوع كان متثبت لاكتر من شهرين
عموما موش المفروض ان الخميرة تسب حبوب حتى لو كنتي بتشربيها وبتدهنيها في نفس الوقت بس يمكن الكلام ده بيسري على الخميرة الطازة اللي كنا نعرفها في مصر زمان اما لو بتستعملي الفورية المجففة فيمكن تكون هي السبب
والماسك ده ان شاء الله ترتاحي عليه وهو مكون من عجينة من مسحوق الحمص واللبن والليمون
عزيزتي دلوعة عبود
المناطق اللي بتظهر فيها القشور بتكون محتاجة للترطيب حاولي تعرضيها لبخار خفيف وبعدين امسحيها بقطنة مبللة بزيت الزيتون واتركي الزيت عليها يوميا من المساء للصباح
شكرا للرفع غوالي يا قمر

اتعبني غـــلاك
10-20-2008, 04:53 AM
مرحبا دكتورة شاكره لك جهدك وموضوعك القيم ..
وبصراحه سؤالي عن السواد اللي بمفاصل اصابع الرجول واليدين
تعبت وانا اعالجها "تقشير كيميائي _طبيعي _ ترطيب _
مافيه اي فايدة ياليت تفيديني اولله يسعدك ويوفقك ..

وهم السعاده
10-20-2008, 05:07 AM
مرحبا د.جزاك الله خير
انا وضعت خلطه مكونه من ديموفيت و كالونيا و ليمون فا صار برجولي تصبغات مو راضه تروح وش اسوي صار لها 5 شهور ياليت يكون طبيعي وامي فيها بقع بنيه صغيره
و دمتي بود

رورو جدة
10-20-2008, 06:39 AM
الله يسعدك ويعطيك العافيه ابي علاج للحبوب واثارها تختفي وترجع وربي مليت منها وخلطه تفتح الجسم لاهنتي يالغلا

منة الله 19
10-20-2008, 07:35 PM
مرحباا دكتورة
انا الي وصفتيلي الاكسجين للنمش وما اجا على بشرتي ووصفتيلي الفجل والليمون وعملتو فترة لكن ما بلاحظ اي تحسن بالعكس لما تركتو وجهي احسن الله يخليكي انا مليت وطقيت بدي النمش يروح لكن كيف
انا اسمعت من البنات انو في صابونة بتشيل النمش لكن مو حافظات الاسم فازا عندك خلفية عن هاد الشي ياريت تحكيلي حتى لو كانت الصابونة بتغطيه اتغطي بستنى ردك

الله يعطيكي الف عافية

اموله2008
10-20-2008, 11:33 PM
الله يعطيك العافيه حبيت اسال عن زيت جنين القمح هل هو مفيد لشد ونضاره البشره وابي ماسك احطه قبل اي مناسبه لنضاره البشره وتوريدها وشكررررا

قطرة ندى 2006
10-21-2008, 02:22 AM
شكرا لك انا عندي دوالي في الافخاذ بكثره ولونها ازرق على احمر.
وكمان سلولايت ياريت فيه طريقة لهذة المشكلة وكيف؟
والله يعطيك العافيه

اموله2008
10-21-2008, 03:16 AM
وفيه سوال عن منتجات لوريال حق الكولاجين والثاني الي بفيتامين cانااستخدمتهم بس بعد فتره طلعت لي حبوب ماكانت في من قبل ممكن تكون من الكريمات ولالالالا وشكرا

فاتنة الجـمال
10-21-2008, 03:48 AM
قشطة الأميرات اشترتها وماسوتلي شي
يعني كل كذاب في كذاب واشتريتها من عطار عمر عبدالله الي في خان الخليلي فيجده

๓ŧģąℓэђ ĄĻħЄℓάℓέh
10-21-2008, 03:54 AM
مرحبــــــا randa nda (https://alfrasha.maktoob.com/member.php?u=380877) منـوره
أنا بشرتي جـــــــافه ابغى كريم للترطيب
مناسب لها وش تنصحيني به ..جزاك الله خير..

كوكب الشرق 2005
10-21-2008, 04:08 AM
شكرا جدا ياقمرنا كلنا وانا الحمد لله بطلت اشربها ووشى راق دلوقت ورجع زى ما كان ناعم ومن غير حبوب وهل ينفع ابدل الحمص بالترمس المطحون؟
وبعد فتره هجرب الماسك تانى ولو وشى طلع فيه حبوب هبطله خالص ولا انتى ايه راايك
لانىى اسمع ان الخميره حلوه اوى للبشره؟
وعندى سؤال محيرنى من زمان وهو عن الاهتمام بالبشره والنظام الاسبوعى لها
هو انا لو عملت لبشرتتى نظام اسبوعى تقشير وماسك وعلى طول احط لها كريم
هل ده له تاثير بالسلب فى المستقبل انى بجهد بشرتى بالماسكات والتقشير وكريمات والصابون المرطبه؟ وهل لو بطلته بشرتى تخرب ولا تفضل زى ما هيا
وهل ينفع اكتفى بالكريم المرطب لبشرتى وبس ولا لازم النظام ده؟
وبعد اذنك ممكن تعرفنيى النظام الاسبوعى ده يعنى ماسك كل اد ايه وتقشير ازاى وكريم ترطيب؟
كل حاجه تخص البشره اقدر اعملها من غير ما بشرتى تجهد او يحصل لها حاجه سلبيه بعد كده
وخلطه الجليسوليد الفكس والليمون؟ لها اثار سلبيه ولا عادى؟احنا معظمنا بيستعملها ونتائجها حلوه جدا
وجزاك الله كل خير عنا لانك بجد بتساعدينا كتيروكله بدون مقابل والله يكون فى عونك ويوفقك اللهم
امين
:02:
لكى خالص تحياتى

randa nda
10-21-2008, 04:59 AM
هانبدا بسم الله نجاوب الاسئلة بالترتيب ودول اخر سؤالين في صفحة 105
عزيزتي اتعبني غلاك
السواد في مفاصل الاصابع بيكون من الاشياء المزمنة اللي بقالها فترة طويلة موجودة وبتحتاج فترة طويلة علشان تروح وان هاقولك على نظام بسيط جدا لو اتبعتيه بدون ملل ممكن تشوفي منه نتيجة رائعة في فترة تتراوح بين 3 اسابيع الى شهرين
اعملي سنفرة مرتين في الاسبوع بخلطة من الملح الخشن وزيت الزيتون
وادهنيها مرتين يوميا بخلطة من الجليسرين والليمون وخلي مرة منهم قبل النوم علشان تفضل على ايدك فترة طويلة
عزيزتي وهم السعادة
للمرة ال.................... بقول بلاش الخلطات اللي فيها كريمات طبية او كريمات تجميل يعني خلط اكتر من منتج مع بعض غلط كبييييييييييير حتى لو اداكي نتيجة ممتازة وسريعة بيكون له اثار جانبية تخلي البشرة اسوا من الاول
وما تخافيش الموضوع هاياخد وقت ويروح وممكن انتي ومامتك تستعملوا نفس الخلطة اللي هاقولك عليها وهي عبارة عن خليط من ملعقة صغيرة من كل من اللبن وعصير الليمون وزيت جنين القمح وزيت اللوز ومحتويات كبسولة من فيتامين اي مع رشة صغيرة من الكركم

randa nda
10-21-2008, 05:17 AM
عزيزتي رورو جدة
في صفحة 20 و21 هاتلاقي اكتر من خلطة لحب الشباب والاثار بس مادامت بتروح وترجع باستمرار يبقى لونزلتي المدينة خدي مني اللوشن لانه مفيد جدا لحالتك
وبالنسبة لتفتيح وتنعيم الجسم هاتلاقي في اخر صفحة 32 برنامج كامل للعروسة من ضمنه طريقة عمل صابون لتفتيح وتنعيم الجسم
عزيزتي منة الله
طبعا انا فاكراكي بس فيه سؤال موش فاكرة اذا كنت سالتهولك قبل كدة وهو هل النمش ده وراثي لانه لو وراثي يبقي اكيد موش هايختفي لكن لو طارئ على بشرتك يبقى فيه امل اهم حاجة انك متمليش وماتستعمليش اي مركب غير لما تتاكدي ان مكوناته مافيش منها ضرر وطبعا انا اساعدك في الموضوع ده
دلوقتي مادامت خلطة الفجل ماجابتش نتيجة نجرب البقدونس وكله من طبق السلطة
اخلطي كميات متساوية من عصير البقدونس والليمون والعسل وادهنيها مرة او مرتين يوميا برضه اسبوعين وقوليلي ايه الاخبار وطبعا خلال الاسبوعين لو حسيتي انه غير مناسب لبشرتك وقفيه وقوليلي لان واضح ان بشرتك من النوع الحساس جدا
عزيزتي امولة
كل مااقرا اسمك بافرح لان عندي اخت اسمها امولة وعايشة في الرياض
شوفي ياقمر
زيت جنين القمح مفيد لشد ونضارة البشرة بس السؤال هو اي زيت جنين قمح لات معظم الزيوت اللي موجودة بالاسواق موش متصنعة مظبوط
وبالنسبة لماسك سهل وسريع لنضارة البشرة بسرعة قبل ماتخرجي تقدري تعملي ماسك من العسل ةاللبن والليمون
وممكن تكون الحبوب طلعتلك بسبب كريم الكولاجين بطليه وشوفي اذا كانت الحبوب هاتختفي
باقي 4 اسئلة اصلي الفجر واصحي ولادي علشان المدارس وبعدين ارجعلكم اذا ربنا اراد

randa nda
10-21-2008, 07:07 AM
عزيزتي قطرة ندي
فيه حاجة واحدة مفيدة للدوالي والسيليولايت في نفس الوقت وهي خل التفاح
ادهني بخل التفاح مرتين يوميا مع عمل مساج للمنطقة
عزيزتي فاتنة الجمال
قشطة الاميرات انا طبعا بريئةمن ذنبها لاني ماوصفتهاش لكي او لغيرك بالعكس انا دايما باحذر من الاشياء الموجودة في الاسواق والوصفات المنتسرة في المنتديلت واللي بتتنقل من مكان لمكان بدون اي معرفة بمكوناتها او اضرارها او تاثيراتها المختلفة بين بشرة والتانية عموما احمدي ربنا انها جت على اد انك ماشفتيش منها نتيجة
عزيزتي متغلية الهلالية
زي ما قلت قبل كدة ماقدرش اوصف لك كريم بالاسم بس اي كريم مرطب هاينفعك واللي هاينفعك اكتر من اي كريم مرطب زيت الزيتون لو مسحتي بشرتك يوميا بقطنة مبللة به
عزيزتي كوكب الشرق
اشكرك جدا على ذوقك ورقتك ويارب فعلا تستفيدي مني بحاجة
وقبل ما اقولك على نظام معين لبشرتك تمشي عليه قوليلي نوع بشرتك وسنك وعموما الحاجة المهمة اللي لازم اي واحدة تحافظ عليها مهما كان سنها او نوع بشرتها هي نظافة البشرة وترطيبها وعدم استعمال الماكياج الا في اضيق الحدود
وبالنسبة لخلطة الفيكس المنتشرة ماقدرش اقولك ضرر مباشر لها بس انا موش مقتنعة بيها

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0