المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسئلي تجدي الجواب مع خبيرة البشرة د.ندا

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14

^_^الوردة الندية
11-07-2008, 02:24 PM
السلام عليكم . ابسأل خبيرة البشرة ..
بشرة وجهي مختلطة وفيها حب شباب متفرق على الوجه بعضها ناعمة وبعضها كبيرة ولونها أحمر ودائما منطقة الخدين تكون حمراء وبعض الاحيان يحدث لي جفاف بالبشره وأضع زيت زيتون لكن ما يرطب لي الجفاف وأحيانا حكة .. ارجو منك الفائدة والنصيحة لإزالة حب الشباب من وجهي وجزاك الله خيرا..وكذلك صابونة البابايا هل هي تناسب وجهي أم تسبب له أضرار . ونفس الصابونة تصلح للجسم أم لا ودي استعملها بس خائفة وشكرا..

randa nda
11-08-2008, 08:37 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الفل يابنات
والله وحشتوني لان امبارح النت كان قاطع عندي ماعرفتش اجاوب اسالتكم وعموما هم موش كتير وباذن الله نخلصهم مرة واحدة
عزيزتي باتي
انا موش عارفة ايه بالظبط المعلومة اللي سمعتيها لو قريتيها عن التلك لكن عموما احتمال حدوث سرطان بسبب التلك او غيره من البودرات اللي بنستعملها قاصر على ادخال هذه البودرة الى داخل المهبل مما يؤدي الى التصاق جزيئاتها بالغشاء المخاطي المبطن له مما يسبب حدوث التهابات وتقرحات وتكرار هذا لفترات طويلة قد يؤدي الى حدوث سرطان
بس يا ستي هي دي الحكاية باختصار وانا مافتكرش ان فيه واحدة بتدخل بودرة التلك او غيرها من البودرات جوة نفسها
اما بالنسبة للمغص اللي بتشتكي منه اختك فطبعا انا موش عارفة مكانه فين بالتحديد بس يعني من وصفك فيه احتمالين
اولهم انه يكون مرتبط بالدورة الشهرية لان بعض البنات بتحس بمغص فترة التبويض اللي هي قبل نزول الدم بحوالي اسبوعين وفي الحالة دي المغص بيتنقل يعني يكون شهر يمين وشهر شمال
او فيه احتمال انه يكون قولون فلو ادتيني معلومات اكتر يمكن اقدر اعرف
عزيزتي منة الله
حمدا لله على السلامة ومعلش النت بيعمل فصول بايخة معانا كلنا
شوفي لو النمش وراثي موش هايختفي نهائيا بس زي ماقلتلك ممكن يتحسن بدرجة ملحوظة وان شاء الله الفروض ان في خلال اسبوعين تشوفي من خلطة البقدونس نتيجة
وبالنسبة للوصفة اللي فيها زيت خروع بتجيب نتيجة مع بعض البشرات ومع بعض البشرات بتؤدي فعلا الى زيادة شعر الوجه
وزيت الخروع المفروض انه سائل لزج موش جامد يعني موش قطع زي الزبدة او الشمع لاسائل غليظ وممكن في البرد يجمد او تلاقي فيه فتافيت شبه السمن
وانا موش متضايقة منك بالعكس انا سعيدة باسالتك
عزيزتي nsa700
فعلا استخدام البيكربونات لفترات طويلة ممكن يضعف المينا لانها بتعتبر سنفرة قوية يعني انتي ممكن تستخدميها لمدة اسبوعين او شهر يوميا وبعدين كفاية مرة اسبوعيا
وحمض السالسيليك بلاش منه للباط لانه منطقة حساسة ماتستحملش وممكن يسبب لها التهاب يسودها اكتر
عزيزتي ملاك
ربنا يتمم لك بخير وشكرا جدا انك سجلتي بس علشان تساليني ويارب تستفيدي من موضوعي ومن باقي اقسام المنتدى
بس حابة اعرف منك حاجة هل السمار ده خط ولا المنطقة كلهابين الانف والدقن غامقة ومن امتى والحكاية دي عندك وايه الطريقة اللي بتستخدميها في ازالة الشعر من المنطقة دي وباذن الله اول اجاباتك ما توصلني اقدر اقولك وصفة تنفعك

randa nda
11-08-2008, 08:44 AM
عزيزتي الوردة الندية
نبدا بصابونة البابايا هي في حد ذاتها صابونة مافيش منها مشاكل وكونها تناسبك او لا ده انتي اللي تحدديه لما تستعمليها ولو ناسبت وجهك يبقى اكيد هاتناسب جسمك لان الوجه اكثر حساسة من الجسم
بالنسبة للحبوب جربي ماسك من العسل وعصير الجزر يوميا وبعد اسبوعين بلغيني بالنتيجة اما بالنسبة لترطيب البشرة لو فعلا زيت الزيتون موش بيعمل حاجة جربي خليط من كميات متساوية من زيت الزيتون والجليسرين وماء الورد وبلغيني بالنتيجة

فراشه كيوت2009
11-08-2008, 09:12 AM
الساليك يادكنوره ياعسل يقولو بجيب تاكل في الانسجه ووحده من البنات تقول انها ماعاد قدرت تمشي على ركبتها بسبب الكريم هذا
صح او لاوالله يجزاك
وكمان وايش حل اثار العنقز الجدري المائي
والسولايت اللي تحت الصدر ممكن له حل
وماحل الاتلتهابات اللمتكرره للمنطقه الحساسه من جوا وبر وهل لها علاقه بكون اني مررررره عندي حساسيه مخيفه شخصها دكتور ارتكاريا مزمنه

فراشه كيوت2009
11-08-2008, 09:16 AM
دكتور بما ان عندي ارتكاريا مزمنه اليي الاشياء الي تخففها يعني انا ماقدر البس اي ملابس لازم شئ ناعم والا صرت احك جسمي زي المجروبه والاكل له علاقه وعلى فكره قاللي دكتور ماله علاقه لانها كمان عنحي حساسيه في الانف والعيون
عادي اقدر استخدم خلطات تبيض والا بس طبيعه ولما تجي لي حبوب زي اي بنت بتسبب حمار حولها وتسبب حكه ولما يلمسني احد لو لمس خفيف تقولين تعرضت لضرب جامد وتسلمي يادكتور ه عارفه ثقلت عليك بس انتي قلبك كبيرررر والله يسعد ايامك ويفرج همومك من حيث لاتعلمين

ليــــــــــآن
11-08-2008, 09:29 AM
ياقلبي انا لسه والد .. وعندي اسمرار في مناطق كثيررررررررررررره أهمها المنطقه الحسااسه
مررررررررررره سودا سووداء جدآ وليست سمراء والله من جد الشي هذا تاعبني ياريت تسااعديني إذا تقدري .. وانا رايحه لزوجي الاسبوع الجاي :042:

أتمنى تفيديني بأسرع وقت لأي شي يسعاد في صفائهاا ويخليها بيضه (( أهم شي المنطقه الحساسه ))

Malak289
11-08-2008, 09:38 AM
د. ندى السمار اللي عندي في المنطقة كلها وهو موجود من زمان بس خفيف. قبل سنة تقريبا صار واضح جدا. وانا اشيل الشعر في المنطقة بالملقط.

& كلي احساااس &
11-08-2008, 05:05 PM
دكتوره ابغي شي اوخلطات تشد البشره وتمنع السيلولايت لاني انا ماني جدا ضعيفه ولا مليانه واحس بشرتي ماهي مشدوده وسمعت عن خل التفاح انه ينفع بس ريحته مره قويه اقدر اخففه بماء ورد وكيف افضل طريقه لاستخدامه.......
وتشكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااات

^_^الوردة الندية
11-08-2008, 07:10 PM
شكرا لك يا دكتورة أن شاء الله اعمل بنصيحتك
وجزاك الله خيرا..

ام مروان ومرام
11-08-2008, 07:52 PM
اايش تنصحين نستخدم في فصل الشتاء عارفه الجو برد والبشره واليدين والارجل والوجه والجسم يتغير&&&&& مائه وثمانين درجه

shimokarim
11-08-2008, 09:07 PM
انا فرحانه بيكى اوى
ربنا يكرمك يارب وبالنسبه لمشاكل البشرة فانا من اول راسي لغايه رجلى مفيش مكان مفيهوش مشاكل بشرة
بس اهم حاجه او اهم حاجتين
الاول الشعر الزائد بالوجه والجسم انا عندى هرمون الذكورة كان عالى وظبطته ودلوقتى بعمل ليزر هوا في نتيجه بس بطيئه
انا عامله خلطة من نبات السعد وزيت الزيتون وبوهم نفسي انها بتخف الشعر من ايدى ورجلى بس مجربتهاش على وشي
تانى حاجه مضيقانى اوى الخطوط البيضا لانها فجسمى كله وبالاخص ذراعى مخليه شكله قبيح وانا بيضا وهيا باينه اوى
لو تقدرى تساعدينى ربنا يكرمك هاستنى ردك واكمل بقيه مشاكلى

ام ريناد200
11-09-2008, 01:31 AM
مرحبا ويعطيك العافيه

انا بشرتى دهنيه واستخدم صابونة نيتروجينا شوو رايك اظل عليها او اغيرها

ثاني ابغى علاج طبيعي لائار حب الشباب والبقع البنيه با الوجه

ثالثا مارايك با استخدام منقوع اللبان للبشره هل هو يفبدها اولا

وجزاك الله خير

السويديه*
11-09-2008, 04:45 AM
هلا والله
ممكن تفيديني كيف نقدر نتخلص من المناطق السوده اللي فالجسم ..سواء فالمناطق الحساسه او اي مكان ثاني فالجسم ؟..

randa nda
11-10-2008, 07:58 AM
معلش يا بنات سامحوني بس مشغولة جدا اليومين دول ومش عارفة اقعد اجاوب الاسئلة بس ان شاء الله موش هاتاخر عليكم
دعواتكم

randa nda
11-10-2008, 07:58 AM
معلش يا بنات سامحوني بس مشغولة جدا اليومين دول ومش عارفة اقعد اجاوب الاسئلة بس ان شاء الله موش هاتاخر عليكم
دعواتكم

فراشه كيوت2009
11-10-2008, 12:36 PM
الله يرجعك بالسلامه ويكون المانع خير

المناجيه
11-10-2008, 02:28 PM
مرحبا دكتوره ........
حبيت اسألك اذا فيه كريم اساس طبي مايأثر على البشره يعني احطه طول اليوم وانام فيه زي كريم اولاي للتفتيح بس مايعدم البشره بمعنى اصح يكون مغذي لها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعطيك العافيه ياقمر

بنوته زي العسل
11-10-2008, 02:31 PM
الله يعطيك العافيه :)

randa nda
11-10-2008, 05:05 PM
فراشاتي الحلوين
بجد لما يعدي يوم من غير ماجاوب على اسالتكم باحس زي التلميذة اللي عندها واجب وماعملتهوش علشان كدة كل ما الاقي فرصة هادخل وان شالله اجاوب سؤال واحد
عزيزتي فراشة كيوت
السالسيليك يعتبر مقشر كيميائي للبشرة استعماله بدون اشراف طبي وفي اماكن حساسة او لبشرات حساسة لفترات طويلة اكيد هيؤذي البشرة لكن استعماله للاماكن التي تحتاج فعلا الى تقشير بين وقت والتاني زي الكوع والركبة مافيش منه ضرر باذن الله
بالنسبة لاثار الجديري المائي استخدمي دهان مكون من عصير الليمون والعسل وزيت اللوز ولو لقيتي جيل الصبار ملعقة صغيرة من كل حاجة وتضيفيلهم محتويات كبسولة فيتامين اي
اما السيليولايت تحت الصدر دي غريبة شوية لان السيليولايت في الغالب بيكون في الفخد والذراع فهل انت متاكدة ان اللي تحت الصدر ده سيليولايت اوصفيهولي
بالنسبة للارتيكاريا يفضل ان لبسك يكون من الاقطان الطبيعية و بلاش خلطات كريمات الا باشراف طبي او على الاقل اساليني وانا اقولك والخلطات الطبيعية برضه اعمليلها اختبار حساسية الاول وان شاء الله اروق بس شوية واقولك على شوية نصايح بالنسبة للموضوع ده
وللحساسية في المنطقة الحساسة ممكن تعملي حمام مقعدي مرة او مرتين يوميا بالماء الدافئ المضاف اليه القليل من خل التفاح

دلـــــع انثـــى
11-10-2008, 05:44 PM
ابي كريم ينظف البشره ويخليها صااااااااافيه ونضره
بصراحه المكياج اهلك بشرتي بالكليه
الله يخليك ردي علي بسرعه

ألماس حائل
11-10-2008, 05:44 PM
ابغى علاج الرؤوس السوداء في الانف

دلـــــع انثـــى
11-10-2008, 06:27 PM
للرفع

Malak289
11-10-2008, 08:28 PM
دكتورة للحين انتظر الرد...اتمنى القى الرد قريب ....الله يحفظج

‏شُمۈخ ملڪـہ,
11-10-2008, 08:35 PM
بشرتي حساسه وملياااااانه حبوب صغار 00
ابغى استخدم رتن A بس يقولوا مايناسب البشره الحساسه ويسبب اكزيما؟؟؟
الحل دكتووووورة

‏شُمۈخ ملڪـہ,
11-10-2008, 08:36 PM
وجاافه مو بس حساااسه

منة الله 19
11-10-2008, 08:53 PM
مشكورة يا عسل وربنا يوفقك
بس نسيت احكيلك اني بحبش العسل على الوجه
اخلطي كميات متساوية من عصير البقدونس والليمون والعسل

يعني لو شلت العسل بتنفع الخلطة

Aum Dana
11-10-2008, 08:58 PM
مشكورة دكتورة على الإجابة على اسألتي وعندي سؤال ثاني بعد إذا ماعليك امر
أنا استخدم صابونين لغسل وجهي واحد مقشر وهو غسول يومي لتقشير الوجه من ماركة كلين اند كلير والثاني من أولاي لتفتيح البشرة تنصحيني أستخدم اي واحد فيهم لصباح وأي واحد لليل

shimokarim
11-10-2008, 09:57 PM
انا فرحانه بيكى اوى
ربنا يكرمك يارب وبالنسبه لمشاكل البشرة فانا من اول راسي لغايه رجلى مفيش مكان مفيهوش مشاكل بشرة
بس اهم حاجه او اهم حاجتين
الاول الشعر الزائد بالوجه والجسم انا عندى هرمون الذكورة كان عالى وظبطته ودلوقتى بعمل ليزر هوا في نتيجه بس بطيئه
انا عامله خلطة من نبات السعد وزيت الزيتون وبوهم نفسي انها بتخف الشعر من ايدى ورجلى بس مجربتهاش على وشي
تانى حاجه مضيقانى اوى الخطوط البيضا لانها فجسمى كله وبالاخص ذراعى مخليه شكله قبيح وانا بيضا وهيا باينه اوى
لو تقدرى تساعدينى ربنا يكرمك هاستنى ردك واكمل بقيه مشاكلى

again

ام ريناد200
11-10-2008, 11:53 PM
موفقه وعسى المانع خير

وبا انتظار اجووبكتك

اموره العالم
11-11-2008, 12:26 AM
حبيبتي افيديني عندي حبوب دهنيه تحت الجلد من غير رؤوس في منطقه الانف والذقن البعض يسميها زيوان اتمنى يكون لها عندك حل جذري وتسلمي

املي بربي
11-11-2008, 01:24 AM
دكتوره بشرتي دهنيه كلها حبوب ونمش ودي تدليني على كريم مابي خلطه

nsa700
11-11-2008, 02:21 AM
كيف حالك دكتورة؟
الله يعطيك العافيه
بما انه ماشاء الله تبارك الله عيني عليك بارده شكلك اصغر من عمرك عشر سنين ابغى اعرف السر؟
و عندي سؤال ثاني : اش رأيك بخلطة كريم سودو وزيت اللوز وهذا الرابط
https://alfrasha.maktoob.com/showthread.php?t=750709
و الله يوفقك

عشبة خضراء
11-11-2008, 02:25 AM
مشكووووورة
على الموضوووووع

بس حبيت اسألك عن خميرة البيرة هي نفسها الخميرة الفورية بتاعة الطبيخ ولا لا؟

randa nda
11-11-2008, 03:09 AM
ان شاء الله نجاوب اسئلة كتير دلوقتي
نبدا بسم الله
عزيزتي ام ليان
اهم حاجة لحماية المنطقة الحساسة من السواد والخشونة هي ازالة الشعر باستخدام الحلاوة وعدم استعمال الموس والكريمات كمان ممكن تعملي خلطة هي عبارة عن تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامها لجميع الاجزاء هي عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشا وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على جسمك كله بس خلي بالك مايكونش فيه شعر طويل تحت الباط او في المنطقة الحساسة وماتكونيش لسة شايلة الشعر منهم بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربع ساعة وبعدين تبداي تفركيه بالنسبة للوجه وتحت الابط والاماكن الحساسة هاتستعملي اصابع اليدين في عملية الفرك وبالنسبة للكوع والركبة استخدمي الليفة ولباقي اجزاء الجسم زي مانتي عايزة دي ممكن تعمليها مرة اسبوعيا بالاضافة الى دهنها يوميا بخلطة من الليمون والجليسرين
عزيزتي ملاك
لو حاولتي تفتكري كويس اكيد هاتلاقي ان السواد بدأ يظهر مع بداية استعمالك للملقاط يعني ابعدي تماما عن الملقاط طبعا انا عارفة ان ممكن يكون معدل نمو الشعر عندك سريع وعلشان كدة بتضطري تستعملي الملقاط يوميا لانه اسرع وسيلة بس صدقيني ده بيضر جدا لانه بيسبب السواد بالاضافة لانه بيزود معدل نمو الشعر وبيخليه خشن واسود تقيل
الحل انك تستعملي الحلاوة والشعرات المتناثرة ممكن تشيليها بالفتلة بدال الملقاط وانا شايفة انك من ابو ظبي يعني ناينفعش تاخدي كريم ابطاء نمو الشعر اللي باعمله بس حاولي تشوفي عند العطارين كريم لابطاء نمو الشعر ويكون من نبات السعد دي اول حاجة
تاني حاجة انك تعملي سنفرة مرتين او 3 اسبوعيا باستخدام خلطة بياض البيض والنشا والسكر اللي لسة ذاكراها في الاجابة السابقة
ويوميا اعملي ماسك بخلطة مكونة من مسحوق الحمص واللبن والليمون
وبعد اسبوعين طمنيني ايه الاخبار
عزيزتي كلي احساس
ممكن تخففي خل التفاح بماء الورد بنسب متساوية وتدهني الاماكن اللي عايزة تشديها وموش لازم تغسليه بعد كدة لكن لو بيضايقك انه يفضل على جسمك اشطفيه بعد نص ساعة
كمان ممكن تضيفيه لماء الاستحمام في البانيو وتنقعي نفسك فيه لمدة ربع ساعة ويكون الماء دافي وبعدين تشطفيه بماء بارد
عزيزتي الوردة الندية
لاشكر على واجب ومستنية اسمع منك النتيجة

randa nda
11-11-2008, 03:35 AM
عزيزتي دلع انثى
طبعا اول نصيحة انك تقللي من الماكياج ولتنظيف البشرة استخدمي لوشن جونسون للاطفال شوية في قطنة وامسحي وجهك هاتشوفي الفرق وعلشان النتيجة تبقى احسن استخدمي اللوشن وبعده التونيك ودول بتمسحي وجهك بقطنة مبللة بيهم واخيرا استعملي الكريم برضه جونسون
عزيزتي الماس حائل
للرؤوس السوداء اعملي حمام بخار يوميا وبعدين ادهنيها بخلطة مكونة من عصير طماطماية وملعقة صغيرة من الجليسرين
عزيزتي الشاطئ الجريح
فعلا الريتينa لا يناسب البشرة الحساسة ولا يجب استعماله الا باشراف طبي ولعلاج الحبوب في بشرتك او انتي من المدينة هاينفعك علاج حب الشباب اللي باحضره ولو من مكان تاني استعملي ماسك مكون من العسل وعصير الجزر ولو حسيتي بعده ان بشرتك جافة امسحيها بقطنة مبللة بزيت الزيتون
عزيزتي منة الله
مافيش مشكلة ياقمر ممكن تشيلي العسل من الخلطة
عزيزتي ام دانا
لاشكر على واجب ويارب تستفيدي من اجابتي لكي وبالنسبة للصابون استخدمي المقشر صباحا والتفتيح مساء

randa nda
11-11-2008, 04:05 AM
معش يابناتجاوبت صفححة 124 قبل 123
دلوقتي دي اجابات صفحة 123
عزيزتي ام مروان ومرام
لو مجرد عناية عادية ومافيش مشكلة معينة كفاية جدا زيت الزيتون للحفاظ على ترطيب ونعومة البشرة
عزيزتي شيمو كريم
اهلا بيكي ويارب تكون فرحتك بي في محلها وياستي موش لوحدك اللي مليانة مشاكل بشرة كلنا كدة
بالنسبة للشعر الزائد السعد ممتاز وانا عاملة منه كريم بس خلطه بزيت الزيتون وهو مسحوق موش هايجيب نتيجة لانه لازم يتغلي علشان تستخرجي منه المادة الفعالة والطريقة انك بتجيبي ملعقة كبيرة من المسحوق وتغليها في كوب ماء وتسيبيها على نار هادية لحد الماء ويتبخر ويتبقى عندك حاجة زي الطين دي اللي بتدهنيها او تخلطيها بزيت زيتون وتدهنيها مباشرة بعد نزع الشعر بالحلاوة
بالنسبة للخطوط البيضا لو هي دي ستريتش ماركس لعلاجها جربي الوصفة اللي هاقولك عليها
تجيبي من عند العطار 100 جم لسان البحر وتطحنيها وتضيفي لها 200 مل من خل التفاح بس في اناء كبير لان بيحصل فوران لما نضيفهم لبعض تقفلي الاناء كويس وتسيبيه لمدة 8ايام وبعدين تصفيه وتستخدمي السائل الناتج لدهان العلامات مرتين يوميا
عزيزتي ارجوانة
صابونة جونسون غير مضرة لكن في نفس الوقت موش بتعالج دهنية البشرة او المسامات والصابونة اللي هاتفيدك هي صابونة الكبريت
عزيزتي ام ريناد
لو مرتاحة للصابونة اللي بتستخدميها تبقى كويسة ولو موش مرتاحالها استخدمي صابونة الكبريت
لاثار الحبوب والبقع بالوجه استخدمي ماسك مكون من عجينة حمص مع اللبن والليمون
وفعلا منقوع اللبان مفيد للبشرة حيث يعمل على تنقيتها
عزيزتي السويدية
للتخلص من المناطق السوداء في الجسم بنستعمل خلطة عبارة عن تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامها لجميع الاجزاء هي عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشا وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على جسمك كله بس خلي بالك مايكونش فيه شعر طويل تحت الباط او في المنطقة الحساسة وماتكونيش لسة شايلة الشعر منهم بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربع ساعة وبعدين تبداي تفركيه بالنسبة للوجه وتحت الابط والاماكن الحساسة هاتستعملي اصابع اليدين في عملية الفرك وبالنسبة للكوع والركبة استخدمي الليفة ولباقي اجزاء الجسم زي ماتحبي ده هاتستعمليه مرة واحدة اسبوعيا اما لتوحيد لون الجسم وتفتيحه تقدري تستخدمي الخلطة دي مرتين اسبوعيا ولو عايزة كل يوم مافيش مشكلة
وهي عبارة عن صابونة غار مبشورة ونخلطها مع فنجان زيت زيتون وفنجان زيت لوز مر وفنجان ماء ورد ونسيب الخلطة يوم كامل قبل ما نستعملها وبدون مانحركها وبعد كدة نحفظها في الثلاجة
الخلطة دي هاتستعمليها اثتاء الاستحمام لدعك جسمك بها باستخدام الليفة ويستحسن تعريض جسمك للبخار اولا وتركزي في الدعك على الاماكن الخشنة والغامقة وبعد الاستحمام تدهن بخلطة من الليمون والجليسرين
عزيزتي المناجية
لو انت من المدينة يبقى طلبك عندي وهو كريم تفتيح البشرة اللي باحضره وهو لتفتيح البشرة وواقي شمسي ومغذي ومرطب للبشرة وفي نفس الوقت يستخدم ككريم اساس لكن على حد علمي مافيش منتج في الاسواق بالمواصفات دي
عزيزتي بنوتة زي العسل
شكرا لمرورك

ام ود1
11-11-2008, 04:21 AM
هلا اختي مشكورة على المساعدة والموضوع الحلو

انا بعد فترة ابغى اولد واقوم بالسلامة انشاءالله وبغيت كورس عناية لبشرة الوجه والجسم في فترة النفاس وخصوصا الهالات السوداء عندي مشكلتي الابدية وعلى فكرة بشرتي عادية ومافيها حبوب بس صفراء وشاحبة واماكن غامقه طبعا من الحمل

انتظر ردك
وشكرا

shimokarim
11-11-2008, 04:25 AM
شكرا ياحبيبتى ربنا يكرمك بس الخلطة بتاعه لسان البحر مع خل التفاح معملتش معايا اى حاجه فكرت اشيلهم بالليزر بس هايبقى غالى اوى وغير كدا بتروح بنسبه 50% بس
انتى ايه رايك

shimokarim
11-11-2008, 04:27 AM
وبجد والله العظيم فرحانه بيكى جدا وربنا ان شالله هيجازيكى خير وكنت عاوزة اعرف عن كريم السعد دا لو عاوزاه اجيبه منين؟

randa nda
11-11-2008, 04:33 AM
واخيرا دي اجابات صفحة 125
عزيزتي امورة العالم
اللي بتوصفيه موش زيوان الزيوان هو الرؤوس السودا ولعلاج الحبوب الدهنية اللي بتوصفيها اعملي لبشرتك حمام بخار وبعدين ادهنيها بخليط من الليمون والعسل والجزر
عزيزتي املي بربي
لو كنتي في المدينة كنت قلتلك خدي العلاج اللي باعمله لكن منتج موجود في السوق ما فيش حاجة اقدر اضمن انها تكون امنة على بشرتك
عزيزتي nsa700
بتساليني يعني كاني نجمة سينيما وكلام كبير من ده
شكرا ياستي
اقدر اقولك ان عدم استخدامي للماكياج من اهم الاسباب اللي حافظت على شباب بشرتي لاني مابداتش احط اي حاجة غير بعد ماتخرجت من الكلية واللي حطيته بس احمر الشفاه والكحل لكن وجهي لحد دلوقتي وبعد العمر ده كله ماعملتش ماكياج كامل غير يوم خطوبتي ويوم فرحي
غير كدة المحافظة على الوزن ونوعية الاكل اللي مافيهاش لحوم ودهون وسكريات زيادة بالاضافة الى الجانب الروحاني اللي يخليكي عايشة دايما في سلام مع نفسك وراضية بكل اللي يريده ربنا مع المحاولة الدائمة لتحسين اوضاعك ويكون عندك هدف عايزة توصليله وبس خلاص كفاية كدة
اما بالنسبة للخلطة اللي ذكرتيها انا لاافضل استخدام الزيوت والكريمات في المنطقة دي لانها بتسد المسام وتسبب حبوب
عزيزتي عشبة خضرا
فعليا خميرة البيرة اللي باقصدها في الوصفات موش هي الفورية بس مجازا ممكن نقول اه لان مافيش غيرها واللي كنت باستعملها زماااان الظاهر انها مابقيتش موجودة

دائمة الترحال
11-11-2008, 10:04 AM
كيفك أختي عساك طيبه
لوسمحتي بسألك عن صابونة الطاوؤس
شو فوائدها وما هي الطريقه الصحيحه للأستخدامها

Malak289
11-11-2008, 03:49 PM
تسلمين دكتورة. راح اجرب الخلطات واخبرج بالنتيجة.
بس هل تقصدين الحليب او اللبن اللي هو الروب؟
بما اني راح اوقف استخدام الملقط...هل ممكن استخدم شرايح الشمع الجاهزة بدل الحلاوة؟ سمعت ان الحلاوة تسبب ترهل البشرة والشمع اسهل عموما بس اريد اتاكد اني اقدر استخدمه للوجه. الشي الثاني انا رحت على مركز نيوترشن اسأل عن شي لتأخير نمو الشعر وعطوني زيت الازولين المستخرج من البابونج. هل هو فعال؟ سامحيني علي الغلبة. الله يوفقج ويحفظج

miss noor
11-11-2008, 10:31 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كيفك يا دكتورة
شو اخبارك
معلش عندي سؤال
ممكن تعطيني أسم شامبوا كويس و مفيد للشعر الخفيف
عايزة شامبوا يكثف شعري
لأني ما حبش الخلطات ولا الزيوت
فعايزة حاجة سهلة يا رب يكون فيه

randa nda
11-13-2008, 06:48 AM
واهلا بكن اخواتي العزيزات
عزيزتي ام ود
ربنا يقومك بالسلامة ويسهل لك ولادتك باذن الله
في اخر صفحة 32 هاتلاقي برنامج كامل للعناية بالبشرة والجسم وعلاج الهالات ان شاء الله ينفعك جدا
عزيزتي شيمو كريم
انا موش من انصار الليزر وهاقولك على وصفة تانية غير لسان البحر جربيها يمكن ربنا يجعل فيها البركة وهي عبارة عن
نصف كوب زبدة كاكاو +4 ملاعق صغيرة شمع عسل نضعهم في اناء في حمام مائي لحد مايسيحوا وبعدين نضيف لهم ملعقتين كبيرتين من كل من زيت جنين القمح وزيت السمسم وملعقتين صغيرتين زيت فيتامين اي او محتويات 20 كبسولة ونخلطهم جيدا ثم نرفعهم من على النار وبعد ان يبرد يصبح كريم يمكن استخدامه مرتين يوميا لدهان التشققات
وبالنسبة لكريم السعد اعتقد ان اي محل عطارة كبير ومعروف بعمل الكريمات الطبيعية زي حراز مثلا ممكن يكون عنده 

randa nda
11-13-2008, 07:08 AM
عزيزتي دائمة الترحال
للاسف ماعنديش معلومات عن صابونة الطاووس غي الكلام اللي بيتقال عنها في المنتديات من انها صابونة مغربية جيدة للجسم وماقدرش ااكد او انفي الكلام ده لاني ماعرفش مكوناتها
عزيزتي ملاك
ان شاء الله اسمع منك قريب انك استفدتي من الخلطات وبالنسبة للحلاوة مابتسببش ترهل وما فيش منها اي اضرار ولو حابة تستخدمي الشمع ممكن برضه بيدي نفس نتيجة الحلاوة بس الشرائح الشمعية زي فيت مثلا بتسبب حساسية جامدة لبعض البشرات فالافضل انك تجربيها الاول على جسمك ولو مافيش منها مشاكل جربيها على جزء صغير من وجهك ولو ناسبتك استعمليها وبالنسبة للازولين المستخرج من الكاموميل موش من ضمن مواصفاته انه بيقلل نمو الشعر الا اذا فيه ابحاث جديدة ان ماطلعتش عليها
عزيزتي ميس نور
لو قلتلك ان فيه شامبو بيكثف الشعر يبقى باضحك عليكي
اللي اقدر انصحك بيه انك تستعملي شامبو للاطفال او صابونة زيت الزيتون وده علشان تحافظي على شعرك ان حالته ماتسؤش اكتر وعلشان تكثفيه مافيش مفر من انك تعمليله حمامات زيت
عزيزتي ارجوانة
صابونة الكبريت هي افضل صابونة للبشرة اللي بتعاني من الدهون الزايدة وهاتلاقيها في اي صيدلية

فراشه كيوت2009
11-13-2008, 02:32 PM
فراشاتي الحلوين
بجد لما يعدي يوم من غير ماجاوب على اسالتكم باحس زي التلميذة اللي عندها واجب وماعملتهوش علشان كدة كل ما الاقي فرصة هادخل وان شالله اجاوب سؤال واحد
عزيزتي فراشة كيوت
السالسيليك يعتبر مقشر كيميائي للبشرة استعماله بدون اشراف طبي وفي اماكن حساسة او لبشرات حساسة لفترات طويلة اكيد هيؤذي البشرة لكن استعماله للاماكن التي تحتاج فعلا الى تقشير بين وقت والتاني زي الكوع والركبة مافيش منه ضرر باذن الله
بالنسبة لاثار الجديري المائي استخدمي دهان مكون من عصير الليمون والعسل وزيت اللوز ولو لقيتي جيل الصبار ملعقة صغيرة من كل حاجة وتضيفيلهم محتويات كبسولة فيتامين اي
اما السيليولايت تحت الصدر دي غريبة شوية لان السيليولايت في الغالب بيكون في الفخد والذراع فهل انت متاكدة ان اللي تحت الصدر ده سيليولايت اوصفيهولي
بالنسبة للارتيكاريا يفضل ان لبسك يكون من الاقطان الطبيعية و بلاش خلطات كريمات الا باشراف طبي او على الاقل اساليني وانا اقولك والخلطات الطبيعية برضه اعمليلها اختبار حساسية الاول وان شاء الله اروق بس شوية واقولك على شوية نصايح بالنسبة للموضوع ده
وللحساسية في المنطقة الحساسة ممكن تعملي حمام مقعدي مرة او مرتين يوميا بالماء الدافئ المضاف اليه القليل من خل التفاح
يااحلى دكتور والله اني حبيتك في الله واالله يجزاك الجنه وفعلا انتي قلبك كبير وتتحملينا وشكر ا للقوت اللي تعطينا اياه من وقتك
انتظر نصايحك بالنسبه للارتكاريا وفعلا انا ماستخدم شئ الا طبي ومن عند دكتوره لاني بتحسس مرررررررره والله ماتتصوري كيف لكن انا عروسه واي عروس تبغى تهتم بنفسها عشان كذا معقدني الموضوع وعلى العمو م جوزيتي خيرا والله احبك في الله :0127:

Aum Dana
11-13-2008, 04:14 PM
هلا دكتورة
ياريت تكتبين لنا البرنامج تبعك للعناية بالبشرة من خلطات ومنتجات للي مثلي ما يحبون الخلطات اذا تقدرين يعني وما عليك كلافة

طـوق الياسـمين
11-14-2008, 06:35 AM
مرحبا دكتورة

انا طلعت لي حبة كبيرة في خدي احسها مليانة تحت الجلد
واليوم انفقعت وخرج منها سائل ابيض

ياليت تخبريني كيف اصرف معاها لاتقولي لي انظفها لأنها مرة توجعني بس ايش احط عليها

وشكرا لكِ

~فـ المحبةـراشة~
11-17-2008, 04:18 PM
دكتووووووووووووورة كيفك وحشتيني ؟؟!

*نـبـع الـغـلأ*
11-17-2008, 06:59 PM
ما افضل كريم لاثار حب الشباب؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Malak289
11-17-2008, 09:34 PM
سلام دكتورة...ان شاء الله صحتج بخير وامورج تمام
انا حابة اشكرج على الخلطة اللي عطيتيني ياها اللي هي الحمص واللبن والليمون. مع انه بديت من كم يوم لكن الحمدلله شفت تحسن وبستمر عليها ان شاء الله. في شي ثاني اقدر اضيفه يسرع التحسن او خلطة ثانية بالاضافة لهالخلطة ممكن تعطيني نتيجة اقوى واسرع؟
تسلمين يارب والله يحفظج

الملكة السمراء
11-17-2008, 09:58 PM
دكتورة منوووووووووووورة
1-لوسمحتي يادكتورة ممكن خلطة لتفتيح البشرة وتوحيد لونها وخاصة المناظق الحساسة
2- ثانيا خلطة لتساقط الشعر وتطويله

وشكــــــــــــــــــرا

randa nda
11-18-2008, 03:54 AM
عزيزاتي الفراشات
اخيرا مشكلة الكومبيوتر اتحلت والحمد لله ورجعت لكم تاني
عزيزتي فراشة كيوت
الف شكر لكلامك الجميل بجد خجلتيني وماعرفش انا ارد على الكلام الحلو ده ربنا يجازيكي خير
بالنسبة للارتيكاريا شوفي انت اكيد عارفة حاجة واحدة على الاقل من اللي بتسببلك الحساسية نفترض مثلا العطر هانعمل تجربة صغننة وياريت تبلغيني النتايج
اشربي كوب او اكثر من البابونج او النعناع في خلال اليوم وفي نفس اليوم ده رشي البارفان بس الاول ادهني المنطقة اللي هاترشي عليها برضه بالبابونج او النعناع ولو فيه اي حاجة موش واضحة اساليني
عزيزتي ام دانا
للاسف ماليش برنامج يعتمد على منتجات تجارية لاني مابضمنش غير الحاجة اللي باعملها بايدي او الاشياء الطبية المتخصصة وعموما زي ماقلتلك قبل كدة في صفحة 32 هاتلاقي برنامج كويس للعناية بالبشرة والجسم

randa nda
11-18-2008, 04:14 AM
عزيزتي طوق الياسمين
انا اسفة جدا اني اتاخرت عليكي وسؤالك كان محتاج اجابة سريعة ودلوقتي بعد 3 ايام اعتقد ان المشكلة انتهت باذن الله ياريت تبلغيني المسالة وصلت لفين
عزيزتي فراشة المحبة
الف شكر لسؤالك وانا الحمد لله بخير بس انقطاعي عنكم بيكون بسبب انقطاع النت او خراب الكومبيوتر
عزيزتي نبع الغلا
في اعتقادي ان افضل كريم لاثار لحب الشباب هو الكونتراكتيوبكس
عزيزتي ملاك
الحمد لله وانا سعيدة جدا انك شفتي نتيجة سريعة وممكن تضيفي لكل ملعقة كبيرة من الخلطة محتويات كبسولة من فبتامين اي
عزيزتي الملكة السمراء
لتوحيد لون الجسم وتفتيحه تقدري تستخدمي الخلطة دي مرتين اسبوعيا ولو عايزة كل يوم مافيش مشكلة
وهي عبارة عن صابونة غار مبشورة ونخلطها مع فنجان زيت زيتون وفنجان زيت لوز مر وفنجان ماء ورد ونسيب الخلطة يوم كامل قبل ما نستعملها وبدون مانحركها وبعد كدة نحفظها في الثلاجة
الخلطة دي هاتستعمليها اثتاء الاستحمام لدعك جسمك بها باستخدام الليفة ويستحسن تعريض جسمك للبخار اولا وتركزي في الدعك على الاماكن الخشنة والغامقة وبعد الاستحمام تدهن بخلطة من الليمون والجليسرين
كمان فيه تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامه لجميع الاجزاء عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشا وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على جسمك كله بس خلي بالك مايكونش فيه شعر طويل تحت الباط او في المنطقة الحساسة وماتكونيش لسة شايلة الشعر منهم بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربع ساعة وبعدين تبداي تفركيه بالنسبة للوجه وتحت الابط والاماكن الحساسة هاتستعملي اصابع اليدين في عملية الفرك وبالنسبة للكوع والركبة استخدمي الليفة ولباقي اجزاء الجسم زي ماتحبي ده هاتستعمليه مرة واحدة اسبوعيا
ولتفتيح بشرة الوجه يمكنك استعمال ماسك من خلطة مكونة من مسحوق الحمص واللبن والليمون
لتساقط الشعر وتطويله جربي خلطة من عصارة الصبار وزيت الجرجير

Malak289
11-18-2008, 10:02 AM
تسلمين دكتورة بس ممكن استخدم زيت جنين القمح كبديل للكبسولات بما انه غني بفيتامين اي؟ انا جبته من شركة نيفرتاري المصرية ياريت لو تعرفيها تخبريني لو منتجاتهم اصليه او لا. لو ماتنصحين بها بجيب الفيتامين بس هل في تركيز معين وهل في ضرر من استخدامه لفترة طويلة؟ تسلمين وسامحيني ادري كثرت عليج

& كلي احساااس &
11-18-2008, 09:29 PM
دكتوره امي تسئلك اذا فيه كريم مفيد لشد الوجه واخفاء التجاعيد وتاخيرها؟؟؟
وهي حامل تقولك نبغي شي يحافظ علي الجسم ويشيل الكرش بعد الولاده
وماعندك برنامج من خلطات او كريمات او اكل معين للحوامل والنفساء علشان يحافضون على اجسامهم وبشراتهم ووزنهم وكل شئ زي ماكان وافضل؟؟؟
ياليت تفيدينا وتشكرااااااااااااااااااات لكي"

&رحيل&
11-18-2008, 09:46 PM
يادتوره
سلام عليكم
في بشرتي بعد مااستعملت كريمات من دكتوره وبطلت من فتره تقريبا سنه
المهم
طلعت لي في منطقه صغيره من خدي الايمن مجموعة حبوب صغااااااار جنب بعض وتسبب حككككه وفيها احمرار
تروح وتجي
وتجي خصوصا اذا حطيت اولاي على احيانا
\ المنطقه وتحكني احيانا
وتتحسس من اولاي
وخشنه شووووي عن البشره اش الحل؟؟

س2/ ممكن قناع يسكر المسا وقناع يبيض وقناع يصفي؟؟
والحين في منطقه اصغر من الاوله صغييييره في خدي الثاني وتحكني

&رحيل&
11-18-2008, 09:47 PM
واذا ممكن ابي صنفره سهله للوجه
مثلا ملح وماء ينفع؟؟

.:طايره في سماء:.
11-19-2008, 10:16 PM
دكتوره اتمنى تجوبي عليها انا شلت وجهي بالحلوة وطلع لى حبوب تحت العين وسالت اخصائيه قالت مو ممكن تروح الا بتقشير لانه مكان غداد بماذا تنصحين يادكتوره وانا مقباله على حفل مهم لي ابي الحل الله يخليك

ام عزيز2004
11-19-2008, 10:47 PM
انا والده لي اسبوعين وبطني صاير اسمر غامق وابي حاجه ترجع لونه الاساسي

مصممة مواقع
11-20-2008, 12:27 AM
الف شكر لك

ويعطيك العافيه

مصاصه حمره
11-20-2008, 01:59 PM
مراحب خيتو عن جديد

انا رجعت ابي استفسر هل في خطوره اذا كنت اخذ كذا نوع فيتامينات بوقت واحد لأني اخذ كبسولات فيتامين E

والبيتا كاروتين وفيتامين B

يعني ما في مشكله اذا اكلتهم كلهم مره وحده ولا اخذ فيتامين وبعد نص ساعه مثلا اخذ الكبسوله الثانيه ؟؟ وش تنصحيني فيه ودربك خظر

وهذا هم في الصوره المرفقه
http://up.qatarw.com/get-11-2008-x55a_com_7spwv4d4.jpg (http://up.qatarw.com)

وردة من شفا الطائف
11-20-2008, 03:40 PM
ايش علاج الحبوب الي الوجه من اثار ازالة الوجة بالشمع منذ شهرين

randa nda
11-21-2008, 06:57 AM
صباح الفل فراشاتي الحلوين ومعلش نابقيتش قادرة ادخل لكم يوميا بس باحاول على اد نا اقدر اني ماتاخرش عليكم كتير
نبدا بسم الله
عزيزتي ملاك
ممكن تستخدمي زيت جنين القمح بس موش كبديل لفيتامين اي بمعنى ان له نفس تركيبه لكن بمعنى ان الاتنين من الاشياء المفيدة لتفتيح البشرة وممكن تستخدمي المتوفر فيهم عندك
عزيزتي كلي احساس
اولا ربنا يتمم للوالدة حملها على خير ويقومها بالسلامة
بالنسبة للعناية بالبشرة افضل شيء للمحافظة على شباب البشرة هو المحافظة على ترطيبها طبعا مع استقرار الحالة النفسية والتغذية والنوم الجيدين ومن افضل الاشياء لترطيب وتغذية وتاخير تجاعيد البشرة هو زيت الزيتون يعني تمسح وجهها يوميا بقطنة مبللة بزيت الزيتون وتعمل مساج الوجه الموجود داخل هذا الموضوع بس بصراحة موش فاكرة اي صفحة بس هو في الغالب في التلت الاول من الموضوع
اما بالنسبة لبرنامجي للحامل والنفساء فماعنديش غير شوية نصايح سهلة ممكن اقول لها عليها
اثناء الحمل يجب الاهتمام بالتغذية الجيدة دون الاسراف يعني الاهتمام بالكيف وليس بالكم
مافيش داعي لاستخدام خلطات او كريمات اثناء الحمل غير كريمات او خلطات العناية اليومية العادية
عندما يبدا الجسم في الامتلاء دهنه بزيت الزيتون يوميا خاصة البطن والصدر يمنع حدوث تشققات الحمل
بعد الولادة تبدا على طول من اول ما تفوق انها تشفط بطنها للداخل باستمرار وده احسن تمرين وافضل من استخدام اي جهاز رياضي لشد البطن
واخيرا في اخر صفحة 32 برنامج للعناية ببشرة وجسم العروس وطبعا يصلح للنفساء او لاي واحدة حابة تهتم بنفسها
عزيزتي رحيل
مادمتي لاحظتي ان اولاي بيسبب لك حساسية يبقى مافيش داعي تستعمليه تاني وشوفي مكوناته اكتبيها عندك علشان لو جربتي كريمات تانية تقدري تقارني المكونات وتعرفي بالضبط ايه المركب اللي بيسبب لك الحساسية
لما تحسي بالحكة ممكن تعملي كمادات من البابونج
ولتسكير المسام وتصفية وتفتيح البشرة تقدري تعملي ماسك من النشا وعصير الخيار وتسيبيه حوالي ربع ساعة وبعدين تفركيه كويس باستخدام الاصابع ويعدين تشطفي وجهك ده ممكن عمله مرتين اسبوعيا وهو بيعتبر سنفرة خفيفة للوجه وفيه سنفرة تانية اجمد من دي شوية بس برضه خفيفة وهي مكونة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا والطريقة بالتفصيل في اخر صفحة 32 كمان ممكن عمل ماسك يومي من عصير الجزر والعسل واللبن

randa nda
11-21-2008, 07:09 AM
عزيزتي ام محمد
الحبوب تحت العين يعني في منطقة الجلد الرقيقة المحيطة بالعين ولا في الخد تحت الجلد الرقيق علشان اقدر اجاوبك صح
عزيزتي ام عزيز
حمدا لله على سلامتك وجربي الوصفة دي ان شاء الله تضيع السماروهي عبارة عن صابونة غار مبشورة ونخلطها مع فنجان زيت زيتون وفنجان زيت لوز مر وفنجان ماء ورد ونسيب الخلطة يوم كامل قبل ما نستعملها وبدون مانحركها وبعد كدة نحفظها في الثلاجة
عزيزتي مصممة مواقع
لاشكر على واجب ويارب تستفيدي
عزيزتي مصاصة حمرا
ممكن اعرف ليه بتستخدمي كل الفيتامينات دي
عزيزتي وردة من شفا الطائف
جربي ماسك يومي من العسل وععصير الجزر

غ ـوالي
11-21-2008, 08:44 AM
مرحباااااااااايادكتوره اخبارك ,,

توحشتك برشاااااااااااااااااااااا برشااااااااااااااااااااا

الله يجزاك الجنه يارب ويعينك على فعل الخير ويجعله في موازين حسناتك ,,,

عزيزتي انا استعمل خلطه لتفتيح البشره والحمدلله نتايجها مرضيه بعض الشيء بس رغم كذا احس بشرتي باهته وصفرا مع اني غير الخلطه هذي استعمل العسل مع شوفان مطحون بعد امسح وجهي يوميا بماء ورد بس مادري ليش هالصفار؟؟ علما بان زواجي بعد شهر فياليت تفيدين بشي سريع ومضمون ,,,,

وفي شي ثاني انا استعملت خلطتك حقت الهالات السوداء زيت اللوز وعصير الخيار ونتايجها حلوه بس جدا بطيئه ورموشي بدت تطيح ياليت اذا عندك خلطه غيرها للهالات السوداء ومضموووونه وسريعه تقوليلي ,,,,

ومشكوووووووووووووووووووره

رجائي جنة ربي
11-21-2008, 09:40 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركآته
أختي أعاني سمآر في منطقة الرقبه وودي الله يجزاكِ خير بخلطه توحد لون رقبتي لأن صدري فاتح ووجهي كذلك ورقبتي بالوسط لونها أغمق
وجزااااااااااكِ الله خيراً ،، وبيّض الله وجوهنا يوم تبيّض وجوه وتسّود وجوه

11-21-2008, 05:49 PM
كيفك يادكتوره انا الحبوب في مكان الهلات السودا وفوق الخد بالمنطقه الرقيقه.

11-21-2008, 05:51 PM
كيفك يادكتوره انا الحبوب في مكان الهلات السودا وفوق الخد بالمنطقه الرقيقه.وهي فوق الجلد وليست تحت

فاتنة الجـمال
11-21-2008, 09:01 PM
اب

غ ـوالي
11-22-2008, 06:37 PM
فووووووووووووووووووووووووووووووق

لعيون ندووووووووووووش

مزيونة البنات
11-23-2008, 04:39 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته جزاكي الله خير ماقصرتي

randa nda
11-23-2008, 05:07 AM
عزيزتي غوالي
بالنسبة لصفار الوجه ياريت تقوليلي حالتك الصحية العامة اخبارها ايه لان الصفار في الغالب بيكون سببه الانيميا وانتي كمان توحشتك برشاااااااااااااااااا برشااااااااااااااااااااا ماتغيبيش عليا كدة وبالنسبة لخلطة الهالات ممكن تزودي تركيز الخيار فيها بانك في الزيت اللي بتستعمليه تحطي تاني كمية مناسبة من شرايح الخيار وتسيبيها تنقع يومين وبعدين تصفيه وتستعمليه
وبالنسبة لتساقط الرموش موش عارفة انتي بتربطيه بالخلطة ولا ايه بس عموما الخلطة موش بتسبب تساقط الرموش ودهن الرموش بزيت الخروع يوميا بيقويها ويكثفها
عزيزتي رجائي جنة ربي
اعملي ماسك يومي مكون من مسحوق الحمص واللبن والليمون لمدة اسبوعين وبلغيني بالنتيجة

randa nda
11-23-2008, 05:12 AM
عزيزتي ام محمد
طبعا ماتعمليش تقشير للمنطقة الرقيقة تحت العين لان حساسة جدا جدا وبعدين ايه علاقتها بالحلاوة يعني الحلاوة بتكون بعيد عن المنطقة دي فياريت تفهميني هي حصلت ازاي وشكلها ايه وبقالها اد ايه وهل فيه اختلاف من يوم ما بدات لدلوقتي ولا زي ماهي من اول ماظهرت
معلش لازم افهم كويس علشان اجابتي تكون مضبوطة

randa nda
11-23-2008, 05:13 AM
اشكر اخواتي فاتنة الجمال ومزيونة البنات على الرفع

11-23-2008, 06:43 AM
يادكتوره الحبوب نتيجه نزع الحلاوه لاني اول مره واخر مره انزع بهذه المنطقه مع انه لايوجد شعر بس من الهتمام بمناسبه حبيت انه تكون مثل الخيط لها تقريبآثلاثه اشهر او اكثر اشوي وهي صغيره جدآ مثل حبوب الرمل ولم تتغيراشكالها ولونها نفس الجلد تتخطها حبتان او ثلاثه تميل روئاسه الى البيض شيآمايريت القاءحل .او بماذا تنصحيني؟

رجائي جنة ربي
11-23-2008, 08:51 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركآته
<< تنتظر الجواب فضلاً وليسَ أمراً
استغفر الله العظيم

مصاصه حمره
11-23-2008, 06:25 PM
مراحب عنوني انا استخدم هذه الفيتامينات(E_B_ بيتا كاروتين ) لأن احس اني مقصره في تغذية نفسي

يعني اكلي للسلطات والغذاء الفرش قليل

وانا اعاني حب الشباب وعارفه ان مجموعة هذه الفيتامينات ( E ...مجموعة B....بيتا كاروتين...c....بالاضافه الى الاوميغا 3) فقلت هذوله ممكن يعوضوني عن اللي فاقدته مع اني عارفه ان الغذاء الطازج
افضل طريقه للحصول على الفيتامينات

فهل من تناولهم مره وحده ضرر ؟؟؟ ودمتي بخير

حلوهً وبس
11-23-2008, 07:19 PM
اممممممم
هلا اختي
اني اعاني من حب الشباب بالذات هاليومين
ماكان يطلع لي كذا
واعاني من اثاره
تقدري تفيديني افادش الله

((اجمل بنوته))
11-23-2008, 07:25 PM
اتمنى ان تفيديني وسادعي لك من كل قلبي انا عملت فتله لوجهي وبعد يومين طلعت لي حبوب على منطقة الخدين ولي تقريبا شهر وماراحت ايش تنصحيني لان بشرتي حساسه

فراشه كيوت2009
11-24-2008, 03:50 AM
للرفع

فراشه كيوت2009
11-24-2008, 04:21 AM
عزيزاتي الفراشات
اخيرا مشكلة الكومبيوتر اتحلت والحمد لله ورجعت لكم تاني
عزيزتي فراشة كيوت
الف شكر لكلامك الجميل بجد خجلتيني وماعرفش انا ارد على الكلام الحلو ده ربنا يجازيكي خير
بالنسبة للارتيكاريا شوفي انت اكيد عارفة حاجة واحدة على الاقل من اللي بتسببلك الحساسية نفترض مثلا العطر هانعمل تجربة صغننة وياريت تبلغيني النتايج
اشربي كوب او اكثر من البابونج او النعناع في خلال اليوم وفي نفس اليوم ده رشي البارفان بس الاول ادهني المنطقة اللي هاترشي عليها برضه بالبابونج او النعناع ولو فيه اي حاجة موش واضحة اساليني
عزيزتي ام دانا
للاسف ماليش برنامج يعتمد على منتجات تجارية لاني مابضمنش غير الحاجة اللي باعملها بايدي او الاشياء الطبية المتخصصة وعموما زي ماقلتلك قبل كدة في صفحة 32 هاتلاقي برنامج كويس للعناية بالبشرة والجسم

هلا دكتوره ساويت اللي قلتي عليه شربت ترمس كامل نعناع اكثر من كوب وبعدها بفتره اخذت نعناع وفركته على جادي وحمر من الفرك :0151:

وبعدين حطيت عطر ومازاد الحمار لكن ماجيتني حكه
لكن انا ترى يادكتوره عندي حساسيه انف شديده لما احط العطر ابعده من وجهي لاني اذا شميت اي عطر يجيني صداع شديد وتعالجت عند دكوتره انف لكن برضه قالت ماتروح تبعدي عن اي شئ يثيرها لكن جلدي عندي مشكلته انه يحكني مادري من ايش ماعرف واخاف الحكه تسود الجلد وخاصه جلده الشعر لما اغطيه واطلع برا مندون سبب والله تجيني حكه والله تخجلني بعض الاحيان لكن غصب عني هذي مشكلتي تعبت من مضادات الهستامين مع انها حل لكن طول عمري عليها ولما اصدع حبوب مهدئه يعني اخاف من التاثيرا ت وسلامتك

الوااان الغروبR
11-25-2008, 12:21 AM
السلام عليكم د//راندابغى اسالك بنت خالتى كان معها مرض الدرن الرئوي والحمدلله تعالجت منه عن طريق المستشفي الصدريه عن طريق المضادات..وتاثر جسمها ونحفت كثير وهي الى الان تعني من كحه مع وجود بلغم..وعندما تشم اي رائحه قوية تجيها كحه...اريد لها علاج لزياده الوزن وتعويض ما نقص من جسمها واريد وصفه لتخلص من الكحه وبلغم...ارجوك ان تجاوبي على الاسئله لانها من جد تعاني واريد ان اخدمها....ولكي جزيل الشكـــر..ودمتي...

randa nda
11-25-2008, 03:39 AM
وحشتووووووووووووووووني جدااااااااااااااااااا
عزيزتي ام محمد
اول حاجة انصحك بيها انك ماتعمليش تقشير او ليزر او اي كلام من ده
وتاني نصيحة انك ماتستعمليش اي كريمات جاهزة اي حد ينصحك بيها لازم تكون تحت اشراف طبي او تساليني عنها وان اقولك تنفع ولا ماتنفعش
واخر نصيحة انك ماتعمليش كدة تاني
رابع نصيحة انك يوميا تعمليلها كمادات من البابونج مرة او مرتين وتدهنيها بخليط من العسل وعصير الجزر

شجن وافراق
11-25-2008, 03:49 AM
الاثار وش علاجها

ريماس الماس
11-25-2008, 04:28 AM
نضارة وتفتييح البشرة

randa nda
11-25-2008, 04:36 AM
عزيزتي مصاصة حمره
واضح انك فاهمة كويس علشان كدة اكيد عارفة ان زيادة الفيتامينات عن معدلها الطبيعي مضر بالضبط زي قلتها يعني علشان تاخدي فيتامين المفروض انك تكوني عاملة تحاليل وعارفة ايه اللي ناقصك منهم يعني خلاصة الكلام خلصي اللي اشترتيهم وما تكرريهمش تاني
عزيزتي حلوة وبس
استعملي ماسك من العسل وعصير الجزر وعصير الليمون
عزيزتي اجمل بنوتة
اعملي مرتين في الاسبوع ماسك من النشا وعصير الخيار ويوميا اعملي ماسك من العسل والليمون
عزيزتي فراشة كيوت
اللي فهمته من كلامك انشربك للنعناع ودهنك له على جلدك خلى العطر مايعملكيش حساسية وبناء عليه
نصيحتي لكي انك تكثري من شرب النعناعوتدهني جسمك كله يوميا بمنقوع النعناع اللي هو الماء اللي اتغلى فيه النعناع وايضا تشطفي شعرك يوميا بهذا المنقوع وبعد فترة بلغيني بالاخبار
عزيزتي الوان الغروب
ربنا يشفي بنت خالتك ويصرف عنها كل سوء يارب
بالنسبة للتسمين خليها تجرب الوصفة دي
كيلو بلح عجوة تجيبه وتشيل منه النوى وتحشيه بحبوب اللقاح وتحطه في اناء وتصب عليه نصف كيلو من العسل الاسود وتسيبه في الثلاجة لمدة اسبوع وبعدين تاخد منه يوميا 3 حبات على الريق لمدة 40 يوم
وبالنسبة للكحة والبلغم تجيب كوب من عسل النحل وتضيف له ملعقة صغيرة من الزنجبيل وملعقة صغيرة من الحلبة المطحونة وعصير ليمونة ويقلب بشدة لمدة ربع ساعة وتاخد منه ملعقة على الريق وملعقة قبل النوم وملعقة في خلال اليوم وبالشفا باذن الله

randa nda
11-25-2008, 04:39 AM
عزيزتي شجن وافراق
لو تقصدي اثار الحبوب او الجروح او ممكن تستعملي ماسك يومي من مسحوق الحمص واللبن والليمون
عزيزتي ريماس الماس
لنضارة وتفتيح البشرة يمكنك استعمال ماسك يومي من العسل والليمون واللبن

حياة 123
11-25-2008, 05:58 AM
الله يسعد صباحك دكتوره

انا اشكي من وجود المسام على خدودي

احترت كيف اتخلص منه:(
والمسام كانوا داخل الجلد يعني مو فاتح مره مثل النقط على خدودي

موكا حالي
11-25-2008, 06:59 AM
صباح الخير دكتورة عندي مناسبه وابغى افضل كونسيلر >>فيني حبوب بالخدود واثارها وش تنصحيني فيه
وربي يجزاك خير

الوااان الغروبR
11-25-2008, 06:59 AM
تسلمين د//راندا ماقصرتي وجزاكي الله كل خير...بس ممكن اسالك عن اشياء تاكلها تعوضها الاملاح والسوائل والفتامينات اللى خسرتها من جسمها وكمان شعرها يتساقط بكثر اسفه اذا كثرت عليكي بالاسئله...ودمتي...

**الهنوف**
11-25-2008, 08:05 AM
د//راندا ماقصرتي وجزاكي الله كل خير

أم تركي 2030
11-25-2008, 08:33 AM
الله يسعدك ويوفقك

د//راندا ماقصرتي وجزاكي الله كل خير

فراشه كيوت2009
11-25-2008, 08:59 AM
وكي انا بستمر عليه وان شاء الله يجعلك سبب في شفائي يارب
بحب اسالك عادي لوقشرت الركب بالديبرو ساليك لاني شفتك تنصيحن فيه

11-26-2008, 01:10 AM
وتاني نصيحة انك ماتستعمليش اي كريمات جاهزة اي حد ينصحك بيها لازم تكون تحت اشراف طبي او تساليني عنها وان اقولك تنفع ولا ماتنفعش
واخر نصيحة انك ماتعمليش كدة تاني
رابع نصيحة انك يوميا تعمليلها كمادات من البابونج مرة او مرتين وتدهنيها بخليط من العسل وعصير الجزر مشكوره يادكتوره وكيف اعمل كمادات؟

& كلي احساااس &
11-26-2008, 03:54 PM
دكتوره ابغى اسالك الحامل عاد تسوي الخلطات والحمامات ولا لا؟؟
واش رايك بمنتجات اولاي ؟؟
وماعندك خلطه تمنع تكاثر حب الشباب للي بشرتهم دهنيه وايش تنصحينهم يستعملوا غسول ؟؟
وابغي خلطه تشد بشرة الوجه وتقلل ظهور التجاعيد لنساء في الثلاثين ؟؟
وبخصوص حب الشباب اللي في الظهر والصدر كيف نقدر نتخلص منها ومن اثارها؟؟
وعاديتقدر الحامل تشقر حواجبها وتصبغ شعرها ولايضر؟؟
وابغى كونسيلر يخفي الحواااااااجب بليز
سوري طولت عليك............
تشكرااااات

اذكى دلخة
11-26-2008, 04:11 PM
السلااام عليكم الله يعطييك العاافية دكتورة من زماان وانا كان ودي يكون فيه دكتورة اسألها وأستفسر منها
أنا عمري 13 وقريب راح اكمل 14

المهم أنا للآن ما جتني الدورة يعني
توني صغيرة وودي اشيل شعر يديني

وسيقاني بس امي تعيي علي وتقول توني صغيرة ويكثر زيادة

وودي بعد اسألك هل فيه ضرر علي استخدم كريمات التفتيح مثلا وانا توي ما جتني ..ياليت تفيديني لأني استحي أقول
لأمي عن هالأشياء وهي الله يهديها ما تعطيني وجه؟؟

الله يعطيك الف عافية..

ام عبدالله وبس
11-26-2008, 04:46 PM
اتمنمى انك تلقين لمشكلتى حل انا اعانى من تصبغاة سوداء فى جسمى من تحت الصدرلين اخر بطنى

marwa fathy
11-27-2008, 07:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله
هذه اول مشاركه لي في هذا المنتدى ولفت نظري جمال هذا الموضوع
وعندي كام سؤا ل مهمين جداااااااا

اولا - انا عندي رؤؤس سودا على الانف نفسي في حاجه بسيطه تشيله او حتى اسم كريم اشتريه واستخدمه لاني بصراحه معنديش خلق اعمله وصفه مخصوصه

ثانيا - عايزة حاجه يكون لها مفعول سريع لتبيض الوجه وقد سمعت عن عصير الخيار فهل هو فعلا يبيض ؟ وكيف الطريقه ؟ وكم المده حتى تظهر النتيجه

ثالثا_ ما هي اسرع وسيله لعلاج الهالات السودا؟ وتبيض جلد العين ؟ وما مده الاستخدام

رابعا _ هل هناك شئ او زيت او خلطه تعمل على تقشير الشفايف وجعلها باللون الوردي بدلا من اللون الداكن والسواد الموجود حولها

وجزاكي الله خيراااااااااااااااا

randa nda
11-28-2008, 11:59 PM
واسفة جدا جدا على التاخير
عزيزتي حياة 123
لاغلاق المسام استعملي ماسك يومي من عصير البقدونس والعسل ولو بشرتك دهنية ضيفي له عصير الليمون
عزيزتي موكا حالي
بالنسبة للكونسيلر اسفة جدا موش هاقدر افيدك لان علاقتي بالماكياج محدودة جدا اما بالنسبة لعلاج الحبوب والاثار في صفحة 20 و21 من الموضوع ده هاتلاقي اكتر من وصفة ممكن تستعملي اللي تريحك
عزيزتي الوان الغروب
طبعا هي هاتكون محتاجة تغذية متوازنة ومحتوية على جميع العناصر الغذائية مع التركيز على الفواكه والخضروات الطازجة
وبالنسبة لتساقط الشعر ممكن تدهنه يوميا بعصير الجرجير
عزيزتي الهنوف
عزيزتي ام تركي
اشكر مروركما وارجو لكما الاستفادة من موضوعي
عزيزتي فراشة كيوت
يارب يجعل في الوصفة الفايدة وتنفعك وبالنسبة للديبروساليك ممكن تستخدميه لتقشير الركبة بس اعملي اختبار الحساسية الاول
عزيزتي ام محمد
لاشكر على واجب وكمادات البابونج بتعمليها بانك تغلي ملعقة من البابونج في كوب من الماء وتتركيه لحد مايبرد وبعدين تصفيه والسائل الناتج تحطي فيه قطعتين من القطن وتعصريهم شوية موش قوي وتحطي كل واحدة تحت عين ولو على عينك والمنطقة اللي تحتها مافيش مشكلة
عزيزتي كلي احساس
طبعا الحامل تقدر تعمل خلطات وحمامات بشرط الخلطات تكون طبيعية واهم حاجة مافيهاش كورتيزون والحمامات مايكونش فيها بذل مجهود زيادة وبالنسبة لتشقير الحواجب وصبغ الشعر هو فيه مقولات بتقول بلاش بس انا نفسي كنت باصبغ شعري وان حامل يعني مرة او اتنين مافتكرش هايكون منهم مشكلة
بالنسبة للكونسيلر اسفة اني موش هاقدر افيدك لكن بالنسبة للحبوب ارجعي لصفحة 20 و21
بنوتي الامورة اذكى دلخة
انتي بالضبط في عمر بنتي واللي بيحصل بينك وبين مامتك هو نفس اللي بيحصل بيني وبين وبنتي اسمعي كلام مامتك واصبري شوية ولما تشيليه اوعي تستخدمي الماكينة او الكريمات خلي ماما تعمل لك الحلاوة وتشيلي الشعر بيها ولو كنتي في المدينة كان هاينفعك جدا كريم ابطاء نمو الشعر اللي باعمله عموما قبل ماتشيليه قوليلي وانا اقولك وصفة تستعمليها ماتخليهوش يطلع كتير وبالنسبة لكريمات التفتيح بلاش تستخدمي اي حاجة بس اعملي لنفسك ماسك مرة او مرتين اسبوعيا من النشا وعصير الخيار تخلطيهم وتحطيهم على وجهك وبعد حوالي نصف ساعة لما تحسي انه نشف افركيه جيدا وبعدين اغسلي وجهك بالماء
وماتستعمليش اي حاجة تسمعي عنها من اي حد غير لما تسالي مامتك او تساليني

فرح &
11-29-2008, 12:05 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

جزاكي الله خيرا على مساعدتك

اسئلتي
عندي سواد وخفاف حولين الفم ماذا افعل بة
عندي في جوانب انفي سواد اية الحل
يدي جافة جدا
والهالات السودا عندي غامقة اوي
عاوزة اي شي يشد الجلد ويزيل السلوليت طبيعي لاني عندي ترهل في الجلد

واسفة على التطويل

فرح &
11-29-2008, 12:13 AM
لو سمحتي نسيت اسالك على حاجة

فوايد زيت النعناع اية
وهل في وصفة لتنعيم الشعر وخصوصا الشعر اللي في مقدمة الراس لانة جاف اوي ومش ناعم

joanna.zd
11-29-2008, 12:21 AM
مرحبـــاا دكتورهـ
انا حابهـ اسالكـ اذا كانـ عندكـ حاجهـ تزيل الشعر الغير مرغوب فيه بالجسم للابد لانوو بصراحهـ الشعر كتير وانا ملكتيـ قريبـ وزواجي مو بعيد ..
ودا الشي مأثر على نفسيتيـ مرررهـ
ولو نفعتـ معي الخلطه ماحنساكي من الدعاء
..
وكمانـ عنديـ سؤال هل الليمونـ يزيل السواد باصابع اليد اذا لا ياليتـ تقوليلي ايش هوا اللي يزيل السواد على اصابع اليد ..
بانتظار ردكـ بفارغ الصبر

randa nda
11-29-2008, 12:33 AM
عزيزتي ام عبدالله وبس
هاقولك على وصفة هي في حد ذاتها تقشير ناعم للجسم ممكن استخدامها لجميع الاجزاء هي عبارة عن بياض بيض تضربيه كويس لحد مايعمل رغاوي كتير وتضيفيله نفس مقداره من السكر والنشا وتخلطيهم كويس هايتكون عندك كريم تقدري تدهنيه على جسمك كله بتسيبيه لحد ماينشف تقريبا ربع ساعة وبعدين تبداي تفركيه هاتستعمليه مرة واحدة اسبوعيا اما لتوحيد لون الجسم وتفتيحه تقدري تستخدمي الخلطة دي مرتين اسبوعيا ولو عايزة كل يوم مافيش مشكلة
الخلطة دي هاتستعمليها اثتاء الاستحمام لدعك جسمك بها باستخدام الليفة ويستحسن تعريض جسمك للبخار اولا وتركزي في الدعك على الاماكن الخشنة والغامقة وبعد الاستحمام تدهن بخلطة من الليمون و الجليسرين
عزيزتي مروة فتحي
اهلا بيكي فراشة جديدة وسطنا وان شاء الله تستفيدي من تواجدك معانا
بالنسبة للرؤوس السودا استخدمي صابونة الريزورسينول لغسلها مرتين يوميا وحاولي تعمليلها حمام بخار كل يوم او مرتين اسبوعيا على الاقل وبعد منه ادهني دهان مكون من النشا والخل ولما ينشف افركيه كويس بالاصابع موش الاظافر واغسليه بالماء
عصير الخيار فعلا بيفتح البشرة وممكن تستخدميه مخلوط بالليمون والعسل لعمل دهان يومي للبشرة وما تستعجليش على النتيجة
وافضل طريقة للتخلص من الهالات السوداء هي نقع شرايح الخيار في زيت اللوز لمدة يومين وبعدين تصفيه وتستخدمي الزيت الناتج لدهان الهالات يوميا لمدة اسبوعين
واخيرا لاانصحك بتقشير الشفايف لكن ممكن تقشير المنطقة المحيطة بخلطة بياض البيض والنشا اللي ذكرته في الاجابة السابقة ولتفتيح الشفايف ممكن تستعملي الخلطة اللي قلنا عليها لتفتيح البشرة او الهالات

marwa fathy
11-29-2008, 12:47 AM
عزيزتي مروة فتحي
اهلا بيكي فراشة جديدة وسطنا وان شاء الله تستفيدي من تواجدك معانا
بالنسبة للرؤوس السودا استخدمي صابونة الريزورسينول لغسلها مرتين يوميا وحاولي تعمليلها حمام بخار كل يوم او مرتين اسبوعيا على الاقل وبعد منه ادهني دهان مكون من النشا والخل ولما ينشف افركيه كويس بالاصابع موش الاظافر واغسليه بالماء
عصير الخيار فعلا بيفتح البشرة وممكن تستخدميه مخلوط بالليمون والعسل لعمل دهان يومي للبشرة وما تستعجليش على النتيجة
وافضل طريقة للتخلص من الهالات السوداء هي نقع شرايح الخيار في زيت اللوز لمدة يومين وبعدين تصفيه وتستخدمي الزيت الناتج لدهان الهالات يوميا لمدة اسبوعين
واخيرا لاانصحك بتقشير الشفايف لكن ممكن تقشير المنطقة المحيطة بخلطة بياض البيض والنشا اللي ذكرته في الاجابة السابقة ولتفتيح الشفايف ممكن تستعملي الخلطة اللي قلنا عليها لتفتيح البشرة او الهالات

اشكرك جزيل الشكر على ردك الجميل
بس كنت حابة اعرف استخدم زيت لوز حلو ولا مر اللي هنقع فيه الخيار ؟
وكم عدد شرائح الخيار المستخدمه
وهل زيت جنين القمح فعلا للهالات السودا وهل مفعولة اقل ام اكصر مما ذكرتيه؟
وقد سمعت عن كريم يدعي نيتروجينا للرؤؤس السود .. فهل استعمله ام ماذا تفضلين
وجزاكي الله خيرا يا اختي الحبيبة

randa nda
11-29-2008, 01:32 AM
عزيزتي فرح
اكتر اسالتك اجابتها في اجابتي السابقة واللي قبلها
بالنسبة لشد الجلد والسيليولايت هاقولك على وصفة اول مرة اذكرها وهي عبارة عن 2فنجان قهوة خشنة+نصف فنجان ملح خشن+3 ملاعق زيت زيتون
تخلط جيدا ويدلك بها مكان الترهلات او السيليولايت بعد غسله بالماء الدافئ ويكون التدليك في حركات دائرية ثم يشطف بالماء البارد
بالنسبة لتنعيم الشعر اعملي حمام زيت مرة اسبوعيا بخليط من زيوت اللوز والزيتون والخروع
عزيزتي جوانا
اولا الف مبروك وربنا يتمملك بخير طبعا لو كنتي من المدينة كان هايبقى سهل اني اديلك كريم ابطاء نمو الشعر اللي باحضره لكن بما انك بعيد جدا هاقولك على وصفة لو عملتيها مظبوط ان شاء الله تجيب نتيجة كويسة شوفي يا ستي هاتي من عند العطار عشبة السعد (السعادة) وحاولي تطحنيها لحد ماتبقى بودرة وبعدين خدي ملعقة كبيرة واغليها في كوب ماء وسيبيها تغلي لحد الماء مايتبخر ويتبقى حاجة سودة عاملة زي الطين دي هاتاخديها وتدهني بيها المكان اللي عايزة تقللي الشعر فيه على طول بعد ماتشيلي الشعر بالحلاوة ولازم بالحلاوة وبعد نص ساعة تغسليه
وايوه الليمون ممكن يزيل سماد الاصابع بس الافضل تخلطي معاه جليسرين وتعملي سنفرة للاصابع مرتين اسبوعيا باستخدام خلطة بياض البيض اللي ذكرتها في احدى الاجابات السابقة

0.0 أسيرة الحب 0.0
11-29-2008, 04:46 AM
حبيت اسئل ياقمرر
1-شلون اقوى الاظافر؟
2-شلون اخلى شعر الوجه يروح ولا يطلع ثانى؟
3-وش استعمل علشان التشقاااااااات؟
وآسفه على الاطااااااااااله ومشكوره على جهودك والله يوفقك ويسعدك دووووووووم يارب آمين

نخله ونحله
11-29-2008, 05:03 AM
ياريت تتحفنا يادكتوره بمعلوماتك عن حقن الكولاجين وعن مضارها مستقبلا لاني اتعبت من كثر ما اسئل ولا احد راضي يرد
ومشكوره

marwa fathy
11-29-2008, 12:58 PM
هل في حاجه تفرد الشعر طبيعي بدون استخدام مواد كيماوية

بنت العز كلمتها تهز
11-29-2008, 01:14 PM
موضوعك جدا جميل بس انا حابه اشيل شعر وجهي بس ايش تنصحيني هل بالحلاوه او بالافتله اوبالشمع
وايش الخلطه اوالكريم عشان استعملو عشان لاتهوج بشرتي طبعا انا بشرتي عايديه وخايفه بعد ما انتف وجهي تهوج عليه او تتطلعلي حبوب انا ما عمري شلت شعر وجهي وخايفه :062:
ارجوالردعليه وانا بالانتظارك وشكرا لك :0153:

فرح &
11-29-2008, 01:18 PM
بالنسبة لزيت النعناع استخداماتة اية
واية رايك في منتجات كلين اند كلير
ولو في حاجة لتفتيح المنطقة الحساسة وبين الافخاد لان المنطقة عندي سودا اوي وانا عندي 17 سنة
وهل عندك وصفة لتذويب الدهون يعني ندهنها على البطن علشان نخسسها انا مش عارفة دا من اتختصاصك ولا لا بس لو تعرفي قوليلي
ومعلش ممكن تعيدي الوصفة للسواد والخشونة اللي حولين الفم والسواد اللي جوانب الانف لان صعب عليا اني ادور في كل الصفح

معلش تعبناكي معانا واسفة على التطويل

فرح &
11-29-2008, 06:02 PM
hللرفع

totta_m
11-29-2008, 07:04 PM
اولا احب اشكرك على افادتك بهذه المعلومات التى تقدميها لنا ويارب ربنا يعطيكى بكل حرف من حروف المعلومات اللى بتقدميها اضعاف اضعاف الحسنات *****

ثانيا بقى الاسئله:
1- تحت عينى غامق قوى وبتكسف اقلع النظاره بسببه كل اللى يشوفنى يقولى مالك شكلك خاسه وانا ولا خاسه ولا حاجه بس تحت عينى مبهدل شكلى اعمل ايه؟
2- وجهى استعمله ايه علشان يكون صافى ياريت تقوليلى خلطه تكون بيها فيتامين سى وفيتامين اى لانى مش باكل اى شىء به فيتامين سى فبتالى وجهى به بقع بنى غامق تعبانى اوى نفسى يكون وجهى صافى بدون اى شوائب
3- ايه افضل حاجه تطول الشعر بسرعه جداااااااااااا؟
منتظره ردك واسفه على الاطاله وربنا يجازيكى خير:01:

marwa fathy
11-30-2008, 02:20 AM
شعري يتساقط على طول نفسي في اي حاجه توقف التساقط .. وقد قريت ان الاملج يوقف التساقط واشتريته فعلا فهل هذا صحيح .. وان ام يكن فما هو الحل ؟
وقد قرات ان زيت الصبار مع الخرع والزيتون وصفه لانبات الشعر هل هذا صحيح؟وان لم يكن فما هو الحل لتكثيف الشعر

وما اسرع طريقه لاطالته .. ياريت لو حضرتك تقولي اكثر من طريقه حتى يتم تطبيق المتوفر

marwa fathy
11-30-2008, 02:39 AM
حضرتك ذكرتي قبل ذلك وصفه للشفايف فيها زيت لوز
ممكن اعرف زيت اللوز المطلوب هل هو مر ام حلو ؟

واي منهما يستخدم في وصفا ت الشعر واي يستخدم في البشره وللهالات ؟

هل الطمى المغربي مفيد وما طريقه استخدامه
لاني اشتريت اليوم طمى مغربي مكتوب عليه للتقشير والسنفره .. فحبيت اسل حضرتك قبل ما استخدمه ؟

randa nda
11-30-2008, 04:04 AM
عزيزتي نخلة ونحلة
الكولاجين عبارة عن نسيج بيتكون بواسطة خلايا البشرة ليعطيها القوة والتماسك والمظهر الشاب المشدود ومع التقدم في العمر بيقل انتاجه حقن الكولاجين بتكون عبارة عن كولاجين ماخوذ من جلود الابقار وده ممكن يسبب حساسية لبعض البشرات علشان كدة لازم قبل استعمال الحقن عمل اختبار حساسة لمدة 3 اسابيع
من العيوب انه بعد 3شهور تقريبا من انتهاء الحقن بيمتص الكولاجين وبيختفي تاثيره يعني لابد من اعادة الحقن كل فترة علشان تحصلي على نتيجة مستمرة
واخيرا لايمكن استخدامه للحوامل دي باختصار المعلومات المهمة عن الكولاجين ورايي الشخصي انه صرف فلوس على الفاضي وبالعكس ممكن يكون مضر لو بشرتك حساسة والافضل هو اننا ننشط خلايانا نفسها انها تنتج الكولاجين باعشاب معينة وده واحد من الحاجات اللي بابحث فيها دلوقتي
عزيزتي بنت العز كلمتها تهز
مادام ماشلتيش شعر وجهك قبل كدة يبقى ياريت ماتشيليهوش خالص
في الغالب بيكون شعر الوجه خفيف وناعم واللي بيكون تقيل وواضح بس اللي في منطقة الشارب ده ممكن تشيليه باستخدام الحلاوة لكن باقي شعر الوجه كفاية انك تشقريه باستخدام بودرة التشقير المخصصة لشعر الوجه وعلشان ما يحصلش التهاب بعد الحلاوة او بعد التشقير اعملي بعدهم مباشرة ماسك من النشا وماء الورد والعسل
عزيزتي فرح
بالنسبة لزيت النعناع فيه نوعين الاول المركز اللي بيستعمل بالقطارة يعني نقطة او نقطتين على شوية ماء ويشرب لازالة الانتفاخ والمغص وتهيج المعدة وضيق التنفس
ونوع تاني ممكن تلاقيه عند العطار في عبوة زيت عادية وده للاستعمال الخارجي كمصفي ومنقي للبشرة وكمان ممكن استعماله على الحبوب او الالتهابات الجلدية
بالنسبة لتفتيح
للمنطقة الحساسة وبين الافخاد اهم حاجة نزع الشعر بالحلاوة مهما كان مؤلم فهو افضل بكتير من اى وسيلة تانية بعد نزع الشعر مباشرة استعملي وصفة السعد اللي ذكرتها لابطاء نمو الشعر وهاتلاقيها في نفس الصفحة دي لان لو الشعر قل هاتقل مرات نزعه وبالتالى هاتقل عملية الالتهاب والسواد اللى بيتبعها كمان ممكن تدهنيها يوميا بخليط من الليمون والجليسرين
كمان خلى بالك ان مزيلات العرق والبارفانات هى سبب مهم من اسباب السواد فى هذه المنطقة وكذلك السمنة والملابس الداخلية الصناعية يعني اللي موش من القطن الطبيعي
بالنسبة لتدويب الدهون ممكن تدهنيها بخل التفاح بس احسن حاجة لتنزيل البطن هي تقوية العضلة بالرياضة واسهل وافضل رياضة للبطن هي شفطها للداخل
ووصفة السواد والخشونة حوالين الفم موش محتاجة تدوري عليها في كل الصفحات لانها في نفس الصفحة اللي كانت فيها اجابات امبارح يعني الصفحة السابقة
عزيزتي توتا
شكرا لكلامك الجميل وان شاء الله تستفيدي من زيارتك ومشاركتك في موضوعي
بالنسبة للهالات السوداء فيه وصفة الخيار وزيت اللوز هاتلاقيها في الصفحة السابقة مباشرة
ولتصفية البشرة بالفيتامينات اللي انت عايزاها هاتي قرص فيتامين سي واطحنيه واخلطيه مع ملعقتين كبيرتين زبادي وملعقة صغيرة عصير ليمون وملعقة صغيرة زيت جنين القمح ورشة كركم صغيرة ومحتويات كبسولة من فيتامين اي
ولتطويل الشعر بسرعة دي
وصفة من وصفات الدكتور عادل عبد العال لتطويل الشعر وهى كالاتى
زيت البطم35+زيت بذور جرجير15+زيت زيتون15+زيت خروع15+زيت حب الرشاد10+زيت المريمية10+زيت جوز الهند10 تخلط المكونات وتستعمل كحمام زيت للشعر مرتين اسبوعيا طبعا ما بتشتعمليش كل الكمية مرة واحدة يعنى الكميات دى تكفيكى من7 الى10 مرات حسب طول شعرك
او ممكن تستعملى نفس الخلطة كدهان يومى للشعر بس طبعا بكميات اقل من اللى تستخدم فى حمام الزيت
جربى وقوليلى النتيجة

randa nda
11-30-2008, 04:04 AM
صباح الخير فراشاتي الحلوين
عزيزتي مروة فتحي
بالنسبة لزيت اللوز مافيش فرق كبير بين زيت اللوز الحلو والمر لكن الافضل استخدام المر لوصفات البشرة ومنها وصفة الهالات السوداء ووصفة الشفاه واستخدام الحلو للشعر
وزيت جنيني القمح فعلا بيفتح البشرة بس وصفة الهالات اللي ذكرتها افضل منه وبالنسبة لكمية الخيار بتحطي اي كمية انتي عايزاها وتغطيها بالكمية الكافية من زيت اللوز المر يادوب تغطيها
وبالنسبة لتساقط الشعر وانباته كل الوصفات اللي قلتيها كويسة وازودلك عليها عصير الجرجير اللي ممكن تستخدميه لوحده او تضيفيه لاي وصفة من اللي ذكرتيهم كمان اقولك على وصفة بسيطة باستخدام الاملج وهي كمان مفيدة لفرد الشعر الى حد ما وهي انك تخلطي 25 جرام من الاملج المطحون مع 50 مل من زيت السمسم وتدهني شعرك بيهم وتغسليه بعد ساعتين
بالنسبة للطين المغربي هو مفيد لشد البشرة وتنظيفها واغلاق المسام واستعماله انك نعجنيه بالماء وتدهنيه على وجهك ولما ينشف تفركيه وتغسلي وجهك بالماء
عزيزتي اسيرة الحب
لتقوية الاظافر ادهنيها يوميا بخليط من زيت اللوز والزيتون واللانولين ولو ماعرفتيش تجيبي اللانولين كفاية الزيوت
ولو فيه طريقة تخلي شعر الوجه يروح ومايرجعش تاني ماكانش حد غلب زي مابنقول في مصر بس هاقولك انك ماتشيليش بالماكينة او الكريم لانهم بيزودوا الشعر شيلي بالحلاوة وبعدين اعملي الوصفة دي هي متعبة شوية بس لو عملتيها صح بتقلل نمو الشعر بدرجة كبيرة جدا هاتي من عند العطار عشبة السعد (السعادة) وحاولي تطحنيها لحد ماتبقى بودرة وبعدين خدي ملعقة كبيرة واغليها في كوب ماء وسيبيها تغلي لحد الماء مايتبخر ويتبقى حاجة سودة عاملة زي الطين دي هاتاخديها وتدهني بيها المكان اللي عايزة تقللي الشعر فيه على طول بعد ماتشيلي الشعر بالحلاوة ولازم بالحلاوة وبعد نص ساعة تغسليه
ولعلاج التشققات بس الاول قوليلي تقصدي تشققات الحمل او السمنة ولا تشققات القدمين اللي بتزيد في الشتا

فرح &
11-30-2008, 03:13 PM
شكراا
يا دكتورة على ردك

ربنا يجعلة في ميزان حسناتك

وجزاكي الله خير

marwa fathy
11-30-2008, 03:50 PM
ولتطويل الشعر بسرعة دي

وصفة من وصفات الدكتور عادل عبد العال لتطويل الشعر وهى كالاتى

زيت البطم35+زيت بذور جرجير15+زيت زيتون15+زيت خروع15+زيت حب الرشاد10+زيت المريمية10+زيت جوز الهند10 تخلط المكونات وتستعمل كحمام زيت للشعر مرتين اسبوعيا طبعا ما بتشتعمليش كل الكمية مرة واحدة يعنى الكميات دى تكفيكى من7 الى10 مرات حسب طول شعرك
او ممكن تستعملى نفس الخلطة كدهان يومى للشعر بس طبعا بكميات اقل من اللى تستخدم فى حمام الزيت
جربى وقوليلى النتيجة

ازاي نجيب النسب المذكورة دي بالضبط

marwa fathy
11-30-2008, 03:58 PM
صباح الخير فراشاتي الحلوين
عزيزتي مروة فتحي
بالنسبة لزيت اللوز مافيش فرق كبير بين زيت اللوز الحلو والمر لكن الافضل استخدام المر لوصفات البشرة ومنها وصفة الهالات السوداء ووصفة الشفاه واستخدام الحلو للشعر
وزيت جنيني القمح فعلا بيفتح البشرة بس وصفة الهالات اللي ذكرتها افضل منه وبالنسبة لكمية الخيار بتحطي اي كمية انتي عايزاها وتغطيها بالكمية الكافية من زيت اللوز المر يادوب تغطيها
وبالنسبة لتساقط الشعر وانباته كل الوصفات اللي قلتيها كويسة وازودلك عليها عصير الجرجير اللي ممكن تستخدميه لوحده او تضيفيه لاي وصفة من اللي ذكرتيهم كمان اقولك على وصفة بسيطة باستخدام الاملج وهي كمان مفيدة لفرد الشعر الى حد ما وهي انك تخلطي 25 جرام من الاملج المطحون مع 50 مل من زيت السمسم وتدهني شعرك بيهم وتغسليه بعد ساعتين

انا فعلا ساعات بستخدم عصير الجرجير بس لسه التساقط زي ما هو مقلش خالص وحسه ان مفيش نتيجه ولا تحسن .. اعمل ايه

randa nda
12-01-2008, 04:38 AM
عزيزتي فرح
لاشكر على واجب وان شاء الله تستفيدي من الردود
عزيزتي مروة فتحي
اعتبري ان ملء ملعقة كبيرة من الزيت =10 مل وملء ملعقة صغيرة=5مل واحسبي على الاساس ده يعني لو عايزة 35مل خدي 3 ملاعق كبيرة وملعقة صغيرة وهكذا
وبالنسبة للتساقط هاتي شوية فلفل حار جدا وقطعيهم صغير وانقعيهم في الخل لمدة 8ايام وبعدين صفيهم واستخدمي السائل الناتج لتدليك فروة الراس يوميا مساء واغسليه في الصباح
والمقادير بتكون تقريبا ملو ملعقة كبيرة من الفلفل المقطع لكل كوب من الخل

marwa fathy
12-01-2008, 05:09 AM
ربنا يكرمك يا دكتورة مش عارفه اشكرك ازاي

هل هناك زيت يسمى زيت الافوكادو؟
وهل فعلا يستخدم لتفتيح الشفايف؟

έ7şąŚ ρĩήк ఇ
12-01-2008, 05:31 AM
هلا بيك ..

المفروض الموضوع يتثبت :066:
..

انا من حملت وبعد الولاده صابني سواد مو طبيعي :074:
وحاولت بكذا خلطه .. ولاحية لمن تنادي :042:
ياريت تساعديني على الحل:062:
انا حاليا استخدم هاذي الخلطه

- HYDROQUINONE
- واخلطها مع هذا الكريم Diprosalic

..

وهذا تقول يحافظ على المنطقه منالرطوبه والحساسيه (( Bepanthen))
بس لحاله مااخلطه معهم !!

..

شرايك فيها تنفع ؟؟؟؟؟

\

المشكله الثانيه:020:
انا ارضع .. ومثل ماانتي عارفه الثدي كيف يكون مترهل
ومش مشدود مثل قبل :059:
ابي حل لمشكلتي ؟؟

\

مشكلتي الثالثه .. <<< ماتشبع خخخخخخ :044:
بالحمل اطلعت لي خطوط بيضا ببطني
واجزاء صغيره من جسمي
وصفت لي الدكتوره افالون.. ولسى ماشفت نتيجه !!

......
اكون شاكره لو ساعدتيني
بس ابي وصفات حلوه .. ولو تكون اشتريها من الصيدليه احسن:087:
الله يحفظك من كل شر:069:

marwa fathy
12-01-2008, 06:36 AM
عزيزتي فرح
لاشكر على واجب وان شاء الله تستفيدي من الردود
عزيزتي مروة فتحي
اعتبري ان ملء ملعقة كبيرة من الزيت =10 مل وملء ملعقة صغيرة=5مل واحسبي على الاساس ده يعني لو عايزة 35مل خدي 3 ملاعق كبيرة وملعقة صغيرة وهكذا
وبالنسبة للتساقط هاتي شوية فلفل حار جدا وقطعيهم صغير وانقعيهم في الخل لمدة 8ايام وبعدين صفيهم واستخدمي السائل الناتج لتدليك فروة الراس يوميا مساء واغسليه في الصباح
والمقادير بتكون تقريبا ملو ملعقة كبيرة من الفلفل المقطع لكل كوب من الخل
1-هل لازم الفلفل يكون حار تقصدين الشطة الخضراء؟ ولا الفلفل الرومي؟ وهل البارد لااااااا ينفع؟

2-هل لازم اغسل شعري بعدها اصل الجو بااااااااارد .. ؟ وكم المده حتى تظهر النتيجه ؟

3- بالنسبة لوصفه الشعر انا خابفه استخدمها واحدد بالمعلقه وتكون النتايج غير دقيقه دا غير انها ضعبة شوية يعني زيوت كتير ولازم نسب وحمام زيت .... فهل هي فعلا تستحق هذا العناء؟
ياريت لو في خلطة اسهل من كده وتكون بتطول اكيد اكون شاكرة ليكي جدا

4- انا سئلت على صابونة ريسورسينول اللي حضرتك وصفتهالي للرؤوس السودا .. والصيدلانية حذرتني منها جدا وقالتلي انها بتعمل تقشير قوي وانها ماده كاوية ..

@لولو@
12-01-2008, 09:32 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبيبتي انا حمل اللحين وعلى وشك ولاده بأذن الله وانا استعمل اللحين لجسمي دوف المنظف مع صابونه البابايا 3/1 وعدني اماكن مسمره من اول واللحين بزيااااااااااااده وانتي عااااااااااااااارفه وش هيا والكاحل سمر والركب مو زي اول حبيبتي انا ودي بشئ اشتريه واستعمله بعدولاتي مباشره وطلعت لي هالات سودا ورقبتي تقول لا احد يشوفني من السمار خخخخخخ الله يسعدك ردي مني ياخبيره لاني بنزل قريب الصيدليه حبيبتي وعشان احافظ على صدري من الترهل وش تنصحيني كفايه انه سمر ما ودي كمان يترهل ارجوك فأنا في امس الحاجه لك ولنصايحك وابغى شئ يفتح بشرتي مع الرقبه واكون شاكره لك

وحيدة بحياتي
12-01-2008, 01:12 PM
عزيزتي
الله يسعدك ويحرم وجهك على النار انا بشرتي حنطيه فاتحه والرقبه اسمر منها ودي افتحها سويت المستحيل اشتريت كريمات من وصفة دكتوره ومافاد استخدمت تقشير احماض بس شفت مافي نتيجة وانسحبت والآن استخدم خلطة حور الجنان الي فيها ريتن A مع كريم فيتامين E ولاحظت خدودي فيها حبوب حمراء خفيفة وانا مو اول مرة استخدم الرتن استخدمته من الدكتوره مع كريمات اخرى بس زمان ماادري هل استمر او اخليه يمكن هذا حساسية منه انا محتاره يادكتوره ابغى تفتيح ولون واحد بس مو ضابطة معي ياليت تساعدني

الله يسعدك انتظر اجابتك احرمن الجمر

فراشه كيوت2009
12-01-2008, 02:35 PM
http://www7.0zz0.com/2008/11/27/09/922963399.jpg (http://www7.0zz0.com/2008/11/27/09/922963399.jpg)هذا يادكتوره اللي لونه اخضروابيض الديبرو ساليك هو اللي تبع الركب

فرح &
12-01-2008, 02:43 PM
ممكن يا دكتورة وصفة للبشرة تكون نتايجها حلوة ويكون فيها زيت نعناع لانة عندي ومش عارفة اعمل بي اية واللي عندي العادي مش المركز

ايلين
12-01-2008, 04:22 PM
السلام عليكم دكتورة

الله يخليك يارب ويحقق لك اللي تبين
ابغى حل للحبوب الشباب واثارها
لانها منتشرة في وجهي وصدري ورقبتي بشكل مضايقني مرررة
وابغى حل للزايوان الرؤوس السوادء

والله يعطيكي العافية مشكووووووووووووورة مقدما

غ ـوالي
12-02-2008, 04:54 AM
فووووووووووووووووووووووووووووووووووق

لعيون حبيبت ألبي ندووووووووووووووووووش
:02: :02: :02:

ايلين
12-02-2008, 01:31 PM
وينك

kangana
12-02-2008, 02:18 PM
انا عندي حبوب خال صغيرة على وجهي زي النمش مرة مضايقتني هل لها حل ؟؟؟

غ ـوالي
12-02-2008, 06:58 PM
فووووووووووووووووووووووووووووووووووق

لعيون حبيبت ألبي ندووووووووووووووووووش
:02: :02: :02:

بعد مره ثانيه خخخخخخخخخخ

ماءورد1
12-02-2008, 07:54 PM
موووووووووووووووووووووووفقة

randa nda
12-02-2008, 09:38 PM
كل عام وانت جميعا بخير وربنا يجعلنا جميعا من الفايزين في هذه الايام المباركة وماتنسونيش في الدعوات
عزيزتي مروة فتحي
لاشكر على واجب وايوه فيه حاجة اسمها زيت الافوكادو بيستخرج من فاكهة الافوكادو ومن ضمن فوايده تفتيح البشرة
وبالنسبة للفلفل لازم يكون حار والبارد ماينفعش
وانت بتحطيه بالليل وتنامي بيه والصبح لو عايزة تغسليه اغسليه ولو موش عايزة موش مهم
بالنسبة لوصفة الشعر ماتخافيش هاتكون دقيقة وبالنسبة لنتيجتها انا ماجربتهاش وماعرفش حد شخصيا جربها فماقدرش اقولك اذا كانت مستاهلة التعب ةلا لآ
وبالنسبة للريزورسينول هي فعلا بتعمل تقشير ولكن تركيزها في الصابون او اي مركب صيدلاني تكون موجودة فيه اكيد مابيكونش كاوي لكن بيكون مقشر
عزيزتي اميرة الحب
انت ماذكرتيش السواد فين بالضبط بس اعتقد انه في المنطقة الحساسة ولو ده صحيح يبقى الخلطة اللي بتستعمليها قوية جدا على هذه المنطقة وممكن تسبب لك زيادة في السواد نتيجة للالتهابات اللي ممكن تعملها اما البيبانثين فهو كريم مرطب ومعالج للالتهابات
بالنسبة لشد الثدي افضل شئ المساج ودي بعض الطرق منقولة من منتديات عروس لبنت عذارى

بالنسبة للخطوط البيضا الافلون مالهوش اي علاقة بعلاجها بالعكس لانه عبارة عن الهايدروكينون اللي بتستخدميه في خلطة التفتيح
ممكن تستعملي الوصفة دي وهي عبارة عن نصف كوب من زبدة الكاكاو+4 ملاعق صغيرة من شمع العسل تسيحيهم في حمام مائي وبعدين تضيفي لهم ملعقتين كبيرتين من زيت جنين القمح وملعقتين كبيرتين زيت زيتون وملعقتين صغيرتين زيت فيتامين اي وتخلطيهم كويس وتحفظيهم في عبوة وتستخدمي الكريم الناتج لدهن التشققات مرتين يوميا
عزيزتي انسانة لااكثر
ربنا يقومك بالسلامة وتكون ولادتك سهلة باذن الله
في اخر صفحة 32 هاتلاقي برنامج متكامل للعناية بالجسم وتفتيح المناطق الغامقة
وبالنسبة للصدر والبطن تدليكك لهم يوميا بزيت الزيتون بيحميكي من تكون الخطوط البضا والحمرا بعد الحمل وبالنسبة لترهل الصدر نفس التمرينات اللي موجودة في الاجابة السابقة بس بعد ماتنتظمي في الرضاعة
عزيزتي وحيدة بحياتي
ايوه الريتين ممكن يسبب حساسية للبشرة ولا انصح باستخدامه الا تحت اشراف طبي
وعايزة اعرف اذا كنت من المدينة ولا من خارجها
لان اذا فعلا جربتي خلطات كتير طبية وغير طبية وما فادتش هاتكوني محتاجة لاحد التركيبات اللي باعملها
عزيزتي فراشة كيوت
سواء كان الديبروساليك كريم او مرهم موش فارقة لان المادة الفعالة واحدة يعني اللي بتستخدميه ينفع

randa nda
12-02-2008, 09:48 PM
عزيزتي فرح
وصفة لعيونك من زيت النعناع لصفاء البشرة ونضارتها
ملعقتين كبيرتين زبادي+ملعقتين كبيرتين زيت نعناع+ملعقة صغيرة عسل
عزيزتي ايلين
معلش اني اتاخرت عليكي بس مافضيتش اجاوب اسئلة امبارح
المهم في صفحة 20 و21 هاتلاقي اكتر من وصفة لاسالتك ولو فيه اي حاجة موش واضحة انا تحت امرك
عزيزتي كانجانا
لو هي فعلا حبوب خال يعني حسنات مالهاش حل لكن لو هي نمش يبقى فيه كلام تاني
عزيزتي غوالي
شكرا لكي يا قمر وكل سنة وانت طيبة
عزيزتي ماء ورد
شكرا لمرورك

قاتلة مأجورة
12-02-2008, 11:52 PM
دكتورا رندا شكرا لمجهود الطيب
بسئلك شعري يتساقط بكميات كبيرة وقريب اصير صلعة ؟
الحل لمنع التساقط وانبات الشعر ؟؟؟

ظهري بيه اسمرار ورقبتي من الخلف سمرا ومن قدام بيضا ؟؟؟
تحياتي لك

έ7şąŚ ρĩήк ఇ
12-03-2008, 01:08 AM
عزيزتي اميرة الحب
انت ماذكرتيش السواد فين بالضبط بس اعتقد انه في المنطقة الحساسة ولو ده صحيح يبقى الخلطة اللي بتستعمليها قوية جدا على هذه المنطقة وممكن تسبب لك زيادة في السواد نتيجة للالتهابات اللي ممكن تعملها اما البيبانثين فهو كريم مرطب ومعالج للالتهابات
بالنسبة لشد الثدي افضل شئ المساج ودي بعض الطرق منقولة من منتديات عروس لبنت عذارى

http://www.3roos.com/up4/1113.JPG (http://www.3roos.com/up4/1113.JPG)
http://www.3roos.com/up4/1114.JPG (http://www.3roos.com/up4/1114.JPG)

http://www.3roos.com/up4/1115.JPG (http://www.3roos.com/up4/1115.JPG)
بالنسبة للخطوط البيضا الافلون مالهوش اي علاقة بعلاجها بالعكس لانه عبارة عن الهايدروكينون اللي بتستخدميه في خلطة التفتيح
ممكن تستعملي الوصفة دي وهي عبارة عن نصف كوب من زبدة الكاكاو+4 ملاعق صغيرة من شمع العسل تسيحيهم في حمام مائي وبعدين تضيفي لهم ملعقتين كبيرتين من زيت جنين القمح وملعقتين كبيرتين زيت زيتون وملعقتين صغيرتين زيت فيتامين اي وتخلطيهم كويس وتحفظيهم في عبوة وتستخدمي الكريم الناتج لدهن التشققات مرتين يوميا

مشكوره اختي على معلوماتك .. :079:
يعني اترك افالون .. مافيه فايده ؟؟
..
اما بالنسبه لخلطتك ..
زبدة الككاو + شمع العسل +جنين القمح .. وين القاهم ؟؟ عند عطار ولا شو :0145:
ولو في كريم من الصيدليه للخطوط البيضا بدل الخلطه
يكون احسن ؟؟ :087:
..
وماقلتي عن حل سواد المنطقه الحساسه .. :0105:
مافي كريم ممكن اشتريه من الصيدليه ؟؟
بدل الخلطه اللي استعملتها !

\

ربي يعطيك الف عافيه
:097:

0.0 أسيرة الحب 0.0
12-03-2008, 10:40 AM
ياقمر تشققات السمنه ؟

يسلمووووووووو على الوصفاااااااااات االله يجزاك خيرررررررر ياعسسسسسسسسل وربي لا يحرمنى منك ومشكوووووووووره

kangana
12-03-2008, 03:24 PM
عزيزتي فرح
وصفة لعيونك من زيت النعناع لصفاء البشرة ونضارتها
ملعقتين كبيرتين زبادي+ملعقتين كبيرتين زيت نعناع+ملعقة صغيرة عسل
عزيزتي ايلين
معلش اني اتاخرت عليكي بس مافضيتش اجاوب اسئلة امبارح
المهم في صفحة 20 و21 هاتلاقي اكتر من وصفة لاسالتك ولو فيه اي حاجة موش واضحة انا تحت امرك
عزيزتي كانجانا
لو هي فعلا حبوب خال يعني حسنات مالهاش حل لكن لو هي نمش يبقى فيه كلام تاني
عزيزتي غوالي
شكرا لكي يا قمر وكل سنة وانت طيبة
عزيزتي ماء ورد
شكرا لمرورك

عزيزتي .. يعني حبوب الخال مالها اي حل ابدا .. حطمتيني لانها مضايقتني خاصة الي على الانف

DAMAA
12-03-2008, 04:54 PM
:072:شكرالك اختي..حبيت استفسر عن نبتت السعد كيف الطريقه وكم مرة وكم يوم ومتى تبان انتيجه

randa nda
12-04-2008, 06:27 AM
عزيزتي حلم الاحلام
لاشكر على واجب واتمنى لك الاستفادة من موضوعي
بالنسبة لتساقط الشعر هاتي فلفل حار وقطعيه وانقعيه في الخل بمعدل ملعقتين كبيرتين لكل كوب خل لمدة 8ايام وبعدين صفيه واستخدمي السائل الناتج لتدليك فروة الراس يوميا مساء ولو حابة تغسليه في الصباح اغسليه ولو موش حابة مافيش مشكلة وبعد اسبوعين قوليلي ايه الاخبار
اما بالنسبة للمناطق الغامقة في الجسم ارجعي لاجابتي في اخر صفحة 32 وهاتلاقي وصفة للتقشير واخري من الصابون ومجموعة من الزيوت لتوحيد لون الجسم

randa nda
12-04-2008, 06:47 AM
عزيزتي اميرة الحب
لاشكر على واجب وان شاء الله تستفيدي من اجاباتي
زيت جنين القمح تلاقيه عند العطار ويمكن شمع العسل ولو ماقتيهوش هاتلاقيه في المحلات المتخصصة لبيع العسل ومنتجاته اما زبدة الكاكاو من الصيدلية
وبالنسبة لسواد الاماكن الحساسة اعملي مرة اسبوعيا سنفرة خفيفة من مقادير متساوية من بياض البيض والسكر والنشا تخلطيهم كويس وتدهنيها وبعد ماتنشف تفركيها بحرص وتشطفيها
ويوميا ادهني بخليط من الليمون والعسل
زمعلش اتعبي شوية في تحضير الحاجة بس باذن الله النتايج تكون مرضية
عزيزتي اسيرة الحب اهو انت اللي قمر واجابة سؤالك هاتلاقيها فوقه على طول في الاقتباس اللي حاطاه اميرة الحب اللي فيها زبدة الكاكاو وشمع العسل يا عسل
عزيزتي كانجانا
ليه تتحطمي وهي يعني حبوب الخال مالها لعلمك دي علامة من علامات الجمال ولها دلالات تدل على الشخصية من مكان حبة الخال بس المهم هل انت متاكدة انها حبة خال ولو هي فعلا مضايقاكي فهي ممكن تتشال بالليزر وان كنت لااحبذ هذا الحل
عزيزتي داما
بتجيبي نبتة السعد وتحاولي تطحنيها لحد ماتبقى بودرة وبعدين خدي ملعقة كبيرة واغليها في كوب ماء وسيبيها تغلي لحد الماء مايتبخر ويتبقى حاجة سودة عاملة زي الطين دي هاتاخديها وتدهني بيها المكان اللي عايزة تقللي الشعر فيه على طول بعد ماتشيلي الشعر بالحلاوة ولازم بالحلاوة وبعد نص ساعة تغسليه وتعملي نفس الحكاية كل مرة تشيلي فيها الشعر من اول مرة بتلاحظي فرق ممكن يكون بسيط جدا بس بالمداومة على الاستعمال بتشوفي فرق جامد جداا

randa nda
12-04-2008, 03:34 PM
UP

فراشة بلا جنحان
12-04-2008, 06:17 PM
السلااااااااااااااااااااااااااااام عليكم
لو سمحتي بدي خلطة تناسب البشرة المختلطة الحساسة لازالة صفار وشحوب الوجه وبدي مفعولها يكون اكيد الله يخليكي بدياها بالتفصيل الممل وتكون مجربة ومفعولها اكيييييييييد ضروري جدا لانو الكمون ماجاب فايدة
وشكككراااااااااا

فراشة بلا جنحان
12-04-2008, 06:18 PM
وبدي كمان خلطة لتبييض الركب وبالتفصيل الله يخليكي

فراشة بلا جنحان
12-04-2008, 06:21 PM
وبدي خلطة ممكن اعملها بالاسبوع مرة تحافظ على جمال البشرة وتغذيها وبدي خلطة تحافظ على محيط العين وبالتفصيل لو سمحتي
معليش تعبتك معي

marwa fathy
12-05-2008, 03:06 AM
عندي زيت لوز حلو مش عارفه استخدمه في ايه؟
وكمان عندي شمع العسل؟

هل كريم نيتروجينا حلو للرؤوس السودا على الانف وهل يصلح لكل انواع البشره؟

randa nda
12-05-2008, 06:54 AM
عزيزتي فراشة بلا جناحان
بقالك كتير ماشاركتيش في موضوعي اهلا بيكي مرة تانية وفي صفحة 32 هاتلاقي اجابات لكل اسالتك ارجعيلها ولو في اي حاجة ناقصة ارجعيلي تاني
عزيزتي مروة فتحي
هاقولك على طريقة كريم ممكن تعمليه من زيت اللوز وشمع العسل وهو كريم مرطب مغذي للبشرة
وطريقته كالاتي
تدوبي 3 ملاعق كبيرة من شمع العسل في فنجان من زيت اللوز في حمام مائي على نار هادية ولما الشمع يدوب تكوني حاطة في اناء تاني 3 ملاعق كبيرة من ماء الورد تضيفي لهم بالتدريج مع التقليب السريع والمستمر خليط الزيت والشمع حتى يتكون الكريم
وبالنسبة لكريم نيتروجينا لو هو مخصص للرؤوس السودا قوليلي المكونات اللي عليه وانا اقولك اذا كان ينفع اما لو كان غير مخصص للرؤوس السودا يبقى ما ينفعش

marwa fathy
12-05-2008, 03:14 PM
اشكرك جدا على سرعه ردك يا اجمل دكتوووووووورة

وبالنسبه لنيتروجينا انا شفته بس مخدتش بالي على المكونات بتاعته .. لكن الصيدلانية قالتلي انه للحبوب اللي على الوجه ... مع انى اعفر واحده استخدجمته للرؤوس السودا ونفع معاها جدا

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0