المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسئلي تجدي الجواب مع خبيرة البشرة د.ندا

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14

وهم السعاده
10-21-2008, 07:31 AM
شكرا يا دكتوره

๓ŧģąℓэђ ĄĻħЄℓάℓέh
10-21-2008, 08:01 AM
يعطيكـ العافيه..ـ

دائمة الترحال
10-21-2008, 10:22 AM
أختي ما في حل ثاني وسريع مثل تقشير
يزيل السواد
لأني بصراحه محرجه كثير منه وخاصتآ أني
متزوجه
والسواد الأ عندي مو سواد خفيف وبسيط
بل بقعه كثيفه من السواد ومرتكزه في مكان واحد
نفسي أجد حل أسرع

دائمة الترحال
10-21-2008, 10:33 AM
أسالك يا دكتوره وسمحيلي ثقلت عليك
شو الخلطه أو الكريم ألا ينفع أحطه من بعد البخار
لما أحط بخار بنفسي
ودلكبه الوجه ومنه فوائد للبشره

Crystallization
10-21-2008, 01:44 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ازيك يادكتوره؟
حابه اسألك
انا بشرتي جافه وحساسه وتتأثر من الشمس بسرعا
بشرتي كان لونها ابيض بس لمن دخلت الثانوي بقت حنطيه لكثره تعرضي للشمس والان انا في الجامعه وبشرتي كل مالها وتغمق ومش بس المناطق اللي تطلع للشمس بس كمان المناطق الداخليه بقى لونها حنطي وانا كنت بيضا علما باني مابقتش اتعرض للشمس قوي خصوصا في ايام العطل وباخذ معايا امبريلا لو طلعت للشمس
هل ممكن يرجع لون بشرتي الابيض؟
السؤال الثاني انا افكر اعمل تان بس ماعرفش خايفه مايرجعش لون بشرتي اللي هو دلوقتي بقت حنطيه
وسؤال اخر انا ظهري كل ماله ويغمق ماعرفش لو هوا فطريات او بكتيريا لانو ماما وعمتي زي حالتي بس مستعصيه يعني علاجها صعب جدا بس انا خفيف يعني لسى في بدايته

وشكرا ليك

قطرة ندى 2006
10-21-2008, 03:08 PM
عزيزتي قطرة ندي
فيه حاجة واحدة مفيدة للدوالي والسيليولايت في نفس الوقت وهي خل التفاح
ادهني بخل التفاح مرتين يوميا مع عمل مساج للمنطقة
كيف طريقة خل التفاح؟
وشكرا لك.

منة الله 19
10-21-2008, 06:37 PM
عزيزتي منة الله
طبعا انا فاكراكي بس فيه سؤال موش فاكرة اذا كنت سالتهولك قبل كدة وهو هل النمش ده وراثي لانه لو وراثي يبقي اكيد موش هايختفي لكن لو طارئ على بشرتك يبقى فيه امل اهم حاجة انك متمليش وماتستعمليش اي مركب غير لما تتاكدي ان مكوناته مافيش منها ضرر وطبعا انا اساعدك في الموضوع ده
دلوقتي مادامت خلطة الفجل ماجابتش نتيجة نجرب البقدونس وكله من طبق السلطة
اخلطي كميات متساوية من عصير البقدونس والليمون والعسل وادهنيها مرة او مرتين يوميا برضه اسبوعين وقوليلي ايه الاخبار وطبعا خلال الاسبوعين لو حسيتي انه غير مناسب لبشرتك وقفيه وقوليلي لان واضح ان بشرتك من النوع الحساس جدا

مشكورة يا قلبي بس والله ماني عارفة هوا وراثي ولا لا انا نفسي اعرف ياريت تدليني على طريقة اعرف فيهااااا
وكيف عصير البقدونس اعملو
تعبتك معايا

randa nda
10-22-2008, 03:53 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
واهلا بكل الفراشات اللي مشرفيني في موضوعي
عزيزتي دائمة الترحال
معلش قوليلي ايه هي المنطقة اللي عايزة تعمليلها تقشير علشان اقولك على الطريقة المناسبة
واحسن حاجة تغذي بيها بشرتك بعد حمام البخار هي زيت الزيتون
عزيزتي كريستاليزاشن
انتي بتدرسي كيميا ولا فيزيا ولا حالة الكريستاليزاشن دي مالهاش دعوة بالدراسة
شوفي يا قمر لو قدرتي تحدي من التاثير الضار للشمس على بشرتك وتهتمي بيها شوية يبقى ممكن باذن الله لونك الطبيعي يرجع والمطلوب منك دلوقتي انك تحافظي على الترطيب المستمر لبشرتك واستعمال واقي شمسي ولول انتي من المدينة هاينفعك جدا كريم التفتيح اللي باعمله لانه بيعيد للبشرة رونقها وفي نفس الوقت فيه افضل مادة ممكن ان تستعمل كواقي شمسي بدون اي اثار جانبية
بالنسبة للفطريات والظهر عايزة اعرف هل لون الظهر بيغمق بتجانس ولا هي بقع غامقة وهل فيها قشور او حكة
عزيزتي قطرة ندى
خل التفاح بتشتريه من عند العطار وبتبلي قطعة من القطن به وتستعمليها ككمادات لمدة ربع او نص ساعة وبعدين تعملي مساج في حركات دائرية وترجعي تدهنيها تاني بشوية خل تفاح وتسيبيها
عزيزتي منة الله
تعرفي وراثي اولا اذا كان حد من قريباتك بتعاني من نفس المشكلة وبالنسبة لعصير البقدونس تفرمي البقدونس وبعدين تحطيه في قطعة شاش وتعصريه ولو الطريقة دي صعبة عليكي قطعي البقدونس وحطيه في الخلاط وعلبه شوية مية صغيرين واخلطيهم

اموله2008
10-22-2008, 05:47 AM
مشكوره يادكتوره تعبناك معانا وان شاء الله تشوفي اختك اموله في اقرب وقت

randa nda
10-22-2008, 06:26 AM
يارب من بقك لباب السما وادعيلي بالمرة اشوف جيجي وحابي ومروة والاخ الوحيد السيد

الخطيـــرهـ
10-22-2008, 01:16 PM
سلام اختي ابي منك شئ ينفخ الخدود نفخ كبيرررررررررر غير الخميره والخلطات الباقيه لاني جربيتهااا ومافي فائده

اجمل الحوريات
10-22-2008, 01:27 PM
الله يوفقك عيوني ويجعلها بموازين حسناتك.......ماعليك امر بغيت اسآل عن آثار الحبوب اللي بالظهر وكمان المسامات السوداء بالساق ؟

احــــــــــــلاهـــــــم
10-22-2008, 09:40 PM
سلام يادكتوره انا مو لونها لاوردي ولا بيضاء بس هي اغمق من لون جلدي وانا مو متزوجه لسا صغيره وكمان وزني نفس ماهو ماتغير من شو يعني .........؟! وطريقه اخفائها ...........؟؟

منة الله 19
10-22-2008, 10:17 PM
عزيزتي منة الله
تعرفي وراثي اولا اذا كان حد من قريباتك بتعاني من نفس المشكلة وبالنسبة لعصير البقدونس تفرمي البقدونس وبعدين تحطيه في قطعة شاش وتعصريه ولو الطريقة دي صعبة عليكي قطعي البقدونس وحطيه في الخلاط وعلبه شوية مية صغيرين واخلطيهم

اها امي ما بتعاني ولا حد من القرايبين الي ليهم صلة بينا بس ابي ليه شوية بسيطة
وبالنسبة للنمش بتاعي صار بالاعدادي يبان على وجهي وانا بعرف الوراثي الي بيظهر بدري وبعدين انا خفيف باللون والحجم والشكل بس مجننني
وازا وراثي ما في امل يرووح
مشكورة يا قلبي

قطرة ندى 2006
10-23-2008, 12:26 AM
1-صابون الكركم 2-صابون الغار 3-صابون البابايا 4في 1. 4-ماورد 5-ربع ملعقة صغيره كركم 6-ماعقة كبيره ملح خشن 7-صابونة الجليسرين 8-ملعقة وسط نشا 9-( 6كبسولات فتامينe)
الطريقة ؛نبشر جميع الصابون ناخذ القدر ونضع ما الورد و4 ملاعق صابون الجليسرين وبعدين كركم الجسم وملح الخشن ونحركهم ونحطهم على النار واذا سخن نحط الصابون كله ثم نشيل الخلطة من على النار نحط ملعقة النشا وهي حاره ونحركها عدل.ثم نضع الكبسولات فe .
مع كل استخدام ناخذ كمية ونفرك فيها الجسم ثم نغسلها .ثم نستخدم مرطب بعد الحمام مكون من 4 كبسولات فتامين E(نفرغ زيتها) مع كريم بيزلين(لوشن مبيض للجسم) هذه الخلطه تعطي بياض للجسم ونظافة.
بدي اسألك عن هذة الوصفة هل بعدتركها تعطي عواقب سيه وشكر لك والله يعطيك العافيه:090:

randa nda
10-23-2008, 07:14 AM
وصباح الفل
عزيزتي الخطيرة انتي ماقلتليش ايه الخلطات التانية اللي جربتيها عموما اللي انا بارشحه لتسمين الخدود هو زيت الحلبة وزي ما قلتلكم قبل كدة انا عاملة منه كريم ونتايجه ممتازة
عزيزتي اجمل الحوريات
لاثار الحبوب اعملي سنفرة مرتين اسبوعيا بخلطة مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا وادهنيها يوميا بخلطة من الليمون والجليسرين والعسل
وبالنسبة للمسامات السودا في الساق بتكون في الغالب نتيجة شيل الشعر بالماكينة او الكريم وحلها انك تستعملي الحلاوة لازالة الشعر ونفس السنفرة اللي قلتلك عليها للاثار استعمليها لرجلك
عزيزتي اجمل الحوريات
انا طبعا موش قادرة الاقي سبب للخطوط اللي عندك بس هاقولك على حاجة بسيطة ومافيش منها اي ضرر جربيها وبعد اسبوعين قوليلي اذا فيه اي تغيير وهي انك ندهني الخطوط بزيت الزيتون مع عمل مساج دائري لها لمدة لا تقل عن 10 دقايق وباذن الله تشوفي نتيجة كويسة
عزيزتي منة الله
انا شايفة انك مكبرة موضوع النمش اكتر من اللازم وعلى حسب كلامك انه خفيف وقليل انا عايزاكي تشيليه من دماغك خالص ايوه مع بعض بنحاول نلاقيله حل بس انا موش عايزاه يشغل تفكيرك او تعتبري انه مشوه جمالك واوراثي موش لازم تتولدي بيه زي مثلا الصلع او الشيب المبكر دي اشياء وراثية بس بتظهر والانسان كبير ومادام والدك عنده يبقى فيه احتمال انه يكون وراثي
عموما جربي اخر خلطة قلتهالك وطمنيني على النتيجة
عزيزتي قطرة ندى
لا الخلطة اللي ذكرتيها مالهاش اي اثار جانبية لاوقت استعمالها ولا لما تسيبيها ولو جربتيها قوليلي رايك فيها

فراشه كيوت2009
10-23-2008, 09:31 AM
االله يجزاك خير ويحقق امانيك يادكتوره على مساعدتك للبنات والله يوفقك وين ماتروحين عندي خلطخ من دكتور بكتبها لك وتقولين لي رايك ولي عوده

جوريه الشوامخ
10-23-2008, 09:57 AM
السلام عليكم انا فراشة يديده وصراحة واااااااااايد عيبني التفاعل الي في المنتدى والي عيبني اكثثثثثثثثثثثثر تعامل الدكتوره الحلووووووووو ربي يحفظج صراحة انا عندي مشكله كبيره ومادري وش حلها يمكن الحل عندج يا اغلى دكتوره المشكله :انا وجهي فيه حبوب توها باديه وجفاف وبثور صغيره والله مادري شوه صاير اول مره اتيني هالحاله والله انتي متعقده كلش ارجو انج تساعديني يا دكتوره وبعد ان وجهي مو لون واحد وشفايفي غامجه من فوق وعلى الأطراف الي تحت سوري على الأطاله والازعاج الله يعطيج العافيه ويستجيب دعاأج

*جُمانة*
10-23-2008, 10:19 AM
عزيزتي الدكتورة رندا
هل ينفع كريم contractubex مع آثار الجروح التي بالوجه إذا كانت قديمة جدا.. يعني أكثر من 10 سنوات؟؟؟!!!!!!!!!!

استغفرالله واتوب اليه
10-23-2008, 11:23 AM
السلام عليكم دكتوره
الله يجزاك الجنه ويرضى عليك
ما ادري سبب الأنتفاخ بالضبط لكن اعتقد انه من الأرق (قلة النوم)
الله يحقق لك ما تتمني

استغفرالله واتوب اليه
10-23-2008, 11:28 AM
سؤال من فضلك يادكتوره
كيف يكون الصدر ممتلئ ومشدود مثل الفنانات
والله يجزاك الجنه
وعذرا ان اطلت عليك واتعبنك

● سـحـاب ●
10-23-2008, 12:18 PM
السلام عليكم

كنت اعاني من حب الشباب ورحت للدكتوره و اعطتني العلاج المناسب والحمد لله تحسن وجهي

وقالت لازم اسوي تنظيف عشان اثار الحبوب

قريت كثير عن المر لتصفية البشره وشدها

وان شاء الله بأستخدم المر لاثار الحبوب

الســـؤال: الطريقه الصحيحه لإستخدام المر ؟ وكم مره في اليوم؟

وجــــزاكـ الله خير

شروق الامل24
10-23-2008, 12:59 PM
ياغالية انا من المدينة مشاكل بشرتي كثيرة منهاالحبوب واختفت بس بقي اثارها بقع اتمنى اتساعديني وعندي حساسية في الذراعين والساقين والافخاذ والبطن جروح قديمة وجديدة كيف اتعامل معاها وابي شي يزيل ااثار الحساسية والهرش بشرتي فاتحة بس موموحدة وباهته وحالتها حالة انا دحينحامل الله يخليك ساعديني بشي يصفي البشرة

وعـــــوده
10-23-2008, 01:30 PM
الله يعطيك العافيه انا ابغى حل لأثر الحبوووووووووووووب والله تعبت منها كل الناس اللي يشوفوني يحسبونها حبوب يعني إذا طلعت الحبه بعدين راحت يصير مكانها اسود الله يخليك ويجزاك خير ابغى حل الله يوفقك في دينك ودنياك >> هههه ماخليت دعاء ماقلته انتظرك اختي

قطرة ندى 2006
10-23-2008, 03:59 PM
عزيزتي قطرة ندى
لا الخلطة اللي ذكرتيها مالهاش اي اثار جانبية لاوقت استعمالها ولا لما تسيبيها ولو جربتيها قوليلي رايك فيها
شكرا لك يادكتورة اناصراحة اشتريت الاغراض حق الخلطة لكن تراددت من وضع الكبسولات فe
على الخلطة وهي دوبها طالعة من النار.وكمان وضع الكبسولات مع لوشن مبيض الجسم (من بيزلين)
اجربها وردك عليك:0153:

كوكب الشرق 2005
10-24-2008, 01:27 AM
:0108:
ازيك ياقمرنا:0149:
انا فعلا استفدت منك ومن خبرتك وانك بتستحميلنا وبتردى على اسئلتنا الكتير اوى ده واللى مش هتخلص :044:
وانا بشرتى حساسه ومن اى حاجه بتحمر بسرعه
وسنى 22 سنه واطمنى انا مش بستعمل الميك اب وفى المناسبات يدوبك احط كحل وماسكرا بالعافيه وقليل اوى لما بحط ميك اب واقولك على سر رموشى:048: .. زيت الزيتون بليل قبل ما انام احط عليها والماسكرا كل فين وفين
والترطيب كل يوم احط لها زيت زيتون او اى كريم مرطب وبس؟
ايه رايك فى زيت جنين القمح للبشره؟ او زيت الزيتون مع زيت اللوز اسمع انهم حلوين للبشره المجهده؟؟
ياقمر:0151: انا كل اللى عاوزاه منك انك تعرفينى على حاجه استعملها او نظام بسيط وسهل علشان احافظ على بشرتى من غير اضرار لانى مش بحب كتر المسكات والكريمات والاهتمام الزياده عن اللزوم
يعنى لو نوع كريم او زيت حاجه استعملها على طول.. انا بحب البساطه :070:
اسفه طولت عليكى بس حبيبت اريحك واعرفك اللى يناسب طبيعتى البسيطه

اموله2008
10-24-2008, 04:09 AM
اهلين يادكتوره انتي قلتي زيت الحلبه بينفخ الخدود طيب مايسبب حبوب لانه زيت وكيف استخدامه لاني اخاف استخدمه وتطلع لي حبوب وشكرا

randa nda
10-25-2008, 03:21 AM
صباح الورد ومعلش ماقدرتش اجيلكم امبارح
دلوقتي باذن الله نجاوب اخر 3 اسئلة في صفحة 108
عزيزتي فراشة كيوت
شكرا لذوقك ومستنية الخلطة
عزيزتي جورية الشوامخ
اهلا ومرحبا بكي فراشة جديدة بيننا ويشرفني ان تكون اولى مشاركاتك في موضوعي
وعايزاكي تاخدي الامور ببساطة لان مشكلتك طبيعية جدا شوفي ياستي اعملي ماسك من العسل وعصير الجزر وعصير البقدونس وادهني بشرتك والاماكن الغامقة فوق وتحت الشفاه يوميا وبعد اسبوع بلغيني بالنتيجة
عزيزتي جمانة
ايوه الكريم ينفع لعلاج الاثار القديمة بس يحتاج وقت اطول من الاثار الحديثة
شوية وارجع لكم للاجابة على باقي الاسئلة

JOOODE
10-25-2008, 03:31 AM
الله يرزقك الجنة أنا عندي آثااااارحبوب في الظهر والوجه والكتفين نقط بنية أبي لها حل

الحلا مبتليني
10-25-2008, 03:35 AM
اولا جزاك الله خير
احب اسال عن منتجات اولاي مارايك فيها وهل هي ضارة ؟؟؟

دلع طفوله
10-25-2008, 03:51 AM
اسئلتي واجد بس تحملوني
اني اسمعت بكيلي ورخت اشتريت لي درزن منه واللحين يقولون زئبق ومدري ايش؟؟؟
واني اسوي دايت وانشاء اله انحف وخائفه من الترهل؟؟؟
بعدين ابي خلطه لسواد المنطقه الحساسه\.؟؟
وابي خلطه للحبوب الصغيره والبقع
والله يوفقش

مصاصه حمره
10-25-2008, 04:36 AM
عساك عل القوه

سؤالي حبيب وبسيط

ايش هي افضل انواع الكريمات او الماسكات اللي تحوي على مادة الكولاجين ؟؟
اولاي ينفع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبس سلامتك

randa nda
10-25-2008, 07:48 AM
نكمل يا بنات ونجاوب صفحة 109
عزيزتي بيرلز
اقضل طريقة لاستخدام المرة هي طحنها جيدا وخلطها مع العسل واستخدامها كماسك يومي للبشرة تسيبيه ربع الى تص ساعة على وجهك وبعدين تغسليه
عزيزتي شروق الامل
ربنا يتمملك حملك على خير وتقومي بالسلامة
بالنسبة للحساسية اعملي كمادات بابونج دافية وقوليلي هاتجيب نتيجة معاكي ولا لا
ونصيحة وانا فاكرة ادهني بطنك يوميا بزيت الزيتون وصدرك لانه بيمنع تكون تشققات الحمل بعد الولادة
بالنسبة لبشرتك تقدري تعمليلها ماسك من عصير الليمون والعسل اما لو الاثار جامدة هاتحتاجي احد منتجاتي
ونفس الكلام للاخت وعودة
يعني لو الاثار فعلا جامدة زي مابتقولي يبقى هاتحتاجي اللوشن اللي باعمله لهذا الغرض وهاقولك على حاجة برضه كويسة ممكن تجربيه وهي العسل مع الليمزن مع عصارة الصبار ملعقة كبيرة من كل واحد مع محتويات كبسولة فيتامين اي
عزيزتي قطرة ندى
مستنية نتيجة التجربة
عزيزتي كوكب الشرق
فكرتيني بنفسي لما كنت صغيرة زيك انا برضه لحد ماتخرجت من الكلية ماحطيتش حتى الروج وبعد ماشتغلت بدات احط يادوب روج مع الكحل وخلاص وبرضه بشرتي حساسة علشان كدة هاقولك على اللي كنت باعمله وحافظ على بشرتي والحمد لله كل اللي يشوفني بيديني اقل من سني 10 سنين
شوفي يا قمرمرة في الاسبوع ماسك من النشا وعصير الخيار بتدهني بشرتك طبعا تحت العين لا وبعد ماينشف تفركيه وتغسلي وجهك بالماء الدافئ ثم الباردوايضا مرة اسبوعيا ماسك من العسل والليمون ولو فيه زبادي مافيش مانع
ايام الشغل وبالذات في الحر كنت باخلي في شنطتي لوشن وكريم مرطب جونسون للاطفال لاني كنت باقضي فترة طويلة جدا في الصيدلية فعلى نص اليوم احط شوية لوشن على حتة قطن وامسح وجهي واتعجب من لون القطنة
بعد كدة احط شوية مرطب ويرجع وشي منور كاني لسة نازلة من البيت
ارجو انك تستفيدي من النصايح دي انتي وكل اللي يقراها
عزيزتي امولة
المفروض ان زيت الحلبة مايسببش حبوب بس لو كانت بشرتك دهنية راقبيها ولو لاحظتي ان الحبوب بدات تطلع وقفيه وهي هاتختفي
بالنسب لاستعماله بتدهني خدودك بقليل منه بحيث انها ماتبانش مدهننة مع عمل شوية مساج يساعدوا على الامنصاص وتسيبيه على اد ماتقدري مافيش مشكلة
عزيزتي جووودي
في الاسطر السابقة هاتلاقي الحل للاثار باذن الله
معلش باقي الفراشات مع الجديد بكرة باذن الله

قمرهم R
10-25-2008, 08:00 AM
السلام عليكم شاكرة اختي لك على مجهودك اختي انا صارلي سنتين اعاني من كثرة العرق بطريقة ماتتخيلينها تعبت والله البس قطن صوف كله واحد احيانا اكون بموت من البرد واعرق بكثرة ساعديني الله يجزاكي الجنة بش طبيعي والله لادعيلك من قلبي بجد تعبت

قمرهم R
10-25-2008, 08:03 AM
ساعديني الله يوفقك بجد تعبت مررررررررررررررررررررة

جوريه الشوامخ
10-25-2008, 12:09 PM
مشكووووووووووووره يا اغلى دكتوره بس انا مشكلتي شفايفي بني غامج من فوق ومن تحت على الجوانب
وبعد دكتوره انا استخدم زيت وحاطة فيه ثوم وحبه البركه هل هو مفيد للشعر واذا كان مفيد كم ساعة نحطه على الشعر وهل الترمس يطيل الشعر وآسفة على الإطاله ومشكوره على الوصفة ان شاء الله ببدء فيها

استغفرالله واتوب اليه
10-25-2008, 02:59 PM
ااسلام عليكم
الله يرضى عليك يادكتوررره
ابي اسألك عن خلطة لشد الصدر
هل هي مضونه وهل لها اضرار
وهي كالتالي
مكونات الخلطه وهي لشد الصدر :

ملعقة شاي زيت فيتامين E

مع ملعقه طعام رووووب ( انتبهوا لمقدار الملاعق )

بيضه

الطريقه :

اخلطي المقادير جيدا واعملي مساج بالخلطه فوق المنطقه المرجوه

والبسي ستيان (الصدريه )قديم عندج وانتي مخليه الخلطه يعني لا تشيلينها

لمدة نصف ساعه واغسليه بماء دافي وكرري العمليه مره في الاسبوع ولاحظي النتيجه بعد شهر

طـوق الياسـمين
10-25-2008, 03:37 PM
مرحبا

انا حابة اسأل عن كريم ليلي مغذي

وعن خلطة لإزالة آثار حب الشباب

وشكراا

وعـــــوده
10-25-2008, 05:37 PM
معليش يا دكتورتنا ثقلت عليك لاكن انا مره حطيت بوجهي عسل وطلع حبوب كثار مكانه وصغيره عشان كذا انا اتجنب الخلطات اللي فيهن عسل الله يعافيك إذا كان عندك حل غير العسل يا قلبي .. وانا الأثار مو جامده زي ماتقولين لا خفيفه بس يبقى لها اثر .. وعندي استفسار ثاني الحبه إذا طلعت وصار راسها اصفر إيش تنصحيني هل ارعصها واطلع الماده الصفراء او اخليها تروح من نفسها الله يجزاك خير يالغلا ...

وعـــــوده
10-25-2008, 05:45 PM
ايواه وكمان نسيت اسألك ابغى افضل واقي شمس إيش تنصحيني فيه ويكون طبي ومافيه ضرر الله يجعله في موازين حسناتك ..

غ ـوالي
10-25-2008, 11:50 PM
مرحبا دكتوره انشاء الله تكونين بصحه وعافيه ,,,
حابه اسالك عن كريم الدوكين ,, عادي استعمله كمقشر للركب ؟؟؟؟ ,,,
والله يعطيك الف عافيه

مناوتي
10-26-2008, 12:55 AM
اريد اسال عن التقشير الكرستالي لاني فيه بقع في الوجه واريد شي ينعم الشعر واريد شي يفتح الجسم واش احسن غسول للمنطقة الحساسة

مناري123
10-26-2008, 01:08 AM
أ هــــــــــــــــــــلا فيك ياقلبي وياليت تعم الفائده علينا أجمعين

اتمنى التثيست

مناوتي
10-26-2008, 02:42 AM
هل الحمام السونا يفتح الجسم لو بستعمله شهريا:090:ومشكورررررررررررررررررررررة

سوساشو
10-26-2008, 07:44 AM
للرفع

^لياااان^
10-26-2008, 11:09 AM
هلا دكتوره ابغي اسال عن الروؤس السوداء في الانف والجبين ايش علاجها وكمان الشعر الزائد في الوجه ايش علاجه
ولك جزيل الشكر

غ ـوالي
10-26-2008, 02:30 PM
فوووووووووووووووووووووووووووووووووق

hyam_fekry
10-26-2008, 03:37 PM
يا دكتوره انا عاوزع شىء من منتجاتك منين اجيبها

البرنسيسة ريمي
10-26-2008, 03:46 PM
شكرا موضوعك مفيد انا عندي حبوب صغار في المؤخره فاابغي كريم يشيلها وينعم في نفس الوقت _وابغى كريم يشد الصدر

randa nda
10-26-2008, 06:30 PM
معلش يا بنات موش قادرة اجاوب بانتظام لاني مشغولة جدا سامحوني بس كل ما الاقي فرصة هادخل واجاوب على اد ما اقدر
عزيزتي الحلا مبتليني
ماقدرش اقولك رايي في منتجات اولاي بس انتي بصي على مكونات الكريم اللي عايزة تستعمليه وقوليلي عليها وان اقولك اذا كانت كويسة ولا منها ضرر
عزيزتي دلع طفولة
ماقدرش افيدك في موضوع كيلي بس لو فعلا فيه زئبق يبقى طبعا بلاش منه مهما كنتي دفعتي فيه
وعلشان تقي جسمك من الترهل لابد من التمرينات مع الدايت
وبالنسبة لسواد المنطقة الحساسة ادهنيها بالليمون والجليسرين وللحبوب ارجعي لصفحة 20 و21 هاتلاقي وصفات كتير

^لياااان^
10-26-2008, 08:40 PM
اب

سوساشو
10-26-2008, 10:53 PM
رفع

randa nda
10-26-2008, 11:33 PM
عزيزتي مصاصة حمرا
بالنسبة للكولاجين اي كريم يحتوي نفس التركيز له نفس التاثير بس عموما انا لا احبذ استعمال الكريمات المحتوية على الكولاجين لانه ممكن جدا يسبب حساسية للبشرة كما ان تاثيره قاصر على الفترة التي تستخدميه فيها وبعد ايقاف الاستخدام يزول تاثيره
عزيزتي قمرهم
لو الحالة فعلا زي ما بتوصفيها تبقى دي حالة مرضية ولابد من علاج طبي لها ولو العرق بيكون في مكان محدد ممكن اقولك على تركيبة يعملهالك اي صيدلي اما لو العرق من جسمك كله يبقى الافضل تعملي كشف طبي
عزيزتي جورية الشوامخ
خلطة الزيت اللي ذكرتيها مفيدة للشعر لعلاج القشرة والتساقط وتقويته وتستعمل كحمام زيت بان تدهني شعرك مع التدليك الجيد لفروة الراس وتسيبيه من نص ساعة لساعتين على حسب وقتك وبعدين تغسليه جيدا
ومستنية نتيجة الوصفة ان شاء الله تكون كويسة
عزيزتي استغفر الله واتوب اليه
الوصفة اللي ذكرتيها مافيش منها ضرر وكمان مافيش منها فايدة لموضوع الترهل في الثدي لكن ممكن تستخدميها لبشرتك لتاخير ظهور التجاعيد وبالنسبة لشد الثدي الوصفة اللي بعتهالك على الخاص مفيدة جدا
كدة باقي سؤالين في صفحة 110 شوية كدة واجاوبهم باذن الله

كوكب الشرق 2005
10-27-2008, 12:37 AM
ازيك ياقمر
انا ليا الشرف انى اكون مثلك وانتى صغيره واتمنى اكون زيك دلوقت :0126:
والبساطه حلوه دايما
دلوقت حضرتك كتبتى لى 3 ماساكات
ماسك الحمص
ماسك النشا والخيار
ماسك الليمون والعسل
هل استعمل اى واحد منهم وهيناسب بشرتى ؟
وسؤال هيا الماسكات ده حلوه للتفتيح كمان
وشكررررررررررررررررررا جزيلا يااحلى دكتوره فى منتدانا
وربنا يعطيك العافيه وتساعدى الغير :0153:
جزاك الله خيرا ياقمرنا :0154:
ادعى لى انا وخطيبى :066:
اشوفك بخير دايما

الوردة الاسيرة
10-27-2008, 01:24 AM
بليز ساعديني ايش سبب ظهور الحبوب اللي تحتوي على سائل اصفر ويبقى مكانها اثر
وايش سبب ظهور حبوب بفروة الرأس مع اني اعتني بنظافته ويتساقط بكثرة
سامحيني عارفة انك خبيرة بشر ة ولكن يمكن الاقي الاجابة على مشكلة الشعر

قمرهم R
10-27-2008, 02:59 AM
حبيبتي اي التعرق موضعي بس كثييييييييير مرررررة لكن مو كل جسمي موضعي في حل

شذى الإيمان 2009
10-27-2008, 03:32 AM
د/ رندا يسلموا على الموضوع الاكثر من رائع سوالي عن علاج الحبوب البيضاء الصغيرة التي في الوجه واريد عنوانك في المدينة وشكرا

^لياااان^
10-27-2008, 04:56 AM
هلا دكتوره ابغي اسال عن الروؤس السوداء في الانف والجبين ايش علاجها وكمان الشعر الزائد في الوجه ايش علاجه
ولك جزيل الشكر
ماجاوبتي علي سوالي ياكتوره لاني محتاجه الاجابه

سوساشو
10-27-2008, 05:31 AM
رفع

رضا ربي هو همي
10-27-2008, 06:43 AM
الله انا اشكو من المسمات في يدي والروساء السوداءابغغغغغغغغغغغغغغ الحل بليزززززززززز

رضا ربي هو همي
10-27-2008, 06:47 AM
اريد عنوانك في المدينة

randa nda
10-27-2008, 08:14 AM
وصباح الفل على الحلوين
بسرعة قبل مادخل انام نكمل اخر سؤالين في صفحة 110
عزيزتي طوق الياسمين
دي وصفة كريم ليلي مغذي تعمليه بنفسك
صفار بيضة تضربيه وتضيفي له ملعقتان صغيرتان عسل ونصف ملعقة من كل من زيوت جنين القمح و اللوز والزيتون ومحتويات كبسولة من فيتامين اي وتخلطي الجميع جيدا وتحفظيه في الثلاجة
بالنسة لاثار الحبوب نقول حاجة مافيهاش عسل علشان خاطر وعودة
ملعقة كبيرة من كل من زيت اللوز والليمون والجليسرين ومحتويات كبسولة من فيتامين اي واللي تقدر تجيب جيل الصبار وتضيف ملعقة كبيرة للخلطة يبقى ممتاز ويدهن بها الاثار مرتين يوميا
ويا وعودة لو الحبوب عندك بيطلع فيها مادة صفرة يبقى الدهون في بشرتك نسبتها عالية ومحتاجة تغسلي وجهك يوميا اكتر من مرة بالصابون ويفضل انك تستعملي صابون الكبريت مرة يوميا وبالنسبة للحبوب لو لقيتي ليها راس واضحة اضغطي عليها ونظفيها لكن لو مالهاش راس باينة سيبيها
اما احسن واقي شمسي فهو بلا فخر اللي باعمله اللي بيعتمد على مادة الزنك اكسيد وبصراحة ماعرفش حاجة في السوق معمولة من نفس المادة

bint n3ooma
10-27-2008, 08:22 AM
السلام عليكم

انا ابي اسأل عن الخميرة للوجه هل هي فعلا تنفخ الخدود مع مراعاة عدم اقترابها للانف؟؟؟؟؟
والشعير ايضا
لاهنتي اختي:)

randa nda
10-27-2008, 08:40 AM
دلوقتي احنا في صفحة 111
ونقول اهلا يا غوالي فينك من زمان وحشتينا
ايوه ياستي ممكن تستعملي الدوكين كمقشر للركب لانها خشنة وتستحمل
عزيزتي مناوتي
التقشير الكريستالي بلاش منه لان قابلت حالات كتير بشرتهم ساءت جدا بعد فترة منه
لتنعيم الشعر اعملي اسبوعيا حمام زيت بخلطة مكونة من مقادير متساوية من زيوت اللوز والزيتون والخروع
لتفتيح الجسم فيه طريقة لعمل خلطة صابون لهذا الغرض هاتلاقيها في صفحة 32
وبالنسبة للمنطقة الحساسة ممكن تعمليلها غسول من خل التفاح المخفف طبعا
وحمام الساونا موش بالظبط بيفتح بس بينظف ويعطي حيوية للجسم
عزيزتي الهدى شكرا لمرورك ويارب تكوني استفدتي حاجة من اللي كتبته
عزيزتي سوساشو
اشكرك للرفع بالرغم من عدم وجود سؤال لكي وارجو من الله ان تستفيدي بمعلومة جديدة كل مرة تدخلي فيها موضوعي
عزيزتي ليان الرؤوس السودا علاجها
عمل حمام بخار للوجه ثم مسحها جيدا بقطنة مبللة بالماء الدافئ ودهنها بخلطة مكونة من النشا والخل وبعد ان تجف تفرك جيدا
طبعا موش هاتختفي من اول مرة بس لو عملتيها صح هاتلاقي فرف واضح من اول مرة
وبالنسبة للشعر الزائد في الوجه لو خفيف وما شيلتيهوش قبل كدة ولا مرة نصيحتي لكي بلاش تشيليه وفتحيه باستخدام بودرة التفتيح المخصصة لهذا الغرض
اما لو كنتي فعلا بتشيليه يبقى جربي كريم ابطاء نمو الشعر وان شاء الله يفيدك
عزيزتي هيام فكري للاسف موش هاتقدري تاخدي حاجة من منتجاتي الا اذا انتي او حد من طرفك زار المدينة او انا او حد من طرفي نزل مصر
عزيزتي البنسيسة ريمي معلش قوليلي قصدك كريمات جاهزة ولا وصفات انتي تعمليها
نتقابل بكرة او النهاردة بالليل مع صفحة 112
باي

جوريه الشوامخ
10-27-2008, 09:51 AM
مرحباااااااااا دكتوره مشكوره على المجهود واسفة على كثره الأسأله انا شفايفي بني غامج من فوق ومن تحت على الأطراف:041: وكمان استخدم زين حاطه فيه فص ثوم وحبه البركه هل هو نافع للشعر:036: وكم مره في الأسبوع وكم ساعة وهل الترمس يطول الشعر:0148: وابي شئ يفتح الرقبه :0149:سسسسسسسسسسسسسسسسسوري على الأطاله:0153::0153::0153::0153::0153::0153::0153:: 0153:

& كلي احساااس &
10-27-2008, 01:09 PM
انا بشرتي جافه وفيه اكزيما باليدين ابغي شي طبيعي لاني حامل والدكتوره منعتني من الكريم اللي كنت استعمله ...وكمان ابغى خلطه لتفتيح الركب والاكواع ؟
وشكرا

البرنسيسة ريمي
10-27-2008, 07:53 PM
حبيبتي اقصد كريمات جاهزه من الصيدليه ..واشرايك في جل بيرفور مانس هذا كريم مانع لعلامات شد الجلد..وكريم body slamannkg

randa nda
10-27-2008, 09:50 PM
عزيزتي كوكب الشرق
اولا ربنا يكرمك ويوفقك انتي وخطيبك ويرزقكم الرزق الحلال ويعجل بجوازكم امين يارب
الماسكات ال3 اللي قلتهالك تقدري تعمليها بالتبادل وكلها بتفتح البشرة
عزيزتي الوردة الاسيرة
الحالة اللي بتوصفيها معناها ان عندك كمية دهون زايدة في بشرتك وفروة الراس استعملي صابون الكبريت لغسل وجهك مرة او مرتين يوميا
وبالنسبة لشعرك يستحسن انك تاخدي خلطة من اللي باحضرها لعلاج مشاكل الشعر
عزيزتي قمرهم
روحي لصيدلية تكون بتعمل تركيبات وادي للدكتور ورقة مكتوب فبها
SOLUTION OF 20% ALUMMENIUM CHLORIDE IN ALCOHOL
هاتدهني بيه المكان اللي بيتعرق قبل التوم بشرط يكون الجلد سليم مافيش فيه اي جروح والصبح تغسليه
عزيزتي ملاك الاحساس
للحبوب الصغيرة البيضاء جربي ماسك من العسل والليمون وعصير الجزر
وان شاء الله ابعتلك رقمي على الخاص
عزيزتي ليان اكيد الاجابة وصلتك لاني جاوبت سؤالك امبارح
وشكرا مرة اخرى للرفع يا سوساشو

شذى الإيمان 2009
10-28-2008, 03:10 AM
عزيزتي ملاك الاحساس
للحبوب الصغيرة البيضاء جربي ماسك من العسل والليمون وعصير الجزر

مشكوره يادكتورة رندا بس ياليت توضحيلي اكثر وهل اخلطها مع بعض
وكم مقاديرها وكم مرة استعملها في اليوم
وياليت تعطيني شـــــــــــــي يصــــــــفي البشره ويفتحها
سواء كريم او ماسك تنصحيني فيه
وجزاك الله الف خير

بوكى2
10-28-2008, 03:11 AM
ازيك يادكتوره
عاوزه اسالك عن زيت جنين القمح وزيت الزيتون للبشره
وهل له ضرر من وضعه قبل النوم
وايدى فيها شويه تجاعيد وسود بسيط عند المفصل هل الفازلين ينفع للتجاعيد والليمون للسواد ولا الليمون بيسود مع كثره الاستعمال
لو انتى عندك حل عرفينى بيه

أضحك للدنيا
10-28-2008, 04:32 AM
دكتورة أبغى علاج للاسمرار الرقبة بعد الولاده

randa nda
10-28-2008, 09:35 AM
صباح الورد
اجابات الاسئلة لصفحة 113
عزيزتي مرحة
المسامات اللي في ايدك فين بالظبط في كف الايد ولا الذراع
وللرؤوس السودا اعملي حمام بخار وبعدين ادهنيها بخليط من النشا والخل وبعد ما تنشف افركيها جيدا وبنعومة
عزيزتي بنت نعومة
الخميرة مذكورة بكثرة في الوصفات الطبيعية لتنفيخ الخدود بس انا موش باوصفها لاني موش عارفة بتشتغل ازاي يعني مافيش اي كلام علمي يفسر الموضوع ده لكن ما فيش منها اضرار
انا بافضل زيت الحلبة او الحلبة نفسها لتسمين الخدود
عزيزتي جورية الشوامخ
انا جاوبت فعلا على سؤالك امبارح ارجو انك تكوني لقيتي الاجابة
عزيزتي كلي احساس
للاكزيما قومي بعمل كمادات او لو ينفع تنقعي ايدك في منقوع البابونج واللي بتحضريه بانك تغلي ملعقة من البابونج في كوب ماء ولما يبقى دافي بتعملي بيه كمادات للاكزيما
مكان اعملي دهان من زيت الزيتون زخل التفاح وماء البصل مقادير متساوية تخلطيها وتحطيها على نار هادية لحد الماء مايتبخر ويتبقى عندك دهان زيتي القوام ادهني بيه مرتين يوميا
طبعا لازم تراعي عدم استعمال الصابون الا للضرورة والمحافظة على ترطيب ايدك
بالنسبة للركب والاكواع ارجعي لصفحة 32
معلش يا بنات السؤالين الباقيين في الصفحة مع الدفعة الجاية باذن الله عايزة انام
باي

مروحه في الصيف
10-28-2008, 10:04 AM
شكرا على موضوعك الأكثرمن رائع
الله يوفقك

جوريه الشوامخ
10-28-2008, 10:11 AM
مشكوووووووره حبيبتي وسوووووووووري ادري اني تعبتج والله اني ماشفة الإجابه بس ماقلتيلي كم مرات في الأسبوع انا اسوي من الليل لثاني يوم او اكثر هل هو مضر وابيج تقوليلي حبيبتي عن تفتيح الشفايف وتكون ورديه وعن سواد الرقبه والله سوري على الأزعاج بس والله انتي محتاجة واااايد :0150::0150::0150::0150::0150:

& كلي احساااس &
10-28-2008, 11:14 AM
تشكرات

randa nda
10-28-2008, 11:29 PM
عزيزتي البرنسيسة ريمي
للاسف ماقدرش اقولك على كريمات تناسبك من الصيدلية لاني مافيش حاجة اثق في نتيجتها بس لو مرة زرتي المدينة او كان لكي حد فيها فيه من ضمن منتجاتي كريمات ممكن تفيدك واضمن نتيجتها باذن الله
وبالنسبة لمنع تكون علامات شد الجسم افضل حاجة ممكن تستخدميها هي زيت الزيتون
عزيزتي ملاك الاحساس
هاتستعملي مفادير متساوية من المكونات وتخلطيها مع بعض كويس وتدهني بيها بشرتك وتسيبيها ربع او نص ساعة وبعدين تغسليها
بالنسبة للكريم اللي يصفي البشرة ويفتحها اطلعي على الرابط ده
https://alfrasha.maktoob.com/showthread.php?t=628017

randa nda
10-28-2008, 11:52 PM
عزيزتي بوكي
زيت الزيتون وجنين القمح مفيدين للبشرة ومافيش ضرر من وضعهم قبل النوم بشرط ماتكونش كمية الزيت زيادة يعني قطنة تبليها بالزيت وتمسحي بيها وجهك جيدا تكون كمية كافية من غير ما تزود دهنية البشرة
بالنسبة لايدك اعملي سنفرة مرتين في الاسبوع للمفاصل الغامقة وممكن تعمليها لايدك كلها ما فيش مشكلة وهي مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا تخلط جيدا وتدهن وتترك حتى تجف وبعد كدة تفركيها كويس وتغسليها بالماء
واحرصي على دهن يديكي يوميا بخليط من الليمون والجليسرين
عزيزتي اضحك للدنيا
لاسمرار الرقبة بعد الولادة جربي دهنها بخليط مكون من الاكسجين المخصص للصبغة تاخدي منه ملعقة كبيرة وتضيفي لها ملعقتين ماء ورد وتدهني بيهم مكان السمار لمدة ربع ساعة وبعدين تغسليه بس لازم الاول تعملي اختبار حساسية لان وجود الاكسجين بيخلي الخلطة قوية على بعض البشرات ولو ما ناسبتكيش قوليلي
مروحة في الصيف
شكرا لكي واظن حان الوقت انك تغيري الي دفاية في الشتا
عزيزتي جورية الشوامخ
لاشكر على واجب لتوريد الشفايف ادهنيها بخليط من العسل وزيت اللوز
وللرقبة جربي الوصفة السابقة في اجابتي للاخت اضحك للدنيا
عزيزتي كلي احساس
لاشكر على واجب

k.e
10-29-2008, 12:20 AM
هلا بالدكتورة ممكن وصفة طبيعية لسواد الابط :0154: وكف اليد من تأثير السواقة :0116: ومشكوررررره

وسن المدينة
10-29-2008, 06:20 AM
ممكن ابغي كريم لتفتيح منطقة الابط
واريد رايك في منتجات بيزلين
وابغي شامبو مناسب للشعر الدهني
وشامبو للتساقط

randa nda
10-29-2008, 07:00 AM
عزيزتي كي .اي
لسواد الابط اهم حاجةشيل الشعر بالحلاوة
دهنه بالليمون والجليسرين
الحرص عند استخدام مزيلات العرق والبارفانات لان اكترها بيسبب السواد
وبالنسبة لكف اليد البسي جوانتي او اكسي عجلة القيادة
ادهني يديكي يوميا بخليط من الليمون والجليسرين
عزيزتي وسن المدينة
بالنسبة لتفتيح الابط نصيحة بلاش اي كريم لان الكريمات في المنطقة دي والمنطقة الحساسة بتؤدي الى ظهور الحبوب والافضل بالاضافة الى ما ذكرته في اجابتي السابقة على نفس السؤال هو استعمال البودرة وهاتلاقي معلومات عنها على الرابط ده
https://alfrasha.maktoob.com/showthread.php?t=631237
,وبالنسبة للشعر الدهني والتساقط بصراحة مافيش شامبو اقدر اضمنلك نتيجته بس فيه من ضمن منتجاتي خلطة بتعالج التساقط والشعر الدهني في نفس الوقت ولو حبيتي معلومات اكتر عنه قوليلي

ام روان 2005
10-29-2008, 09:00 AM
جزاكى الله خيرا دكتورة راندا على مجهودك الرائع واحب اسألك سؤال انا وجهى نحيف وصدرى صغير و لكن عندى سمنة جامدة فى المنطقة السفلى وكل ما اعمل رجيم لكى اخس وجهى يدمر خالص ينحف جامد وكذلك صدرى بيترهل ويخس وفكرت اعمل حقن دهون للوجة و لكن خوفت من ان يكون حرام
ارجوا منك ان تساعدنى لانى فعلا هذا بيضايقنى جدا وكل اللى يشوفنى يقولى ان وجهك مش مناسب جسمى

bint n3ooma
10-29-2008, 09:05 AM
هل فعلا الفازلين يسمر البشرة؟

دائمة الترحال
10-29-2008, 09:08 AM
[QUOTE=randa nda;18223932]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
واهلا بكل الفراشات اللي مشرفيني في موضوعي
عزيزتي دائمة الترحال
معلش قوليلي ايه هي المنطقة اللي عايزة تعمليلها تقشير علشان اقولك على الطريقة المناسبة
واحسن حاجة تغذي بيها بشرتك بعد حمام البخار هي زيت الزيتون

المنطقه الأ عايزه أعملها تقشير
هي الموخره بصراحه السواد فيها طبقه كثيفه وفي بقعه واحده فقط
وما ينفع عنده خلطات بسيطه
يباله دواء قوي
لهذا قلت بجرب عنده التقشير بس ما أعرف
كيف يكون هتقشير
ساعديني بطريقه سريعه أبعد هسواد عني منحرجه منه كثير من زوجي
أفيديني لك شكر وجزاك الله خيرآ

جوريه الشوامخ
10-29-2008, 10:02 AM
مشكووووووووره حبيبتي على الرد وابي رقمج يمكن السنه في الصيف نروح المدينه

انا الانوثه
10-29-2008, 11:33 AM
ممكن اختي تعطيني وصفة لتبييض الوجه فقط ..
ووصفة لتنفيخ الخدود وتكون مضمونة ومجربة ..
يعطيك الف عافية ..

براءة
10-29-2008, 11:38 AM
:0153::0153::0153::0153::0153::0153::0153::0153::0 153:للرفع:0153::0153::0153::0153::0153::0153::0153 ::0153:

دلوعة مام
10-29-2008, 12:51 PM
دخيلك يا دكتورة تحكيلي طريئة بتكبر الصدر وتكون كتييييييييير مضمونة لان هالموضوع كتييييييير معقدني ومنكد علي عيشتي ، دخيلك تساعديني والله زهئت من التجارب وخايفة يصير معي شي بصدري على كثر ما بعمل فيه شغلات ، بليييييييييييييييز تساعديني على حل هالمشكلة ، والله يعطيكي الف عافية

رغد الشرقية
10-29-2008, 02:04 PM
مشاء الله موضوعك مرره حلووو
وربي يوفقك على خدمة اخواتك
حبيت اسألك عن وصفه قريتها لتفتيح المناطق الداكنه الأرداف الأكواع والركبة من الدكتور مبارك اشقر وتحتوي على مادةسائل الأوكسجين بس قرأة ان الأوكسجين له قوتين قوة 6 % وقوة 9% وين الأفضل فيهم للبشرة

لمساات
10-29-2008, 03:34 PM
طيب أختي؟؟

ممكن وصفه لعلاج فطريات منطقة الظهر؟؟؟

وشكرا لك

باتي 2008
10-29-2008, 04:34 PM
مساء الخير رندا ان شاء الله تكوني باحسن حال لي كثير ما دخلت وكتبتلك شيء
يا دكتورة حبيت استقسر انا حطيت جل الصبار على ايدي وعملي حساسية حبوب صغيرة وحمراء بهدلت يدي اعملها ايه والله قاقت منها عندي شيء تلات ايام ومشكورة كثير على مجهوداتك

المهااااااا
10-29-2008, 05:30 PM
الله يجزاك خير

ونات قلب
10-29-2008, 09:47 PM
جزاك الله كل خير

شمــ العز ــوخـ
10-29-2008, 09:57 PM
ياختي عندي سوال

الشيب المبكر اسبابه وطرق علاجه

بحرينيه سعوديه
10-29-2008, 11:20 PM
حبيبتي بغيت علاج حق اثار الحب .. هو فيني اشوي وبالميكب مب واضح بس امبي شي يخلصني منه نهائيا..
وهل الفازلين اوكي للبشرة او لا؟؟

المسة ابداع
10-30-2008, 01:41 AM
كيفك رندا ياليت تدليني على افضل كريم لعلاج السواد وتصبغات الجلدية الي في الجسم كمان ياقلبي اريد كريم للخطوط حول العينين وفضل كريم لتبييض البشرة والله يجزيك الخير

استغفرالله واتوب اليه
10-30-2008, 03:18 AM
السلام عليكم
الله يجزاك خي يادكتوره واعتذر على كثرة الأسئله
اعتقد انه سبب الأنتفاخ كان قلة النوم وبالنسبه للبابونج كيف الطريقه اغليه وبعدين استخدمه بكمادات

ومشكورره

عروسه 2009
10-30-2008, 03:27 AM
مرحبااااااااااااا
مشكووووره ويعطيك الله الف عافيه
انا مشكلتي انو الخد الايمن كلو حبوب والخد الثاني صافي والجبه شوي حبوب
مع اثار حبوب في الخد الابمن...........

انا سمعت جنين القمح زين حق الهالات السودا يصير انقع الخيار بدل زيت اللوز المر
وشكرا

randa nda
10-30-2008, 05:23 AM
اخواتي العزيزات عندي مشكلة غريبة جدااااااااا
شاشة الكومبيتر فجاة بقت مقلوبة يعني اللي فوق تحت واللي تحت فوق حاولت اعدلها موش عارفة فمعلش اعذروني لو اتاخرت عليكم ودعواتكم ان الشاشة تتعدل

randa nda
10-30-2008, 08:18 AM
يا بنات الحمد لله عدلت الجهاز بس بعد ماتحولت قاعدة 4 ساعات باحاول اصلح شاشة مقلوبة ماتتخيلوش الصداع اللي سببتهولي بس موش مهم الحمد لله انه جه بفايدة بس سامحوني موش هاقدر اجاوب اي حاجة دلوقتي هاتمشى في المنتدى شوية وانام

~*¤ بسمه ¤*~
10-30-2008, 08:21 AM
والله موتيني ضحك اختي ندا هههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههه
اسم الله على شاشتك ان شاءالله تتعدل يارب
يمكن طفشت من طلبات البنات خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
الله يفرجها عليكي
ضحكت والله من قلب
سامحوني المعذره

randa nda
10-30-2008, 09:37 PM
مساء الخير ونجاوب كام سؤال بسرعة من صفحة 115
عزيزتي ام روان
اهلا بيكي وبريحة البحر اللي وحشتني انا كمان من اسكندرية بس اخر مرة شفتها كانت من 3 سنين
شوفي يا ستي انا لااحبذ حقن الوجه باي حاجة لان اضرارها اكتر من نفعها وفي راي ان حل مشكلتك يكون
اولا ممارسة التمرينات الرياضية الخاصة بمنطقة الفخد ومن الممكن استعمال الكريمات الموضعية المذيبة للدهون او خل التفاح
بالنسبة للصدر فيه تمرينات معينة بتساعد على شد الثدي بس هاتاكد هل ممكن انزلها في الموضوع ولا لا وان ماكانش هابعتهالك في رسالة خاصة
وبالنسبة للوجه ادهني خدودك بزيت الحلبة بتدي نتيجة كويسة
عزيزني بنت نعومة
الفازلين ممكن يسبب حساسية لبعض البشرات وممكن يكو ن السمار احد اعراض الحساسية
عزيزتي دائمة الترحال
هاقولك على حاجة طبيعية تجيب باذن الله نتيجة كويسة بس محتاجة شوية وقت وهي عبارة عنوهي عبارة عن صابونة غار مبشورة ونخلطها مع فنجان زيت زيتون وفنجان زيت لوز مر وفنجان ماء ورد ونسيب الخلطة يوم كامل قبل ما نستعملها وبدون مانحركها وبعد كدة نحفظها في الثلاجة
الخلطة دي هاتستعمليها اثتاء الاستحمام لدعك جسمك بها باستخدام الليفة ويستحسن تعريض جسمك للبخار اولا وتركزي في الدعك على الاماكن الخشنة والغامقة وبعد الاستحمام تدهن بخلطة من الليمون والجليسرين
ولو عايزة حاجة طبية فيه كريم في الصيدلية اسمه ديبروساليك ده بيعمل تقشير كيميائي لما تدهنيه مرة او مرتين يوميا
عزيزتي جورية الشوامخ لا شكر على واجب وان شاء الله اشوفك في الصيف وبالنسبة لرقمي هابعتهولك على الخاص
عزيزتي انا الانوثة
لتفتيح البشرة استعملي ماسك مكون من ملعقة كبيرة من كل من اللبن الرايب والليمون وزيت اللوز ورشة من الكركم ومحتويات كبسولة فيتامين اي
ولتسمين الوجه استعملي زيت الحلبة
عزيزتي براءة
شكرا لكي يا قمر
عزيزتي ليالي
الاكسجين فعلا ممكن يستخدم في خلطات للبشرة بس المفروض ان تركيزه بالنسبة للبشرة بكون اقل من المستخدم للكوع والركبةفنصيحتي انك تستخدمي التركيز المنخفض حتى لا يسببلك حروق في البشرة وطبعا لازم تعملي اختبار للحساسية الاول
عزيزتي لمسات
ارجو انك تتشجعي وتجربي الخلطة اللي هاقولك عليها مرتين يوميا وتبلغيني بالنتيجة بعد اسبوع هاتى شوية ثوم قشريهم واسلقيهم واهرسيهم وضيفى لهم كمية مناسبة من الحلبة المطحونة واعجنيهم كويس وبعدين زودي عليهم شوية عسل واخلطي الجميع جيدا

*المميزه*
10-30-2008, 10:48 PM
مشكورة اختي على الموضوع /// وجعله في موازين حسناتك يااااااااااااااااارب

الله يستر عليك يارب
انا عندي سؤالين ............؟؟

1/ بصراحه انا فيني رؤوس سوداء كيف ازيلها بالمره ....؟؟ لانها تعقدني
2/ فيني آثار حبوب في ذراعي من زماااااااااااااااااان بس آآآآآثار يعني لمن طلعت طلعت اثار على طول
ولمن رحت قالوا لي عندك التهاب في بصيلات الشعر وش السواة ........؟؟

الله يجزاك الخير يارب

randa nda
10-31-2008, 05:53 AM
اجابات صفحة 116
عزيزتي باتي
اهلا بيكي مرة تانية
قوليلي جبتي جيل الصبار منين يعني مباشرة من ورقة الصبار ولا معبأ هو المفروض انه نابيسببش حساسية بس اي حاجة في الدنيا ممكن تعمل حساسية لبض البشرات المهم ماتقلقيش بمجرد انك تبطليه الحساسية هاتقل وبعدين تختفي تماما وممكن تساعدي بانك تدهنيها بخليط من النشا وماء الورد
عزيزتي المها
عزيزتي ونات قلب
شكرا لمروركن
عزيزتي شموخ العز
الشيب المبكر بيكون سببه وراثي
لكن لو شعرات بيضا متفرقة ممكن تكون نتيجة الكيماويات الكثيرة التي نستخدمها ويمكن ايضا ان يكون بسب الحالة النفسية وده بيكون شعيرات قليلة غير واضحة
المشكلة بتكون في الشيب الوراثي اللي لايمكن عكسه او وقفه ولكن ممكن تغطيته اذا داومتي على استخدام الحنا وخلطها بعشبة تسمى النيلة
عزيزتي بحرينية سعودية
بالنسبة للاثار استخدمي ماسك من العسل وعصير الليمون وقومي بعمل تقشير للبشرة مرة اسبوعيا بخلطة مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا وادهنيها وبعد ان تجف على بشرتك قومي بفركها باصابعك واشطفي وجهك بالماء البارد
ولا افضل استخدام الفازلين باستمرار للبشرة ولكن يمكن استخدامه عند الضرورة
باقي 3اسئلة اجاباتهم نازلة بعد شوية
وطبعا

randa nda
10-31-2008, 06:29 AM
عزيزتي لمسة جمال
لعلاج سواد الجسم والتصبغات الجلدية موش هاقولك على كريم بس هاقولك على وصفة ممتازة عبارة عن تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامها لجميع الاجزاء هي عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشا وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على جسمك كله بس خلي بالك مايكونش فيه شعر طويل تحت الباط او في المنطقة الحسلسة وماتكونيش لسة شايلة الشعر منهم بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربع ساعة وبعدين تبداي تفركيه بالنسبة للوجه وتحت الابط والاماكن الحساسة هاتستعملي اصابع اليدين في عملية الفرك وبالنسبة للكوع والركبة استخدمي الليفة ولباقي اجزاء الجسم زي ماتحبي ده هاتستعمليه مرة واحدة اسبوعيا اما لتوحيد لون الجسم وتفتيحه تقدري تستخدمي الخلطة دي مرتين اسبوعيا ولو عايزة كل يوم مافيش مشكلة
وهي عبارة عن صابونة غار مبشورة ونخلطها مع فنجان زيت زيتون وفنجان زيت لوز مر وفنجان ماء ورد ونسيب الخلطة يوم كامل قبل ما نستعملها وبدون مانحركها وبعد كدة نحفظها في الثلاجة
الخلطة دي هاتستعمليها اثتاء الاستحمام لدعك جسمك بها باستخدام الليفة ويستحسن تعريض جسمك للبخار اولا وتركزي في الدعك على الاماكن الخشنة والغامقة وبعد الاستحمام تدهن بخلطة من الليمون والجليسرين
بالنسبة للخطوط حول العين ادخلي على الرابط ده
https://alfrasha.maktoob.com/showthread.php?p=18529000#post18529000
وبالنسبة لتفتيح البشرة اطلعي على الرابط ده
https://alfrasha.maktoob.com/showthread.php?t=628017
فعلا قلة النوم احد اسباب الانتفاخ
وبالنسبة للبابونج بتغلي ملعقة في كوب ماء وتصفيها وتحطيها في التلاجة ولما تبرد تعملي منها كمادات
عزيزتي عروسة 2009
بالنسبة للحبوب ارجعي لصفحة 20 و21
ولو زيت جنين القمح اللي عندك من النوع الجيد موش اللي ب15 او 20 ريال ممكن تستعمليه بدال زيت اللوز

سووونا
10-31-2008, 06:59 AM
الف الف شكر
الله يعطيك العافية

استغفرالله واتوب اليه
10-31-2008, 07:04 PM
السلام عليكم
العفو يادكتوره
حبيت اسأل عن شعر الجس عندي كثير جدا ومشكلته انه ضعيف يعني لما اشيله ما يطلع من الجذور يتقطع وعلى طول يطلع بعد يومين او ثلاثه يبدأ يطلع وكأني شايله بالموس
الله يخليك( زواجي قريب )ابي حل بسرعه
الله بفرجها عليك

فراشة بلا جنحان
10-31-2008, 08:22 PM
يعطيكي العافية :0153:
بدي اسئلك شو رايك بغسل الوجه لمدة اسبوعين بمغلي الكمون
وهل صحيح انو بيزيل صفار الوجه وشو الكمية اللي بدي حطا يعني كم كاس مي وكم معلقة كمون
واذا بدي استعملا لازم تكون تازا ولا بيصير اعملها واخليها بالتلاجه لمدة اسبوعين وامسح وجهي فيا كل يوم المسا قبل مانام
واذا هالخلطة مفعولها مش زيادة بدي منك بعد اذنك خلطة لازالة صفار وشحوب الوجه نهائيا بس الله يخليكي مايكون فيا عسل

فراشة بلا جنحان
10-31-2008, 08:24 PM
كمان الله يسعدك بدي حل نهائي لمشكلة زيوان الانف
وبدي شي بيشيل سواد الركب

فراشة بلا جنحان
10-31-2008, 08:35 PM
شكرا شكرا الك كتير والله يعطيكي العافية

وحيدة امها وابوها
10-31-2008, 10:07 PM
ما هو سبب اسمرار حول الفم مع التهاب واحمرار وربي معقدني كان يجي قبل الدوره باسبوع ثم يذهب بعد ما تجيني وبعد الانتظام الدوره راحت والحين رجعت لي هل الاكل الحار له دخل ولا

واتمني القي شئ يزيل السواد من غير الفازلين

رغد الشرقية
11-01-2008, 01:38 AM
اختي رندا شكرا لك على هاذي الافادة ويجعله لك ربي في ميزان حسناتك حبيت استفسر عن الكبسولات الزيتية فيتامين E
هي نفسها الكبسولات اللي تؤخذ عن طريق الفم لأني بحثت في عدت صيدليات لماجدالا كبسولات تؤخذ عن الطريق الفم مثل كبسولا زيت كبد الحوت
اتمنى الأفادة بأسرع وقت وياليت ترسلين لي صورة الكبسولات المعنية

randa nda
11-01-2008, 08:28 AM
واحلى صباح على احلى بنوتات
دي اجابات صفحة 117
عزيزتي يا الله اني طالبتك وظيفة
هو فعلا الجهاز طفش بس موش من اسئلة البنات لا من الالعاب اللي اولادي بيحملوها الحكاية يا ستي انهم حملوا لعبة زعلت الشاشة شوية وخلتها بقت فوقاني تحتاني بس الحمد لله الموضوع عدى على خير
عزيزتي المميزة
اشكرك و بالنسبة للرؤوس السوداء افضل شئ انك تعرضيها يوميا للبخار وبعدين تمسحيها بقطنة مبللة بالماء الدافئ وبعدين تحطي عليها خلطة مكونة من النشا والخل وسيبها لحد ما تنشف وبعدين تفركيها وتغسليها
اما بالنسبة لالتهاب بصيلات الشعر فنصيحتي انك تستعملي الحلاوة لازالة الشعر وبعدين تعملي ماسك من النشا وماء الورد مباشرة بعد ازالة الشعر واسبوعيا تعملي مرة سنفرة من كميات متساوية من بياض البيض والسكر والنشا وتدهنيها وبعد ما تنشف تفركيها كويس وتشطفيها بالماء كمان اعملي ماسك مرتين اسبوعيا من الليمون والعسل
عزيزتي سوونا
اشكرك ويارب تستفيدي
اولا مبروك على الزواج وربنا يتمملك بخير
بالنسبة للشعر الزائدشوفي يا ستي هاتي من عند العطار عشبة السعد (السعادة) وحاولي تطحنيها لحد ماتبقى بودرة وبعدين خدي ملعقة كبيرة واغليها في كوب ماء وسيبيها تغلي لحد الماء مايتبخر ويتبقى حاجة سودة عاملة زي الطين دي هاتاخديها وتدهني بيها المكان اللي عايزة تقللي الشعر فيه على طول بعد ماتشيلي الشعر بالحلاوة ولازم بالحلاوة وبعد نص ساعة تغسليه ولو قدرتي تسيبيه اكتر يكون احسن معلش هي طريقة صعبة شوية بس مافيش غيرها لو كنتي في المدينة كنت اديتك الكريم الجاهز اللي باعمله
لما تحسي ان الشعر ابتدا يطلع تاني اعملي سنفرة بياض البيض والسكر والتشا وهاتلاقيها بالتفصيل في الاسطر السابقة
ومهم انك لما تشيلي الشعر بالحلاوة يكون الشد في عكس اتجاه الشعرة
عزيزتي فراشة بلا جناحان
اهلا بيكي مرة تانية في موضوعي بقالك كتير ماجتيش عندنا
شوفي يا قمر انا بصراحة اول مرة اسمع عن الوصفة دي بس مافيش مانع انك تجربيها بس تقوليلي على النتيجة وبالنسبة للمقادير اي مغلي بيكون ملعقة صغيرة من العشبة تغلى في كوب من الماء وممكن تعملي كمية وتحفظيها في التلاجة بس يومين او 3 موش اسبوعين
بالنسبة لزيوان الانف هاتلاقي وصفة في الاسطر السابقة
وللركب ارجعي لصفحة 32

باتي 2008
11-01-2008, 05:22 PM
مشكورة كثير يا دكتورة ربنا يعطيك الخير ويجزاك الجنة الجل انا استخرجتو بنفسي من الورقة وانا في الفترة دي قاعدة استغمل كريم ديبروزون الطبي وخفت الحبوب شو رايك يا غالية اكمل ولا لا

قحطانيه
11-01-2008, 07:01 PM
السلام عليكم
انا ولدت وخلصت الاربعين بس باقي السواد تحت يدي وبطني والارداف وش اسوي لها

randa nda
11-02-2008, 04:42 AM
اخواتي العزيزات دي اجابات صفحة 118
عزيزتي وحيدة امها وابوها
في الغالب بيكون السواد حول الفم نتيجة حساسية زائدة للبشرة بالذات في هذه المنطقة مما يسهل حدوث الالتهابات التي تتحول الى سواد سواء بسبب نزع الشعر او ملامسة اطعمة معينة او كريمات معينة
لكن ارتباط هذه الظاهرة بالدورة هو اللي جديد علي لكن لو فعلا ملاحظتك دي سليمة وان الموضوع ده مرتبط بالدورة يبقى ده خلل هورموني وامره سهل جدا وهو انك تكثري من شرب البردقوش اللي هو نعناع الدوش لانه بيظبط هورمونات الجسم كلها
لو عايزة حاجة موضعية استخدمي دهان من ملعقة من كل من
اللبن الرايب وزيت جنين القمح والليمون ورشة صغيرة من الكركم ومحتويات كبسولة من فيتامين اي
عزيزتي ليالي
ليوه الكبسولات المعنية هي نفسها الكبسولات اللي بتستخدم عن طريق الفم وهي موجودة في اي صيدلية
عزيزتي باتي
انتي عملتي الطريقة الصح والمفروض ان الجيل اللي استخرجتيه ده كنز من كنوز الطبيعة معلش جربي تاني بس في مكان مداري من جسمك انك تدهني الجيل ده لوحده وشوفي برضه هايعملك حساسية ولا ايه
ونصيحتي بلاش الديبروزون لانه كورتيزون وزي ما قلت لك هي موش محتاجة هاتاخد وقتها وتروح
عزيزتي قحطانية
حمدا لله على سلامتك وربنا يباركلك في المولود
وبالنسبة للاماكن الغامقة في الجسم فيه وصفة هي في حد ذاتها تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامها لجميع الاجزاء هي عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشا وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على جسمك كله بس خلي بالك مايكونش فيه شعر طويل تحت الباط او في المنطقة الحسلسة وماتكونيش لسة شايلة الشعر منهم بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربع ساعة وبعدين تبداي تفركيه بالنسبة للوجه وتحت الابط والاماكن الحساسة هاتستعملي اصابع اليدين في عملية الفرك وبالنسبة للكوع والركبة استخدمي الليفة ولباقي اجزاء الجسم زي ماتحبي ده هاتستعمليه مرة واحدة اسبوعيا اما لتوحيد لون الجسم وتفتيحه تقدري تستخدمي الخلطة دي مرتين اسبوعيا ولو عايزة كل يوم مافيش مشكلة
وهي عبارة عن صابونة غار مبشورة ونخلطها مع فنجان زيت زيتون وفنجان زيت لوز مر وفنجان ماء ورد ونسيب الخلطة يوم كامل قبل ما نستعملها وبدون مانحركها وبعد كدة نحفظها في الثلاجة
الحمد لله كدة مافيش اسئلة متاخرة
نتقابل بكرة باذن الله مع اسالتكم الجديدة

nini cat
11-02-2008, 03:22 PM
السلام عليكم انا يادكتورة اعاني من بشرتي فاقدة النضارة وفيها بقع سودا صغيرة وكلف خفيف على الجوانب استعملت كبسولات الفيتامين للبشرة لمدة شهرين ولا تغير شي ارجوا المساعدة ولبغى كريم طبي لاني الطبيعي دايما اجربه ماينفع

وحيدة امها وابوها
11-02-2008, 08:16 PM
عزيزتي وحيدة امها وابوها
في الغالب بيكون السواد حول الفم نتيجة حساسية زائدة للبشرة بالذات في هذه المنطقة مما يسهل حدوث الالتهابات التي تتحول الى سواد سواء بسبب نزع الشعر او ملامسة اطعمة معينة او كريمات معينة
لكن ارتباط هذه الظاهرة بالدورة هو اللي جديد علي لكن لو فعلا ملاحظتك دي سليمة وان الموضوع ده مرتبط بالدورة يبقى ده خلل هورموني وامره سهل جدا وهو انك تكثري من شرب البردقوش اللي هو نعناع الدوش لانه بيظبط هورمونات الجسم كلها
لو عايزة حاجة موضعية استخدمي دهان من ملعقة من كل من
اللبن الرايب وزيت جنين القمح والليمون ورشة صغيرة من الكركم ومحتويات كبسولة من فيتامين اي

تسلمين اختي والحمد لله الدوره انتظمت وراح استخدم إلا قلتي عليه الزبادي والزيت والليمون والكركم وكبسولات اي بس حبيت اعرف كم كبسوله احط في علبه الزبادي ابغاك تقولين لي بالمقدار وهل ينفع استخدمهاا للرقبه وكمان للوجه كله لان وجهي مو موحد ولا هذي بس خاصه لتحت الفم
وشاكره لك

randa nda
11-03-2008, 05:19 AM
عزيزتي نيني كات
اولا كون بشرتك فاقدة النضارة اهم من الكريم او الخلطة الطبيعية انك تشوفي ايه سبب فقدانها النضارة وتصلحيه يعني هل هو ضعف عام او سوء تغذية او نفسية تعبانة او اجهاد لان معرفة السبب وعلاجه اهم حاجة
نيجي للوصفة انا هاقولك وصفة موش كريم وان شاء الله تجيب معاكي نتيجة بس ماتزهقيش بسرعة
وهي خلطة من مسحوق الحمص تعجنيه باللبن والليمون وتسيبيها على الوجه ربع ساعة وبعدين تغسليها لمدة اسبوين يوميا وبعد كدة مرة واحدة اسبوعيا
عزيزتي وحيدة امها وابوها
ممكن تستعملي الخلطة لوجهك كله ولرقبتك مافيش اي مشكلة والمقادير
ملعقة صغيرة من كل من الزيت واللبن الرايب والليمون وكبسولة فيتامين
شوفي العلبة هاتطلع معاكي كام ملعقة وضاعفي المقاديربس يستحسن بلاش العلبة مرة واحدة لان الكمية هاتكون كبيرة وممكن تبوظ قبل ماتخلص ممكن تخلي المقدار اللي تعمليه على 3 ملاعق كفاية ولما يخلص تعملي تاني وطبعا هاتحفظيه في التلاجة

nini cat
11-03-2008, 12:33 PM
مسحوق الحمص من فين اجيبه يعني يوجد في السوبر ماركات؟
ثا نيا هل استطيع خلطه وضعه بالثلاجه اولازم يكون طازج؟

باتي 2008
11-03-2008, 06:17 PM
الف شكر يا احلى دكتورة كلامك يريح القلب ربنا يعطيك الخير و يحقظك من كل شر وانا اطلب بس من الادارة تعيد تثبيت موضوعك احنا محتاجينك كثييييييييييييييييييييييير يا ريت يقبلو طلبي وتقبلو مني فائئق الاحترام سلاااااااااااااااام

وحيدة امها وابوها
11-03-2008, 08:25 PM
شكرا لكي يالغاليه

Aum Dana
11-03-2008, 11:37 PM
السلام عليكم
ودي أسألك عن كريمات لوريال لتفتيح البشرة هل هي زينة وله لا انا كنت استخدم كريمات أولاي ما حسيت انها فتحت لوني فهل كريمات لوريال من نفس المستوى او أيهم افضل أولاي أم لورال

بحرينيه سعوديه
11-03-2008, 11:46 PM
اجابات صفحة 116

عزيزتي بحرينية سعودية
بالنسبة للاثار استخدمي ماسك من العسل وعصير الليمون وقومي بعمل تقشير للبشرة مرة اسبوعيا بخلطة مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا وادهنيها وبعد ان تجف على بشرتك قومي بفركها باصابعك واشطفي وجهك بالماء البارد
ولا افضل استخدام الفازلين باستمرار للبشرة ولكن يمكن استخدامه عند الضرورة
باقي 3اسئلة اجاباتهم نازلة بعد شوية
وطبعا

مشكوره حبيبتي بس حبيت اسأل كيف اسوي الماسك اخلط عسل مع عصير ليمون <<< يعني ليمون لحاله اعصره وله كيفاستحملي اسألتي بس احب اكون دقيقه وتكون عندي الخلطه .. دقيقه :)
وبياض البيض والنشا والسكر اخلطهم مع بعض ؟!!وله كيف ممكن بالتفصيل اسفه عزيزتي ... بس احب اسأل كثير:)

ماما بطاطا
11-04-2008, 12:54 AM
دكتورة ابغى حل عندي مشكلتين
1- مسامات مفتوحة في الخدين
2-نفط سودا في الساقين ومسببة اسمرار وشعر تحت الجلد
وجزاكي الله كل خير

๓ŧģąℓэђ ĄĻħЄℓάℓέh
11-04-2008, 02:16 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
دكتورتنا الغالــــــــــــــــــــيه
صديقتي بشرتها دهنيه ويطلع بها حبوب
صفر..وصفلها الدكتور
رتين أ
أالدوكين فورت4.\.
أالفاكورت
صابونه كبريت
وتستخدمهم باليـــــــــــــــــــــــــــــل
أبي أسألك استخدامهم زين ومافيه ضرر وله مفعول
والله يعطـــــــــــــــــيك العافيه..

تبوك
11-04-2008, 02:37 AM
يسلموأختي بس حبيت اطلب منك خلطه تبيض لان زواج اخوي في الجازه وابي اطلع ملكات جمال

randa nda
11-04-2008, 05:26 AM
صباح الورد
عزيزتي نيني كات
الحمص المطحون هاتلاقيه في السوبر ماركت في المكان اللي فيه البقوليات العدس والفول وكدة يعني واعملي كية تكفي 3 او 4 ايام بالكتير وتحفظيها في التلاجة
عزيزتي باتي
لاشكر على واجب ياقمر وشكرا لمشاعرك الطيبة
عزيزتي وحيدة امها وابوها
لاشكر على واجب
عزيزتي ام دانا
في الغالب كل كريمات التفتيح اللي بتنتجها شركات التجميل المعروفة بيكون تركيبها متشابه يعني لو ما شفتيش نتيجة من اولاي في الغالب موش هاتشوفي نتيجة من لوريال
عزيزتي بحرينية سعودية
بالعكس انا يهمني انك تفهمي الخلطة مظبوط علشان تعمليها صح
شوفي ياستي بالنسبة لليمون والعسل بتخلطيهم مع بعض بمقادير متساوية وتقلبيهم علشان العسل يدوب في الليمون
وبالنسبة لخلطة بياض البيض هاتضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشا يعني لو بياض البيض كان ملعقة تضيفي ملعقة سكر وملعقة نشا هايتكون عندك خلطة كريمية تقدري تستعمليها بسهولة

randa nda
11-04-2008, 05:42 AM
عزيزتي ماما بطاطا
بالنسبة للمسامات في الخدين اهم حاجة المحافظة على غسل البشرة بالصابون على الاقل مرة واحدة يوميا
عمل ماسك يومي مكون من العسل والليمون وعصير البقدونس بمقادير متساوية
بالنسبة للمسام في الارجل يجب عدم استعمال الموس او الكريمات لازالة الشعر واستخدام الحلاوة وبعد حوالي اسبوع من نزع الشعر قومي بعمل سنفرة بياض البيض اللي طريقتها في اخر اجابتي السابقة وكرريها مرة او 2 اسبوعيا لحد ماتشيلي الشعر تاني
ولو في مرة زرتي المدينة اتصلي بي علشان تاخدي كريم ابطاء نمو الشعر
عزيزتي متغلية الهلالية
الكريمات اللي ذكرتيها خطر جدا انها تستخدم مع بعض الا اذا كان فيه اشراف طبي يعني لو الدكتور هو اللي وصفها تستعملها بس تخلي بالها لو فيه اي حاجة موش طبيعية بتحصل في بشرتها ترجع له على طول واكيد هايكون قالها تخلي بالها من الشمس وتستخدم واقي
عزيزتي تبوك
مبروك لاخوكي وعقبالك لو كنتي لسة بنوية
ارجعي لصفحة 32 هاتلاقي في اخر الصفحة برنامج كامل لعروسة ان شاء الله يفيدك جدا

๓ŧģąℓэђ ĄĻħЄℓάℓέh
11-04-2008, 05:49 AM
طيــــــــــب وش تنصحينها به ..
غيرالكريمآت هاذي
الله يجزاك ألف خير

عبرات الرحيل
11-04-2008, 06:16 AM
دكتوره انا عندي كفوف يديني حوالين منطقة الاظافر سمار مع العلم اني بيضاء البشره اتمنى انك تلاقين لي الحل؟؟ بانتظارك جزاك الله خير

randa nda
11-04-2008, 09:47 PM
عزيزتي متغلية الهلالية
الافضل تتابع مع طبيبها مادامت فعلا بتتعالج لو بطلت علاج مع الدكتور وماشافتش منه نتيجة ممكن ساعتها اوصفلها حاجة تانية

مثل العسل 2009
11-04-2008, 09:53 PM
موفقين

محبوبه بس قموره
11-04-2008, 10:20 PM
مساء الخير د/ ندا كيفك وكيف اخبارك ...انبسط لما عرفت انو عندنا دكتوره في منتدانا واخيرا الله يوفق ويجزاك عن البنوتات خيرا ...المهم انا بختصار بيضاء بس في هالات هائله عندي وملحوظه لو احط على بشرتي بويه بيضاء تبين هذا اولا وبعد عندي في وحد من خدي كلف ومضايقني وانا بشرتي عاديه مو جافه ولادهنيه ...ولما استخدم كريمات تقشير وتبييض فرق السماء عن الأرض بين رقبتي ووجهي مايتوحد لونها المطلوب بعد اذنك
كريم توحيد اللون بين الوجه والرقه واذا فيه للجسم كله مافي مانع ..
كريم للهالات
وكريم للكلف
واخر طلب صغيرون مو طلب عفوا استشاره شو رايك في نيوتروجينا ماسك مع غسول اللي لونه ازرق ونصف ابيض...وبعد الكولاجين مفيد للبشره مع اني استخدمته قبل زواجي وحسيت بتحسن فضيع في البشره ...وشكرا طولت اعذريني

اموله2008
11-05-2008, 12:21 AM
اهلين يا دكتوره ابي اسالك كيف اشيل الرؤس السودا من الانف لاني سويت تنضيف بشره ولا راحت

*المميزه*
11-05-2008, 12:47 AM
عزيزتي المميزة
اشكرك و بالنسبة للرؤوس السوداء افضل شئ انك تعرضيها يوميا للبخار وبعدين تمسحيها بقطنة مبللة بالماء الدافئ وبعدين تحطي عليها خلطة مكونة من النشا والخل وسيبها لحد ما تنشف وبعدين تفركيها وتغسليها
اما بالنسبة لالتهاب بصيلات الشعر فنصيحتي انك تستعملي الحلاوة لازالة الشعر وبعدين تعملي ماسك من النشا وماء الورد مباشرة بعد ازالة الشعر واسبوعيا تعملي مرة سنفرة من كميات متساوية من بياض البيض والسكر والنشا وتدهنيها وبعد ما تنشف تفركيها كويس وتشطفيها بالماء كمان اعملي ماسك مرتين اسبوعيا من الليمون والعسل

الله يعطيك العافيه ويجزاك الفردوس الاعلى
بس السنفره اسويها مره وحده بالاسبوع.......؟؟؟
والماسك مرتين مو.....؟؟؟
يعني هذي تزيل الاثار بإذن الله
الله يوفقك دنيا وآخره اذا راحوا رح ادعي لك طووووووووووووول حياتي

ومعليش على الاسئله ........!!!!

مشكوووووووووورة يالغلا

ركضنا في زمن خاين
11-05-2008, 01:29 AM
:057::042:انا مرة خايفة بشرتي فيها كلف ونمش وانا عمري صغير ولا المشكلة بشرتي حساسة:0103:

فادية الشدي
11-05-2008, 01:37 AM
شكرا لكي انا بشرتي ملايئه باالقشور بماذ تنصحيني وابغي خلطه لتنعيم الشعر مشكوره جدا

*نـبـع الـغـلأ*
11-05-2008, 01:59 AM
الله يعطيك العافيه عندي 3اسئله
1ما افضل كريم لاثاااااااااااار حب الشباب (يش رايك بالرتن اي للاثار)
2-ماافضل كريم للكلف العميق؟
4-ايش رايك بحبوب التبييض اريد ان استخدمها بس خايفه:0132: هل لها اضرار؟

فراشه كيوت2009
11-05-2008, 02:39 AM
يسالك عن خلطه كريم دفيرين مع الدوككين فورت وريبر
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خلطه دكتور تصلح للجسم والركب

فراشه كيوت2009
11-05-2008, 02:46 AM
الله يجزاك الجنه ولايحرمك الاجر دنيا واخره ويبارك لك في زوجك واولادك اذا كنتي متزوجه ويزرقك اذا ماتزوجتي بالزوج الطيب
هذي الخلطه شورايك فيها http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=1434894

randa nda
11-05-2008, 03:45 AM
نبدا بسم الله اجابات الاسئلة في صفحة 120
عزيزتي عبرات الرحيل
حافظي على ترطيب يديك خاصة في ايام الشتاء ولو مافيش مرطب معين متعودة عليها استخدمي دهان مكون من الجليسرين وعصير الليمون واعملي سنفرة للاماكن الغامقة فيها مرتين اسبوعيا باستخدام خلطة من كميات متساوية من بياض البيض والسكر والنشا تخلطيهم كويس وتدهنيهم وبعد ربع او نص ساعة تفركيها كويس وتغسليها بالماء
عزيزتي مثل العسل
شكرا لمرورك
عزيزتي محبوبة بس امورة
لو تقصدي بالكريمات اللي انا باعملها ففيه عندي علاج للهالات وعلاج للكلف بس المشكلة اني موش باشحن يعني التسليم بيكون داخل المدينة اما لو قصدك كريمات من اللي موجودة في السوق فانا ماقدرش اضمن حاجة منها بس ممكن اقولك على وصفات سهلة ونتايجها مضمونة لو عملتيها صح وبانتظام
بالنسبة للهالات انقعي كمية من شرايح الخيار في زيت اللوز لمدة 12 ساعة او يوم لان دلوقتي الدنيا ساقعة وبعدين صفيها واستخدمي الزيت الناتج لدهان الهالات مرتين يوميا وياريت بعد اسبوعين من المداومة تبلغيني بالنتيجة
وبالنسبة للكلف انقعي ملعقة من الفجل المبشور في ملعقتين من عصير الليمون لمدة 48 ساعة وبعدين صفيها واستخدمي السائل الناتج لدهان الكلف مرتين يوميا
بالنسبة لغسول نيتروجينا مافيش منه مشكلة يعني لو مرتاحة عليه استمري
اما بالنسبة للكولاجين فانا موش من انصاره
وبالنسبة لتوحيد لون الجسم فيه خلطة سهلة ولذيذة عبارة عن صابونة غار مبشورة وتخلطيها مع فنجان زيت زيتون وفنجان زيت لوز وفنجان ماء وردتخلطيها كويس وتسيبيها يوم كامل قبل ماتستعمليها وبعد كدة تحفظيها في التلاجة
دي ياستي بتستعمليها اثناء الاستحمام بانك تعرضي جسمك للبخار لتفتيح المسام وبعدين تدهني جسمك بيها وتسيبيها حوالي ربع ساعة وبعدين تدعكي جسمك كويس بالليفة وبعد الاستحمام تدهنيه بخليط من الليمون والجليسرين
عزيزتي امولة
بالنسبة للرؤوس السوداء افضل شئ انك تعرضيها يوميا للبخار وبعدين تمسحيها بقطنة مبللة بالماء الدافئ وبعدين تحطي عليها خلطة مكونة من النشا والخل وسيبها لحد ما تنشف وبعدين تفركيها وتغسليها
كمان ممكن تعملي ماسك يومي مكون من عصير طماطماية وملعقة صغيرة من الجليسرين
عزيزتي المميزة لاشكر على واجب ويارب تفيدك الوصفة
وايوة السنفرة مرة اسبوعيا بس لو حبيتي تعمليها مرتين او اكتر مافيش مشكلة وبرضه الماسك مرتين اسبوعيا لكن لو زودتي مافيش مشكلة
عزيزتي ركضنا في زمن خاين
انا ماقدرش اقولك اذا كانت بشرتك حساسة ولا ايه بس جربي الوصفة اللي ذكرتها في اجابتي السابقة عن الكلف لانها مفيدة للكلف والنمش ايضا
عزيزتي فادية الشدي
قبل ما اقولك الوصفة حابة اتاكد ان بشرتك جافة
وبالنسبة للشعر اعملي حمام زيت مرة اسبوعيا بخلطة مكونة من مقادير متساوية من زيوت اللوز والخروع والزيتون
عزيزتي نبع الغلا
بالنسبة للاثار الكونتراكتيوبكس مكوناته امنة ونتايجه كويسة
اما  للكلف فانا ماضمنش غير الكريم اللي باعمله
وبالنسبة لحبوب التبييض لحد دلوقتي الابحاث اللي موجودة عنها لم تذكر  اي اضرار ومع كدة انا موش من انصارها لانها بتغير في كيماويات الجسم فلازم هايكون لها تاثير سلبي حتى لو لم يتم اكتشافه بعد
عزيزتي فراشة كيوت
الخلطة الاولى ممكن اوافقك عليها للركب والاكواع بس للوجه والجسم لا
اما خلطة المنطقة الحساسة فلا اوافق عليها ابدا لاحتوائها على نسبة عالية من الكورتيزون وصاحبة الموضوع ذاكرة ان بقالها سنة ونص بتستخدمه ودي مدة طويلة جدا وده دليل على انها لو سابتها بترجع اسوا من الاول

❀ неекѕ₡ ❀
11-05-2008, 03:50 AM
موفقه

محبوبه بس قموره
11-05-2008, 12:40 PM
مشكوره دكتور /رندا

*نـبـع الـغـلأ*
11-05-2008, 02:48 PM
اختي ايش رايك بالخلطه هذه
رتـــــــــن اي +اولدكيــــــــــن فورت +افالون ؟؟؟؟؟؟؟؟ (https://alfrasha.maktoob.com/showthread.php?t=736950)
علما ان ان بشرتي فيها اثار حب شباب وكلف هل تصلح او لا لاني خايفه من استخدامها فياليت تفيديني وشكرااااااا

randa nda
11-06-2008, 06:23 AM
عزيزتي ناعمة
شكرا لمرورك وربنا يوفقك ومن الاشياء الموجودة في توقيعك واضح انك اسم على مسمى
عزيزتي محبوبة بس امورة
لاشكر على واجب المهم تشوفي نتيجة ترضيكي
عزيزتي نبع الغلا
بلاش الخلطة دي لانها قوية جدا على البشرة واستخدامها بيتحول الى ماساة بالذات للبشرة الحساسة ولا يجب استخدامها ابدا الا تحت اشراف طبيب يكون عارف نوع البشرة اللي بيتعامل معاها

باتي 2008
11-06-2008, 02:48 PM
مساء الفل عل حبيبة قلوبنا رندة حبيت اسالك اليوم على المشكلة المطروحة هل صح التلك بيعمل سرطان؟
وتانيا اختي بتعاني بالام بقرب المتانة فوق يعني في الخصر على الجهة اليسرى ان شاء الله فهمتنيني وحابة تعرف شو هذا ان شاء الله تقدري تردي والله يخليك

منة الله 19
11-06-2008, 09:41 PM
مرحبااااااااما قدرت ارد لانو النت كان عطلان الوصفة بتاعت البقدونس لراح استخدمها بس عندي سؤال هوا لو انا استعملت الوصفة اسبوعين يبان تحسن انا مش عرفة ليه كل مانابو النمش بيغمق ويوضح ولو كان وراثي ما فيش امل من انو يخف على فكرة انا بستخدم واقي اسمو سكن جارد
عزيزتي منة الله
طبعا انا فاكراكي بس فيه سؤال موش فاكرة اذا كنت سالتهولك قبل كدة وهو هل النمش ده وراثي لانه لو وراثي يبقي اكيد موش هايختفي لكن لو طارئ على بشرتك يبقى فيه امل اهم حاجة انك متمليش وماتستعمليش اي مركب غير لما تتاكدي ان مكوناته مافيش منها ضرر وطبعا انا اساعدك في الموضوع ده
دلوقتي مادامت خلطة الفجل ماجابتش نتيجة نجرب البقدونس وكله من طبق السلطة
اخلطي كميات متساوية من عصير البقدونس والليمون والعسل وادهنيها مرة او مرتين يوميا برضه اسبوعين وقوليلي ايه الاخبار وطبعا خلال الاسبوعين لو حسيتي انه غير مناسب لبشرتك وقفيه وقوليلي لان واضح ان بشرتك من النوع الحساس جدا

انا بنفس موضوعك هاد قرات هاي الوصفة تنفع للنمش وزيت الخوع مش بيزيد شعر الوجه ومين احسن هاد ولا البقدونس
بالنسبة لزيادة الصبغة فى اجزاء معينة من الجسم يعنى الكلف وايضا النمش
فيه وصفتين
زيت لوز مر+زيت خروع+زيت زيتون ويدهن الكلف يوميا من المساء للصباح
لوسمحتي انا لما بشتري زيت الخوع بيكون جامد هوا ولا لا
مشكورة غلبتك معايا بس ازا مضايقة امانة سامحيني

nsa700
11-07-2008, 03:01 AM
السلام عليكم دكتورة
الله يعطيك العافيه موضوع جدا رائع
عندي سؤالين:
بالنسبة لتبيض الأسنان نستعملها كل يوم لاني سمعت ان بيكربونات الصوديوم تأثر على مينا الاسنان
و حمض السالسيليك ينفع للباط
شكرا :090:

Malak289
11-07-2008, 11:49 AM
د. ندى انا سجلت بس في المنتدى عشان اسألك واتمنى تساعديني لاني يأست مو لاقية حل. انا من جوانب الانف لين الدقن بشرتي اغمق بكثير من باقي وجهي. استخدمت اشياء كثير من كريمات تبييض وتقشير بس مافي فايدة. تعبت كثير وعرسي بعد شهرين. احس بالخجل لما حد يطالعني مع اني قمر لكن كثير مأثرة هالمشكلة على شكلي ونفسيتي. اريد حل بس ماريد فيه صبغة اكسجين ولا كبسولات فيتامين اي. انا دايما احط واقي شمس بس احس اللون مستحيل يروح. شو الحل؟؟

Malak289
11-07-2008, 12:00 PM
د. ندى انا سجلت بس في المنتدى عشان اسألك واتمنى تساعديني لاني يأست مو لاقية حل. انا من جوانب الانف لين الدقن بشرتي اغمق بكثير من باقي وجهي. استخدمت اشياء كثير من كريمات تبييض وتقشير بس مافي فايدة. تعبت كثير وعرسي بعد شهرين. احس بالخجل لما حد يطالعني مع اني قمر لكن كثير مأثرة هالمشكلة على شكلي ونفسيتي. اريد حل بس ماريد فيه صبغة اكسجين ولا كبسولات فيتامين اي. انا دايما احط واقي شمس بس احس اللون مستحيل يروح. شو الحل؟؟

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0